r
NIEUWS
Predikbeurten zondag 13 oktober 1963
IN HET PARADIJS WAS EEN SLANG
vergadering een broodmaaltijd aangeboden.
De middagvergadering die om 14 uur be
gint, is openbaar. Iedere belangstellende
lid of geen lid van het N.B.G. is
daar welkom. De heer A. Spaargaren, adj.
secretaris van de afdeling Contact Kerken
van het N.B.G.zal dan spreken over
„Wat doen we met onze Bijbels 1", waarna
gelegenheid is voor een korte nabespre
king. Uiterlijk 16 uur zal de Bijbeldag zijn
afgelopen.
Mag ik in mijn functie van lid van de
Prov. Commissie van het N.B.G. een drin
gend beroep op u doen om, voorzover u
dat althans mogelijk is, de Bijbeldag mee
te maken. Het gaat hier om een uiterst
belangrijke zaak, die onze aandacht, onze
tijd, ons geld en ook ons gebed ten volle
waard is.
J. D. de Vries.
UIT DE
KERKEN
Tweetal te 's-Gravenhage-Escamp (vac.
A. W. Meeder): A. C. Kersten te Utrecht-
West en R. Ypma te Amersfoort.
Beroepen te Leiderdorp (vac. J. Banga)
en te Spijkenisse (2de pred. pl.): Th. P.
van Belzen te Mariënberg te Maasland
(2de pred. pl.): F. de Jong te Lichtenvoor
de te Amsterdam-West (vac. J. Wier-
sema): A. C. Kersten te Utrecht-West
te AxelJ. Th. Heemskerk te Oldemarkt
te Doezum W. B. van der Meulen te
Sprang te Amsterdam-Slotervaart-Os-
dorp (vac. N. Korenhoff): A. C. Hofland
te Rotterdam-Charlois te Culemborg
H. J. Koffrie, legerpredikant te Doorn.
Aangenomen naar Carambei (Brazilië):
W. C. v. Hattem te Terneuzen.
Bedankt voor Leiden (vac. H. Heu-
le): Joh. Lever te Vlaardingen voor
Schiedam (vac. J. Nawijn): C. Klapwijk
te Apeldoorn voor Amersfoort (vac. G.
Veeneman): H. J. van Duinen te Zwijn-
drecht.
Benoemd tot hulpprediker te Krimpen
a. d. Lek H. van Heijst, emeritus predi
kant te Zwartemeer.
Examens» Ds. N. H. Heiner te Kla-
zienaveen en Ds. H. Th. van Reenen te
's-Graveland slaagden aan de V.U. voor
het doctoraal examen theologie. Aan de
Theologische Hogeschool te Kampen slaag
de voor het kandidaatsexamen de heer D.
O. Veenendaal te Vreeswijk en voor het
propaedeutisch examen de heer F. W.
Fokkema te Groningen. Aan het Zen
dingsseminarie te Baarn slaagde voor het
zendingsexamen de heer D. Land, theolo
gisch kandidaat te Slootdorp, die door de
Basler Mission zal worden uitgezonden
naar Cameroun of Nigeria.
Afscheid en intrede. Wegens vertrek
naar Tilburg nam ds. W. F. Bolt afscheid
van Bozum met Luk. 23: 11. Wegens
bekomen emeritaat nam ds. H. v. Heijst
afscheid van Zwartemeer met Juda 20
en 21. Wegens vertrek naar Donker
broek nam ds. A. Veldhuijzen afscheid van
Numansdorp met Ps. 6820. Na be
vestiging door ds. J. H. de Boer van Lei
den met Matth. 21 2830, deed ds. J.
Banga, gekomen van Leiderdorp, intrede
te Ede met Mare. 4 2629. Na be
vestiging door ds. M. Boukema aldaar met
Hand. 3 4, deed ds. J. Winter, gekomen
van Jutrijp-Hommerts, intrede te 's-Gra-
venhage-Zuid met Hand. 3:12. Dr. J.
Rinzema is voornemens wegens vertrek
naar Leeuwarden 24 febr. afscheid te ne
men van Aalten.
