eeuwóe 3£erkbode De toetssteen van het belijden VÉRSTREKKENDE BESLISSINGEN 5 JULI 1963 18e JAARGANG No. 1 „Ik worstel cn ontkom" OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redacteur: Ds. W. C. van Hattem, Herengracht 15, Terneuzen, Telefoon (0 1150) 22 48. Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. M. V. J. de Craene, Baarland Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. A. Koning, Woerden Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg Drs. J. Viaardingerbroek, Ermelo Ds. B. Wentsel, Brouwershaven. Abonnementsprijs 3,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 12 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 12 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 Volgens een verslag in Trouw van 5 juni heeft prof. Berkhof verklaard, dat thans aan de status confessionis" ge raakt wordt, dat het belijdend karakter van de kerk op het spel staat. Wanneer we echter vragen op welk punt zich dan wel de wegen gaan scheiden, dan krij gen we ten antwoord bij de al of niet aanvaarding van het rapport over de kernbewapening. Formeel gesteld moe ten we beamen, dat prof. Berkhof daar bij de Kerkorde van de Ned. Herv. Kerk aan zijn zijde heeft, want volgens arti kel X daarvan belijdt de kerk telkens opnieuw in haar prediking, getuigenis sen, herderlijke brieven enzFor meel is dus het herderlijk schrijven over de kernwapenen een stuk van het be lijden der Ned. Herv. Kerk. Ondanks de kerkorde bleven echter de herder lijke schrijvers dezer kerk, als we het zo noemen mogen, een stuk .vrijblij vend" belijden. Men kon het er mee eens zijn, niet mee eens zijn, er over discussiëren, maar men werd niet ge dwongen om te belijden dit is nu mijn belijden. Maar ten aanzien van het schrijven over de kernwapenen merkt nu prof. Berkhof op, dat thans het karakter van de Ned. Herv. Kerk als belijdeniskerk op het spel komt te staan. Men moet nu kiezen of delen. Zover gaat Berkhof zelfs, dat hij tucht zou willen toepassen op legerpredikanten, die geen dienst- weigeren wanneer de dienst atoombe wapening eist. En zij die hun instem ming met het schrijven over de kern wapenen niet kunnen betuigen mogen volgens hem niet als legerpredikant op treden. De Hervormde Kerk wil een belijden de Kerk zijn, dat wordt ons reeds jaren verkondigd. Dadrtoe weert deze kerk, volgens artikel X van haar Kerkorde, al wat haar belijden weerspreekt. Dat prof. Berkhof dus wat zijn eisen betreft de Kerkorde op zijn hand heeft is nog maals zonneklaar, maar dat prof. Berk hof pas nu met deze eisen komt en dan alleen ten aanzien van dit gedeelte van het belijden der Hervormde kerk, dat is iets, wat zij ten enenmale niet kunnen begrijpen. Artikel X is namelijk niet van van daag of gisteren en ten aanzien van de meest fundamentele stukken van het belijden heeft èn de Ned. Herv. Kerk èn prof. Berkhof een zeer grote tole rantie in acht genomen. De vraag komt dan boven of ten aanzien van deze stuk ken der belijdenis er wél tolerantie mo gelijk is zonder dat het kerk-zijn op het spel komt te staan. Of men wel kerk kan zijn met negatie van de meest fun damentele stukken en het niet kan zijn met negatie van het schrijven over de kernwapenen. Is dan dit schrijven be langrijker en is dit pas de toetsteen voor het zuiver zijn van het belijden Zal dan nu de belijdenis moeten luiden Ik geloof in de kernontwapening Prof. Herman Ridderbos schrijft ten aanzien hiervan in het Geref. Week blad ,,De bedoeling is onmiskenbaar. Thans, nu het de kernbewapening aan gaat, komt het kerk-zijn en het lid-van- de-kerk-zijn pas recht op het spel te staan. Men kan het rapport