eeuwée
3£erkbocle
r
ZOMEROPRUIMING.
BERICHT
PRIESTERDIENST
uit het DAGBOEK
van een PREDIKANT
20 JULI 1962
17e JAARGANG No. 3
OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND
Redacteur: Ds. W. C. van Hattem, Herengracht 15, Terneuzen, Telefoon (0 1150) 22 48
Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. M. V. J. de Craene, Baarland
Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. A. Koning, WoerdenDr. P. C. Kraan, Vlissingen
Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo
ik worstel ^s- Wentsel, Brouwershaven Mej. F. A. Groot Nibbelink, Grijpskerke
en ontkom" Mevrouw C. van Zwedenvan Alkemade, Middelburg.
r
Abonnementsprijs
3,per halfjaar
bij vooruitbetaling
Advertenties
12 cent per mm.
Bij abonnement lager
Losse nummers 12 cent
Drukkers-Uitgevers
Littooij Olthoff
Spanjaardstraat 47
Middelburg, tel. 24 38
Giro no. 4 22 80
vJ
De vele advertenties en andere aan
kondigingen, die ons er aan herinneren,
dat de zomeropruiming begonnen is,
hebben uw redacteur er tevens aan her
innerd, dat er wel eens enige opruiming
gehouden mag worden in de steeds
aangroeiende stapel naast zijn schrijf
machine. Allemaal ingekomen stukken,
die terzijde gelegd zijn, omdat er toch
noodzakelijk eens ,,iets" van gezegd
moest worden. We doen een greep uit
deze voorraad, die rijk aan variatie is
RECREATIE
Dit is het thema voor de aanstaande
gezinsweek, waarvoor evenals in vorige
jaren een boekje is samengesteld. Vol
gens een schrijven van deputaten is het
dit jaar zelfs een heel boek geworden
en de ons toegezonden inhoudsopgave
geeft ons alle aanleiding te vermoeden,
dat het een zeer interessant en belang
wekkend boek is. Vele facetten van het
recreatievraagstuk worden door een
grote staf van medewerkers behandeld.
De kerkeraden worden verzocht om
vier gulden te willen zenden voor de
arbeid van de gezinsweekcommissie,
waarna het boekwerk toegezonden zal
worden, meerdere exemplaren zijn te
krijgen a raison. van 2,50 per stuk.
Het besteladres is Algemeen Kerkelijk
Bureau, Wilhelminapark 2, Utrecht,
giro 51 31 53, u gelieve op het giro
strookje te vermelden deputaten ge
zinsweek" en het aantal gewenste exem
plaren. Natuurlijk kunnen ook niet ker-
keraadsleden dit boek bestellen.
45 JAAR
Sedert 1917, dat is dus 45 jaar, wordt
door de ,,Bond tegen het vloeken" de
bekende spreuk verspreid Spreek vrij
moedig over God, maar misbruik nooit
zijn Naam".
Dit is een arbeid, die zeker onze aan
dacht hebben moet. ,,Het getuigenis
van deze bond is een confrontatie. Voor
iedereen. Maar misschien het meest
voor ons christelijk volksdeel", zo
schrijlt men ons en vervolgt
Heeft het ons wat gekost als het ging
om de heiliging van Gods Naam
Werd U wel eens uitgelachen als U ge
tuigde van Uw geloof De Here Jezus
zegt ,,Zij hebben Mij bespot, zij zullen
ook U bespotten".
Is uw opmerking tegen het vloeken uit
gelegd als vroom gekwezel
„Zalig zijt gij als de mensen U smaden
om mijnentwil."
Spreek vrijmoedig over God, maar mis
bruik nooit Zijn Naam. Dit is niet alleen
het getuigenis van de „Bond tegen het
vloeken",maar dit moet het ook zijn
van alle christenmannen en vrouwen.
