HEB iET HART LEESTAFEL Predikbeurten zondag 24 maart 1963 ABONNEERT U ZEEUWSE KERKBODE U was toch ook eens lid Zendingsjeugdwerk Rwanda Wijk is voornemens 28 april afscheid te nemen van Hoogvliet wegens vertrek naar Haar lem-Z. Ds. A. B. C. Hofland te Sarnia is voornemens 8 mei intrede te doen te ,'s-Gra- venhage-Moerwijk na bevestiging door zijn broer, Ds. A. C. Hofland van Rotterdam- Charlois -Ds. H. Hortensius is voornemens 26 mei afscheid te nemen van Ommen om 9 juni d.o.v. intrede te doen te Harderwijk Ds. L. Loosraan te Bodegraven is voornemens 14 juli intrede te doen te Scheveningen. Ds. F. J. Jonkhof te Rotterdam, em. predi kant van Parijs, is door de kerkeraad van Rotterdam aangezocht een belangrijk deel van zijn beschikbare tijd te willen geven voor het pastoraat onder de randkerkelijke gerefor meerden. Ds. A. G. Kornet is verhuisd van O.- en N.- Wetering naar Singel 28 te Vlissingen. Dr. J. Verkuyl, thans in ons land, heeft de kerkeraad van de zendende kerk te Rotterdam verzocht hem emeritaat te willen verlenen. De kerkeraad benoemde een commissie, waarin ook zendingsinstanties vertegenwoordigd zullen zijn om hem nader te adviseren. Dr. Verkuyl, die 54 jaar oud is, werd in 1932 predikant te Laren (N.-H.), arbeidde te Leiden onder de studerende oosterlingen en trad 7 maart 1937 in dienst van de zending, uitgezonden door de kerk van Rotterdam. Hij heeft als de man van de lectuurdienst en als hoogleraar aan de chr. universiteit te Djakarta zich voor het zen dingswerk grote verdiensten verworven. Thans is hij werkzaam als secr. van de Ned. Zen dingsraad. Geleen De kerkeraad besloot met alge mene stemmen over te gaan tot het beroepen van een tweede predikant. De evangelisatie- arbeid en het jeugdwerk zullen hem met name worden toevertróuwd. De kerkeraad zal de gemeente over deze zaak echter eerst horen. De kerk van Geleen telt 879. zielen. Zij is de jongste kerk in de classis Maastricht. Hecrenveen De kerkeraad ontving van S.S.K. bericht, dat in verband met kerkrestau ratie een renteloze lening zal worden verstrekt van f75.000,— met een looptijd van twee jaar. Rotterdam De kerkeraad besloot niet in te gaan op de suggestie van het sociologisch rapport een negende wijkpredikant te be roepen of een speciale kracht voor het werk onder de bejaarden aan te trekken. De kerke raad heeft de Evangelisatieraad uitgenodigd leiding te geven aan de arbeid onder de rand- kerkelijken en besloot daartoe een commissie voor speciale contacten in het leven te roepen. Aan de evangelisatie-predikant zal gevraagd worden een deel van zijn tijd voor dit werk af te staan. Het onjuiste adres Ds. R. J. Beukema te Ermelo moest een beurt vervullen in de va kante kerk van Wapenveld. Hij vroeg aan een voorbijganger de weg en zo kwam hij te recht in het kerkgebouw aan de Kanaaldijk. Hij verwisselde zijn jas voor de toga, nieuws gierig aangestaard door de ambtsdragers in de consistoriekamer van wie ook niemand iets zei. Totdat Ds. B. Geuchies binnenkwam en vroeg: bent u wel goed, dit is de vrijgemaakte kerkDs. Geuchies hielp ook Mevrouw Beukema, die reeds in de kerk plaatsgenomen had uit de droom en zijn collega op het goede pad, laten we liever zeggen: op het pad dat hij hebben moest. NIEUWE POCKETS VAN KOK In de Boeketreeks van de firma Kok verscheen onder titel ,,40 jaar evan- geliste" een aantal herinneringen van de bekende juffrouw Hendriks uit Kampen. De herinneringen zijn door haar zuster, mej. K. Hendriks op schrift gesteld en laten zich vlot lezen. Wellicht zal niet ieder het met de methode van juffrouw Hendriks eens zijn, misschien zelfs haar werkwijze verwerpelijk achten. Zij heeft echter vruchten op haar arbeid mogen zien. Wie juffrouw Hendriks kent, zal zeker wel iets meer van en over haar willen lezen en wie haar niet kent, heeft nu alle gelegenheid om kennis met haar en haar werk te maken. Van geheel andere aard is de andere pocket ,,Rome en Reformatie", een poging tot een eerlijk gesprek door A. T. Besselaar en J. Spoelstra. Twee predikanten onzer