r Indrukken van de elfde Kirchentag PredlikbeurtGn zondag 29 september 1963 metDeut. 32:4a. Wegens vertrek naar Baflo nam Ds. A. Treurniet te Utrecht afscheid van O. en N. Bildtdijk met Ps. 134. Na bevestiging door zijn broer, Ds. Th. Struys van Amsterdam, met 1 Cor. 4:1 en 2, deed Ds. W. Struys, gekomen van Vriezenveen, intrede te Hoogeveen met 1 Cor. 3 4 en 5. Na bevestiging door zijn vader, Ds. G. Brinkman van Kampen, met 1 Sam. 3 10, deed kand. G. Brinkman, gekomen van Kampen, intrede te Bakkeveen met Luc. 1415b. Na bevestiging door Ds. J. D. B. v. d. Meulen aldaar met Rom. 1 16 en 17, deed Ds. J. A. A. de Boer, gekomen van Schiermon nikoog, intrede met 1 Cor. 4 4b. Na bevestiging door Dr. R. J. v. d. Meulen van Scheveningen, deed kand. G. J. Ter- laak, gekomen van Scheveningen, intrede te Krimpen a. d. Yssel met Neh. 6:6. Wegens vertrek naar Huizen (N.H.), nam Ds. W. ten Kate afscheid van Holwerd met Mare. 4 1320. Ds. G. v. Ziel te Oosthem is voornemens 6 oktober in trede te doen te Vriezenveen, na bevesti ging door Ds. J. Jonker van Terzooi. Ds. H. v. Heijst is voornemens wegens be komen emeritaat 6 oktober afscheid te ne men van Zwartemeer. Wegens vertrek naar Curasao neemt Ds. J. Bakker a.s. zondag afscheid van Midsland op Ter schelling. Wegens vertrek naar O. en N. Wetering zal Ds. C. A. Verhoog 6 oktober afscheid nemen van Winsum(Fr.). Ds. A. Veldhuijzen is voornemens a.s. zondag afscheid te nemen van Numans- dorp, om 13 oktober d.o.v. intrede te doen te Donkerbroek. Ds. G. H. Homans te Beverwijk is voornemens 6 oktober intrede te doen te Eindhoven, na bevestiging door Ds. J. A. Tiemens van Ymuiden. Ds. A. W. Meeder is voornemens 30 oktober afscheid te nemen van 's-Gravenhage-Es- camp wegens vertrek naar Ooltgensplaat, waar Ds. J. Noordhof van den Bommel hem zal bevestigen. Ds. H. W. H. van Andel is voornemens in verband met zijn benoeming tot actuarius in vaste dienst van de generale synode, 3 nov. afscheid te ne men van Utrecht-Oost. Ds. Joh. Heule te Rotterdam-Zuid is voornemens 10 nov. intrede te doen te Beverwijk. Ds. H. H. v. Boggelen is voornemens 19 januari af scheid te nemen van Genderen wegens ver trek naar Meppel. Ds, J, v, d. Berg te Ermelo, die reeds geruime tijd ziek is, is vooruitgaande. Prof. C. Kromminga, hoogleraar aan het Calvin College te Grand-Rapids is naar ons land gekomen in verband met zijn studie en promotie aan de V.U. Prof. Kromminga heeft zich tijdelijk metterwoon gevestigd Swammerdamstraat 9 te Bad hoevedorp. Oostburg. Ds. van Mechelen nam zondagavond 22 september afscheid van zijn gemeente met een predikatie over Zondag 52. Op 6 oktober a.s. hoopt Ds. van Mechelen intrede te doen te Heinen- oord. Geesteren-Gelselaar. In verband met een uitnodiging tot bijwoning van het af scheid van een predikant van een naburige kerk vroeg de kerkeraad zich af, of het over en weer bezoeken bij dit soort ge legenheden wel zinvol is. De vele officiële afgevaardigden gaan op de duur de ge meente om wie het toch gaat naar „ach ter" drukken. De kerkeraad hoopt er met zijn kerkelijke buren eens over te praten. 's-Gravenhage-West. De wijkraad van wijkgemeente V heeft benoemd tot catechete mej. T. de Jong, theologisch kan didate werkzaam op de stichting „Bloemen- daal" te Loosduinen. Oosterend (Fr.). De gemeente be stond j.l. maandag 75 jaar. De gemeente, die thans 314 zielen telt, heeft een kerk gebouw dat momenteel in restauratie is en uit 1902 dateert. Boven de hoofdingang staat als tekst Zach. 13 7b, naar men zegt de tekst, waarover de latere bekende Am sterdamse predikant, Ds. H. C. Sikkel, toen te Hijlaard, preekte, toen hij de ambten instelde. Bekende predikers vindt men on der hen, die deze kerk hebben gediend. We noemen Prof. Dr. J. Ridderbos, Ds. P. Ch. v. d. Vliet (later te Utrecht) en Ds. F. Guillaume, die enkele jaren geleden emigreerde. Pieterzijl. De classis Kollum heeft gunstig beschikt op het verzoek te Pieter zijl tot kerkinstituering over te gaan. De leden ressorteerden onder Burum. Ouderlingenconferentie. De Ouder lingenconferentie in de classis Delftland zal plaats vinden op 24 