Officiële Berichten
Uit de Gemeenten
LAAT VOORJAAR
wordt, is niet het belangrijkste. Het
gaat alleen maar om een partij die te
genover alle bazen en bonzen durft zeg
gen: maar wij zijn er ook nog
Kijk daar een stedeling in zijn stem
hokje kruipen: hij schaart zich bij de
boeren die hij vroeger „boerenkinkels"
noemde, want hij heeft één roodgloeiend
verlangen: er te zijner óók nog te zijn,
er niet minder te zijn dan een ander.
Sentimenten
Hebben wij ook in het kerkelijk le
ven te maken met „vrije boeren" en
„kleine zelfstandigen" Het bewijs is
gemakkelijk te leveren. Naar welk soort
preken wordt door een bepaalde groep
gemeenteleden met de mééste aandacht
geluisterd Alle dominees kunnen con
stateren: velen voelen zich persoonlijk
aangesproken, zodra het maar over
achteruit-gezet-worden, op-het-hart-ge-
trapt-worden, niet-meetellen, niet-ge-
waardeerd-worden, niet-begrepen-wor-
den gaat.
Velen hebben weinig belangstelling
voor bijbelse geschiedenissen met een
ander thema dan eenzaamheid en mis
lukking. Wellicht spreken zij over „het
volle evangelie", maar zij bedoelen dan
alleen maar dat deel van het evangelie
waardoor zij zich „vol" voelen worden.
De opening van de Schrift interes
seert hen minder dan de opening van
een deur in hun eigen sleurbestaan. Zij
willen merken dat de Kerk hun nood
van niet-aangepast-zijn begrijpt. Zij
voelen zich alleen maar thuis, waar de
mede-kerkgangers hen groeten, waar
zij het gevoel krijgen: wij tellen ook
mee. Dat is drie keer „voelen" in één
zin, maar daar gaat het bij hen dan ook
om.
Zij zoeken een kerk, waar zij weer
beleven dat zij er zijn, er óók nog zijn,
er niet minder zijn dan de ouderlingen
en auto-bezitters. In hun eigen omge
ving kunnen zij „het niet vinden". Zij
menen dat iedereen op hen let en dat
niemand op hen let. Dat is niet tegen
strijdig: juist de mensen die door een
kerk lopen met de gedachte dat ieder
een naar hen kijkt, klagen er over dat
niemand naar hen omziet. Zij laten
zich evenals de Koekoek-kiezers
niet beheersen door argumenten, maar
door sentimenten.
Koekoek-één-zangers
Wij mogen over gevoeligheid niet
ongevoelig oordelen. Jezus heeft hart
voor „kleine zelfstandigen" die zich
doodgedrukt voelen tussen hun grote
concurrenten. Hij laat de achteruitge
zette mens weer meetellen. Hij heeft
begrip voor alle soorten van neurosen
en psychosen. Hij wil de gekneusden
genezen. Maar -wij mogen ook wel
eens wijzen op de gevaren van het zich-
tekort-gedaan-voelen.
Minderwaardigheidscomplexen ko
men niet van de Heilige Geest. Er mag
niet een aparte kerk komen voor on
aangepasten, koekoek-één-zangers in
Gods wereldwijde kerkkoor, zangers
van het individualistische lied, vier-min-
mensen-met-een-neiging-naar-drie-plus.
Zij moeten in de kerk een tien krijgen,
maar óók een nul.
Het is niet gemakkelijk om met kerk
mensen om te gaan; dat haal je de koe
koek Maar als zij ons niet groeten,
kunnen wij met groeten beginnen. Dat
is beter dan troost-zoeken bij andere ge
kwetste zielen. Als alle ontevredenen bij
elkaar kruipen, ontstaat er een Boeren
partij, maar géén kerk. Als er méér aan
dacht is voor een preek over bezorgd
heid dan voor een preek over het Ko
ninkrijk Gods, dan mogen wij de com
mentaren over Koekoek's winst nog wel
eens lezen: kortzichtigheid, eigenbelang,
ontevredenheid, een hetze tegen de be
staande organisatie, een opstand tegen
de geldende regels, splinterpartijzucht,
afreageren van minderwaardigheidsge
voelens, niet verder kijken dan eigen
ziel en zaligheid, dat alles kan er
achter zitten. Men kijkt wantrouwend
naar een Synodelid: symbool van alles
waar men niet tegen op kan.
