VERKWIK-
NIEUWS
r
Predikbeurten zondag 3 maart 1963
de natuurzuivere
het kind. Omdat de lichamelijke werking van de nieuwe hormonen plots
beginnen, voltrekken de psychische veranderingen zich vaak ook snel.
Indien de opvoeding het kind niet voorbereid op deze fase, kan men zeg
gen, dat het kind erdoor wordt overvallen en daardoor in verwarring
raakt.
Centraal in de wereld van de pubers staat de ,,Umwertung aller Wer-
ten alle zekerheden blijken betrekkelijk, zowel naar buiten als naar bin
nen. Naar buiten blijken vader en moeder mensen met gebreken en hebbe
lijkheden, blijkt de wereld in diepste wezen vijandig en huichelachtig en
is er geen plaats vrij voor de jonge, nieuwe mens. De onoprechtheid, die
achter zelfs onze beste daden en gevoelens ligt („Immers het wensen is
wel bij mij aanwezig, maar het goede uitwerken, kan ik niet". Romeinen
7:18) wordt door de puber ontdekt. Als reactie kent hij daarna soms
helemaal geen vertrouwen meer, geen geloof in het goede en ziet hij alleen
maar het onwaarachtige. Sommigen blijven hierin steken en blijven daar
door eenzaam, zoals de puber eenzaam is. De harmonische oplossing, die
gevonden moet worden, is het aanvaarden van elkaar, zoals we zijn:
gebrekkig, in wezen slecht, maar geheiligd in Christus met de bereidheid
tot vergeven en het vermogen de fouten in onszelf te herkennen en te
belijden. Daar hebben we echter een heel leven voor nodig. U begrijpt
hoe belangrijk het is, dat we in de opvoeding vóór de puberteit niet te
autoritair, dogmatisch of farazeistisch zijn aan de ene kant, maar ander
zijds wel een hecht, simpel fundament leggen in de vorm van discipline
op niet te emotioneel geladen gebieden, zoals op tijd aan tafel zijn of spor
tiviteit en kameraadschappelijke trouw. Een deel van deze zekerheden kan
de beeldenstorm van de puberteit doorstaan en biedt een uitgangspunt
voor de opbouw van een nieuwe mens.
Ook naar binnen voelt de puber zich ontworteld. Hij vervreemdt van
zijn lichaam, dat plotseling log en onhandig is geworden en onbekende
kracht en hartstocht blijkt te bezitten. Ook hier is het weer de opvoeding
en de voorlichting, die bepaalt of er sprake zal zijn van angst en diepe
schuldgevoelens of alleen van verwondering en onzekerheid. Gelukkig
is de huidige generatie van opvoeders wel doordrongen van het feit, dat
wij onze kinderen de sexualiteit mogen voorhouden als een rijke gave in
de schepping, die wij op de weg van heiligmaking mogen beleven. Natuur
lijk zijn ook hier spelregels, maar de sexuele zonden zijn niet erger dan
egoïsme, drift, snoepzucht, oneerlijkheid etc. De onzekerheid van ons op
groeiende kind kunnen en mogen wij niet wegnemen. Hij zal zelf zijn weg
moeten vinden en zal onze ideeën toch niet aanvaarden.
Eenzaamheid beleeft de puber ook door zijn gevoelens. Zijn begeerte
om erkend te worden past niet meer bij zijn behoefte om liefde te ontvan
gen. Zijn kritiek op de volwassenen is moeilijk te verenigen met het ver
langen een concreet ideaal voor ogen te hebben. Eerzucht en achterdocht
vertroebelen vriendschap. Onzekerheid en twijfel verstoren de ontwikke
ling van een toekomstbeeld en daardoor de gerichte werklust. De opbouw
van een eigen geloofsbelijdenis wordt verstoord door het verwerpen van
de God van zijn vader.
Als wij onze kinderen willen helpen in deze tijd van eenzaamheid, zul
len we niet mogen proberen hen af te houden van hun eigen pelgrims
tocht. Alleen God kan hen op deze weg begeleiden. Wij mogen voor hen
bidden en vertrouwen op de verbondsbelofte. Onze sympathie en be
langstelling zijn beter dan ongevraagde hulp. Ons voorbeeld en onze
oprechtheid en zelfkritiek kortom onze gewone menselijkheid zijn, ook al
wordt het verguisd, van zeer veel belang voor het uiteindelijk resultaat.
