Uit de Gemeenten NIEUWS Predikbeurten zondag lO en woensdag 13 maart 1963 (Biddag) renderwijze, in de „herdersbeeldspraak" niet tegen. Ook in ander opzicht blijft het woes tijnleven zijn invloed oefenen. Wan neer, in de dagen van Achab, de wel vaart, de luxe en de afval (Baals- dienst) een hoogtepunt bereikt hebben, doemt ineens de ruige gestalte van Elia op. Niet voor niets komt hij uit het Overjordaanse, het gebied op de grens van de woestijn; het land, waarop de echte Kanaanitische cultuur nooit veel vat had kunnen krijgen. Juist uit dit land van schaapsherders (zie Num. 32 1komen de echte „Jahwisten", de vurige ijveraars voor de dienst van Jah we, de God van Israël, en heftige te genstanders van het dienen van andere goden. Dit ruige volk is getrouwer ge bleven aan de tradities van Israël dan het meer in de luxe van de cultuur le vende volksdeel ten westen van de Jor- daan. Trouwens, ook daar in het wes ten was verschil. Juda, in zijn woestijn achtige onvruchtbare stamgebied, is al tijd veel ruwer, veel minder gecultiveerd, gebleven dan het Israël van het Noord rijk. Juist daarom heeft Juda ook veel minder opengestaan voor Kanaanitische invloed en Baaiisme. Door de tijden heen zijn er in Israël steeds weer mensen opgestaan, die het gevaar van de cultuur zagen en ertegen waarschuwden. Onder deze „cultuur- protestanten" treffen we b.v. de Nasi- raeërs aan. Ze drinken geen wijn: het landbouwcultuurprodukt bij uitnemend heid. Ze verzorgen hun uiterlijk niet, maar hebben de lange haardracht der woestijnbewoners. Natuurlijk is er over de Nasiraeërs nog wel meer te zeggen dan dat ze cultuurprotestanten zijn, maar die kant zit er toch duidelijk ook aan. In zijn laatste grote vertegenwoor diger in de Bijbel, Johannes de Doper, staat het Nasiraeïsme duidelijk voor ons. Mantel van kameelhaar, typische stof van de woestijn; levend in de woes tijn, ver van de geneugten van het cul tuurland; primitief, ongecultiveerd voedsel: sprinkhanen en wilde honing. Eén groot protest tegen het zelfgenoeg zame leven. Eén grote bedreiging: God gaat uw zekerheden wegrukken, de bijl ligt al aan de wortel der bomen. Eén grote oproep: het moet heel anders wor den bekeert u Nog een stap verder dan de Nasi raeërs gingen de Rechabieten. Uit Jer. 35 6, 7 vernemen we, dat zij aan het Nomaden-ideaal trouw waren gebleven tot in de dagen van de ondergang van Juda. Ze hadden geen grondbezit, zaai den of plantten niet, dronken geen wijn en woonden niet in huizen; buiten de steden en dorpen woonden ze in ten ten. Alleen door de dreiging van het leger van Nebukadnezar hadden ze voor deze keer een toevlucht gezocht binnen de muren van Jeruzalem (Jer. 35 11). De trouw en de gehoorzaam heid van deze Rechabieten worden in Jer. 35 aan heel Israël ten voorbeeld gesteld en zelfs wordt hun in vs. 19 een bijzondere belofte gegeven. Misschien kunnen we er in dat verband aan den ken, dat er nog vandaag aan de dag een secte der Rechabieten te vinden is in Mesopotamië en Arabië. Maar of dezen van de Bijbelse Rechabieten af stammen, weten we helaas niet. Het is, na al het voorafgaande, geen wonder, dat we de stichter van deze orde, Jona- dab de zoon van Rechab, in 2 Kon. 10:15, 16 aantreffen in gezelschap van Jehu, terwijl deze bezig is de Baals- dienst met wortel en tak uit te roeien. De cultuur-wantrouwende woestijn mystiek is blijven bestaan, nog eeuwen na de