eeuwóe ^Cerkbocle. Balans der gevraagde beoordeling van de Proeve. Wankelend Pausdom? Dl AKONAAT Hl] KREEG WEL TELEVISIE, MAAR Zl] NIET 10 MEI 1963 17e JAARGANG No. 42 OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redacteur: Ds. W. C. van Haitem, Herengracht 15, Terneuzen, Telefoon (0 1150) 22 48. Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. M. V. J. de Craene, Baarland Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. A. Koning, Woerden Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo "Ikwo[stel„ Ds. B. Wentsel, Brouwershaven. en ontkom Abonnementsprijs 3,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 12 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 12 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 Naar aanleiding van enkele uitspra ken rondom het drama van Hochhuth „De plaatsbekleder" stelden we in de kerkbode van 12 april de vraag of het Pausdom wellicht begon te wankelen. Nu lijkt deze vraag op het eerste ge hoor, juist in de tijd van het Vaticaans Concilie, een vreemde vraag. Voor ve len heeft het er alle schijn van dat juist nu het aanzien en de autoriteit van de pauselijke stoel niet gering zijn, waar bij vooral de spectaculaire daad van Johannes XXIII in het bijeenroepen van dit concilie veel gewicht in de schaal legt. Toch bemerkt men bij ken nisname van bepaalde publicaties een zekere reserve in r.k. kringen, die niet altijd zonder kritiek is. Iets hiervan ho ren wij doorklinken in de woorden van prof. C. F. Pauwels. die naar aanlei ding van de koers, die Johannes XXIII ten aanzien van de communisten is be zig te gaan varen het volgende opmerk te: ,,Paus Johannes zal in nationale aan gelegenheden de bisschoppen de tac tiek laten bepalen, maar tegenover een wereldprobleem als het commu nisme bepaalt hij de grote lijn, hetzij door zijn persoonlijk optreden, het zij langs diplomatieke weg. Zijn hou ding kan, vooral als zij van die van zijn voorganger afwijkt, de gelovigen verwonderen, en wanneer zij in bij zonder moeilijke omstandigheden ver keren, wellicht verbijsteren; het ge loof verplicht bovendien niet te den ken dat deze tactische houding de juiste is. Maar in het geloof aan het primaat ligt wel opgesloten dat de Paus ook op deze manier de Kerk in Gods opdracht bestuurt." Nu moge dit voor westerse oren heel aannemelijk klinken, in Duitsland echter gaan andere stemmen op, daar is men Als ik me zet om in een tweede ar tikel verder de balans op te maken om trent hetgeen bij me inkwam inzake de proeve moet ik toch eerst weer de aandacht schenken aan de pers. Trouw toch was zo actief om op mijn eerste artikel te reageren met een vriendelijk schrijven van de kerkrubriek redactie in dit blad. Deze maakt me er opmerk zaam op dat niet, zoals ik schreef, Flex, doch hijzelf schreef hetgeen ik vermeld de. Accoord; dan deelt hij me mede naar aanleiding van mijn vraag hoe hij er toe kwam te beweren dat het bij Ds. Hasper ging om alles of niets van diens berijming, datmaar laat ik hem het woord geven: Hoe ik daaraan kom Toen ik de Asser synode van de vrij gemaakte gereformeerde kerken bij woonde deden enkele synodeleden een soortgelijke suggestie en bij die gele genheid is van de kant van de betrok? ken synodale commissie met nadruk uit eengezet dat in een eventuele bloem-» lezing Ds. Hasper zou moeten ontbre ken, omdat deze duidelijk verklaard had dat men zijn psalter óf in zijn geheel óf helemaal niet heeft te aanvaarden. In- mijn synode-overzicht in Trouw" heb ik dit ook bericht. Toen ter gerefor? meerde synode in Apeldoorn de kwes- tie-Hasper