eeuwóe 3£erkbocle 42975 Wereldhulpactie. ORGELCONCERT Om het gezag van het Woord Gods 26 JULI 1963 18e JAARGANG No. 4 „Ik worstel en ontkom" OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redacteur: Ds. W. C. van Hattem, Herengracht 15, Terneuzen, Telefoon (0 1150) 22 48. MedewerkersJ. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. M. V. J. de Craene, Baarland L)rs. A. Elshout, Koudekerke Ds. A. Koning, WoerdenDr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo Ds. B. Wentsel, Brouwershaven. Abonnementsprijs 3,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 12 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 12 cent Drukkers-Uitgevers Littooij - Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 Dit is de tijd waarin de oogst binnen gehaald wordt. We hebben in 't voorjaar wel gebeden, dat de Here zijn zegen aan al het werk op het land wil geven, maar vaak zijn deze weken critiek voor het binnenhalen van de oogst. Wij bidden met onze boeren, dat hun werk gelukken mag. Neen, beste lezers, dit is geen tele foonnummer uit een onzer grote steden, doch dit is een zielental. Het zielental niet van één kerkgenootschap in een bepaalde plaats of ressort, maar het totaalzielental van alle protestanten in België met inbegrip van de leden van het Leger des Heils en de Pinksterge meenten. Zonder deze beide laatsten zou dit aantal namelijk 37662 zijn. We ontlenen deze cijfers aan het laatste jaarboek der Evangelische ker ken in België. Een zeer lezenswaardig en belangwekkend jaarboek. Het totaal beeld van het Belgische protestantisme ontvouwd zich bij het doorlezen voor je ogen. We ontdekken, dat de Prot. Evangelische Kerk (Herv. Kerk) in to taal 13181 zielen telt, ongeveer een der de dus het totaal aantal protestanten, en dat hiervan 3515 woonachtig zijn in het Vlaamse taalgebied, 4595 in .de Brusselse agglomeratie en Brabaht en 4072 in het Franstalige gebied, terwijl een duizental tot de Hongaarse Kerk behoort. De Belgische Zendingskerk telt 8529 zielen, resp. 595" in Vlaanderen, 1785 Brussel en omgeving en 6149 in Wal lonië. De Belgische Evangelische Zending 4710, respectievelijk 1785, 785 en 2167. De Methodisten blijken in tegenstelling met de voorgaande kerkgenootschappen het sterkst in Vlaanderen en Brussel vertegenwoordigd te zijn, de cijfers be dragen hier 994, 1069 en 460. De Ge reformeerde Kerken zijn slechts in Vlaanderen en in de Brusselse agglo meratie aanwezig, respectievelijk met 1191 en 423 zielen. De buitenlandse kerken blijken eveneens in Vlaanderen en Brussel het sterkst vertegenwoordigd te zijn. Dit laatste spreekt natuurlijk vanzelf, immers Brussel is de hoofdstad, waarin de diverse buitenlandse geac- crediteerden woonachtig zijn, terwijl wat Vlaanderen betreft de grote haven van Antwerpen het eerst voor vestiging van buitenlandse kerken in aanmerking komt. De getallen van de buitenlandse kerken zijn Brussel 1320, Vlaanderen 1270 en Wallonië 985. Met uitzondering van deze buiten landse kerken, de Methodisten en de Gereformeerden, blijken de kerken in België het sterkst vertegenwoordigd te zijn in de Brusselse agglomeratie en in Wallonië. Namelijk 15236 in Wallonië, 11195 in Brussel en omgeving inclusief de provincie Brabant slechts 1045 Vlaanderen 10231. Dit betekent, dat het Belgische protestantisme voor on geveer driekwart in het Franstalige ge bied en in Brussel vaste voet heeft. We kunnen het ook omdraaien en stellen van het Belgische protestantisme heeft slechts één kwart in het Vlaamse taal gebied vaste voet gekregen. Dit wil ech ter geenszins zeggen, dat er geen open oor voor het Evangelie in dit gebied zou zijn. Wie „Het