Uit de Gemeenten I Officiële Berichten NIEUWS *4* Predikbeurten zondag 25 oktober 1963 de gemeente DE VRIJE UNIVERSITEIT Wanneer deze kerkbode verschijnt, meisje of juffrouw betekenisdie opdracht is immers wereldwijd, omdat het evangelie bestemd is voor alle men sen. Maar de bijbel spreekt ook van een nieuwe, toekomstige oecumene, die door Jezus Christus in de wereld is gebrachtHebreeën 2 5. Wan neer wij spreken van de oecumenische kerk of het oecumenisch christendom, gaan we uit van deze twééde betekenis. We bedoelen dan met oecumene het bijeenbehoren van alle christenen, die verspreid over heel de aarde als burgers van het Rijk de Heer verwachten. Hetzelfde woord wordt dus gebruikt voor twee verschil lende zaken. Maar wat zien we nu gebeuren Onder invloed van de boven omschreven theo logische ontwikkeling, vloeien deze beide be tekenissen steeds meer door elkaar. Oecumene is niet meerhéél de kerk voor héél de wereld, maar de (objectief-verzoende) wereld is zélf de oecumene. Ik denk in dit verband aan de boeiende leus: OECUMENE, EEN HUIS VOOR DE WERELD Als daarmee bedoeld wordt, dat alle mensen geroepen worden onder het dak van het evangelie te komen wonen, is tegen dit motto geen enkel bijbels bezwaar. Maar als er mee uitgedrukt wordt, dat dankzij de objectieve verzoening alle mensen reeds in dit huis wonen, dat er dus geen breuklijn loopt tussen de oude en de nieuwe wereld, dat we ook zónder geloof en gehoorzaamheid aan God dit huis reeds betrokken hebben en dat we nu alleen te zorgen hebben het huis zo bewoonbaar mogelijk te maken, ja dan zijn we toch echt vr van de bijbel Oecumene, waarheen Vaart de Wereldraad van Kerken op het kompas van deze nieuwere theologie Is dit misschien de koers van haar Nederlandse af deling Wat de Wereldraad betreft, dacht ik van niet. Opzettelijk nam hij de naam van de drieënige God in zijn basisformule op, de as- semblée in New-Delhi drong aan op grote dui delijkheid in de christelijke boodschap en op het embleem van de Wereldraad staat nog al tijd midden in het kerkschip hoog opgericht het kruis Dat zijn voor mij duidelijke zaken. Maar als dan een oecumenisch jongerencongres dus een congres van beginnelingen wordt aan gekondigd door een forum waarin ook een hu manist en een joodse jongen meespreken, ver baast het mij niet dat het velen begint te dui zelen en dat ik minstens een tiental gerefor meerden heb ontmoet, die warm liepen voor de oecumenische beweging maar door een derge lijke opzet flink afgekoeld bleken. Als nu maar niemand uit deze woorden concludeert, dat ik het gesprek met Israël en de humanisten dus onbelangrijk acht. Voor mijn besef zijn derge lijke gesprekken gewichtiger dan menige oecu menische conferentie. De vraag waarom het draait is echter, of de oecumenische zendings~ roeping insluit dat zij, tot wie we ons met het evangelie richten, méé spreekbuizen van de oecumene zijnAls ik principieel humanist was, zou ik daarvoor stichtelijk bedanken. Ik kan er ook volledig inkomen, dat een joodse jongen, uitgenodigd om in een oecumenisch forum mee te praten, tot de conclusie komt, dat er dus een groot verschil is tussen christendom en oecumene. Van zijn kant bekeken had hij groot gelijk. De synogoge trekt tochniet met het kruis door de wereld Ze doet dat evenmin als het humanisme. Op Grote Verzoendag wordt toch niet gezongen van „het scheepje onder Jezus' hoede" En het brood, dat humanisten Goddank - willen uitdélen, is toch niet, zoals Jezus uitdrukkelijk heeft gezegdzijn vlees voor het leven van de wereld 'k Dacht, dat rooms-katholieken en protestanten die nog enig benul van de bijbel hebben, het in dit op zicht roerend met elkaar eens konden zijn. 'k Meen ook, dat deze dingen duidelijk moeten zeggen. Al was het alleen maar, omdat de Wereldraad zelf om duidelijkheid heeft ge vraagd. Oecumene, waarheen Als ik mij niet vergis, is de koers binnen de Wereldraad, ondanks al het vreemde en ongewone dat we daar aan treffen, wel duidelijkin het schip staat no.g steeds centraal het kruis. Maar wat door onze vaderlandse sloten en rivieren vaart, is dat het zelfde schip Of is het een sloep Losgeslagen van het moederschip Met een eigen bemanning aan boord Oecumene, waarheen dan is de V.U.