als be lijdenisstuk niet voor kennisgeving aannemen, men zal, om eerlijk te blij ven, een gravamen moeten indienen, als men het er niet mee eens is ja uitdruk kelijk wordt hier het dilemma gesteld onderwerping of heengaan. Thans kan men niet meer zeggen, zoals tot nu toe bij alle bestrijding of negering van aller lei synodale herderlijke schrijvens en leeruitspraken blijkbaar wel kon ik ben en blijf gewoon hervormd. Neen, thans wordt de allen tot verantwoording roe pende vraag gesteldwat dunkt u vanhet kernrapport Nog enkele citaten uit het artikel van Herman Ridderbos ,,Ook de antithese schroomt prof. Berkhof thans niet in geding te bren gen. Zoals men weet, is het thema van de antithese niet bepaald populair in de toonaangevende hervormde kringen en aan de gereformeerden is dikwijls ver weten, dat zij, wanneer zij van antithese en van de onverenigbaarheid van chris telijke en niet-christelijke beginselen etc. spraken, gevaar liepen zich te verabso luteren, zich aan „vereenzelviging" (met het absolute in het christendom) schuldig te maken, het solidariteitsbe ginsel tussen kerk en wereld prijs te geven etc. etc. Thans echter schroomt prof. Berkhof, die zelf meermalen in deze geest geschreven heeft, niet om, vanwege het kernwapenrapport, de antithese, de vereenzelviging en het kruisdragen tenvolle op de Herv. Kerk toe te passen. ,,Zij is de enige kerk, die wéét, wat antithese is. Ze zit er midden in en moet nu het kruis van de anti these dragen." Niemand heeft het in de volksvertegenwoordiging praktisch voor de hervormde synode opgenomen. Daarom „weet de hervormde kerk, wat het is, terwille van de solidariteit met het volk, in de antithese te zitten". Men kan zijn ogen moeilijk geloven. Altijd was de antithese de steen des aanstoots werd daarin de hoogmoed, het zich tegen en boven anderen stellen gevoeld, als had men zelf „de beschik king" over het Woord Gods. Maar thans, nu het om een rapport gaat, waarover in de eigen kerk geen zweem van eenstemmigheid bestaateen rap port, dat alleen ter wereld kon komen, door op grote schaal een uitschakelings procedure toe te passen, nu is alles, ja Alles in geding. Zou, indien ergens, dan juist in dit hachelijkste van alle problemen nl. van met de atoombom te moeten leven, de waarschuwing tegen de „vereenzelvi ging" van eigen standpunt met dat van de Heilige Geest („het heeft de Heilige Geest goedgedacht, dat de Synode zo handelde", aldus B.) en van het eigen ongelijk-krijgen met het kruis van Jezus, niet op zijn plaats zijn Ik kan op deze wijze nog een poos verder gaan. Want prof. Berkhof gaat verder. Hij spreekt onverbloemd van de breuk in de verhouding tussen „kerk" en staat, die door het kernrapport ont staan zou zijn en eist daarvan de con sequenties met name t.a.v. de geestelijke verzorgers in het leger. Instemming met het kernrapport moet als voorwaarde gesteld voor de bevoegdheid als leger predikant op te treden. Prof. Berkhof treedt hierbij op als een „belijdenis handhaver" van het zuiverste water en weet thans niets van de tolerantie of van de „medische weg". „De dingen moeten duidelijk gesteld worden." „Ik wens geen belijdende kerk „gespeeld" te zien", aldus verklaart hij met grote kracht. Wat mij telkens het meest van alles frappeert is, dat op het standpunt van Berkhof hier de kerk dan op eens in transigent moet zijn met haar belijdenis. Nimmer heeft men vernomen, dat ook maar aan de meest linkse vrijzinnigen de eis is gesteld verantwoord u, dien een gravamen in óf verlies de autorisa tie van uw kerk. Zij konden „gewoon hervormd" blijven. Maar als een leger predikant thans niet de eis tot