wonder van Boe- chout" gelezen heeft weet hoe juist in Vlaanderen er vele mogelijkheden zijn voor de Evangelieverkondiging. Hoe juist hier open oren en hongerige har ten zijn. Daarom zal de kerk in Vlaan deren in staat gesteld moeten worden om het Evangelie te kunnen brengen, want, juist waar zoveel honger is naar het Evangelie, daar vinden vaak de sekten een wijde ingang. Dit jaarboek doorbladerend sla je aan het mijmeren over de vele mogelijkhe den, die er in België zijn. Misschien, dat we er wel eens te weinig bij stil staan. Laten we ons slechts eens bepa len tot de Gereformeerde Kerken al leen met uitzondering van de steden Brussel en Antwerpen, waar de Gere formeerde Kerken reeds in de vorige eeuw geïnstitueerd werden, zielental reep. 435 en 297. We zien dan Bouchout, geïnstitueerd 1955, zielental in 1962 419 Denderleeuw, geïnstitueerd 1953, zielental in 1962 107 Gent, geïnstitueerd 1926, zielental in 1962 19 Mechelen, geïnstitueerd 1933, zielental in 1962 146 Totaal zielental 868 Deze cijfers geven inderdaad alle aanleiding om van een wonder te spre ken. Wat het aantal predikanten betreft men telt er 256, waarvan 6 legerpredi- kanten, bij het aantal kerken en posten dat er zijn, moeten door hen meerdere posten bediend worden, waarbij slechts op 91 plaatsen twee maal per zondag dienst mogelijk is, op 204 plaatsen wordt iedere zondag éénmaal dienst ge houden, en tenslotte zijn er nog 44 pos ten waar slechts één- of tweemaal in de maand kerkdienst gehouden wordt. Het aantal steden met meer dan 10.000 inwoners, waarin in het geheel geen protestantse kerk gevestigd is be draagt in het Franstalige gebied zeven. In het Vlaamstalige gebied daarentegen zijn het er twee-en-dertig. In een van deze plaatsen, Lier met 28781 inwoners, wordt evangelisatie gedreven door de Gereformeerde Kerk van Boechout, zeer tot ongenoegen van de kronikeur van het in deze plaats verschijnende blaadje de „Netenstad". Deze kronikeur laat geen gelegenheid voorbijgaan om gif tige aanvallen te doen tegen het Evan gelisch Christendom, waarbij hij zich niet ontziet om de eer en goede naam van sommige evangelische christenen aan te tasten, vooral br. Sluys uit Bou chout moet het ontgelden. In Houtha len 10.852 inwoners wordt evan gelisatie gedreven door de Methodisten gemeente uit Hasselt. Zo levert dit „Jaarboek" vele wetens waardige feiten op, die een mens aan het denken zetten. Dat we „jaarboek" tussen aanhalingstekens plaatsen vindt zijn oorzaak in het feit, dat reeds ver schillende jaren verstreken zijn sedert het voorgaande jaarboek het licht zag en dat pas weer in 1965 een nieuw jaarboek naar men hoopt ver schijnen zal. Behalve bovenaangehaalde statisti sche gegevens vindt U in het jaarboek ook een opgave van alle kerken in alle plaatsen met inbegrip van het Groot hertogdom Luxemburg en de uren van de aanvang van de dienst. Daarom is dit jaarboek eigenlijk onmisbaar voor alle schippers en voor alle vacantiegan- gers. Hoe gesterkt worden onze mede gelovigen in België niet, wanneer zij bemerken, dat anderen met hen mee leven en hoe worden we zelf niet ge sterkt om ver van huis, soms in een klein gebouwtje midden in een r.k. om geving, de eenheid te beleven met onze evangelische medebroeders en zusters. Deze week nog gaven wij het jaar boek ter inzage aan kennissen, die met vacantie gingen en ontdekten, dat er veel meer evangelische kerkdiensten waren in de omgeving waar ze naar toe gingen, dan ze ooit vermoed hadden. Daarom willen wij dit jaarboek har telijk bij U aanbevelen en U dringend vragen er zelf eens een te bestellen, U steunt èn het evangelisch Christendom in België èn U doet U zelf een