r
Oecumenische hulpverlening
NIEUWS
Predikbeurten zondag 14- juli 1963
gewerkt. Neem alleen dit, dat de jeugd voor
het orgel een 35.000,heeft bijeen verzameld,
door allerlei acties.
Moge, naar het woord van de predikant van
die avond, de gemeente zelf de levende stenen
vormen van Gods grote gebouw, dat naar Zijn
gemaakt bestek in eeuwigheid zal rijzen.
Na dit gedeelte in de kerk zelf (gelegen Burg.
Jansenlaan, hoek Koninginneweg), volgde nog,
elders, een bijzonder gezellige samenkomst, die
zich uitstrekte tot half twaalf. Allerlei toe
spraakjes werden nog gehouden geschenken
aangebodenverversingen aangeboden.
Vol indrukken gingen we een ieder naar ons
logies-adres.
De kerk van Nieuwerkerk zal de band met
de kerk van Zwijndrecht nooit meer kunnen of
willen loslaten.
De Koning der Kerk zelf heeft deze banden
gesmeed.
Dr. J. H. Becker.
UIT DE
KERKEN
Driebergen. De kerkeraad heeft gun
stig beschikt op het verzoek van de Chr.
Geref. kerk ter plaatse, om gedurende de
bouw van een nieuw Chr. Geref. bedehuis
in de Immanuëlkerk te mogen vergaderen.
De nieuwe kerk verrijst op de plaats van
de oude, die eerst moet worden afgebro
ken. De kerkeraad besloot geen huur te
berekenen, alleen vergoeding van gemaak
te kosten. Aan de Herv. predikant is mede
gedeeld, dat de kerkeraad dezelfde bereid
heid heeft voor haar als haar bouwplannen
verwerkelijkt zullen worden.
Beroepen te Oude- en Nieuwe Bildtzijl
H. Dijkslag te Meeden te Utrecht-
Noord (twee vacatures): A. C. Hofland
te Rotterdam-Charlois en N. W. van der
Hout te Hazerswoude te Schiermonnik
oog H. J. Zeldenrust, kand. te Utrecht
te Nieuwveen-Zevenhoven D. Sloot,
kand. te Amsterdam te Oost- en West-
Souburg (vac. A. Ph. Bohlmeijer): A. A.
Klapwijk te Bovensmilde te Doezum
E. C. Kim te Reisum.
Aangenomen naar Lewedorp W. E.
Hoekstra, kand. te Wassenaar, die be
dankte voor Heinkenszand naar Bad
hoevedorp (2de pred. pl.): W. Blanken te
Westerbork (Dr.).
Bedankt voor Maassluis (vac. C. Mak
Azn.): W. Blanken te Westerbork.
Examens. Aan de Theologische Hoge
school te Kampen slaagde voor het pro-
paedeutisch examen de heer H. H. Zomer
te Hoogeveen. Aan de V.U. slaagden
voor het kandidaatsexamen theologie de
heren K. Dijk te Amsterdam, J. Geel te
Amsterdam, j. Meyering te Noordeloos en
H. Wanink te Ratzel (Did.) en voor doc
toraal examen theologie de heer Ph. C.
Holtrop te Kalamazoo (Mich., U.S.A.).
De classis Dokkum heeft peremptoir ge
ëxamineerd en toegelaten tot de dienst des
Woords en der Sacramenten de heer F. W.
Dillingh, kand. en beroepen predikant te
Ternaard, alsmede de heer G. Maneschijn,
kand. te Amsterdam en beroepen predikant
te Broek onder Akkerwoude. De classis
Drachten het toe de heer G. J. Brinkman
te Leeuwarden en beroepen te Bakkeveen
en de classis Leeuwarden de heer F. Strik-
werda te Sneek naar Grouw-Irnsum.
Afscheid en intrede. Wegens vertrek
naar Emmen nam Ds. G. O. N. Veenhui-
zen afscheid van Grouw-Irnsum met 2 Cor.
5:20.
Ds. J. C. Brussaard fIn de ouder
dom van ruim 78 jaar is te Oegstgeest
overleden Ds. J. C. Brussaard, em. predi
kant van de Geref. kerken, die bekend ge
worden is als de predikant van radio-
Bloemendaal. Ds. Brussaard, die te Dor
drecht werd geboren, werd in 1909 predi
kant te Tienhoven, vertrok in 1911 naar
Meppel en arbeidde vervolgens 30 jaar te
Bloemendaal. In 1947 ging hij naar Oegst
geest en in 1951 met emeritaat. Hij nam
in de Geref. kerken een vooraanstaande
plaats, bekleedde tal van functies en heeft
vèrschillende geschriften op zijn naam
staan. Hij was ridder in de orde van
Oranje-Nassau. J.l. maandagmiddag vond
in alle stilte te Bloemendaal de teraarde
bestelling plaats.
