eeuwóe ^Cerkbocle BIRMINGHAM, Alabama Wandelingen door de wereld van het Oude Testament Heidelberg De Generale Synode Pinksterconferentie I-V. 17e JAARGANG No. 43 17 MEI 1963 OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redacteur: Ds. W. C. van Hattem, Herengracht 15, Terneuzen, Telefoon (0 1150) 22 48. MedewerkersJ. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. M. V. J. de Craene, Baarland Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. A. Koning, Woerden Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo "ik wo*stel DS- B. Wentsel, Brouwershaven. en ontkom" Abonnementsprijs 3,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 12 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 12 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 Op het moment dat wij dit artikel schrijven is het nog niet tot een oplos sing gekomen in het geweldige rassen conflict, dat in de plaats Birmingham in Alabama is uitgebroken. Het laatste wat we gelezen hebben is dat Ds. King met nog een collega zijn aangehouden en veroordeeld tot een half jaar gevan genisstraf, een arrestatie bewerkstel ligd door een groep blanken onder lei ding van de aftredende burgemeester van Birmingham, die kennelijk vlak voor zijn aftreden nog ,,een daad wilde stellen", zoals dat heet, terwijl zijn nieuw-gekozen opvolger al met King en Abernathy onderhandelde. Onderhan delde over de nota bene in de wet vast gelegde rechten van de negerbevolking. Wij hopen vurig, dat wanneer deze kerkbode verschijnt Ds. King en zijn collega weer op vrije voeten zijn en ook het conflict in Birmingham tot het ver leden behoort. Ook wanneer het echter tot het ver leden mocht behoren betekent dat niet dat we nu maar rustig kunnen voort gaan alsof er niets gebeurd is. Er is veel, teveel, gebeurd. Het wordt ons duidelijk, dat in het land, dat zich er op beroemt de kampioen voor de vrij heid te zijn, een groot aantal mensen leeft, dat in eigen land de democratische vrijheden aan de medeburgers onthou den wil. Daartoe schroomt men zich niet om blanke medeburgers, die dezelf de mening niet zijn toegedaan te ver moorden, om kinderen bij honderden tegelijk naar de gevangenis te sturen en bedienaars van het Evangelie als misdadigers te behandelen. Dezelfde mensen vullen zondags in Birmingham de kerken, hun kerken, waar geen ander dan een blanke een voet in mag zetten, en zij lezen daar in dezelfde Bijbel als die ligt op de kan sel van Ds. King. De Bijbel waarin staat, dat God uit één enkele het ganse menselijk geslacht gemaakt heeft (Hd. 17:26) en dat er in Jezus Christus noch Jood noch Griek is (Col. 3:11). Maar zij zetten niettemin hun acties tegen de niggers" voort. Wanneer je dit overdenkt, dan komt de herinnering boven aan het verhaal tje van die neger, die door evangelisa tiewerk de Heiland gevonden had en zich onlangs naar de kerk begaf. He laas, hij mocht niet binnen, hij was zwart. Hij meende echter dat het wel licht kwam omdat hij geen zondags pak had en de volgende zondag ging hij weer op weg, maar werd weer gewei gerd ondanks het zondagse pak Nu schafte hij zich een buitenmodel kerk boek aan in de stellige overtuiging nu toch wel te worden toegelaten, maar ook de volgende zondag kwam hij niet verder dan de stoep. Bedroefd ging de neger heen en ging thuis proberen in de slaap vergetelheid te zoeken. En toen in de slaap gebeurde het, daar stond de Heer voor hem en vroeg hem waar om hij toch zo bedroefd was. Hij ant woordde: omdat ik zo graag naar de kerk wil gaan en samen met de ande ren van U wil zingen, maar ik kom nooit verder dan de stoep. En dan zegt de Here Jezus tegen hem: Ik kan daar ook nooit verder komen dan de stoep. Bidden wij, dat de Here Jezus ook in Birmingham en vele andere plaatsen in het Zuiden van de Verenigde Staten verder dan de stoep mag komen, opdat vanuit de kerken dit conflict een einde mag vinden. er weer een aantrekkelijk programma en het geheel staat onder leiding van drs. E. de Jong te Winterswijk. De deelnemers krijgen op dinsdag morgen een overzicht van het werk van beide diensten van het Evangelisatie centrum (advies en vorming), van het weekclubwerk ,,de Poort" en van het jeugdzorgwerk van Evangelisch Herstel en Opbouw. Het geheel, bespreking in begrepen, zal anderhalf uur in beslag nemen en is in aantrekkelijke vorm ge goten. De dinsdagmorgen en -avond zijn gewijd aan twee onderwerpen waarvoor bij vele evangelisatiewerkers grote be langstelling zal bestaan, sprekers A. Pool te Assen over de ,,De plaats van de georganiseerde evangelisatie in de getuigende