Officiële Berichten LAAT VOORJAAR (vervolg van pag. 1) op het permanente A.V.R.O.-feest of -kermis is uitgesproken slecht. We la zen in een krantenverslag van een journalist die de enige bezoeker was, terwijl in de muziekzaal het orkest de gecontracteerde uren zat vol te spelen, verlaten restaurants, lege feestzalen. Een kermis der ijdelheid, de ijdelheid van een veertigjarige die zich spiegelt met de ijdele hoop, de vertolk ster te zijn van het nationaal gevoelen. Hoezeer de pretentie van de A.V.R.O. zijn aangeslagen, moge blijken uit het verlaten feestterrein aan de rand van de Hilversumse heide, als dit nationaal is, dan mogen we inderdaad spreken van een nationaal fiasco In ieder geval heeft het nationaal ge voelen ondubbelzinnig antwoord ge geven op de zo nationale A.V.R.O. In Hilversum circuleert het mopje van twee radio-acteurs, waarvan de een tot de ander zegt: je kunt wel zien dat Hilversum helemaal A.V.R.O.-stad is met al die bordjes, waarop de ander antwoordde: ja en het is zo makkelijk, lie ZOMERCONFERENTIE VOOR GEREFORMEERDEN Overal komen wij, vaag of duide lijk gesteld, de vraag tegen hoe we moeten reageren op de veranderingen die zich overal in de wereld, ook in de naaste omgeving, voordoen. Veranderingen die soms onbeteke nend lijken, maar die door hun grote aantal en de snelheid waarmee ze elkaar opvolgen, konsekwenties heb ben die ons somtijds verbijsteren. De toenemende industrialisatie door breekt de beslotenheid van de dorps gemeenschap en van het gezin. De vrije zaterdag en de welvaart stel len ons voor geheel nieuwe problemen. Televisie en radio brengen het nieuws, het amusement en de span ningen van de hele wereld indrin gender dan voorheen in de huis kamers. We zien dat er ook wat leeft en be weegt in de kerken. De kerken in Zuid-India gaan zich verenigen. Kerken in Schotland en Engeland, die elkaar nauwelijks ken den, gaan op velerlei gebied samen. We zien dat in al deze kerken zelfs ook in de Rooms Katholieke kerk meer ruimte wordt gegeven voor ac tiviteiten van het gewone kerklid. Zou het kunnen zijn dat God in en door dit alles ook ons iets te zeggen heeft Hoe reageren onze Gereformeerde kerken Nemen we een afwachtende houding aan en volgen we met kritische be langstelling de pogingen van anderen Of zijn we bereid mee te zoeken en mee te worstelen om de vormen en wegen te vinden waardoor de kerk ook in déze tijd waarlijk en volop kerk kan zijn Hoe zal het gewone gemeentelid weer enthousiast mee- dat ze meteen het aantal bezoekers hebben bijgezet, A.V.R.O. 40 Wij vinden bij dit niet aanslaande feest de pretentie van de A.V.R.O. dat zij de nationale omroep is zeer be denkelijk, want dit lijkt op het natio naal gevoelen van enkelen, die aan de velen wel zullen vertellen, wat nu eigenlijk nationaal is. „NATIONAAL'' FIASCO II Nu we het toch over radio-zaken hebben, er is nog een andere zender, die kennelijk nationaal wil heten, die althans meent te steunen op een zeer groot, zo niet het grootste deel van het Nederlandse luistercorps, we bedoelen Radio-Veronica. De commerciële om roep vanuit de golven, waar blijkens de uitgezonden advertenties een niet onbelangrijk deel van het Nederlands bedrijfsleven achter staat. Allemaal van die firma's die er voor ijveren dat het Nederlandse publiek ook Nederlandse waar koopt. Zo af en toe beluisteren leven met en in onze kerken We zullen zelf om het goede antwoord moeten worstelen opdat het ons ge geven worde". Daartoe heeft de Stichting Ge meentetoerusting de elfde „Conferentie voor gereformeerden" op Woudscho- ten (te Zeist) belegd van donderdag 11 juli, aanvang 17.00 uur tot zaterdag 13 juli, nam. Kosten f 25,'— per persoon. Opgave, onder vooruitbetaling van f 2,50, aan Stichting Gemeentetoerusting Ju- lianalaan 86 Soest (giro 