Uit de Gemeenten Dit zijn de kosten van de Tabernakel Instructie G. J. O. Goes Spaart U PROVINCIALE DAG NIEUWS LAAT VOORJAAR Mozes heeft in de woestijn een com missie van beheer aangesteld. Dat was nodig, want de woning Gods stond te midden van zijn volk en die woning van God was een duur huis, waarin het fon kelde van edel metaal. Zoiets heb je niet voor niets. Daar moet geld, veel geld voor op tafel komen. De bijbel is een nuchter boek, dat God en het goud in één adem durft te noemen. Wie God wil dienen, moet in de beurs tasten óók. Dat hoort er bij. Daarom is het heel gewoon, dat in Exodus 38 21 staat„dit zijn de kos ten van de tabernakel". En dan wordt er zo het een en ander opgenoemd, dat bewijst, dat de Israëlieten gewéten heb ben van vaste vrijwillige bijdragen. Zo dra je 20 jaar was, moest je er aan ge loven en méédoenHet leven in de woestijn was hard en vol ontberingen. Het brood van die mensen was lang niet altijd zeker en hun water niet steeds gewis. Maar ze hadden wel wat geld. Herinnering aan het diensthuis in Egyp te. Ze hebben de sieraden meegezeuld door het pad door de Rode Zee. Ze zijn er mee aan de voet van de Sinaï gekomen. Aaron heeft er voor het zon dig bedrijf met het gouden kalf een deel van opgeëist. En dan komt de HERE. Hij gaat wonen temidden van zijn volk. Dat is ondoorgrondelijke genade. Dat volk moet wel begrepen hebben dat doet God echt niet voor Zijn eigen ple zier, dat doet Hij voor ons. De hoge Gast treedt op als Gastheer, Hij houdt het heft in handen. Hij regelt ook Zelf de inrichting van Zijn woning. En dat kost geld Nu, daar weten wij ook van. Ons kerkelijk leven is echt niet goedkoop. Het is indrukwekkend wat per jaar sa men wordt gebracht voor de kerk, voor de diakonie, voor de zending, voor aller lei arbeid in het wijde Koninkrijk Gods. Dat is dan dus nog steeds een uitvloei sel hiervan, dat God onder ons wil wo nen. Hij is ons in Jezus Christus zeer nabij gekomen en wie zich naar hem christen noemt en er bij hoort, bij die kerk van de levende Heer, die wordt wel niet aangeslagen, maar dan toch wel aangesproken en men verwacht, dat het goed tot hem door zal dringen dit zijn de kosten van de tabernakel en komt u nu maar over de brug Er moet orde zijn, ook in de dingen van het Koninkrijk Gods. Mozes wist daar al van en stelde een soort commis sie van beheer aan, Levieten onder de leiding van hun voorzitter, een zekere Ithamar. En met grote nauwkeurigheid wordt berekend hoeveel er nodig zal zijn en wat men van ieder verwacht. Er zullen onder dat woestijnvolk ook wel verschillende mensen geweest zijn. Mensen, die er blijmoedig mee aan kwa men dragen en zeiden dat is zo gewel dig, dat de HERE bij ons wonen wil, daar heb ik alles voor over. Als het niet genoeg is, zegt u het maar. En anders komt u maar terug. Maar ook mensen, die allerlei bedenkingen hadden en von den, dat de zuinigheid wel wat zoek was. Moest dat nu allemaal zó royaal. Het leek wel, alsof het geld niet op kon. Is het zo nóg niet genoeg Nou, het spijt me wel, maar ik kan heus niet meer missen. Ze staan tegenwoordig elke dag met de kollektebus aan de deur van je tent Ik heb wel eens gehoord, dat het geen sinecure is om in de commissie van be heer te zitten, vooral dan niet, als het er om gaat de vaste bijdragen te innen en helemaal niet, als er een aktie tot verhoging op touw gezet wordt. Zon broeder zei eens tegen me als u uw mensen wilt leren kennen, dominé, moet u maar eens mee