GEEN MUMMIE
Predikbeurten zondag 20 januari 1963
Schoonhoven, waar Ds. K. W. Dercksen van
Maassluis een rouwdienst leidde, naar de
dodenakker aldaar uitgedragen.
Ds. W. L. Korfker, emeritus-predikant
van Barneveld, woonachtig te Zwijndrecht, is
van een ernstige ziekte weer herstellende. Hij
mag weer wat correspondentiearbeid verrichten.
14 mei a.s. hoopt Ds. Koriker zijn 80e verjaar
dag te vieren.
Ds. J. H. Kuiper f. Tengevolge van een
hartaanval is zaterdagavond in zijn woning te
Ermelo overleden Ds. H. Kuiper, emeritus
predikant van de üeref. kerken en een zoon
van de bekende predikant, wijlen Ds. L. Kuiper
te Kampen. Met zijn drie jongere broers diende
hij de geref. kerken als predikant. Ds. Kuiper
werd 6/ jaar. Hij werd 7 juli 1895 te Gene-
muiden geboren. Hij studeerde te Kampen en
aanvaardde 3 april 1921 zijn ambt te Vvinsum
(Er.). In 1924 vertrok hij naar Drachten om
zich in sept. 1929 aan de kerk van Zwolle te
verbinden. Deze heeft hij gediend tot aan zijn
emeritaat op 16 april 1961. Ds. Kuiper vervulde
voor de generale synode een paar deputaat-
schappen (artikel 11 K.O. en geestelijke ver
zorging ljsselmeergebied)Ook voor part. sy
node en classis deed hij dit. Hij nam actief deel
aan het werk van evangelisatie en drankbestrij
ding en was in Zwolle bestuurslid van de af
delingen van de Geref. Ver. voor Drankbestrij
ding. Hij redigeerde de plaatselijke kerkbode en
schreef tot aan zijn dood bijdragen in het Kerk
blad van de Geref. Kerken van Drente/Over-
Ijssel onder de titel: ,,lk zie, ik zie wat jij niet
ziet". Bekend werd hij door zijn bundel: „Er
gaat een dominee voorbij". Hoewel het levens
leed hem fel heeft getroffen, heeft de natuurlijke
bonhomie, die zijn geslacht zo eigen is, hem
nimmermeer verlaten. Daarom was hij een jo
viale in de huizen, en op vergaderingen gaarne
geziene pastor. Van de vier zonen-predikant is
hij de eerste die nu is heengegaan.
Kandidaten. Kand. F. W. Dillingh, Dorps
straat 52 te Schoonrewoerd, zal gaarne met in
gang van 20 februari a.s. een eventueel beroep
in overweging nemen. -- Kand. E. Boswijk is
verhuisd naar Nassaukade 98 II te Amsterdam-
West.
Amsterdam-Oost. De kerkeraad was n.a.v.
een voorstel van de centrale kerkeraad van de
Herv. gemeente van Watergraafsmeer om aan
de vooravond van Kerst in twee kerken ge
meenschappelijke diensten te houden van oor
deel dat, afgezien van bezwaren van praktische
aard, men daaraan toch nog niet toe is. De
synode kende zulke diensten alleen als een ge
volg van een gesprek tussen de betreffende
kerken. Het is niet aan te nemen, dat een
jarenlange vervreemding op één avond over-
wonen is en dat in enkele uren alle obstakels
verwijderd worden. De kerkeraad zal in broe
derlijke bewoordingen dit onder de aandacht
van de Herv. kerkeraad brengen.
Hcerde. Na een half jaar in de Herv. kerk
gastvrijheid te hebben genoten, mocht de ge
meente haar fraai gerestaureerde bedehuis weer
betrekken. In twee diensten vierde men het
feit. In de eerste voerden het woord burge
meester Tj. Faber namens het gemeentebestuur,
Dr. M. J. Mulder van Vlaardingen, oud- en
Ds. S. R. Smilde van Dordrecht, toekomstig
predikant van Heerde, J. A. Harms, namens
deputaten Kerkopbouw, Ds. H. J. Bouwhuis
van Epe namens de classis Apeldoorn, en Ds.