61 18 34). MEDEDELING VAN DE GEREF. STUDENTENPREDIKANTEN voor hen, die in september 1963 zich voor het eerst zullen laten inschrijven aan een universiteit of hogeschool De studentenpredikanten verzoeken dringend reeds nu opgave van de naam, geb. datum, studierichting, uni versiteit of hogeschool, van de a.s. studenten, hun thuisadres en indien reeds bekend hun studieadres. De kerkeraden worden verzocht eind augustus attestatie of doopattest van de betrokkenen te willen sturen. Rotterdam: Dr. A. Troost, 's-Gravendijkwal 40a, Rotterdam. Amsterdam G.U.: Dr. H. M. Kuitert, Joh. Verhulst- straat 214b, Amsterdam. Amsterdam V.U.: Ds. J. Hessels Mulder, Nic. Maes- straat 40, Amsterdam. Wageningen: Ds. H. Volten, Grebbeweg 55, Rhenen. Utrecht: Dr. J. M. v. Minnen, W. Barentsz- straat 55, Utrecht. Groningen: Ds. Th. Delleman, Kraneweg 88a, Groningen. we deze zender wel eens, waarbij echter de neiging om de knop maar weer om te draaien stevig onderdrukt moet worden. Want hoe Nederlands de gesproken advertenties ook zijn, zo onnederlands is vaak het tussenliggend programma. We denken met name aan de ,,oer-germaanse" hoempaklanken, die je vanuit zee tegemoet schetteren. Soms waant men zich weer in de jaren '40-'45 en verwacht men ieder moment een „Sondermeldung" van het Ober- kommando der Wehrmacht. Naar men ons verzekert zijn er velen, die warm lopen voor een pro gramma als dat van Veronica, wij kun nen het niet anders zien, dan dat dit indien het inderdaad zo is even eens een nationaal fiasco is en een zeer bedroevend fiasco ook. En wij kun nen niet begrijpen, dat het Neder landse bedrijfsleven, naar het medium van Duitse soldatenmuziek moet grij pen om zijn waren aan te prijzen, of is dit misschien om dragers van het ijzeren kruis in Budel tot klant te krijgen v. H. Leiden: Dr. G. Th. Rothuizen, Zoeter- woudesingel 107, Leiden. Eindhoven: Ds. A. T. Besselaar, Piuslaan 36. Eindhoven. Delft: Ds. R. J. v. d. Veen, Insulindeweg 242, Delft. Oosterlingen: Ds. A. Hofman, Boerhaavelaan 7, Leiden. DE CONFERENTIE VAN DE RAAD VAN KERKEN IN INDONESIË UITGESTELD Vanuit Djakarta is bericht ontvan gen, dat de grote vergadering van de Raad van Kerken in Indonesië, die in juli a.s. in Makassar zou worden ge houden om technische redenen voor op z'n minst 6 maanden is uitgesteld. Men heeft echter de wens uitgespro ken, dat de delegatie van de Continen tale Commissie voor Kerk en Zending in Indonesië waarvan vanuit Ne derland deel uitmaken Prof. Dr. H. Bergema te Baarn, Ds. D. J. van Dijk te Eemnes, Dr. G. P. H. Locher te Oegstgeest, Ds. B. Richters te Baarn toch komt. De delegatie heeft besloten op de vastgestelde data te vertrekken. Het ligt in het voornemen om na het bezoek aan de verschillende zendings terreinen toch een bespreking te heb ben met het dagelijks bestuur van de Raad van Kerken in Djakarta. De Kerkeraad der Gereformeerde Kerk te Maastricht maakt bekend dat mede ten behoeve van de vakantie gangers in Zuid-Limburg in het sei zoen vier kerkdiensten per zondag zul len worden gehouden en wel in de GE REFORMEERDE KERK TE MAAS TRICHT aan het Sterreplein (5 min. lopen vanaf het station) elke zondag om 10.15 uur en 5 uur. TE VALKENBURG vanaf Pinkster zondag tot en met de tweede zondag in september in de schouwburg, Dr. Erensstraat, te Valkenburg om 10 uur en om 16.30 uur (half vijf). De volgende week worden in Arn hem de V.U.