r NIEUWS Predikbeurten zondag 30 juni 1963 FEEST ONDER HET LINNEN DAK Predikanten-Nood UIT DE KERKEN Ds. G. van Wilgenburg, die D.V. a.s. zondag zijn intrede doet te Middelburg. (Foto „Ons Kerkelijk Leven") Beroepen te Oosterend (Fr.) en te SchipluidenJ. W. K. Kelder, kand. te 's-Gravenhage te Badhoevedorp (2de pred. pl.)W. Blanken te Westerbork (Dr.) te Broek op Langedijk H. Lan- genburg te Drijber te Maassluis (vac. C. Mak Azn.): W. Blanken te Wester bork (Dr.) te Jutrijp-HommertsE. Boswijk, kand. te Amsterdam te Lewe- dorp W. E. Hoekstra, kand. te Wasse naar. Aangenomen naar Zwijndrecht-Groote Lindt (2de pred. pl.): J. Tevel te Zwaag- westeinde naar Krimpen a. d. IJssel G. J. Terlaak, kand. te Scheveningen, die bedankte voor Heinenoord en voor Wor- Bedankt voor Dokkum (4de pred. pl.) en voor Oost- en West-SouburgJ. J. Lamme Jr. te Avereest-Balkbrug voor Spijkenisse (2de pred. pl.): Chr. van Ulden te Sint Laurens voor Sint Anna Paro chie A. Prins te Wormerveer. Examens. Aan de V.U. slaagden voor het propaedeutisch examen theologie de heren J. Bezemer te Zwijndrecht, G. Kalks- ma te Utrecht, K. P. Zuurmond te Vlaar- dingen, A. A. A. Schiebaan te De Krim en J. O. C. Bouma te Enschedé. Onder dit motto zal van zaterdag 29 juni t.m. 14 juli op het terrein gelegen aan de Reigerstraat (achter de Heer- nisseweg, oude gedeelte, bij de Anje lierstraat) te Goes een interkerkelijke tentcampagne worden gehouden. Deze tentcampagne wordt georganiseerd door de Europese Evangelische zending met medewerking van Youth for Christ af deling Goes. Het doel die de Europese Evangelische zending voor ogen heeft is niet mee-levende protestantse chris tenen terug brengen naar hun kerk waarin ze thuis horen. Volgens de sta tuten van deze zending is het haar ver boden op een of andere manier mede te werken aan de stichting van een of ander nieuw kerkgemeenschap. Ook mag ze op geen enkele manier een of andere sectarische beweging steunen. Haar taak is dus voor alles 'n dienende taak in dienst van de kerken. Daarom is het ook van belang dat wij als mee-levende christenen blijk ge ven van ons medeleven met dit werk door, indien mogelijk, ook aanwezig te zijn op deze vergaderingen die gehou den worden. Iedere avond om 8 uur worden onderwerpen besproken die zo wel jong als oud zullen interesseren. Enkele onderwerpen luiden Bevat de Bijbel een boodschap voor U Heeft de jeugd nog een toekomst Wordt de wereld door een atoombom vernietigd, enz. Enkele gereformeerde predikanten zullen ook als gastsprekers optreden op enkele van die avonden. Vooral de jeugd moedigen we aan zpveel mogelijk deze tentcampagne mee te maken. M. V. J. d. C. Het kan niet anders, dat verschijnsel van een toenemend aantal vacatures werkt verontrustend. Waar halen va cante gemeenten opnieuw een predikant vandaan In de laatste maanden is nog al eens geschreven over het geringe aantal stu denten in de theologie. Ik kan dat niet beoordelen. Maar als het waar is, dat het aantal studenten in de theologie te rugloopt, dan staat het er in de toe komst met onze kerken niet te best voor. Ieder, die al een tijdje meeloopt, weet, hoe er na de tweede wereldoorlog en na de kerkscheuring een schrijnend tekort aan predikanten bestond. Het diepte punt werd wel bereikt in de jaren 1948 tot en met 1950. Het Jaarboek van 1949 geeft wel het grootste aantal vacatures aan, namelijk 272. Na 1950 is er kentering ten goede ge komen. Tal van jonge mensen hadden zich na de oorlog aan de studie van de theologie gegeven. En langs de weg van art. 8 werden heel wat broeders tot het ambt van dienaar des Woords toegela ten. Het aantal vacatures