Ds. J. v. d. Berg te Ermelo mocht tot
verder herstel het ziekenhuis in zijn woon
plaats weer verlaten. Hij houdt nog enkele
weken rust.
Dr. D. v. Swigchem te Kampen is
door een oogontsteking reeds enkele we
ken verhinderd zijn arbeid te verrichten.
Ds. Y. J. Tiemersma is verhuisd van
Zierikzee naar Vlaardingen, Binnensingel
71, telefoon (0 18 98) 24 65.
Ds. D. Sloot. J.l. -zondag is kand. D.
Sloot te Amsterdam bevestigd als predi
kant te Rilland-Bath. Ds. Sloot is reeds
46 jaar, gehuwd en vader van drie kinde
ren. Hij werd in Musselkanaal geboren,
waar zijn vader onderwijzer was en bracht
zijn jeugdjaren door in Indonesië. Hij was
in de hoofdstad employé op de economi
sche afdeling van de Amsterdamse Bank
en ging 8 jaar geleden aan de V.U. theo
logie studeren. In 1956 ving hij aan dit te
doen in zijn vrije tijd, in 1960 ging hij halve
dagen werken teneinde college te kunnen
lopen en 2J^ jaar geleden nam hij ontslag
om zich gehele dagen aan zijn studie te
kunnen wijden. Mevr. Sloot voorzag in de
onderhoud van haar gezin door haar oude
beroep van lerares aan een huishoudschool
weer op te vatten. In de dienst van de
Alledagkerk te Amsterdam waarin hij voor
ging sprekende over Matth. 28 20, nam
ds. Sloot afscheid van zijn Amsterdamse
zakenvrienden.
INGEZONDEN.
KERK EN WELVAART.
Onlangs zag ik in een kerkblaadje een
gift verantwoord van 1000,Een uit
schieter tussen de kleine bedragen van
1,en 2,50. Intussen verachte men
deze kleine gaven niet. Ik heb al vele ja
ren in het kerkelijk werk meegelopen en
weet wel uit ervaring dat deze gaven er
vaak afgenepen worden. Zo iets als het
penningske van de weduwe. Giften van
1000,zijn zeldzaam. Het verwondert
me eigenlijk, dat ze in deze welvaartstijd
zo zeldzaam zijn. In bepaalde sectoren van
onze ook christelijke samenleving stroomt
het geld binnen. Men kan zich van alles
veroorloven. Je kunt het de dames en he
ren aanzien, dat ze van de welvaart profi
teren. Fijn dit te kunnen, 'k Behoor niet
tot die groep die de welvaart alleen maar
zien tot een oorzaak van geestelijke ver
schraling. De welvaart is een zegen Maar
laat men dan ook te midden van die wel
vaart de kerk zien staan. Dan zullen giften
van 1000,niet meer zo zeldzaam
vloeien. Dan zal men er voor bewaard
worden, dat het bijbelwoord ,,van Mij is
het zilver en van Mij is het goud" (Haggaï
2 vers 9a) dat door de dominee nogal eens
wordt uitgesproken voor dat de collecte
zakjes de kerk ingaan, tot een cliché wordt
gemaakt. Het zal eens duidelijk moeten
worden, dat ook de kerk van de welvaart
gaat profiteren. Want financiële verschra
ling moet worden geconstateerd, als je al-
een maar weet, dat talrijke commissies van
beheer elk jaar zitten zorgen om de begro
ting sluitend te krijgen. Wat er b.v. van
te denken, dat als de kerk een opknapper
tje moet hebben daarvoor geen geld aan
wezig is. Of om wat anders te noemen de
predikantstraktementen omhoog moeten.
De Here heeft de blijmoedige gever lief.
Dat houdt in, dat men geestelijk opveert,
als men van zijn overvloed extra naar de
kerk laat vloeien. Het werkt dan ook niet
zo remmend als het bekende gezangvers
wordt gezongen „Neem mijn zilver en
mijn goud". Deze ontboezeming is niet van
een predikant. Dit moet er wel even bij
worden vermeld N.N.
(Naam en adres bij redactie bekend.)