J. Muurling namens de Herv. gemeente. De heer
A. Moll gaf als voorzitter van de commissie
van beheer een overzicht van de restauratie en
architect H. v. Munnik van Hardinxveld een
toelichting op het gedane werk. De jeugd bood
als resultaat van allerlei acties een bedrag aan
van ƒ2150,— en het verjaardagfonds een
nieuwe kansel. De pastor-loci, Ds. G. W. H.
Pedemors, mediteerde n.a.v. Openb. 21:6. De
kerk is belangrijk opgeknapt, kreeg nieuwe
ramen met kristalglas, nieuwe deuren van teak
hout, een fraai liturgisch centrum en een nieuwe
entree. Het voorportaal kreeg een nieuwe vloer,
terwijl er een doorbraak is gemaakt. Alle vloe
ren zijn voorzien van marmoleum en het litur
gisch gedeelte kreeg een vaste vloerbedekking.
De kerk kreeg nieuwe banken en een preekstoel
van wit formica en ceramiek met een Christus
monogram. Ook de verlichting is gemoderni
seerd.
Hilversum. Bij de kerkeraad kwam een
schrijven in van pater G. J. Groen om mede-
wex-king aan de internationale gebedsweek die
van 18-25 jan. a.s. zal worden gehouden en
daartoe ook een kerkgebouw beschikbaar te
willen stellen. Zowel van R.K. als prot. zijde
zal een korte toespraak worden gehouden. Met
62 tegen 7 stemmen verleende de kerkeraad de
predikanten verlof tot medewerking en besloot
hij een of meer kerkgebouwen ter beschikking
te stellen.
Rotterdam. De kerkeraad heeft breed ge
discussieerd over een particulier verzoek op
nieuw een kerkgebouw af te staan voor een
„vijf kerken-tocht". Hij willigde met meerderheid
van stemmen het verzoek in, maar stelde uit
drukkelijk, dat deze zaak een particulier initia
tief is en blijft, en de kerkeraad dus niets anders
doet dan simpel een kerkgebouw afstaan.
Scribaten. Als scriba is opgetreden van
Leens H. Oosterveld, jan Zijlmasingel 15
van Leeuwarden A. J. Woelders, Dennen
straat 15c.
Hygiëne aan het H. Avondmaal. Bij de
kerkeraad van Amsterdam kwam een schrijven
in van een lidmaat over de frequentie van de
avondmaalbekers. De scriba tekent hierbij o.i.
niet ten onrechte aan, dat het hier een oud zeer
betreft, dat in de prot. kerken in de loop der
eeuwen steeds weer wordt gesignaleerd door
medici zowel als door theologen. Over dit punt
zal, zo deelt hij mede, nadere bezinning volgen.
De woorden van het wiegeliedje,
waarmee mijn moeder (het was nog
in de vorige eeuw) ons onder de wol
placht te stoppen, ben ik kwijt; maar
het refrein heb ik onthouden. Het
luidde: en alweer van voren af aan.
Het werkte blijkbaar als een afdoend
slaapmiddel.
Waaraan ligt het, dat ik die laatste
regel van het ongetwijfeld schone vers
niet vergeten ben? Wel, ik moest er
«steeds weer aan denken, zo vaak ik
later over Zondag 52 van onze Heidel-
bergse Catechismus had gepreekt. In
de week daarop sloeg ik het leerboekje
opnieuw bij het begin op, en dan
neuriede ik: en alweer van voren af
aan.
Het kan niet ontkend worden, dat
menige hoorder zoiets als een slaap
poeder heeft betekend. Hoe vaak heb
ik de verzuchting niet opgevangen:
alweer die Catechismus.