daalde met sprongen tot 156 in 1957, om daarna enkele jaren vrij constant te blijven. Maar sinds 1960 zien we een stijging intreden: 1960 nog 157; 1961 163: 1962 178 1963 183. En dat ondanks het stijgend aantal predikanten. Want, als ik nu even een sprong mag maken van telkens 5 jaren, hun gelederen zijn toegenomen van 790 in 1948, tot 891 in 1953, tot 981 in 1958 en tot 1049 in 1963 (de predikanten in algemene dienst niet meegerekend). Wat valt hieruit te concluderen De toename van het aantal predikanten is gebleven beneden de toename in de drie vijfjarige perioden, die daaraan vooraf gingenToen gemiddeld 20 per jaar nu nog geen 14 per jaar Dit wijst op een afglijden in een voor de kerken ge vaarlijke richting. Als we ons afvragen, hoeveel jonge predikanten er nodig zijn, om het in tredende aantal vacatures te vervullen, dan moeten we met een paar factoren rekening houden. Daar is in de eerste plaats het toe nemend aantal predikantsplaatsen. Er zijn zo'n 60 kleine kerken, die niet be roepen kunnen. Het zielenaantal is te gering. Als we die eens wegrekenen, dan is het aantal predikantsplaatsen in 10 jaar tijds van 1953 tot 1963, ge groeid van 1025 tot 1190, dus met 165. Dat wil zeggen, dat er elk jaar 16 a 17 predikanten nodig zijn, om de uit breiding van het aantal predikantsplaat sen bij te houden. In de tweede plaats zijn er de emeri- teringen. Die zijn er in de komende 10 jaren in stijgend aantal te verwachten. Immers was er omstreeks het jaar 1930 een grote toeloop van kandidaten, en de meesten van hen naderen thans de tijd van hun emeritering. Als allen hun nor male tijd uitdienen, dan zijn er in de eerstkomende 10 jaar 268 emeritaats- aanvragen te verwachten, of gemiddeld 27 per jaar. Als ik deze cijfers optel, dan kom ik al tot een aantal van 43 a 44 kandidaten, die nodig zijn, om de ledige plaatsen op te vullen. Maar dan ben ik er nog niet. Want er is ook nog de factor van het overlij den en van het vervroegde emeritaat. Lang niet alle predikanten maken de 40 dienstjaren vol of bereiken de 70-jarige leeftijd. Hier zijn geen juiste cijfers te geven, maar ik schat het getal 7 niet' te hoog voor hen, die vroegtijdig van hun dienstwerk ontheven moeten wor den of door God zelf van hun post worden opgeroepen. Dan kom ik al tot 50 nieuwe dienaren, die elk jaar nodig zullen zijn. En nu heb ik nog niet gerekend met predikanten, die naar het buitenland emigreren, ook niet met de ongeveer 120 kerken, die op dit ogenblik vacant zijn en toch wel kunnen beroepen. Als ik daarop let, dan mag ik zeggen Het zou goed zijn voor onze kerken, wan neer elk jaar minstens 60 jonge mensen zich meldden, om de Here te dienen in het ambt van dienaar des Woords. Nu weet ik niet precies het aantal studenten in de theologie, dat de eerst volgende 10 jaren te verwachten is. Maar aan dat getal 500 a 600, die er in de eerstvolgende jaren naar mense lijke berekening nodig zijn, komen we zeker niet toe. Het laatste jaar werden, meen ik, nauwelijks 40 studenten in de theologie ingeschreven. Komen die alle maal klaar over een jaar of zes, zeven Dan is het aantal zeker te gering en staan onze kerken omstreeks het jaar 1970 voor een snel stijgend aantal va catures, die maar moeizaam of helemaal niet vervuld kunnen worden. Laten jongelui, die straks eind-exa men gymnasium A gaan doen, en ook hun ouders zich ernstig bedenken, of er voor hen niet een roeping ligt in de hoogste dienst, die op aarde te verrich ten valt, namelijk de dienst van het evangelie Bij de bovenstaande berekeningen is er van uitgegaan, dat de bepalingen om trent de emeritering van predikanten ongewijzigd