ondergang van het Tweestam- menrijk (587 voor Chr.). De secte, wier rollen gevonden zijn in grotten bij de Dode Zee, is er een bewijs van. Monniken en kluizenaars uit de eerste eeuwen van de christelijke kerk niet minder. En in wezen is de spanning tussen cultuurgenieting en cultuurmij- ding ook onoplosbaar. Ze is onver mijdelijk in het leven van hen, die wel in de wereld, maar niet van de wereld zijn. Ze vergezelt de kerk op al haar zwerftochten van het verloren paradijs naar de nieuwe aarde. Ze zal pas ver dwenen zijn als kerk en wereld, para dijs en (nieuwe) aarde een en hetzelfde geworden zijn. J.V. NIEUWERKERK 1. Giften Ontvangen van een zr. 2,50. Van een br. en zr. 2,50. Hartelijk dank. 2. De Biddag De tweede dienst zal dit maal nog weer 's middags zijn, daar we dit nu al moeten vaststellen, en het mogelijk is dat de ongemakken van de winter de avond niet doen - prefereren. 3. Zending Ik heb nóg een grote spaar- doos voor postzegels en zal die neerzetten in ons lokaal. Deze zijn uiteraard speciaal be stemd voor de Zending. Daar worden ze voor gegeven. Het zijn de kleine dingen, die we niet verachten mogen. 4. Met biddag zal de biddagcollecte voor de kerk weer samenvallen met de eerste collecte ter versterking van de kerkelijke kas. Voor de verwarming is extra veel uitgegeven. Net zoals bij u thuis. Ook in de kerk. Daarom willen we deze om die reden ook bijzonder aanbevelen. 5. Aande zieken en ouden een hartelijke groet en een zegen ook op de dag des Heren toegewenst. J. H. B. UIT DE KERKEN Beroepen te Hardenberg (vac. D. Pas man): W. Blanken te Westerbork te Oosterwolde (Fr.): L. Buitenhuis te Hou werzijl te Oosterend op TexelT. S. van Leeuwen te Molenaarsgraaf-Brandwijk - te Sliedrecht (2e pred. pl.M. Gras- hoff te Bleiswijk te Baambrugge J. C. Schouten te Emmeloord te den Burg op Texel: Joh. Goldschmeding, kand. te Loe- nen a. d. Vecht te HoogezandrSappe- meer (vac. S. G. Bloem): J. Nierop te Haulerwijk te Koudekerk a. d. Rijn en te Donkerbroek I. Makkinga te Wilsum (O.) te Oldeboorn en te Suawoude D. v. Santen, kand. te Schipluiden te Aalten (vac. R. Siertsema), Broek op Lan- gendijk en te Sneek (4e pred. pl.): P. C. v. d. Wel te Siegerswoude te Coevor- den (2e pred. pl.): R. J. Beukema te Er- melo. Aangenomen naar BaambruggeJ. C. Schouten te Emmeloord naar Harder wijk (3e pred. pl.): H. Hortensius te Om men naar Nieuwerkerk a. d. Yssel: E. Warnink, kand. te Zaandam. Bedankt voor Doezum G. O. N. Veen- huizen te Grouw-Irnsum voor Gronin- gen-Zuid (vac. A. Wijngaarden): H. Hor tensius te Ommen -- voor Groningen-Zuid (4e pred. pl.): A. Nagelkerke te Rotter- dam-Overschie voor Dussen, Oosterend (Fr.), Schettens en Longerhouw, Schoon- dijke, Tijnje, Wijckel en voor Zoutkamp E. Warnink, kand. te Zaandam voor 's-Gravenhage-Zuid (vac. Dr. P. v. d. Spek): M. T. Minnema te 's-Gravenzande. Examens. De classis Amsterdam heeft met goed gevolg praep. geëxamineerd en beroepbaar verklaard de heren J. Hel derman en J. A. C. Rullmann, beiden te Amsterdam en T. Zuidema te Amstelveen, allen kand. aan de V.U. Aan de V.U. slaagden voor het prop. examen theologie de heeren A. C. Bronswijk te Haarlem en G. Verburg te Hilversum en voor het doet. examen theologie H. Zwaanstra te Engle- wood (U.S.A.). Beroepbaar. De heer Joh. Goldschme ding te Loenen a. d. Vecht, kand, aan de V.U., is beroepbaar. Afscheid en intrede. Kand. J. C. Lan- geveld