Zonder voorbehoud mogen wij dit vra
gen van een ieder. Ook van de predi
kanten, ook van de docenten aan de
middelbare scholen, van alle onderwij
zers en onderwijzeressen, van alle ouders.
Generaal M. R. H. Calmeijer, staatsecre
taris van Defensie, gaf onlangs een na
volgenswaardig voorbeeld in een brief
aan alle militairen"
De vraag, die de „Bond" stelt is wilt
u het werk steunen, wilt u ook iets
doen Het secretariaat is gevestigd
Sportlaan 19, den Haag giro 85 20 91
te den Ham (O.)
S.S.K.
VERANDERINGEN
In het bestuur van de Stichting Steun
Kerkbouw zullen per 1 september en
kele veranderingen komen. Vanwege
het feit, dat enkele leden hun taak op
medisch advies zullen moeten beperken,
vanwege het feit ook, dat de secreta
riaatswerkzaamheden zich steeds meer
uitbreiden heeft men de functie van een
adviseur-administrateur gecreëerd, wel
ke functie vanaf 1 sept. a.s. door de
heer A. M. v. d. Linden te de Bilt ver
vuld zal worden. Met zijn komst zal de
eerste gesalarieerde kracht in de orga
nisatie van de S.S.K. zijn intrede doen.
In een schrijven, waarin ons dit werd
medegedeeld luidt het
„Ieder, die iets van ons werk afweet zal
erkennen, dat dit hoogstnoodzakelijk is
willen wij onze kerken blijvend van
dienst kunnen zijn en overal helpen waar
onze hulp nodig en verantwoord is".
1 ACTIE
Om iets van het werk van de Stich
ting af te weten hebben we echter ook
gegevens nodig en deze zijn gelukkig
niet achterwege gebleven. Eerst ontvin
gen we allen een brochure, waarin we
lezen konden,dat tot en met januari
1962 was toegezegd een bedrag van
ruim zeven miljoen gulden. Er zijn ech
ter enkele wijzigingen ten goede geko
men, zodat er bijna sprake kan zijn van
Maandagavond. Vandaag weer en
kele bezoeken afgelegd. Wat is dat
prettig, zo eens even binnen te wippen.
Je komt soms, heel ongezocht, tot een
mooi, vertrouwelijk gesprek, vaak beter
dan op het officiële huisbezoek. Maar
wat ook een verscheidenheid. De struc
tuur van het geestelijk leven is waarlijk
niet bij allen gelijk.
Het verhaal gaat van een jonge do-
zeven en een kwart miljoen. Volgens
de brochure was door Zwolle toegezegd
1.993,'—, maar het moet (schrikt u
niet) niet minder zijn dan ƒ61.166,24
of 12,10 per ziel, hierdoor is het to
taalbedrag per ziel in de Classis Zwolle
gestegen tot 10,38 waarmee deze clas
sis aan de top staat in de provincie
Overijssel. Verder zijn er sedert januari
nog enkele acties gevoerd, bijv. Aalten
met ƒ46.194,75, Dubbeldam met
7.255,— en Sint Annaparochie met
3.506,50. Voorts wordt nog gewacht
op enkele kerken, die toegezegd hebben
de actie dit jaar te voeren. Al met al
is de zeven en een kwart miljoen in het
verschiet, wat werkelijk verblijdend
mag heten. v. H.
Meditatie
S
rninee, die eens wat ontmoedigd was
over zijn werk. (In vertrouwen gezegd,
dat overkomt niet alleen jonge, maar
ook wel oudere dominees, al zijn er dan
over de laatste misschien niet zoveel
verhalen in omloop). Over zijn teleur
stelling sprak hij openhartig met een
broeder ouderling. Hij meende, dat hij
toch zijn uiterste best deed, maar hij
zag zo weinig vrucht. De verzuchting
moest hem van het hartje preekt en
Wegens vacantie van een deel
van het personeel verschijnt de
Kerkbode op vrijdag 3 augustus
niet.
De drukkerij blijft normaal ge
opend.
