r
LEESTAFEL
Predikbeurten zondag 11 november 1962
(vervolg van pagina 2)
scheid van Oosterend met Judas 20 21.
Ds. H. Alting te Uithuizermeeden is voor
nemens 13 januari intrede te doen te Help
man (Gron.). Ds. J. H. Post is voor
nemens wegens bekomen emeritaat a.s.
zondag afscheid te nemen van Driebergen.
Dr. J. Blauw te Hilversum, secr. van
de Ned. Zendingsraad, is voornemens 16
nov. a.s. aan de V.U. te inaugureren tot
buitengewoon hoogleraar in de faculteit
der letteren.
Amsterdam. Op voorstel van een der
ouderlingen besloot de kerkeraad de pre
dikanten te verzoeken tijdens de viering
van het H. Avondmaal voorlopig geen
psalmen uit de nieuwe berijming te laten
zingen. De kerkeraad benoemde een
commissie ter bestudering van de nieuwe,
door de generale synode ontworpen for
mulieren, bestaande uit de heren Prof. Dr.
G. Kuiper, Dr. H. M. Kuitert en Dr. A. G.
Luiks. De commissie zal met name het
huwelijksformulier onder de loupe nemen.
Op voorstel van Dr. P. G. Kunst ging
de kerkeraad accoord met de huwelijks
bevestiging van een Zuid-Afrikaans echt
paar (beiden belijdende leden van een kerk
waarmede de Geref. kerken in correspon
dentie staan). Het echtpaar is in Engeland
burgerlijk gehuwd. Het kerkelijk huwelijk
vond plaats in tegenwoordigheid van een
klein gezelschap van doctoren en hoog
leraren in de theologie en werd voltrokken
door Prof. Dr. J. P. Jooster te Potchef-
stroom en Dr. P. G. Kunst.
's-Gravenhage-Escamp. Op voorstel
van de desbetreffende commissie heeft de
kerkeraad besloten de viering van het H.
Avondmaal van vier op zes keer per jaar
te brengen. Bij wijze van proef zal twee
maal een viering plaats vinden, waarbij de
gemeenteleden op hun plaats blijven zitten
en de ambtsdragers brood en beker uit
reiken. Men kan dan tevens door verge
lijk met de bestaande wijze van viering
aan tafels komen tot een oordeelsvorming
over de vraag wat de beste methode is.
In verband met het feit, dat nog verschil
lende regelingen moeten getroffen worden,
zal de datum van ingang nog nader wor
den bepaald.
Nijmegen. Als scriba is opgetreden
de heer P. Vader, Muiderslotstraat 62.
Scheveningen. Wijkraad II zal a.s.
dinsdag een gemeentevergadering houden
onder leiding van Dr. R. J. v. d. Meulen,
waarin Dr. K. Steur spreken zal over de
betekenis van het concilie van Rome. Dr.
Steur, die pastoor is alhier gaf 23 jaar
college aan het seminarie te Warmond.
Voorburg. De financiële rondgang
door de gemeente heeft een vermeerdering
van inkomsten opgeleverd van ƒ61.000,
Het streefbedrag groot 70.000,komt
dus in zicht.
Zwijndrecht-Grote Lindt. De kerke
raad heeft op zijn verzoek van de classis
Dordrecht financiële steun ontvangen ten
einde te kunnen overgaan tot het beroepen
van een tweede predikant.
Het afscheid van Ds. W. A. Wier-
singa. Onder zeer grote belangstelling heeft
de eerste evangelisatie-predikant van de
kerken, in algemene dienst, afscheid van
zijn werk genomen nu hij met emeritaat
is gegaan. Tal van evangelisatiecommissies
in den lande hadden zich bij het afscheid
van Ds. Wiersinga, dat in de kerk van
Baarn plaats vond, doen vertegenwoordi
gen. De bijeenkomst stond onder leiding
van Dr. P. G Kunst als praeses van gene
rale evangelisatie-deputaten, die in een
historisch overzicht de gang van de ont
wikkeling van het evangelisatiewerk in de
kerken sedert 1923 schetste. Ds. Wiersin
ga heeft bij dit alles zijn partij mee ge
blazen en er altijd weer nadruk op gelegd,
dat de kerkmens bij de organisatie diende
te worden betrokken. Het klimaat voor
het getuigenis heeft hij in de geref. kerken
verdiept en tot betekenis gebracht en voor
het belangrijk werk, dat hij heeft opge
bouwd blijven de kerken hem dankbaar.
