Uit de Gemeenten
NIEUWS
Predikbeurten zondag lO en woensdag 13 maart 1963 (Biddag)
renderwijze, in de „herdersbeeldspraak"
niet tegen.
Ook in ander opzicht blijft het woes
tijnleven zijn invloed oefenen. Wan
neer, in de dagen van Achab, de wel
vaart, de luxe en de afval (Baals-
dienst) een hoogtepunt bereikt hebben,
doemt ineens de ruige gestalte van Elia
op. Niet voor niets komt hij uit het
Overjordaanse, het gebied op de grens
van de woestijn; het land, waarop de
echte Kanaanitische cultuur nooit veel
vat had kunnen krijgen. Juist uit dit
land van schaapsherders (zie Num.
32 1komen de echte „Jahwisten", de
vurige ijveraars voor de dienst van Jah
we, de God van Israël, en heftige te
genstanders van het dienen van andere
goden. Dit ruige volk is getrouwer ge
bleven aan de tradities van Israël dan
het meer in de luxe van de cultuur le
vende volksdeel ten westen van de Jor-
daan. Trouwens, ook daar in het wes
ten was verschil. Juda, in zijn woestijn
achtige onvruchtbare stamgebied, is al
tijd veel ruwer, veel minder gecultiveerd,
gebleven dan het Israël van het Noord
rijk. Juist daarom heeft Juda ook veel
minder opengestaan voor Kanaanitische
invloed en Baaiisme.
Door de tijden heen zijn er in Israël
steeds weer mensen opgestaan, die het
gevaar van de cultuur zagen en ertegen
waarschuwden. Onder deze „cultuur-
protestanten" treffen we b.v. de Nasi-
raeërs aan. Ze drinken geen wijn: het
landbouwcultuurprodukt bij uitnemend
heid. Ze verzorgen hun uiterlijk niet,
maar hebben de lange haardracht der
woestijnbewoners. Natuurlijk is er over
de Nasiraeërs nog wel meer te zeggen
dan dat ze cultuurprotestanten zijn,
maar die kant zit er toch duidelijk ook
aan. In zijn laatste grote vertegenwoor
diger in de Bijbel, Johannes de Doper,
staat het Nasiraeïsme duidelijk voor
ons. Mantel van kameelhaar, typische
stof van de woestijn; levend in de woes
tijn, ver van de geneugten van het cul
tuurland; primitief, ongecultiveerd
voedsel: sprinkhanen en wilde honing.
Eén groot protest tegen het zelfgenoeg
zame leven. Eén grote bedreiging: God
gaat uw zekerheden wegrukken, de bijl
ligt al aan de wortel der bomen. Eén
grote oproep: het moet heel anders wor
den bekeert u
Nog een stap verder dan de Nasi
raeërs gingen de Rechabieten. Uit Jer.
35 6, 7 vernemen we, dat zij aan het
Nomaden-ideaal trouw waren gebleven
tot in de dagen van de ondergang van
Juda. Ze hadden geen grondbezit, zaai
den of plantten niet, dronken geen wijn
en woonden niet in huizen; buiten de
steden en dorpen woonden ze in ten
ten. Alleen door de dreiging van het
leger van Nebukadnezar hadden ze
voor deze keer een toevlucht gezocht
binnen de muren van Jeruzalem (Jer.
35 11). De trouw en de gehoorzaam
heid van deze Rechabieten worden in
Jer. 35 aan heel Israël ten voorbeeld
gesteld en zelfs wordt hun in vs. 19 een
bijzondere belofte gegeven. Misschien
kunnen we er in dat verband aan den
ken, dat er nog vandaag aan de dag
een secte der Rechabieten te vinden
is in Mesopotamië en Arabië. Maar of
dezen van de Bijbelse Rechabieten af
stammen, weten we helaas niet. Het is,
na al het voorafgaande, geen wonder,
dat we de stichter van deze orde, Jona-
dab de zoon van Rechab, in 2 Kon.
10:15, 16 aantreffen in gezelschap
van Jehu, terwijl deze bezig is de Baals-
dienst met wortel en tak uit te roeien.