Maar ook voor de prediker, die door
de aangenomen orde in onze Kerken
zich de plicht op het hart gebonden
weet, maar weer met goede moed met
Zondag 1 aan te vangen, is dit telkens
een zware opgave. Wat moet ik er nü
weer over zeggen? Hoe zal ik de stof
nü eens aanpakken?
Die zorg drukt niet, wanneer men
zoals een collega me jaren geleden
toevertrouwde, zijn eerste bundeltje
preken over de Heidelberger gemaks
halve maar omkeert en vrolijk de ser
moenen van de vorige ronde afsteekt.
Daar kan men desgewenst nog een
Bijbels motief voor aandragen ook.
Als zelfs de machtige Paulus, nog wel
na de opwekking: mijn broeders, ver
blijdt u in de Here, het voor zichzelf
niet verdrietig en voor de gemeente
veilig vond, hetzelfde aan haar te
schrijven (Filippenzen 3:1), zou het
dan voor mindere geesten, die wij
allen toch zijn, niet nog veel minder
verdrietig, en voor de gemeenten, die
het met ons moeten doen, niet nog
veel nuttiger zijn, haar hetzelfde weer
eens voor te schotelen? Het was alleen
maar jammer, dat de broederen zich
niet aan verblijding te buiten gingen.
Er waren na vele verlopen maanden
klanken in het oor blijven hangen, die
herkend werden; een troostvol be
wijs, dat er toch heus wel naar de
Catechismusprediking wordt geluis
terd.
Gelukkig geven de Homiletieken ons
verschillende gezichtspunten, waar
naar we de Zondagen telkens op een
andere wijze kunnen behandelen. Ons
beperkende tot het laatste in onze
lering verschenen boek over de predik
kunde: dr. K. Dijk biedt in zijn ,,De
dienst der prediking" tien variaties
voor ,,dit bedrijf der herkauwing"; en
hij vermeldt bovendien de raadgevin
gen, die de hoogleraren P. Biesterveld
en T. Hoekstra als wegwijzers in dit
netelige terrein hebben nagelaten. De
dominee, die niet na drie of vier jaren
uit zijn gemeente weggezogen wordt,
kan dus voorlopig voort. En ook hij,
die aan de begeerte van een andere
gemeente geen weerstand kon bieden,
is met deze adviezen wel enigszins
gebaat, wanneer hij het althans eens
is met professor dr. Th. L. Haitjema,
die poneert, dat het bij standplaats-
verwisseling aan elke predikant ver
boden blijft om dezelfde oude Cate-
chismuspreken gaaf terug te geven.
Men leze echter niet over het woordje
,,gaaf" heen!
Professor Dijk, die enige kritiek uit
tegen Hoekstra en Haitjema, ontveinst
zich niet, dat ook zijn vingerwijzingen
niet gemakkelijk zijn op te volgen. Hij
heeft er daarom een paar voorbeelden
bij gevoegd. Maar daarin bepaalt hij
zich telkens tot zeven a negen zondags
afdelingen. Het zal waarschijnlijk niet
gelukken, alle tweeënvijftig Zondagen
consequent vanuit elke week steeds
dezelfde gezichtshoek te benaderen. Ik
heb het wel eens geprobeerd; maar
kon het niet volhouden. Ruim een jaar,
dat voor de bespreking van de hele
Catechismus uitgetrokken kan worden,
is wel wat lang. Men kan ook in een
schema verstrikt raken, dat kost wat
kost op elke zondag wordt toegepast.
De gemeente houdt van afwisseling,
ook in de aanpak van een Zondag.
En er kunnen zich omstandigheden
voordoen, die van het vooropgezette
plan doen afwijken.
