eeuwóe 5Cerkbocle BiieenZendingsjubileum r De tijd dringt CYYleditatie ZO IS GOD J 13 JULI 1962 17e JAARGANG No. 2 „Ik worstel en ontkom" OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redacteur: Ds. W. C. van Hattem, Herengracht 15, Terneuzen, Telefoon (0 1150) 22 48 Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. M. V. J. de Craene, Baarland Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. A. Koning, WoerdenDr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo Ds. B. Wentsel, Brouwershaven Mej. F. A. Groot Nibbelink, Grijpskerke Mevrouw C. van Zwedenvan Alkemade, Middelburg. Openbaring 3 15, 16,19. Wat zijn wij meestal uiterst vriendelijk voor elkaar. We smeren met stroop. We buigen. We willen elkaar geen pijn doen. Maar ondertussen zit daar een héél nare zaak achter. We laten elkaar ook rustig verdrinken. Er is heel wat voor nodig voor we eens uit onze slof schieten en de ander de waarheid durven zegge:;. Ja, weet u wanneer wel Als iemand ons te na komtals wij beledigd worden als onze eer aangetast dreigt te worden. Maar verderlaat die ander maar lopen, al verdrinkt hij daar ook bij Wij zeggen meestal pas wat tegen de ander, als ons geduld opraakt, als al onze haren al overeind staan van nijd, als we vinnig willen terug slaan. Dan is het in de zin van „pets-wederpets" ,,oog om oog". Die ander willen een slag toebrengen. Er zit een stuk wraaklust achter. Overweeg deze dingen eens en zie dan naar de genoemde woorden uit de brief aan de gemeente te Laodicea. Zo in het begin lijkt het alleen maar verschrikkelijk. Daar worden harde noten gekraakt. Er moet toch wel heel wat gebeurd zijn voor er zo iets uitkomt. En wie niet verder leest dan dat begin is geneigd hier geen cent meer voor te geven. De verhouding tussen de twee met-elkaar- sprekende partijen moet wel tot het uiterste gespannen geweest zijn. En nu het eenmaal zover gekomen is, is het ook voorgoed uit. Die breuk wordt nooit meer geheeld. Kunt u het zich voorstellen, dat mensen zulke dingen tegen elkaar zeg gen en dat er dan nog iets goeds van terecht komt Het is mogelijk. Maar dan moet er iets in zitten van wat we hier ook tegenkomen. Ja, wrijf uw ogen maar uit. Want na die vernietigende uitspraak lezen we daar dan dat wonder ,,die Ik liefheb, bestraf Ik en tuchtig Ik". Kijk, dat is de oplossing. Als mensen eens iets van de Here Jezus wilden leren. Dan waren wij misschien wat minder beleefd jegens elkaar dan sprongen we wat minder omzichtig met elkaar om. Zo voor het oog tenminste. Een buitenstaander zou dan misschien zeggen die lui vermoorden elkaar. Als een buitenstaander er al van zou horen, althans. Maar in werkelijkheid halen ze elkaar onder een nietsontziend verderf vandaan. We hebben hierboven gezetzo is God. God zet er het mes in. Om te genezen. Och, leest u ook nog even verder Want nadat u voor u zelf misschien de hemel in rook had zien opgaan, merkt u diezelfde Heiland op aan de deur van uw levenshuis. Hij had u lief nieuwe Abonnementsprijs 3,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 12 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 12 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 v Deze maand is er in ons land een zeer bijzonder zendings jubileum ge vierd. Een jubileum, dat gepaard gaat met een speciale persbijeenkomst op de dag waarop deze kerkbode verschijnt. Voor deze bijeenkomst had uw redac teur ook een uitnodiging ontvangen, doch wegens werkzaamheden in eigen gemeente, zal hij er niet aanwezig kun nen