(Ingez. mededeling)
Leeuwarden. De kerkeraad heeft tot
zijn leedwezen moeten besluiten, wegens
voortgaande ontvolking van de binnenstad,
de Noorderkerk te sluiten, hoezeer het hem
ook leed doet voor het overgrote deel van
Wijk I. Bij de kerksplitsing in 1957 viel
te voorzien, dat het hiertoe eenmaal komen
zou.
Rotterdam-Schiebroek, De kerkeraad
van de kerk van Schiebroek-Hillegersberg-
C. heeft op verzoek van de classis Rotter
dam de naam der kerk gewijzigd in Rot
terdam-Schiebroek.
Het gesprek met Rome. De kerk van
Nijmegen heeft op de vergadering van de
classis Arnhem de zaak van het gesprek
met Rome ter tafel gebracht. Deze kerk
denkt in de richting van het beroepen van
een speciale predikant met bijzondere op
dracht voor de evangelisatie onder Rooms-
Katholieken, dit in samenwerking met de-
putaten Reformatie-Rome en de classis.
Op verzoek van Nijmegen zal de classis
de aandacht van de komende generale sy
node op deze zaak vestigen.
Rooms Katholieke kritiek
op Pauskroning.
De kroning van paus Paulus VI heeft
weer eens duidelijk gemaakt hoever we
als protestanten en rooms katholieken
van elkaar verwijderd leven. Wat een
pompeus gedoe en wat een verschrikke
lijke mensverering, die daar ten toon
gespreid werd. Gelukkig begint echter
ook binnen de r.k. Kerk een kritisch ge
luid ten aanzien hiervan hoorbaar te
worden. Zo knipten we uit het week
blad van het Bisdom Breda, „Onder
weg", het volgende van de hand van
M. Huybrets
,,De commentator van de televisie
uitzending over de Paus-kroning raakte
blijkbaar tóch van tijd tot tijd in ver
legenheid bij de verklaring van het mid
deleeuwse schouwspel, dat hij moest
verslaan. Of moeten we misschien zeg
gen, dat het een schouwspel was uit de
baroktijd, toen de „gloria mundi" tóch
wel erg belangrijk was voor Pausen,
ondanks het driemaal verbranden van
wat vlas
In zekere zin kijk je ook zelf met lich
telijk gemengde gevoelens naar deze
typische vermenging van onwereldse, te
wereldse, lang verleden en voor alle tij
den geldende plechtigheden. En temid
den van die gemengde gevoelens zoek
je naar het meest juiste standpunt. Dat
is geen verwerping nochtans, hoe ver
het allemaal ook verwijderd mag liggen
en hoe vreemd de symboliek ook is, die
steeds verklaring behoeft, wil je haar
kunnen begrijpen. Waar heb je dan,
Nederlander in 1963 bezwaren tegen?
Toch wel tegen veel. Tegen de lange
duur bijvoorbeeld. Dat bezwaar zou
misschien iets minder lijken, wanneer
niet de plechtigheid zo wezenlijk en zo
langdurig klerikaal van karakter was.
Hoezeer is toch onze liturgie een „on
der-ons" van ambtsdragers met daar
achter de „toeschouwers" van wie het
uiterste wordt gevraagd om religieus
bewogen te blijven en niet slechts ge
raakt te worden door het pompeuze. Bij
zo'n massale toeloop wordt dit bijna
angstwekkend. Wat liturgie is, is op de
letter af nauwkeurig omschreven, als
een protocol. Wat een volk in beweging
zet, valt buiten de diensthet zijn pro
fane toejuichingen van enthousiaste
aanwezigen, triomfaal, massaal en be
slist indrukwekkend. De processie mis
je niet graag zij vormt het waardige
décor. Maar het zingen is zinloos de
bazuinen-mars is de juiste entourage.
