r NIEUWS Predikbeurten zondag 13 oktober 1963 IN HET PARADIJS WAS EEN SLANG vergadering een broodmaaltijd aangeboden. De middagvergadering die om 14 uur be gint, is openbaar. Iedere belangstellende lid of geen lid van het N.B.G. is daar welkom. De heer A. Spaargaren, adj. secretaris van de afdeling Contact Kerken van het N.B.G.zal dan spreken over „Wat doen we met onze Bijbels 1", waarna gelegenheid is voor een korte nabespre king. Uiterlijk 16 uur zal de Bijbeldag zijn afgelopen. Mag ik in mijn functie van lid van de Prov. Commissie van het N.B.G. een drin gend beroep op u doen om, voorzover u dat althans mogelijk is, de Bijbeldag mee te maken. Het gaat hier om een uiterst belangrijke zaak, die onze aandacht, onze tijd, ons geld en ook ons gebed ten volle waard is. J. D. de Vries. UIT DE KERKEN Tweetal te 's-Gravenhage-Escamp (vac. A. W. Meeder): A. C. Kersten te Utrecht- West en R. Ypma te Amersfoort. Beroepen te Leiderdorp (vac. J. Banga) en te Spijkenisse (2de pred. pl.): Th. P. van Belzen te Mariënberg te Maasland (2de pred. pl.): F. de Jong te Lichtenvoor de te Amsterdam-West (vac. J. Wier- sema): A. C. Kersten te Utrecht-West te AxelJ. Th. Heemskerk te Oldemarkt te Doezum W. B. van der Meulen te Sprang te Amsterdam-Slotervaart-Os- dorp (vac. N. Korenhoff): A. C. Hofland te Rotterdam-Charlois te Culemborg H. J. Koffrie, legerpredikant te Doorn. Aangenomen naar Carambei (Brazilië): W. C. v. Hattem te Terneuzen. Bedankt voor Leiden (vac. H. Heu- le): Joh. Lever te Vlaardingen voor Schiedam (vac. J. Nawijn): C. Klapwijk te Apeldoorn voor Amersfoort (vac. G. Veeneman): H. J. van Duinen te Zwijn- drecht. Benoemd tot hulpprediker te Krimpen a. d. Lek H. van Heijst, emeritus predi kant te Zwartemeer. Examens» Ds. N. H. Heiner te Kla- zienaveen en Ds. H. Th. van Reenen te 's-Graveland slaagden aan de V.U. voor het doctoraal examen theologie. Aan de Theologische Hogeschool te Kampen slaag de voor het kandidaatsexamen de heer D. O. Veenendaal te Vreeswijk en voor het propaedeutisch examen de heer F. W. Fokkema te Groningen. Aan het Zen dingsseminarie te Baarn slaagde voor het zendingsexamen de heer D. Land, theolo gisch kandidaat te Slootdorp, die door de Basler Mission zal worden uitgezonden naar Cameroun of Nigeria. Afscheid en intrede. Wegens vertrek naar Tilburg nam ds. W. F. Bolt afscheid van Bozum met Luk. 23: 11. Wegens bekomen emeritaat nam ds. H. v. Heijst afscheid van Zwartemeer met Juda 20 en 21. Wegens vertrek naar Donker broek nam ds. A. Veldhuijzen afscheid van Numansdorp met Ps. 6820. Na be vestiging door ds. J. H. de Boer van Lei den met Matth. 21 2830, deed ds. J. Banga, gekomen van Leiderdorp, intrede te Ede met Mare. 4 2629. Na be vestiging door ds. M. Boukema aldaar met Hand. 3 4, deed ds. J. Winter, gekomen van Jutrijp-Hommerts, intrede te 's-Gra- venhage-Zuid met Hand. 3:12. Dr. J. Rinzema is voornemens wegens vertrek naar Leeuwarden 24 febr. afscheid te ne men van Aalten. Ds. J. v. d. Berg te Ermelo mocht tot verder herstel het ziekenhuis in zijn woon plaats weer verlaten. Hij houdt nog enkele weken rust. Dr. D. v. Swigchem te Kampen is door een oogontsteking reeds enkele we ken verhinderd zijn arbeid te verrichten. Ds. Y. J. Tiemersma is verhuisd van Zierikzee naar Vlaardingen, Binnensingel 71, telefoon (0 18 98) 24 65. Ds. D. Sloot. J.l. -zondag is kand. D. Sloot te Amsterdam bevestigd als predi kant te Rilland-Bath. Ds. Sloot is reeds 46 