eeuwóe 3£erkbocle Het Gereformeerd Sociologisch Instituut De Stem der Afrikaanse Kerken 19 JULI 1963 18e JAARGANG No. 3 OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redacteur: Ds. W. C. van Hattem, Herengracht 15, Terneuzen, Telefoon (0 1150) 22 48. MedewerkersT. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, VlissingenDs. M. V. J. de Craene, Baarland Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. A. Koning, WoerdenDr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo "ik wo"teln Ds. B. Wentsel, Brouwershaven. en ontkom" Abonnementsprijs 3,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 12 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 12 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 We denken eigenlijk veel te weinig aan de moeders. Zij krijgen de kinderen thuis in deze weken. Dat geeft vaak allerlei problemen. Maar ook afgezien daarvan staan zij juist vaak voor een moeilijke taak. Onze God zegene hen in hun gezinnen. Van de Stichting Gereformeerd So ciologisch Instituut ontvingen wij het jaarverslag over 1962 met het verzoek om er in onze kerkbode aandacht te willen besteden. We geven hier gaarne gevolg aan, daar we van mening zijn, dat de arbeid van deze Stichting brede belangstelling verdient. Onderzoekingen. In het jaar 1962 kwamen verschillen de onderzoekingen gereed onder andere het reeds in 1960 aangevangen onder zoek naar de structuurveranderingen in Nederland. Een onderzoek, dat werd uitgevoerd in opdracht van de synodes der Gereformeerde- en Christelijke Ge reformeerde Kerken en die der Gerefor meerde Gemeenten. Het resultaat van dit onderzoek is thans voor ieder toe gankelijk in het uit drie delen bestaande rapport „Veranderd Getij". Het' eerste deel bevat in hoofdzaak een analyse van de demografische ont wikkeling van de gereformeerden en veronderstelde toekomstige ledentallen; in het tweede deel wordt een inventari satie en een analyse van de bestaande ontwikkelingsplannen in Nederland ge geven, terwijl het derde deel zich con centreert op de gevolgen van de be schreven structuurveranderingen voor het kerkelijk leven. Het is een uitermate leerzaam en boeiend rapport geworden, dat we van harte ter lezing willen aan bevelen. Andere onderzoekingen die in 1962 gereed kwamen zijn verricht ten behoe ve van de Evangelisch Lutherse Kerk van Amsterdam, een onderzoek naar het verloop en de spreiding van het le dental. Een zelfde onderzoek vond plaats voor de Gereformeerde Kerk van Rotterdam Centrum. Er kwamen voorts nog gereed een vooronderzoek ten be hoeve van de Stichting Buurthuis Apel doorn, een onderzoek naar de behoefte aan een bejaardencentrum voor een Protestants-Christelijke Bejardencen- trum te Haaften en een onderzoek voor de Christelijke Gereformeerde Kerk te Veenendaal. Wat gebeurt er thans. Momenteel zijn onderzoekingen gaan de onder de Schippersbevolking. Het gaat hier om een terreinverkenning be treffende de kerkelijke, sociale en so ciaal-culturele situatie van de opvaren den en hun gezinnen in de Nederlandse Binnenscheepvaart. Het vooronderzoek is inmiddels afgesloten en onder de ti tel „Schippers in de stroom" versche nen. Deze arbeid werd verricht in sa menwerking met het Katholiek Sociaal Kerkelijk Instituut en het Sociologisch Instituut van de Ned. Herv. Kerk. In opdracht van de Ned. Geref. Jeugdraad wordt een vooronderzoek in gesteld naar de factoren die van belang zijn voor het niet deelnemen aan het jeugdverenigingsleven. Generale Deputaten voor Evangeli satie gaven de Stichting opdracht een vooronderzoek in te stellen naar de Evangelisatiemethoden in verschillende plaatsen. Verschillende onderzoekingen en werkzaamheden zijn in voorbereiding. Contacten met de kerken. Over de contacten met de het G.S.I. steunende kerken deelt het verslag mee: „De contacten met de drie het G.S.I. steunende kerken waren in het afgelopen jaar zeer gunstig. Misschien als bewijs van de goede verhoudingen kan genoemd worden de ook in het verslagjaar weer iets groter geworden financiële bijdragen van de kerken aan het instituut, al moet hierbij vermeld worden, dat het door de onderscheiden synodes aanvaarde streef bedrag nog lang niet is bereikt, althans bij de Gereformeerde Kerken en de Ge reformeerde Gemeenten. Bij de Christe lijke Gereformeerde Kerken lag de si tuatie aanmerkelijk gunstiger, mede om dat het „Deputaatschap" van deze ker ken „voor overleg met het G.S.I.", de ontvangst van vier cent per lid garan deert. Het reeds in 1961 als gevolg van de be staande financiële moeilijkheden gelegde contact tussen het G.S.I. en verschillende deputaatschappen en organisaties uit de Gereformeerde