De cultuur-wantrouwende woestijn
mystiek is blijven bestaan, nog eeuwen
na de ondergang van het Tweestam-
menrijk (587 voor Chr.). De secte,
wier rollen gevonden zijn in grotten bij
de Dode Zee, is er een bewijs van.
Monniken en kluizenaars uit de eerste
eeuwen van de christelijke kerk niet
minder. En in wezen is de spanning
tussen cultuurgenieting en cultuurmij-
ding ook onoplosbaar. Ze is onver
mijdelijk in het leven van hen, die wel
in de wereld, maar niet van de wereld
zijn. Ze vergezelt de kerk op al haar
zwerftochten van het verloren paradijs
naar de nieuwe aarde. Ze zal pas ver
dwenen zijn als kerk en wereld, para
dijs en (nieuwe) aarde een en hetzelfde
geworden zijn. J.V.
NIEUWERKERK
1. Giften Ontvangen van een zr. 2,50.
Van een br. en zr. 2,50. Hartelijk dank.
2. De Biddag De tweede dienst zal dit
maal nog weer 's middags zijn, daar we dit nu
al moeten vaststellen, en het mogelijk is dat
de ongemakken van de winter de avond niet
doen - prefereren.
3. Zending Ik heb nóg een grote spaar-
doos voor postzegels en zal die neerzetten in
ons lokaal. Deze zijn uiteraard speciaal be
stemd voor de Zending. Daar worden ze voor
gegeven. Het zijn de kleine dingen, die we niet
verachten mogen.
4. Met biddag zal de biddagcollecte voor de
kerk weer samenvallen met de eerste collecte
ter versterking van de kerkelijke kas. Voor de
verwarming is extra veel uitgegeven. Net zoals
bij u thuis. Ook in de kerk. Daarom willen we
deze om die reden ook bijzonder aanbevelen.
5. Aande zieken en ouden een hartelijke
groet en een zegen ook op de dag des Heren
toegewenst.
J. H. B.
UIT DE
KERKEN
Beroepen te Hardenberg (vac. D. Pas
man): W. Blanken te Westerbork te
Oosterwolde (Fr.): L. Buitenhuis te Hou
werzijl te Oosterend op TexelT. S.
van Leeuwen te Molenaarsgraaf-Brandwijk
- te Sliedrecht (2e pred. pl.M. Gras-
hoff te Bleiswijk te Baambrugge J. C.
Schouten te Emmeloord te den Burg op
Texel: Joh. Goldschmeding, kand. te Loe-
nen a. d. Vecht te HoogezandrSappe-
meer (vac. S. G. Bloem): J. Nierop te
Haulerwijk te Koudekerk a. d. Rijn en
te Donkerbroek I. Makkinga te Wilsum
(O.) te Oldeboorn en te Suawoude
D. v. Santen, kand. te Schipluiden te
Aalten (vac. R. Siertsema), Broek op Lan-
gendijk en te Sneek (4e pred. pl.): P. C.
v. d. Wel te Siegerswoude te Coevor-
den (2e pred. pl.): R. J. Beukema te Er-
melo.
Aangenomen naar BaambruggeJ. C.
Schouten te Emmeloord naar Harder
wijk (3e pred. pl.): H. Hortensius te Om
men naar Nieuwerkerk a. d. Yssel: E.
Warnink, kand. te Zaandam.
Bedankt voor Doezum G. O. N. Veen-
huizen te Grouw-Irnsum voor Gronin-
gen-Zuid (vac. A. Wijngaarden): H. Hor
tensius te Ommen -- voor Groningen-Zuid
(4e pred. pl.): A. Nagelkerke te Rotter-
dam-Overschie voor Dussen, Oosterend
(Fr.), Schettens en Longerhouw, Schoon-
dijke, Tijnje, Wijckel en voor Zoutkamp
E. Warnink, kand. te Zaandam voor
's-Gravenhage-Zuid (vac. Dr. P. v. d.
Spek): M. T. Minnema te 's-Gravenzande.
Examens. De classis Amsterdam
heeft met goed gevolg praep. geëxamineerd
en beroepbaar verklaard de heren J. Hel
derman en J. A. C. Rullmann, beiden te
Amsterdam en T. Zuidema te Amstelveen,
allen kand. aan de V.U. Aan de V.U.
slaagden voor het prop. examen theologie
de heeren A. C. Bronswijk te Haarlem en
G. Verburg te Hilversum en voor het doet.
examen theologie H. Zwaanstra te Engle-
wood (U.S.A.).
