eeuwóe 3£erkbode r Schriftgezang i Wandelingen door de wereld van het Oude Testament In de lijn van Bogerman de gemeente B 1 J 18e JAARGANG No. 9 6 SEPTEMBER 1963 gg?» OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND |ÉI|| Redacteur: Ds. W. C. van Hattem, Herengracht 15, Terneuzen, Telefoon (0 1150) 22 48. pMl MedewerkersJ. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. M. V. J. de Craene, Baarland ^2? Drs. A. Elshout, KoudekerkeDs. A. Koning, WoerdenDr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. J. v. d. Leek, KapelleDs. P. van Til, Middelburg Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo -lk™«dn Ds. B. Wentsel, Brouwershaven. en ontkom r Abonnementsprijs 3,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 12 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 12 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 a De komende week is een vroege jeugd- week. Overal in ons land zullen de jeugd raden en jeugdcentrales actief zijn op het werven van nieuwe leden. Een nieuwe start vol enthousiasme. De gemeente begeleide hen bij dit werk met haar gebeden tot de God der vaderen, die ook de God van de jeugd is. Alhoewel de uitspraak van de Gene rale Synode van Groningen ten aanzien van de doop van geadopteerde kinderen zoals de synode-praeses het uitdruk te -wel een „tikkeltje anders" uitviel dan de uitspraak van de Dordtse sy node in 1618/19 kon toch prof. van der Woude constateren, dat de synode- uitspraak in de lijn van Bogerman was. De synode sprak namelijk uit, dat „kin deren, die door leden onzer kerken wet tig zijn geadopteerd, recht hebben op de Heilige Doop en op grond daarvan behoren gedoopt te wezen". Na een zeer broederlijke en hoog staande discussie werd zo in over eenstemming met en in navolging van enkele zusterkerken (Amerika 1930 en Australië 1960) nadat deze zaak reeds op enkele vorige synodes aan de orde geweest was, een besluit genomen, dat ongetwijfeld in tal van gereformeer de gezinnen grote vreugde zal geven. Hiermede braken onze kerken met een sedert Dordt bestaande traditie, ge grond op de uitspraak van de Dordtse synode over de vraag van Amsterdam of geadopteerde heidenkinderen ge doopt mochten worden. Synode-praeses Bogerman had reeds voor de synode aan Amsterdam te ken nen gegeven, dat dit zeer zeker wel mocht, immers ook Abraham besneed alles wat tot zijn huis behoorde ook de slaven. Niet tevreden met het advies van Bogerman wendde Amsterdam zich tot de synode, waar een kleine meerder heid van mening was, dat deze slaven pas nadat ze van Abraham onderricht ontvangen hadden en tot geloof waren gekomen besneden werden. Op grond van deze visie van de meerderheid sprak Dordt zich uit tegen het dopen van geadopteerde kinderen. Voor Dordt stond vast, dat de Here zijn verbond oprichtte in de lijn der geslachten, met Abraham namelijk en zijn nageslacht. Tegenover deze overwegingen staan echter de schriftuurlijke gegevens waar uit blijkt, dat God het „Abraham en zijn nageslacht" uitbreidt tot „Abraham en zijn huis". Daarom ontvingen de slaven van Abraham, allen die tot zijn huis behoorden, het teken van het ver bond. Tegen deze schriftuurlijke argu mentatie zou men kunnen inbrengen, dat van'een „behoren tot het huis van iemand", zoals de Schrift kent zowel in Oud- en Nieuw-Testament al se dert lang geen sprake meer is. Slaven worden niet meer gehouden en de adop tie was in ons land niet zo geregeld, dat er van een werkelijke adoptie gesproken kon worden. Hierdoor stond het niet vast, dat aangenomen kinderen een duurzame christelijke opvoeding konden krijgen, de „adoptie" kon immers ten allen tijde ongedaan gemaakt worden. De nieuwe Nederlandse adoptiewet is echter zodanig, dat geadopteerde kin deren de status van eigen wettige kin deren der adoptie-ouders verkrijgen. Zoals eenmaal de slaven van Abraham en zoals de aangenomen heidenkinder- tjes uit de Oost, behoren zij thans wer kelijk tot het huis van hun adoptie ouders. De mogelijkheid van een duur zame christelijke opvoeding is hiermede gegeven. De synode zag dan ook geen reden om de sedert Dordt geldende traditie voort te zetten, maar om in de lijn van Bogerman een uitspraak te doen. Wordt krachtig in den Heer en in zijn sterke macht de duivel gaat te keer weest op zijn list bedacht. Niet tegen vlees en bloed is deze strijd