te Molenaarsgraaf-Brandwijk is voornemens a.s. zondag intrede te doen te Vianen, na bevestiging door Ds. J. van Leeuwen van Zeist. Kand. H. Hoekse- ma te Kampen is voornemens 17 maart in trede te doen te Goënga, na bevestiging door Ds. J. S. v. d. Bos van Xeens. De bevestiging van Ds. W. M. de Bakker te Helpman op 7 april te Zuidwolde (Dr.) zal plaats vinden door zijn schoonvader, Ds. H. J. ten Brink van St. Jansklooster. Amsterdam. In aansluiting op wat wij vorige week meldden over de toelich ting die ambtenaren van de dienst voor stadsontwikkeling in de kerkeraad gegeven hebben over de zich ontwikkelende situa tie in de burgerlijke gemeente, lezen we nu in het kerkeraadsverslag van deze ge meente, dat een verdere achteruitgang in bevolking in de binnenstad stellig is te verwachten. Deze telde in 1860 250.000 bewoners, welk cijfer klom tot 300.000. Rond de eeuwwisseling begon de daling en nu wonen er nog maar 100.000 mensen in dit stadsdeel. De sterkste teruggang valt te constateren op Uilenburg, door de sa nering en rondom de Dam. In de Kalver- straat woont sedert jaren geen enkele ge reformeerde meer. Gaan de saneringsplan nen voor de binnenstad door, dan bete kent dat, dat in de toekomst 50.000 gezin nen elders een heenkomen moeten zoeken, terwijl in de nieuw te bouwen woningen in de city ongeveer 10.000 mensen worden verwacht. Bij de afbraak vallen naast krot ten om verkeerstechnische redenen ook nog goede panden. Aangenomen mag wor den, dat jaarlijks 1500 oude woningen zul len verdwijnen. De Haarlemmer Houttui nen komen het eerst aan de beurt. Alleen reeds in de tuinsteden van burgerlijk Am sterdam wonen 6000 gereformeerden. Het ministerie van sociale zaken heeft de bouwplannen voor een verpleeghuis aan de Hugo de Grootkade goedgekeurd. Bergen op Zoom. N.a.v. het boekje „Van kerken tot kerk" sprak de kerkeraad uit, dat hij zijn houding dient te bepalen en verschillende punten nader moet bespre ken. De voorzitter, Ds. A. G. v. d. Stoel, gaf een kort overzicht van de voornaamste punten uit dit geschrift. De kerkeraad sprak uit, dat hij geen eenheid wil ten koste van de Waarheid. De Waarheid is Jezus Christus. Na bespreking van hand having van de belijdenis, de uitoefening van de tucht, het pastoraat en de predi king sprak hij voorts, dat hij de taak heeft de bestaande contacten te verstevigen. Deze week werd een samenspreking ge houden met de Herv. gemeente van Ossen- drecht en Hoogerheide. Ook met de Herv. en de Ev. Luth. gemeente alhier zal wor den samengesproken, waarbij uitgangspunt is Hoe zien wij de kerk Emmen. A.s. woensdagavond na af loop van het biduur voor het gewas, zal de instituering van de gemeente Angelslo plaats vinden. De liturgie in de eredienst. De ker keraad van Rotterdam-Katendrecht heeft zich uitvoerig beziggehouden met enkele adviezen van de liturgiecommissie in be trekking beurtzang en koorzang. Wat het eerst betreft, stelde de kerkeraad vast, dat het gewenst is de bestaande toestand te handhaven, waarbij de beurtzang in de vrijheid van de predikanten wordt gelaten. Wat de koorzang betreft, meent de kerke raad, dat enerzijds moet worden bedacht, dat de gemeentezang een groot Calvinis tisch goed is, waarvoor men niet dankbaar genoeg kan zijn, waarom men er voor dient te waken, dat door invoering van koorzang daaraan geen afbreuk worde gedaan. Aan de andere kant kan