De „obedienza" is roerend om haar
menselijkheid. Daarom was het zo ge
lukkig, dat Paus Paulus VI begroetings
rituelen zorgvol verhinderde. Hij bleef
mede-mens. Tegen het mysterie en dus
ook een mysteriuze omhulling hiervan,
maak je geen bezwaar. Wat wij niet
meer kunnen verdragen, is, dat een
mens op een mysterieuze hoogte wordt
geplaatst, „heilige" vader is, heel ver
uit onze nabijheid wordt gehaald. Wat
wij willen, is dat het ambt „bij" ons is,
hoe hoog het ook zij. Of misschien juist
omdat het een zo hoog ambt is. Wat
dat betreft ligt er een wezenlijk verschil
in opvatting tussen ónze inzichten, anno
1963, en de opvattingen uit de cultuur
periode, toen deze Pauskroning werd
ontworpen. Voelden we daarom ook
zo'n weerstand tegen de kroning zélf
Voor het Pausschap zélf is ze niet meer
nodig en wat ze in haar formule uit
drukt, is een aperte vergissing van de
geschiedenis gebleken, die we voor geen
goud opnieuw zouden zien gemaakt.
Géén koning der koningen, die over
alle vorsten regeert. Véél liever de on
afhankelijke, de bezorgde, de man met
het wijze oordeel, uit hoogste Wijsheid
geput, die voorgaat en bemiddelt. Hij
moge niet bóven deze wereld staan,
maar ernaast als echte „naaste" en zo
er midden in. Daarom was ons deze
symboliek te bedriegelijk en storend om
zijn onwaarheid. Hoe graag hadden we
géén kroning gehad, maar wel een eer
ste plechtige Pausmis onderbroken
door een eenvoudig volks woord als
een priesterlijk geloofsgetuigenis in
plaats' van een plechtige pauselijke ver
klaring. En met wél een heel menselijke
begroeting van héél de gelovige ge
meente, middels haar vertegenwoordi
gers, die groter is dan alleen kardinalen
en bisschoppen. En met óók een mas
sale instemming, vooral van geloof in
de Kerk Gods, rots in de branding mits
de Paus omringd is door zijn mede
gelovigen. Die bezwaren hadden we,
en zó hadden we het graag gezien."
De volgende rapporten en nieuws
berichten over de Oecumenische Hulp
aan Kerken en vluchtelingen kwamen
de laatste tijd bij de redactie binnen.
Falerna.
Bijna vijf jaar geleden begon het team
in Falerna zijn werkzaamheden, die
toen voornamelijk bestonden uit het ge
ven van voorlichting en hulp. Zo wer
den varkenshokken gebouwd en er
kwamen waterleidingen en toiletten.
Op agrarisch gebied werd voorlichting
gegeven door middel van proefvelden,
demonstraties met moderne landbouw
werktuigen en het gratis uitdelen van
zaaizaden.
De Italiaanse regering laat zich de
laatste jaren echter steeds meer gelegen
liggen aan de ontwikkeling van Zuid-
Italië, en van overheidswege worden op
grote schaal verbeteringen ingevoerd.
Er is een speciale organisatie ter bestrij
ding van het analfabetisme 25 van
de bevolking in het district Calabrië,
waarvan Falerna deel uitmaakt, is nog
analfabeetdie reeds zeer vele ves
tigingen heeft, en die behalve in lezen
en schrijven ook onderwijs op agrarisch
en technisch gebied geeft. In diverse
steden zijn speciale landbouwkundige
commissies, die de coöperaties alle no
dige voorlichting geven. In verschillen
de dorpen zijn landbouw- annex huis
houdscholen gesticht.
Het is duidelijk, dat, nu de overheid
zich op dit terrein gaat begeven, het
Italiaanse team de opzet van zijn werk
zal wijzigen.
Dit zal nu voornamelijk gericht wor
den op de jeugd.
Het Italiaans-Amerikaanse echtpaar
Pinton zal in september in Catanzaro
een studentenhuis openen voor een
vijftiental studenten, waar men elkaar
kan ontmoeten, kan studeren en de bi
bliotheek raadplegen. (Onder studenten
moeten hier middelbare scholieren ver
staan worden.) Blijkt na een proeftijd
van een jaar, dat dit huis recht van be
staan heeft, en dat zal zeker het geval
zijn, dan zal het team trachten een per
manent huis te doen verrijzen, plaats
biedend aan ongeveer 60 studenten.
Nauw hiermee samen hangt de stichting
van een vakantiecentrum voor studen
ten, volwassenen en jeugdclubs. De
Waldenzengemeente heeft hiervoor
reeds grond gekocht.
CLASSIS MIDDELBURG.
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Heijerman
te Kampen.