jaar, gehuwd en vader van drie kinde ren. Hij werd in Musselkanaal geboren, waar zijn vader onderwijzer was en bracht zijn jeugdjaren door in Indonesië. Hij was in de hoofdstad employé op de economi sche afdeling van de Amsterdamse Bank en ging 8 jaar geleden aan de V.U. theo logie studeren. In 1956 ving hij aan dit te doen in zijn vrije tijd, in 1960 ging hij halve dagen werken teneinde college te kunnen lopen en 2J^ jaar geleden nam hij ontslag om zich gehele dagen aan zijn studie te kunnen wijden. Mevr. Sloot voorzag in de onderhoud van haar gezin door haar oude beroep van lerares aan een huishoudschool weer op te vatten. In de dienst van de Alledagkerk te Amsterdam waarin hij voor ging sprekende over Matth. 28 20, nam ds. Sloot afscheid van zijn Amsterdamse zakenvrienden. INGEZONDEN. KERK EN WELVAART. Onlangs zag ik in een kerkblaadje een gift verantwoord van 1000,Een uit schieter tussen de kleine bedragen van 1,en 2,50. Intussen verachte men deze kleine gaven niet. Ik heb al vele ja ren in het kerkelijk werk meegelopen en weet wel uit ervaring dat deze gaven er vaak afgenepen worden. Zo iets als het penningske van de weduwe. Giften van 1000,zijn zeldzaam. Het verwondert me eigenlijk, dat ze in deze welvaartstijd zo zeldzaam zijn. In bepaalde sectoren van onze ook christelijke samenleving stroomt het geld binnen. Men kan zich van alles veroorloven. Je kunt het de dames en he ren aanzien, dat ze van de welvaart profi teren. Fijn dit te kunnen, 'k Behoor niet tot die groep die de welvaart alleen maar zien tot een oorzaak van geestelijke ver schraling. De welvaart is een zegen Maar laat men dan ook te midden van die wel vaart de kerk zien staan. Dan zullen giften van 1000,niet meer zo zeldzaam vloeien. Dan zal men er voor bewaard worden, dat het bijbelwoord ,,van Mij is het zilver en van Mij is het goud" (Haggaï 2 vers 9a) dat door de dominee nogal eens wordt uitgesproken voor dat de collecte zakjes de kerk ingaan, tot een cliché wordt gemaakt. Het zal eens duidelijk moeten worden, dat ook de kerk van de welvaart gaat profiteren. Want financiële verschra ling moet worden geconstateerd, als je al- een maar weet, dat talrijke commissies van beheer elk jaar zitten zorgen om de begro ting sluitend te krijgen. Wat er b.v. van te denken, dat als de kerk een opknapper tje moet hebben daarvoor geen geld aan wezig is. Of om wat anders te noemen de predikantstraktementen omhoog moeten. De Here heeft de blijmoedige gever lief. Dat houdt in, dat men geestelijk opveert, als men van zijn overvloed extra naar de kerk laat vloeien. Het werkt dan ook niet zo remmend als het bekende gezangvers wordt gezongen „Neem mijn zilver en mijn goud". Deze ontboezeming is niet van een predikant. Dit moet er wel even bij worden vermeld N.N. (Naam en adres bij redactie bekend.) We lezen van de hand van Ds. Boerkoel in „De Wachter" Wij duiken nog even in het bassin van onze herinneringen. Maar nu niet tot de bodem, waar de sedimenten (en sentimen ten) van onze kinderjaren nog altijd weel derig tieren. Als je ouder wordt, moet je daar nooit te lang blijven dromen. Je loopt kans, dat de algen zich om je voeten slin geren. En dan ben je verloren. Dan kom je niet meer boven en je bemerkt niet, dat de zon ook in 1963 nog schijnt. Ik breng u nu op het terras van het „kikkerbad", waar elke jonge dominee, die met aangeleerde, maar nog ongeoefende armslag in het woelige water van ons ker kelijke leven geworpen