-werkweek 1963 bijna afgelopen. Dit stukje komt dus als een soort mosterd na de maaltijd. Toch wil len we nog even uw aandacht er op vestigen. U kunt namelijk in de afge lopen week bezoek hebben gehad van iemand namens de V.U. die met één van de volgende doelstellingen bij u aanbelde a) winnen van nieuwe leden, donateurs en begunstigers voor de V.U.; b) verhogen van bestaande bijdragen c) verzamelen van giften ineens voor de V.U. Misschien hebt u een beetje kriegel toen gezegd, het gaat nu ook altijd maar om geld ook en hebt u deze broeder of zuster de deur gewezen in de mening dat u al genoeg deed of dat het nu maar eens uit moest zijn. Maar weet U de activiteiten van de V.U., weet u van de zo dringend nodige nieuwbouw en van de bouw van het nieuwe academische ziekenhuis Weet u van de noodzaak van een christelijke wetenschapsbeoefening Als u dit alles op u laat inwerken, dan begrijpt u dat deze actie maar niet gevoerd is om eens te zien of er nog wat meer te halen is, maar omdat het hard en hard nodig is dat de jaarlijkse bijdragen, die thans 150.000,— bedragen, komen te liggen op 250.000,Daarom mocht u iemand hebben weggestuurd, met het heel bekende kluitje in het even beken de riet, aarzel dan niet om alsnog tegen deze broeder of zuster te zeggen Je kunt op me rekenen, want ik weet dat het christelijk hoger onderwijs op mij rekent. v. H. Nieuwerkerk. Verslag jeugdavond. Meermalen heb ik het aangekondigd, de jonge jeugdavond op vrijdag 11 oktober. Nu dan een verslagje daarvan, voor hen, die niet aanwezig konden zijn. De jongens en meisjes van 812 hebben zich dapper geweerd, in bijbels opstel, gedicht jes, een stukje, en zang, hetzij alleen, hetzij met een groepje Alleen roepen we toe Bravo En tot de volgende keer Er was een goede opkomst. Het lokaal was totaal bezet, met ouders en belangstellenden. Telkens hadden we ook gemeenschappelijk gezang. Een pauze met consumptie verhoogde de gezelligheid. De kerkeraad was goed vertegenwoordigd (alle ouderlingen). Onder hen was ook br. Bij de Vaate, zodat we kunnen zeggen, het was een samenkomst voor 7 tot 77 jaar. Als afge vaardigde sprak br. den Haan. Namens de J.M.V. was aanwezig Han Overbeeke, en ook het Streekverband Schouwen-Duiveland wenste ons telefonisch een goede avond. Een woord van dank komt toe aan de leid sters van de meisjesclub, en mogen voor de jongens ook spoedig leiders gevonden worden. Dank aan alle opgekomenen voor de belang stelling. Het was een eenvoudig avondje, en daardoor juist goed. Het was mij aangenaam deze avond te lei den. God zegene dit verenigingswerk. Ook voor de gemeente. En tot Zijn eer. J. H. B. UIT DE KERKEN Van harte mee eens v. H. Beroepen te Schiedam (vac. J. Nawijn): H. A. Starrenburg te Eefde-Gorssel te Heinkenszand en te Wapenveld H. Eike lenboom, kand. te Sleeuwijk te Luttel- geest-Kuinre C. Houtman, laatstelijk pre dikant te Zwolle te Emmeloord J. Kui per te Zevenhuizen (Gron.) te Aals- Het najaar kan onstuimig zijn. Velen merken dit in hun beroepde zeevaart. Wij bidden met de visserskerken en alle familieleden van zeevarenden om een goe de, veilige vaart, tot Hem, Die wolken, lucht en winden, wijst spoor en loop en baan meer (2de pred. pl.)W. Haverkamp te Anna Jacoba Polder te Oostburg kand. H. Eikelenboom te Sleeuwijk. Aangenomen naar Utrecht-Oost (vac. H. W. H. van Andel): P. A. E. Sillevis Smitt naar Zwartemeer H. E. Smid te Lemele-Lemelerveld naar Maasland (2e pred. pl.): Fr. de Jong te Lichten voorde. Bedankt voor Markenesse (N.O.P.): J. van Drie te 's-Gravenmoer voor Kat wijk a. d. Rijn D. W. Dondorp te Ant werpen. Bedankt voor de benoeming tot stu diesecretaris van de stichting „Gemeente toerusting" Ds. Th. Delleman, studenten predikant te Groningen. Ds, D, Warmenhoven te Badhoeve dorp, mocht na