eeuwóe ^Cerkbode „Assen" Overpeinzingen van een koster 18e JAARGANG No. 12 27 SEPTEMBER 1963 OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redacteur: Ds. W. C. van Hattem, Herengracht 15, Terneuzen, Telefoon (0 1150) 22 48. MedewerkersJ. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. M. V. J. de Craene, Baarland Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. A. Koning, Woerden Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo"; "Ikwo"tel„ Ds. B. Wentsel, Brouwershaven. en ontkom Abonnementsprijs 3,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 12 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 12 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 OP DE GENERALE SYNODE De vierde synodeweek zette in met een bespreking van het deputatenrap- port „advies inzake de leeruitspraak Assen 1926", waarin geadviseerd werd de binding aan de in Assen gedane leeruitspraken op te heffen. Als voor naamste overweging hiervoor lieten de- putaten gelden, dat de probleemstellin gen aangaande Genesis 2 en 3 verscho ven zijn en dat sedert 1926 nieuwe ar gumenten zijn aangevoerd om de tra ditionele opvatting los te laten. De commissie, die het deputatenrap- port moest beoordelen overwoog echter, dat een uitspraak niet wel mogelijk is zonder nadere toetsing van deze ver schuivingen en de nieuw aangevoerde argumenten. Daarom stelde de .commis sie voor om nogmaals deputaten te be noemen, die zich zouden moeten bera den over de vraag, of de ontwikkeling van het Schriftonderzoek genoegzame grond biedt om de binding aan Assen op te heffen. Het commissierapport wilde dus voor alsnog niet tot opheffing van de binding aan Assens besluiten overgaan. Niet om dat de commissie het niet eerife was met de conclusies van deputaten, maar om dat zoals professor Polman zei deze conclusies duidelijk geargumenteerd en met de Schrift gesteund onder de ogen van het kerkvolk gebracht konden wór den. Het moest zo zijn, dat het eenvou dige kerklid kon zeggen Ja, dit is in derdaad wat de Here in Zijn Woord bedoelt. Hierover ontspon zich een levendige discussie, niet minder dan tien sprekers vroegen voor de eerste ronde het woord. En zij bleken allen voor de opheffing van de binding te zijn. Zo betoogde dr. F. L. Bos, dat het fundament waarop de stellingen van Assen rustten onhoud baar is geworden en dat dit voldoende is om de binding op te heffen. Wij moe ten daarom, met handhaving van de be doeling van Assen, constateren dat de uitlegkundige probleemstelling verscho ven is. Het uitlegkundig onderzoek mag door een verouderde uitspraak niet be lemmerd worden. Ook ds. van Enk uit Veenendaal sprak in deze geest en leg de er de nadruk op, dat naar zijn me ning de uitspraak van Assen een uitleg was geweest op uitlegkundig terrein. Daarom moet de kerk Assen laten va ren, niet om de belijdenis op losse schroeven te zetten, maar vanwege de vrijheid der exegese. Dr. Broek Roelofs had als bezwaar tegen het deputaten- rapport, dat zij ook in hun rapport de gegevens van de niet-theologische we tenschappen hadden betrokken. Ds. M. Vreugdenhil sprak zijn vreugde er over uit, dat deputaten de binding wil len opheffen. Wij mogen niet allerlei uitspraken buiten de belijdenis om doen, dan worden we sectarisch. Daarom wil de hij èn de binding opheffen èn een nader onderzoek doen instellen naar de historiciteit van Genesis 2 en 3. Ds. Vellenga was het met dr. Broek Roelofs eens, dat de resultaten van het niet- theologisch onderzoek in het deputaten- rapport niet thuis horen. Ook ds. W. Schouten uit Utrecht sloot zich hierbij aan en merkte verder op, dat in Assen Schriftuitleg en Schriftgezag door el kaar speelden. Verder vroeg hij zich af of de binding aan Assen feitelijk al niet losgelaten is en gaf als