/En een dominee die klappen krijgt,
wordt een symbool van wat in zijn aan
hangers gefrustreerd is. En het evange
lie wordt dan: wij némen het niet. Wat
er niet genomen wordt, is niet het be
langrijkste. Het gaat alleen maar om
een kerk waar men hardop kan zingen:
wij zijn er ook nog
Zoals Koekoek nog van „een Euro
pa" durft spreken, al sluit hij Engeland
er buiten, zo spreekt men dan over het
„volle evangelie", al wordt alles buiten
gesloten wat niet past in het verlangen
om zelf mee te tellen.
„Stort van die milde regen ook
op mij ook op mij". Men kan er
zéér geroerd door worden; maar een
kerklied is het niet.
Een zakje krenten
Intussen al zijn de oplossingen van
Koekoek geen oplossingen, hij heeft ons
toch met de neus geduwd op de nood
zaak om meer aandacht te besteden
aan de landbouwproblematiek. Zo moet
het ons ook iets te zeggen hebben, als
allerlei gemeenteleden ontevreden wor
den. Is de kerk wel altijd een tehuis,
waar ook de gevoelsmensen tot hun
recht komen Moet er niet meer warm
te en hartelijkheid en opgetogenheid in
onze kerkdiensten komen Ds. Barkey
Wolf schrijft in zijn nieuwe boek „Ton
gen als van vuur": „Waarom blijft het
's zondags in onze kerken zo rustig, zo
ijzig correct? Waarom vonden kerkgan
gers in Rotterdam het „vreemd" toen
Ds. Buffinga, die nu al lang in de he
mel is, wel eens tranen van aandoening
op de preekstoel schreide Waarom
verlangen sommigen dat een predikant
zijn boodschap even passieloos over de
rand van de preekstoel brengt, als een
kruidenier een zakje krenten over de
toonbank aanreikt Alsjeblieft, geen
Amens onder de preek Geen Hallelu
ja's Laten we toch het decorum be
waren en: „Hoe dikwijls heeft de
Kerk verkeerd geoordeeld over artisten,
toneelspelers, danseressen, over heel
het gezelschap vlindervleugelige men
sen, van wie we maar ineens aannemen
dat zij geen trouw hebben..."
Als wij tegen iemand zeggen: loop
naar de koekoek -moeten wij ons
dan nog verbazen, als hij bij Koekoek
terechtkomt O. JAGER.
OPENLUCHT
ZENDINGSMEETING
Op Ginsterveld, J. J. Boeijesweg 45
te Haamstede, midden in het duinen
gebied van Schouwen zal een openlucht
zendingsmeeting worden gehouden op
mogelijkheden, die God ons voorhoudt,
2e Pinksterdag, 3 juni 1963. Aanvang
10.30 uur. Sluiting plm. 12.30 uur.
Spreker: Ds. K. L. F. Ie Grand uit
Palembang.
Medewerking van het „Ankerduo"
uit Rotterdam, met Pinksterliederen en
van een jeugdkoor o.l.v. dhr. S. Boers-
ma.
Volkszang o.l.v. dhr. J. Schouls te
Zierikzee, met ondersteuning van mu
ziekinstrumenten.
Consumpties op het terrein verkrijg
baar.
Bij slecht weer mag gebruik worden
gemaakt van de grote Ned. Herv. Kerk
te Haamstede.
CLASSISVERGADERING
De kerk van Driewegen roept de
kerken in de classis Goes op tot de clas-
sisvergadering, die D.V. 27 juni a.s. ge
houden zal worden in Geref. kerk
Westwal te Goes.
Stukken voor het agendum vóór 13
juni te zenden aan eerst ondergeteken
de.