We lezen van de hand van Ds. Boerkoel
in „De Wachter"
Wij duiken nog even in het bassin van
onze herinneringen. Maar nu niet tot de
bodem, waar de sedimenten (en sentimen
ten) van onze kinderjaren nog altijd weel
derig tieren. Als je ouder wordt, moet je
daar nooit te lang blijven dromen. Je loopt
kans, dat de algen zich om je voeten slin
geren. En dan ben je verloren. Dan kom
je niet meer boven en je bemerkt niet,
dat de zon ook in 1963 nog schijnt.
Ik breng u nu op het terras van het
„kikkerbad", waar elke jonge dominee, die
met aangeleerde, maar nog ongeoefende
armslag in het woelige water van ons ker
kelijke leven geworpen wordt, een poos
moet rondspartelen om het zwemmen te
leren. Je hebt tenminste de vrijheid, je
eigen instructeurs te kiezen. Toen ik de
tenen naar het water strekte, was de be
weging der jongeren na de eerste wereld
oorlog volop in actie. Ze verlangde meer
golving in het heldere en doorzichtige meer.
Ze ontkende niet, dat het licht van de
hemel daarin flitste. Maar ze was bang,
dat zonder roering het ven tot een moeras
zou ontaarden.
Aan leiding van ouderen ontbrak het ge
lukkig niet. Ze waren van verschillend ka
liber. Brussaard kenmerkte zich door voort
varendheid, die hij dan eensklaps afremde.
Wielenga, de taalvirtuoos, de man van
diepe bezinning, was de meest evenwich
tige, die zich in de ivoren toren van zijn
studeerkamer door niets uit het lood liet
slaan. Geelkerken onderscheidde zich door
zijn onstuimige en volhardende radicaliteit.
Hij hakte er op in. Hij verweet aan de Kerk
haar machteloosheid, haar burgerlijke zelf
voldaanheid, haar gemis aan kloeke durf.
Daardoor riep hij weerstanden op, die
een voedingsbodem vormden voor de troe
belen, die haar rumoerig hoogtepunt be
reikten in de bewogen Synode van Assen
in 1926. Zeker heeft tot de heftigheid van
de strijd ook bijgedragen de manier van
optreden van de pastor van Amsterdam-
Zuid. Hij was een aristocratische figuur,
uiterlijk, maar ook in de geest. Hij zag met
een krenkend dédain neer op het klein
zielige gepeuter van de toen leidinggevende
autoriteiten. Maar hij leefde mee met de
jonge collega's, van wie hij iets verwacht
te. Eens stond ik toevallig met hem op de
tram van Haarlem naar Heemstede. Zo, en
is je preek over Zondag 26 geslaagd
vroeg hij tot mijn verbazing. Hij speurde
uit Kerkbodes onze wankele gangen na.
Het proces heeft ons smartelijk aange
grepen. Ik behoorde toen tot de Classis
Haarlem, een brandpunt van verzet tegen
de synodale uitspraken. Van heinde en ver
uit ons land woonden broeders en zusters
de talrijke vergaderingen bij. Niet altijd
onthielden ze zich van tekenen van goed-
of afkeuring. De meerderheid der vergade
ring was op hun aanwezigheid niet gesteld.
Zo viel het besluit, voortaan in comité
bijeen te komen.
We waren vaak onderste boven van wat
zich daar afspeelde. Er was zoveel, dat
onze tegenzin opwekte. Het begon al aan
stonds, toen ds. B. van Schelven, een voor
ganger, die, niet minder een aristocraat
dan Geelkerken, een brede invloed uit
oefende, op de Classis verscheen. Hij was
emeritus van Amsterdam en woonde in
Overveen. In het huishoudelijke reglement
der Classis was ook een bepaling opge
nomen, dat iedere emeritus-predikant, die
binnen het ressort zijn dagen sleet, gerech
tigd was, alle vergaderingen bij te wonen.
Van Schelven, die zich overigens om de
Classis Haarlem niet bekommerde, was nu
aanwezig. Hij kreeg de ereplaats naast de
praeses, en legde dadelijk het voorstel
neer, de commissie, die door de Asser Sy
node benoemd was, om de Kerken in moei
lijkheden bij te staan, te hulp te roepen.