zijn. Dit is enerzijds wel jammer, want graag hadden we wel persoonlijk iets over dit zendingswerk willen ver nemen. Het ons toegezonden materiaal is echter ruimschoots voldoende om een artikel aan te wijden en de zaak zelve is verre van onbelangrijk. Het betreft hier namelijk geen zendingswerk, dat vanuit ons land en vanuit nederlandse kerken ondernomen wordt, maar het is zending dat in ons land onder Neder landers gevoerd wordt. De Mohamme daanse zending in ons land viert name lijk zijn 15-jarig bestaan. Het was op de tweede juli 1947 dat vanuit Pakistan de eerste missionaris van de Ahmadiyya Muslim Missie in ons land arriveerde met als opdracht de misverstanden, die er in ons land over de Islam bestonden, uit de weg te rui men en de Islam onder de Nederlanders te verbreiden. En deze missionaris heeft succes gehad. Men kan nu schrijven dat er na vijftien jaar reeds een bloeiende Islamitische gemeenschap in Nederland is met vele leden, dat zij reeds een Arabisch-Nederlandse Qur'an uitgave heeft verzorgd en dat men reeds in het bezit is van een moskee in den Haag. Wij kunnen ons indenken, dat men van Mohammedaanse zijde trots is op de bereikte resultaten en dat men het derde lustrum niet zomaar ongemerkt voorbij wil laten gaan, ja daar zelfs een persconferentie aan verbindt om zo weer extra propaganda te maken voor de Islam. Dat men echter van deze zijde reeds na vijftien jaar arbeid in ons land gewag kan maken van een bloeiende Islamitische gemeenschap is echter iets, dat te denken moet geven. Natuurlijk men kan aanvoeren, dat in den Haag vele Mohammedanen zullen wonen, die verbonden zijn aan de diverse diploma tieke staven, dat het daarom ook geen toeval is, dat er juist in den Haag een moskee staat. Het feit blijft echter be staan, dgt deze religie thans ook een steeds groter wordend getal Nederlan ders onder haar aanhangers telt. Ne derlanders, die door de zendingsactivi teit der Ahmadiyya Muslim Missie tot de Islam zijn overgegaan. En dan rijst de vraag wat het is, dat hen in de Islam heeft aangetrokken, en waarom zij zich niet tot de kerk aangetrokken gevoeld hebben of waarom zij zelfs de kerk vaarwel gezegd hebben voor de mos kee. Daarom willen wij ook niet zomaar aan dit jubileum voorbijgaan, omdat dit jubileum van de Ahmadiyya Muslim Missie aan ons als kerken en christen heid een vraag te stellen heeft en wel deze vraag ,,Wat hebt gij gedaan met het Evangelie van Jezus Christus, hebt ge het inderdaad uitgedragen, niet al leen maar overzee door middel van de zending, maar ook dichtbij in de evan gelisatie en wat is uw persoonlijk aan deel daarin geweest Heel scherp ge steld ,,is die trouwe moskee-bezoeker, van nu, misschien uw buurman van vroeger en hebt gij wel gesproken van Jezus Laten wij dit jubileum niet te licht nemen, laten we er niet aan voorbijgaan als iets waarmee wij niets te maken hebben, wij hebben als Kerk van Jezus Christus hier alles mee te maken. Hij heeft immers gezegd Gij zult mijn ge tuigen zijn Vijftien jaar Islam in Nederland en een bloeiende gemeente, misschien schrikken we wakker en zeggen we is het al zover gekomen in ons land Ja, zover is het gekomen en waar wij onze tijd niet geven willen om de naaste de Christus te verkondigen, daar staan wij er mee schuldig aan. We lezen veel Meliskerke van evangelisatieactiviteiten, ook in onze eigen provincie, overlegt u eens bij uzelf, wat uw aandeel hierin is. Want Wij hebben een woord voor de wereld, die sterft aan haar twijfel en strijd. Wij kennen een