gaan, als we om geld komen. Dan zou u schrikken Ik ben maar niet mee gegaan Boze tongen beweren, dat de broe ders van de commissie bij predikanten helemaal geen prettige ervaringen op doen. Maar dat zijn dan ook boze ton gen, die echter soms pijnlijk ware din gen naar voren kunnen brengen. Ik weet niet of dat nu altijd van die royale mensen zijn, die verrassend veel geven, meer dan verwacht werd. Deze week nog werd me verteld van een ar beidersgezin, waar elke maand 25,— klaar ligt, als de broeder van de commissie komt. Ik dacht zo die men sen zijn niet royaal, maar ze zijn blij en dankbaar, dat God bij hen wil wonen. En dat kost geld, dat weten ze. God wil bij hen wonen in de woestijn van schuld, in de wildernis van hun zonde. God heeft zijn eigen heilig Kind voor hen tussen de doornen en de distels in gelegd en dat kost óók geld. Ze weten: wat God bloed kostte, dat kost hun geld. Geen geld als ristitutie, geen geld om „een spiering uit te werpen en een kabeljauw te vangen", geen geld om er zélf beter van te worden, geen geld als „plaatsengeld in het Vaderhuis hier bo ven", maar geld als de meest vanzelf sprekende zaak, als konsekwentie van Gods inwoning dit zijn de kosten van de tabernakel. Ik weet niet of dat altijd wel gierige mensen zijn, die de portemonnaie maar moeilijk open kunnen krijgen, als het gaat om de kerk. Maar ze hebben (klein- en ongeloof is altijd dom) niet dóór, dat hun „offer" voortvloeit uit hét offer. Ze verstaan niet, dat Gods gevende liefde gevende liefde wil los maken in mensen, die van huis uit er boven op gaan liggen, op het geld Ze beleven de vreugde van de in woning Gods en daarom beleven ze ook niet de vreugde van het meedoen aan de kosten van de tabernakel. De tabernakel was een heiligdom, hét heiligdom. Dat was later in uiterlijk veel heerlijker vorm de tempel ook. Dat is vandaag de Kerk van de Here Jezus. Een heiligdom in een onheilige mensen wereld. Dat is het wonder. En de kon- sekwenties van dat wonder zijn van daag nóg dit zijn de kosten van de tabernakel. De kerk kómt er altijd, ook financi eel. Dat komt natuurlijk, omdat God ons goud niet nodig heeft. Hij kan het er best zonder. Hij is niet afhankelijk van hen, die van Hém afhangen. Maar de bijbel wijst ons de weg, dat het zó moeteen nauwkeurige berekening van de kosten en een van harte geven, om dat je elke dag blij mag zijn, dat God onder ons wonen wil. Als God zich zou terugtrekken, zou den we ons geld kunnen houden. Maar God trekt zich niet terug. Hij blijft en dus blijven de kosten van de tabernakel. En het is een oude waarheid, dat de beste goudzoeker vóór alle dingen God zoeker is. Maar ook dat de echte God zoeker, als 't er op aankomt, al het goud gestolen kan worden, behalve dan dat kleine beetje, dat hij graag wil bijdra gen in de kosten van de tabernakel. WantGod bij ons in de woes tijndat is hec duurste wat zich den ken laat. de V. („Ons Kerkblad", Classis Arnhem) Nicuwerkerk. 