Beroepbaar. De heer Joh. Goldschme
ding te Loenen a. d. Vecht, kand, aan de
V.U., is beroepbaar.
Afscheid en intrede. Kand. J. C. Lan-
geveld te Molenaarsgraaf-Brandwijk is
voornemens a.s. zondag intrede te doen te
Vianen, na bevestiging door Ds. J. van
Leeuwen van Zeist. Kand. H. Hoekse-
ma te Kampen is voornemens 17 maart in
trede te doen te Goënga, na bevestiging
door Ds. J. S. v. d. Bos van Xeens.
De bevestiging van Ds. W. M. de Bakker
te Helpman op 7 april te Zuidwolde (Dr.)
zal plaats vinden door zijn schoonvader,
Ds. H. J. ten Brink van St. Jansklooster.
Amsterdam. In aansluiting op wat
wij vorige week meldden over de toelich
ting die ambtenaren van de dienst voor
stadsontwikkeling in de kerkeraad gegeven
hebben over de zich ontwikkelende situa
tie in de burgerlijke gemeente, lezen we
nu in het kerkeraadsverslag van deze ge
meente, dat een verdere achteruitgang in
bevolking in de binnenstad stellig is te
verwachten. Deze telde in 1860 250.000
bewoners, welk cijfer klom tot 300.000.
Rond de eeuwwisseling begon de daling
en nu wonen er nog maar 100.000 mensen
in dit stadsdeel. De sterkste teruggang valt
te constateren op Uilenburg, door de sa
nering en rondom de Dam. In de Kalver-
straat woont sedert jaren geen enkele ge
reformeerde meer. Gaan de saneringsplan
nen voor de binnenstad door, dan bete
kent dat, dat in de toekomst 50.000 gezin
nen elders een heenkomen moeten zoeken,
terwijl in de nieuw te bouwen woningen in
de city ongeveer 10.000 mensen worden
verwacht. Bij de afbraak vallen naast krot
ten om verkeerstechnische redenen ook
nog goede panden. Aangenomen mag wor
den, dat jaarlijks 1500 oude woningen zul
len verdwijnen. De Haarlemmer Houttui
nen komen het eerst aan de beurt. Alleen
reeds in de tuinsteden van burgerlijk Am
sterdam wonen 6000 gereformeerden.
Het ministerie van sociale zaken heeft de
bouwplannen voor een verpleeghuis aan
de Hugo de Grootkade goedgekeurd.
Bergen op Zoom. N.a.v. het boekje
„Van kerken tot kerk" sprak de kerkeraad
uit, dat hij zijn houding dient te bepalen
en verschillende punten nader moet bespre
ken. De voorzitter, Ds. A. G. v. d. Stoel,
gaf een kort overzicht van de voornaamste
punten uit dit geschrift. De kerkeraad
sprak uit, dat hij geen eenheid wil ten
koste van de Waarheid. De Waarheid is
Jezus Christus. Na bespreking van hand
having van de belijdenis, de uitoefening
van de tucht, het pastoraat en de predi
king sprak hij voorts, dat hij de taak heeft
de bestaande contacten te verstevigen.
Deze week werd een samenspreking ge
houden met de Herv. gemeente van Ossen-
drecht en Hoogerheide. Ook met de Herv.
en de Ev. Luth. gemeente alhier zal wor
den samengesproken, waarbij uitgangspunt
is Hoe zien wij de kerk
Emmen. A.s. woensdagavond na af
loop van het biduur voor het gewas, zal
de instituering van de gemeente Angelslo
plaats vinden.
De liturgie in de eredienst. De ker
keraad van Rotterdam-Katendrecht heeft
zich uitvoerig beziggehouden met enkele
adviezen van de liturgiecommissie in be
trekking beurtzang en koorzang. Wat het
eerst betreft, stelde de kerkeraad vast, dat
het gewenst is de bestaande toestand te
handhaven, waarbij de beurtzang in de
vrijheid van de predikanten wordt gelaten.