Aan het eind van de puberteit, op 16-, 17- of 18-jarige leeftijd is de
jonge mens lichamelijk volledig toegerust. In de primitieve cultuur wordt
hij dan als volwassen aanvaard. In onze complexe samenleving moet ech
ter nog een overgangsperiode volgen, de adolescentie, voordat van een
maatschappelijke volwassenheid kan worden gesproken. Hoe meer intel
lectuele en technische talenten aanwezig zijn, hoe langer deze fase duurt.
Vragen omtrent deze rubriek te zenden aan Ds. A. Elshout, Beatrixlaan 17,
Koudekerke.
Betreffende de jaarlijkse verhogingen van de
predikantstractementen, was er een voorstel om
deze, evenals de kinderbijslag, interclassicaal
te regelen.
Besloten werd br. B. een schrijven te zenden,
waarin medegedeeld zal worden, dat 6 kerken
zich in beginsel voor een regeling verklaarden,
3 hier tegen waren en dat de classis voorts
van mening was, dat medewerking aan een
regeling altijd op basis van vrijwilligheid zou
moeten geschieden.
Tenslotte was er nog een brief van Dep.
voor de Psalmberijming, met de mededeling dat
31 maart 1963 de uiterste datum is om op- en
aanmerkingen op de „Proeve van een nieuwe
psalmberijming" in te brengen en een schrij
ven van de classis Goes, dat deze niet kon
voldoen aan het verzoek om de kerk van
Breskens te steunen met hulpdiensten, aange
zien er in eigen classis nog verschillende vaca
tures waren en regelmatig hulp werd geboden
aan Hogerheide.
Na de ingekomen stukken kwam de in
structie van de Kerk van Oostburg in behan
deling. Deze instructie luidde als volgt:
,.De Raad der Ger. Kerk van Oostburg ver
zoekt de classis in verband met de zeer ge
wichtige beslissing t.a.v. de Wereldraad, die op
de eerstkomende Gen. Syn. te verwachten is,
in overweging te nemen of het niet gewenst is
zich via de Part. Syn. van Zeeland tot de
Gen. Syn. te richten met een schrijven, dat
de strekking heeft de Gen. Syn. van aanslui
ting af te houden op principiële en praktische
gronden".
Aangezien over deze zaken op de september-
classis 1962 uitvoerig gesproken was, werd dat
nu niet gedaan en kon de classis het al spoe
dig eens worden over een voorstel zich tot de
Part. Syn. te richten met een schrijven van de
volgende inhoud:
,,De classis Axel verzoekt de Part. Syn. van
Zeeland dringend zich tot de Gen. Syn. te
wenden met het verzoek niet af te wijken van
(Ingezonden mededeling)
het in 1949 ingenomen standpunt t.o.v. de
wereldraad en I.C.C.C., voordat de kerken ge
legenheid gehad hebben het rapport der afge
vaardigden te bestuderen en zich hebben uit
gesproken".
Hierna werd overgegaan tot het punt: rap
porten.
Ds. v. Mechelen behandelde de steunaan
vragen van hulpbehoevende kerken, welke aan
vragen werden goedgekeurd. De omslag voor
de kerken over 1963 zal bedragen f2000,—
Ds. v. Hattem rapporteerde namens de Evan-
gelisatiedeputaten. Ook hier werden de aan
vragen van de verschillende kerken goed
gekeurd. Voor 1963 worden weer 2 classikale
collecten gevraagd.
Ds. de Vries deed als „collecte-deputaat"
verslag van de hem door het A.K.B. toege
zonden collectelijsten der kerken.
Ds. den Boer las het rapport voor over
„veelvuldiger Avondmaalsviering", dat door
gezonden zal worden naar Dr. Harteveldt te
Delft. Over dit rapport het volgende: Alle
kerken hebben het vorig jaar een vragenlijst be
treffende veelvuldiger Avondmaalsviering ont
vangen van deputaten, die zich hiermee bezig
houden. De classis had verzocht deze lijst
in te zenden bij Ds. den Boer, opdat deze
tezamen met Ds. de Vries een overzicht kon
maken hoe de kerken in de classis hierover
dachten. 5 kerken hadden hieraan voldaan. Van
de andere kerken hadden de scribae de lijsten
kennelijk rechtsstreeks verzonden.
