eeuwóe
5Cerkbocle
BiieenZendingsjubileum
r
De tijd dringt
CYYleditatie
ZO IS GOD
J
13 JULI 1962
17e JAARGANG No. 2
„Ik worstel
en ontkom"
OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND
Redacteur: Ds. W. C. van Hattem, Herengracht 15, Terneuzen, Telefoon (0 1150) 22 48
Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. M. V. J. de Craene, Baarland
Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. A. Koning, WoerdenDr. P. C. Kraan, Vlissingen
Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo
Ds. B. Wentsel, Brouwershaven Mej. F. A. Groot Nibbelink, Grijpskerke
Mevrouw C. van Zwedenvan Alkemade, Middelburg.
Openbaring 3 15, 16,19.
Wat zijn wij meestal uiterst vriendelijk voor elkaar. We smeren met
stroop. We buigen. We willen elkaar geen pijn doen. Maar ondertussen
zit daar een héél nare zaak achter. We laten elkaar ook rustig verdrinken.
Er is heel wat voor nodig voor we eens uit onze slof schieten en de
ander de waarheid durven zegge:;.
Ja, weet u wanneer wel Als iemand ons te na komtals wij beledigd
worden als onze eer aangetast dreigt te worden. Maar verderlaat
die ander maar lopen, al verdrinkt hij daar ook bij
Wij zeggen meestal pas wat tegen de ander, als ons geduld opraakt,
als al onze haren al overeind staan van nijd, als we vinnig willen terug
slaan. Dan is het in de zin van „pets-wederpets" ,,oog om oog".
Die ander willen een slag toebrengen. Er zit een stuk wraaklust achter.
Overweeg deze dingen eens en zie dan naar de genoemde woorden uit
de brief aan de gemeente te Laodicea.
Zo in het begin lijkt het alleen maar verschrikkelijk. Daar worden
harde noten gekraakt. Er moet toch wel heel wat gebeurd zijn voor er
zo iets uitkomt. En wie niet verder leest dan dat begin is geneigd hier
geen cent meer voor te geven. De verhouding tussen de twee met-elkaar-
sprekende partijen moet wel tot het uiterste gespannen geweest zijn. En
nu het eenmaal zover gekomen is, is het ook voorgoed uit. Die breuk
wordt nooit meer geheeld.
Kunt u het zich voorstellen, dat mensen zulke dingen tegen elkaar zeg
gen en dat er dan nog iets goeds van terecht komt
Het is mogelijk. Maar dan moet er iets in zitten van wat we hier ook
tegenkomen.
Ja, wrijf uw ogen maar uit. Want na die vernietigende uitspraak lezen
we daar dan dat wonder ,,die Ik liefheb, bestraf Ik en tuchtig Ik".
Kijk, dat is de oplossing.
Als mensen eens iets van de Here Jezus wilden leren. Dan waren wij
misschien wat minder beleefd jegens elkaar dan sprongen we wat minder
omzichtig met elkaar om. Zo voor het oog tenminste.
Een buitenstaander zou dan misschien zeggen die lui vermoorden
elkaar. Als een buitenstaander er al van zou horen, althans. Maar in
werkelijkheid halen ze elkaar onder een nietsontziend verderf vandaan.
We hebben hierboven gezetzo is God.
God zet er het mes in. Om te genezen.
Och, leest u ook nog even verder Want nadat u voor u zelf misschien
de hemel in rook had zien opgaan, merkt u diezelfde Heiland op aan de
deur van uw levenshuis.
Hij had u lief
nieuwe
Abonnementsprijs
3,per halfjaar
bij vooruitbetaling
Advertenties
12 cent per mm.
Bij abonnement lager
Losse nummers 12 cent
Drukkers-Uitgevers
Littooij Olthoff
Spanjaardstraat 47
Middelburg, tel. 24 38
Giro no. 4 22 80
v
Deze maand is er in ons land een
zeer bijzonder zendings jubileum ge
vierd. Een jubileum, dat gepaard gaat
met een speciale persbijeenkomst op de
dag waarop deze kerkbode verschijnt.
