eeuwóe
3£erkbode
r
Schriftgezang
i
Wandelingen door de wereld van het Oude Testament
In de lijn van Bogerman
de gemeente B 1
J
18e JAARGANG No. 9
6 SEPTEMBER 1963
gg?» OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND
|ÉI|| Redacteur: Ds. W. C. van Hattem, Herengracht 15, Terneuzen, Telefoon (0 1150) 22 48.
pMl MedewerkersJ. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. M. V. J. de Craene, Baarland
^2? Drs. A. Elshout, KoudekerkeDs. A. Koning, WoerdenDr. P. C. Kraan, Vlissingen
Ds. J. v. d. Leek, KapelleDs. P. van Til, Middelburg Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo
-lk™«dn Ds. B. Wentsel, Brouwershaven.
en ontkom
r
Abonnementsprijs
3,per halfjaar
bij vooruitbetaling
Advertenties
12 cent per mm.
Bij abonnement lager
Losse nummers 12 cent
Drukkers-Uitgevers
Littooij Olthoff
Spanjaardstraat 47
Middelburg, tel. 24 38
Giro no. 4 22 80
a
De komende week is een vroege jeugd-
week. Overal in ons land zullen de jeugd
raden en jeugdcentrales actief zijn op het
werven van nieuwe leden. Een nieuwe
start vol enthousiasme.
De gemeente begeleide hen bij dit werk
met haar gebeden tot de God der vaderen,
die ook de God van de jeugd is.
Alhoewel de uitspraak van de Gene
rale Synode van Groningen ten aanzien
van de doop van geadopteerde kinderen
zoals de synode-praeses het uitdruk
te -wel een „tikkeltje anders" uitviel
dan de uitspraak van de Dordtse sy
node in 1618/19 kon toch prof. van der
Woude constateren, dat de synode-
uitspraak in de lijn van Bogerman was.
De synode sprak namelijk uit, dat „kin
deren, die door leden onzer kerken wet
tig zijn geadopteerd, recht hebben op
de Heilige Doop en op grond daarvan
behoren gedoopt te wezen".
Na een zeer broederlijke en hoog
staande discussie werd zo in over
eenstemming met en in navolging van
enkele zusterkerken (Amerika 1930 en
Australië 1960) nadat deze zaak
reeds op enkele vorige synodes aan de
orde geweest was, een besluit genomen,
dat ongetwijfeld in tal van gereformeer
de gezinnen grote vreugde zal geven.
Hiermede braken onze kerken met
een sedert Dordt bestaande traditie, ge
grond op de uitspraak van de Dordtse
synode over de vraag van Amsterdam
of geadopteerde heidenkinderen ge
doopt mochten worden.
Synode-praeses Bogerman had reeds
voor de synode aan Amsterdam te ken
nen gegeven, dat dit zeer zeker wel
mocht, immers ook Abraham besneed
alles wat tot zijn huis behoorde ook de
slaven. Niet tevreden met het advies
van Bogerman wendde Amsterdam zich
tot de synode, waar een kleine meerder
heid van mening was, dat deze slaven
pas nadat ze van Abraham onderricht
ontvangen hadden en tot geloof waren
gekomen besneden werden. Op grond
van deze visie van de meerderheid
sprak Dordt zich uit tegen het dopen
van geadopteerde kinderen. Voor Dordt
stond vast, dat de Here zijn verbond
oprichtte in de lijn der geslachten, met
Abraham namelijk en zijn nageslacht.
Tegenover deze overwegingen staan
echter de schriftuurlijke gegevens waar
uit blijkt, dat God het „Abraham en
zijn nageslacht" uitbreidt tot „Abraham
en zijn huis". Daarom ontvingen de
slaven van Abraham, allen die tot zijn
huis behoorden, het teken van het ver
bond. Tegen deze schriftuurlijke argu
mentatie zou men kunnen inbrengen,
dat van'een „behoren tot het huis van
iemand", zoals de Schrift kent zowel
in Oud- en Nieuw-Testament al se
dert lang geen sprake meer is. Slaven
worden niet meer gehouden en de adop
tie was in ons land niet zo geregeld, dat
er van een werkelijke adoptie gesproken
kon worden. Hierdoor stond het niet
vast, dat aangenomen kinderen een
duurzame christelijke opvoeding konden
krijgen, de „adoptie" kon immers ten
allen tijde ongedaan gemaakt worden.
De nieuwe Nederlandse adoptiewet
is echter zodanig, dat geadopteerde kin
deren de status van eigen wettige kin
deren der adoptie-ouders verkrijgen.
Zoals eenmaal de slaven van Abraham
en zoals de aangenomen heidenkinder-
tjes uit de Oost, behoren zij thans wer
kelijk tot het huis van hun adoptie
ouders. De mogelijkheid van een duur
zame christelijke opvoeding is hiermede
gegeven. De synode zag dan ook geen
reden om de sedert Dordt geldende
traditie voort te zetten, maar om in de
lijn van Bogerman een uitspraak te
doen.
Wordt krachtig in den Heer
en in zijn sterke macht
de duivel gaat te keer
weest op zijn list bedacht.