Een lid der vergadering nam dit prae-
advies grif over. Een fel debat werd er
door ontketend, waarin gewaarschuwd
werd, dat de Classis zichzelf bij de aan
vang van de behandeling der kwestie geen
brevet van onvermogen moest uitreiken,
dat men moest oppassen voor hiërarchische
tendenzen, dat eerst zou moeten blijken, óf
er moeilijkheden waren en of we die zelf
niet zouden kunnen overwinnen. In de
rustige verzekerdheid, dat zijn voorstel zou
worden aanvaard, liet ds. van Schelven de
storm over zich heengaan. En op hetzelfde
ogenblik, dat na anderhalf uur de presiden
tial hamer de aanneming van het voorstel
bezegelde, opende zich een zijdeurtje en
traden drie leden van de synodale commis
sie binnen.
Schokkende tafrelen hebben we toen be
leefd. Het leek wel, of er een lijstje ernstig
verdachten, half verdachten, en dominees,
van wie men niet wist of men hom of kuit
aan hen had, bestond, dat afgewerkt moest
worden. Ook was er een predikant, die
tot zijn eigen verwondering in het bankje
der aangeklaagden werd getrokken. Ds.
W. E. van Duin, nog niet zolang in Haar
lemmermeer-Oostzijde werkzaam, was voor
zichzelf met de uitspraken van Assen niet
in het reine. Hij hoopte op nader licht en
begaf zich daartoe naar een benabuurde
collega, een fervent voorstander van Assen.
Hij verzeilde in het hol van de leeuw.
Want die collega gaf onmiddellijk een
seintje aan de Kerkeraad van Oostzijde
deze kwam onmiddellijk zonder voorkennis
en in afwezigheid van de praeses bijeen
en bot legde hij aan zijn dominee een aan
tal vragen ter beantwoording voor. Toen
liep het van kwaad tot erger. De arme
dominee, totaal overbluft door deze gang
van zaken, raakte al meer verstrikt. Hij
werd er overspannen van. Hij wilde rust
hebben. Maar de broeders gunden hem die
rust niet. Op een vergadering van de
Classis deelde een van zijn ouderlingen,
een potige hereboer mee, dat hij geen toe
gang in de pastorie kreeg. Hij had toen
eenvoudig de deur ingetrapt. Dat was geen
huisvredebreuk, want de pastorie behoorde
aan de gemeente En nog zie ik mijn buur
man aan de classicale tafel voor me, een
gemoedelijke man, die doordat hij in het
buitenland had gewerkt, met de toestanden
hier niet zo op de hoogte was, maar wer
kelijk niet aan de zijde van Geelkerken
stond. Hij smeet zijn potlood over de vloer
en riep je zou hier waarachtig Geelker-
kiaan worden Een ander zeiwie twijfelt
er nog aan het bestaan van de slang Het
dier kruipt hier onder ons rond
Daarop volgden de procedures. Ds. van
den Brink van Zandvoort, een voorganger
van ongerepte gereformeerde belijdenis, uit
het ambt ontzet. De reeds gebroken ds.
van Duin onwaardig om langer het ambt
te bekleden. En toen het beëindigd was,
alsof het nog niet vreselijk genoeg was,
drong een der predikanten er op aan, dat
nu de stemmers tegen de afzettingen aan
de tand gevoeld zouden worden. Professor
dr. H. H. Kuyper, die op een der ver
gaderingen een college had gegeven van
het nieuwe Kerkrecht, stak daar evenwel
een stokje voor.
Waarom ik dit brokje historie oprakel
In de eerste plaats mag uit het verleden
niet verloren gaan, wat nu niet met zovele
woorden in officiële Acta is vastgelegd.
Men kan niets geheel losmaken uit de
atmosfeer, die in conflictsituaties haar in
vloed gelden doet.
Ten tweede is het goed, er nog eens op
te wijzen, welk een ellende kerkelijke twis
ten, die tot het uiterste gedreven worden,
CLASSIS MIDDELBURG.
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Krijger te
Schiedam.
2.30 uur Ds. Boonstra.
5 uur Ds. Van Wilgenburg.
(Noorderkerk) 9.30 uur Ds. Boonstra.
5 uur geen dienst.
„Ontmoetingskerk" (Oosterscheldestraat) 8.45 uur
Ds. Van Wilgenburg.
