Doorgaande Reformatie of repeterende breuk RONDOM DE ZAAK VAN DER ZIEL De ZENDING op de Gereformeerde Synode van Groningen 18e JAARGANG No. 8 30 AUGUSTUS 1963 OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redacteur: Ds. W. C. van Hattem, Herengracht 15, Terneuzen, Telefoon (0 1150) 22 48. „Ik worstel cn ontkom' MedewerkersJ. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. M. V. J. de Craene, Baarland Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. A. Koning, Woerden Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo Ds. B. Wentsel, Brouwershaven. t Abonnementsprij s 3,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 12 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 12 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 J Tussen de stapel post en tijdschriften, die ons na onze vacantie verwelkomde, troffen wij een afschrift aan van een schrijven dat door een aantal kerke- raadsleden van de Gereformeerde Kerk van Groningen-Zuid (Vrijgemaakt) ge richt was aan de leden dezer kerk. Hoe wel dit schrijven al van zes juli dateert, willen we er alsnog melding van maken om de lezers op de hoogte te brengen van de crisis die er in de vrijgemaakte kerken is. Wat is het geval Een vrijgemaakt predikant, ds. v. d. Ziel van Groningen, deed mee aan een samenspreking met gereformeerden. De kerkeraad van Gro- ningen-Zuid begon hierop een tucht- procedure tegen genoemde predikant en sprak uit, dat ds. v. d. Ziel schorsings- waardig was. Om echter tot schorsing te kunnen overgaan was het oordeel van een genabuurde kerk noodzakelijk, dit was de kerk van Groningen-Noord. Het schrijven vervolgt dan ,,De kerkeraad van Groningen Noord kon niet instemmen met het oordeel van Groningen-Zuid. Toen wendde de kerkeraad van Gro ningen-Zuid zich tot de Classis. De Classis van 27 juni was van oordeel, dat de kerkeraad van Groningen-Zuid het optreden van ds. van der Ziel niet billijk heeft beoordeeld en heeft uitge sproken ,,1) aan het verzoek van de kerkeraad van Groningen-Zuid niet te vol doen ,,2) de kerkeraad te adviseren dit niet- kerkelijk optreden van Ds. van der Ziel alsnog voor zijn rekening te laten ,,3) de kerkeraad te adviseren de tucht- procedure met Ds. van der Ziel te beëindigen ,,4) de kerkeraad van Groningen-Zuid te adviseren met Ds. van der Ziel de achtergronden broederlijk door te spreken". Dit houdt dus in, dat de classis van oordeel is, dat de kerkeraad van Gro ningen-Zuid Ds. van der Ziel niet mag schorsen, maar dat de achtergronden die tot de conflictsituatie hebben geleid, in een broederlijke verhouding moeten worden doorgesproken. Op de kerkeraadsvergadering van 2 juli jl. heeft Ds. van der Ziel uitgespro ken, dat wanneer de kerkeraad het clas- sisbesluit aanvaardt, en eerlijk wil uit voeren, hij dat dan ook met de kerke raad zal willen doen. Hij benaarstigde zich in dezen de eenheid des Geestes te bewaren (Efeze 4 3) door te trachten overeenkomstig het Classisadvies tot herstel van de vrede te komen en samen met de kerkeraad een nieuw be gin te maken. De kerkeraad heeft deze uitgestoken hand niet willen aanvaarden, maar heeft integendeel uitgesproken ,,dat hij voor zichzelf bewezen acht, ,,dat het Classisbesluit strijdig is met ,,Gods Woord, de Ned. Gel. belijde nis en de Kerkenorde, en daarom ,,niet voor vast en bondig mag wor gden gehouden". Volkomen in strijd met het geldende kerkrecht (art. 79 K.O.) heeft de ker keraad gisteravond (5 juli) besloten Ds. van der Ziel voor zijn ambtelijke arbeid in onze gemeente te schorsen. Van de 56 ambtsdragers van Groningen-Zuid waren er nog slechts 34 aanwezig, toen dit diepingrijpende besluit werd geno men 27 hiervan, dus nog niet eens de helft van het totale aantal ambtsdra gers, dreven dit onwettige schorsings besluit door." Het achttal ambtsdragers, dat dit schrijven ondertekende maakt in het slot gewag er van, dat het lijkt alsof door het kerkeraadsbesluit een niet meer te helen scheur door de gemeente ge trokken is. Zo zien we in de Vrijgemaakte ker ken onder het motto van „doorgaande reformatie" de ene crisis na de andere ontstaan, eerder lijkt het ons echter een repeterende breuk toe, waaraan geen einde schijnt te komen. De openheid om met anderen te wil len spreken of naar hen te willen luis teren wordt binnen deze kerken veelal gehonoreerd op een wijze, die in onze ogen allerminst evangelisch is en dit is in hoge mate betreurenswaardig en ver ontrustend. v. H. Met volledige instemming nemen wij hieronder een aantal knipsels over, die in de kerkelijke pers verschenen naar aanleiding van het bovenvermelde feit. Ds. Boerkoel schrijft in de Bazuin „We raken de kluts kwijt bij het le zen van