Voor deze bijeenkomst had uw redac
teur ook een uitnodiging ontvangen,
doch wegens werkzaamheden in eigen
gemeente, zal hij er niet aanwezig kun
nen zijn. Dit is enerzijds wel jammer,
want graag hadden we wel persoonlijk
iets over dit zendingswerk willen ver
nemen. Het ons toegezonden materiaal
is echter ruimschoots voldoende om een
artikel aan te wijden en de zaak zelve
is verre van onbelangrijk. Het betreft
hier namelijk geen zendingswerk, dat
vanuit ons land en vanuit nederlandse
kerken ondernomen wordt, maar het is
zending dat in ons land onder Neder
landers gevoerd wordt. De Mohamme
daanse zending in ons land viert name
lijk zijn 15-jarig bestaan.
Het was op de tweede juli 1947 dat
vanuit Pakistan de eerste missionaris
van de Ahmadiyya Muslim Missie in
ons land arriveerde met als opdracht de
misverstanden, die er in ons land over
de Islam bestonden, uit de weg te rui
men en de Islam onder de Nederlanders
te verbreiden. En deze missionaris heeft
succes gehad. Men kan nu schrijven dat
er na vijftien jaar reeds een bloeiende
Islamitische gemeenschap in Nederland
is met vele leden, dat zij reeds een
Arabisch-Nederlandse Qur'an uitgave
heeft verzorgd en dat men reeds in het
bezit is van een moskee in den Haag.
Wij kunnen ons indenken, dat men
van Mohammedaanse zijde trots is op
de bereikte resultaten en dat men het
derde lustrum niet zomaar ongemerkt
voorbij wil laten gaan, ja daar zelfs een
persconferentie aan verbindt om zo
weer extra propaganda te maken voor
de Islam. Dat men echter van deze zijde
reeds na vijftien jaar arbeid in ons land
gewag kan maken van een bloeiende
Islamitische gemeenschap is echter iets,
dat te denken moet geven. Natuurlijk
men kan aanvoeren, dat in den Haag
vele Mohammedanen zullen wonen, die
verbonden zijn aan de diverse diploma
tieke staven, dat het daarom ook geen
toeval is, dat er juist in den Haag een
moskee staat. Het feit blijft echter be
staan, dgt deze religie thans ook een
steeds groter wordend getal Nederlan
ders onder haar aanhangers telt. Ne
derlanders, die door de zendingsactivi
teit der Ahmadiyya Muslim Missie tot
de Islam zijn overgegaan. En dan rijst
de vraag wat het is, dat hen in de Islam
heeft aangetrokken, en waarom zij zich
niet tot de kerk aangetrokken gevoeld
hebben of waarom zij zelfs de kerk
vaarwel gezegd hebben voor de mos
kee. Daarom willen wij ook niet zomaar
aan dit jubileum voorbijgaan, omdat dit
jubileum van de Ahmadiyya Muslim
Missie aan ons als kerken en christen
heid een vraag te stellen heeft en wel
deze vraag ,,Wat hebt gij gedaan met
het Evangelie van Jezus Christus, hebt
ge het inderdaad uitgedragen, niet al
leen maar overzee door middel van de
zending, maar ook dichtbij in de evan
gelisatie en wat is uw persoonlijk aan
deel daarin geweest Heel scherp ge
steld ,,is die trouwe moskee-bezoeker,
van nu, misschien uw buurman van
vroeger en hebt gij wel gesproken van
Jezus
Laten wij dit jubileum niet te licht
nemen, laten we er niet aan voorbijgaan
als iets waarmee wij niets te maken
hebben, wij hebben als Kerk van Jezus
Christus hier alles mee te maken. Hij
heeft immers gezegd Gij zult mijn ge
tuigen zijn
Vijftien jaar Islam in Nederland en
een bloeiende gemeente, misschien
schrikken we wakker en zeggen we
is het al zover gekomen in ons land
Ja, zover is het gekomen en waar wij
onze tijd niet geven willen om de naaste
de Christus te verkondigen, daar staan
wij er mee schuldig aan. We lezen veel
Meliskerke
van evangelisatieactiviteiten, ook in
onze eigen provincie, overlegt u eens
bij uzelf, wat uw aandeel hierin is.
Want
Wij hebben een woord voor de wereld,
die sterft aan haar twijfel en strijd.