oktober a.s. te Delft. Als referent treedt op Dr. G. P. Hartveld van Delft met het onderwerp „Kerk en Pinksterbeweging". Giften en legaten. Te Hilversum kwam een gift in van 5000,waarvan 4000,voor de kerk en de rest voor verschillende doeleinden. Voor de nieu we kerk te Sittard kwam een gift in van 5000,en één van 500,voor het Avondmaalstel. Bij het zilveren jubileum van de kerk van Bennebroek kwam een gift in van 1000,waarvan de helft voor het jeugdgebouw en de andere helft te verdelen tussen kerk en diaconie. In Heerenveen werd een legaat ontvangen groot 1000,voor de kerk. Geref. jeugdraad neemt niet deel aan Oecumenisch congres. De Nederlandse Gereformeerde jeugd zal officiéél aan staande zaterdag niet aan het Oecumenisch jongerencongres in Utrecht deelnemen. Dit heeft de Nederlandse Gereformeerde Jeugd raad besloten. In dit overkoepelend orgaan der gereformeerde jeugdverenigingen heers te namelijk geen eenstemmigheid op dit punt. Dr. K. A. Schippers, voorzitter van de Gereformeerde Jeugdraad ziet twee belang rijke factoren die voor de jeugdraad door slaggevend waren. Een daarvan is dat er een diepgaand meningsverschil blijkt te be staan in alle geledingen van het gerefor meerde leven, zodra de kwestie oecumene ter sprake wordt gebracht. Iedere jongere, die enigszins meeleeft met zijn of haar kerk, weet dat er een duidelijke tweespalt ontstaat zodra het „voor of tegen de aan sluiting bij de Wereldraad van Kerken" aan de orde komt. In de kringen van de fervente voor- en tegenstanders wordt met spanning gewacht op de bespreking van het rapport, dat in de gereformeerde sy node zal worden uitgebracht. Velen den ken met zorg terug aan de oorlogstijd toen een diepe scheur door de Gereformeerde kerken trok. Moesten wij bij deze gang van zaken gaan deelnemen aan het congres in Utrecht, zo vraag Dr. Schipper zich af? Het is voor de gereformeerden een le vensbelang dat ze gemeenschappelijk tot een beslissing komen, aldus Dr. Schipper. Ons bestaan als kerk, onze wordingsge schiedenis, onze bijdrage aan de kerkge schiedenis in Nederland zijn hiermee in het geding. De tweede factor, het niet tot overeen stemming komen van de diverse verenigin gen, toont overduidelijk, aldus Dr. Schip pers, dat deelname aan dit congres van de gereformeerden niet gewenst is. Dr. Schippers zegt nog Zo zijn wij dan buitenstaanders geworden. Utrecht is im mers geen „woeste plaats" in de eenzaam heid. Integendeel, het congres staat midden in de publieke belangstelling. Het werpt een schaduw over de bijeenkomst, dat een deel van de christenjeugd althans offi cieel, ontbreekt. Er zullen ongetwijfeld ge reformeerde jongeren zijn, maar zij zijn daar zonder hun organisaties. Ook dat staat in de publieke belangstelling. Wij zijn niet klaar voor de ontmoeting met de anderen, aldus Dr. Schippers. Een mondige kerk. Om alle misverstand te voorkomen, men moet niet denken, dat heel de kerk mondig is. Anders zou ze immers geen volkskerk zijn. Bedoeld is met dit op schrift dat men zich telkens verwondert over de levendige wijze waarop vooral veel jongeren aan de besprekingen deel nemen. Echt bijbelse uitingen kan men regelmatig horen. Een mondige kerk dat zijn Chris tenen die hun mond gebruiken om de naam van Jezus te noemen. Ook in ander opzicht kan men spre ken van een mondige kerk. Er kwam vanzelf een stroom van kritiek los op de kerk zoals ze als instituut zichtbaar is. Op predikanten, op de Kirchenlei- tungen, op heel het apparaat dat in Duitsland ook verhoudingsgewijs vele, vele malen groter is dan bij ons in Ne derland. Een Duits dagblad schreef dat de Kirchenleitungen heel wat werk zullen hebben om aan de wensen en verlan gens van de mondige kerk, van de kerk die niet langer haar mond houdt, tege moet te komen. En dat zal ze toch moe ten. In onze discussiegroep, en dat zal in de meer dan 90 andere ook wel het geval geweest zijn, werden harde woor den over de Konfirmation (op 14-jarige leeftijd, een Einsegnung die vaak een Aussegnung is) gesproken. Men zal nu moeten tonen dat men werkelijk naar het kerkvolk luisteren wil. Nog in andere zin wil ik iets zeggen