blijven. Tegenwoordig is er echter nog al eens sprake van, daarin wijziging aan te brengen. Zelfs heeft, meen ik, reeds een voorstel dienom- trent de generale synode van Gronin gen bereikt. Onder de gemeenteleden is het niet algemeen bekend (onder de predikanten wel), dat hun dominee maar niet ge woon op 65-jarige leeftijd „met pen sioen" gaat. De meeste dominee's moe ten langer dienen, namelijk, totdat zij de 40 dienstjaren vol hebben of de 70- jarige leeftijd hebben bereikt. Dit is een bepaling, die,'als ik me niet vergis, door de generale synode van Utrecht in 1905 reeds zo is vastgelegd. Tegenwoordig is er echter een stre ven, om ook de predikanten op 65-jarige leeftijd „recht op pensioen" te geven, zulks in aansluiting op de gewoonte in het bedrijfsleven. Alleen hoogleraren, rechters en notarissen dienen langer, namelijk tot hun 70ste jaar. En leden van de Raad van State houden zitting totdat zij 75 jaar geworden zijn. Als de generale synode op dergelijke voorstellen zou ingaan en reeds op 65- jarige leeftijd recht geven op emeritaat, dan komt de situatie in onze kerken nog heel anders te liggen. Vooral tegen woordig wordt praktisch niemand meer vóór zijn 25ste levensjaar predikant. En dat zou dus betekenen, dat voortaan niemand meer de gebruikelijke 40 dienstjaren vol zou maken. In de Nederlandse Hervormde Kerk gaat iedere predikant, die 65 jaar wordt, verplicht met emeritaat. Zulk een be paling zal in onze kerken wel geen in gang vinden. Stel ook eens, dat dat ge beurde Dan zouden er het volgend jaar (1964) in één keer 66 predikanten met emeritaat gaan De eerstvolgende 10 jaren brachten dan niet 268 emeri- teringen, zoals boven vermeld werd, maar 359. D.w.z. na dat éne „rampjaar" 1964 zouden er per jaar toch nog ge middeld 4 emeriteringen meer te ver wachten zijn, dan bij de huidige rege ling het geval is. En nog meer vacante gemeenten zouden met elkaar gaan worstelen om de weinige beschikbare predikanten en kandidaten. Aan de financiële gevolgen denk ik nog niet eens. De lasten voor art. 17 K.O. zouden alleen 't volgende jaar al met 3 a 4 ton worden verzwaard, wan neer er ineens 66 in plaats van 18 pre dikanten met emeritaat konden gaan. Maar voor de kerken werd het, vrees ik, een ramp. Een snelle stijging van het aantal vacatures zou heel wat gemeen ten in ongelegenheid brengen. Of het moest zijn, dat heel wat predikanten, die met emeritaat gingen, toch weer in geschakeld werden in het kerkewerk. Maar wordt dan het feit van de emeri tering niet een wassen neus Hij heet uitgediend, maar is toch nog in het dienstwerk opgenomen. Zulk een besluit tot verplichte emeri tering op 65-jarige leeftijd zal de sy node dan ook wel niet nemen, althans nu nog niet. Misschien gaat één van onze synodes eerlang wel de mogelijk heid openen voor predikanten, om eer lang op 65-jarige leeftijd reeds met eme ritaat te gaan. Er zijn inderdaad diena ren des Woords, voor wie het de laat ste jaren een moeizaam voortslepen is van hun dienstwerk. Ze willen de tijd graag volmaken. Ziekte, die reden geeft CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Van Til. Bevestiging Ds. Van Wilgenburg. 2.30 uur Ds. Van Wilgenburg, Intrede. 5 uur Ds. Van Wilgenburg, Intrede (met afgevaar digden) (Noorderkerk) 9.30 uur Ds. Boonstra. Bevestiging Ambtsdrager. „Ontmoetingskerk" (Oosterscheldestraat) 8.45 uur Ds. v. d. Linde te Grootegast. 5 uur Ds. v. d. Linde. Collecte Telefooncommissie. Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 uur geen dienst. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Oegema, Bed. H. Av. en Dankz. Domburg 10 en 2.30 uur Ds. Hofland te den Haag- Moerwijk. Gapinge 9 uur Ds. Streefkerk, 7 uur Ds. v. d. Bom. Grijpskerke 10.15 en 2.30 uur Ds. v. d. Linde te Grootegast. Koudekerke (Ned. Herv. Kerk) 10.30 uur Ds. Elshout, 7 uur Ds. Bosman. Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Baas te Rotterdam. Oostkapelle 10 uur Ds. Melse te Voorschoten, 7 uur Ds. Hofland. Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Schout te Bant. St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. Van Ulden. Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Stam te Fijnaart. Veere 10.30 uur Ds. Streefkerk, Voorber. H. Av., 2.30 uur Ds. Streefkerk. Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds. Kornet. Vrouwenpolder 10 uur Ds. Bosman, 2.30 uur Ds. Melse te Voorthuizen. Westkapelle 9.30 en 2.30 uur Ds. v. d. Bom, Bed. H. Av. en Dankzegging. CLASSIS AXEL. Aardenburg 10 uur Leesdienst, 5 uur Cand. Pluim te Apeldoorn. Axel 10 en 3 uur Ds. Van Leeuwen. Breskens 10 en 3 uur Ds. De Vries. Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek, Bed. H. Av. en Dankzegging. Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Cand. Pluym te Meppel. Terneuzen 9.30 en 3.30 uur Ds. Van Hattem. Bed. H. Av. en Dankzegging. Oostburg 10 en 3 uur Ds. Van Mechelen. Sas van Gent (zaaltje Nederlands Hervormde Kerk) 7 uur Ds. Van Hattem. Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Den Boer. Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Donner te Scheveningen. CLASSIS GOES. Baarland 9.30 en 2 uur Ds. de Craene. Borssele 10 en 2.30 uur Ds. Verschoor te Vlissingen. Colijnsplaat 10 en 5.30 uur Ds. Van Rheenen. Driewegen 9.30 en 2 uur Ds. Beukema. Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds. Van Aller. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Jansen. 5 uur Ds. Kats, Zondag 8. (Oosterkerk) 9 uur Ds. Kats. 5 uur Ds. Jansen, Zondag 9. Collecte voor de hulpbehoevende kerken in Classis en Provincie. 's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen. Heinkenszand 10 en 2.30 uur Cand. v. d. Berg te 's-Gravenhage. Kamperland 9.30 en 4 uur Ds. Radder. Kapelle 10 en 5 uur Ds. Van der Leek. Namiddag afscheid. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Koers te 's-Gravenhage. Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Groenenberg te 's-Gravenhage. Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Goedendorp. Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. Hoogkamer, Bed. H. Av. en Dankzegging. Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Heiden. Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. Koolstra. Yerseke 9.30 en 2.30 uur Ds. Booy. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Haverkamp. Bergen op Zoom 9.30 en 5 uur Ds. Bavinck te Doorn. Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 4 uur Ds. Pontier te Vlissingen. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. v. d. Meulen te Amstelveen. Oud-Vossemeer 10 en 3 uur Ds. v. d. Stoel. Poortvliet 10 en 2.30 uur Ds. Van Egmond. Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe. Tholen 10 uur Leesdienst, 5 uur Ds. Van Egmond. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel. Bruinisse 10 en 5 uur Ds. den Heeten, Bed. H. Av. en Dankzegging. Haamstede 9 en 10.30 uur Ds. Boerma, 5 uur Ds. Tiemersma. Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Becker. Oosterland 10 uur Leesdienst, 3 uur Ds. Becker. Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Kamper, Zoetermeer. Zierikzee 10 en 5 uur Ds. Tiemersma. Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds. Aalbersberg te Vlaardingen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1963 | | pagina 3