Kerken is in het afgelo pen jaar verstevigd. Uit dit contact zijn verschillende op drachten tot het verrichten van onder zoekingen voortgekomen en ook voor de toekomst biedt dit contact op dit punt zeker perspectieven. Van de verschillende deputaatschappen moet met name het deputaatschap Kerk opbouw genoemd worden, waarmee een meer frequent contact bestaat. Een van de stafleden bezoekt regelmatig de ver gaderingen van de sectie Onderzoek en Planning van dit deputaatschap, zodat we steeds van de door dit deputaatschap verrichte werkzaamheden op de hoogte zijn. Op verzoek van de Synode van de Ge reformeerde Kerken van 1961 is er een regelmatig contact tussen een achttal deputaatschappen en instellingen, geor ganiseerd door het deputaatschap Kerk opbouw. Ook aan het G.S.I. is het ver zoek gericht aan dit overleg deel te ne men, aan welk verzoek gaarne is vol daan, omdat dit voor het instituut tevens een goede gelegenheid is contact te on derhouden met alle belangrijke sectoren van het kerkelijk leven. De voorzitter van het bestuur vertegen woordigt het G.S.I. in het z.g. voorzit terscontact, terwijl één der stafleden steeds aanwezig is in het z.g. functiona- rissencontact". In de vaart der volkeren. Lang is Afrika gebleven het donkere werelddeel. Met de intrede van het ko loniale tijdperk zet dan een gigantische ontwikkeling in. 'n Werelddeel wordt dan openge legd, geografisch, politiek en econo misch. De kaart van Afrika werd steeds feller gekleurd. Ook de laatste witte plekken verdwenen. Nog in 1910 bezat Frankrijk 34 Engeland 31 Duitsland 8 België 8 Portugal 7 Turkije 3 Italië en Spanje ieder 2 en twee zelfstandige landen, Liberia en Abessy- nië de rest, 5 van het land. De beide wereldoorlogen hebben ook dit werelddeel op z'n grondvesten doen schudden. Afrika is wakker geworden. De koloniale machten van weleer heb ben afgedaan. Portugal voert nog zwak ke achterhoede gevechten. Maar ook dat rijk loopt ten einde. Haast in een duizelingwekkende vaart zijn de volkeren opgestoten in de rij van de vrije natiën en steeds dringender klinken hun stemmen in het koor van de volkeren. Afrika bezint zich op de eigen krach ten. De grote conferentie van afrikaan- se staten in Addis Abeba toonde aan de wereld het nieuwe politieke gelaat van dit werelddeel. Kerken vinden elkaar. Het is een groot ding, dat in deze ontwikkeling de kerken van Afrika niet achter blijven. Ook hun stem wordt gehoord. Andere instituten. Ook met andere instituten voor so ciologisch onderzoek heeft men contact, hierover lezen we „Met de andere levensbeschouwelijke onderzoek-instituten, te weten het Socio logisch Instituut van de Nederlandse Hervormde Kerk, het Katholiek Sociaal- - KerkefijE Instituut en het Humanistisch Instituut voor Sociaal Onderzoek, werd ook in het verslagjaar regelmatig contact onderhouden, zowel over gezamenlijk uitgevoerde onderzoekingen als over an dere aangelegenheden. De pogingen om de reeds jaren bestaan de samenwerking meer te formaliseren zijn in 1962 bijna voltooid aan het einde van het jaar waren het nog slechts for mele handelingen die de instituten van de oprichting van de „Centrale voor Sociaal-W etenschappelijk Onderzoek' scheidden. De oprichting van deze Cen trale zal, naar mag worden aangenomen, gunstige resultaten hebben zowel voor de samenwerking van de instituten zelf als voor de positie van deze instituten ten opzichte van de buitenwereld. De samenwerking is zodanig geconstrueerd, dat de autonomie van de afzonderlijke instituten niet wordt aangetast". Kennisname van dit verslag, waaruit overigens, nog veel meer leerzaams valt te putten, maakt ons duidelijk, dat dit Instituut voor de kerken van grote waarde is. De onderzoekingen door het G.S.I. verricht geven de kerken de ge legenheid om tijdig de juiste koers te bepalen in het veranderend getijd van de huidige samenleving. De samenle ving, waarin wij verkeren is bezig, soms zeer snel bezig, een andere te worden, waar dit niet of te laat gezien wordt, daar kunnen de gevolgen catastrofaal zijn. We zouden daarom het G.S.I. kunnen vergelijken met de loods, die wijst op de onbekende ondiepten en stroomversnellingen. Een loods, die niet voorschrijft en niet voorschrijven wil, wat de kerk moet zeggen, maar die wel vertelt, wie de mensen zijn en in welke verbanden zij leven, aan wie zij haar boodschap heeft te brengen. Moge dit ons allen voor ogen staan, wanneer een enkele maal onze gave gevraagd wordt voor het G.S.I., het Gereformeerd So ciologisch Instituut. v. H. Meer dan ooit zagen de jonge afri- kaanse kerken de noodzaak van samen werking en eenheid. In Kampala, de prachtige hoofdstad van Uganda