Namens roepende kerk
Ds. J. v. d. VEEN, praeses,
P. DE MUYNCK, scriba.
WIJZIGING SCRIBAAT
Het scribaat van de kerk van Aar
denburg is gewijzigd. Het wordt thans
waargenomen door br. J. Haak, Here-
weg, Sint Kruis, Zeeuws Vlaanderen.
NIEUWDORP.
Het scribaat van de Geref. Kerk te
Nieuwdorp wordt waargenomen door br.
Jb. de Kok, Havenweg 10.
KORT VERSLAG
van de vergadering der Classis Axel
der Gereformeerde Kerken
Namens de samenroepende Kerk van
Schoondijke opende de consulent Ds.
J. D. de Vries van Aardenburg de ver
gadering met het lezen van 2 Timotheus
2:1 13, waarna gezongen werd ge
zang 21 7 en praeses voorging in ge
bed. Na het nazien der credentiebrie-
ven, werd de vergadering geconstitu
eerd en overhandigde de consulent van
Schoondijke aan de predikant van Aar-
dénburg de voorzittershamer, de andere
leden van het moderamen waren ds. van
Mechelen, ass.; ds. A. J. Verbeek, scri
ba en ds. W. C. van Hattem, scriba II.
In zijn openingswoord wenste ds. de
Vries aan de kerk van Schoondijke wijs
heid toe in het beroepingswerk en sprak
hij de hoop uit, dat dit werk vrucht mag
dragen.
Ds. Verbeek las de notulen van de
voorgaande vergadering die door ds.
de Vries waren opgesteld. De notulen
werden goedgekeurd.
Tot de ingekomen stukken die ver
volgens aan de orde kwamen behoorde
een schrijven van de Kerk van Utrecht
Zuid Hoograven over de de bezwa
ren van de classis Axel tegen het ver
korte doopsformulier. Daar ook in deze
kerk soortgelijke bezwaren leven ver
zocht men de classis om toezending van
de tekst van de toenmaals door de clas
sis gedane uitspraken hierover,
op zaterdag 11 mei te Schoondijke
De classis voldoet met genoegen aan
dit verzoek.
Rapport werd uitgebracht door ds.
van Mechelen over de Particuliere Sy
node, hij deelde mee; dat de P.S. niet
wilde ingaan op het verzoek van de
classis om zich tot de Generale Synode
te wenden teneinde te verzoeken niet
tot aansluiting bij enige oecumenische
organisatie over te gaan, alvorens de
kerken hierin gehoord waren. De P.S.
was van mening, dat bij een dergelijke
belangrijke stap de synode zeker niet
zonder meer zou handelen en zeker
eerst de kerken hierover zou vragen.
Ds. van Leeuwen rapporteerde over
de Zending en deelde mee, dat binnen
kort het jaarverslag 1962 van de Zen
ding zal verschijnen. De classis sprak
de hoop uit, dat velen dit verslag zul
len kopen en lezen.
Voor de op te richten afdeling
Zeeuws Vlaanderen van de P.S.V.G.
benoemde de classis een drietal leden
voor het algemeen bestuur t.w. ds. W.
C. van Hattem, ds. J. B. van Mechelen
en br. E. E. I. Notschaele te Terneuzen.
De vacaturebeurten zullen in de kerk
bode gepubliceerd worden. Helaas zal
het nodig zijn, dat i.v.m. het feit, dat de
kerken op Walcheren niet kunnen hel
pen, enkele vacaturebeurten meer toe
te wijzen, dan aanvankelijk gepland
was.
Tijdens de rondvraag deelden de af
gevaardigden van Terneuzen mede, dat
de kerk van Terneuzen op 17 juni 125
jaar geleden geïnstitueerd werd, en'dat
dit feit in de namiddag dienst op zon
dag 16 juni herdacht zal worden.
De volgende classis zal D.V. weer in
Schoondijke gehouden worden en dan
op 17 september. De Kerk van Ter
neuzen is samenroepende kerk. Het
moderamen zal dan bestaan uit de pre
dikanten ds. M. den Boer, pr.; ds. J.
