GEEN MUMMIE Predikbeurten zondag 20 januari 1963 Schoonhoven, waar Ds. K. W. Dercksen van Maassluis een rouwdienst leidde, naar de dodenakker aldaar uitgedragen. Ds. W. L. Korfker, emeritus-predikant van Barneveld, woonachtig te Zwijndrecht, is van een ernstige ziekte weer herstellende. Hij mag weer wat correspondentiearbeid verrichten. 14 mei a.s. hoopt Ds. Koriker zijn 80e verjaar dag te vieren. Ds. J. H. Kuiper f. Tengevolge van een hartaanval is zaterdagavond in zijn woning te Ermelo overleden Ds. H. Kuiper, emeritus predikant van de üeref. kerken en een zoon van de bekende predikant, wijlen Ds. L. Kuiper te Kampen. Met zijn drie jongere broers diende hij de geref. kerken als predikant. Ds. Kuiper werd 6/ jaar. Hij werd 7 juli 1895 te Gene- muiden geboren. Hij studeerde te Kampen en aanvaardde 3 april 1921 zijn ambt te Vvinsum (Er.). In 1924 vertrok hij naar Drachten om zich in sept. 1929 aan de kerk van Zwolle te verbinden. Deze heeft hij gediend tot aan zijn emeritaat op 16 april 1961. Ds. Kuiper vervulde voor de generale synode een paar deputaat- schappen (artikel 11 K.O. en geestelijke ver zorging ljsselmeergebied)Ook voor part. sy node en classis deed hij dit. Hij nam actief deel aan het werk van evangelisatie en drankbestrij ding en was in Zwolle bestuurslid van de af delingen van de Geref. Ver. voor Drankbestrij ding. Hij redigeerde de plaatselijke kerkbode en schreef tot aan zijn dood bijdragen in het Kerk blad van de Geref. Kerken van Drente/Over- Ijssel onder de titel: ,,lk zie, ik zie wat jij niet ziet". Bekend werd hij door zijn bundel: „Er gaat een dominee voorbij". Hoewel het levens leed hem fel heeft getroffen, heeft de natuurlijke bonhomie, die zijn geslacht zo eigen is, hem nimmermeer verlaten. Daarom was hij een jo viale in de huizen, en op vergaderingen gaarne geziene pastor. Van de vier zonen-predikant is hij de eerste die nu is heengegaan. Kandidaten. Kand. F. W. Dillingh, Dorps straat 52 te Schoonrewoerd, zal gaarne met in gang van 20 februari a.s. een eventueel beroep in overweging nemen. -- Kand. E. Boswijk is verhuisd naar Nassaukade 98 II te Amsterdam- West. Amsterdam-Oost. De kerkeraad was n.a.v. een voorstel van de centrale kerkeraad van de Herv. gemeente van Watergraafsmeer om aan de vooravond van Kerst in twee kerken ge meenschappelijke diensten te houden van oor deel dat, afgezien van bezwaren van praktische aard, men daaraan toch nog niet toe is. De synode kende zulke diensten alleen als een ge volg van een gesprek tussen de betreffende kerken. Het is niet aan te nemen, dat een jarenlange vervreemding op één avond over- wonen is en dat in enkele uren alle obstakels verwijderd worden. De kerkeraad zal in broe derlijke bewoordingen dit onder de aandacht van de Herv. kerkeraad brengen. Hcerde. Na een half jaar in de Herv. kerk gastvrijheid te hebben genoten, mocht de ge meente haar fraai gerestaureerde bedehuis weer betrekken. In twee diensten vierde men het feit. In de eerste voerden het woord burge meester Tj. Faber namens het gemeentebestuur, Dr. M. J. Mulder van Vlaardingen, oud- en Ds. S. R. Smilde van Dordrecht, toekomstig predikant van Heerde, J. A. Harms, namens deputaten Kerkopbouw, Ds. H. J. Bouwhuis van Epe namens de classis Apeldoorn, en Ds. J. Muurling namens de Herv. gemeente. De heer A. Moll gaf als voorzitter van de commissie van beheer een overzicht van de restauratie en architect H. v. Munnik van Hardinxveld een toelichting op het gedane werk. De jeugd bood als resultaat van allerlei acties een bedrag aan van ƒ2150,— en het verjaardagfonds een nieuwe kansel. De pastor-loci, Ds. G. W. H. Pedemors, mediteerde n.a.v. Openb. 