De correspondenten gelieven er
rekening mede te houden, dat ook
de predikbeurten voor 5 augustus
worden opgenomen in het num
mer van 27 juli.
je bidt maar en wat geeft het eigen
lijk Waarop zijn ouderling het korte
bescheid gaf,,U moet maar zo goed
mogelijk mikken, maar U moet de pijl
niet nalopen".
In dit antwoord was grote wijsheid.
Wij moeten inderdaad veel aan God
overlaten. Wij zijn alleen maar dienst
knecht. De ruiter op het witte paard
(Openb. 6) heeft zelf zijn pijlkoker ge
vuld en wij verrichten slechts kleine
hand- en spandiensten. En in die dien
sten vraagt de Here van ons, dat wij
trouw zijn, maar dan kunnen wij het
resultaat ook verder wel aan Hem toe
vertrouwen. Dat is, als 't er op aan
komt, Zijn zaak en niet de onze, hoe
wel wij er natuurlijk wel levendige be
langstelling voor hebben. Hoe zou het
anders kunnen Als daar geen belang
stelling voor was, zouden wij ook geen
trouwe, toegewijde knechten zijn. Wie
in liefde dient, maakt de zaak van zijn
heer toch ook .altijd een beetje tot zijn
zaak.
Daarom, nalopen nu direct, maar het
is toch wel prettig, om eens te verne
men, waar de pijl terecht gekomen is.
Daarvoor moet er een vertrouwelijke
sfeer zijn, misschien wel het best onder
vier ogen. Ik vind het gewone huisbe
zoek prima en zelfs noodzakelijk, maar
de echte vertrouwelijkheid missen wij
er wel eens te veel. Dat lukt vaak beter
in het onverwachte en onopzettelijke
bezoek, als zomaar, geheel ongezocht,
het hart zich voor elkaar opent en het
schaap z'n herder vindt.
Ik bezocht twee gezinnen, bij beide
alleen de vrouw des huizes thuis. Dat
hindert niet, het heeft zelfs z'n goeie
kant. De kinderen speelden en de man
was niet thuis. Met het eten kon het
nog wel even wachten, zodat er echt de
tijd voor genomen werd.
Zonder enige geforceerdheid kwam
het gesprek op de kerkgang en op de
preek. Maar wat was de beoordeling
verschillend. De ene zuster moest er
kennen, dat zij er deze keer „niet veel
aan had gehad", 't had haar niet toe
gesproken. Vriendelijk en welwillend
genoeg beleed zij, dat het wel aan haar
zelf zou liggen, want andere keren was
het soms veel beter.
De andere zuster had dezelfde preek
gehoord, maar haar oordeel was precies
tegenovergesteld. De Woord-bediening
was haar tot rijke troost geweest. Per
soonlijke moeilijkheden in het geloofs
leven waren volkomen weggenomen en
zij was met een hart vol blijdschap thuis
gekomen. En dat waarlijk niet, omdat
de één of andere bizondere uitdrukking
haar zo diep getroffen had (zoals wij
het nog wel eens meemaken), maar om
dat zij het Woord had verstaan en
Gods boodschap had gehoord.
Zie, dat is het nu, wij weten nooit,
hoe de pijl terecht komt. Als wij op
onze bezoeken voortdurend een zekere
onvoldaanheid opmerken en vooral, als
in broederlijke, vertrouwelijke samen-
spreking met de ouderlingen blijkt, dat
deze onvoldaanheid ook niet helemaal
zonder reden is, dan hebben wij ons
hierover ernstig te bezinnen. Dan heb
ben wij ons ernstig af te vragen, of
misschien niet bepaalde elementen öf
van vertroosting öf van vermaan wat
teveel in de schaduw blijven.
Maar meest zal het wel zo zijn, dat
wij in de gemeente vrij grote verschei-
,,lk vermaan u dan, broeders, met beroep op de
barmhartigheden Gods, dat gij uw lichamen stelt
tot een levend, heilig en Gode welbehagelijk offer:
dit is uw redelijke eredienst."
