Officiële Berichten Uit de Gemeenten LAAT VOORJAAR wordt, is niet het belangrijkste. Het gaat alleen maar om een partij die te genover alle bazen en bonzen durft zeg gen: maar wij zijn er ook nog Kijk daar een stedeling in zijn stem hokje kruipen: hij schaart zich bij de boeren die hij vroeger „boerenkinkels" noemde, want hij heeft één roodgloeiend verlangen: er te zijner óók nog te zijn, er niet minder te zijn dan een ander. Sentimenten Hebben wij ook in het kerkelijk le ven te maken met „vrije boeren" en „kleine zelfstandigen" Het bewijs is gemakkelijk te leveren. Naar welk soort preken wordt door een bepaalde groep gemeenteleden met de mééste aandacht geluisterd Alle dominees kunnen con stateren: velen voelen zich persoonlijk aangesproken, zodra het maar over achteruit-gezet-worden, op-het-hart-ge- trapt-worden, niet-meetellen, niet-ge- waardeerd-worden, niet-begrepen-wor- den gaat. Velen hebben weinig belangstelling voor bijbelse geschiedenissen met een ander thema dan eenzaamheid en mis lukking. Wellicht spreken zij over „het volle evangelie", maar zij bedoelen dan alleen maar dat deel van het evangelie waardoor zij zich „vol" voelen worden. De opening van de Schrift interes seert hen minder dan de opening van een deur in hun eigen sleurbestaan. Zij willen merken dat de Kerk hun nood van niet-aangepast-zijn begrijpt. Zij voelen zich alleen maar thuis, waar de mede-kerkgangers hen groeten, waar zij het gevoel krijgen: wij tellen ook mee. Dat is drie keer „voelen" in één zin, maar daar gaat het bij hen dan ook om. Zij zoeken een kerk, waar zij weer beleven dat zij er zijn, er óók nog zijn, er niet minder zijn dan de ouderlingen en auto-bezitters. In hun eigen omge ving kunnen zij „het niet vinden". Zij menen dat iedereen op hen let en dat niemand op hen let. Dat is niet tegen strijdig: juist de mensen die door een kerk lopen met de gedachte dat ieder een naar hen kijkt, klagen er over dat niemand naar hen omziet. Zij laten zich evenals de Koekoek-kiezers niet beheersen door argumenten, maar door sentimenten. Koekoek-één-zangers Wij mogen over gevoeligheid niet ongevoelig oordelen. Jezus heeft hart voor „kleine zelfstandigen" die zich doodgedrukt voelen tussen hun grote concurrenten. Hij laat de achteruitge zette mens weer meetellen. Hij heeft begrip voor alle soorten van neurosen en psychosen. Hij wil de gekneusden genezen. Maar -wij mogen ook wel eens wijzen op de gevaren van het zich- tekort-gedaan-voelen. Minderwaardigheidscomplexen ko men niet van de Heilige Geest. Er mag niet een aparte kerk komen voor on aangepasten, koekoek-één-zangers in Gods wereldwijde kerkkoor, zangers van het individualistische lied, vier-min- mensen-met-een-neiging-naar-drie-plus. Zij moeten in de kerk een tien krijgen, maar óók een nul. Het is niet gemakkelijk om met kerk mensen om te gaan; dat haal je de koe koek Maar als zij ons niet groeten, kunnen wij met groeten beginnen. Dat is beter dan troost-zoeken bij andere ge kwetste zielen. Als alle ontevredenen bij elkaar kruipen, ontstaat er een Boeren partij, maar géén kerk. Als er méér aan dacht is voor een preek over bezorgd heid dan voor een preek over het Ko ninkrijk Gods, dan mogen wij de com mentaren over Koekoek's winst nog wel eens lezen: kortzichtigheid, eigenbelang, ontevredenheid, een hetze tegen de be staande organisatie, een opstand tegen de geldende regels, splinterpartijzucht, afreageren van minderwaardigheidsge voelens, niet verder kijken dan eigen ziel en zaligheid, dat alles kan er achter zitten. Men kijkt wantrouwend naar een Synodelid: symbool van alles waar men niet tegen op kan. /En een dominee die klappen krijgt, wordt een symbool van wat in zijn aan hangers gefrustreerd is. En het evange lie wordt dan: wij némen het niet. Wat er niet genomen wordt, is niet het be langrijkste. Het gaat alleen maar om een kerk waar men hardop kan zingen: wij zijn er ook nog Zoals Koekoek nog van „een Euro pa" durft spreken, al sluit hij Engeland er buiten, zo spreekt men dan over het „volle evangelie", al wordt alles