Een woord van hartelijke dank sprak de
voorzitter ook tot de scheidende penning
meester, de heer W. J. den Boesterd te
Bilthoven, die sedert 1946 van het college
van deputaten deel heeft uitgemaakt en de
penningen op uitnemende wijze heeft be
heerd. Ds. Wiersinga heeft in zijn woorden
van afscheid herinnerd aan zijn aanraking
met het evangelisatiewerk. Reeds in zijn
eerste gemeente trad spr. uit de sfeer van
het debat om het veeleer te zoeken in het
getuigenis. Het persoonlijk christelijk leven
is wel het beste getuigenis. De factoren
die belemmerend werken ging spr. na als
valse schaamte, eigen innerlijke onzeker
heid en het niet aanvaarden voor honderd
procent van het evangelie als kracht tot
behoud. Spr. herinnerde aan de opkomst
en groei van het Verband waar men steeds
de beleidsvragen doorsprak. In 1946 riep
de synode hem tot deze arbeid als predi
kant in algemene dienst en hij gaf daaraan
gevolg overtuigd, dat evangelisatie een we
zensfunctie is van de kerk. Het ambt moet
met de charismata samenwerken. Al is
heel de gemeente niet in staat mede te
werken, daarom mag men het werk niet
op een deel der gemeente afschuiven. Wie
tot de gemeente van Christus komt, moet
zich daar ook thuis voelen. Er zijn vele
jaren nodig geweest om al deze dingen in
de kerken duidelijk te maken. Nog is het
geen gemeengoed en zijn er gemeenten,
die maar al te zeer vergeten, dat zij ge
zegend zijn om tot een zegen te worden.
Als spr. er in geslaagd mag zijn om deze
dingen wat duidelijker te maken, dan is
hij dankbaar. Spr. ideaal is, dat er overal
regionale vormingscentra zullen komen ten
einde de gemeente tot dienstbetoon toe te
rusten. Spr. acht het samenspel van ge
organiseerde evangelisatie-arbeid en het
gewone gemeentelid van een allereerste
actualiteit.
Namens de generale synode voerde de
praeses van de jongste synode, Ds. P. D.
Kuiper het woord. Hij tekende de ver
trouwenspositie die Ds. Wiersinga altijd
heeft mogen innemen. Spr. is van gevoelen,
dat Ds. Wiersinga niet alleen de kerk,
maar ook het koninkrijk Gods gediend
heeft vise versa. De roep van het evan
gelisatiewerk is de mensen te zeggen, dat
ze niet met hun rug naar de zon moeten
gaan staan. Men moet zich bekeren en dat
is de ondertoon van het werk van Ds.
Wiersinga geweest. Namens de kerken
ontsloeg spr. Ds. Wiersinga met betuiging
van dank en grote waardering van zijn
arbeid die in Christus Jezus voortduurt tot
de dag van de grote aflossing. De kerken
willen Ds. P. B. Suurmond als opvolger
van Ds. Wiersinga met hetzelfde vertrou
wen tegemoet treden.
Ds. Suurmond ving zijn toespraak aan
met de betuiging zich klein te gevoelen in
vergelijking tot oudere en veel ervaren
voorgangers. Maar als de discipelen de
wereld intrekken gaat hun verbeelding weg
en leren zij te vragen Here, leer ons bid
den. Maar de nood van de discipelen mag
niet egocentrisch zijn. De nood moet er
zijn om de andere. Zo zal de kerk als niets
bezittende alles hebben. De morgenbijeen
komst werd hierna gesloten door Dr. G. B.
Wurth, hoogleraar in de evangelistiek te
Kampen.