Romeinen 12 1.
Er zijn tegenwoordig heel wat mensen, die niet meer weten, waarvoor
zij werken. Of liever, zij menen het wél te weten. Je moet nu eenmaal je
brood verdienen, zegt de een. Ik werk voor mijn gezin, zegt een ander.
En de derde ik werk voor de aandeelhouders.
Er is een heel leger van mensen, die 's morgens zuchtend naar hun
werk gaan en 's avonds opgelucht terugkomen; het zit er gelukkig weer op.
Werken is een noodzakelijk kwaad.
Nu is er zeer zeker allerlei moeite aan verbonden. De zonde heeft zo
ontzagelijk veel in de arbeid en in de arbeidsomstandigheden verknoeid
en allerlei arbeidsproblemen in de wereld gebracht. Je moet bijv. maar in
het jaag-systeem zitten.
En dan willen wij nog wel toegeven, dat de arbeid scheppingsopdracht
is. Maar het gaat bij elk beroep haast ongemerkt zó, dat wij een scheids
lijn trekken tussen God en ons dagelijks werk, tussen het leven met
Christus en het leven van de arbeid.
Daarom is dit juist één van de grootste problemen, dat wij niet meer
beseffen, dat wij elk ogenblik met God te maken hebben. Dan werkt een
boer om wat hij overhouden kan, en zegt de zakenman, dat zaken zaken
zijn, en werkt de bankwerker om de centjes.
Hebben wij het dan goed gezien
Paulus zegtnéén. Leest u de tekst hierboven nog maar eens goed. U
vindt dat natuurlijk een mooie tekst. Zo echt geestelijk.
Maar bedoelt u dan met „geestelijk" precies hetzelfde als deze apos
tel Gaat u nu eens heel concreet zéggen, waar dit geestelijke dan in
uit moet komen
Het gaat hier over drie belangrijke dingen lichamen - offer - eredienst.
Paulus heeft het hier niet over de „ziel". Alsof u daar zo maar apart
over praten kunt. Hij zegtlichamen. En dan heeft hij het over de ge
lovigen, die tastbare mensen zijn, die hier op aarde hun bestaan leven in
het lichaam. Mensen met handen en voeten, met ogen en oren, met een
mond, en met hersens in hun hoofd, Dat is de concrete mens. In zijn
leven van alle dag. Als winkelier of plaatwerker of onderwijzer of kan
toormeisje of huisvrouw.
En dan zegt hij stelt uw lichaam tot een offer.
Ja, dat is nu een zuiver priesterlijke taak Offeren. En dat is uw
„redelijke eredienst", dat is niet anders dan uw „gééstelijke eredienst".
Hier hebt u heel gewoon de eredienst van de arbeid Hier gaat het im
mers over ons, mensen, in ons dagelijkse leven en werken.
Er zijn inderdaad allerlei arbeidsproblemen.Maar vóór iemand daar
over beginnen kan, moet hij dit éérst gezien en beleden hebben. Dwars
tegen allerlei verwereldlijking van de arbeid in. Daartoe vermaant Paulus
ons. Wij moeten ons in ons werk géven aan onze Heer Met beroep op
de barmhartigheden van God
Dat is met beroep op wat God gedaan heeft om ons te verlossen, wat
Hij gedaan heeft door de moeitevolle arbeid van onze Heiland. Nu mo
gen wij kinderen van God zijn
Maar dan moeten wij óók weten, dat wij in ons alledaagse leven, in
ons arbeidsleven, kinderen van God zijn, die hun Vader moeten dienen,
en daarin hun Verlosser mogen volgen.
Dan wordt hetde „eredienst" van de arbeid. Dan weten wij, voor
Wie wij werken.
Priesterdienst
Souburg G. D. L. BREDERVELD.