buiten gesloten wat niet past in het verlangen om zelf mee te tellen. „Stort van die milde regen ook op mij ook op mij". Men kan er zéér geroerd door worden; maar een kerklied is het niet. Een zakje krenten Intussen al zijn de oplossingen van Koekoek geen oplossingen, hij heeft ons toch met de neus geduwd op de nood zaak om meer aandacht te besteden aan de landbouwproblematiek. Zo moet het ons ook iets te zeggen hebben, als allerlei gemeenteleden ontevreden wor den. Is de kerk wel altijd een tehuis, waar ook de gevoelsmensen tot hun recht komen Moet er niet meer warm te en hartelijkheid en opgetogenheid in onze kerkdiensten komen Ds. Barkey Wolf schrijft in zijn nieuwe boek „Ton gen als van vuur": „Waarom blijft het 's zondags in onze kerken zo rustig, zo ijzig correct? Waarom vonden kerkgan gers in Rotterdam het „vreemd" toen Ds. Buffinga, die nu al lang in de he mel is, wel eens tranen van aandoening op de preekstoel schreide Waarom verlangen sommigen dat een predikant zijn boodschap even passieloos over de rand van de preekstoel brengt, als een kruidenier een zakje krenten over de toonbank aanreikt Alsjeblieft, geen Amens onder de preek Geen Hallelu ja's Laten we toch het decorum be waren en: „Hoe dikwijls heeft de Kerk verkeerd geoordeeld over artisten, toneelspelers, danseressen, over heel het gezelschap vlindervleugelige men sen, van wie we maar ineens aannemen dat zij geen trouw hebben..." Als wij tegen iemand zeggen: loop naar de koekoek -moeten wij ons dan nog verbazen, als hij bij Koekoek terechtkomt O. JAGER. OPENLUCHT ZENDINGSMEETING Op Ginsterveld, J. J. Boeijesweg 45 te Haamstede, midden in het duinen gebied van Schouwen zal een openlucht zendingsmeeting worden gehouden op mogelijkheden, die God ons voorhoudt, 2e Pinksterdag, 3 juni 1963. Aanvang 10.30 uur. Sluiting plm. 12.30 uur. Spreker: Ds. K. L. F. Ie Grand uit Palembang. Medewerking van het „Ankerduo" uit Rotterdam, met Pinksterliederen en van een jeugdkoor o.l.v. dhr. S. Boers- ma. Volkszang o.l.v. dhr. J. Schouls te Zierikzee, met ondersteuning van mu ziekinstrumenten. Consumpties op het terrein verkrijg baar. Bij slecht weer mag gebruik worden gemaakt van de grote Ned. Herv. Kerk te Haamstede. CLASSISVERGADERING De kerk van Driewegen roept de kerken in de classis Goes op tot de clas- sisvergadering, die D.V. 27 juni a.s. ge houden zal worden in Geref. kerk Westwal te Goes. Stukken voor het agendum vóór 13 juni te zenden aan eerst ondergeteken de. Namens roepende kerk Ds. J. v. d. VEEN, praeses, P. DE MUYNCK, scriba. WIJZIGING SCRIBAAT Het scribaat van de kerk van Aar denburg is gewijzigd. Het wordt thans waargenomen door br. J. Haak, Here- weg, Sint Kruis, Zeeuws Vlaanderen. NIEUWDORP. Het scribaat van de Geref. Kerk te Nieuwdorp wordt waargenomen door br. Jb. de Kok, Havenweg 10. KORT VERSLAG van de vergadering der Classis Axel der Gereformeerde Kerken Namens de samenroepende Kerk van Schoondijke opende de consulent Ds. J. D. de Vries van Aardenburg de ver gadering met het lezen van 2 Timotheus 2:1 13, waarna gezongen werd ge zang 21 7 en praeses voorging in ge bed. Na het nazien der credentiebrie- ven, werd de vergadering geconstitu eerd en overhandigde de consulent van Schoondijke aan de predikant van Aar- dénburg de voorzittershamer, de andere leden van het moderamen waren ds. van Mechelen, ass.; ds. A. J. Verbeek, scri ba en ds. W. C. van Hattem, scriba II. In zijn openingswoord wenste ds. de Vries aan de kerk van Schoondijke wijs heid toe in het beroepingswerk en sprak hij de hoop uit, dat dit werk vrucht mag dragen. Ds. Verbeek las de notulen van de voorgaande vergadering die door ds. de Vries waren opgesteld. De notulen werden goedgekeurd. Tot de ingekomen stukken die ver volgens aan de orde kwamen behoorde een schrijven van de Kerk van Utrecht Zuid Hoograven over de de bezwa ren van de classis Axel tegen het ver korte doopsformulier. Daar ook in deze kerk soortgelijke bezwaren leven ver zocht men de classis om toezending van de tekst van de toenmaals door de clas sis gedane