gericht het is een geest die woedt, een vijand van het licht, des duivels hoge raad en boze overheid, al wat aan macht bestaat en kwade majesteit. Om deze reden doet Gods wapenrusting aan, zodat gij als het moet den vijand kunt weerstaan. Met waarheid weest omgord en pantsert u met recht, zodat gij weerbaar wordt en stand houdt in 't gevecht. Uw voeten onvermoeid voor vrede in de weer die moeten zijn geschoeid met ijver voor den Heer. Hiermede te kennen gevend, dat zoals prof. v. d. Woude het uitdruk te de Gereformeerde kerken zich niet naar een traditie, ook al is die eeuwen oud, maar naar de Heilige Schrift willen richten. En dit is iets waarover we ons van harte mogen verheugen samen met alle adoptie-ouders, die met hun kinde ren rond het doopvont scharen mogen, niet omdat de kerken nu zeggen „het moet dan maar", maar omdat zij op grond de Schrift uitspreken het be hoort, ook het kind, dat christelijke ouders hebben aangenomen behoort ge doopt te wezen. Terecht sprak de synode in haar uit spraak van wettig geadopteerde kinde ren, en dit betekent dat de adoptie langs wettelijke weg tot stand gekomen moet zijn. Zolang dit nog niet geschied is ontbreken namelijk de gronden voor een duurzame christelijke opvoeding. Het kind kan immers nog worden te- ruggeëist en hoe zullen de doopouders dan hun beloften gestand doen Daar om is de synodale uitspraak allerminst een vrijbrief om overhaast de Heilige Doop aan te vragen zolang de adoptie nog niet wettelijk geregeld is en ten volle haar beslag heeft gekregen. AFVAARDIGING NAAR DE SYNODE De eerste synodeweek kenmerkte zich verder door het afdoen van vele kleine re zaken. Hierdoor was het mogelijk, dat de praeses vrijdag kon meedelen, 23. Het trotse Babylon (1) Een uitgestrekt, verlaten terrein met heuvels. Ruïneheuvels, die het puin van bouwwerken uit vroeger eeuwen bevat ten. Hier en daar een er uit stekend stuk ruïne, vage herinnering aan ge storven grootheid. Een stationnetje, dat eigenlijk alleen maar een halte heten mag. Een bord met de mededeling, dat de trein alleen stopt om passagiers op te nemen. Het is een uur of drie per trein van Bagdad, de hoofdstad van de republiek Iraq, af. Dat is alles wat er nu van over is. Waarvan Een bord, met de naam van de stopplaats er op, geeft het antwoord: Babylon. Babylon, die grote stad Hier heeft ze gelegen, lang geleden. De stad, die zichzelf beschouwde als de koningin der wereld, zelfs in tijden dat ze niet de zetel van een grote wereldmacht was. -Uw schild is dat gij God vurig en vast gelooft zodat gij onder schot het vuur van satan dooft. De helm van het behoud die om de slapen sluit, dat is het heil van God, de kracht der zaligheid. Zo staat gij dan gereed strijdvaardig en gespoord ten laatsten kamp en weet het zwaard dat is Gods Woord. En bidt dan in den Geest voortdurend voor elkaar God die de harten leest, dat Hij u wel bewaar W. BARNARD Schriftgezang over Efeziërs 6 vers 10—1.8. Melodie: Gez. 115 N. H. Bundel „Laat komen, God, Uw Rijk"). Uit kerkblad Geref. Kerken Haarlem e.o. dat reeds een zeventig van de meer dan vierhonderd stukken van het agendum waren afgehandeld. Tot de grotere za ken die aan de orde kwamen behoorden het bovengenoemde stuk over de doop van adoptie-kinderen en het vraagstuk naar de afvaardiging ter synode. Tot nu toe is het zo dat van elk particulier ressort twee predikanten, twee ouder lingen en één diaken de synode bezoe ken. Er zijn echter enkele classes, die meer ambtsdragers tellen dan een heel particulier ressort. Zo tellen classes Amsterdam, den Haag en Rotterdam elk meer dan 800 ambtsdragers. Van wege de grote problemen in de randstad Holland is het echter onmogelijk om tot verdere splitsing over te gaan, eerder wordt zelfs weer samenvoeging over wogen. De afvaardiging ter synode wordt op deze wijze zeer onevenredig. Het deputaten-rapport stelde nu voor om wanneer in een particulier ressort zich een classis bevindt met meer dan 800 ambtsdragers, dit ressort meer af gevaardigden zendt, namelijk één pre dikant en één ouderling en één diaken verkozen door de P.S., maar uit de be treffende Classis. Tot een oplossing kon de synode echter nog niet komen. OORLOGSVRAAGSTUK Een andere zaak, die de gemoederen ernstig bezig hield was een verzoek van de classis Groningen om een studiecom- Centrum van wetenschap, van