eeuwóe 3£erkbode s. Uit de wereld van School en Gezin 17 AUGUSTUS 1962 17e JAARGANG No. 7 OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redacteur: Ds. W. C. van Hattem, Herengracht 15, Terneuzen, Telefoon (0 1150)22 48 Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. M. V. J. de Craene, Baarland Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. A. Koning, Woerden Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo ik worstci Ds. B. Wentsel, BrouwershavenMej. F. A. Groot Nibbelink, Grijpskerke cn ontkom" Mevrouw C. van Zwedenvan Alkemade, Middelburg. f v Abonnementsprijs 3,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 12 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 12 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 V uit HET DAGBOEK VAM EEN PREDIKANT ^Uleditatie WAAROP HET AANKOMT En dit bid ik, dat uw liefde nog steeds meer overvloedig moge zijn in helder inzicht en alle fijngevoeligheid, om te onderscheiden, waarop het aankomt. Fil. 1 910a. Waarop het aankomt. Zou dat niet ook samenhangen met de vraag, waarop het aangaat Zo denkt Paulus er tenminste over. Als u in uw auto een tegenligger, die recht op u aankomt, niet meer kunt ontwijken, gaat het op een botsing aan. Dan komt het er op aan, zegt men, dat u het contact uitschakelt en dwars achter het stuur gaat liggen. Waarop gaat deze wereld aan en waarop komt het dus aan Velen zeggen, dat het aangaat op de meest gruwzame oorlog, die ooit geweest is. Daarom komt het er op aan, hoe dan ook, die komende ver schrikkingen te overleven. En degenen, die misschien méér nog voor die vernietigingsoorlog vrezen, verklaren, dat hij niet komt, omdat ieder er doodsbenauwd voor is. Volgens hen gaat het aan op de ongekende mo gelijkheden van het atoomtijdperk en komt het er op aan, zich in te stellen op die gouden eeuw, om er zoveel mogelijk van te profiteren. Waarop gaat het echter met deze wereld voorzeker aan Gods Woord zegt en Paulus noemt het hier in vs 10b het gaat op de dag van Christus aan. Dus komt het er op aan, deze Here welbehagelijk te zijn, ,,rein en onberispelijk tegen de dag van Christus, vervuld van de vrucht van gerechtigheid, welke door Jezus Christus is, tot eer en prijs van God" (vs 11). Betekent dit, dat het voor een nietig, zondig mens als u en ik, onrein en veroordelenswaardig als wij zijn, aangaat op een catastrofe, op de vreselijkste botsing en de hoogste verschrikking God zegt, zo behoeft het niet te zijn. Integendeel, het mag door genade wezen, dat het aangaat op de ongekende mogelijkheden en heerlijkheden van het eeuwig vrederijk. Voorwaarde daartoe is en dat is eerst waarop het aankomt dat u tot wederliefde zijt bewogen door het wonder geheim, dat God alzo lief de wereld heeft gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft. En wie maar iets verstaat van wat dat geven, dat weggeven, dat ingeven in ons leven en lot, inhield, zou die niet liefhebben U toch wel Toch met heel uw hart Dat is dan toch uw hoogst verlangen Welk een vriend is onze Jezus, die in onze plaats wou staan. Welk een voorrecht, dat ik door Hem altijd vrij tot God mag gaan. Dat zegt uw liefde tóch Maar dat zullen we dan ook doen. Daarop komt het aan, dat wij steeds meer tot God gaan in ons woord en gebed, in onze handel en wandel. Zonder liefde gaat dat niet. Dat is uitgesloten. Daarom bidt de Heilige Geest, dat uw liefde nog steeds meer overvloedig moge zijn. Waarop het altijd aankomt, is immers gedurig naar de regel der liefde te mogen leven voor Hem, die u zo uitnemend heeft liefgehad. Waarin dat allemaal bestaat en steeds moet uitkomen, is niet in een paar woorden te zeggen. God heeft het ook niet voor iedere situatie in bijzonderheden geopenbaard. Dat doen ouders immers ook niet voor de liefde van hun kinderen Daar moet ruimte zijn voor het inzicht en de fijngevoeligheid der kinderliefde. Daar is het liefde voor. Daar zijn het geliefde kinderen voor. Daar is de Heilige Geest voor als de Leidsman van Gods kinderen. Hij wil geestelijk inzicht geven, wijsheid van boven, die heilige tastzin om waarop het aankomt te onderscheiden, te toetsen en af te tasten voor de vele situaties van hun gecompliceerd en wisselend leven. Maar de mogelijkheid