eeuwóe 3£erkbocle DOORBRAAK op retour DOORNIK De kerk van de Synode 24 MEI 1963 17e JAARGANG No. 44 OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redacteur: Ds. W. C. van Hattem, Herengracht 15, Terneuzen, Telefoon (0 1150) 22 48. Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. M. V. J. de Craene, Baarland Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. A. Koning, Woerden Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo „ik worstel £)s g Wentsel, Brouwershaven. en ontkom" r Abonnementsprijs 3,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 12 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 12 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 J Als één ding uit de laatste verkiezin gen met zekerheid geconstateerd mag worden, dan wel dit, dat de doorbraak op zijn retour is. De grote nederlaag van de Partij van de Arbeid, de neder laag van de V.V.D. en de zege van de Christelijk Historische Unie maken dit duidelijk. Velen uit Hervormde kring, die aanvankelijk de doorbraak gedachte waren toegedaan, schijnen hun mening te hebben herzien en zijn teruggekeerd tot de principiële christelijke politiek. De stemmenwinst die de Katholieke Volkspartij vooral ook in de steden boven de grote rivieren boekte wijst ook in deze richting. Ondanks protes tantse- en r.-k.-werkgroepen binnen de Partij van de Arbeid, ondanks de vele beloften aan de middenstand van V.V.D.-zijde is de doorbraak naar het socialisme en het liberalisme een fiasco en dit is een verheugend verschijnsel. Daarom is het minder verheugend te moeten vaststellen, dat de oppervlak kige constatering, dat de zetel die A.R. verloren heeft nu door de C.H. bezet wordt, niet juist is. Indien dit zo zou zijn, dan was er slechts binnen de chris telijke politiek een kleine verschuiving geweest op grond van verschillende factoren als persoonlijke voorkeur etc. echter geen principiële verschuiving. De zetelwinst van de C.H.U. zien wij echter als een principiële verschuiving uit het socialisme naar de christelijke politiek, zo ook de winst van de K.V.P. Daarom is in onze ogen het verlies van de A.R.P. zeer bedenkelijk, daar dit aantoont dat hoewel de doorbraak naar socialisme en liberalisme op zijn retour is er een andere doorbraak aan het op komen is, die totaal princieploos is. Of juister gezegd, die als enige principe huldigt het standpunt: ,,als ik het maar gebleken. Is deze doorbraak mislukt heb". Een doorbraak, die in Zeeland de christelijke politiek aan het aanvreten is, we zien namelijk in onze provincie een percentageverlies voor de A.R. (—0,7) C.H.U. (-0,5) en K.V.P. 0,9) vergeleken bij de statenver kiezingen van 1962, een totaalverlies van 2,1 waartegen de winst van 0,1 die door de S.G.P. gemaakt werd niet opweegt, terwijl het G.P.V. gelijk bleef. De christelijke politiek in onze provincie is dus ondanks het verlies van 1 °/o der P. v. d. A. en van een halve procent der V.V.D. op haar retour. Be halve dat dus de doorbraak op retour is, wordt in Zeeland de christelijke politiek aangevreten, hebben velen in ons gewest hun stem princieploos uit gebracht op mensen, die slechts nega tieve leuzen in hun verkiezingsvaandels voerden. Dat is de bedenkelijke door braak, die vooral in onze provincie duidelijk zichtbaar is en die in den lande geresulteerd heeft in zetelverlies voor de A.R.