uitspraken hierover, op zaterdag 11 mei te Schoondijke De classis voldoet met genoegen aan dit verzoek. Rapport werd uitgebracht door ds. van Mechelen over de Particuliere Sy node, hij deelde mee; dat de P.S. niet wilde ingaan op het verzoek van de classis om zich tot de Generale Synode te wenden teneinde te verzoeken niet tot aansluiting bij enige oecumenische organisatie over te gaan, alvorens de kerken hierin gehoord waren. De P.S. was van mening, dat bij een dergelijke belangrijke stap de synode zeker niet zonder meer zou handelen en zeker eerst de kerken hierover zou vragen. Ds. van Leeuwen rapporteerde over de Zending en deelde mee, dat binnen kort het jaarverslag 1962 van de Zen ding zal verschijnen. De classis sprak de hoop uit, dat velen dit verslag zul len kopen en lezen. Voor de op te richten afdeling Zeeuws Vlaanderen van de P.S.V.G. benoemde de classis een drietal leden voor het algemeen bestuur t.w. ds. W. C. van Hattem, ds. J. B. van Mechelen en br. E. E. I. Notschaele te Terneuzen. De vacaturebeurten zullen in de kerk bode gepubliceerd worden. Helaas zal het nodig zijn, dat i.v.m. het feit, dat de kerken op Walcheren niet kunnen hel pen, enkele vacaturebeurten meer toe te wijzen, dan aanvankelijk gepland was. Tijdens de rondvraag deelden de af gevaardigden van Terneuzen mede, dat de kerk van Terneuzen op 17 juni 125 jaar geleden geïnstitueerd werd, en'dat dit feit in de namiddag dienst op zon dag 16 juni herdacht zal worden. De volgende classis zal D.V. weer in Schoondijke gehouden worden en dan op 17 september. De Kerk van Ter neuzen is samenroepende kerk. Het moderamen zal dan bestaan uit de pre dikanten ds. M. den Boer, pr.; ds. J. D. de Vries, ass.; ds. A. J. Verbeek, scr. I en ds. J. B. van Mechelen, scr. II. Op last van de classis, W. C. VAN HATTEM, h.t.scr. II. NIEUWERKERK Zendingsmeeting Van harte wil ik u opwekken daar heen te gaan. Verleden jaar zeiden we: ,,Dit smaakt naar meer". Een zendingsman komt spreken. Jeugdkoor. Duo. Samenzang. Er is ook een consumptietent. Aanvang: half elf. Sluiting half één. Er rijdt FEUILLETON door HUGO KINGMANS 35) De volgende morgen is Gabe wel kort, maar niet onvrien delijk. Aan tafel ziet hij haar, zo nu en dan, met een ver langende blik aan, maar zij ontwijkt die. Tegen de namiddag de wind is geheel gaan liggen komt Willem Everdink terug, vertellend, dat het ook daar zwaar weer is geweest. Tientallen bomen liggen ontworteld langs de weg. In de stal deelt Gabe hem de afloop van het gesprek met Marie mee. „Tjonge, dat had ik niet gedacht, 't Is jammer voor je. Je had er een goeie vrouw aan gehad, daar ben ik van over tuigd. Maar je kunt er niets aan doen. Zij zich bedenken Naar wat je mij vertelt, ik geloof het niet, Gabe. Jongen, het spijt me. Gelukkig, dat ik niets tegen Tine gezegd heb. Zij informeerde wel, of jij nu eindelijk eens met een vrouw voor de dag zou komen." Gabe hoort van de laatste woorden niets. Hij is nog ver vuld van het gesprek met Marie. „En nu gaat zij weg," zegt hij bedrukt. „Dat behoeft toch niet 'k Heb haar gesmeekt te blijven." „Hm. Ik kan haar begrijpen, Gabe. 't Spijt mij, dat zij gaat. Zo'n goeie krijgen wij misschien niet weer." „Waarom zou zij gaan? Zij hoeft toch niet? Misschien misschienIk kan haar niet missen." „Juist, mijn jongen. En dit voelt Marie, ik begrijp het wel. Dat zou een gekke verhouding worden. Ze wil jou nu een maal niet, waarom, ja, dat weet ik niet, maar 't is zo. Dan geloof ik, dat zij verstandig doet, met heen te gaan." Gabe kan het standpunt van zijn vader met geen moge lijkheid delen. Hij hoopt altijd nog, dat hij haar winnen zal. Maar als zij weg is, is die kans verkeken In de avond gaat hij even naar het dorp en Marie is met Everdink alleen. Het spreken valt haar moeilijk. Zij mag de beste man graag. En zij moest en moet hem teleurstellen. Toch moet er even gepraat worden. ,De boer leest de krant. „Everdink." „Ja, meisje. Praat maar op. Dat moet toch gebeuren, niet?" „Heeft Gabe u verteld, dat „Ik weet er alles van. Je hebt „neen"-gezegd. Dat spijt