dienst. Het besteladres is br. J. K. Overbee- ke, Koningin Elizabethstraat 27, Wil rijk, Antwerpen. Niet naar België of Luxemburg zon der in het bezit te zijn van het Jaarboek der Evangelische Kerken in België. Vraagt U of we naar aanleiding van dit jaarboek misschien nog opmerkingen of wensen hebben, dan antwoorden we: één, we zouden namelijk graag zien, dat in het volgend jaarboek weer een kaart werd opgenomen, dit is namelijk voor de vacantieganger iets handiger, dan dat hij nu de reeks namen langs moet gaan en daarbij misschien aan de dichtsbijzijnde, kerk voorbijgaat omdat hij niet weet, dat bijvoorbeeld Cochenee, met zijn 260 inwoners, niet eens zo ver van zijn vacantieverblijf ligt. Dus broe ders in België, graag weer een kaart in uw jaarboek. v. H. Behalve bij br. J. K. Overbeeke kan men het Jaarboek ook in Nederland be stellen en wel door overschrijving van 8,50 op girorekening van ds. D. J. Suurmond, Woerdlaan 16 te De Meern (Utr.). Wie terug schrikt voor de hoge prijs bedenke, dat de uitgave van dit boek werk voor de kleine protestantse ge meenschappen in België een hoge last betekent, een last, die lichter wordt naarmate de oplage gaat stijgen. U kunt daaraan meehelpen en tegelijk zo daad werkelijk medewerking aan de versprei ding van het Evangelie in België. In de Kerkbode van 12 juli schreven wij het een en ander naar aanleiding van wat de secretaris van de Hervorm de Synode, ds. Landsman, in Hervormd Nederland had geschreven over het ge zag van een herderlijk schrijven. Ds. Landsman stelde in zijn artikel dat we in dezelfde kerkbode overnamen dat een herderlijk schrijven geen for meel gezag heeft. Prof. Herman Rid derbos is door deze opmerking van ds. Landsman gerust gesteld. Hij meent na melijk uit het schrijven van hem op te mogen maken, dat een dergelijk schrij ven niet zulk een verstrekkend gezag heeft als bijv. dr. Berkhof dit zou wen sen. Wij kunnen dit volledig met prof. Ridderbos eens zijn, anderzijds echter wijst ds. Landman in zijn artikel er op, dat een herderlijk schrijven het Woord van God bij de mens brengt, zodat deze het wel moet aanvaarden als een woord dat van Godswege tot hem gesproken wordt. Onze conclusie luiddeenerzijds wijst ds. Landsman de justitionele leer- tucht af (geen formeel gezag, geen wet), anderzijds spreekt hij van een woord dat zo duidelijk en krachtig is, dat men het wel moet aanvaarden. Hierop stelden wij, dat als dit laatste waar is inderdaad het gelijk aan de kant van prof. Berkhof zou liggen, immers ongehoorzaamheid aan een herderlijk schrijven, waarin het woord van God tot de mens gebracht wordt, die zich daaraan wel gebonden moet achten, is niet anders dan ongehoorzaamheid aan het woord van God. Hier hebben we nu onzes inziens te doen met de kern van het probleem, dat noch door prof. Ridderbos, noch door ondergetekende is aangeroerd, doch waar het uiteindelijk bij ieder Herder lijk schrijven om zal gaan. Namelijk om het gezag van het Woord Gods. Prof. Ridderbos is gerustgesteld, om dat ds. Landman zegtgeen formeel gezag en geen wet. Wij stelden als het waar is wat Landsman zegt, dat heeft Berkhof ge lijk, maar we vergaten daarbij, dat dit nu juist de hele kwestie is, waarom al les draait, namelijk om het gezag van het Woord van God. Daarom kan prof. Ridderbos gerust zijn als hij ds. Landsman hoort zeggen, dat een herderlijk schrijven geen for meel gezag heeft, daarom kunnen wij opmerken, dat als Landsman ten aan zien van het gezag van een herderlijk schrijven stelt, dat het als woord van Godswege tot de mens komt, dat dan natuurlijk Berkhof gelijk heeft. Maar we raken de kern niet, en de kern van het betoog van