weer ter tafel kwam, is o.a. ook mededeling van Ds. Haspers stand punt gedaan. Tot zover de kerkredactie van .Trouw". Uiteraard heb ik geen enkele reden deze mededeling in twijfel te trek ken. Toch klopt er ergens iets niet; want Ds. Hasper verklaart hier niet van te weten als hij schijft dat de Geref. Kerken hem nooit iets dergelijks heb ben gevraagd. Nu is het hart des mensen arglistig zelfs geneigd om de kwestie rond ,,De Plaatsbekleder" door te trekken tot op Paus Johannes en zoals Oudejans in de Volkskrant schrijft diens va derlijke geneigdheid Russische kerkver- volgers en godloochenaars te ontvan gen en met hen te spreken of te onder handelen". Zo sprak prelaat Kinder- mann, geestelijk verzorger van de vele vluchtelingen, van een „tot het uiterste doorgedreven naastenliefde" van Paus Johannes. Pauwels mag dan wel trachten om het geloof in het primaat te scheiden van de verwondering en de verbijste ring, waarbij men zelfs niet behoeft te denken, dat de gedragslijn, die hij, die met het primaat bekleed is de juiste is. Men zal dit moeilijk aan de verwonder den en nog minder aan de verbijster den duidelijk kunnen maken. We den ken daarbij aan de vele Hongaren voor wie kardinaal Midzenty de geestelijke leidsman is. Een geruisloos verwijde ren van hem, waarvan steeds meer sprake is, zal voor hen toch moeilijk te aanvaarden zijn als een in Gods op dracht uitgevoerde bestuurstaak der Kerk. Eerder zullen zij zich door het primaat van Rome in de steek gelaten achten. En velen zullen zo spreken, daar het voor hen niet mogelijk is om het geloof in het primaat te scheiden van de taktiek ervan, die men niet juist behoeft te vinden. Mogen we dit nu een wankelen van het Pausdom noemen In zekere zin wel, daar vele gelovigen met alle res pect voor het goede dat in hun ogen door de Paus verricht wordt, niet kri tiekloos meer aan het primaat voorbij gaan. Hierdoor wordt op den duur het Pausdom teruggebracht tot het mense lijk leiding geven aan een grote wereld kerk, komt het plaatsbeklederschap van Christus op de achtergrond en het meer menselijke van deze mens op de voor grond, waardoor ook aan gezag en aan zien wordt ingeboet. vH. meer dan énig ding, hetgeen me een ogenblik deed vragen of er dan ergens door iemand wie dan ook gelogen wordt. Maar die gedachte is me toch te kras. Ik ga dan liever de kant uit van het misverstand. Een afschuwelijk mis verstand dan. Kan het ook zijn verklar ring vinden in het te maken onderscheid tussen Ds. Hasper en de stichting aan welke zijn psalter werd toevertrouwd Ik vraag maar omdat de zaak toch wel heel belangrijk is. Houdt iemand wie dan ook en waar dan ook vol aan het „alles of niets" dan vrees ik namelijk dat het niets straks van toepassing zal zijn op heel de zaak van de psalmberijming. Een Babylo nische zangverwarring zal het gevolg zijn, hetwelk elk gezond denkend mens zou moeten betreuren niet alleen, doch moet trachten te voorkomen. Nu dan mijn correspondenten. Er zijn na mijn eerste publikatie van de balans nog een paar vriendelijke brie ven bij gekomen. Van een zuster en van een jongere broeder. Een eerste op merking die ik doorgeef is die van ie mand die het pleit voert voor de hand having, althans voor een belangrijk ge deelte van de oude berijming, omdat hierdoor het contact van telkens nieuwe generaties van jongeren met de oude dichters wordt bewaard. Die oude dich ters leverden veel goeds, zodat het verlies zou betekenen als we deze kwijtraakten. Een verlies dat nog zou zijn te dragen als de nieuwere dich ters zulk uitstekend werk leverden