D. de Vries, ass.; ds. A. J. Verbeek,
scr. I en ds. J. B. van Mechelen, scr. II.
Op last van de classis,
W. C. VAN HATTEM, h.t.scr. II.
NIEUWERKERK
Zendingsmeeting
Van harte wil ik u opwekken daar heen te
gaan. Verleden jaar zeiden we: ,,Dit smaakt
naar meer".
Een zendingsman komt spreken. Jeugdkoor.
Duo. Samenzang. Er is ook een consumptietent.
Aanvang: half elf. Sluiting half één. Er rijdt
FEUILLETON
door
HUGO KINGMANS
35)
De volgende morgen is Gabe wel kort, maar niet onvrien
delijk. Aan tafel ziet hij haar, zo nu en dan, met een ver
langende blik aan, maar zij ontwijkt die.
Tegen de namiddag de wind is geheel gaan liggen
komt Willem Everdink terug, vertellend, dat het ook daar
zwaar weer is geweest. Tientallen bomen liggen ontworteld
langs de weg.
In de stal deelt Gabe hem de afloop van het gesprek met
Marie mee.
„Tjonge, dat had ik niet gedacht, 't Is jammer voor je.
Je had er een goeie vrouw aan gehad, daar ben ik van over
tuigd. Maar je kunt er niets aan doen. Zij zich bedenken
Naar wat je mij vertelt, ik geloof het niet, Gabe. Jongen, het
spijt me. Gelukkig, dat ik niets tegen Tine gezegd heb. Zij
informeerde wel, of jij nu eindelijk eens met een vrouw voor de
dag zou komen."
Gabe hoort van de laatste woorden niets. Hij is nog ver
vuld van het gesprek met Marie.
„En nu gaat zij weg," zegt hij bedrukt. „Dat behoeft toch
niet 'k Heb haar gesmeekt te blijven."
„Hm. Ik kan haar begrijpen, Gabe. 't Spijt mij, dat zij gaat.
Zo'n goeie krijgen wij misschien niet weer."
„Waarom zou zij gaan? Zij hoeft toch niet? Misschien
misschienIk kan haar niet missen."
„Juist, mijn jongen. En dit voelt Marie, ik begrijp het wel.
Dat zou een gekke verhouding worden. Ze wil jou nu een
maal niet, waarom, ja, dat weet ik niet, maar 't is zo. Dan
geloof ik, dat zij verstandig doet, met heen te gaan."
Gabe kan het standpunt van zijn vader met geen moge
lijkheid delen. Hij hoopt altijd nog, dat hij haar winnen zal.
Maar als zij weg is, is die kans verkeken
In de avond gaat hij even naar het dorp en Marie is met
Everdink alleen. Het spreken valt haar moeilijk. Zij mag de
beste man graag. En zij moest en moet hem teleurstellen. Toch
moet er even gepraat worden. ,De boer leest de krant.
„Everdink."
„Ja, meisje. Praat maar op. Dat moet toch gebeuren, niet?"
„Heeft Gabe u verteld, dat
„Ik weet er alles van. Je hebt „neen"-gezegd. Dat spijt me.
Ik had gedacht, dat je mijn schoondochter zou worden. En dat
was mij best geweest, meid. Maar 't mag zo niet zijn."
„U moet mij niet verkeerd begrijpen, boer. Als er vroeger
niet iets was geweest, dan had ik wel „ja" gezegd. Want ik
mag Gabe wel lijden, heus."
„Je behoeft je niet te verdedigen tegen mij, Marie," merkt
de boer op. „Mijn zoon heeft jou tot vrouw gevraagd en je
hebt geweigerd. Dat is je recht, 't Is ook alleen jouw zaak.
Ik zeg alleen, dat het mij spijt. En dat méén ik. Verder moet
je het met jezelf uitmaken, of je goed hebt gehandeld. Dat kan
ik niet beoordelen. Het spijt mij ook, dat je hier weg gaat. Je
bent hier nu een goed jaar. En het gaat wat best. Naar jouw
zin toch ook?"