dienst weigering wil stellen, wanneer deze dienst met atoombewapening iets van doen zou hebben, dan moet hij door de altijd zo verworpen justituële tuchtoefe ning worden getroffen." Niet de vraag „Wat dunkt U van de Christus maar „wat dunkt u van de atoombewapening is zo de toet steen geworden, die beslissend is voor het al of niet kerk-zijn en lid-van-de- kerk-zijn. Dat prof. Berkhof wil zien, dat de kerk weert wat haar belijden weer- De vakantieweken naderen. Allerlei kerken bereiden zich voor op het evange lisatiewerk in de recreatiegebieden. Ook waar weinig of geen vakantiegangers ko men willen wij voor dit werk bidden. Ook in de vakantie-vreugde wil Christus Zijn kerk vergaderen. spreekt is verheugend, dat hij het echter slechts wil zien ten aanzien van dit ene schrijven, dat hij de het al of niet er mee instemmen tot de toetsteen maakt, waaraan zich de wegen scheiden, is be droevend. v. H. Onder dit opschrift wijdde dr-. C. Impeta te Wolfheze in „De Bazuin" eveneens een artikel aan de door prof. Berkhof voorgestane opinie. Wij nemen dit artikel hier in zijn geheel over. Hervormd Nederland van 15 juni brengt een uitvoerig verslag van de re feraten, die prof. dr. H. Berkhof en het 2e Kamerlid drs. H. Franssen hebben gehouden op de bijeenkomst van het „Convent voor een nieuw politiek ethos (gedrag) over het kernwapenrapport van de Hervormde Synode. Het dagblad Trouw gaf de 5e juni reeds 'n breed verslag. De redevoerin gen als zodanig zijn bij mijn weten nog niet gepubliceerd we moeten dus op beide verslagen afgaan maar omdat ik onlangs dit rapport in 9 artikelen aan de Bazuinlezers heb geschetst, wijd ik ook, althans aan de rede van prof. Berk hof, die de theologische consequenties er van onder de loupe nam, enige aan dacht. Prof. Berkhof, die ik overigens als geleerde en als christen hoog aansla, gebruikte op deze bijeenkomst m.i. héél krasse termen. Als we de verslaggever, Jan Hein de Groot, mogen geloven, heeft de hoogleraar zich over de Herv. kerk en het befaamde rapport aldus uit gelaten (ik geef 't hier ietwat verkort weer) Door het kernwapenrapport komen Synode en Herv. kerk in spanning met het volk te staan. Omdat zij zich bewust is van de christelijke solidariteit met het volk „lijdt zij nu aan de antithese waar over andere kerken slechts praten". Die spanning openbaart zich ook aan ieder lid van die kerk. „Ik ben van mening, dat iemand die vóór het gebruiken van de bom is, zijn lidmaatschap van de kerk moet opzeggen" (de verslaggever geeft blijkbaar woordelijk het gespro kene weer). „Er is (maar) één keuze: óf het rapport aannemen óf uittreden". Vooral de legerpredikanten krijgen hier moeite. Zij zijn in dienst van de kerk en in principe vrij van de staat. Maar de Hervormde staatssecretaris, generaal Calmeyer, meent dat zij fun geren in het geheel van de staat. Beide inleiders waren „bijzonder blij met en dankbaar voor het spreken van de Synode". De heer Franssen drukte zich zelfs alzo uit„Ik ben er trots op, dat de kerk, waartoe ik met vreugde behoor, het aangedurfd heeft met dit stuk in de openbaarheid te komen". Prof. Berkhof zei dit„het was alsof op de 26e juni 1962 (toen verscheen het rapport) een klik werd gehoord als van een electrische stationsklok, die een mi nuut versprong. De klok van het* kerke lijk ethos was een minuut versprongen". Hij voegde er aan toe „Als een generaal in een oorlogssi tuatie voor het moment komt te staan bijv. taktische kernwapenen te moeten gebruiken, zal hij eerst de hervormden uit zijn onderdeel moeten verwijderen". Drs. Franssen begeerde een orgaan „dat zich permanent met de zaken van oorlog