Daarom zijn we er dankbaar voor,
dat we niet alleen homiletische hand
boeken bezitten, maar tevens verkla
ringen van en preken over de Cate
chismus. Uit alle eeuwen na 1562 zijn
ze voorhanden. Het eerst in aanmer
king komt natuurlijk Ursinus' Schat-
boek. Dat leert ons, hoe hij de woor
den, wendingen, volgorde, bedoeld
heeft. Hij verstrekt daarin ook tek
stenmateriaal. En voorts, we worden
verlegen onder de stortvloed van uit
eenzettingen van de leer, die ons in
de Heidelberger voorgesteld is. Ik heb
ze uit verschillende tijdperken benut.
Ik heb een onmogelijk dikke foliant
sieken en beschouwingen over de hei
bezeten, vol aanhalingen uit de klas-
dense wijsbegeerte, vermengd met
voorbeelden uit de Griekse mythologie.
Elke schrijver had en heeft zo zijn
eigen manier van verklaring. En wie
fris wil blijven, kan daar profijt van
trekken. De veelheid van lectuur moet
ons toch wel iets zeggen. Dat oude,
veelmaals gesmade en als ouderwets
afgeschreven boekje dóét het fdan toch
altijd maar. Het heeft zich niet laten
verdringen. Het is dóór alle prikken
en steken van talloze kritische beschou
wingen niet doodgebloed. Er zijn, dik
wijls terecht, aanmerkingen gemaakt
van uiteenlopende aard; maar zij heb
ben de kern nooit kunnen treffen.
We maken ons volstrekt niet be
lachelijk, als we het vierhonderd-jarige
bestaan van dit kostelijke belijdenis
geschrift onder de aandacht gaan
brengen. Het is geen mummie, die we
curiositeitshalve eens even uit een
grafkelder te voorschijn halen. Het is
een warmlevend getuige, nog steeds
onder ons. J. D. B.
(De Wachter.)
CATECHISMUSPREEK
OOK VOOR
BUITENKERKELIJKEN
„Hebt u anderen meegenomen naar
de bijzondere diensten op evangelisa
tiezondag? Het is niet nodig om te
wachten tot de volgende bijzondere
dienst, voordat u hen weer eens mee
neemt. In elke kerkdienst wordt er re
kening gehouden met de aanwezigheid
van buitenkerkelijken. Naar bijzondere
diensten (met nu eens heel andere
liederen) verlangen vooral de kérk-
mensen. Voor buitenkerkelijken zijn
onze gewone psalmen ook nog bijzon
der!"
Dit verklaart dr. O. Jager, geref.
predikant te Haarlem in zijn wijk-
bericht.
Hij zegt verder: „Een praktische ca-
techismuspreek is niet moeilijker te vol
brengen dan een goede evangelisatie-
preek. De vraag, of God ons geen
onrecht doet, als Hij eist wat wij niet
kunnen doen, raakt ook de niet-kerke-
lijken. Zij komen niet om aardige ver
haaltjes te horen of om aangenaam
bezig gehouden te worden (dan kun
nen ze beter bij de T.V. blijven zitten),
maar zij komen om een antwoord te
horen op de levensvragen. Daarom
gaan de kerken élke zondag ook voor
hén open. Het enthousiasme in een
kerkdienst hangt niet af van het bij
zondere karakter van de dienst, maar
van de instelling van de gemeente.
Maar als buitenkerkelijken bij het
zien van uw lege plaats in een „ge
wone" dienst uw „enthousisme" van
de „bijzondere" zondag nu eens in
twijfel zouden trekken wat dan?
Dan hebben ze gelijk."
Friese Kerkbode.
CLASSIS MIDDELBURG.
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Boonstra.
Bed. H. Av.
2.30 uur Ds. Van Til, Bed. H. Av.
5 uur Ds. Boonstra, Dankz. H. Av.
(Noorderkerk) 9.30 uur Ds. Van Til, Voorb. H. Av.
5 uur Ds. Seegers te Gouda.
(Nederlandse Hervormde Kerk, 't Zand) 8.45 uur
Ds. Seegers.