-Partij. Het komt ons voor, dat deze door braak, die nu aan het opkomen is zeker even gevaarlijk, zo niet gevaarlijker is, dan die naar socialisme en liberalisme, want dit is de doorbraak naar het princieploze nihilisme. Men moge kri tiek hebben op het beleid, zoals dit door de regering in de afgelopen jaren ge voerd is, men moge kritiek hebben op bepaalde toestanden en schappen, deze kritiek zal zich nooit hebben te ontladen in negativisme. Het is betreurenswaar dig, dat velen die voorheen anti-revo lutionair heetten, blijkens de jongste verkiezingen slechts voor revolutionaire methoden gekozen hebben. Dit werpt een zwarte schaduw over het zo ver heugende feit, dat toch velen weer de christelijke politiek hebben verkozen boven het liberalisme en het socialisme, omdat zij verstaan hebben dat naar het woord van Groen tegen de geest der revolutie slechts het Evangelie gesteld kan worden. v. H. Schreven we de vorige week over Heidelberg, één der plaatsen, waar één onzer belijdenisgeschriften het licht zag, ditmaal willen we het eens hebben over Doornik waar in 1561 de Nederlandse Geloofsbelijdenis aan de openbaarheid werd prijsgegeven. In tegenstelling tot Heidelberg merk je in Doornik niet veel meer van de reformatie. Geen wonder, daar bijna 400 jaar lang hier het evan gelie onderdrukt werd en er zelfs tot voor kort nog geen bijbels openbaar ten verkoop mochten worden aange boden. We hebben vorige week een bezoek aan Doornik gebracht en zijn op zoek gegaan naar de „Temple Evan- gelique", die er wel bleek te zijn, ook al werd deze niet in onze schippersgids, die we altijd in het buitenland bij ons dragen, vermeld. We troffen er ook een Hollandse schipper aan, die op zijn vaarten hier regelmatig t kerkte. De dienst was in het Frans, maar zo ver telde ons deze schipper, vooral in de zomermaanden, wanneer er wel eens een andere dominee preekte, die twee talen machtig was, werd voor Holland se vertaling gezorgd. In ieder geval lijkt het me dienstig om ten behoeve van vakantiegangers en schippers even het adres van de Kerk der Belgische Evan gelische Zending door te geven, dit is: Quai Dumont 8 en de predikant is Ds. A. Vuillemier, hij is van Zwitserse af komst vandaar dat hij alleen Frans spreekt. We hebben een kostelijke morgen in dit tot kerk verbouwde herenhuis door gebracht. Het was een verademing om terwijl de kranten vol stonden met nieuws uit Birmingham, Alabama met enkele negers in de kerk te mogen zit ten. Het was maar een handvol, deze Zaterdagmorgen. Vandaag een ver drietige dag gehad. Al raakt het je zelf dan niet strikt persoonlijk, je maakt het verdriet, dat er in de wereld is. toch maar mee. Wat is het leven wonderlijk, je kunt er niet bij. Het ene ogenblik leef je met families mee, die volop feest mogen vieren en dan weer wordt je mee ingedompeld in het schrij nends leed, dat anderen treft. Nog vroeg in de morgen ging de telefoon. Dat gebeurt niet zo vaak. De meeste mensen schijnen er van over tuigd te zijn, dat een dominee meest niet zo schrikkelijk matineus is. En als dan blijkt, dat iemand je op de vroege morgen al wat te vragen of te vertellen heeft, dan voel je je al wat onzeker. Je eerste gedachte is, als je volwassen kinderen hebt: misschien iets met de kinderen. Of met de familie Een wat weifelende en onvaste stem. 