„Ja, Everdink. Als dat met Gabe niet was voorgevallen,
dacht ik niet aan vertrekken. Maar nu kan het niet anders
G'abe vindt het onzin. Ik hoop, dat u het anders inziet."
Vol verwachting kijkt Marie de boer aan. Hij is niet alleen
een beste kerel, maar ook een wijs, bedachtzaam man. Hij is
als een vader voor haar. Zij is hier even een jaar, maar als
zij heengaat, zal zij een stuk van haar leven achterlaten.
„Marie, je moet mij eens eerlijk vertellen, hoe het zit. Als je
het niet hebben, wilt, zal ik het niet eens aan Gabe vertellen.
Hij heeft je tot vrouw gevraagd en je hebt geweigerd. Is dat
antwoord definitief
„Ja, boer," antwoordt Marie vast. „Ik kan niet anders.
En dat ligt niet aan Gabe, maar
„Al goed. Daarmee heb ik niet te maken. Dus het is defini
tief. Het is niet zó, dat je misschien over een paar maanden
van gedachten zoudt veranderen. Bedenktijd heb je niet ge
vraagd en ook niet nodig
„Nee, boer. Natuurlijk weet ik het niet, maar ik geloof niet,
dat ik ooit zal trouwen."
„Dan heb je gelijk, met hier weg te gaan. Ik begrijp, dat
Gabe je hier houden wil. Dan heeft hij altijd nog hoop, dat
je van gedachten verandert. Dat zal naar je eigen woorden,
niet zo zijn. Dan kunnen jullie, onder deze verhouding, niet
altijd samen zijn. Eén van beiden moet weg. Dat kan Gabe
niet zijn. Dus dan ben jij het. Je hebt gelijk, je ziet het goed.
Het spijt mij. Maar het is niet anders."
Everdink pakt de courant weer op. Het is duidelijk, dat hij
het korte gesprek over dit onderwerp als geëindigd beschouwt.
Na wel een kwartier zegt hij: „Ik hoop niet, dat je op stel en
sprong vertrekt, al kan het ook niet lang duren. De indruk
moet niet gewekt, dat je hier met grote ruzie verdween." z
„Ik wou, als u het goed vindt, eens rustig aanzien. Op een
maand komt het niet aan. En ik ga niet weg vóór u een andere
hebt."
„Best, meid. Van jou had ik niet anders verwacht. We
moeten eens zien, hoe we het beste kunnen handelen. Ik voel
niet veel voor een advertentie."
Of de boer nog met Gabe gepraat heeft, weet Marie niet,
maar zij weet het in hoge mate in hem te waarderen, dat hij,
noch in woord, noch in blik of gebaar, noch in toespeling op
het gesprek tussen hen beiden terugkomt. Zij bewondert zijn
zelfbeheersing, temeer, daar zij ziet, dat hij 't er niet gemak
kelijk onder heeft.
Een paar weken later is zij een dag thuis. En zij vertelt
aan vader en moeder, dat zij van betrekking veranderen gaat.
Aanvankelijk heeft zij een voorwendsel willen opgeven, maar
dat verbiedt tenslotte haar eerlijkheid.
„Bij Everdink weg En je hèbt het er zo naar je zin zegt
moeder Saalmink stom verbaasd. Ook haar vader begrijpt er
uiteraard niets van.
„Gabe Everdink heeft mij ten huwelijk gevraagd en ik heb
geweigerd. Onder die omstandigheden kan ik er toch niet
blijven
„Neen, dat is waar," zegt Saalmink. Je hebt dus geen herrie
gehad
„Helemaal niet, vader. De boer is het met mij eens, dat ik
niet blijven kan. Ik ben er de langste tijd geweest. Nu ja, ik
vind wel wat anders."
Moeder Saalmink zit nog steeds sprakeloos, wel zeer tegen
haar gewoonte. Maar dan hervat zij haar bazigheid: „Ik had
mij wel tweemaal bedacht voor ik „neen" had gezegd. Met
Gabe Everdink Je zult zo'n goed huwelijk niet gauw kunnen
doen Het is wel een beetje dom van je."
(Wordt vervolgd)