1. Aan Ds. TiemersmaOok op deze plaats wil ik een enkel woord wijden aan het vertrek van de pastor van Zie- rikzee naar Vlaardingen. Om nog eens uit te spreken, dat we het allen boeiend vonden, om met je te kunnen meewer ken in een commissie, op de classis, op kerkvisitatie, enz. Je uiteenzettingen werden door ons graag beluisterd. Har telijk dank voor alles wat je ons gaf. God zegene al je werk te Zierikzee en daarvanuit, gedaan, en stelle tot een zegen in de nieuwe plaats 2. Oogstcollectedeze bracht op voor de kerk ruim 600 gulden, buiten de gewone collecte voor de kerk op die dag. De kerkeraad is daar erkentelijk voor. Im mers, in november komt nog pas de eigenlijke dankdag-collecte. Ook de diaconale collecte bracht meer op dan op een gewone zondag. Hebben we daarmee willen uiten, dat het alles komt van Gods hand en niet buiten Hem (Pred. 2:24, 25)? J. H. B. Oosterland, De bezoeken zullen worden voortgezet, niet alleen bij de zieken of ouden, maar in alle gezinnen. Wij hebben allen onze strijd, onze vragen, onze gevaren, onze nood, ook onze weldaden. Toch wens ik Gods ge nade apart aan zieken, met name aan br. Stuy Sr. Dat de gemeente daarin ook mee- leve, elk op eigen manier J. H. B. Zaterdag 28 september zal een instructie gegeven worden voor de leidsters en lei ders van de G.J.O.-clubs. We zullen spre ken over „Hoe leid ik een club" o.l.v. de heer W. van der Loon. Enkele vormen van creatief spel zullen beoefend worden. Na de koffietafel maken we een clubavond mee. De kosten zijn vrij reisgeld wordt vergoed. Plaats van samenkomstOoster- kerk in Goes. Aanvang 14.15 uur. Einde plm. 20.30 uur. Spaart u suikerzakjes, postzegels, luci fersmerken, speldjes, kaarten met kinder kopjes enz., en weet u niet wat u er mee moet doen Hebt u ergens op zolder nog een oud album liggen, waar u nooit meer iets mee doet Weet u dat u de jongens en meisjes, die lid zijn van de postclubs van het Gerefor meerd Jeugdcentrum, daarmee een enorm plezier kunt doen Het gereformeerde jeugdwerk kent sinds 1950 deze postclubs, waarvan langdurig zieke en invalide jongens en meisjes in de leeftijd van 825 jaar lid zijn. In deze clubs circuleert iedere maand een post- clubschrift. Hierin staan interessante arti kelen, een handenarbeidrubriek, gedichten, puzzels enz. Door dit clubschrift wordt de wereld van onze zieken groter dan hun ziekenkamer of sanatoriumzaal. Vaak rui len ze onderling suikerzakjes, sigarenband jes, postzegels enz. en corresponderen ze daarover met elkaar. Kent u jongens en meisjes in uw omge ving die al een poos ziek zijn Geeft u hun naam en adres dan door aan de zieken- dienst van het Gereformeerd Jeugdcentrum, Biltseweg 8, Huis ter Heide (U.). En denkt u ook aan de suikerzakjes U doet de postclubleden daarmee een groot plezier. Namens hen, bij voorbaat hartelijk dank. A. van der Hoek, secretaresse werkgroep - Postclubs. Op 1 oktober a.s. hoopt de Bond van Geref. Vrouwenverenigingen een Provin ciale Toogdag te houden in een der zalen van „Vrederust" te Bergen op Zoom, aan vang circa 10 uur. Ds. Boerma (nog) te Haamstede zal een en ander vertellen over„Wat doet de kerk op 't strand". Mevrouw M. BerrevoetsDuin uit Zie rikzee zal declameren. Na de pauze om circa 2 uur zal Mej. Mia van Oostveen laten zien en zelfs horen wat er 'zoal in ons hart kan omgaan. Volgens het ons toegezonden program ma zult U na afloop dankbaar naar huis gaan. Een reden, om deze samenkomst niet te missen UIT DE KERKEN Beroepen te Schiedam (vac. J. Nawijn): C. Klapwijk te Apeldoorn te Beilen J. van Dalen te Uithoorn te Utrecht- Noord S. van Bekkum te Monster te Gorredijk-KortezwaagC. Houtman, kand. te Zwolle te Marknesse (N.O.P.): J. v. Drie te 's-Gravenmoer te Oude Pelcela C. H. v. d. Berg te Lollum c.a. te Amsterdam-Z. (arbeid onder stu derenden V.U.): L. Ringnalda te Bussum. Aangenomen naar Meppel (vac. J. van Tuinen): K. Snoey te Maasdijk, die be dankte voor Oost- en West-Souburg naar Bovensmilde J. Jonker te Terzooi