ds. Landsman is volgens ons helaas deze een herderlijk schrij ven komt als een woord van Godswege tot de mens, maarhet heeft geen formeel gezag, het is geen wet. En daarom is hier naar onze mening niets anders in het geding, dan het gezag van Het eerstvolgend nummer verschijnt VRIJDAG 9 AUGUSTUS. De kopy voor dit nummer dient vrijdag 2 augustus op de drukkerij te zijn. De uitgevers. door Piet van Egmond in Serooskerke Het jaarlijkse orgelconcert dat door de Stichting Orgelcentrum in de Gereformeer de kerk van Serooskerke wordt georgani seerd, zal plaats vinden op woensdag 31 juli a.s. Ditmaal wordt het concert gegeven door Piet van Egmond, organist van de Prin- sessekerk te Amsterdam. Piet van Egmond geniet een grote be kendheid door zijn wekelijkse orgelbespe lingen voor de NCRV en heeft zich ove rigens ook èn door zijn improvisatietalent èn door een uitgebreide concertpraktijk in binnen- en buitenland een naam verworven. het Woord des Heren. Wanneer de Hervormde synode een herderlijk schrijven doet uitgaan en wanneer dan de secretaris van deze sy node schrijft, dat het woord wat de sy node hier spreekt wel aanvaard moet worden als een woord, dat van Gods wege tot de mens komt, en dan in het zelfde artikel opmerkt, dat dit toch geen formeel gezag heeft, dan is het enige dat we helaas kunnen concluderen, dat hierbij het gezag van Gods Woord op het spel staat. Of een herderlijk schrijven is een pastoraal woord, door mensen gespro ken, die menen de Schrift na te spre ken, maar het mis kunnen hebben, öf het is een woord dat van Godswege tot de mens komt. Beide kan niet. Ds. Landsman echter wil het het laatste la ten zijn, zonder er echter de consequen tie aan te verbinden, dat het dan ook als woord van Godswege tot de mens gesproken bindend gezag moet hebben. Daarmee zijn we dan bij de vraag ge komen wat is het gezag van Gods Woord en op deze vraag lijkt het ant woord te luiden niet bindend. Daarom herhalen we, wat we reeds een vorig maal schreven, dat we ons dan toch meer bij het gevoelen van dr. Berkhof thuis achten ook al zijn we het ten aanzien van wat er in herderlijk schrijven over de kernwapenen staat beslist niet met hem eens dan bij het betoog van ds. Landsman. Als immers een herderlijk schrijven als een woord van Godswege tot ons komt, dan heeft het bindend gezag, waar men dit ont kent, daar valt het gezag van dit Woord. v. H. (vervolg) Deputaten voor de algemeen diaco nale arbeid hebben op advies van de Sectie Wereldhulpactie besloten om de collecte- opbrengst in verband met de ramp in Perzië naar verhouding van de benodigde bedragen te verdelen over de opbouw en verdere hulp te Esmatabad èn de projecten van de Armeense kerk. Voor Esmatabad was 492.065,50 nodig en voor de Armeense kerk 200.000,— (1 ƒ3,60). In totaal werd voor Perzië 695.860,44 aan col lecten en giften ontvangen. Na aftrek van de noodzakelijke onkosten (3,5 ging dit bedrag in zijn geheel naar Per zië. De lezer met een goed geheugen zal zich herinneren, dat er bij het vragen van de collecte sprake van was, dat zo nodig een deel van de collecte gebruikt zou worden voor de slachtoffers van de typhoonramp in Hong Kong. Aanvan kelijk was voor deze ramp in principe reeds een bedrag van 82.080,— uit getrokken. De realisering van deze hulp was echter afhankelijk gesteld van een positief advies van onze Gereformeerde contactpersonen in Hong Kong. Onze adviseurs vonden een hulp onzerzijds niet noodzakelijk. Er bleek voor dit doel voldoende hulp aanwezig te zijn. Het meeleven van de kerken met de getroffenen in Perzië was zeer verheu-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1963 | | pagina 1