een verblijf van zeven we ken in het Luth. Diaconessenhuis te Am sterdam, weer naar zijn woning terugkeren. Voorlopig moet hij volstrekte bedrust en een streng diëet blijven houden. Amsterdam. De kerkeraad heeft goed gekeurd dat in elke wijkgemeente vrouwe lijke lidmaten worden benoemd tot diaken assistente, zulks in afwachting van wat de generale synode beslissen zal. De diaconie verzocht de kerkeraad tot de benoeming van assistenten te mogen overgaan, als een tijdelijke oplossing van de impasse, waarin men is geraakt door de vele vacaturen. Terwijl enerzijds de werkzaamheden van het diaconaat toenemen, is er anderzijds een al sterker uittocht van gemeenteleden naar de randkerken. De diaconale assisten tes worden voor vier jaar benoemd en heb ben slechts een adviserende stem. Naast de predikantsassistente komen dan ook de diaconale assistente. KORT VERSLAG van de Buitengewone Classisvergadering, gehouden op woensdag 10 oktober 1963 in het Jeugdgebouw te Middelburg. De praeses, Ds. G. Oegema, opent de vergadering, laat zingen Ps. 108: 1, leest Ps. 100 en gaat voor in gebed. De afge vaardigden, adviseurs en dgl. worden welkom geheten. Felicitaties worden uit gesproken aan het adres van Ds. Gommer (geboorte tweede zoon), van Ds. Van lil den (die voor een beroep bedankte). Ver der herdenkt de praeses wijlen br. J. Rie- mens, die als ouderling vele malen op de classis was. De credentiebrieven worden nagezien door de kerken van Gapinge en Domburg. In orde bevonden. Er zijn in structies van Domburg en Westkapelle. De vergadering wordt geconstitueerd. De agenda wordt vastgesteld. De bespreking van het „Rapport Com missie Rusthuizen" neemt een aanvang. De verschillende kerkeraden hebben dit rap port op hun vergaderingen besproken. Dit blijkt ook in de discussie. Na breedvoerige discussie worden de voorstellen van de Commissie na amendering door de classis aldus aanvaard 1. Uit te spreken, dat zo spoedig mogelijk overgegaan dient te worden tot de bouw van één of meer bejaarden pen siontehuizen, in eerster instantie be stemd voor leden van de Geref. Kerken van de Classis Middelburg. 2. Voor het eerste bouwproject Middel burg als plaats van vestiging aan te bevelen. 3. Voor de uitvoering van deze plannen een stichting in het leven te roepen, uiteraard volgens de daarvoor door de Gen. Synode gegeven richtlijnen, krach tens art. 98 K.O. 4. De Commissie Bejaardenhuisvesting op dracht te geven tot het ontwerpen van een concept-statuut voor zulk een stich ting, alsmede tot het samenstellen van een voordracht van personen, die be kwaam en geschikt geacht worden om in het Bestuur van deze stichting zit ting te nemen. 5. De Commissie voornoemd te verzoe ken, op korte termijn de concept-statu ten alsmede de voordracht van bestuurs leden aan de Classis ter goedkeuring voor te leggen. Verzoek van de Cl. Axel om een con sulent uit onze Classis af te staan aan de kerk van Breskens. Dit verzoek wordt tot de november-classis in beraad gehouden. Instructies: Domburg-Westkapelle vraagt i.v.m. a.s. vacature een consulent. Aan Ds. Van der Bom wordt verzekerd, dat de Cl. accoord gaat met zijn vertrek. Over het consulentschap van Domburg-Westkapelle zal op de november-classis beslist worden. De Dep. voor de Evangelisatie vragen stappen te mogen doen om in de ontstane vacature van een Classicale Evangelisatie predikant te voorzien. Wordt toegestaan. Rondvraag ad art. 48 Domburg vraagt of het niet ongewenst is dat 2 genabuurde kerken eenzelfde candidaat beroepen. Ver wezen naar november-classis. Bij de persoonlijke rondvraag wordt be dankt voor felicitaties. Moderamen volgende Classis (14 nov.): Ds. Meyer, praeses Ds. Oegema, assessor; Ds. Streefkerk, scriba Ds. Kornet, 2e scriba. Ds. Kornet gaat voor in dankgebed. De vergadering wordt gesloten. Heden nam de Here plotseling tot Zich onze broeder in Christus, DINGENUS MARINUS KUNST, in de leeftijd van 64 jaar. Wij gedenken in dankbaarheid wat God onze kerk in deze broeder-ouderling heeft willen geven. Namens de Geref. Kerk van Oostburg, A. J. LEENHOUTS, Praeses. W. DE VISSER, 2e Scriba. Oostburg, 22 oktober 1963. GEVRAAGD voor dag of dag en nacht, bij wedu we, met lichte verpleging, nieuw huis. Brieven onder No. 116ZK bureau van dit blad. CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Dragt te Amstelveen-Noordbuitenveldert. 