berichten over de zaak Ds. van der Ziel in het hoge noorden. Eerst vernamen we, dat hij door de kerkeraad (vrijgemaakt) van Groningen-zuid schorsenswaardig was verklaard, doch niettemin niet geschorst werd. Nu ho ren we, dat hij wel geschorst is. Een dagblad vermeldde dat dit tegen het advies van de classis en dat van de particuliere synode is gebeurd. Een an der dagblad beweert, dat de particuliere synode nog oordelen moet, omdat de kerkeraad bij haar tegen de uitspraak der classis in appèl is gegaan. En ook werd verteld, dat de schorsing door een minderheid van de kerkeraad is uitge sproken. Heeft hij daarbij ook, zoals de kerkordening dat wil, de medewerking ingeroepen van een zusterkerk Daar over troffen wij geen syllabe aan in wat we onder ogen kregen. Het is een doolhof van gegevens, waarin een buitenstaander geen weg kan vinden. Maar al die verwarring brengt aan het licht, dat men in Groningen-zuid de kluts kwijt is. De gemoederen zijn hevig in beweging. Een aantal gemeenteleden heeft er bij de medebroeders en -zusters op aangedrongen, niet in de kapel te kerken, waar Ds. van der Ziel zou op treden, maar nu niet voorgaan mocht. De dominees, die hem vervangen zou den, werden dus geboycot. En de (romp ?-)kerkeraad richt zich in een brief tot de gemeente, waarin hij zijn besluit toelicht en verdedigt. We zouden ons met die, na lang smeulen nu uitlaaiende brand niet be moeien, als we niet overtuigd waren, dat in dit conflict de vrijgemaakte ker ken in een crisis zijn gekomen, die voor de verhouding tot onze kerken wel eèns verstrekkende gevolgen kan hebben. We bedoelen nog niet zozeer, dat in de metropool van het noorden enkele honderden vrijgemaakten, die allang niet meer met vreugde tot de vrijge maakte kerk behoren, en elders in het land, waar dit van anderen evenzeer geldt, erop hebben zitten wachten, hoe het de door hen gewaardeerde predi kant zou vergaan, en die bij het door drijven van het tegen hem aangespan nen proces geneigd zijn, zich bij ons te voegen. Maar vooralhier is de richting, die de vrijgemaakte kerken zullen inslaan, in het geding. Zullen ze eigenwijs voort gaan op het enge pad van de doorgaan de reformatie, van de afwijzing van elk gesprek met andere kerkformaties in het hoogmoedige besef, dat zij alleen de ware kerk zijn, tot welke ieder zich moet bekeren Óf zal er meer openheid, meer bereidheid komen om samen met alle heiligen, met alle belijdende ker ken, de breedte en lengte, de hoogte en diepte te verstaan van de liefde van Christus die de kennis te boven gaat Het is waarschijnlijk, dat er een principiële beslissing zal vallen. Naar de éne öf naar de andere kant. Een keuze tussen secte en echte kerk. Daar om leven we mee." Ds. Vreugdenhil voegt in „Waarheid en Eenheid" daaraan toe „Misschien mag ik zover het verhaal van Ds. Boerkoel wat aanvullen. De medewerking van een zusterkerk is in- gegeroepen, maar die zusterkerk wilde niet aan de schorsing van Ds. van der Ziel mee doen. We raken daardoor de kluts nog meer kwijt. Maar ik neem het artikel van Ds. Boerkoel niet over om het recht te zet ten, maar om mijn instemming te betui gen. Onze kerken gingen in 1942 zeer beslist in het sectarische spoor. Zij wen den zich hoe langer hoe meer van dat sectarische spoor af en hoe langer hoe meer wordt het in onze kerken erkend, dat niemand, hoe dan ook, gebonden mag worden aan de besluiten van 1942, 1944, vervangingsformule, enz. Maar de vrijgemaakte kerken die in 1944 al thans zo recht-oecumenisch waren, dat ze een sectarische uitspraak niet wilden erkennen. De Here ontferme Zich over hen." Zijn onze ogen open gegaan Ds. Reeskamp schrijft in de Gronin ger Kerkbode over de schorsing van Ds. v. d. Ziel „Intussen werd Ds. v. d. Ziel ge schorst in dezelfde zaal waar WIJ hem in 1944 ook geschorst hebben in de be diening van zijn ambt. Het is alsof wij zodoende krachtdadig herinnerd wor den aan ons eigen verleden Boven dit artikel staat„de geschie denis herhaalt zich. Niet voor honderd Generale Zendingsdeputaten hebben ook ditmaal een uitgebreid rapport uit gebracht aan de generale synode van De Gereformeerde Kerken, die in Gro ningen vergadert. Het rapport licht de synode uitvoerig in over de gang van het zendingswerk in de twee laatste verslagjaren. Hoe belangrijk het werk is, dat aan de generale zendingsdeputaten is toe vertrouwd, mag blijken uit het feit, dat deputaten elke keer weer met hogere begrotingen moeten werken. Voor de twee volgende jaren wordt per jaar 709.000,— begroot. Lezing van het rapport geeft echter de overtiiiging, dat deze gelden goed worden besteed. Allerlei zaken passeren de revue. Te veel om in volledigheid op te sommen. Van veel