gemeente" en Ds. G. As sies over Evangelisatie op het platte land". De woensdag is weer jeugddag. Zo wel op de jeugdleiding van zondags scholen, weekclubs en clubhuizen is bij de onderwerpkeuze gerekend. Woens dagavond leidt prof. Bakker het onder werp in ,,Hoe spreek ik met de buiten kerkelijke mens over God U ziet een aantrekkelijk programma, dat alles inbegrepen slechts 20,— kost. Evangelisatiewerkers op naar Woud- schoten dr. Erik Wolf, de laatste over het the ma: Ordening der liefde Godsge bod en het recht der naaste in de Hei- delberger Catechismus". Zondagavond is er een ontmoetingssamenkomst en maandag een tocht voor de gasten uit de Oecumene met bezichtiging van ver schillende gedenkplaatsen. Mochten er onder onze lezers zijn, die de week na Pinksteren in het buiten land doorbrengen, dan is er zeker alles voor te zeggen om ditmaal Heidelberg in het reisplan op te nemen. De Duitse Kerken vieren het 400- jarig bestaan van de Catechismus in Heidelberg en wel van 8 tot 10 juni a.s. Het begint op"* zaterdagavond met een ontvangst van de deelnemers door de „Oberbürgemeister" van de stad Hei delberg. Hierna spreekt de moderator van de ,,Reformierte Bund" prof. dr. Wilhelm Niesel over het onderwerp: ,,Het getuigenis van de kracht des Hei ligen Geestes in de Heidelberger Ca techismus". Op zondag 9 juni wordt in de Heilige Geest Kerk een herdenkings dienst gehouden, waarin Landesbis- schoff Julius Bender voorgaat. Zondag middag spreken in de ,,Stadthalle" praeses Kurt Scharf uit Berlijn en prof. De generale synode is geopend en een zevental commissies zijn benoemd, die elk een deel van het agendum voor hun rekening zullen nemen om daarover straks hun rapporten van pre-advies uit te brengen. Hoewel er dus na de ope ning een stilte rondom de synode hangt totdat deze waarschijnlijk op 27 aug. haar zittingen zal voortzetten, wil dit niet zeggen, dat er geen arbeid ver richt wordt. Integendeel de zeven com missies hebben nog heel wat door te nemen voordat de rapporten klaar op de tafel liggen. We willen dan ook in deze maanden tussen de opening en de voortzetting der synode zittingen en synodeleden en hun arbeid in het gebed blijven geden ken. De commissies zijn de volgende: I dogmatische zaken II kerkrechtelijke zaken III liturgische zaken IV zending en evangelisatie V oecumenische zaken en buiten landse kerken VI geestelijke verzorging VII diaconale zaken Van de Zeeuwse afgevaardigden ter synode zijn de volgende broeders in de commissies gekozen: Ds. Y. J. Tiemers- ma in commissie III en VII, Ds. S. van Wouwe in commissie VI, br. A. Schout in commissie II en br. I. van Noppen in commissie III. De diaken-afgevaardigde br. Schreuder maakt met alle andere diakenen deel uit van commissie VII. We wensen de broeders Gods ze gen en sterkte toe bij hun arbeid. vH. te Woudschoten. Van 4 tot 6 juni wordt door Gene rale deputaten voor de evangelisatie de jaarlijkse evangelisatie-conferentie op Woudschoten belegd. Ook dit jaar is 18. DE ZONDVLOED (3) Vorige keer eindigde ik met te zeg gen, dat het moeilijk uit te maken is, welk verband er bestaat tussen 't zond vloedverhaal van Gen. 6 tot 9 en dat uit Babel. Dit probleem doet zich trou wens ook bij andere gedeelten van het Oude Testament voor (wetten, psal men, wijsheid enz.). Wie heeft hier van wie overgenomen of is er geen sprake van overneming? Wat dan wel?- toevallige overeenkomst of gemeen schappelijke afhankelijkheid van nog oudere overleveringen En hoe zit het dan met de inspiratie Een jaar of 40, 50 geleden waren de meeste geleerden hier gauw mee klaar. Men vond het zo'n moeilijk probleem niet. Alles wat zowel in Babel als in de Bijbel voorkwam, was natuurlijk uit Babel afkomstig. Israël (en dus ook de Bijbel) had domweg alles van Babel overgenomen. Babel werd zoveel mo gelijk opgehemeld: alles wat maar cul tuur was of waarde had was uit Babel afkomstig: wat er nog aan waardevols in de- Bijbel stond, was van Babylo nische oorsprong, enz. In die dagen was de verhouding van Babels en Bijbels zondvloedverhaal geen probleem: dat van Babel is ouder en dus is het Bijbel se ervan afhankelijk. Sindsdien heeft men op dit soort za ken wel een wat andere kijk gekregen. Men is voorzichtiger geworden. Door- dat men van die rijke en bont gescha keerde oud-Oosterse wereld veel meer te weten is gekomen, is men ook gaan inzien, dat deze dingen zo eenvoudig niet liggen. Nu moeten wij van onze kant ook oppassen voor misverstand. Mogelijk zegt iemand: De Bijbel is het Woord van God, ook Gen. 69 is geïnspireerd; wij hebben dus ter verklaring