't Viel mij wat moeilijk, om het scherp te verstaan. Maar na enkele ogenblik ken viel die onzekerheid weg en wist ik, met wie ik te doen had. Het verzoek was kort en zakelijk. „Dominee, zoudt u op dat en dat adres de boodschap willen brengen, dat mijn vader van nacht plotseling overleden is Zo, ik sprak dus met een eigen zoon. Dan was die eerste weifeling ook wel te verklaren. Wat moet het voor die jonge man een zware taak geweest zijn, om de droeve mare overal te brengen, aan mij, maar natuurlijk ook aan an deren. In zo'n geval loop ik nooit direct de deur uit. Ik heb altijd even tijd nodig, om mij te beraden. Een jobsbode te moeten zijn, is waarlijk geen geringe zaak. Maar het kan ook niet wachten, de boodschap moet nu eenmaal worden ge bracht. Op het aangegeven adres werd ik op het nog vrij vroege morgenuur niet ver wacht. Het verrassende bleek wel uit gemeente, misschien waren er vijfen twintig mensen, saamgekomen uit de stad en de omgeving, maar hoe intens en blij luisterde men naar de woorden van de predikant over Col. 1 27, hoe spontaan werd er gezongen en hoe weinig haast had men om uit de kerk weg te komen, wat werd er nog nage praat over de rijkdom van het evan gelie. Maar toch hoe benauwend dit alles, wanneer je beseft, dat hier in deze stad van ruim 35.000 inwoners er zo weinigen zijn, die het evangelie ken nen. Hoe benauwend wanneer je je indenkt, dat hier het Evangelie ge predikt is door Guido de Brés en hoe deze stad onder het beslag ervan ge legen heeft. Wandelende door de stad, zie je de plaats waar de Brés de bevol king van Doornik toesprak voordat hij in gevangenschap naar Valenciennes werd gevoerd. Je gaat de sporen der reformatie na en hoe weinig is er van overgebleven. Een handjevol mensen, maar een handejevol, dat blijmoedig getuigt van het geloof in de Here Jezus Christus. Mocht u er ooit eens in de buurt komen zoek ze eens op en sterk hen door uw aanwezigheid en sta stil bij het wonder, dat de Brés aldus onder woorden bracht: „En deze heilige Kerk wordt door God bewaard, of staande .gehouden, tegen het woeden der gehele wereld, hoewel zij somwijlen een tijd lang zeer klein en als tot niet schijnt ge komen te zijn in de ogen der mensen. Gelijk zich de Here gedurende de gevaarlijke tijd onder Achab zeven duizend mensen behouden heeft, die hun knieën voor Baal niet gebogen hadden" (Art. XXVII Ned. Gel. Bel.). v. H. de begroeting: „zo, dat is al vroeg, maar komt u d'r in Enkele ogenblikken zaten wij tegen over elkaar. Vreemd is dat. Je hebt een zware taak te volbrengen, waar je als een berg tegenop ziet en de familie is in geen enkel opzicht ook maar voorbereid op het droeve nieuws. En toch is het net, of enkele minuten hier de weg effenen. Dat ligt natuurlijk ook aan allerlei kleinigheden. De begroeting mag vriendelijk zijn, maar is toch wat effen, de houding misschien wat stroef, het oog wat donker en de conservatie wil niet op gang komen. Het heeft heus maar enkele ogen blikken geduurd, maar toen zagen een paar ernstig, bezorgde ogen mij aan en kwam de voorzichtige vraag: „Is er wat bijzonders En ja, dan moet het hoge woord er uit. Hoe ik het precies gezegd heb, weet ik niet meer, dat herinner ik mij ook niet van andere keren, toen ik eenzelfde boodschap te brengen had, maar al kies je je woorden nog zo voor zichtig, het moet toch gezégd. En als het dan de allernaaste bloedverwanten betreft en je weet persoonlijk, dat de band des bloeds ook heel sterk is, dan klinken ook voorzichtige woorden hard. Wat herinner ik mij nog levendig de wijze raad van prof. Hoekstra op zijn college over het pastoraat: „Mijne heren, als u tot een dergelijke taak ge roepen zult worden, ga dan nooit aan stonds weer heen, maar vang de eerste stoot op." Dat is ook inderdaad nodig. De dood verscheurt zoveel! Hij is zo onher roepelijk. Wij hebben het leven zo lief en wij hebben elkaar zo lief. En vooral een zo plotseling sterven kan ons doen wankelen. In die wankeling mogen wij onze bedroefden niet alleen laten dan moeten zij iemand bij zich weten, tegen wie zij aan kunnen leunen. Dan is er de eerste ogenblikken