Niet tegen vlees en bloed
is deze strijd gericht
het is een geest die woedt,
een vijand van het licht,
des duivels hoge raad
en boze overheid,
al wat aan macht bestaat
en kwade majesteit.
Om deze reden doet
Gods wapenrusting aan,
zodat gij als het moet
den vijand kunt weerstaan.
Met waarheid weest omgord
en pantsert u met recht,
zodat gij weerbaar wordt
en stand houdt in 't gevecht.
Uw voeten onvermoeid
voor vrede in de weer
die moeten zijn geschoeid
met ijver voor den Heer.
Hiermede te kennen gevend, dat
zoals prof. v. d. Woude het uitdruk
te de Gereformeerde kerken zich niet
naar een traditie, ook al is die eeuwen
oud, maar naar de Heilige Schrift willen
richten. En dit is iets waarover we ons
van harte mogen verheugen samen met
alle adoptie-ouders, die met hun kinde
ren rond het doopvont scharen mogen,
niet omdat de kerken nu zeggen „het
moet dan maar", maar omdat zij op
grond de Schrift uitspreken het be
hoort, ook het kind, dat christelijke
ouders hebben aangenomen behoort ge
doopt te wezen.
Terecht sprak de synode in haar uit
spraak van wettig geadopteerde kinde
ren, en dit betekent dat de adoptie langs
wettelijke weg tot stand gekomen moet
zijn. Zolang dit nog niet geschied is
ontbreken namelijk de gronden voor
een duurzame christelijke opvoeding.
Het kind kan immers nog worden te-
ruggeëist en hoe zullen de doopouders
dan hun beloften gestand doen Daar
om is de synodale uitspraak allerminst
een vrijbrief om overhaast de Heilige
Doop aan te vragen zolang de adoptie
nog niet wettelijk geregeld is en ten
volle haar beslag heeft gekregen.
AFVAARDIGING NAAR DE SYNODE
De eerste synodeweek kenmerkte zich
verder door het afdoen van vele kleine
re zaken. Hierdoor was het mogelijk,
dat de praeses vrijdag kon meedelen,
23. Het trotse Babylon (1)
Een uitgestrekt, verlaten terrein met
heuvels. Ruïneheuvels, die het puin van
bouwwerken uit vroeger eeuwen bevat
ten. Hier en daar een er uit stekend
stuk ruïne, vage herinnering aan ge
storven grootheid. Een stationnetje, dat
eigenlijk alleen maar een halte heten
mag. Een bord met de mededeling, dat
de trein alleen stopt om passagiers op
te nemen. Het is een uur of drie per
trein van Bagdad, de hoofdstad van de
republiek Iraq, af.
Dat is alles wat er nu van over is.
Waarvan Een bord, met de naam van
de stopplaats er op, geeft het antwoord:
Babylon. Babylon, die grote stad Hier
heeft ze gelegen, lang geleden. De stad,
die zichzelf beschouwde als de koningin
der wereld, zelfs in tijden dat ze niet
de zetel van een grote wereldmacht was.
-Uw schild is dat gij God
vurig en vast gelooft
zodat gij onder schot
het vuur van satan dooft.
De helm van het behoud
die om de slapen sluit,
dat is het heil van God,
de kracht der zaligheid.
Zo staat gij dan gereed
strijdvaardig en gespoord
ten laatsten kamp en weet
het zwaard dat is Gods Woord.
En bidt dan in den Geest
voortdurend voor elkaar
God die de harten leest,
dat Hij u wel bewaar
W. BARNARD
Schriftgezang over Efeziërs 6 vers
10—1.8.
Melodie: Gez. 115 N. H. Bundel
„Laat komen, God, Uw Rijk").
Uit kerkblad Geref. Kerken
Haarlem e.o.
dat reeds een zeventig van de meer dan
vierhonderd stukken van het agendum
waren afgehandeld. Tot de grotere za
ken die aan de orde kwamen behoorden
het bovengenoemde stuk over de doop
van adoptie-kinderen en het vraagstuk
naar de afvaardiging ter synode. Tot
nu toe is het zo dat van elk particulier
ressort twee predikanten, twee ouder
lingen en één diaken de synode bezoe
ken. Er zijn echter enkele classes, die
meer ambtsdragers tellen dan een heel
particulier ressort. Zo tellen classes
Amsterdam, den Haag en Rotterdam
elk meer dan 800 ambtsdragers. Van
wege de grote problemen in de randstad
Holland is het echter onmogelijk om tot
verdere splitsing over te gaan, eerder
wordt zelfs weer samenvoeging over
wogen. De afvaardiging ter synode
wordt op deze wijze zeer onevenredig.
Het deputaten-rapport stelde nu voor
om wanneer in een particulier ressort
zich een classis bevindt met meer dan
800 ambtsdragers, dit ressort meer af
gevaardigden zendt, namelijk één pre
dikant en één ouderling en één diaken
verkozen door de P.S., maar uit de be
treffende Classis.
Tot een oplossing kon de synode
echter nog niet komen.