21:6. De kerk is belangrijk opgeknapt, kreeg nieuwe ramen met kristalglas, nieuwe deuren van teak hout, een fraai liturgisch centrum en een nieuwe entree. Het voorportaal kreeg een nieuwe vloer, terwijl er een doorbraak is gemaakt. Alle vloe ren zijn voorzien van marmoleum en het litur gisch gedeelte kreeg een vaste vloerbedekking. De kerk kreeg nieuwe banken en een preekstoel van wit formica en ceramiek met een Christus monogram. Ook de verlichting is gemoderni seerd. Hilversum. Bij de kerkeraad kwam een schrijven in van pater G. J. Groen om mede- wex-king aan de internationale gebedsweek die van 18-25 jan. a.s. zal worden gehouden en daartoe ook een kerkgebouw beschikbaar te willen stellen. Zowel van R.K. als prot. zijde zal een korte toespraak worden gehouden. Met 62 tegen 7 stemmen verleende de kerkeraad de predikanten verlof tot medewerking en besloot hij een of meer kerkgebouwen ter beschikking te stellen. Rotterdam. De kerkeraad heeft breed ge discussieerd over een particulier verzoek op nieuw een kerkgebouw af te staan voor een „vijf kerken-tocht". Hij willigde met meerderheid van stemmen het verzoek in, maar stelde uit drukkelijk, dat deze zaak een particulier initia tief is en blijft, en de kerkeraad dus niets anders doet dan simpel een kerkgebouw afstaan. Scribaten. Als scriba is opgetreden van Leens H. Oosterveld, jan Zijlmasingel 15 van Leeuwarden A. J. Woelders, Dennen straat 15c. Hygiëne aan het H. Avondmaal. Bij de kerkeraad van Amsterdam kwam een schrijven in van een lidmaat over de frequentie van de avondmaalbekers. De scriba tekent hierbij o.i. niet ten onrechte aan, dat het hier een oud zeer betreft, dat in de prot. kerken in de loop der eeuwen steeds weer wordt gesignaleerd door medici zowel als door theologen. Over dit punt zal, zo deelt hij mede, nadere bezinning volgen. De woorden van het wiegeliedje, waarmee mijn moeder (het was nog in de vorige eeuw) ons onder de wol placht te stoppen, ben ik kwijt; maar het refrein heb ik onthouden. Het luidde: en alweer van voren af aan. Het werkte blijkbaar als een afdoend slaapmiddel. Waaraan ligt het, dat ik die laatste regel van het ongetwijfeld schone vers niet vergeten ben? Wel, ik moest er «steeds weer aan denken, zo vaak ik later over Zondag 52 van onze Heidel- bergse Catechismus had gepreekt. In de week daarop sloeg ik het leerboekje opnieuw bij het begin op, en dan neuriede ik: en alweer van voren af aan. Het kan niet ontkend worden, dat menige hoorder zoiets als een slaap poeder heeft betekend. Hoe vaak heb ik de verzuchting niet opgevangen: alweer die Catechismus. Maar ook voor de prediker, die door de aangenomen orde in onze Kerken zich de plicht op het hart gebonden weet, maar weer met goede moed met Zondag 1 aan te vangen, is dit telkens een zware opgave. Wat moet ik er nü weer over zeggen? Hoe zal ik de stof nü eens aanpakken? Die zorg drukt niet, wanneer men zoals een collega me jaren geleden toevertrouwde, zijn eerste bundeltje preken over de Heidelberger gemaks halve maar omkeert en vrolijk de ser moenen van de vorige ronde afsteekt. Daar kan men desgewenst nog een Bijbels motief voor aandragen ook. Als zelfs de machtige Paulus, nog wel na de opwekking: mijn broeders, ver blijdt u in de Here, het voor zichzelf niet verdrietig en voor de gemeente veilig vond, hetzelfde aan haar te schrijven (Filippenzen 3:1), zou het dan voor mindere geesten, die wij allen toch zijn, niet nog veel minder verdrietig, en voor de gemeenten, die het met ons moeten doen, niet nog veel nuttiger zijn, haar hetzelfde weer eens voor te schotelen? Het was alleen maar jammer, dat de broederen zich niet aan verblijding te buiten gingen. Er waren na vele verlopen maanden klanken in het oor blijven hangen, die herkend werden; een troostvol be wijs, dat er toch heus wel naar de Catechismusprediking wordt geluis terd. Gelukkig geven de Homiletieken ons verschillende gezichtspunten, waar naar we de Zondagen telkens op een andere wijze kunnen behandelen. Ons beperkende tot het laatste in onze lering verschenen boek over de predik kunde: dr. K. Dijk biedt in zijn ,,De dienst der prediking" tien variaties voor ,,dit bedrijf der herkauwing"; en hij vermeldt bovendien de raadgevin gen, die de hoogleraren P. Biesterveld en T. Hoekstra als wegwijzers in dit netelige terrein hebben nagelaten. De dominee, die niet na drie of vier jaren uit zijn gemeente weggezogen wordt, kan dus voorlopig voort. En ook hij, die aan de begeerte van een andere gemeente geen weerstand kon bieden, is met deze adviezen wel enigszins gebaat, wanneer hij het