kerken, die een be zoek aan het concilie brachten. Over het concilie zelf zal de lezer echter niets lezen, daar de schrijvers zoals uit de ondertitel reeds valt op te maken, een poging willen doen om tot een eerlijk gesprek met Rome te komen. Wellicht hierom zijn ook de aanhalin gen van bijbelteksten uit rooms katho lieke vertalingen en worden de bijbelse namen volgens het r.k. gebruik ge transcribeerd. Het is verder een heel populair boekje gebleven en dat was de opzet ook bestemd voor niet geschoolden, schrijvers spreken van gemeenteleden en leken. Voor wie op het terrein van het door hen behan delde onderwerp nog niet of nauwe lijks thuis is, moge dit boekje goede oriënterende diensten bewijzen. v. H. Deze week willen wij denken aan al diegenen die het Evangelie van het lijden van onze Heer vertellen aan kinderen. Op de scholen en de zon dagsscholen, in de weekclubs en in de kinderdiensten. Mogen zij Gods Hei lige Geest ontvangen om al die ver halen van het heil naar de bedoeling van onze Heer te vertellen. op uw eigen kerkelijk blad de CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Van Til. Voorber. H. Av. Openbare Belijdenis. 2.30 uur Ds. de Nood te IJsselmuiden. 5 uur Ds. Boonstra. (Noorderkerk) 9.30 uur Ds. de Nood. 5 uur geen dienst. (,,Ontmoetingskerk", Oosterscheldestraat) 8.45 uur Ds. Boonstra, Voorber. H. Av., 5 uur Ds. van Til. Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 uur geen dienst. Amemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Boeyenga, em. pred. te Haarlem. Domburg 9.30 uur Ds. v. d. Bom, 2.30 u. Ds. Verschoor Gapinge 9.30 en 2 uur Ds. Boot. Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds. Oegema. Koudelcerke (Ned. Herv. Kerk) 10.30 en 7 uur Ds. Elshout. Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Heesen. Nam. Voorber. H. Av. Bevestiging lidmaten. Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds. Gommer. Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe. St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. Ringnalda te Overveen. Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Brederveld. Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk. Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds. Van der Schaaf te Nieuw Zeeland. Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Van Ulden. Westkapelle 10 uur Ds. de Jongh, 2.30 uur CLASSIS AXEL. Aardenburg 10 en 3 uur Ds. De Vries. Axel 10 en 3 uur Ds. Van Leeuwen. Breskens 10 en 3 uur Ds. Coumou te Haarlem. Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek. Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Terneuzen 10 en 3 uur Ds. Van Hattem. Oostburg 10 en 2.30 uur Ds. Van Mechelen. Sas van Gent (zaaltje Nederlands Hervormde Kerk) 7 uur Ds. Van Hattem. Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Van Driel te Ouddorp. Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Krabbe te Hillegom, Voorbereiding H. Av. CLASSIS GOES. Baarland 10 en 2.30 uur Ds. Hoogkamer. Borssele 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. Kats. Colijnsplaat 10 en 2.30 uur Ds. Van Rheenen. Driewegen 9.30 en 2 uur Ds. v. d. Veen. Geersdijk 10 en 2.30 uur Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Kats, Zondag 50. 5 uur Ds. Jansen. (Oosterkerk) 9.15 uur Ds. Jansen, Zondag 51. 5 uur Ds. Kats. Collecte voor ,,Ons Kerkblad". 's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Verschoor te Vlissingen. Heinkenszand 10.30 uur Ds. v. d. Stoel te Bergen op Zoom, 2.30 uur Ds. Jansen te Goes. Kamperland 9.30 en 2.30 uur Ds. Radder. Kapelle 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Leek. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Koolstra. Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. v. d. Stoel. Nieuwdorp 10 en 2.3Ó uur Ds. Goedendorp. Wemeldinge 10 en 2.30 uur Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Heiden. Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. Van Aller. Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Van Oostrum te De Meern CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Haverkamp. Bergen op Zoom 9.30 en 5 uur Ds. Spier te Rijswijk. Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 4 uur Ds. Booy te Yerseke. 4 Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Fidder. Oud-Vossemeer 10 en 3 u. Ds. de Jong, 's-Gravenhage Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. v. Egmond. Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. Tiemersma, Zierikzee. Tholen 10 en 5 uur Ds. Van Egmond. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel. Bruinisse 10 en 5 uur Ds. den Heeten. Haamstede 10 en 3 uur Ds. Boerma. Nieuwerkerk 10 en 5 u. Ds. Noordhof te Den Bommel Oosterland 10 en 2.30 uur Ds. Van Kapel te Rhoon. Scharendijke 10 en 2.30 uur Zierikzee 10 en 5 uur Ds. Spilker te Utrecht. Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds. Huyser. En we zijn dankbaar, dat zich onder de verpleegsters ook vele gelovige zusters bevinden, en niet weinige Gereformeerden. Toch het kan niet anders toch missen onze zieken daar veel. Het is niet mogelijk, dat daar, zoals in onze Christelijke ziekenhuizen, dagelijks door de zusters met de patiënten wordt gebeden en gelezen. En vooral bij verpleging op de grote zalen, kan het gemis aan geeste lijk contact met patiënten en met verpleegsters het lijden onzer zieken verzwaren Ik kan begrijpen, dat men juist dan het ziekenbezoek van de predikant zeer op prijs stelt. Minder kan ik begrijpen, dat dan de patiënt of de familie van de patiënt, de wijkpredikant geen bericht van opname zendt. Zodat, als dit bericht ons niet vanwege de directie van het ziekenhuis werd toegezonden, wij predikanten van deze opname dikwijls geheel onkundig zouden blijven. En nog minder begrijp ik het volgende: Ik kom als predikant bij een onzer zieken. Ook bij alle medewerking is zulk een ziekenbezoek op een grote zaal altoos enigszins bezwaarlijk. Het feit, dat links en rechts andere zieken liggen, maakt, dat de patiënt zich moeilijk kan uitspreken. En zoals wij zagen, is dat voor een goed ziekenbezoek toch zo hoog nodig. Maar goed, wij trachten dan toch elkander zo dicht mogelijk te naderen. En dan stel ik aan de patiënt de vraag: mag ik even uw Bijbel hebben En wat denkt ge, dat we dan ten antwoord krijgen Niet altoos, maar toch helaas wel dikwijls „Ach, dominee, ik heb hier geen Bijbel bij mij." Nu zou ik dat nog kunnen begrijpen, als de patiënt pas was opgeno men. Maar als een patiënt, die daar al weken ligt, nu zulk een antwoord geeft, zie, dan moet ik bij mijn ziekenbezoek toch wel heel ernstig gaan vermanen. Want dan sta ik tegenover een heel droevig verschijnsel. Ik vraag dan wel eens: HEBT GE OOK KAM EN TANDENBORSTEL BI] U En dat is altoos in orde. Want dat is voorschrift van het ziekenhuis. Maar heeft dan die patiënt, en heeft dan de familie er nog geen ogen blik aan gedacht, dat die zieke daar allereerst zijn Bijbel nodig heeft Ik vrees dan te moeten veronderstellen, dat die zieke zich daar in die omgeving maar heel weinig als gelovige geopenbaard heeft. En kan dan wel niet goedkeuren, maar toch wel enigszins begrijpen, dat de mede patiënten na afloop schampere opmerkingen maken over het predikants- bezoek. En begrijp dan ook wel, dat die zieke naar het predikantsbezoek niet erg verlangend uitzag. Maar dan moet men ook niet klagen over gemis aan geestelijk contact. Ik ben er zeker van, dat wanneer een zieke dagelijks bidt en zijn Bijbel leest, er ook wel eens een zuster of een patiënt zal zijn, die door woord of daad zal tonen de Bijbel lief te hebben. Dat kan die patiënt of die zuster niet laten. En dat zal niemand verbieden. En dan kan die patiënt daar ook in die omgeving ten zegen zijn. We menen, dat dit alles voor zichzelf spreekt en geen nadere com mentaar behoeft. A. ELSHOUT. A. J. Boom, Zenuwarts, Drs. A. Elshout, Dr. P. C. Kraan, Chirurg. Correspondentie over deze rubriek te richten aan Drs. A. Elshout, Koudekerke. GIRO 75111 t.n.v. „HEB HET HART EENS" AMERSFOORT

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1963 | | pagina 3