Wat de koorzang betreft, meent de kerke
raad, dat enerzijds moet worden bedacht,
dat de gemeentezang een groot Calvinis
tisch goed is, waarvoor men niet dankbaar
genoeg kan zijn, waarom men er voor dient
te waken, dat door invoering van koorzang
daaraan geen afbreuk worde gedaan. Aan
de andere kant kan het zingen van het
koor tijdens de gemeentezang deze laatste
ondersteunen en leiden. Daarom sprak de
kerkeraad uit, dat koorzang geoorloofd en
gewenst is, evenwel uitsluitend ter onder
steuning en leiding van de gemeentezang.
Het is evenwel moeilijk dit in de gemeente
te verwezenlijken, want dan zou men over
drie gelijkwaardige kerkkoren moeten be
schikken.
De emeritaatsgrens. Ter vergadering
van de classis 's-Gravenhage heeft Ds. B.
J. A. Streefkerk van den Haag-West over
de mogelijkheid van verlaging van de
emeritaatsleeftijd van predikanten van 70
op 65. Gehoord het rapport, sprak de
classis uit, dat er alle aanleiding is voor
de kerken om de leeftijd waarop predikan
ten emeritaat kunnen aanvragen van 70
op 65 jaar te brengen. Een dergelijke wij
ziging in de K.O. moet in het belang van
de kerken en haar dienaren worden ge
acht. De classis besloot, zich tot de gene
rale synode te wenden met het verzoek de
emeritaatsleeftijd op 65 jaar te stellen en
zich tot de part. synode te wenden met
het verzoek zich achter haar uitspraak te
stellen.
Scribaten. Als scriba is opgetreden
van Leeuwarden A. J. Woelders, Dennen
straat 15c van Meliskerke C. Polderman,
Bergstraat 13 van Poortugaal P. Bout,
Wilhelminastraat 19.
CLASSIS MIDDELBURG.
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Van Til.
2.30 uur Candidaat Pieterse te Voorschoten.
5 uur Ds. Boonstra.
(Noorderkerk) 9.30 uur Candidaat Pieterse.
5 uur Ds. Van Til.
(„Ontmoetingskerk", Oosterscheldestraat) 8.45 uur
Ds. Boonstra.
Collecte „Kerkopbouw".
Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 uur
geen dienst.
W. (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Van Til.
2.30 uur Ds. Boonstra.
7.30 uur Ds. Boonstra.
Collecte Commissie Steunaanvragen.
Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Oegema, Voorb. H. Av.
Woensdag 10 en 2.30 uur Ds. Oegema.
Domburg 9.30 en 2.30 uur Ds. v. d. Bom.
Bed. H. Av. en Dankz.
Gapinge 9.30 en 2 uur Ds. Boot.
W. 9.30 uur Ds. Boot, 2 uur Ds. Brederveld.
Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds. Visser te Hardinxveld.
W. 10 en 2.30 uur Cand. v. d. Berg te den Haag.
Koudekerke (Ned. Herv. Kerk) 10.30 en 7 uur Ds.
Elshout.
W. 9.30 uur Ds. Elshout, 7.30 uur Ds. Elshout
gemeenschappelijke dienst)
Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Heesen.
W. 10 uur Ds. Van Heesen, 2.30 uur Ds. Gommer.
Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds. Gommer.
W. 10 uur Ds. Gommer, 2.30 uur Ds. Van Heesen.
Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe.
Bed. H. Av. en Dankz.
W. 10 uur Ds. Van Ulden, 2.30 u. Ds. Van Wouwe
St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. Van Ulden.
W. 10 uur Ds. Van Wouwe, 2.30 u. Ds. Van Ulden
Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Brederveld.
Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk.
W. 10 uur Ds. Streefkerk,* 2.30 uur Ds. de Bruyne
te Zandvoort.
Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds. Kornet.
Woensdag 8 uur Ds. Kornet.
Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Cand. Rullmann te
Amsterdam.
Westkapelle 10 en 2.30 uur Ds. De Jongh, Vlootpred.
W. 2.30 uur Ds. Verschoor, 7.30 uur Ds. v. d. Bom
CLASSIS AXEL.
Aardenburg 10 en 3 uur Ds. De Vries.
Biddag voor het Gewas en Arbeid.
Axel 10 en 3 uur Ds. Van Leeuwen.