Bij het nazien van de lijsten, had de com
missie zich de vraag gesteld, of het aan de
vorm, waarin de vragen gesteld waren, kon
liggen, dat de kerken de beantwoording zo
moeilijk vonden. Op deze vraag had de com
missie echter geen antwoord te geven. Uit de
binnengekomen antwoorden bleek, dat men een
stemmig van oordeel was, dat het schriftuur
lijk verantwoord geacht werd het avondmaal zo
vaak mogelijk te vieren, maar dat dit daarom
niet noodzakelijk was. In veelvuldiger Avond
maal vieren werden ook bezwaren gezien, o.a.
van gewoonte, sleur, onderwaardering en ont
waarding. In het algemeen was men ook de
gedachte toegedaan, dat de gemeente nog niet
rijp was voor een veelvuldiger viering, waar
uit geconcludeerd kon worden, dat men te
vreden was met de bestaande toestand. Mocht
men toch eens tot veelvuldiger H.A.-viering
overgaan, dan was de mening, dat de gemeente
met de betekenis van het Avondmaal zo ver
trouwd moet raken, dat daarop niet telkens in
een aparte preek gewezen moet worden. Be
korting van formulieren is dan ook gewenst.
Over „zittende communie" of „tafels" waren de
meningen verdeeld.
Tussen al de bedrijven door was er ge
stemd voor afgevaardigden naar de Part. Syn.
Gekozen werden: de predikanten: Ds. v. Hat
tem en Ds. v. Mechelen als primi en Ds. den
Boer en Ds. van Leeuwen als secundi; de
ouderlingen br. de Feyter (Schoondijke) en br.
de Ruyter (Terneuzen) als primi en br. Kunst
(Oostburg) en br. de Waard (Axel) als se
cundi; de diakenen: br. v. d. Driest (Oostburg)
als primus en br. Scheele (Terneuzen) als se
cundus. Aan de Part. Syn. zullen nog voorge
dragen worden als Prov. dep. art. 11 (hulpbeh.
kerken), secundus: br. J. de 'Feyter (Schoon
dijke); dep. art. 20 (hulpbeh. studenten), se
cundus: Ds. Verbeek (Hoek).
Nadat afgesproken was om de vacature
beurten in de kerkbode te vermelden en bij het
punt „afdoening van geldelijke zaken" de ver
anderde begroting 1963 was aangenomen, werd
de roepende kerk voor de volgende classis aan
gewezen. Dit zal zijn: Schoondijke. De ver
gadering zal dan eveneens gehouden worden
in Schoondijke, des zaterdags 11 mei, aanvang
9 uur.
In verband met de vaststelling van de vol
gende vergadering werd voorgesteld om op de
volgende vergadering te besluiten de uitnodi
ging voor de e.v. classes 6 weken van tevoren
te doen uitgaan, met verzoek om opgave van
zaken voor het agendum en dit agendum ook
eerder toe te zenden, zodat eventuele zaken
tijdig bekendgemaakt worden bij de kerkeraden
en deze zich ook daarop kunnen bezinnen. Dit
voorstel werd aldus aangenomen.
Na lezing van het kort verslag werd de ver
gadering gesloten met dankgebed.
A. VAN LEEUWEN, scriba II
KAS VOOR HULPBEHOEVENDE
DIACONIEËN VAN DE GEREP. KERKEN
IN ZEELAND
Deputaten van de bovengenoemde kas ver
zoeken de diaconieën, die menen in 1963 finan
ciële bijstand nodig te zullen hebben, hun aan
vragen zo spoedig mogelijk te willen indienen
bij de secretaris van het deputaatschap: J. C.
Wattel, Seisweg 129, Middelburg.
De verzoeken dienen vergezeld te gaan van
een afschrift van de jaarrekening over 1962 en
een staat van bezittingen en schulden per 31
december 1962, beide in tweevoud.
Namens deputaten voornoemd,
J. C. WATTEL, secretaris.
UIT DE
KERKEN
Afscheid en intrede Wegens vertrek naar
Alphen a.d. Rijn nam ds. G. A. Westerveld af
scheid van Dussen met Zondag 52 van de
H. Catechismus Ds. F. Boonstra te Gro
ningen, laatstelijk vrijgemaakt predikant te
Leens, is voornemens 10 maart intrede te doen
te Noordbergum na bevestiging door ds: J. S.
v. d. Bos van Leens Ds. F. de Jong te
CLASSIS MIDDELBURG.