's Middags hebben in het Evangelisatie
centrum zowel Ds. Wiersinga als de heer
den Boesterd gerecipieerd. Velen kwamen
hen de hand ten afscheid drukken en Ds.
Suurmond begroeten. Aan Ds. Wiersinga
en de heer den Boesterd werden door Dr.
Kunst fraaie afscheidsgeschenken geboden.
Bond van Geref, Vrouwenverenigin
gen. Tot de bond traden toe verenigingen
te Amsterdam-Osdorp, Dedemsvaart, Oost-
burg, Rijnsburg en Waarder. Er is ook
een kring Niezijl opgericht, omvattend vijf
verenigingen.
Verband van commissies van admi
nistratie en beheer. De commissies van
beheer te Siddeburen en te Winsum-Ober-
gum zijn toegetreden tot het verband.
Kom, komDe kerk van Hillegers-
berg-Terbregge heeft een vacature, want
de predikant nam een beroep naar elders
aan. Het beroepingswerk moet nog begin
nen, dus van bedankjes is nog geen sprake.
Desalniettemin evenwel nochtans verzucht
de plaatselijke kerkbode„Wat ons be
nauwt is het feit, dat het aantal predikan
ten, dat wij geschikt achten, zo klein is".
En dan te bedenken, dat de Geref. kerken
over 1066 dienstknechten beschikken blij
kens het jongste jaarboek!
Giften cn legaten. De kerk van
's-Gravenhage-Oost ontving een gift van
10.000,voor de evangelisatie-arbeid
in de onderontwikkelde gebieden. De
diaconie van Schiedam ontving een gift
van 1000,
Kerk en publiciteit. De classis Maas
tricht besloot van haar vergaderingen geen
kort verslag meer te publiceren. In de ker
keraad van Roermond hebben sommige
leden dat geheel begrijpelijk betreurd. De
kerkeraad besloot de classis te verzoeken
op dit besluit terug te komen.
Daar komt nog vlees en wereld bij
Gelezen in het verslag van de vergadering
van de kerkeraad van Renkum-Heelsum
,,De kerkeraad, kennende eigen zwakheid,
besloot niet in te gaan op het voorstel de
notulen gestencild te ontvangen en te be
waren, teneinde zelf een blijvend overzicht
van het behandelde te hebben en de ver
gadertijd te bekorten. De leden vrezen
blijkbaar eigen slordigheid meer dan de
oude vijand loslippigheid".
Kalenders en Kerstboeken.
Met het vallen van de bladeren dwarre
len ook traditiegetrouw de kalenders en
de kersboekjes weer op onze schrijftafel.
De kalenders, die we tot nu toe mochten
ontvangen zijn twee fotokalenders, name
lijk de Zendingskalender, die evenals vorig
jaar kleurenfoto's biedt van de diverse zen
dingsterreinen de Zonnehuiskalender met
prachtige bloemenfoto's in kleuren. Beide
kalenders worden verkocht de eerste om
het zendingswerk te steunen, de tweede
voor de vereniging het Zonnehuis, een ver
eniging, die zich ten doel stelt een chris
telijke verpleging voor langdurige zieken
in één van de drie Zonnehuizen". Het
vierde Zonnehuis met 136 bedden hoopt
men binnenkort in gebruik te kunnen ne
men, terwijl er verder plannen op stapel
staan voor de bouw van nog drie nieuwe
„Zonnehuizen". Worden er thans in de
drie bestaande huizen 250 zieken verpleegd,
bij verwezenlijking van de huidige plannen
worden het er 1000. De opbrengst der
Zonnehuiskalender moet daarbij helpen.
Zolang er in Nederland nog te weinig goed
ingerichte en sociaal ingestelde verpleeg-
gelegenheden zijn voor langdurige zieken
(en dit zal helaas nog lang het geval zijn)
verdient „Het Zonnehuis" aller steun en
is het te hopen, dat de verkoopactie voor
deze kalenders elk jaar in omvang toe
neemt.