zijn mening te kennen, dat een chaos geschapen zou worden indien deze synode besloot om de binding aan Assen te handhaven. Ds. Vogel uit Geleen was de mening toegedaan, dat Assen niet meer fun geerde in het geloof van de gemeente en drong aan op terugnemen van de leerbesluiten. Ds. Kamper uit Wierden zag graag dat het gehele probleem niet alleen door onze kerken bezien werd maar in groter verband, hij dacht dat dit nu één van de zaken was, die op de Oecumenische Synode van de Ge reformeerde Kerken in de wereld be handeld moest worden. Prof. Nauta kon het ook niet erg eens zijn met het voorstel van de commissie, het commis sierapport kwam hem onbevredigend voor. Ds. van Loo had de indruk, dat deputaten en commissie geen overleg met elkaar gepleegd hadden. Wel was hij met de commissie van mening dat de argumenten door deputaten aange voerd niet getoetst waren. Naar zijn mening waren deputaten nog niet klaar met hun arbeid en hij wilde dan ook adviseren, dat zij hun arbeid voortzet ten. Prof. W. H. Gispen één der deputa ten legde hierop een verklaring af. Hem was namelijk wel eens gevraagd hoe hij zijn handtekening onder dit rapport had kunnen zetten. Als zwaarste overwe ging gold voor hem. dat nu twijfel ge trokken is of de binding aan de leer uitspraak van Assen gehandhaafd moet blijven, de synode voor een dilemma staat. Of de binding moet worden op geheven öf anders moet de kerk bereid zijn, desnoods met tuchtmaatregelen op te treden tegen een ieder, die van deze leeruitspraak afwijkt. Hij vroeg zich af of daarom handhaving van de besluiten van Assen metterdaad heilzaam zou zijn voor het heil der kerken. Hierna nam prof. N. H. Ridderbos namens deputaten het woord en vroeg waarom de commissie geen overleg met deputaten had gepleegd nu haar mening zo afweek van die van deputaten. Ver volgens zette ook nog prof. Berkouwer de meningen van deputaten uiteen. Prof. Polman, namens de commissie sprekend wees er op, dat het nog niet van het opheffen van de binding gezien moest worden als een beleidskwestie. De commissie wilde voordat tot ophef- Uit de Gereformeerde Kerkbode voor de Classes Barendrecht en Dordrecht knipten we de volgende mijmeringen van ,,de koster". Als we goed zijn in gelicht dan tekent deze „koster" zijn naam met de initialen J. H. R. „Ook mijn vrouw, samen met zeven andere zusters der gemeente, leest een dames-weekblad. Alleen om de brei- patronen, zegt ze, maar niemand gelooft dat natuurlijk. En het is schande om te zeggen, maar het is een neutraal blad. Om er een beetje oog op te houden kijk ik er ook wel eens in. Het is wél anders dan de „Heraut" vroeger, waarmee ik als ik mijn aanleg naga bij wijze van spreken al van de wieg af moet zijn opgegroeid. Maar nu dat damesweek blad. Wat weet een koster toch weinig van de wereld af Zou ik, zonder dat blad, ooit geweten hebben wat een tiener-idool is Er had een stuk in ge staan over een zekere Cliff Richard die zo mooi moet kunnen zingen, veel mooier nog dan een andere plaatjes afgod Elvis Presley. Dit dan volgens de schrijfster, want ik zou er echt geen verschil in maken allemaal mooie jon gens met haren waar ik een kapper in zou willen jagen en met een stem als een fles slaolie. Dat laatste kunnen ze natuurlijk ook niet helpen, maar dan zou ik me er toch maar liever een beetje mee achterbaks houden. In het volgen de nummer een gloeiend-verontwaar- digd ingezonden stuk van een zeven tienjarige Cliff Richard was „niks" en Elvis Presley was „knal", en hoe iemand toch wagen durfde aan haar idool te komen Dat noemen ze „fans", zei mijn vrouw wereldwijs. Zulke mensen hebben een speciaal juffertje om dagelijks hun vrachten fanmail open te snijden. Hebben dominees óók fans vroeg ik de volgende morgen aan onze domi nee. Krijgt