naar Winsum (Fr.): J. Geel, kand. te Am sterdam, die bedankte voor Drijber, Elim (Dr.), Meeden, Sellingen, Wijckel, Zwar- tewaal en voor Zweeloo naar Leeuwar den (vac. H. van Benthem): Dr. J. Rinze- ma te Aalten. Bedankt voor Emmeloord (vac. J. C. Schouten): R. Ypma te Amersfoort voor UithuizermeedenC. Brilman te Treebeek voor Luttelgast-Kuinre W. Haverkamp te Anna Jacoba Polder. Benoemd tot hulpprediker te Bad hoevedorp T. Zuidema, kand. te Amstel veen. Afscheid en intrede. Wegens zijn be noeming tot predikant in algemene dienst, nam Ds. G. F. Hajer afscheid van Beilen met 1 Cor. 15:58. Wegens vertrek naar Andijk nam Ds J. Wolven afscheid van Urk FEUILLETON door HUGO KINGMANS 50) Hij geeft bevel, het zoeken te staken en geen tien minuten later is het hele stel ijlings verdwenen. Alleen de Landwachter heeft de commandant gevraagd, of er geen wacht moet blijven, maar deze laatste heeft hem zo vernietigend aangestaard, dat de Oesburger niets meer durfde zeggen. Marie wacht nog geruime tijd met het sein „veilig" te geven. Maar dan durft zij het toch doen. Jannes en Symen hebben reeds een deel van het hooi en stro vergaard, zodat zij de schuilhoek binnen kan gaan en de opening naar het tweede hol vrij maken. „Komen jullie er maar uit, ze zijn verdwenen," roept Marie. Stijf en stram komt het viertal tevoorschijm Ruim twee uur hebben zij, schier roerloos, in dat hol gezeten en gelegen. „Die kerels hebben weer een behoorlijke ravage aangericht, maar niets ontdekt," zegt Marie opgewekt. „Met man en macht zullen we helpen de boel weer op pootjes te zetten, meid," merkt Klaas op, die erg familiaar is met Marie. „Juffrouw," zegt de piloot, „als nu dit hol leeg gevonden was, wat was er dan gebeurd „Ja, dat weet ik niet," antwoordt Marie. „Niet veel goeds, denk ik." „In elk geval was het hele stel meegenomen," zegt Gerrit. „Zo niet erger. Dat risico lopen we allemaal." „Maar ik vind het toch geweldig," verbaast Fred Hoeksema zich. „Als ik gevonden was dan „Hadden we allemaal de kogel gekregen, behalve jij," vult Klaas aan. „Om diep respect voor te hebben voor dit allemaal." „Twee van je makkers uit de machine zijn dood," zegt Marie zacht. „En drie zijn er gepakt." „Twee doodDrie gepaktEn ikFred Hoeksema staart zwijgend voor zich uit. „,Hoe weet je dat, Marie vraagt Gerrit. „Van die drie kwam een Duitser op een motor zeggen. Van die twee vertelde Petrusman uit Oesburg, je weet wel „Die vuile Landwachter? Was die er bij? Als ik hem alleen tegenkom krijgt hij onmiddellijk een blauwe boon van mij," sist Klaas. „Ho, ho, jongen, dat gaat mis. Je weet wel dat het zo niet moet en niet mag." „Verschil van mening Marie. Ik denk er anders over." Later vernemen zij, dat Jannes en Symen tegen de muur heb ben gestaan en dat het misschien een haar heeft gescheeld, of ze waren dood geschoten. Want natuurlijk zouden ze niets verteld hebben. Nog hoger, stijgen de bewoners van deze boer derij in achting van Fred Hoeksema. Enkele dagen vertoeft hij er nog. Hij is er zelfs een avond en een nacht geheel alleen. De hele ploeg illegalen is in actie, waarvoor weet hij niet, evenmin als Marie. „Ik vraag zo weinig mogelijk," zegt ze. „Wat niet weet, wat niet deert. Ze vertellen ook zelden wat." Maar de volgende avond komen er vier zó vergenoegd terug, dat de piloot vragen moet: „Jullie konden wel eens een goede slag geslagen hebben Het hele stel zit dan in de ruime keuken. Meta, de koerierster, is nu ook aanwezig en