Heiland der wereld, wiens liefde de kruisdood verdroeg. Wat doet u met dit Woord, met de boodschap van deze Heiland v. H. Ja, de tijd dringt wat betreft het be proeven van de nieuwe psalmberijming. Ds. P. Visser van Tilburg wijst hierop in een artikel in het Kerkblad van Bra bant en Limburg en wij willen niet na laten om dit ook in onze kerkbode te doen, daar het al of niet invoeren van een nieuwe psalmberijming toch zeker welgeargumenteerd moet geschieden. Daartoe diende ook het synodebesluit van 20 september 1961, waarin werd uitgesproken ,,aan het verzoek van de deputaten voor de psalmberijming- te voldoen om aan de kerken vrijheid te geven reeds thans de ,,150 Psalmen Proeve van een nieuwe berijming" in de eredienst te gebruiken naast het bestaande psalmboek, met dien verstande evenwel, dat de kerken, in. verband met de uitgeoefende kritiek, met wijsheid en voorzichtigheid van de ver leende vrijheid gebruik zullen hebben te maken de kerken er op te wijzen, dat deze be rijming een proeve is en dat opmerkin gen over deze berijming door alle leden kunnen worden ingezonden bij deputa ten voor de psalmberijming vóór 1 ja nuari 1963 en dat deze opmerkingen te gelijk met de reeds eerder ontvangen kri tiek overwogen zullen worden zich tot de classes te wenden met het M. E. VAN HEESEN. verzoek het oordeel van de kerken te vragen over deze berijming ten opzichte van de weergave van de onberijmde tekst, van taal en stijl en van de zing baarheid van deze berijming en het re sultaat daarvan aan de deputaten mee te delen vóór 1 januari 1963" (voorl. acta, art. 228). Hoewel dit besluit reeds op 20 sep tember 1961 genomen werd, dus bijna acht maanden geleden en ons nog slechts vijf en halve maand van de eer ste januari 1963 scheiden, hebben de classes tot nu toe over deze zaak nog geen officieel bericht ontvangen, het geen volgens het besluit toch had moe ten gebeuren. Ds. Visser wijst er op, hoe het daarom waarschijnlijk pas sep tember zal worden eer dit verzoek van de synode op de classes besproken kan worden. Dan moeten de kerken nog door de classes aangeschreven worden en vóór de eerste januari moet men dan zijn oordeel klaar hebben. Wij geven het ds. Visser graag toe, wanneer hij opmerkt dat dit haast een onmogelijk heid is. Wij vallen hem echter ook bij wanneer hij het volgende opmerkt „Maar, al is de synode tot op heden dan in gebreke gebleven te doen wat de sy node haar opdroeg, de taak zelf is be slist niet onduidelijk omschreven. Die taak valt in driën uiteen. De synode moet de classes aanschrijven en haar verzoeken de kerken tot beproeven op te wekken. De kerken moeten tot dat beproeven overgaan en nagaan of deze proeve op berijming, taal en stijl en zing baarheid aanvaardbaar is. En binnen de plaatselijke gemeente ligt er een taak voor alle leden om zich een oordeel over deze berijming te vormen. Men kan zijn opmerkingen daarover aan de kerkeraad richten en deze kan ze dan invoegen in zijn eigen oordeel aan de classes. De leden kunnen ook regelrecht aan depu taten hun zienswijze meedelen (adres Victorieplein 31c, Amsterdam-Zuid). Maar weet u wat beslist niet de bedoe ling is Dat de kerken, de kerkeraden en de leden der gemeente zich van deze psalmberijming niets aantrekken en deze proeve gewoon voor kennisge ving aannemen. Dat is niet alleen niet de bedoeling, dat is zelfs beslist fout. De synode heeft nu eenmaal deze bundel ter beproeving aanvaard, en dan hebben de kerken en de kerkleden zich daaraan ook te houden. Dat behoeft