U óók wel eens fanmail Als je het t.v. en rn.dio-programma na gaat, zou je het wel eens gaan denken, zei de dominee een beetje zuur, maar ik geloof toch wel dat het verschijnsel onder ons sporadisch is. En fanmail Nee hoor, wél eens een brief van een broeder, die het met de preek niet eens was. Ik zie het al gebeuren je hebt ge preekt, en na afloop verdringt zich de fing aan de binding kon worden over gegaan eerst de aangevoerde argumen ten getoetst hebben. Daar er- bij het verschil in conclusie tussen commissie en deputaten wat be treft het opheffen van de binding dui delijk werd, dat een gesprek tussen de putaten en commissie wel vereist was, kWatii èr een abrupt einde aan de be sprekingen, daar het rapport eerst weer werd terug verwezen naar de commissie voor nader beraad met deputaten. Op de voortgezette zittingen van deze synode, in januari a.s., zullen we dus weer over de leerbesluiten van Assen hebben te handelen. Hoewel het jammer is, dat dit rapport niet in eenmaal kon worden afgehandeld, is de winst van de nu gevoerde discussies toch wel deze, dat het gevoelen der synode ten aan zien van de uitspraken van Assen dui delijk openbaar geworden is. Duidelijk is gebleken dat men over het algemeen veel voelt voor opheffing van de bin ding aan deze leerbesluiten. Niet omdat men het Schriftgezag wil ondergraven of de belijdenis op losse schroeven wil zetten, maar omdat het gaat om de vrij heid van exegese om de Schriftuitleg. Het resultaat van deze bespreking zal dan ook zeker naar wij menen van in vloed zijn op de nadere besprekingen, die commissie en deputaten met elkaar zullen hebben. Duidelijk werd ook, dat geen der sy nodeleden maar ook iets voelde voor aantasting van het gezag der Schrift, dit gezag blijft ten volle gelden. De vraag is echter hoe moet deze gezag hebbende Schrift worden uitgelegd. Daar gaat het om in 1963, terwijl het jeugd vóór de deur van de consistorie kamer dominee, mag ik alstublieft uw handtekening Zou u de punten van vanmorgen nog even willen opnoemen? Ziet u, ik leg er een album van aan. Dominee, zou u niet eens een plaatje willen laten opnemen van een catechi satieuurtje bij u Dan kunnen we dat bij onze vriendjes laten draaien, en dan kunnen ze horen dat „die bij hén" toch maar pet is. Maar toen werd de dominee ineens ernstig dacht je dat het goed voor een dominee was om er óók fans op na te houden Man nog toe, het is voor ons tóch al zo'n toer om zalig te worden. Die onmetelijke schat in dat onooglijke aarden vat, weet je wel Ik denk dat de duivel zich met plezier als postbode zou opwerpen om in hoogsteigen per soon ons alle fanmail aan huis te be zorgen Daar moest ik toch echt even naden ken. Onze dominee om maar iets te noemen maakt véél werk van, maar erg weinig drukte óm zijn preek. Als iets gewoon is, dan zégt hij het ook ge woon. Onze gemeente waardeert hem wel, al dalen zijn papieren wel iets, om dat hij nooit de aandacht van anderen trekt. Daar is hij ook te weinig onbe scheiden voor. Laatst verdwaalde er na jaren nog eens een hoorcom- missie in onze kerk. Oók alleen omdat een collega in de buurt griep gekregen had. En, voldeed het u nog al vroeg ik later aan de heren. Och, zeiden ze, hij brengt Gods Woord, nietwaar Ik had altijd gedacht, dat dat het hoog ste compliment was, maar zo scheen het niet bedoeld te zijn Eigenaardig, ik moet als koster zijnde nogal eens wat heen en weer lopen. Dan overkomt het je wel eens, dat je een stukje mist. De tekstlezing b.v. Dat is bij onze dominee geen bezwaar je vist die zó uit de preek weer op. Maar laatst was die griep-collega er een keer, en toen was ik er wél bij, dat hij zijn tekst voorlas, maar met de beste wil kon ik in die preek niet meer terug vin den Waar sta je eigenlijk over te