-dagen gehouden. Met allen die daar samenkomen willen wij thuis danken voor alles, wat God ons in dit christelijk wetenschappelijk cen trum gaf. Wij bidden voor hoogleraren en stu denten en allen die bij dit werk betrok ken zijn. INGEZONDEN Naar aanleiding van verschillende pu blicaties in kerkelijke weekbladen over het tekort aan predikanten in de loop van de komende jaren in de Gerefor meerde Kerken, zou ik op enkele pun ten nader in willen gaan. Een van de laatste publicaties die over dit onderwerp verschenen is, vond ik in de Leidse Kerkbode d.d. 10 mei 1963, geschreven door H. J. W. (Dr. H. J. Westerink te Leiden). Hij trekt ten aanzien van het z.g. predikanten tekort vergelijking met de Nederlands Hervormde Kerk en stelt dan aan de theologische studenten vast, dat de Ge hand van cijfers van ingeschreven reformeerde Kerken hierbij gunstig in verhouding afsteken. De laatste zin van zijn artikel luidt: ,,En dan te be denken dat men in gereformeerde kring reeds nu hier en daar sombere geluiden laat horen met het oog op de toekom stige voorziening van predikanten". M.i. is hier van een misverstand in het spel wat betreft de getallen van ingeschreven studenten aan de Vrije Universiteit en de Theologische Hoge school te Kampen. Het is n.l. zo, dat aan de V.U. staan ingeschreven 315 theol. studenten waaronder zes dames), maar dan moet men rekenen dat onder die 315 studenten verschillende „groepen" zijn vertegenwoordigd, b.v. ingeschreven predikanten voor doc torale studie, buitenlanders voor kand.- en doet. studie, a.s. promovendi, stu denten van andere Godsdiensten. Het in zekere zin „bedrieglijke" cijfer van 315 wordt hiermede gereduceerd tot plm 165, werkelijke a.s. theologen. En als men dan het totaal cijfer van a.s. emeritus predikanten neemt tot en met het jaar 1970, wat plm. 120 be draagt (hierbij niet gerekend vroeg tijdige emeritaatsaanvrage wegens bij zondere omstandigheden etc.) en uit breiding van predikantsplaatsen, het afstaan van predikanten aan allerlei takken van arbeid in de kerken, enz., dan ben ik het toch niet met de laatste zin van Dr. Westerink's artikel eens. Misschien is het cijfer van ingeschre venen „bedrieglijk" voor de kerken als zodanig, voor de Universiteit in ieder geval niet, maar men mag toch zeker stellen, dat een zekere veront rusting in deze toch wel op zijn plaats is. F. KRUITHOF, Clematisstraat 1 I, Amsterdam-N. FEUILLETON door HUGO KINGMANS 38) „Hebt u pijn, moeder „Neenneenlaat me maar". Everts vrouw geeft Marie nog enkele aanwijzingen voor de nacht e» dan valt er een lange stilte, die verbroken wordt als Evert, een hele tijd later, ook goede nacht wensen komt. Hij kijkt in de bedstede, schrikt even, buigt zich over zijn moeder heen, maar herstelt zich dan. „Ik dachtfluistert hij. „Maar zij slaapt". Inderdaad haalt moeder Saalmink rustig adem. Maar lang duurt het niet. Evert is nauwelijks vertrokken, of ze is wakker en de onrust keert terug. Onderzoekend kijkt zij rond. Het is inmiddels donker gewor den. Marie heeft een lampje aangestoken in de Zevenbuurt is nog geen gas of elektriciteit en dat zó gezet, dat het licht de patiënte niet in het gelaat schijnt. „Ben jij daar, Marie luidt de vraag op een fluistertoon. „Ja, moeder. Ik ben hier al lang. En ik blijf vannacht wel. Vindt u dat goed, moeder „Ja, dat is goed". „Kan ik wat voor u doen „Ik heb zo'n dorst". „Hier is wel drinken, hoor. Wacht u even". Heeft moeder nu dorst of niet vraagt Marie zich af. Nauwe lijks roert zij het drinkglas aan en weert dan weer af. Moet moeder niet wat gaan slapen „Ik kan niet slapen. Ikikbenmoe". Stilte weer. Marie weet niet, wat zij doen zal. Haar moeder heeft herhaaldelijk naar haar gevraagd. Je kreeg de indruk, dat ze iets wou zeggen of vragen. Doch zij spreekt niets, toont niet eens blijdschap met haar komst. Moet zij nu een gesprek gaan forceren of rustig afwachten Zij besluit, althans voorlopig tot het laatste. De tijd schrijdt regelmatig voort. Op haar horloge, er is geen klok in het ver trek, bemerkt Marie, dat het twaalf uur geweest is. De zieke wil omhoog komen. Marie drukt haar zacht in het kussen terug. Zij voelt, dat moeders voorhoofd nat