Van de firma Callenbach te Nijkerk
ontvingen we een aantal jeugdboekjes, die
zeker de moeie waard zijn. We noemen
eerst twee vervolgdeeltjesStorm over
Bronckhorst van Aart Grimme, een ver
volg op Eggert begrijpt het. In dit nieuwe
spannende boek wordt de Bronckhorst be
legerd en Eggert gevangen genomen, maar
alles keert ten goede (jongens 1014 jaar).
In de Marlieske-serie maken we kennis
met Marlieske bij de vierdaagse, een
boekje dat door onze meisjes van 710
en misschien wel tot 14 jaar met gejuich
ontvangen zal worden. Voor meisjes van
1214 jaar schreef M. A. M. Renes
Bolding De tent op de Boswei, een goed
boek. Goed zo Annemieke is door Netty
van der Meer geschreven als een vervolg
op Annemieke uit 't Beukenootje, meisjes
van 79 jaar zullen zeker van beide boek
jes smullen. Voor jongens en meisjes van
811 jaar een mooi boek van K. Norel
Waterrotten, terwijl voor dezelfde cate
gorie ook de Ontdekking van Raja en
Roeki door Ina Hofman geschreven is, ook
een boekje, dat zeker in de smaak vallen
zal, het speelt in India. Van P. de Zeeuw
noemen we de Hamer van Hein Hakstecg,
een verhaal dat tijdens de beeldenstorm
speelt, voor jongens van 1113 jaar. Siep
vindt zijn thuis, ook een jongensboek, ge
schreven door T. v. d. RoesKleinmeijer,
een fijn geschreven boekje voor de leeftijd
van 1012 jaar.
Dit is maar een greep uit de goed ver
zorgde serie, die Callenbach jaar op jaar
tegen aantrekkelijke prijzen levert. Reeds
vanaf 30 cent zijn de boekjes verkrijgbaar,
terwijl het duurste exemplaar van de jeugd
boeken niet meer dan 2,75 kost.
We zouden u willen aanraden om de
catalogus van deze firma aan te vragen
om een goede gids te hebben tegen de
komende decembermaand. U vindt er on
der meer de gehele W. G. van de Hulst
serie in, boekjes, die nooit verouderen en
vele andere goede werken voor de jeugd.
Van de firma Meinema in Delft ont
vingen we weer een tweetal Meipockets.
Toch de Verte Liselot, door Dolf Kloek,
een vervolg op Liselot van dezelfde schrij
ver. We weten niet voor welke leeftijds
groep het bestemd is, we dachten zo van
1215 jaar. Een meisjesboek waarin ver
teld wordt hoe Liselot Amsterdam beleeft
en informatricc op een reisbureau en daar
na receptioniste in een hotel is.
Van H. te Merwe verscheen in dezelfde
serie Reis in Rumoerig Land, het speelt
in het begin van de Franse revolutie en
is een echte avonturenroman voor jongens
van 1416 jaar. v. H.
Het in „de Goede Tijding" opgenomen
feuilleton „De handen van Stefke Gielens"
is thans in boekvorm bij de firma Meinema
in Delft verschenen.
We twijfelen er niet aan of de lezers
van „de Goede Tijding" zullen dit boek
graag bezitten, terwijl wij de niet-lezers
van dit blad gaarne op deze voortreffe
lijke roman willen wijzen, die voor zo
weinig geld te koop is. v. H.
Weer verscheen een deel van het prach
tige standaardwerk van A. en H. Algra
„Dispereert niet". De omvang bedraagt
428 pagina's tekst met 108 illustraties. Dit
derde deel begint bij Stadhouder Willem
IV en eindigt in de dertiger jaren van onze
eeuw. Evenals beide andere delen vlot en
onderhoudend geschreven, zonder dat
daardoor de objectiviteit geweld wordt
aangedaan. Een werk, dat in geen enkele
boekenkast ontbreken mag. v. H.
CLASSIS MIDDELBURG.
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Ytsma te
Rotterdam.
2.30 uur Ds. Van Til.
5 uur Ds. Boonstra, Openbare belijdenis.
(Noorderkerk) 9.30 uur Ds. Van Til.