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Boonstra.
2.30 uur Ds. Seegers te Gouda.
5 uur Ds. Oegema te Arnemuiden.
(Noorderkerk) 9.30 uur Ds. Seegers.
5 uur Ds. Boonstra.
(Nederlandse Hervormde Kerk, 't Zand) 8.45 uur
Ds. Van lilden te St. Laurens.
Collecte Evangelisatie in België Jeugdcent.
Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 uur
Ds. De Jongh, Vlootpredikant.
Arnemuiden 10 uur Ds. Boot, 2.30 uur Ds. Oegema.
Domburg 9.30 uur Ds. Streefkerk, 2.30 u. Ds. v. d. Bom
Gapinge 9.30 uur Ds. Oegema, 2 uur Ds. Boot.
Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds. Keur te Scheveningen.
Koudekerke 9 uur Ds. Elshout, 7 uur Ds. Boot (Ned.
Herv. Kerk).
Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Heesen.
Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds. Gommer.
Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe.
Voorm. Voorb. H. Av. en Openb. geloofsbelijdenis.
St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. Van lilden.
Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Brederveld te Helmond.
Veere 10 en 2.30 uur Ds. Scheele te Hollandse Rading.
Vlissingen 9.30 uur Ds. Verschoor, Bevestiging van
Ds. Kornet, 5 uur Ds. Kornet, Intrede.
Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Cand. v. d. Berg te
Den Haag.
Westkapelle 10 uur Ds. v. d. Bom, 2.30 uur Ds.
Streefkerk.
CLASSIS AXEL.
Aardenburg 10 en 3 uur Ds. De Vries.
Axel 10 en 3 uur Ds. Van Leeuwen.
Breskens 10 en 3 uur Dhr. Blokland te Roosendaal
(met verlof uit Brazilië).
Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Schalkwijk te Zeist.
Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Cand. Van Santen te
Schipluiden.
Terneuzen 10 en 3 uur Ds. Van Hattem.
Oostburg 10 en 2.30 uur Ds. Van Mechelen.
Sas van Gent (zaaltje Nederlands Hervormde Kerk)
7 uur
Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Den Boer.
Zoutespui 10 en 3 uur Cand. Pieterse te Voorschoten.
CLASSIS GOES.
Baarland 9.30 en 2 uur Ds. De Craene.
Borssele 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Leek.
Colijnsplaat 10 en 2.30 uur Ds. Van Rheenen.
Driewegen 9.30 en 2 uur Ds. Goedendórp.
Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds. Van Aller.
Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Jansen, Zondag 49.
5 uur Ds. Kats.
(Oosterkerk) 9.15 uur Ds. Kats, Zondag 50.
5 uur Ds. Jansen.
Collecte voor Prov. Deputaten voor het werk onder
de schippers.
's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen.
Heinkenszand 10 en 2.30 uur Cand. Schuman te Lopik.
Kamperland 9.30 en 2.30 uur Ds. Radder.
Kapelle 10 en 2.30 uur Ds. Mintjes.
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Koolstra.
Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Brederveld te Souburg.
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Van Til te Middelburg.
Wemeldinge 10 en 2.30 uur
Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Heiden.
Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. Hoogkamer.
Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Booy.
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Haverkamp.
Bergen op Zoom 9.30 en 5 uur Ds. v. d. Stoel.
Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 4 uur Ds.
Van Oostrum te De Meern.
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Fidder.
Oud-Vossemeer 10 en 3 uur Ds. Sytsma te Nederhorst
den Berg.
Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. Steunenberg.
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Cand. Helderman te
Amsterdam.
Tholen 10 en 5 uur Ds. Steunenberg, em. predikant te
Rotterdam.
CLASSIS ZIERIKZEE.
Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel.
Bruinisse 10 en 5 uur Ds. Den Heeten.
Haamstede 10 en 3 uur Ds. Boerma.
Nieuwerkerk 10 en 3 uur Ds. Becker.
Oosterland 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. Tiemersma,
Voorbereiding H. Av.
Scharendijke 10 en 2.30 uur
Zierikzee 10 en 5 uur Ds. Tiemersma.
Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds. Huyser.