me. Ik had gedacht, dat je mijn schoondochter zou worden. En dat was mij best geweest, meid. Maar 't mag zo niet zijn." „U moet mij niet verkeerd begrijpen, boer. Als er vroeger niet iets was geweest, dan had ik wel „ja" gezegd. Want ik mag Gabe wel lijden, heus." „Je behoeft je niet te verdedigen tegen mij, Marie," merkt de boer op. „Mijn zoon heeft jou tot vrouw gevraagd en je hebt geweigerd. Dat is je recht, 't Is ook alleen jouw zaak. Ik zeg alleen, dat het mij spijt. En dat méén ik. Verder moet je het met jezelf uitmaken, of je goed hebt gehandeld. Dat kan ik niet beoordelen. Het spijt mij ook, dat je hier weg gaat. Je bent hier nu een goed jaar. En het gaat wat best. Naar jouw zin toch ook?" „Ja, Everdink. Als dat met Gabe niet was voorgevallen, dacht ik niet aan vertrekken. Maar nu kan het niet anders G'abe vindt het onzin. Ik hoop, dat u het anders inziet." Vol verwachting kijkt Marie de boer aan. Hij is niet alleen een beste kerel, maar ook een wijs, bedachtzaam man. Hij is als een vader voor haar. Zij is hier even een jaar, maar als zij heengaat, zal zij een stuk van haar leven achterlaten. „Marie, je moet mij eens eerlijk vertellen, hoe het zit. Als je het niet hebben, wilt, zal ik het niet eens aan Gabe vertellen. Hij heeft je tot vrouw gevraagd en je hebt geweigerd. Is dat antwoord definitief „Ja, boer," antwoordt Marie vast. „Ik kan niet anders. En dat ligt niet aan Gabe, maar „Al goed. Daarmee heb ik niet te maken. Dus het is defini tief. Het is niet zó, dat je misschien over een paar maanden van gedachten zoudt veranderen. Bedenktijd heb je niet ge vraagd en ook niet nodig „Nee, boer. Natuurlijk weet ik het niet, maar ik geloof niet, dat ik ooit zal trouwen." „Dan heb je gelijk, met hier weg te gaan. Ik begrijp, dat Gabe je hier houden wil. Dan heeft hij altijd nog hoop, dat je van gedachten verandert. Dat zal naar je eigen woorden, niet zo zijn. Dan kunnen jullie, onder deze verhouding, niet altijd samen zijn. Eén van beiden moet weg. Dat kan Gabe niet zijn. Dus dan ben jij het. Je hebt gelijk, je ziet het goed. Het spijt mij. Maar het is niet anders." Everdink pakt de courant weer op. Het is duidelijk, dat hij het korte gesprek over dit onderwerp als geëindigd beschouwt. Na wel een kwartier zegt hij: „Ik hoop niet, dat je op stel en sprong vertrekt, al kan het ook niet lang duren. De indruk moet niet gewekt, dat je hier met grote ruzie verdween." z „Ik wou, als u het goed vindt, eens rustig aanzien. Op een maand komt het niet aan. En ik ga niet weg vóór u een andere hebt." „Best, meid. Van jou had ik niet anders verwacht. We moeten eens zien, hoe we het beste kunnen handelen. Ik voel niet veel voor een advertentie." Of de boer nog met Gabe gepraat heeft, weet Marie niet, maar zij weet het in hoge mate in hem te waarderen, dat hij, noch in woord, noch in blik of gebaar, noch in toespeling op het gesprek tussen hen beiden terugkomt. Zij bewondert zijn zelfbeheersing, temeer, daar zij ziet, dat hij 't er niet gemak kelijk onder heeft. Een paar weken later is zij een dag thuis. En zij vertelt aan vader en moeder, dat zij van betrekking veranderen gaat. Aanvankelijk heeft zij een voorwendsel willen opgeven, maar dat verbiedt tenslotte haar eerlijkheid. „Bij Everdink weg En je hèbt het er zo naar je zin zegt moeder Saalmink stom verbaasd. Ook haar vader begrijpt er uiteraard niets van. „Gabe Everdink heeft mij ten huwelijk gevraagd en ik heb geweigerd. Onder die omstandigheden kan ik er toch niet blijven „Neen, dat is waar," zegt Saalmink. Je hebt dus geen herrie gehad „Helemaal niet, vader. De boer is het met mij eens, dat ik niet blijven kan. Ik ben er de langste tijd geweest. Nu ja, ik vind wel wat anders." Moeder Saalmink zit nog steeds sprakeloos, wel zeer tegen haar gewoonte. Maar dan hervat zij haar bazigheid: „Ik had mij wel tweemaal bedacht voor ik „neen" had gezegd. Met Gabe Everdink Je zult zo'n goed huwelijk niet gauw kunnen doen Het is wel een beetje dom van je." (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1963 | | pagina 2