althans eens is met professor dr. Th. L. Haitjema, die poneert, dat het bij standplaats- verwisseling aan elke predikant ver boden blijft om dezelfde oude Cate- chismuspreken gaaf terug te geven. Men leze echter niet over het woordje ,,gaaf" heen! Professor Dijk, die enige kritiek uit tegen Hoekstra en Haitjema, ontveinst zich niet, dat ook zijn vingerwijzingen niet gemakkelijk zijn op te volgen. Hij heeft er daarom een paar voorbeelden bij gevoegd. Maar daarin bepaalt hij zich telkens tot zeven a negen zondags afdelingen. Het zal waarschijnlijk niet gelukken, alle tweeënvijftig Zondagen consequent vanuit elke week steeds dezelfde gezichtshoek te benaderen. Ik heb het wel eens geprobeerd; maar kon het niet volhouden. Ruim een jaar, dat voor de bespreking van de hele Catechismus uitgetrokken kan worden, is wel wat lang. Men kan ook in een schema verstrikt raken, dat kost wat kost op elke zondag wordt toegepast. De gemeente houdt van afwisseling, ook in de aanpak van een Zondag. En er kunnen zich omstandigheden voordoen, die van het vooropgezette plan doen afwijken. Daarom zijn we er dankbaar voor, dat we niet alleen homiletische hand boeken bezitten, maar tevens verkla ringen van en preken over de Cate chismus. Uit alle eeuwen na 1562 zijn ze voorhanden. Het eerst in aanmer king komt natuurlijk Ursinus' Schat- boek. Dat leert ons, hoe hij de woor den, wendingen, volgorde, bedoeld heeft. Hij verstrekt daarin ook tek stenmateriaal. En voorts, we worden verlegen onder de stortvloed van uit eenzettingen van de leer, die ons in de Heidelberger voorgesteld is. Ik heb ze uit verschillende tijdperken benut. Ik heb een onmogelijk dikke foliant sieken en beschouwingen over de hei bezeten, vol aanhalingen uit de klas- dense wijsbegeerte, vermengd met voorbeelden uit de Griekse mythologie. Elke schrijver had en heeft zo zijn eigen manier van verklaring. En wie fris wil blijven, kan daar profijt van trekken. De veelheid van lectuur moet ons toch wel iets zeggen. Dat oude, veelmaals gesmade en als ouderwets afgeschreven boekje dóét het fdan toch altijd maar. Het heeft zich niet laten verdringen. Het is dóór alle prikken en steken van talloze kritische beschou wingen niet doodgebloed. Er zijn, dik wijls terecht, aanmerkingen gemaakt van uiteenlopende aard; maar zij heb ben de kern nooit kunnen treffen. We maken ons volstrekt niet be lachelijk, als we het vierhonderd-jarige bestaan van dit kostelijke belijdenis geschrift onder de aandacht gaan brengen. Het is geen mummie, die we curiositeitshalve eens even uit een grafkelder te voorschijn halen. Het is een warmlevend getuige, nog steeds onder ons. J. D. B. (De Wachter.) CATECHISMUSPREEK OOK VOOR BUITENKERKELIJKEN „Hebt u anderen meegenomen naar de bijzondere diensten op evangelisa tiezondag? Het is niet nodig om te wachten tot de volgende bijzondere dienst, voordat u hen weer eens mee neemt. In elke kerkdienst wordt er re kening gehouden met de aanwezigheid van buitenkerkelijken. Naar bijzondere diensten (met nu eens heel andere liederen) verlangen vooral de kérk- mensen. Voor buitenkerkelijken zijn onze gewone psalmen ook nog bijzon der!" Dit verklaart dr. O. Jager, geref. predikant te Haarlem in zijn wijk- bericht. Hij zegt verder: „Een praktische ca- techismuspreek is niet moeilijker te vol brengen dan een goede evangelisatie- preek. De vraag, of God ons geen onrecht doet, als Hij eist wat wij niet kunnen doen, raakt ook de niet-kerke- lijken. Zij komen niet om aardige ver haaltjes te horen of om aangenaam bezig gehouden te worden (dan kun nen ze beter bij de T.V. blijven zitten), maar zij komen om een antwoord te horen op de levensvragen. Daarom gaan de kerken élke zondag ook voor hén open. Het enthousiasme in een kerkdienst hangt niet af van het bij zondere karakter van de dienst, maar van de instelling van de gemeente. Maar als buitenkerkelijken bij het zien van uw lege plaats in een „ge wone" dienst uw „enthousisme" van de „bijzondere" zondag nu eens in twijfel zouden trekken wat dan? Dan hebben ze gelijk." Friese Kerkbode. CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Boonstra. Bed. H. Av. 2.30 uur Ds. Van Til, Bed. H. Av. 5 uur Ds. Boonstra, Dankz. H. Av. (Noorderkerk) 9.30 uur Ds. Van Til, Voorb. H. Av. 5 uur Ds. Seegers te Gouda. (Nederlandse Hervormde Kerk, 't Zand) 8.45 uur Ds. Seegers. (Rusthuis, Branderijmolengang) 10.15 u. Ds. Elshout Bed. H. Av. Collecte Evangelisatie in eigen stad. Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 uur Ds. Van Heesen te Meliskerke. Arnemuiden 10 u. Ds. Oegema, Vlootpr. te den Helder, (Bevestiging). 7 uur Ds. G. S. Oegema (Intrede). Domburg 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. Van Heesen. Gapinge 9.30 en 2 uur Ds. Boot. Griipskerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Gommer, Bed. H. Av. en Dankz. Koudekerke 10.30 en 7 uur (Ned. Hervormde Kerk) Ds. Elshout. Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Heesen. Oostkapelle 10 uur Ds. v. d. Bom, 2.30 u. Ds. Boonstra Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe. St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. Van lilden. Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Keur te Scheveningen. Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk. Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds. Verschoor. Bed. H. Av. en Dankz. Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Cand. Goldschmeding te Aerdenhout. Westkapelle 10 en 2.30 uur CLASSIS AXEL. Aardenburg 10 en 3 uur Ds. De Vries, Voorb. H. Av. Axel 10 en 3 uur Ds. Ringnalda te Overveen. Breskens 10 en 3 uur Ds. v. d. Kerk te Putten, Voorber. H. Av. Iioek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek. Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Mulder, Vlaardingen Terneuzen 9.30 en 3 uur Ds. Den Boer. Oostburg 10 en 2.30 uur Ds. Van Mechelen. Sas van Gent (zaaltje Nederlands Hervormde Kerk) 7 uur Ds. Verbeek. Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Van Hattem. Zoutespui 10 en 3 uur CLASSIS GOES, Baarland 9.30 en 2 uur Ds. De Craene. Borssele 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen. Bed. H. Av. en Dankz. Colijnsplaat 10 en 2.30 uur Ds. Van Rheenen. Driewegen 9.30 en 2 uur Ds. Booy. Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds. Van Aller. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Jansen. 5 uur Ds. Kats, Zondag 43. (Oosterkerk) 9.15 uur Ds. Kats. 5 uur Ds. Jansen, Zondag 44. Collecte voor de Evangelisatie in België. 's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Heiden. Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Koolstra. Kamperland 9.30 en 2.30 uur Ds. Oosterhoff, Sliedrecht Kapelle 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Leek. Bed. H. Av. en Dankz. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Mintjes te Wolfaartsdijk Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Radder. Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Goedendorp. Namiddag Voorber. H. Av. Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. Hoogkamer, Wissenkerke Wolphaartsdijk 10 en 2.30 u. Ds. Brederveld, Souburg Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Tiesenga, em. predikant te Amsterdam. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Haverkamp. Bergen op Zoom 9.30 en 5 u. Ds. Wildschut, Dordrecht Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 4 uur Ds. v. d. Stoel, Bed. H. Av. en Dankz. Krabbendijke 10 en 2.30 uur Ds. Fidder. Oud-Vossemeer 10 en 6.30 uur Ds. Le Cointre te Amsterdam, Bed. H. Av. en Dankz. Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. v. Egmond. Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. Visscher, Zwijndrecht, Bed. H. Av. en Dankz. Tholen 10 en 5 uur Ds. Van Egmond. Bed. H. Av. en Dankz. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel. Bruinisse 10 en 5 uur Ds. Den Heeten. Haamstede 10 en 3 uur Cand. Baaijens te Goes. Nieuwerkerk 10 en 3 uur Ds. Becker. Oosterland 10 en 2.30 uur Ds. Boerma. Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Schenkeveld te Doorn Zierikzee 10 en 5 uur Ds. Tiemersma, Voorb. H. Av. Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds. Huyser.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1963 | | pagina 3