cultuur, van godsdienst *en bij tijden ook van macht. Hier regeerde eens, ongeveer 1700 jaren voor Christus, de beroemde koning Chammoerabi, die zijn niet min der beroemde wetten op schrift stelde, lang voordat Mozes en zijn wetten ten tonele verschenen waren. Hier regeer de, meer dan duizend jaar later, Nebu- kadnezar, die het volk van Juda weg voerde in ballingschap, nadat hij Jeru zalem, de heilige stad, verwoest had. De opgravingen ter plaatse en de ontcijfering van vele kleitabletten en andere oude geschriften hebben ons een beeld gegeven van de stad Babel en haar plaats en rol in de geschiedenis. Wij leren haar kennen ^ls een veel be zongen èn grondig vervloekte stad. En wij kunnen beide begrijpen, de lofzang en de vervloeking. (vervolg op pag. 2) missie te benoemen over het oorlogs- vraagstuk. De grote meerderheid van de synode was echter van mening dat dit geen zin had, daar de synode van Assen zich hier reeds had over uitge sproken en ook op de Gereformeerde Oecumenische Synode van Potchef- stroom hier de nodige aandacht aan was besteed. Wek was "de synode van me ning, dat zowel de uitspraak van Assen als die van Potchefstroom te weinig bekend zijn. Daarom werd besloten om beiden opnieuw onder de aandacht te brengen. Het moderamen kreeg op dracht een publicatie te doen verzorgen en algemeen verkrijgbaar te doen stel len, waarin ook het deputatenrapport van 1957/58 in een meer leesbare vorm is opgenomen. Nu onze kerken een informatiedienst hebben met een directeur, die op het terrein van de publiciteit zijn sporen wel heeft verdiend, is dit onder de aandacht brengen van kerkelijke uitspraken zeker geen moeilijkheid meer. Om even op dit laatste terug te ko men. De synode benoemde tot directeur van de ingestelde informatiedienst de heer J. B. Looijen, die voorheen als re dacteur van „kerk en school" aan het dagblad Trouw verbonden was. COLLECTEN Ook het rapport van het Algemeen Kerkelijk Bureau kwam deze week ter sprake, waarbij de grote waardering van de synode voor de arbeid van de heer Laernoes werd uitgesproken. Na de be spreking van het rapport kwam de heer Laernoes nog met enkele interessante cijfers, die zeker in een kerkbode niet onvermeld mogen blijven. Hij vertelde dat nog 136 kerken in gebreke bleven bij het overmaken der collecten. Zo waren er 78 kerken, die één hele collec ten verzuimden in te zenden, 45 die twee collecten verzuimden en 13 die meer dan twee collecten niet opzonden. We hopen van harte, dat dit geen Zeeuwse kerken geweest zijn. VARIA Zoals u uit de kranten gelezen zult hebben berust het praesidium van de synode bij dr. P. C, Kunst uit Amster dam, die op woensdag 28 augustus, de dag dat heel Groningen feestvierde, als compensatie het rookverbod ophief en aan elk der synodeleden een synodale sigaar liet uitreiken. Wanneer we het woord rookverbod gebruiken, dan is dat niet zo erg als het lijkt, want voor de koffie (half elf) en in de middagver gadering voor de thee (half vier) mag niet gerookt worden, behalve als het comité-zittingen betreft. Waar van ne gen tot half één, van twee tot kwart over vijf en van zeven tot negen ver gaderd wordt, zien de synodeleden er allerminst een been in om de stadspark- kerk in grote wolken te hullen. Er zul len dan ook wel vele synodeleden zijn, die na hun thuiskomst te horen hebben gekregen, dat hun pak eerst maar eens een poosje aan de lijn moest. De prozaïsche nummering der stuk ken, A1, A2 of B III6 wordt door de praeses vermeden door voor elke letter een Groningse plaats te nemen. Zo werden de stukken onder A aangekon digd als Aduard, B werd Bedum, de C leverde enige moeilijkheden op en in plaats van Groningen werd het ditmaal Zeeland, want de stukken onder C ko men op tafel onder de naam Colijns- plaat. Verdrietig was, dat de praeses in de zitting van vrijdagmorgen moest mede delen, dat dr. mr. Ozinga te Lunteren, een zeer gewaardeerd en ingewerkt sy nodelid, helaas de vergaderingen niet meer zal kunnen bezoeken, daar hij bij een val een hersenschudding had op gelopen. Voor hem zal nu ds. van der Siis uit Bredevoort ter synode komen. Tot zover het verslag van de eerste synodeweek na de hervatting van de zittingen, we hopen een volgende week u weer het een en ander er van te ver tellen. v. H.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1963 | | pagina 1