en vrede bezig houdt, dat zorgt voor aanvulling in de voorlichting als anderen daarin te kort schietendat signaleert wanneer de koude-oorlogs- mentaliteit de kop opsteekt en dat (be doeld zal zijn aan hetwelk) ook de vraag kan worden voorgelegd of Ne derland beter de vrede dient door pro testerend tegen onjuiste ontwikkelingen in de N.A.V.O. te blijven, dan door nationaal te ontwapenen en daardoor anderen tot een zelfde houding aan te moedigen". Volgens het verslag voorkomend in het dagblad Trouw van 5 juni j.l. be zigde prof. Berkhof zeer krasse uitdruk kingen. Hij sprak voor het Convent voor een nieuw politiek ethos dit kan (zo lezen we) „aan de dag treden in het voeren van een internationale poli tiek, die niet het leven met de atoom bom als fataliteit (noodlottig feit) aan vaardt, maar het samenleven, de exis tentie in vrede, ook met communistisch geregeerde landen, als een dringende opgave (taak of eis?) ziet, opdat on rechtvaardige toestanden in de gehele wereld op vreedzame wijze kunnen worden verbeterd". Hierbij teken ik al dadelijk aan, dat bijv. president Kennedy die vreedzame coëxistentie evenzeer als groot doel na streeft, en uitdrukkelijk verklaard heeft nooit 'n aanvalsoorlog te zullen ontke tenen, maar dat nog zéér onlangs Mao van China even nadrukkelijk heeft ge poneerd, dat hij dit begeren niet deelt en geen ander middel dan oorlog ziet om de communistische wereldheerschap pij (zoals hij die begeert) te vestigen. En deze Mao regeert over de honder den miljoenen Prof. Berkhof zag het spreken der kerk in deze dagen over kernwapenen het is daarbij merkwaardig, dat de hoogleraar het spreken van de Neder landse Hervormde kerk, naderhaar Synode, maar steeds met het spreken der kerk boudweg vereenzelvigt als „een profetische vermaning". Het verslag legt hem de woorden in de mond „Hier wordt geraakt aan de status confessionis" (d.i. aan het echte belijden of niet-belijden) der kerk". „Men kan het rapport niet anti-milita ristisch noemen, want het spreekt ook van uitbreiding der conventionele be wapening, als daarmee het gebruik van kernwapens kan worden voorkomen". „De situatie is (nu) zó geworden dat men zich kan afvragen, of vele her vormden een gravamen gaan indienen, of misschien wel zeggen „ik verlaat deze kerk"." „Met dit synodale rapport zijn we volgens prof. Berkhof in een merkwaardige stroomversnelling ge raakt. De hervormde kerk is sterk te genover het volk komen te staan." „Compleet uniek in de wereld vond prof. Berkhof het, dat een volkskerk het type gaat vertonen.van een belij dende kerk als volkskerk. Zij is in span ning met het volk gekomen. Men kan nu niet meer zeggen „ik ben gewoon hervormd". Men loopt dan het risico, dat er gevraagd wordt, hoe men over de kernwapens denkt." „De Hervormde kerk is de enige, die weet wat antithese is. Zij zit er midden in en moet nu het kruis van de anti these dragen. De Hervormde kerk weet nu „wat het is met het volk in de anti these te zitten." En nu houdt (deswege) prof. Berkhof nog meer van die kerk dan vroeger. Men wrijft toch zijn ogen uit, wan neer men deze woorden leest. Vooral wanneer men als oudere zich herinnert, hoe dr. A. Kuyper om zijn hem voor de voeten geworpen antithese-gedach ten gesmaad en verguisd is Het kernrapport heeft, volgens de hoogleraar, óók een breuk doen ont staan in de verhouding tussen kerk en staat. Daarmee doelde hij op de brief van de staatssecretaris generaal Cal meyer aan de legerpredikanten. Deze hervormde generaal men weet het staat geheel afwijzend tegen over het rapport.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1963 | | pagina 1