het zingen van het koor tijdens de gemeentezang deze laatste ondersteunen en leiden. Daarom sprak de kerkeraad uit, dat koorzang geoorloofd en gewenst is, evenwel uitsluitend ter onder steuning en leiding van de gemeentezang. Het is evenwel moeilijk dit in de gemeente te verwezenlijken, want dan zou men over drie gelijkwaardige kerkkoren moeten be schikken. De emeritaatsgrens. Ter vergadering van de classis 's-Gravenhage heeft Ds. B. J. A. Streefkerk van den Haag-West over de mogelijkheid van verlaging van de emeritaatsleeftijd van predikanten van 70 op 65. Gehoord het rapport, sprak de classis uit, dat er alle aanleiding is voor de kerken om de leeftijd waarop predikan ten emeritaat kunnen aanvragen van 70 op 65 jaar te brengen. Een dergelijke wij ziging in de K.O. moet in het belang van de kerken en haar dienaren worden ge acht. De classis besloot, zich tot de gene rale synode te wenden met het verzoek de emeritaatsleeftijd op 65 jaar te stellen en zich tot de part. synode te wenden met het verzoek zich achter haar uitspraak te stellen. Scribaten. Als scriba is opgetreden van Leeuwarden A. J. Woelders, Dennen straat 15c van Meliskerke C. Polderman, Bergstraat 13 van Poortugaal P. Bout, Wilhelminastraat 19. CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Van Til. 2.30 uur Candidaat Pieterse te Voorschoten. 5 uur Ds. Boonstra. (Noorderkerk) 9.30 uur Candidaat Pieterse. 5 uur Ds. Van Til. („Ontmoetingskerk", Oosterscheldestraat) 8.45 uur Ds. Boonstra. Collecte „Kerkopbouw". Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 uur geen dienst. W. (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Van Til. 2.30 uur Ds. Boonstra. 7.30 uur Ds. Boonstra. Collecte Commissie Steunaanvragen. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Oegema, Voorb. H. Av. Woensdag 10 en 2.30 uur Ds. Oegema. Domburg 9.30 en 2.30 uur Ds. v. d. Bom. Bed. H. Av. en Dankz. Gapinge 9.30 en 2 uur Ds. Boot. W. 9.30 uur Ds. Boot, 2 uur Ds. Brederveld. Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds. Visser te Hardinxveld. W. 10 en 2.30 uur Cand. v. d. Berg te den Haag. Koudekerke (Ned. Herv. Kerk) 10.30 en 7 uur Ds. Elshout. W. 9.30 uur Ds. Elshout, 7.30 uur Ds. Elshout gemeenschappelijke dienst) Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Heesen. W. 10 uur Ds. Van Heesen, 2.30 uur Ds. Gommer. Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds. Gommer. W. 10 uur Ds. Gommer, 2.30 uur Ds. Van Heesen. Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe. Bed. H. Av. en Dankz. W. 10 uur Ds. Van Ulden, 2.30 u. Ds. Van Wouwe St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. Van Ulden. W. 10 uur Ds. Van Wouwe, 2.30 u. Ds. Van Ulden Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Brederveld. Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk. W. 10 uur Ds. Streefkerk,* 2.30 uur Ds. de Bruyne te Zandvoort. Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds. Kornet. Woensdag 8 uur Ds. Kornet. Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Cand. Rullmann te Amsterdam. Westkapelle 10 en 2.30 uur Ds. De Jongh, Vlootpred. W. 2.30 uur Ds. Verschoor, 7.30 uur Ds. v. d. Bom CLASSIS AXEL. Aardenburg 10 en 3 uur Ds. De Vries. Biddag voor het Gewas en Arbeid. Axel 10 en 3 uur Ds. Van Leeuwen. Breskens 10 en 3 uur Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek. Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Vesseur te Boskoop. Terneuzen 10 en 3 uur Ds. Van Hattem. Donderdag (Biddag) 7.30 uur Ds. Van Hattem. Oostburg 10 en 2.30 uur Ds. Van Mechelen. Sas van Gent (zaaltje Nederlands Hervormde Kerk) 7 uur Ds. Van Hattem. Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Krabbe te Hillegom. Donderdag 7 uur Ds. Den Boer. Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Visscher te Zwijndrecht. Donderdag 14 maart 10 en 3 uur Ds. Kats te Goes. CLASSIS GOES. Baarland 10 en 2.30 uur Ds. Fidder te Krabbendijke. Borssele 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. Jansen. W. 10 uur Ds. v. d. Veen, 2.30 uur Ds. Vrolijk. Colijnsplaat 10 en 2.30 uur Ds. Van Rheenen. Driewegen 9.30 en 2 uur Ds. Koolstra. W. 9.30 uur Ds. Vrolijk, 2 uur Ds. v. d. Veen. Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds. Van Aller. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Kats, Bed. H. Av. 5 uur Ds. Jansen, Dankz. H. Av. (Oosterkerk) 9.15 uur Ds. Jansen, Bed. H. Av. 5 uur Ds. Kats, Dankz. H. Av. Collecte voor de Kerk. Woensdag 13 maartvoormiddag alleen Westerkerk 10 uur: Ds. Goedendorp avonddienst: Oosterkerk 7.30 uur Ds. Jansen Westerkerk 7.30 uurDs. Kats. Extra collecte voor de Kerk. 's-Gravenpolder 10 uur Leesdienst, 5 uur Ds. v. d. Leek W. 10 en 2.30 uur Ds. Schaafsma te Rotterdam. Hèinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Van Veen. Kamperland 9.30 en 2.30 uur Ds. Volten te Rhenen. Kapelle 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Leek. W. 10 uur Ds. v. d. Leek, 2.30 uur Ds. Hoogkamer. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Koolstra. W. 10 uur Ds. Koolstra, 2.30 uur Ds. Fidder. Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Cand. Strikwerda, Sneek. W. 9.15 en 2.30 uur Ds. Keur te Scheveningen. Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Goedendorp. W. 10 uur?, 2.30 uur Ds. Goedendorp. Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. Hoogkamer. Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Heiden. Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. Radder. W. 10 en 2.30 uur Ds. Van Leeuwen te Axel. Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Booy. W. 10 en 2.30 uur Ds. Booy. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Haverkamp. Bergen op Zoom 9.30 en 5 uur Ds. Adema, Rotterdam W. 7.30 uur Ds. v. d. Stoel. Hoogerheide Schapendree'f 21) 9.45 en 4 uur Ds. v. d. Stoel. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Craene, Baarland. W. 9.30 uur Ds. Fidder, 2.30 uur Ds. Koolstra. Oud-Vossemeer 10 en 3 uur Cand. Ubels te Amsterdam Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. v. Egmond. Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. Keur. W. 10 en 2.30 uur Ds. Visscher te Zwijndrecht. Tholen 10 en 5 uur Ds. Van Egmond. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds.. Wentsel. Bruinisse 10 en 5 uur Ds. Schenkeveld te Doorn. W. 10 uur Ds. Tiemersma, 7 uur Ds. Den Heeten. Haamstede 10 en 3 uur Ds. Boerma. W. 10 en 7.30 uur Ds. Boerma. Nieuwerkerk 10 en 3 uur Ds. Becker. W. 10 uur Ds. Becker, 3 uur Ds. Boerma. Oosterland 10 en 2.30 uur Ds. Huyser. Bed. H. Av. en Dankz. W. Ds. Wouters te Dordrecht. Scharendijke 10 en 2.30 uur Zierikzee 10 en 5 uur Ds. Tiemersma. W. 10 uur Ds. Wentsel, 7 uur Ds. Tiemersma. Zonnemaire 10 en 2.30 uur

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1963 | | pagina 3