niet veel te zeggen, ook niet veel te bidden, alleen de aan wezigheid is dan pastorale bijstand. Later is er wel weer gelegenheid tot vertrouwelijk gesprek en gebed. Ge lukkig, hij die in de levensnood zich vast mag klemmen aan Hem, die alle dingen regeert. Al is het, dat wij Hem in zijn Godsregering nooit zullen ver staan, wij mogen toch geloven dat het, hoe wonderlijk en onbegrepen ook, toch zijn weg was. Soms denken wij wel eens: wat is het leven toch hard en bitter. Het lot treft nu eens de één en dan weer de ander. En het is, of God er zich niet tobben en niet naar ons omziet, mee bemoeit. Of Hij ons maar aan laat tobben en niet naar ons omziet. Maar dat is niet waar. Hij heeft zeker naar ons omgezien. Onze nood liet Hem niet onbewogen. Hij is niet van verre blijven staan. Hij is er zelfs Zelf midden ingesprongen, toen Hij ons zijn eigen Zoon gegeven heeft. Met de Godsregering komen wij niet klaar, ook op alle wereldleed hebben wij geen antwoord, maar als wij dan maar een antwoord hebben op Bethle hem en Golgotha, dan vindt het hart rust. K.-B. v. d. L. In „Amsterdams Kerkblad" schrijft dr. P. G. Kunst (zoals men weet voor zitter van de Generale Synode gewor den) over de vóóravond en de eerste dag van de Synode-vergadering. Ook over de kerk waar de Synode gehouden wordt: Stadsparkkerk. Dat gedeelte knippen wij uit zijn „verslag": „De Groningers hebben voor de ontvangst van deze synode een mooie kerk uitge zocht. Je moet zo'n modern kerkcomplex eerst leren kennen; de architect Reitsma heeft niet zo het een en ander in elkaar gezet. Ik moet er wat aan wennen, dat de grote ramen van normaal venster glas zijn voorzien, zodat je onder de dienst zou kunnen volgen, dat mevrouw van het plein aan de overkant twee hoog het zaadbakje van de parkieten- kooi leegstort en haar blauwgestaarte vogeltjes van fris water voorziet terwijl de pastor loei betoogt, dat de allesbe heersende kracht van Lukas zoveel, vers zoveel, is te vinen in wat hij nu gaat zeg gen. Ik kan 't niet helpen, dat de combi natie van de prekende man op de kansel en de met h'r parkieten bezige mevrouw mij wat moeite kost. Is dit op het kerk plein iets van kerk en wereld Er zijn andere dingen, die mij in dit gebouw treffen: Wanneer je tijdig in de kerk vóór de dienst aanwezig bent en de klok begint te luiden, kun je de tuimelende klokkestoel door een rond venster in de muur zien en horen: Kom dan Kom dan De vindingrijke kerk bouwer is blijkbaar op zulke kijkgaten nogal gesteld geweest, want als je op de kansel staat en naar de stuurstoel van de organist kijkt, kun je de man „boven" de kansel ook via een rond kijkgat volgen en met zijn toetsenbord in de weer zien. Terzijde is een kerkorgel opgesteld, dat het in deze omgeving goed doet. Het ziet er met zijn bonte kleurengam ma anders uit dan ieder ander orgel front. Eerst vind je zo iets moderns niet passend; toch kan het in deze omgeving op zijn plaats genoemd, omdat je als het ware over een drempel wordt ge haald en een andere stijl moet aanvaar den; deze kerk wil mensen-van-deze-tijd nodigen om in deze tijd de roep van het evangelie te verstaan. Ik denk, dat we onder conditie, dat het gebouw straks goed verwarmd blijkt -voortreffelijk zullen kunnen vergaderen. Natuurlijk zijn er ook wat vreemde dingen in zo'n modern gebouw. De stoelen in het ruim zijn voorzien van een stalen poot, die in de vloer zo hecht verankerd is, dat er voor de synode een vrij hoog plankier moet worden getim- UIT HET DAGBOEK VAN EEN PREDIKANT

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1963 | | pagina 1