eeuwée 3£erkbocle r ZOMEROPRUIMING. BERICHT PRIESTERDIENST uit het DAGBOEK van een PREDIKANT 20 JULI 1962 17e JAARGANG No. 3 OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redacteur: Ds. W. C. van Hattem, Herengracht 15, Terneuzen, Telefoon (0 1150) 22 48 Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. M. V. J. de Craene, Baarland Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. A. Koning, WoerdenDr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo ik worstel ^s- Wentsel, Brouwershaven Mej. F. A. Groot Nibbelink, Grijpskerke en ontkom" Mevrouw C. van Zwedenvan Alkemade, Middelburg. r Abonnementsprijs 3,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 12 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 12 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 vJ De vele advertenties en andere aan kondigingen, die ons er aan herinneren, dat de zomeropruiming begonnen is, hebben uw redacteur er tevens aan her innerd, dat er wel eens enige opruiming gehouden mag worden in de steeds aangroeiende stapel naast zijn schrijf machine. Allemaal ingekomen stukken, die terzijde gelegd zijn, omdat er toch noodzakelijk eens ,,iets" van gezegd moest worden. We doen een greep uit deze voorraad, die rijk aan variatie is RECREATIE Dit is het thema voor de aanstaande gezinsweek, waarvoor evenals in vorige jaren een boekje is samengesteld. Vol gens een schrijven van deputaten is het dit jaar zelfs een heel boek geworden en de ons toegezonden inhoudsopgave geeft ons alle aanleiding te vermoeden, dat het een zeer interessant en belang wekkend boek is. Vele facetten van het recreatievraagstuk worden door een grote staf van medewerkers behandeld. De kerkeraden worden verzocht om vier gulden te willen zenden voor de arbeid van de gezinsweekcommissie, waarna het boekwerk toegezonden zal worden, meerdere exemplaren zijn te krijgen a raison. van 2,50 per stuk. Het besteladres is Algemeen Kerkelijk Bureau, Wilhelminapark 2, Utrecht, giro 51 31 53, u gelieve op het giro strookje te vermelden deputaten ge zinsweek" en het aantal gewenste exem plaren. Natuurlijk kunnen ook niet ker- keraadsleden dit boek bestellen. 45 JAAR Sedert 1917, dat is dus 45 jaar, wordt door de ,,Bond tegen het vloeken" de bekende spreuk verspreid Spreek vrij moedig over God, maar misbruik nooit zijn Naam". Dit is een arbeid, die zeker onze aan dacht hebben moet. ,,Het getuigenis van deze bond is een confrontatie. Voor iedereen. Maar misschien het meest voor ons christelijk volksdeel", zo schrijlt men ons en vervolgt Heeft het ons wat gekost als het ging om de heiliging van Gods Naam Werd U wel eens uitgelachen als U ge tuigde van Uw geloof De Here Jezus zegt ,,Zij hebben Mij bespot, zij zullen ook U bespotten". Is uw opmerking tegen het vloeken uit gelegd als vroom gekwezel „Zalig zijt gij als de mensen U smaden om mijnentwil." Spreek vrijmoedig over God, maar mis bruik nooit Zijn Naam. Dit is niet alleen het getuigenis van de „Bond tegen het vloeken",maar dit moet het ook zijn van alle christenmannen en vrouwen. Zonder voorbehoud mogen wij dit vra gen van een ieder. Ook van de predi kanten, ook van de docenten aan de middelbare scholen, van alle onderwij zers en onderwijzeressen, van alle ouders. Generaal M. R. H. Calmeijer, staatsecre taris van Defensie, gaf onlangs een na volgenswaardig voorbeeld in een brief aan alle militairen" De vraag, die de „Bond" stelt is wilt u het werk steunen, wilt u ook iets doen Het secretariaat is gevestigd Sportlaan 19, den Haag giro 85 20 91 te den Ham (O.) S.S.K. VERANDERINGEN In het bestuur van de Stichting Steun Kerkbouw zullen per 1 september en kele veranderingen komen. Vanwege het feit, dat enkele leden hun taak op medisch advies zullen moeten beperken, vanwege het feit ook, dat de secreta riaatswerkzaamheden zich steeds meer uitbreiden heeft men de functie van een adviseur-administrateur gecreëerd, wel ke functie vanaf 1 sept. a.s. door de heer A. M. v. d. Linden te de Bilt ver vuld zal worden. Met zijn komst zal de eerste gesalarieerde kracht in de orga nisatie van de S.S.K. zijn intrede doen. In een schrijven, waarin ons dit werd medegedeeld luidt het „Ieder, die iets van ons werk afweet zal erkennen, dat dit hoogstnoodzakelijk is willen wij onze kerken blijvend van dienst kunnen zijn en overal helpen waar onze hulp nodig en verantwoord is". 