suffen?, vroeg de dominee opeens. Hoorde je niet wat ik zei Zei U dan wat Ik zeials ik mijn ambtsjubileum mag beleven, hoop ik dat te vieren op de Mookerhei. DE KOSTER. in 1926 ging om het gezag van Gods Woord. ZENDING. Een ander lijvig rapport, dat deze week aan de orde kwam was het Zen dingsrapport. Ook bij de behandeling hiervan traden vele sprekers op. Eén van de vragen waarop door meerdere sprekers werd teruggekomen, was die of de strategie van het Zendingswerk niet moest worden herzien, in verband met de verbeterde betrekkingen met Indonesië. Hierdoor wordt veel van de Zending gevraagd en de vraag komt op of het wel gewettigd is om naast Indonesië ook nog aandacht te blijven besteden aan andere zendingsterreinen. Wordt het werk zo niet teveel versnip perd. Anderen bestreden deze gedachte fel. Vooral ds. Vreugdenhil, deze zou het zeer betreuren indien nu de Paruba taken minder aandacht zouden krijgen. Tijdens de behandeling van dit rap port was behalve deputaten en ds. Rich ters ook een gedeelte van de staf van het Zendingscentrum aanwezig. Een' spontaan applaus beloonde ds. Richters voor de enorme arbeid door hem ver zet. Behalve het applaus echter ontving hij een pracht-geschenk. De Synode besloot namelijk in te gaan op het voor stel van deputaten om over te gaan tot het treffen van voorbereidingen tot het benoemen van een adjunct-directeur van het Zendingscentrum. Hierdoor krijgt ds. Richters de handen meer vrij om dat werk dat zijn volle aandacht hebben moet ten volle te kunnen be hartigen. Professor Bergema en ds. Richters rapporteerden verder over hun jongst leden aan Indonesië gebrachte bezoek en getuigden van de vele open deuren en prachtige contacten daar gevonden. Duidelijk bleek de grote zegen die op het Zendingswerk rust. Zelfs na de ja ren, waarin normaal contact met Indo nesië onmogelijk was, bleek, dat de Here zijn werk daar had voortgezet. De ontvangst die de beide broeders in Indonesië ontvingen was allerhartelijkst. Men sprak niet van gasten, maar men zeiU hoort bij ons, U bent één van ons. Het was een goede dag toen wij het zendingswerk mochten bespreken. VARIA. Deze vierde synodeweek is de laatste geweest van deze zittingsperiode der synode, 20 september ging zij uiteen, om in januari 'haar zitting te hervatten. Vele grotere en kleinere zaken hielden ons deze week nog bezig. Ds. van Wou- we bracht een rapport uit over het drei gende predikantentekort, we willen daar nu niet op ingaan, maar hier in het vol gend nummer op terugkomen. Er werd gesproken over de psalm berijming, over de nieuwe gezangbun del, die eerstdaags in druk verschijnt. Over Evangelisatie onder studerenden. Hier werd de naam van het deputaat- schap gewijzigd in geestelijke arbeid onder de studenten. Deze arbeid is na melijk èn van karakter veranderd èn uitgebreid. Niet alleen het evangelisatie werk onder de studenten valt hieronder, maar ook de geestelijke verzorging van de eigen studenten. Een zeer belangrijk rapport, waarom we ook nog terug ho pen te komen was dat van deputaten voor het Fonds Algemeen Kerkelijke Arbeid (FAKA). We willen er nu al leen dit van zeggen het was voortref felijk. Zo zijn de synodezittingen voorlopig afgesloten. De leden zijn weer naar huis en aan het werk in hun gemeente af en toe nog onderbroken door com missievergaderingen het leven in de kerk gaat door. Maar de synodezittin gen hebben ons dit geleerd, de Here gaat door met Zijn werk. Vele rappor ten waren ter tafel, maar door alles heen scheen het licht van Zijn genade. Het licht waarin wij zien, dat het Chris tus is, die Zijn Kerk veraf en dicht bij in stand houdt en nog dagelijks toedoet tot de gemeente van hen, die gered worden. v. H.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1963 | | pagina 1