wordt, een poos moet rondspartelen om het zwemmen te leren. Je hebt tenminste de vrijheid, je eigen instructeurs te kiezen. Toen ik de tenen naar het water strekte, was de be weging der jongeren na de eerste wereld oorlog volop in actie. Ze verlangde meer golving in het heldere en doorzichtige meer. Ze ontkende niet, dat het licht van de hemel daarin flitste. Maar ze was bang, dat zonder roering het ven tot een moeras zou ontaarden. Aan leiding van ouderen ontbrak het ge lukkig niet. Ze waren van verschillend ka liber. Brussaard kenmerkte zich door voort varendheid, die hij dan eensklaps afremde. Wielenga, de taalvirtuoos, de man van diepe bezinning, was de meest evenwich tige, die zich in de ivoren toren van zijn studeerkamer door niets uit het lood liet slaan. Geelkerken onderscheidde zich door zijn onstuimige en volhardende radicaliteit. Hij hakte er op in. Hij verweet aan de Kerk haar machteloosheid, haar burgerlijke zelf voldaanheid, haar gemis aan kloeke durf. Daardoor riep hij weerstanden op, die een voedingsbodem vormden voor de troe belen, die haar rumoerig hoogtepunt be reikten in de bewogen Synode van Assen in 1926. Zeker heeft tot de heftigheid van de strijd ook bijgedragen de manier van optreden van de pastor van Amsterdam- Zuid. Hij was een aristocratische figuur, uiterlijk, maar ook in de geest. Hij zag met een krenkend dédain neer op het klein zielige gepeuter van de toen leidinggevende autoriteiten. Maar hij leefde mee met de jonge collega's, van wie hij iets verwacht te. Eens stond ik toevallig met hem op de tram van Haarlem naar Heemstede. Zo, en is je preek over Zondag 26 geslaagd vroeg hij tot mijn verbazing. Hij speurde uit Kerkbodes onze wankele gangen na. Het proces heeft ons smartelijk aange grepen. Ik behoorde toen tot de Classis Haarlem, een brandpunt van verzet tegen de synodale uitspraken. Van heinde en ver uit ons land woonden broeders en zusters de talrijke vergaderingen bij. Niet altijd onthielden ze zich van tekenen van goed- of afkeuring. De meerderheid der vergade ring was op hun aanwezigheid niet gesteld. Zo viel het besluit, voortaan in comité bijeen te komen. We waren vaak onderste boven van wat zich daar afspeelde. Er was zoveel, dat onze tegenzin opwekte. Het begon al aan stonds, toen ds. B. van Schelven, een voor ganger, die, niet minder een aristocraat dan Geelkerken, een brede invloed uit oefende, op de Classis verscheen. Hij was emeritus van Amsterdam en woonde in Overveen. In het huishoudelijke reglement der Classis was ook een bepaling opge nomen, dat iedere emeritus-predikant, die binnen het ressort zijn dagen sleet, gerech tigd was, alle vergaderingen bij te wonen. Van Schelven, die zich overigens om de Classis Haarlem niet bekommerde, was nu aanwezig. Hij kreeg de ereplaats naast de praeses, en legde dadelijk het voorstel neer, de commissie, die door de Asser Sy node benoemd was, om de Kerken in moei lijkheden bij te staan, te hulp te roepen. Een lid der vergadering nam dit prae- advies grif over. Een fel debat werd er door ontketend, waarin gewaarschuwd werd, dat de Classis zichzelf bij de aan vang van de behandeling der kwestie geen brevet van onvermogen moest uitreiken, dat men moest oppassen voor hiërarchische tendenzen, dat eerst zou moeten blijken, óf er moeilijkheden waren en of we die zelf niet zouden kunnen overwinnen. In de rustige verzekerdheid, dat zijn voorstel zou worden aanvaard, liet ds. van Schelven