2.30 uur Ds. Heijerman.
5 uur Ds. Baas te Rotterdam.
(Noorderkerk) 10 uur Ds. Boonstra.
„Ontmoetingskerk" (Oosterscheldestraat) 8.45 uur
Ds. Boonstra.
5 uur Ds. Heijerman.
Collecte Theol. Fac. V.U.
Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 uur
geen dienst.
Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Oegema.
Domburg 10 uur 2 uur Ds. Baas te Rotterdam.
Gapinge 9.30 uur Ds. Fokkens te Veenwoudsterwal,
2 uur Ds. De Vries te Capelle aan de IJssel.
Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds. Feenstra, Scheveningen
Bed. H. Av. en Dankzegging.
Koudekerke 9.30 en 7 uur Ds. Elshout.
Bed. H. Av. en Dankzegging.
Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wilgenburg.
Namiddag Voorber. H. Av.
Oostkapelle 10 en 7 uur Ds. Gommer.
Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe.
St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. Van Ulden.
Bed. H. Av. en Dankzegging.
Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Brederveld, Bed. H. Av.
Veere 10 en 7 uur Ds. Baaijens te Leimuiden.
Vlissingen 10.30 en 5 uur Ds. Bosman.
Vrouwenpolder 9 en 2.30 uur Ds. Bosman.
Westkapelle 9.30 uur Ds. Baas, 2.30 uur Ds. Boonstra
CLASSIS AXEL.
Aardenburg 10 en 3 uur Ds. De Vries.
Voormiddag Voorber. H. Av.
Axel 10 en 3 uur Ds. Van Leeuwen.
Breskens 10 en 3 uur
Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek.
Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Zijlstra, Amersfoort.
Bed. H. Av. en Dankzegging.
Terneuzen 10 en 4.30 uur Ds. Van Hattem.
Oostburg 10 en 3 uur Ds. Van Minnen te Utrecht.
Sas van Gent (zaaltje Nederlandds Hervormde Kerk)
7 uur
Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Den Boer.
Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Scheele te Hollandse Rading
CLASSIS GOES.
Baarland 9.30 en 2 uur Ds. Mintjes.
Borssele 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen.
Bed. H. Av. en Dankzegging.
Colijnsplaat 10 en 5.30 uur Ds. Van Rheenen.
Driewegen 9.30 uur Leesdienst, 2 uur
Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds. Van Aller.
Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Jansen.
5 uur Ds. Tiemens te Eindhoven, Zondag 10.
(Oosterkerk) 9 uur Ds. Tiemens.
5 uur Ds. Jansen, Zondag 11.
Collecte voor de geestelijke verzorging van
zeevarenden ter koopvaardij en kustvaart.
's-Gravenpolder 10 en 2.30 u. Ds. Hindriks, Rotterdam
Heinkenszand 10 en 2.30 uur Cand. Wessel.
Kamperland 9.30 en 4 uur Ds. Radder.
Kapelle 10 en 5 uur Ds. Netjes te Stellendam.
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Pontier, Honselersdijk,
Bed. H. Av.
Lewedorp 9.15 en 2.30 uur
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Van der Houw, Leger-
predikant. (Namiddag Voorber. H. Av.)
Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. Hoogkamer.
Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Heiden.
Wolphaartsdijk (in het Dorpshuis) 10 en 2.30 uur
Ds. De Craene.
Yerseke 9.30 en 2.30 uur Ds. Booy.
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Haverkamp.
Bergen op Zoom. 9.30 en 5 uur Ds. Van der Stoel.
Bed. H. Av. en Dankzegging.
Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 4 uur Ds.
Maaskant te Leiden, Voorber. H. Av.
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur
Oud-Vossemeer 10 en 3 u. Ds. de Jong, 's-Gravenhage
Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. v. Egmond.
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur
Tholen 10 en 5 uur Ds. Van Egmond.
Voormiddag Voorber. H. Av.
CLASSIS ZIERIKZEE.
Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel te Oude
water, Voorber. H. Av.
Bruinisse 10 en 5 uur Ds. Veeneman te Amersfoort.
Haamstede 9 en 10.30 uur Ds. Wessel, 's-Hertogen-
bosch, 5 uur Ds. Boerma.
Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Becker.
Oosterland 10 en 3 uur Ds. Van Kapel te Rhoon.
Renesse 7.30 uur Ds. Tiemersma.
Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Homans, Heemskerk.
Zierikzee 10 en 5 uur Ds. Tiemersma.
Zonnemaire 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. Becker.