Wij kennen een Heiland der wereld,
wiens liefde de kruisdood verdroeg.
Wat doet u met dit Woord, met de
boodschap van deze Heiland
v. H.
Ja, de tijd dringt wat betreft het be
proeven van de nieuwe psalmberijming.
Ds. P. Visser van Tilburg wijst hierop
in een artikel in het Kerkblad van Bra
bant en Limburg en wij willen niet na
laten om dit ook in onze kerkbode te
doen, daar het al of niet invoeren van
een nieuwe psalmberijming toch zeker
welgeargumenteerd moet geschieden.
Daartoe diende ook het synodebesluit
van 20 september 1961, waarin werd
uitgesproken
,,aan het verzoek van de deputaten voor
de psalmberijming- te voldoen om aan de
kerken vrijheid te geven reeds thans de
,,150 Psalmen Proeve van een nieuwe
berijming" in de eredienst te gebruiken
naast het bestaande psalmboek, met dien
verstande evenwel, dat de kerken, in.
verband met de uitgeoefende kritiek, met
wijsheid en voorzichtigheid van de ver
leende vrijheid gebruik zullen hebben te
maken
de kerken er op te wijzen, dat deze be
rijming een proeve is en dat opmerkin
gen over deze berijming door alle leden
kunnen worden ingezonden bij deputa
ten voor de psalmberijming vóór 1 ja
nuari 1963 en dat deze opmerkingen te
gelijk met de reeds eerder ontvangen kri
tiek overwogen zullen worden
zich tot de classes te wenden met het
M. E. VAN HEESEN.
verzoek het oordeel van de kerken te
vragen over deze berijming ten opzichte
van de weergave van de onberijmde
tekst, van taal en stijl en van de zing
baarheid van deze berijming en het re
sultaat daarvan aan de deputaten mee
te delen vóór 1 januari 1963" (voorl.
acta, art. 228).
Hoewel dit besluit reeds op 20 sep
tember 1961 genomen werd, dus bijna
acht maanden geleden en ons nog
slechts vijf en halve maand van de eer
ste januari 1963 scheiden, hebben de
classes tot nu toe over deze zaak nog
geen officieel bericht ontvangen, het
geen volgens het besluit toch had moe
ten gebeuren. Ds. Visser wijst er op,
hoe het daarom waarschijnlijk pas sep
tember zal worden eer dit verzoek van
de synode op de classes besproken kan
worden. Dan moeten de kerken nog
door de classes aangeschreven worden
en vóór de eerste januari moet men dan
zijn oordeel klaar hebben. Wij geven
het ds. Visser graag toe, wanneer hij
opmerkt dat dit haast een onmogelijk
heid is. Wij vallen hem echter ook bij
wanneer hij het volgende opmerkt
„Maar, al is de synode tot op heden dan
in gebreke gebleven te doen wat de sy
node haar opdroeg, de taak zelf is be
slist niet onduidelijk omschreven. Die
taak valt in driën uiteen. De synode
moet de classes aanschrijven en haar
verzoeken de kerken tot beproeven op
te wekken. De kerken moeten tot dat
beproeven overgaan en nagaan of deze
proeve op berijming, taal en stijl en zing
baarheid aanvaardbaar is. En binnen de
plaatselijke gemeente ligt er een taak
voor alle leden om zich een oordeel over
deze berijming te vormen. Men kan zijn
opmerkingen daarover aan de kerkeraad
richten en deze kan ze dan invoegen in
zijn eigen oordeel aan de classes. De
leden kunnen ook regelrecht aan depu
taten hun zienswijze meedelen (adres
Victorieplein 31c, Amsterdam-Zuid).
Maar weet u wat beslist niet de bedoe
ling is Dat de kerken, de kerkeraden
en de leden der gemeente zich van deze
psalmberijming niets aantrekken
en deze proeve gewoon voor kennisge
ving aannemen. Dat is niet alleen niet
de bedoeling, dat is zelfs beslist fout.
De synode heeft nu eenmaal deze bundel
ter beproeving aanvaard, en dan hebben
de kerken en de kerkleden zich daaraan
ook te houden. Dat behoeft helemaal
niet te betekenen, dat u deze bundel
zoudt toejuichen. Maar u mag hem niet
negéren. Want hij is ter beproeving en
ter beoordeling aangeboden.