2.30 uur Ds. Van Til. 5 uur Ds. Boonstra. (Noorderkerk) 9.30 uur Ds. Van Til. 5 uur geen dienst. „Ontmoetingskerk" (Oosterscheldestraat) 8.45 uur Ds. Boonstra. 5 uur Ds. Dragt. Collecte Evangelisatie N.-Brabant en Limburg. Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 uur Ds. Gommer. Arnemuiden 9.30 en 2.30 uur Ds. Oegema. Domburg 10 uur Ds. Elshout, 2.30 uur Ds. Visser te Suawoude. Gapinge 10 uur Ds. Bosman, 2 uur Ds. Boot. Grijpskerke 10.15 uur Ds. Boonstra, 2.30 uur Ds. Dragt te Amstelveen. Koudekerke 10.30 en 7 u. Ds. de Jongh, Vlootpredikant te Middelburg. Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Meijer. Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds. Gommer. Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wilgenburg. St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. Van Ulden. Voorbereiding H. Av. Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Kornet. Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk. Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds. Verschoor. Vrouwenpolder 10 uur Ds. Boot, 2.30 uur Ds. Bosman. Westkapelle 9.30 uur Ds. Visser, 2.30 uur Ds. Elshout CLASSIS AXEL. Aardenburg 10 en 3 uur Ds. Tiemens te Ymuiden. Axel 10 en 3 uur Ds. de Ruiter te Harkema-Opeinde. Breskens 10 en 3 uur Ds. v. d. Bom te Domburg. Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek. Schoondijke 10 en 3 uur Ds. Hoogerwerf. Terneuzen 10 en 3 uur Ds. Van Hattem. Oostburg 10 en 2.30 uur Ds. Holtrop, Scheveningen. Zaamslag 10 en 3 uur Ds. den Boer. Zoutespui 10 en 3 uur Ds. de Vries. CLASSIS GOES. Baarland 9.30 en 2 uur Ds. de Craene. Borssele 10 en 2.30 uur Ds. Jansen. Colijnsplaat 10 en 5.30 uur Ds. Van Rheenen. Driewegen 9.30 en 2 uur Ds. v. d. Veen. Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds. Van Aller. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Jansen. 5 uur Ds. Brederveld te Souburg. (Oosterkerk) 9 uur Ds. Brederveld. 5 uur Ds. Jansen. Collecte voor de Evangelisatie in Noord-Brabant en Limburg. 's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Kats. Heinkenszand 10.30 uur Ds. Hoekstra, 2.30 uur Ds. Brederveld te Souburg. Kamperland 9.30 en 2.30 uur Ds. Radder. Kapelle 10 en 2.30 uur Kruiningen 10 uur Ds. Koolstra, 5 uur Ds. Kats. Lewedorp 9 en 2.30 uur Ds. Hoekstra. Bed. H. Av. en Dankz. Nieuwdorp 10.45 uur Ds. Brederveld te Souburg, 5 uur Ds. Hoekstra. Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. Hoogkamer. Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Heyden. Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. Wierda te Haarlem Yerseke 9.30 en 2.30 uur Ds. Booy. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Haverkamp. Bergen op Zoom 9.30 en 5 uur Ds. Wouters, Dordrecht Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 4 uur Ds. v. d. Hauw te Roosendaal. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Fidder. Oud-Vossemeer 10 en 3 uur Ds. Snel te Nieuwveen. Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. v. Egmond. Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. Sloot. Bed. H. Av. en Dankz. Tholen 10 en 5 uur Ds. Van Egmond. Bed. H. Av. en Dankz. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel. Bruinisse 10 en 5 uur Ds. den Heeten. Haamstede 10 en 3 uur Ds. Boerma. Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Becker. Bed. H. Av. en Dankz. Oosterland 10 en 3 uur Ds. Visscher te Zwijndrecht. Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Scholing. Zierikzee 10 en 5 uur geen opgave ontvangen. Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds. Broer te Spijkenisse.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1963 | | pagina 3