de storm over zich heengaan. En op hetzelfde ogenblik, dat na anderhalf uur de presiden tial hamer de aanneming van het voorstel bezegelde, opende zich een zijdeurtje en traden drie leden van de synodale commis sie binnen. Schokkende tafrelen hebben we toen be leefd. Het leek wel, of er een lijstje ernstig verdachten, half verdachten, en dominees, van wie men niet wist of men hom of kuit aan hen had, bestond, dat afgewerkt moest worden. Ook was er een predikant, die tot zijn eigen verwondering in het bankje der aangeklaagden werd getrokken. Ds. W. E. van Duin, nog niet zolang in Haar lemmermeer-Oostzijde werkzaam, was voor zichzelf met de uitspraken van Assen niet in het reine. Hij hoopte op nader licht en begaf zich daartoe naar een benabuurde collega, een fervent voorstander van Assen. Hij verzeilde in het hol van de leeuw. Want die collega gaf onmiddellijk een seintje aan de Kerkeraad van Oostzijde deze kwam onmiddellijk zonder voorkennis en in afwezigheid van de praeses bijeen en bot legde hij aan zijn dominee een aan tal vragen ter beantwoording voor. Toen liep het van kwaad tot erger. De arme dominee, totaal overbluft door deze gang van zaken, raakte al meer verstrikt. Hij werd er overspannen van. Hij wilde rust hebben. Maar de broeders gunden hem die rust niet. Op een vergadering van de Classis deelde een van zijn ouderlingen, een potige hereboer mee, dat hij geen toe gang in de pastorie kreeg. Hij had toen eenvoudig de deur ingetrapt. Dat was geen huisvredebreuk, want de pastorie behoorde aan de gemeente En nog zie ik mijn buur man aan de classicale tafel voor me, een gemoedelijke man, die doordat hij in het buitenland had gewerkt, met de toestanden hier niet zo op de hoogte was, maar wer kelijk niet aan de zijde van Geelkerken stond. Hij smeet zijn potlood over de vloer en riep je zou hier waarachtig Geelker- kiaan worden Een ander zeiwie twijfelt er nog aan het bestaan van de slang Het dier kruipt hier onder ons rond Daarop volgden de procedures. Ds. van den Brink van Zandvoort, een voorganger van ongerepte gereformeerde belijdenis, uit het ambt ontzet. De reeds gebroken ds. van Duin onwaardig om langer het ambt te bekleden. En toen het beëindigd was, alsof het nog niet vreselijk genoeg was, drong een der predikanten er op aan, dat nu de stemmers tegen de afzettingen aan de tand gevoeld zouden worden. Professor dr. H. H. Kuyper, die op een der ver gaderingen een college had gegeven van het nieuwe Kerkrecht, stak daar evenwel een stokje voor. Waarom ik dit brokje historie oprakel In de eerste plaats mag uit het verleden niet verloren gaan, wat nu niet met zovele woorden in officiële Acta is vastgelegd. Men kan niets geheel losmaken uit de atmosfeer, die in conflictsituaties haar in vloed gelden doet. Ten tweede is het goed, er nog eens op te wijzen, welk een ellende kerkelijke twis ten, die tot het uiterste gedreven worden, CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Krijger te Schiedam. 2.30 uur Ds. Boonstra. 5 uur Ds. Van Wilgenburg. (Noorderkerk) 9.30 uur Ds. Boonstra. 5 uur geen dienst. „Ontmoetingskerk" (Oosterscheldestraat) 8.45 uur Ds. Van Wilgenburg. 5 uur Ds. Krijger. Collecte Geref. Jeugdverband, alhier. Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 uur Ds. Krijger. Arnemuiden 9.30 en 2.30 uur Ds. Oegema. Domburg 10.15 uur Ds. Van Wilgenburg, 2.30 uur Ds. v. d. Bom. Gapinge 9.30 en 2 uur Ds. Boot. Grijpskerke 10 en 2.30 uur Cand. Eikelboom, Sleeuwijk. Namiddag Voorber. H. Av. Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout. Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Til, Voorb. H. Av. Oostkapelle 9.30 en 2.30 uur Ds. Gommer. Bed. H. Av. en Dankz. Serooskcrke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe. St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. Van Ulden. Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Brederveld. Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk. Bed. H. Av. en Dankz. Vlissingen 9.30 uur Ds. Verschoor, 5 uur Ds. Pontier, Afscheid. Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Bosman. Westkapelle 9.30 uur Ds. v. d. Bom, 2.30 uur Ds. De Jongh. CLASSIS AXEL. Aardenburg 10 en 3 uur Ds. de Vries, Voorb. H. Av. Axel 10 en 3 uur Ds. de Wit te Rotterdam. Breskens 10 en 3 uur Ds. Coumou te Haarlem. Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek. Schoondijke 10 uur Ds. Zeyl te Baarn, Bevestiging, 5.30 uur Ds. Hoogerwerf, Intrede. Terneuzen 9.30 en 3.30 uur Ds. Van Hattem. Bed. H. Av. en Dankz. Oostburg 10 en 2.30 uur Ds. Visser te Zwijndrecht, Bed. H. Av. en Dankz. 7 uur Cand. Eikelboom te Sleeuwijk. Sas van Gent (zaaltje Nederlands Hervormde Kerk) 7 uur Zaamslag 10 en 2.30 uur Ds. den Boer. Zoutespui 10 en 3 uur geen opgave ontvangen. CLASSIS GOES. Baarland 9.30 en 2 uur Ds. de Craene. Borssele 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen, Bed. H. Av. en Dankz. Colijnsplaat 10 en 5.30 uur Ds. Van Rheenen. Driewegen 9.30 en 2 uur Ds. Mintjes. Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds. Van Aller. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Kats. 5 uur Ds. Jansen, Zondag 13b. (Oosterkerk) 9 uur Ds. Jansen. 5 uur Ds. Kats, Zondag 13a. Collecte voor het tekort op „Ons Kerkblad". 's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Kornet, Vlissingen. Heinkenszand 10.30 uur Ds. Jansen, 2.30 uur Ds. Kats Kamperland 9.30 en 4 uur Ds. Radder. Kapelle 10 en 2.30 uur Cand. Juch te Rotterdam. Kruiningen 10 en 5 uur Ds. Koolstra, Bed. H. Av. en Dankz. Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Hoekstra. Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Goedendorp. Namiddag Voorber. H. Av. Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. Hoogkamer. Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Heyden. Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. Ie Grand te Bussum, Zendings-Zondag. Yerseke 9.30 en 2.30 uur Ds. Booy. Bed. H. Av. en Dankz. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Bergen op Zoom 9.30 en 5 uur Ds. v. d. Stoel. Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 4 uur Ds. Haverkamp. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Fidder. Oud-Vossemeer 10 en 3 uur Poortvliet 10 en 2.30 uur Ds. Van Egmond. Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. Sloot. Tholen 10 uur Leesdienst, 5 uur Ds. Van Egmond. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel. Bed. H. Av. en Dankz. Bruinisse 10 en 5 uur Ds. den Heeten. Haamstede 10 en 5 uur Ds. Boerma. Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Noordhof te den Bommel Oosterland 10 en 3 uur Ds. Becker. Scharendijke 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. Scholing Zierikzee 10 en 5 uur geen opgave ontvangen. Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds. Huyser. Bed. H. Av. en Dankz.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1963 | | pagina 3