voor dat alles is liefde en nog meer liefde. Liefde, om te onderscheiden, waarop het aankomt. Zonder de overvloed dier liefde zal het nooit gaan. Wordt in een zo veelszins veranderende tijd als de onze voor de chris tenen dat onderscheiden waarop het aankomt al moeilijker Het wordt gezegd. Wellicht is dat ook het geval bij het wegvallen van veel ge- standaardiseerds. Maar zou het dat slechts zijn Of zou de liefde ver kouden De Heilige Geest bidt niet om een in de finesses voorgeschreven ge dragspatroon voor alle omstandigheden. Dat brengt geen onderscheiden, waarop het aankomt. Hij bidt, dat de liefde steeds meer overvloedig moge zijn. Uw liefde toch Serooskerke VAN WOUWE. Vrijdagavond. Vandaag de dag wat anders besteed dan gewoonlijk. Meest is de vrijdag bestemd om voor de zon dag klaar te komen, maar de naderende zondag baart mij niet zoveel zorgen en daarom kon ik wat liefhebberen. Dat zijn zo de vakantiegeneugten eens lekker niets doen en luieren of wat bladeren in een niet te zwaarwichtig boek. ..Ergens in Nederland" (want de landsgrenzen heb ik niet overschreden) viel mij het boek in handen van W. G. v. d. Hulst .Herinneringen van een schoolmeester". Wat kan die man vertellen Eerst las ik hier en daar een bladzijde, maar het boeide mij zo, dat ik maar besloot met de eerste bladzijde te beginnen. Laat ik eerlijk zijn, ik heb het niet tot het eind gebracht. Dat lag niet aan de lectuur, maar aan mijn eigen wispel turigheid. Daar was het nu eenmaal vakantie voor. Wat is dat voor een geheim, boeien de lectuur Voor een belangrijk deel zal het wel liggen aan woordkeus en zinsbouw, wat wij noemen de stijl, maar het meest zal het toch wel zijn de gedachtengang. Als je iets leest, dat eigenlijk vreemd is aan je eigen leven, als het over zaken gaat, waar je zelf geen of nagenoeg geen belangstelling voor hebt, dan boeit het je niet, je kunt je gedachten er niet bijhouden. Als je telkens moeite hebt, om de gedachten- gang van de schrijver te vatten en te volgen en het eigenlijk ook over dingen gaat, waar je geen interesse voor kunt opbrengen, dan leg je het boek weer neer. Maar als je op de een of andere manier jezelf er in terugvindt, als je voelt ,,tua res agitur" of wel je eigen zaak is aan de orde, dan pakt het je. Nu, dat was in dit geval dan zo. Want onder het lezen merkte ik, dat de schrijver allerlei jeugdprobleempjes van mijzelf behandelde. Waaruit ik weer begon te concluderen, dat het jeugdleven van de een op de keper be schouwd niet zo heel veel van dat van de ander verschilt. Merkwaardig ook, dat je uit je jeugd heel veel dingen vergeet, maar dat som mige, soms maar kleine dingen, je bij blijven en met volle scherpte in je ge heugen staan gegrift. Daar dacht ik aan, toen ik onder het lezen die inktvlek tegenkwam. (Wie het boek kent, zal zich die inktvlek wel herinneren, het boek is namelijk ge ïllustreerd en onder die illustraties be hoort ook die inktvlek.) Daar heb ik nog een merkwaardige herinnering aan. Ik zie het nog in alle scherpte voor mij, al is het dan nu meer dan een halve eeuw geleden. Wij hadden in de klasse een zekere Kees. Ik ken zijn bijnaam ook nog, maar die verzwijg ik nu maar. Erg pienter was de knaap niet en netheid was ook niet zijn kracht. Nu hadden wij een erg goede meester, die (achteraf bezien) heel wat van ons verdragen kon, maar slordigheid kon hij niet uit staan. 't Moet al in de hoogste klassen geweest zijn. want wij schreven al met inkt in een schrift. Maar daarbij had Kees het grondig verpeuterd. Het ge heel was toch al niet te keurig en toen had hij ook nog een lelijke, grote inkt- HUMOR IN DE OPVOEDING Midden in het hoogseizoen, als alle schooldeuren hermetisch gesloten en alle schoolbewoners op zwerftocht door Europa zijn, verwachten we weinig aandacht voor zware pedagogische pro blemen zelfs een Mammoet is niet in mop gepresteerd. Wat was de meester boos. ,,Hier, doe weg dat ding" en hij duwde hem een vloeiblad in de hand, waarvan ech ter de opname-capaciteit uiterst gering was. Kees aan het vegen met een be teuterd gezicht, waarbij hij de verzuch ting slaakte ,,'t wordt er nog lelijker van". (Hij heeft het een klein beetje anders gezegd, maar het zuiver Noord- Hollands spaar ik