1 ACTIE Om iets van het werk van de Stich ting af te weten hebben we echter ook gegevens nodig en deze zijn gelukkig niet achterwege gebleven. Eerst ontvin gen we allen een brochure, waarin we lezen konden,dat tot en met januari 1962 was toegezegd een bedrag van ruim zeven miljoen gulden. Er zijn ech ter enkele wijzigingen ten goede geko men, zodat er bijna sprake kan zijn van Maandagavond. Vandaag weer en kele bezoeken afgelegd. Wat is dat prettig, zo eens even binnen te wippen. Je komt soms, heel ongezocht, tot een mooi, vertrouwelijk gesprek, vaak beter dan op het officiële huisbezoek. Maar wat ook een verscheidenheid. De struc tuur van het geestelijk leven is waarlijk niet bij allen gelijk. Het verhaal gaat van een jonge do- zeven en een kwart miljoen. Volgens de brochure was door Zwolle toegezegd 1.993,'—, maar het moet (schrikt u niet) niet minder zijn dan ƒ61.166,24 of 12,10 per ziel, hierdoor is het to taalbedrag per ziel in de Classis Zwolle gestegen tot 10,38 waarmee deze clas sis aan de top staat in de provincie Overijssel. Verder zijn er sedert januari nog enkele acties gevoerd, bijv. Aalten met ƒ46.194,75, Dubbeldam met 7.255,— en Sint Annaparochie met 3.506,50. Voorts wordt nog gewacht op enkele kerken, die toegezegd hebben de actie dit jaar te voeren. Al met al is de zeven en een kwart miljoen in het verschiet, wat werkelijk verblijdend mag heten. v. H. Meditatie S rninee, die eens wat ontmoedigd was over zijn werk. (In vertrouwen gezegd, dat overkomt niet alleen jonge, maar ook wel oudere dominees, al zijn er dan over de laatste misschien niet zoveel verhalen in omloop). Over zijn teleur stelling sprak hij openhartig met een broeder ouderling. Hij meende, dat hij toch zijn uiterste best deed, maar hij zag zo weinig vrucht. De verzuchting moest hem van het hartje preekt en Wegens vacantie van een deel van het personeel verschijnt de Kerkbode op vrijdag 3 augustus niet. De drukkerij blijft normaal ge opend. De correspondenten gelieven er rekening mede te houden, dat ook de predikbeurten voor 5 augustus worden opgenomen in het num mer van 27 juli. je bidt maar en wat geeft het eigen lijk Waarop zijn ouderling het korte bescheid gaf,,U moet maar zo goed mogelijk mikken, maar U moet de pijl niet nalopen". In dit antwoord was grote wijsheid. Wij moeten inderdaad veel aan God overlaten. Wij zijn alleen maar dienst knecht. De ruiter op het witte paard (Openb. 6) heeft zelf zijn pijlkoker ge vuld en wij verrichten slechts kleine hand- en spandiensten. En in die dien sten vraagt de Here van ons, dat wij trouw zijn, maar dan kunnen wij het resultaat ook verder wel aan Hem toe vertrouwen. Dat is, als 't er op aan komt, Zijn zaak en niet de onze, hoe wel wij er natuurlijk wel levendige be langstelling voor hebben. Hoe zou het anders kunnen Als daar geen belang stelling voor was, zouden wij ook geen trouwe, toegewijde knechten zijn. Wie in liefde dient, maakt de zaak van zijn heer toch ook .altijd een beetje tot zijn zaak. Daarom, nalopen nu direct, maar het is toch wel prettig, om eens te verne men, waar de pijl terecht gekomen is. Daarvoor moet er een vertrouwelijke sfeer zijn, misschien wel het best onder vier ogen. Ik vind het gewone huisbe zoek prima en zelfs noodzakelijk, maar de echte vertrouwelijkheid missen wij er wel eens te veel. Dat lukt vaak beter in het onverwachte en onopzettelijke bezoek, als zomaar, geheel ongezocht, het hart zich voor elkaar opent en het schaap z'n herder vindt. Ik bezocht twee gezinnen, bij beide alleen de vrouw des huizes thuis. Dat hindert niet, het heeft zelfs z'n goeie kant. De kinderen speelden en de man was niet thuis. Met het eten kon het nog wel even wachten, zodat er echt de tijd voor genomen werd. Zonder enige geforceerdheid kwam het gesprek op de kerkgang en op de preek. Maar wat was de beoordeling verschillend. De ene zuster moest er kennen, dat zij er deze keer „niet veel aan had gehad", 't had haar niet toe gesproken. Vriendelijk en welwillend genoeg beleed zij, dat het wel aan haar zelf zou liggen, want andere keren was het soms veel beter. De andere zuster had dezelfde preek gehoord, maar haar oordeel was precies tegenovergesteld. De Woord-bediening was