Breskens 10 en 3 uur
Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek.
Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Vesseur te Boskoop.
Terneuzen 10 en 3 uur Ds. Van Hattem.
Donderdag (Biddag) 7.30 uur Ds. Van Hattem.
Oostburg 10 en 2.30 uur Ds. Van Mechelen.
Sas van Gent (zaaltje Nederlands Hervormde Kerk)
7 uur Ds. Van Hattem.
Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Krabbe te Hillegom.
Donderdag 7 uur Ds. Den Boer.
Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Visscher te Zwijndrecht.
Donderdag 14 maart 10 en 3 uur Ds. Kats te Goes.
CLASSIS GOES.
Baarland 10 en 2.30 uur Ds. Fidder te Krabbendijke.
Borssele 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. Jansen.
W. 10 uur Ds. v. d. Veen, 2.30 uur Ds. Vrolijk.
Colijnsplaat 10 en 2.30 uur Ds. Van Rheenen.
Driewegen 9.30 en 2 uur Ds. Koolstra.
W. 9.30 uur Ds. Vrolijk, 2 uur Ds. v. d. Veen.
Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds. Van Aller.
Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Kats, Bed. H. Av.
5 uur Ds. Jansen, Dankz. H. Av.
(Oosterkerk) 9.15 uur Ds. Jansen, Bed. H. Av.
5 uur Ds. Kats, Dankz. H. Av.
Collecte voor de Kerk.
Woensdag 13 maartvoormiddag alleen Westerkerk
10 uur: Ds. Goedendorp avonddienst: Oosterkerk
7.30 uur Ds. Jansen Westerkerk 7.30 uurDs.
Kats. Extra collecte voor de Kerk.
's-Gravenpolder 10 uur Leesdienst, 5 uur Ds. v. d. Leek
W. 10 en 2.30 uur Ds. Schaafsma te Rotterdam.
Hèinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Van Veen.
Kamperland 9.30 en 2.30 uur Ds. Volten te Rhenen.
Kapelle 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Leek.
W. 10 uur Ds. v. d. Leek, 2.30 uur Ds. Hoogkamer.
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Koolstra.
W. 10 uur Ds. Koolstra, 2.30 uur Ds. Fidder.
Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Cand. Strikwerda, Sneek.
W. 9.15 en 2.30 uur Ds. Keur te Scheveningen.
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Goedendorp.
W. 10 uur?, 2.30 uur Ds. Goedendorp.
Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. Hoogkamer.
Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Heiden.
Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. Radder.
W. 10 en 2.30 uur Ds. Van Leeuwen te Axel.
Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Booy.
W. 10 en 2.30 uur Ds. Booy.
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Haverkamp.
Bergen op Zoom 9.30 en 5 uur Ds. Adema, Rotterdam
W. 7.30 uur Ds. v. d. Stoel.
Hoogerheide Schapendree'f 21) 9.45 en 4 uur Ds.
v. d. Stoel.
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Craene, Baarland.
W. 9.30 uur Ds. Fidder, 2.30 uur Ds. Koolstra.
Oud-Vossemeer 10 en 3 uur Cand. Ubels te Amsterdam
Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. v. Egmond.
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. Keur.
W. 10 en 2.30 uur Ds. Visscher te Zwijndrecht.
Tholen 10 en 5 uur Ds. Van Egmond.
CLASSIS ZIERIKZEE.
Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds.. Wentsel.
Bruinisse 10 en 5 uur Ds. Schenkeveld te Doorn.
W. 10 uur Ds. Tiemersma, 7 uur Ds. Den Heeten.
Haamstede 10 en 3 uur Ds. Boerma.
W. 10 en 7.30 uur Ds. Boerma.
Nieuwerkerk 10 en 3 uur Ds. Becker.
W. 10 uur Ds. Becker, 3 uur Ds. Boerma.
Oosterland 10 en 2.30 uur Ds. Huyser.
Bed. H. Av. en Dankz.
W. Ds. Wouters te Dordrecht.
Scharendijke 10 en 2.30 uur
Zierikzee 10 en 5 uur Ds. Tiemersma.
W. 10 uur Ds. Wentsel, 7 uur Ds. Tiemersma.
Zonnemaire 10 en 2.30 uur