van dit verhaal Babel helemaal niet nodig. God heeft het ingegeven en daarmeeuit. Van andere verhalen, buiten Israël, kan het niet afhankelijk zijn. Ik geloof dat in deze redenering een misverstand aan het werk is. De Bijbel is zeker het door de Heilige Geest in gegeven Woord van God. Staat dat voor ons niet meer vast, dan heeft het geen enkele zin dat we nog Gerefor meerd zijn. Maar betekent dat, dat God voor Zijn openbaring nooit mate riaal kan gebruiken, dat bij andere vol ken vandaan komt Dat is daarmee-, geloof ik, nog niet gezegd. Integendeel. Even goed als de schatten van Egypte voor de tabernakel werden gebruikt: even goed als God Zijn Woord sprak door een heidense tovenaar als Bilean; even goed als de bouwkunst van de Phoeniciërs te pas kwamen aan de bouw van de tempel van Salomo zo goed kan Babylonische verhaalstof door Gods openbaring in dienst genomen worden. Waarbij we vanzelfsprekend blijven vasthouden aan de waarheid en de betrouwbaarheid van deze openba ring. De Bijbel zelf legt verbindingen met Babel, reeds in oeroude tijden, (trouwens ook met andere volken). De Bijbel vertelt, dat Abraham, de stam vader van Israël en de vader van alle gelovigen, afkomstig was uit Ur der Chaldaeën, een zeer oude stad in het Zuiden van Babylonië. Abraham kan vandaar oude overleveringen hebben meegebracht. Let wel: kan. Ik zeg niet dat het zo gegaan is. Daar weet ik niets van. Niemand trouwens. Maar het kan. Overigens dat het zondvloedverhaal van Genesis alleen maar een overneming en bewer king van dat uit Babel geweest zou zijn, lijkt mij op verschillende gronden uit gesloten. Veel meer valt er m.i. niet van te zeggen. Men kan ook een heel andere wijze van redeneren volgen. En dan denk ik aan iets, dat vooral vroeger onder ons gewoonte was. De gedachtengang ver liep dan als volgt. Eens, heel lang ge leden, heeft de zondvloed plaats gehad. De enige mensen die er later iets over konden vertellen, waren Noach en de zijnen. Die zullen het verhaal later vaak aan hun kinderen vertelt hebben. Aan gezien van hen alle volken afstammênT is het geen wonder, dat we bij bijna alle volken zondvloedsverhalen vinden. Die komen allemaal van Noach en werden van geslacht op geslacht oververteld. Dat er in de loop van dat eeuwenlange oververtellen aan die verhalen wel eens iets veranderde, spreekt vanzelf en zo komt het, dat de zondvloedverhalen van de verschillende volken enerzijds tref fende overeenkomsten, anderzijds grote verschillen vertonen. Deze redenering spreekt wel aan. Ze lijkt een aantrekkelijke oplossing voor ons probleem te bieden. Maar bij nader inzien schieten we er niet veel mee op. Want volgens de Bijbel stamt Israël af van heidense volken. Abraham is uit het heidense Ur geroepen. Behalve naar Babylonië wijzen de sporen ook naar Noord-Mesopotamië, waar toen Ara- maeërs woonden (Paddan Aram). Ver der spreken teksten als Jozua 24 2 en Ezechiël 16:3 duidelijke taal. Dat wil dus zeggen dat men, de zondvloedver halen alle van Noach en de zijnen af leidende, die mensen gelijk geeft, die beweren, dat de Bijbel zijn stof uit Ba bel heeft. Wij zullen moeten volstaan met te constateren, dat God in Zijn openba ring vaak materiaal gebruikt, dat we ook bij andere volken vinden: dat we de vraag naar de oorsprong van zulk materiaal niet kunnen beantwoorden: dat de openbaring aan dat materiaal vaak een andere vorm geeft en er een totaal andere boodschap mee brengt zo wordt het tot Woord van God; en dat het zeer verhelderend is van de verschillen en van de overeenstemming tussen de Bijbel en zijn Oud-Oosterse „omgeving" kennis te nemen. De historiciteit van de zondvloed moet ondertussen voor ons blijven vast staan. Dat wil zeggen, dat we hier met waar-gebeurde geschiedenis te doen hebben. En daarmee duiken direct weer nieuwe vragen op: le. Betekent dat, dat inderdaad het totale landoppervlak van de aarde onder water stond Of was het een overstroming alleen van een bepaald deel van de wereld, b.v. het Nabije Oosten 2e. Van een zo ingrij pende gebeurtenis in de geschiedenis zou men verwachten, dat ze sporen na gelaten heeft. Zijn er inderdaad zulke sporen of overblijfselen aan te wijzen 3e. Kunnen wij ook iets zeggen met be trekking tot de vraag hoelang geleden dit vreselijke stuk geschiedenis heeft plaats gevonden Op onze volgende wandeling hopen we een paar antwoorden, die op deze vragen gegeven worden, kritisch te be zien en tevens na te gaan of we zelf tot een enigszins bevredigend antwoord kunnen komen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1963 | | pagina 1