heeft hele gesprekken met de piloot. „Wat er precies gebeurd is, ja dat wordt niet verteld, maar ik weet, dat er een geslaagde overval op de gevangens in Arn hem is gedaan," antwoordt Gerrit. Frits (dus de dominee, denkt de piloot) is bevrijd en nog enkele anderen meer. Wat zullen die Moffen woest zijn Meta knipoogt naar Fred Hoeksema. En dan begrijpt hij: het edele viertal heeft aan die overval meegedaan. Maar die praten daarover met geen woord Intussen wordt er gewerkt, om de piloot weg te krijgen. Hij heeft besloten, over Delfzijl te gaan. Misschien kan hij nog con tact krijgen met zijn ouders in Groningen. Als het tijdstip van vertrek daar is hij is gekleed als zee man, zoals zijn persoonsbewijs en paspoort luidt houdt hij lang de handen van Marie Saalmink vast: „Dank, dank voor alles, ehMarie; ik mag je wel bij je voornaam noemen, hé, zoals de anderen, 'k Hoop je nog eens te ontmoeten onder betere omstandigheden. Je bent een dappere vrouw, net als Meta „Opschietenbuldert Gerrit. „Complimentjes hebben we niet nodig. Zorg maar, dat de invasie spoedig komt. Anders is de hele illegale beweging hier opgerold. De tijd nijpt. Zegt dat in Engeland. En je komt hier niet weer vóór we bevrijd zijn, begrepen Niet aleen in Holland en zelfs niet alleen in de bezette landen van West-Europa, maar ook in Engeland en Canada snakt men naar de invasie. Het is aangenomen, dat ze gelukt, het enige middel, om geforceerd, een einde te maken aan het Duitse ge weld. Op de farm „Zwolle", in de buurt van Granum, wordt ook hevig naar het einde verlangd. Het is precies zo gegaan, zoals het gezelschap het die avond op het terras besprak: de oorlog brak uit; Canada stond direct aan de zijde van Engeland en later, toen de partner Japan even eens aan de oorlog deelnam, zaten ook de Verenigde Staten er in. Bovendien dat alleen was niet verwacht rukten Hitiers troepen Rusland binnen. Het nauwelijks een jaar geleden ver- -drag tussen die twee landen was niets dan een vodje papier. Over de ganse wereld was er een hel. In Ottawa, tenminste in een landhuis in de buurt van de hoofdstad, woonde prinses Juliana der Nederlanden met haar kinderen. De toekomstige koningin, ver van land en volk. Overigens is in Canada zelf niet zoveel van de wereldkrijg te merken. Enkele artikelen in de distributie, maar op de farms heeft men daar zo goed als geen last, of het moet zijn, dat de suiker schaarser wordt. Het enige wat benauwt in talloze gezinnen is, dat duizenden jonge mannen naar Engeland zijn getransporteerd nadat zij eerst een korte tijd in eigen land zijn gedrild. In Engeland wachten zij opja, waarop Dat weet feitelijk ieder en toch weet men niets, op de invasie. Die moet er komen, hoe dan ook. Vele vrijwilligers melden zich aan. Jongelingen als Jim Davidson en Bill Red. Ook ouderen, die als legerpredikant dienst doen. Maar de overgrote meerderheid is niet vrijwillig gegaan. Evenals in Engeland is ook in Canada de algemene dienstplicht ingevoerd en zo is ook John Stelmaker, ongeveer een jaar na het uitbreken van de oorlog, opgeroepen. Reeds drie maanden later is hij naar de overzijde gezonden, om in Engeland verder te worden opgeleid. Het land is over dekt met militaire kampen en vliegvelden Evenals in Amerika en Canada is vrijwel alle industrie oorlogsindustrie geworden. Bij reusachtige hoeveelheden wordt er o.m. munitie vervaardigd. (Wordt vervolgd) 0

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1963 | | pagina 2