Daarom zou ik u dringend willen vra
gen doe mee aan de beproeving van
deze nieuwe berijming. Of u dan uw
opmerkingen regelrecht bij deputaten
wilt inzenden óf bij uw kerkeraad, dat
maakt niet zoveel uit. Maar laat de zaak
niet liggen. Want het is een stuk van
grote betekenis. Misschien zal volgend
jaar al beslist worden of deze berijming
definitief wordt aanvaard, ja dan neen".
Vervolgens geeft ds. Visser een aan
tal richtlijnen voor het beproeven, die
wij kort willen samenvatten
a) eerst gewoon doorlezen om aan het
nieuwe te wennen
b) afvragenwordt onberijmde tekst in
de berijming goed weergegeven of wor
den belangrijke elementen uit de Heilige
Schrift in de berijming op de achter
grond geschoven of zelfs helemaal niet
genoemd
c) noteer dingen, die niet kloppen
d) vraag u af of u begrijpt wat er staat,
wat onbegrijpelijk voorkomt noteren
e) ook omtrent melodie en zingbaarheid
mag u opmerkingen maken.
Hoewel het onder e) genoemde ze
ker niet door ieder te doen is, moet het
geen onder a), b), c) en d) opgemerkt
voor elk kerklid mogelijk zijn. Waarom
we u dan ook gaarne deze methode van
beproeving willen aanraden. Juist nu
de vacantietijd weer aangebroken is
kunt u er ideaal mee bezig zijn. Mis
schien kunt u het zo doen, om aan tafel
eerst een psalm of gedeelte er van te
lezen uit de Bijbel, om vervolgens de
berijming er van te lezen. De tongen
komen dan wel los en wanneer u vrij
hebt of uit bent, dan kan „natafelen"
er altijd wel af.
In ieder geval maak studie van deze
bundel en geef uw opmerkingen en aan
merkingen door hetzij rechtstreeks aan
deputaten of bij uw eigen kerkeraad.
Ook de kerkeraden zouden wij willen
opwekken om nog in deze zomermaan
den de zaak in studie te nemen, laat elk
der broeders een aantal psalmen bestu
deren, opdat niet straks er geen tijd
meer zij voor een deugdelijke beproe
ving van deze „Proeve".
Als laatste advies geeft ds. Visser
dat men zich in zijn oordeelvorming niet
door kreten van voor- of tegenstanders
van de berijming moet laten leiden, te
gemakkelijk wordt naar zijn mening in
dezen met kreten gewerkt. Hij illus
treert dit met het volgende
„Ik denk aan een artikel van Prof. Dr.
K. H. Miskotte over de bevinding in de
nieuwe psalmberijming, waarin hij ook
iets zegt over de veelbesproken regels
van Psalm 51 7 (Zie, in ongerechtig
heid ben ik geboren, in zonde heeft mijn
moeder mij ontvangen), welke in de be
rijming aldus zijn weergegevenDe
overmacht van bloed en duisternis, waar
in ik ben ontvangen en geboren, het is
een nacht, waarin ik ga verloren, een
hard geheim, dat onontkoombaar is.
Van deze berijming zegt Prof. Miskotte:
Gaarne wil ik nog wijzen (omdat ik er
persoonlijk, als gemeentelid, zo blij mee
ben) op Psalm 51 3a. Hier sluit zich
het bevindelijke onmiddellijk aan bij de
tekst, die als „bewijsplaats" voor de erf
zonde allang is afgeschreven, maar die
toch op zo duistere ervaring doelt
etc. (vet van mij). Ziezo, dat weten
we Psalm 51 7 is als bewijsplaats voor
de erfzonde allang afgeschreven. Dat
Prof. Miskotte zoiets schrijft, is tot daar-
aantoe. Reeds vóórdat de nieuwe bun
del verscheen annonceerde hij hem reeds
als een te verwachten cultuurmonument.
Maar dat Prof. Dr. J. T. Bakker, hoog
leraar aan de Theologische Hogeschool,
in het Geref. Weekblad deze opmerking