haar tot rijke troost geweest. Per soonlijke moeilijkheden in het geloofs leven waren volkomen weggenomen en zij was met een hart vol blijdschap thuis gekomen. En dat waarlijk niet, omdat de één of andere bizondere uitdrukking haar zo diep getroffen had (zoals wij het nog wel eens meemaken), maar om dat zij het Woord had verstaan en Gods boodschap had gehoord. Zie, dat is het nu, wij weten nooit, hoe de pijl terecht komt. Als wij op onze bezoeken voortdurend een zekere onvoldaanheid opmerken en vooral, als in broederlijke, vertrouwelijke samen- spreking met de ouderlingen blijkt, dat deze onvoldaanheid ook niet helemaal zonder reden is, dan hebben wij ons hierover ernstig te bezinnen. Dan heb ben wij ons ernstig af te vragen, of misschien niet bepaalde elementen öf van vertroosting öf van vermaan wat teveel in de schaduw blijven. Maar meest zal het wel zo zijn, dat wij in de gemeente vrij grote verschei- ,,lk vermaan u dan, broeders, met beroep op de barmhartigheden Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levend, heilig en Gode welbehagelijk offer: dit is uw redelijke eredienst." Romeinen 12 1. Er zijn tegenwoordig heel wat mensen, die niet meer weten, waarvoor zij werken. Of liever, zij menen het wél te weten. Je moet nu eenmaal je brood verdienen, zegt de een. Ik werk voor mijn gezin, zegt een ander. En de derde ik werk voor de aandeelhouders. Er is een heel leger van mensen, die 's morgens zuchtend naar hun werk gaan en 's avonds opgelucht terugkomen; het zit er gelukkig weer op. Werken is een noodzakelijk kwaad. Nu is er zeer zeker allerlei moeite aan verbonden. De zonde heeft zo ontzagelijk veel in de arbeid en in de arbeidsomstandigheden verknoeid en allerlei arbeidsproblemen in de wereld gebracht. Je moet bijv. maar in het jaag-systeem zitten. En dan willen wij nog wel toegeven, dat de arbeid scheppingsopdracht is. Maar het gaat bij elk beroep haast ongemerkt zó, dat wij een scheids lijn trekken tussen God en ons dagelijks werk, tussen het leven met Christus en het leven van de arbeid. Daarom is dit juist één van de grootste problemen, dat wij niet meer beseffen, dat wij elk ogenblik met God te maken hebben. Dan werkt een boer om wat hij overhouden kan, en zegt de zakenman, dat zaken zaken zijn, en werkt de bankwerker om de centjes. Hebben wij het dan goed gezien Paulus zegtnéén. Leest u de tekst hierboven nog maar eens goed. U vindt dat natuurlijk een mooie tekst. Zo echt geestelijk. Maar bedoelt u dan met „geestelijk" precies hetzelfde als deze apos tel Gaat u nu eens heel concreet zéggen, waar dit geestelijke dan in uit moet komen Het gaat hier over drie belangrijke dingen lichamen - offer - eredienst. Paulus heeft het hier niet over de „ziel". Alsof u daar zo maar apart over praten kunt. Hij zegtlichamen. En dan heeft hij het over de ge lovigen, die tastbare mensen zijn, die hier op aarde hun bestaan leven in het lichaam. Mensen met handen en voeten, met ogen en oren, met een mond, en met hersens in hun hoofd, Dat is de concrete mens. In zijn leven van alle dag. Als winkelier of plaatwerker of onderwijzer of kan toormeisje of huisvrouw. En dan zegt hij stelt uw lichaam tot een offer. Ja, dat is nu een zuiver priesterlijke taak Offeren. En dat is uw „redelijke eredienst", dat is niet anders dan uw „gééstelijke eredienst". Hier hebt u heel gewoon de eredienst van de arbeid Hier gaat het im mers over ons, mensen, in ons dagelijkse leven en werken. Er zijn inderdaad allerlei arbeidsproblemen.Maar vóór iemand daar over beginnen kan, moet hij dit éérst gezien en beleden hebben. Dwars tegen allerlei verwereldlijking van de arbeid in. Daartoe vermaant Paulus ons. Wij moeten ons in ons werk géven aan onze Heer Met beroep op de barmhartigheden van God Dat is met beroep op wat God gedaan heeft om ons te verlossen, wat Hij gedaan heeft door de moeitevolle arbeid van onze Heiland. Nu mo gen wij kinderen van God zijn Maar dan moeten wij óók weten, dat wij in ons alledaagse leven, in ons arbeidsleven, kinderen van God zijn, die hun Vader moeten dienen, en daarin hun Verlosser mogen volgen. Dan wordt hetde „eredienst" van de arbeid. Dan weten wij, voor Wie wij werken. Priesterdienst Souburg G. D. L. BREDERVELD.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1962 | | pagina 1