5 uur Ds. Krijger.
Collecte Geref. Jeugdverband, alhier.
Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30
uur Ds. Krijger.
Arnemuiden 9.30 en 2.30 uur Ds. Oegema.
Domburg 10.15 uur Ds. Van Wilgenburg, 2.30 uur
Ds. v. d. Bom.
Gapinge 9.30 en 2 uur Ds. Boot.
Grijpskerke 10 en 2.30 uur Cand. Eikelboom, Sleeuwijk.
Namiddag Voorber. H. Av.
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout.
Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Til, Voorb. H. Av.
Oostkapelle 9.30 en 2.30 uur Ds. Gommer.
Bed. H. Av. en Dankz.
Serooskcrke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe.
St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. Van Ulden.
Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Brederveld.
Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk.
Bed. H. Av. en Dankz.
Vlissingen 9.30 uur Ds. Verschoor, 5 uur Ds. Pontier,
Afscheid.
Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Bosman.
Westkapelle 9.30 uur Ds. v. d. Bom, 2.30 uur Ds.
De Jongh.
CLASSIS AXEL.
Aardenburg 10 en 3 uur Ds. de Vries, Voorb. H. Av.
Axel 10 en 3 uur Ds. de Wit te Rotterdam.
Breskens 10 en 3 uur Ds. Coumou te Haarlem.
Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek.
Schoondijke 10 uur Ds. Zeyl te Baarn, Bevestiging,
5.30 uur Ds. Hoogerwerf, Intrede.
Terneuzen 9.30 en 3.30 uur Ds. Van Hattem.
Bed. H. Av. en Dankz.
Oostburg 10 en 2.30 uur Ds. Visser te Zwijndrecht,
Bed. H. Av. en Dankz.
7 uur Cand. Eikelboom te Sleeuwijk.
Sas van Gent (zaaltje Nederlands Hervormde Kerk)
7 uur
Zaamslag 10 en 2.30 uur Ds. den Boer.
Zoutespui 10 en 3 uur geen opgave ontvangen.
CLASSIS GOES.
Baarland 9.30 en 2 uur Ds. de Craene.
Borssele 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen,
Bed. H. Av. en Dankz.
Colijnsplaat 10 en 5.30 uur Ds. Van Rheenen.
Driewegen 9.30 en 2 uur Ds. Mintjes.
Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds. Van Aller.
Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Kats.
5 uur Ds. Jansen, Zondag 13b.
(Oosterkerk) 9 uur Ds. Jansen.
5 uur Ds. Kats, Zondag 13a.
Collecte voor het tekort op „Ons Kerkblad".
's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Kornet, Vlissingen.
Heinkenszand 10.30 uur Ds. Jansen, 2.30 uur Ds. Kats
Kamperland 9.30 en 4 uur Ds. Radder.
Kapelle 10 en 2.30 uur Cand. Juch te Rotterdam.
Kruiningen 10 en 5 uur Ds. Koolstra,
Bed. H. Av. en Dankz.
Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Hoekstra.
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Goedendorp.
Namiddag Voorber. H. Av.
Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. Hoogkamer.
Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Heyden.
Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. Ie Grand te Bussum,
Zendings-Zondag.
Yerseke 9.30 en 2.30 uur Ds. Booy.
Bed. H. Av. en Dankz.
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur
Bergen op Zoom 9.30 en 5 uur Ds. v. d. Stoel.
Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 4 uur Ds.
Haverkamp.
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Fidder.
Oud-Vossemeer 10 en 3 uur
Poortvliet 10 en 2.30 uur Ds. Van Egmond.
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. Sloot.
Tholen 10 uur Leesdienst, 5 uur Ds. Van Egmond.
CLASSIS ZIERIKZEE.
Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel.
Bed. H. Av. en Dankz.
Bruinisse 10 en 5 uur Ds. den Heeten.
Haamstede 10 en 5 uur Ds. Boerma.
Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Noordhof te den Bommel
Oosterland 10 en 3 uur Ds. Becker.
Scharendijke 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. Scholing
Zierikzee 10 en 5 uur geen opgave ontvangen.
Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds. Huyser.
Bed. H. Av. en Dankz.