over de mondige kerk. Er wordt in Duitsland zwaar geëxperimenteerd en we kregen er een en ander van te zien en te horen. Men wil namelijk bevorderen, dat de kerkdienst meer wordt dan een preek door één man plus een omlijsting waar in dan ook de gemeenteleden een rol mogen spelen. Hoofdzakelijk dan door mee te zingen. In de eerste plaats wordt men getrofffen door het gemeenschap pelijk hardop bidden van het Onze Va der. Dat gaat niet machinaal. Neen, het is al net als het geestelijke leven de een is een stapje verder dan de ander. De enkeling gaat niet onder, maar geeft eigen stem en klank aan het gebed. Met name treft ons dat ook in het gemeen schappelijk opzeggen van de geloofs belijdenis. Het zingen er van, wat men in Nederland wel aantreft, ervaar ik persoonlijk als een ondergaan in de me nigte. Bovendien kan ik me het maar moeilijk indenken wat dat is zingen en belijden tegelijk. Maar hier spreekt men gemeenschappelijk de belijdenis. Hier is én de gemeenschap én de enkeling aan het woord. Nu is men in de laatste tijd verder gegaan. Men laat zich leiden door twee gedachten. Een gemeente die 's zondags haar mond weinig gebruikt in de kerk, doet dat ook niet, of loopt althans gevaar het niet te doen, als ze van maandag tot zaterdag kerk-aan-het- front is. Daarom moet er nog meer een levendige deelname aan de kerkdienst zijn. De tweede gedachte is deze De kerk moet in haar kerkdienst gebruik maken van de moderne gespreksmetho- de en van de moderne muziek. Is er na 1800 geen goede muziek meer waardig om in de kerk gebruikt te worden Wanneer is het kerkorgel alleen-zalig makend verklaard Is Jezus Christus niet Heer van alles en moet ook niet de moderne muziek dienstbaar gemaakt worden aan de komst van Zijn Rijk Het was goed dat we in de inleiding tot de Kirchentag hierover iets gehoord hebben. Uitdrukkelijk werd daar ook gezegd dat men niet moet denken dat de moderne vormen van kerkdienst be doeld waren als een regenworm om mensen van buiten de kerk in te hen gelen. Zo stonden dan op het program drie kerkdiensten, waarin dan meer de mon digheid van de kerk in deze tijd tot uiting moest komen 'k heb er een bij gewoond, waarvan het karakteristieke was een preek in dialoogvorm. Een pre dikant begon met de preek en van de andere kant kwamen er dan allerlei vra gen en tegenwerpingen. Voor mijn ge voel zat er wel iets in. De twijfel die in je eigen hart opkomt, krijgt als het ware vorm en gestalte als een ander ze uit spreekt. Het was ook wel een Bijbelse preek, al ontbrak hier wel weer de han tering van de sleutelmacht. Het blijft dan allemaal zo objectief, de mens wordt niet voor de beslissing gesteld. Wat in wezen toch ook niet liefdevol is. Wat me meer trof was de liturgie. Mensen een zestal belijden in niet-klassieke termen hun schuld en de genadeverkondiging is er zo werd gezegd dank zij het Lam, dat onze zonden van eigengerechtigheid en on gerechtigheid, van ons Farizeïsme en van ons tollenaar-zijn wegneemt. De liturgie is soms zelfs heel wat bij- belser dan de onze. Ik denk nu aan ons gezang 10:6, een zo slappe vertaling, neen, een bewerking van het Duitse origineel, dat men zich afvraagt hoe dat vers in een bundel van Kerken die zich Gereformeerd noemen, terecht gekomen is. We moeten ons dan maar weer troosten dat onze alt-reformierte broe ders het wel Bijbels zingen. Waardering en kritiek. In dit en het voorgaand artikel is zo veel mogelijk getracht u een beeld te geven van de Kirchentag, een beeld voor verbetering en aanvulling vatbaar, omdat men onmogelijk alles kan mee maken. Er was voor een Nederlander zoals gebleken is nog al wat te waarderen. Het zou werkelijk geen overbodigheid zijn, indien men in Nederland ook zo iets kreeg. Dat gaat natuurlijk zo maar niet, maar we hebben in Nederland een be hoorlijke traditie als we denken aan de activiteiten van het ambt der gelovigen sinds het Réveil. Want de Kirchentag is daaruit opgekomen en ze leeft nog altijd daaruituit het algemene pries terschap. Om de term van Luther te gebruiken. Het is daarom dat we zo schuchter zijn met onze kritiek. Die hebben we natuurlijk, waarvoor zijn we anders „Gereformeerd" Ik zet dat laatste tus- CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Boonstra, Bed. H. Av. 2.30 uur Ds. Van Til, Bed. H. Av. 5 uur Ds. Boonstra, Dankzegging. (Noorderkerk) 9.30 uur Ds. v. d. Stoel, Bergen op Zoom. 5 uur geen dienst. „Ontmoetingskerk" (Oosterscheldestraat) 8.45 uur Ds. Van Til, Voorber. H. Av. 5 uur Ds. v. d. Stoel. Collecte Evangelisatie in eigen stad. (Rusthuis, Branderijmolengang) 10.15 uur Ds. v. Til, Bed. H. Av. Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 uur Ds. Meyer te Meliskerke. Arnemuiden 9.30 en 2.30 uur Ds. Oegema, Bed. H. Av. en Dankz. Domburg 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe. Gapinge 9.30 en 2 uur Ds. Boot. Grijpskerke 10 en 2.30 uur Cand. Drs. Dekker, Kampen Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout. Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Meyer. Oostkapelle 10 uur Ds. Gommer, 2.30 uur Ds. Fidder te Krabbendijke. Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Bom. St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. Van Ulden. Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Bohlmeyer te Arnhem. Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk. Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds. Verschoor. Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Bosman. Westkapelle 9.30 en 2.30 uur Ds. de Jongh. CLASSIS AXEL. Aardenburg 10 en 3 uur Ds. De Vries. Axel 10 en 3 uur Cand. Juch, Voorber. H. Av. Breskens 10 en 3 uur Ds. Den Boer, Bed. H. Av. en Dankzegging. Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek. Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds.' Grafe te Zuid- Beierland. Terneuzen 10 en 4.30 uur Ds. Van Hattem. Oostburg 10 en 3 uur Ds. Kornet te Vlissingen. Sas van Gent (zaaltje Nederlands Hervormde Kerk) 7 uur Zaamslag 10 en 2.30 uur Ds. Visscher, Zwijndrecht. Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Van Leeuwen te Axel, Bed. H. Av. CLASSIS GOES. Baarland 9.30 en 2.30 uur Ds. de Craene. Borssele 10 uur Leesdienst, 5 uur Ds. Mintjes. Colijnsplaat 10 en 5.30 uur Ds. Van Rheenen. Driewegen 9.30 en 2 uur Ds. v. d. Veen. Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds. Van Aller. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Flinterman, 's-Graven- hage. 5 uur Ds. Jansen, Zondag 12b. (Oosterkerk) 9 uur Ds. Jansen. 5 uur Ds. Flinterman. Collecte voor 't Prot. Chr. Streekziekenhuis te Goes 's-Gravenpolder 10 uur Leesdienst, 5 uur Ds. de Craene Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Kats. Kamperland 9.30 en 4 uur Ds. Radder. Kapelle 10 en 2.30 uur Ds. de Regt te Nieuwendijk. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Stam te Fijnaart. Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Hoekstra. Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Mintjes. Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. Hoogkamer. Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Heiden. Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. Goedendorp. Yerseke 9.30 en 2.30 uur Ds. Booy. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Haverkamp. Bergen op Zoom 9.30 en 5 uur Ds. Tissink, Bodegraven Hoogerheide (Schapendreef 21) 10.30 en 4 uur Ds. Huyser te Zonnemaire. Krabbendijke 9.30 uur Ds. Fidder, 2.30 uur Ds Gommer te Oostkapelle. Oud-Vossemeer 10 en 3 uur Cand. Ubbels, Amsterdam Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. v. Egmond. Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. Donner, Scheveningen Tholen 10 en 5 uur Ds. Van Egmond. Voormiddag Openbare belijdenis des geloofs. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel. Bruinisse 10 en 5 uur Ds. den Heeten. Haamstede 10 en 5 uur Ds. Boerma, Bed. H. Av. en Dankzegging. Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Becker. Oosterland 10 uur Leesdienst, 3 uur Ds. Becker. Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Scholing. Zierikzee 10 en 5 uur Ds. Brederveld. Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Elskamp te Bennekom. IHflB

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1963 | | pagina 3