dat iedereen moest zeggen dat het beter is. Het betere is toch de vijand van het goede, maar d.i. kennelijk gelezen de vele juiste critiek, zeker niet het geval. Deze briefschrijver is dan ook niet bereid het oude in te ruilen tegen het nieuwe. Een ander had liever gezien dat de proeve enkele zwakke plekken van de oude berijming had weggeno men, hetgeen in sommige gevallen in derdaad is geschied, doch veel en veel te weinig. Behalve het contact-verlies met de oude dichters vreest men ook contact- verlies met de z.g. gereformeerde ge zindte. Onze voormannen moeten welis waar vooruitzien, maar ook hun ver antwoordelijkheid beseffen tegenover de te nemen besluiten én de uitwerking ervan in de praktijk van het politieke, maatschappelijke en familiaire leven van de kleine dorpsgemeenschappen met soms vertegenwoordigers van een vijftal kerken in vergadering bijeen, het zij van school of huwelijksfeesten. 't Is me wel duidelijk geworden, voor zover ik dit nog niet wist, dat onze nu begonnen synode voor een uitermate moeilijke beslissing staat; want het „zo veel hoofden zoveel zinnen" geldt ook wat een eventuele nieuwe psalmberij ming betreft. Laat ik echter, al dade lijk mogen zeggen, dat naar mijn ge voelen die beslissing nu wel niet val len zal ten gunste van de een of andere berijming. In elk geval zal de proeve wel volledig op de helling komen. Maar ik sprak van vele hoofden en zinnen. Ja, d.i. leuk dacht ik zo. Een broeder schrijft: „als ik zie hoe men met Hervormd in al zijn geledingen optrekt. Met de R.-K. Kerk, het is om er bij te huiveren." Daarte genover stel ik het schrift van een zus ter over de berijming van Gabriël Smit. „Waarom nemen we die dan niet Dat zou meteen nog eens eucomenisch zijn. Voor sommige mensen is Rooms nu eenmaal Rooms. Maar ik vond het fijn dat u het ook zo voor Prof. Berkouwer opnam." Weer een broeder voert het pleit voor Datheen vanwege diens juis te schriftuurlijke weergave, maar wilde dan een duidelijker spelling. Ja, ja; ga nu eens met dit laatste drietal schuitje varen. Wat Gabriël Smits berijming betreft is de dichting der psalmen door deze hoog begaafde dichter geleverd, niet zingbaar. Evenzeer als men Vondels gedichten op een enkele uitzondering na, niet zingen kan. Laat ik het hierbij nu mogen laten en al die correspondenten hartelijk dank zeggen voor het feit dat ze in de pen geklommen zijn. Sommigen schrijven over nog heel andere zaken dan de psalmberijming en ze doen het zo dat ik erg graag nog eens met ze zou willen praten o.a. ook om mogelijke misverstanden weg te ne men. Misschien groeit uit hun gegevens nog wel eens een artikel voor de Kerk bode. Wat dient nu mijn conclusie te zijn uit de ontvangen brieven Ik zou zeg gen in de eerste plaats dat de proeve door niemand zo zonder meer aanvaard baar wordt geacht. Dan dat een enke ling het bij 't oude wil laten zij het met enkele verbeteringen. Ten derde dat men sterk geïnterresseerd is voor een bloemlezing uit vele dichters. En tenslotte dat men het veelvuldig voor Hasper opneemt. Men verwijt de synode het psychologisch moment te hebben verzuimd en dat ze zich door de afwijzing van de Herv. Synode in een moeilijke situatie heeft laten drin gen en er nu onnodig vele weerstan den werden opgeroepen. Al met al is er mijns inziens reden te over tot veel gebed voor de synode om de leiding des Heiligen Geestes, opdat alle schade van onze kerken ge weerd worde die van een overijld of doorgedreven besluit het gevolg zou kunnen zijn. Er is een broeder die vraagt: is dit nieuwe gedoe dan zoveel meer ter