van' zweet is. Ook haar handen voelen klam. „Blijft u maar rustig liggen, moeder. Er is niets en er gebeurt niets. Ik ben hier, Marie. Bent u niet blij, dat ik er ben U hebt toch naar mij gevraagd?" „Het geeft allemaal niets. Ik ben verlorenverloren. Ik zie vader niet weer". „Dat is weer de oude, klagelijke stem. Marie schiet een brok in de keel. „Maar moeder, u weet toch wel, dat God ons de zonden vergeven wil De Here Jezus is toch op aarde gekomen en heeft ook voor u geleden U gelooft toch in Hem Dan kunt u toch rustig zijn „Mijn zonden, mijn zonden „Al waren uw zonden als scharlaken, ze zullen worden als witte wol: al waren ze rood als karmozijn, ze zullen worden als sneeuw", citeert Marie met zachte stem. „Ja, maar niet voor mijniet voor mij". „Waarom niet voor u, moeder? Dat is voor ieder, die in Jezus gelooftEn dat doet u toch Dat hebt u toch altijd ge daan Er volgt geen antwoord. Geruime tijd later: „Marie „Ja, moeder. Hier ben ik". „Jaarsma heeft niet zegd, dat het Sanne wasik heb ge logenik geloofde Jan wel, hij was een eerlijke jongen ik wou niet, dat je daar heengingik heb Jan bij jou zwart gemaakten nuik heb je verdriet gedaan'tls alles mijn schuldJaarsma heeft ook niet gezegd, dat zij als een verloofd paartje dedendat heb ik er bij gemaakt, om Jan zwarto, o, het was verkeerd van mijhet was zonde tegen God en mijn kind Haars ondanks zit Marie als verstomd, dat moeder, na zóveel jaar, alles nog precies weet. Zij spreekt alsof het gisteren is voorgevallen. De bijzonderheden weet Marie nauwelijks zelf meer. Het is nu wel duidelijk, dat de onrust van haar moeder in hoofdzaak voortvloeit uit die geschiedenis van jaren terug. Haar vermoeden is juist: daarom vroeg moeder herhaaldelijk naar haar. En nóg heeft zij er tegen gehangen, om zich te uiten. Nu is het moment er „Maar moeder, daarover behoeft u toch niet te tobben Dat is al lang vergeten en vergeven." „Vergeven Kun je me dat vergeven, Marie „Van harte, moeder. Uumoet mij ook vergeven. Want ik heb ook verkeerd gedaan. Ik was toen niet vriendelijk tegen uikik heb u bijna gehaatDat was ook ver schrikkelijk. Vergeeft u mij „Ik heb niets te vergeven. Jij hebt niets gedaan. Ik was het alleen. Ik heb jou van Jan afgetrokken. En nu ben je altijd ongetrouwd gebleven. Ik heb je ongelukkig gemaakt. Ik ik'alleen. Vergevingvergeving „Heus, moeder, dat is al lang vergeven. Ik ben ook niet ongelukkig. God heeft alles zo geleid, dat moeten wij geloven. En als u de Here om vergeving vraagt, schenkt Hij die ook." „Zou je dat denken, Marie is de gretige vraag. „Vast en zeker, moeder. Dat weet u toch van kindsaf U hebt het ons toch ook geleerd Moeder, u weet toch wel, dat u erg, erg ziek is „Ja, ik ga sterven. En ik kan nietMijn zonden. Al mijn zondenvooral die tegen jou. Mijn hele leven daarna heb ik er last van gehadIk had het niet mogen doen. Het was verkeerdVader zei: als je het voor God kunt verant woorden, is het goedmaar dat kan ik niet Marie bijt op haar lippen om niet te huilen. „Moeder, tob daar toch niet meer over," smeekt zij. „Ik heb het u al lang vergevenik moet mijn zonde tegenover u ook belijden: zonde van liefdeloosheid, van verwaarlozing van kinderplichtEn de Here, dat is het voornaamste moeder, wil ons ook vergeven." „Marie, wil je mij vergeven De zieke steekt haar magere hand uit, die Marie met graagte vat. Ze doet nog meer. Zij staat op, buigt zich over haar moeder en kust haar. „God is mijn getuige, moeder. Ik vergeef u alles. Ik zelf ga ook niet vrij uit." „Dat moet je niet zeggen. Ik was het alleen. Maar ik ben zo dankbaar, dat nu alles goed is tussen ons." „Gode zij dank wel, moeder. Zullen we nu Hem om ver geving vragen „Ja, ja," is het gretige antwoord. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1963 | | pagina 2