5 uur Ds. Ytsma.
(Nederlandse Hervormde Kerk, 't Zand) 8.45 uur
Ds. Boonstra.
Collecte Evangelisatie in de provincie.
Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30
uur Ds. Ytsma.
Arnemuiden 10 en 2.30 uur Cand. Dilling te Schoonre-
woerd.
Domburg 10.30 uur Ds. Elshout, 2.30 u. Ds. v. d. Bom
Gapinge 9.30 en 2 uur Ds. Boot.
Grijpskerke 10 en 2.30 uur
Koudekerke 9 en 7 uur (Ned. Hervormde Kerk) Ds.
Elshout.
Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Heesen.
Oostkapclle 10 en 2.30 uur Ds. Gommer.
Serooskerke 10 uur Ds. Van Wouwe, 2.30 uur Ds.
Van Lilden.
St. Laurens 10 uur Ds. Van lilden, 2.30 uur Ds. Van
Wouwe.
Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Brederveld.
Veere 10.30 en 2.30 uur Ds. Streefkerk.
Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds. Verschoor.
Vrouwenpolder 9.15 uur Ds. Streefkerk, 2.30 uur Ds.
Wielenga te Wassenaa.r
Westkapelle 9.30 uur Ds. v. d. Bom, 2.30 uur
CLASSIS AXEL.
Aardenburg 10 en 3 uur Ds. de Vries.
Axel 10 en 3 uur Ds. Van Leeuwen.
Breskens 10 en 3 uur Ds. Steunenberg te Rotterdam.
Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek.
Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Cand. Goldschmeding
te Aardenhout.
Terncuzen 10 en 3 uur Ds. Van Hattem.
Oostburg 10 en 2.30 uur Ds. Van Mechelen.
Sas van Gent (zaaltje Nederlands Hervormde Kerk)
7 uur Ds. Van Leeuwen.
Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Den Boer.
Zoutespui 10 en 2.30 uur Ds. Maaskant te Leiden.
CLASSIS GOES.
Baarland 9.30 en 2 uur Ds. De Craene.
Borssele 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen.
Colijnsplaat 10 en 2.30 uur Ds. Kaptein te Amsterdam.
Driewegen 9.30 en 2 uur Ds. Radder.
Geersdijk 10 en 2.30 uur
Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Smit te Drachten.
5 uur Ds. Jansen, Zondag 35.
(Oosterkerk) 9.15 uur Ds. Kats.
5 uur Ds. Smit, Zondag 36.
Collecte voor eigen Evangelisatie.
's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Heide.
Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Joosse te Barendrecht
Kamperland 9.30 en 2.30 uur Ds. Bohlmeijer, Souburg.
Kapelle 10 en 2.30 uur Ds. Van der Leek.
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Koolstra.
Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Moolhuizen te Leiden.
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Goedendorp.
Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. Schenkelveld, Doorn.
Wissenkerke geen opgave ontvangen.
Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. Van Aller.
Yerseke 9.30 en 2.30 uur Ds. Booy.
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur
Bergen op Zoom 9.30 en 5 uur Ds. Tissink, Bodegraven
Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 4 uur Ds.
Van der Stoel.
Krabbendijke 10 en 2.30 uur Ds. Fidder.
Oud-Vossemeer 10 en 6.30 uur Ds. Versluys, Hoofd
dorp.
Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. v. Egmond.
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. Visser, Hardinxveld.
Tholen 10 en 5 uur Ds. Van Egmond.
CLASSIS ZIERIKZEE.
Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel.
Bruinisse 10 uur Ds. Becker, 5 uur Ds. Den Heeten.
Haamstede 10 en 3 uur Ds. Boerma, Voorber. H. Av.
Nieuwerkerk 10 uur Ds. Den Heeten, 5 uur Ds. Becker
Oosterland 10 en 2.30 uur Ds. Visscher, Zwijndrecht.
Scharendijke 10 en 2.30 uur geen opgave ontvangen.
Zierikzee 10 en 5 uur Ds. Tiemersma.
Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds. Haverkamp te Anna
Jacoba Polder.