van de hun op gedragen taken, stellen deputaten voor om het werk voort te zetten. Deputaten delen mee, dat ze door een zo efficient mogelijke wijze van werken er in geslaagd zijn om het aantal „vrij gestelden" te beperken. Ze vertellen van de mogelijke samenwerking tussen de theologische scholen van Jogjakarta en Malang in één Theologische Hoge school. Ze vermelden de plannen, die er zijn om te komen tot één theologische opleiding voor het gehele gebied van de Kleine Sunda-eilanden. Ook aan de Theologische Hogeschool in Djakarta besteedden deputaten hun aandacht uit het rapport blijkt, dat hier ongeveer 110 studenten stonden ingeschreven, terwijl in 1961, en 1962 20 studenten hun studie voltooiden. De Theologische School in Makassar blijkt te klein te zijn om te voldoen aan de vele aanvragen. Bijzondere aandacht had ook de Evan gelisten-school in Magelang, waar meis jes worden opgeleid voor allerlei kerke- werk in Indonesië. Een personele band procent. Het ene feit lijkt nooit als twee druppels water op het andere. De schor sing in een kerk, die nog leefde bij de pluriformiteit der kerk, is niet zo ernstig als een kerk, die samenvalt met Gods kerk. En zo zijn er nog wel enkele din gen. Maar laat ons ons daar niet blind op staren. In grote lijnen herhaalde zich de geschiedenis. Ook toen ging het ten diepste om de belijdenis, om de handhaving daarvan. Om de waarheid. Om de zuiverheid der prediking, ook toen was er het eikaars taal niet meer verstaan. Ook toen ver trouwenscrisis, wantrouwen. Ook toen afglijden naar ordekwesties, zoals in de vorige eeuw Zo gaat de procedure van der Ziel ook in dit opzicht ons aan De anderen veroordelend, niet in de gaten hebben dat wij onszelf veroordelen. En onze vaderen. Hoeveel strijd is er niet ge weest in de kerken van de afscheiding. Men heeft elkaar in de naam des He ren in de ban gedaan. En dat alles om der wille van de waarheid. Of in een kerk dan alles maar tolerabel is. Waar achtig niet. Daar zijn grenzen. En om dat deze grenzen niet functioneerden in de hervormde kerk, ontstonden afschei ding en doleantie. Om des gewetens wil. Maar wij trekken die grenzen, in ons absolutisme, steeds weer te eng. En dan zitten wij in het systeem. En dan moet er iets gebeuren. En als God ons dan verder leidt in de geschiedenis en wij kijken terug dan zijn die kwesties klein geworden. Of ze zijn helemaal op gelost. Maar wij hadden geen geduld om te wachten op Zijn leiding. Ik zal wel oppassen om de vrijmaking alleen van dit standpunt te bezien. Maar dat dit een belangrijk aspect is, staat voor mij vast. En dat gaan wij ook wel zien. De gereformeerde kerken zijn in het overwinnen van deze ziekte bedui dend verder dan de vrijgemaakte gere formeerde kerken. Door schade en schande wordt men wijs. Groeie deze wijsheid ook bij onze broeders en zus ters aan de overkant. Zo zullen wij naar elkaar toe groeien". met de Theologische School in Kota Baru (West Irian) bestaat er niet meer, sinds Ds. K. A. Schippers repatrieerde. Hoe de band met deze school zal wor den bestendigd, blijft nog een vraag van de toekomst. Hetzelfde geldt van de positie van Dr. IJ. Feenstra, die tij delijk werd ter beschikking gesteld van de Theologische School te Ndoungé, maar die bestemd is voor de theologi sche faculteit in oprichting in de Congo. De christelijke kweekschool op Sumba had de aandacht van deputaten. Gezien echter het feit, dat deze school niet los te maken is van het geheel van het christelijke onderwijs op Sumba hebben deputaten in een aanvullend rapport voorgesteld, de mede-verantwoorde lijkheid voor deze school over te dragen aan Sumba-deputaten. Korte verslagen geven deputaten over hun bemoeiingen ten aanzien van het werk van de Paru- ba-commissie en de Sumatra-Makassar- commissie. Over het contact met allerlei zendingsinstanties in Nederland worden mededelingen gedaan, alsmede over de „thuisfrontwerkers", die in dienst van deputaten hun werk verrichten. Zoals te doen gebruikelijk krijgen ook de fi nanciën bijzondere aandacht. De voor stellen, die het rapport besluiten, bevat ten niet veel nieuws. Ten aanzien van het Paruba-zendingswerk stellen depu taten voor om het streven voort te zet ten om de zendingstaken of -terreinen zo spoedig mogelijk te verdelen onder de verschillende zendende Kerken. Intussen is het nodig geworden om op het prachtige uitgevoerde gedrukte rapport een aanvulling te geven, waarin deputaten enkele actuele zaken aansnij den. Zij delen mee, dat in de ontwer pen, die de integratie van de Interna tionale Zendingsraad en de Wereld raad van Kerken uitwerken, rekening is

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1963 | | pagina 1