(Rusthuis, Branderijmolengang) 10.15 u. Ds. Elshout
Bed. H. Av.
Collecte Evangelisatie in eigen stad.
Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30
uur Ds. Van Heesen te Meliskerke.
Arnemuiden 10 u. Ds. Oegema, Vlootpr. te den Helder,
(Bevestiging).
7 uur Ds. G. S. Oegema (Intrede).
Domburg 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. Van Heesen.
Gapinge 9.30 en 2 uur Ds. Boot.
Griipskerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Gommer, Bed. H. Av.
en Dankz.
Koudekerke 10.30 en 7 uur (Ned. Hervormde Kerk)
Ds. Elshout.
Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Heesen.
Oostkapelle 10 uur Ds. v. d. Bom, 2.30 u. Ds. Boonstra
Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe.
St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. Van lilden.
Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Keur te Scheveningen.
Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk.
Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds. Verschoor.
Bed. H. Av. en Dankz.
Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Cand. Goldschmeding
te Aerdenhout.
Westkapelle 10 en 2.30 uur
CLASSIS AXEL.
Aardenburg 10 en 3 uur Ds. De Vries, Voorb. H. Av.
Axel 10 en 3 uur Ds. Ringnalda te Overveen.
Breskens 10 en 3 uur Ds. v. d. Kerk te Putten,
Voorber. H. Av.
Iioek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek.
Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Mulder, Vlaardingen
Terneuzen 9.30 en 3 uur Ds. Den Boer.
Oostburg 10 en 2.30 uur Ds. Van Mechelen.
Sas van Gent (zaaltje Nederlands Hervormde Kerk)
7 uur Ds. Verbeek.
Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Van Hattem.
Zoutespui 10 en 3 uur
CLASSIS GOES,
Baarland 9.30 en 2 uur Ds. De Craene.
Borssele 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen.
Bed. H. Av. en Dankz.
Colijnsplaat 10 en 2.30 uur Ds. Van Rheenen.
Driewegen 9.30 en 2 uur Ds. Booy.
Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds. Van Aller.
Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Jansen.
5 uur Ds. Kats, Zondag 43.
(Oosterkerk) 9.15 uur Ds. Kats.
5 uur Ds. Jansen, Zondag 44.
Collecte voor de Evangelisatie in België.
's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Heiden.
Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Koolstra.
Kamperland 9.30 en 2.30 uur Ds. Oosterhoff, Sliedrecht
Kapelle 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Leek.
Bed. H. Av. en Dankz.
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Mintjes te Wolfaartsdijk
Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Radder.
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Goedendorp.
Namiddag Voorber. H. Av.
Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. Hoogkamer,
Wissenkerke
Wolphaartsdijk 10 en 2.30 u. Ds. Brederveld, Souburg
Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Tiesenga, em. predikant
te Amsterdam.
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Haverkamp.
Bergen op Zoom 9.30 en 5 u. Ds. Wildschut, Dordrecht
Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 4 uur Ds.
v. d. Stoel, Bed. H. Av. en Dankz.
Krabbendijke 10 en 2.30 uur Ds. Fidder.
Oud-Vossemeer 10 en 6.30 uur Ds. Le Cointre te
Amsterdam, Bed. H. Av. en Dankz.
Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. v. Egmond.
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. Visscher, Zwijndrecht,
Bed. H. Av. en Dankz.
Tholen 10 en 5 uur Ds. Van Egmond.
Bed. H. Av. en Dankz.
CLASSIS ZIERIKZEE.
Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel.
Bruinisse 10 en 5 uur Ds. Den Heeten.
Haamstede 10 en 3 uur Cand. Baaijens te Goes.
Nieuwerkerk 10 en 3 uur Ds. Becker.
Oosterland 10 en 2.30 uur Ds. Boerma.
Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Schenkeveld te Doorn
Zierikzee 10 en 5 uur Ds. Tiemersma, Voorb. H. Av.
Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds. Huyser.