U maar.) Inderdaad had hij het ook misschien beter kunnen laten opdrogen, want nu was de ramp niet meer te overzien. Zie, later denk je over zulke dingen nog wel eens na. Er is een wat plat spreekwoord ,,als je in roert, stinkt het". En als je een inktmop wilt verwijderen en je doet het wat ontac tisch. dan bederf je meer dan je goed maakt. Inderdaad wordt het er dan ,,nog lelijker van". Moet dit ons leren, dat wij dan alles, wat wij verprutst hebben, maar laten zitten Als wij wat ver knoeid hebben, er maar over zwijgen en rustig voortgaan Misschien is het in veel gevallen het beste, hoewel ik er van overtuigd ben, dat de meester het goede voor Kees zocht. Op dat klasseincident was de tekst niet van toepassing, maar in het leven is het toch wel zo, dat de liefde menig ten van zonden zal bedekken. Vaak is het onverstandig en onvoorzichtig, om wat eenmaal gebeurd is, tot elke prijs te willen goedmaken. Ik heb eens een jong meisje gekend, wier voet eens was uitgegleden. Zij wilde belijdenis doen, maar vlak vóór de grote dag kwam zij bij mij en openbaarde mij haar geheim. Zij meende, zij moest toch belijdenis doen van haar zonde. Ik heb toen haar biecht stilletjes aangehoord en gezegd ,,nu is 't in orde, spreek er nu nooit meer met iemand over, ik zal het ook niet doen". Moet oud-zeer dan maar blijven zit ten Zijn er niet dingen, die tot de grond toe moeten worden doorgepraat en uitgepraat In sommige gevallen zal het nodig zijn, maar dan zal het met wijsheid en tact moeten gebeuren. In ieder geval zullen wij er zorg voor moeten dragen, dat het er niet .lelijker van wordt". Kees z'n vloeiblaadje nam de inkt niet op en toen werd de halve bladzijde besmeurd. Als het beslist niet anders kan, dat alles weer moet worden losgemaakt, wat eigenlijk al ingeroest was, dan moeten wij zorg dragen voor afdoende .opname", ik bedoel, wat er dan los gemaakt en losgepeuterd wordt, dat het dan ook meteen wordt weggedaan, zodat het kwaad niet opnieuw uitbrei ding krijgt. Maar daar is veel wijsheid voor no dig. Er is groot gevaar, dat wij het ,,nog lelijker maken". In huwelijksconflicten, familietwis ten, kerkelijke onenigheden zal in veel gevallen de liefde het meest bereiken. Zou het in veel gevallen niet het voor zichtigste zijn, om maar niet alles weer op te halen, maar het met de mantel der liefde te bedekken Als er gepraat moet worden, nu ja, als 't móét dan, maar dan met veel wijsheid en voorzichtigheid, maar liever elkander in liefde aanvaarden. K.-B. v. d. L. staat de vakantierust te verstoren. Mag ik daarom voor ditmaal eens een lichter toets aanslaan Ik zou graag een paar pretentieloze opmerkingen willen ma ken over het kostelijk kruid van de humor. Thijs Booij heeft van de huidige ge neratie eens gezegd„Wij zijn een lichting zonder ware ironie en humor wij koersen tussen cultuurloos plezier en dorre ernst". Zou het waar zijn Dan staat het er met deze generatie wel triest voor. U kent toch de oude betekenis van het woord humor Volgens befaamde medici waren de humores de lichaams vochten, die een grote invloed hadden op iemands gestel en stemming. Nog in de 16e eeuw was iemand die „hu mor" had een zonderling, een gekwel de, die ook voor zijn omgeving vaak een kwelling werd. Onze woorden „humeur" en „humeurig" vertonen nog verwantschap met deze oude-betekenis. In de 18e eeuw komt de overgang een humorist wordt dan iemand, die de kwade invloed der lichaamsvochten op het gestel van een ander met een glim lach beschrijft. En daarmee naderen we de tegen woordige interpretatie. De humor is een gave Gods. waardoor we de men sen nemen zoals ze zijn en er met een ondertoon van weemoed om glimlachen. Ze maakt ons bewust van het betrek kelijke van al onze waardemeters en waarderingen en geeft ons een milde berusting in de onvolkomenheden van anderen en van onszelf De humor doorbreekt even de scheidslijnen van conventie en moraal, van wat hoort en niet hoort en geeft ons oog voor de keerzijde der dingen. Die humor vinden we niet in onze moppenblaadjes, die op bestelling „grappige" anekdotes aan de lopende band leveren, waar je slechts gedwon gen om kunt glimlachen. Het ligt er

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1962 | | pagina 1