helemaal niet te betekenen, dat u deze bundel zoudt toejuichen. Maar u mag hem niet negéren. Want hij is ter beproeving en ter beoordeling aangeboden. Daarom zou ik u dringend willen vra gen doe mee aan de beproeving van deze nieuwe berijming. Of u dan uw opmerkingen regelrecht bij deputaten wilt inzenden óf bij uw kerkeraad, dat maakt niet zoveel uit. Maar laat de zaak niet liggen. Want het is een stuk van grote betekenis. Misschien zal volgend jaar al beslist worden of deze berijming definitief wordt aanvaard, ja dan neen". Vervolgens geeft ds. Visser een aan tal richtlijnen voor het beproeven, die wij kort willen samenvatten a) eerst gewoon doorlezen om aan het nieuwe te wennen b) afvragenwordt onberijmde tekst in de berijming goed weergegeven of wor den belangrijke elementen uit de Heilige Schrift in de berijming op de achter grond geschoven of zelfs helemaal niet genoemd c) noteer dingen, die niet kloppen d) vraag u af of u begrijpt wat er staat, wat onbegrijpelijk voorkomt noteren e) ook omtrent melodie en zingbaarheid mag u opmerkingen maken. Hoewel het onder e) genoemde ze ker niet door ieder te doen is, moet het geen onder a), b), c) en d) opgemerkt voor elk kerklid mogelijk zijn. Waarom we u dan ook gaarne deze methode van beproeving willen aanraden. Juist nu de vacantietijd weer aangebroken is kunt u er ideaal mee bezig zijn. Mis schien kunt u het zo doen, om aan tafel eerst een psalm of gedeelte er van te lezen uit de Bijbel, om vervolgens de berijming er van te lezen. De tongen komen dan wel los en wanneer u vrij hebt of uit bent, dan kan „natafelen" er altijd wel af. In ieder geval maak studie van deze bundel en geef uw opmerkingen en aan merkingen door hetzij rechtstreeks aan deputaten of bij uw eigen kerkeraad. Ook de kerkeraden zouden wij willen opwekken om nog in deze zomermaan den de zaak in studie te nemen, laat elk der broeders een aantal psalmen bestu deren, opdat niet straks er geen tijd meer zij voor een deugdelijke beproe ving van deze „Proeve". Als laatste advies geeft ds. Visser dat men zich in zijn oordeelvorming niet door kreten van voor- of tegenstanders van de berijming moet laten leiden, te gemakkelijk wordt naar zijn mening in dezen met kreten gewerkt. Hij illus treert dit met het volgende „Ik denk aan een artikel van Prof. Dr. K. H. Miskotte over de bevinding in de nieuwe psalmberijming, waarin hij ook iets zegt over de veelbesproken regels van Psalm 51 7 (Zie, in ongerechtig heid ben ik geboren, in zonde heeft mijn moeder mij ontvangen), welke in de be rijming aldus zijn weergegevenDe overmacht van bloed en duisternis, waar in ik ben ontvangen en geboren, het is een nacht, waarin ik ga verloren, een hard geheim, dat onontkoombaar is. Van deze berijming zegt Prof. Miskotte: Gaarne wil ik nog wijzen (omdat ik er persoonlijk, als gemeentelid, zo blij mee ben) op Psalm 51 3a. Hier sluit zich het bevindelijke onmiddellijk aan bij de tekst, die als „bewijsplaats" voor de erf zonde allang is afgeschreven, maar die toch op zo duistere ervaring doelt etc. (vet van mij). Ziezo, dat weten we Psalm 51 7 is als bewijsplaats voor de erfzonde allang afgeschreven. Dat Prof. Miskotte zoiets schrijft, is tot daar- aantoe. Reeds vóórdat de nieuwe bun del verscheen annonceerde hij hem reeds als een te verwachten cultuurmonument. Maar dat Prof. Dr. J. T. Bakker, hoog leraar aan de Theologische Hogeschool, in het Geref. Weekblad deze opmerking

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1962 | | pagina 1