OORLOGSVRAAGSTUK
Een andere zaak, die de gemoederen
ernstig bezig hield was een verzoek van
de classis Groningen om een studiecom-
Centrum van wetenschap, van cultuur,
van godsdienst *en bij tijden ook van
macht. Hier regeerde eens, ongeveer
1700 jaren voor Christus, de beroemde
koning Chammoerabi, die zijn niet min
der beroemde wetten op schrift stelde,
lang voordat Mozes en zijn wetten ten
tonele verschenen waren. Hier regeer
de, meer dan duizend jaar later, Nebu-
kadnezar, die het volk van Juda weg
voerde in ballingschap, nadat hij Jeru
zalem, de heilige stad, verwoest had.
De opgravingen ter plaatse en de
ontcijfering van vele kleitabletten en
andere oude geschriften hebben ons een
beeld gegeven van de stad Babel en
haar plaats en rol in de geschiedenis.
Wij leren haar kennen ^ls een veel be
zongen èn grondig vervloekte stad. En
wij kunnen beide begrijpen, de lofzang
en de vervloeking.
(vervolg op pag. 2)
missie te benoemen over het oorlogs-
vraagstuk. De grote meerderheid van
de synode was echter van mening dat
dit geen zin had, daar de synode van
Assen zich hier reeds had over uitge
sproken en ook op de Gereformeerde
Oecumenische Synode van Potchef-
stroom hier de nodige aandacht aan was
besteed. Wek was "de synode van me
ning, dat zowel de uitspraak van Assen
als die van Potchefstroom te weinig
bekend zijn. Daarom werd besloten om
beiden opnieuw onder de aandacht te
brengen. Het moderamen kreeg op
dracht een publicatie te doen verzorgen
en algemeen verkrijgbaar te doen stel
len, waarin ook het deputatenrapport
van 1957/58 in een meer leesbare vorm
is opgenomen.
Nu onze kerken een informatiedienst
hebben met een directeur, die op het
terrein van de publiciteit zijn sporen wel
heeft verdiend, is dit onder de aandacht
brengen van kerkelijke uitspraken zeker
geen moeilijkheid meer.
Om even op dit laatste terug te ko
men. De synode benoemde tot directeur
van de ingestelde informatiedienst de
heer J. B. Looijen, die voorheen als re
dacteur van „kerk en school" aan het
dagblad Trouw verbonden was.
COLLECTEN
Ook het rapport van het Algemeen
Kerkelijk Bureau kwam deze week ter
sprake, waarbij de grote waardering van
de synode voor de arbeid van de heer
Laernoes werd uitgesproken. Na de be
spreking van het rapport kwam de heer
Laernoes nog met enkele interessante
cijfers, die zeker in een kerkbode niet
onvermeld mogen blijven. Hij vertelde
dat nog 136 kerken in gebreke bleven
bij het overmaken der collecten. Zo
waren er 78 kerken, die één hele collec
ten verzuimden in te zenden, 45 die
twee collecten verzuimden en 13 die
meer dan twee collecten niet opzonden.
We hopen van harte, dat dit geen
Zeeuwse kerken geweest zijn.
VARIA
Zoals u uit de kranten gelezen zult
hebben berust het praesidium van de
synode bij dr. P. C, Kunst uit Amster
dam, die op woensdag 28 augustus, de
dag dat heel Groningen feestvierde, als
compensatie het rookverbod ophief en
aan elk der synodeleden een synodale
sigaar liet uitreiken. Wanneer we het
woord rookverbod gebruiken, dan is dat
niet zo erg als het lijkt, want voor de
koffie (half elf) en in de middagver
gadering voor de thee (half vier) mag
niet gerookt worden, behalve als het
comité-zittingen betreft. Waar van ne
gen tot half één, van twee tot kwart
over vijf en van zeven tot negen ver
gaderd wordt, zien de synodeleden er
allerminst een been in om de stadspark-
kerk in grote wolken te hullen. Er zul
len dan ook wel vele synodeleden zijn,
die na hun thuiskomst te horen hebben
gekregen, dat hun pak eerst maar eens
een poosje aan de lijn moest.
De prozaïsche nummering der stuk
ken, A1, A2 of B III6 wordt door de
praeses vermeden door voor elke letter
een Groningse plaats te nemen. Zo
werden de stukken onder A aangekon
digd als Aduard, B werd Bedum, de C
leverde enige moeilijkheden op en in
plaats van Groningen werd het ditmaal
Zeeland, want de stukken onder C ko
men op tafel onder de naam Colijns-
plaat.
Verdrietig was, dat de praeses in de
zitting van vrijdagmorgen moest mede
delen, dat dr. mr. Ozinga te Lunteren,
een zeer gewaardeerd en ingewerkt sy
nodelid, helaas de vergaderingen niet
meer zal kunnen bezoeken, daar hij bij
een val een hersenschudding had op
gelopen. Voor hem zal nu ds. van der
Siis uit Bredevoort ter synode komen.
Tot zover het verslag van de eerste
synodeweek na de hervatting van de
zittingen, we hopen een volgende week
u weer het een en ander er van te ver
tellen. v. H.