von den zij elkaar en deze ontmoeting was een hoopvol teken van de toekomst van deze kerken. Het grote thema dat in Uganda tel kens weer doorklonk was „de vrijheid en de eenheid van de kerk". Het moet een groot moment geweest zijn toen de conferentie herinnerd werd aan de grote zendeling David Livingsto ne, die de kerken van het Westen eens opriep om Afrika te helpen. Zijn appèl in gehoorzaamheid aan zijn grote Zen der is gehoord. Hij opende de ogen van het Westen voor de ontstellende ziekte- nood en de enorme schuld die het Wes ten droeg in de slavenhandel. Hij heeft het geweten dat alleen in Christus het licht zou dagen over dit donkere we relddeel. In zijn voetstappen heeft de zending in Afrika dwars door dit werelddeel heen de zendingsposten gesticht als evenzovele centra van christelijke acti viteit. Thans is het zover, dat de afrikaanse kerken gaan ontdekken hun eigen ver antwoordelijkheid in de ene opdracht om te prediken in woord en daad. Zij willen in hun werelddeel centraal plaat sen het kruis van hun Meester. Zij zien het als hun taak hun volkeren in de duizelingwekkende problemen van de opbouw te confronteren met het evan gelie van dat kruis, in welk teken ook Afrika alleen zal kunnen overwinnen. In Kampala klonk telkens weer de oproep aan de kerken om zich te blijven Wegens vacantie zal het nummer van 2 augustus niet verschijnen. In het nummer van 26 juli zal der halve de predikbeurten worden op genomen van de zondagen 28 juli en 4 augustus. Correspondenten wil len hiermede wel rekening houden. bezinnen op de opdracht van Hem, „Die ook Afrika bedoelde toen Hij Zijn dis cipelen wees naar de einden der aarde". In de strijd om de vrijheid willen de kerken getuigen van Hem, in Wien zij de echte vrijheid vonden, een vrijheid waarin zij niemands knecht meer zijn. Reeds zijn er kerken die zendelingen uitzenden over de grenzen van het eigen land. Het zal een toetsteen zijn van hun geloof en liefde in hoever zij gehoor zaam worden aan de grote opdracht om hun wereld in te gaan met het getuige nis van de ene Naam. In de kringen van de conferentie leefde hier en daar enige bezorgdheid om de verbondenheid met de wereld raad der kerken. Het antwoord dat de conferentie daarop gaf, was typerend voor vele jonge kerken. „Wij zouden willen dat onze broeders, die zo be zorgd zijn weten dat in ons hart geen vrees is. Wij willen afrikaanse kerken, zijn, niets meer en niets minder. Maar wij willen onszelf niet isoleren. Wij wil len gaarne mee optrekken in de grote beweging naar eenheid en vernieuwing, samen met hen die de wereld tegemoet treden in Zijn Naam." Afrikaanse kerken en de zending. De kerken ginds blijven uitzien naar missionaire hulp in welke vorm ook. Maar men stelt daarbij duidelijk twee voorwaarden. Deze hulp mag de afri kaanse kerken zelf niet hinderen in het bereiken van hun grote ideaal te wor den zelfstandige kerken met eigen ver antwoordelijkheid. En deze hulp zou niet meer mogen meewerken aan het doen voortbestaan van de verdeeldheid der kerken, die men daar heel sterk ziet als een gevolg van de verdeeldheid der westerse kerken. Op deze conferentie schroomde men het zelfonderzoek niet. Over de worste ling van deze jonge kerken om echt Kerk te mogen zijn ging een ontdek kend licht op. Ook nu weer werd de klacht gehoord dat het christendom nog steeds is een godsdienst wezensvreemd aan de vol ken van Afrika. Het evangelie heeft de oppervlakte van veler leven aangeraakt. Maar het probleem is hetzelfde als in Corinthe. Vele christenen in Afrika wandelen op twee wegen. Velen hebben met vreugde het licht van Jezus Chris tus gezien, maar de oude tradities en de macht van de afgoden houden nog velen in hun ban. Ligt hier de schuld bij de zending, die niet de diepte van het afrikaanse hart en de nood daarvan peilde Of was het evangelie teveel verpakt in het westerse omhulsel, zodat het wezens vreemd bleef aan de afrikaanse geest Dit is het conflict in het hart van vele christenen en zolang dat conflict niet is overwonnen in de totale overgave aan de Heer der Kerk zal de kerk in Afrika niet in staat zijn haar opdracht voluit te vervullen. In Kampala hebben de kerken belij denis gedaan van hun zwakheid. Zij hebben daar ook samen belijdenis ge daan van hun geloof in de Heer der Kerk, Die in de zwakheid van Zijn ker ken Zijn kracht volbrengen wil. Kampala was een ontmoeting van de afrikaanse kerken midden in de maal stroom van dit werelddeel. Die ontmoeting moge teken zijn van Hem, Die in dat werelddeel ook voor deze volkeren wil zijn de Rots der eeuwen. J. van der Linden.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1963 | | pagina 1