ere van God Ik vind dit een schone vraag van deze broeder, doch zou hem wil len antwoorden, och broeder houd het er voor dat dit heus wel de bedoeling is van degenen die zich met deze moei lijke aangelegenheid bezig hebben te houden. Ze hebben het er niet gemak kelijk mee en kwaad neen, dat bedoelt niemand hoe zijn houding ook zijn mo ge- Het „laus Deo, salus populo" van de oude berijming staat allen hierbij wel voor ogen. Dan alleen ook kunnen onze kerken er wel bij varen hoe het besluit ook uitvalle; dan alleen is er zegen op te verwachten. j. Brouwershaven [j j B. WENTSEL. De diakenen zijn die avond niet vroeg thuis. Een week geleden hebben zij een vraag van zuster Y gekregen om hulp voor 't kopen van een t.v.-toestcl, en nu ligt er net zo'n verzoek van broeder X op tafel. Och, op zichzelf ligt de zaak niet zo erg ingewikkeld. Broeder X is een oud man en daardoor zo gehandicapt, dat hij moeilijk meer naar buiten kan. Zijn verstand is nog helder, hij ziet nog goed, maar ook al omdat het praten niet zo best meer wil, krijgt hij vrijwel nooit bezoek. Zo leeft hij geïsoleerd tussen de vier muren van zijn woonkamer, en zijn dagen slepen zich voort. Voor hem zou televisie echt een uitkomst beteke nen, nieuw contact met de buitenwereld. Wat zuster Y aangaat, zij is een alleen staande vrouw, die graag televisie wil om wat afleiding te hebben op de avon den dat ze alleen is. Maar vaak komt dat niet voor, ze is goed gezond, kan zich vrij bewegen en heeft voldoende mensen, met wie ze geregeld in aanra king komt. Dus: klaar, broeders Hij wel tele visie, maar zij niet Maar zo vlug zijn de broeders diake nen er niet uit. Een ander, een alge meen probleem komt opdoemen. Past het geven van hulp bij de aanschaf van een t.v.-toestel nog wel in het diakona- le werk, temeer omdat er genoeg men sen zijn die zich geen televisie kunnen veroorloven en er toch niet aan denken bij de diakonie aan te kloppen Brengt de tegenwoordige welvaart nu werke lijk mee, dat zaken als het kopen van luxe dingen als een t.v.-toestel in een diakonaal kader vallen Heel huiselijk gezegd: waar blijven we dan om nog maar te zwijgen over de vraag, hoe zo iets in de gemeente opgenomen zal wor den. Toch heeft en daarin speelde ook het bij het algemeen diakonaal bureau ingewonnen advies een rol broeder X zijn televisie gekregen en zuster Y niet. Niet omdat men van oordeel was dat van nu voortaan t.v.-toestellen, wasma chines en wat nu al, rustig „aange vraagd" kunnen worden bij de diakonie. Er zijn vandaag niet meer van die kant en klare antwoorden op alle vragen te geven. Maar omdat men de beslissing heeft laten afhangen van de strikt per soonlijke (en hier zijn we al uit de sfeer van het algemene) behoeften en om standigheden van de betrokkenen. Door aan 't verzoek van broeder X te vol doen, verstond, in dat geval, de diako nie haar taak. Had zij gehoor gege ven aan de vraag van zuster Y, dan zou alweer: in dat geval sprake zijn geweest van vrijgevigheid, die niets met aiakonale zorg te maken heeft. We kunnen ons voorstellen dat de diakonie bemiddelt bij het verkrijgen van vervoer voor een invalide, die daar door zijn werk kan blijven doen en als gevolg ervan niet afhankelijk wordt. Toch zal niemand gaan beweren, dat, als je graag een wagentje voor de deur hebt staan, je dan maar eens naar de diakonie moet schrijven. We kunnen ons indenken dat, zeg maar, een was machine voor de één dringende levens behoefte is en voor de ander niet meer dan wat extra gemak. II

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1963 | | pagina 1