Uit de Gemeenten
NIEUWS
Predikbeurten zondag 8 juli 1962
KLEINE
VOSSEN
de energie en belangrijke spanningen vinden zelden hun ontstaan in deze
tijd.
Terwijl voor het zesde jaar het kind alles gelooft", geen scheiding kent
tussen realiteit en fantasie, een animistisch wereldbeeld heeft, ontwikkelt
zich na het zesde jaar een groot gevoel voor objectiviteit en werkelijkheid.
In de puberteit gaat later het subjectieve weer de grootste rol spelen. Het
realisme en objectivisme van het grotere kind, maakt hem bij uitstek ge
schikt voor het leerproces, waarbij hij zich de feitenkennis van de wereld
rond zich heen en de regels van de samenleving eigen maakt.
Hoe is nu de ontwikkeling van het kinderlijk geloofsleven in
deze periode Men zou wellicht even denken, dat gelijk met het geloof
aan Sinterklaas het gevaar bestaat, dat ook het geloof aan God overboord
zou worden gezet. Dit blijkt echter niet het geval te zijn. Een normaal
kind, opgegroeid in een waarachtig Christelijk milieu, verliest in deze
periode nooit zijn geloofsleven. Integendeel, het geloof van deze kinderen
is klaar en helder, zonder twijfel en zonder farizeïsme of sentimentaliteit.
Beter dan op enige andere leeftijd kent de kleine mens het verschil tussen
stoffelijke wereld, sprookjeswereld en het geloof. Dit is het werk van de
Heilige Geest en de vervulling van de verbondsbelofte.
Het is de taak van de psycholoog en de theoloog om te trachten iets te
begrijpen van de ontwikkeling van het geloofsleven, zodat geholpen kan
worden bij eventuele stoornissen in de uitgroei tot gelouterd geloof. Dit
doet niets af van de autonomie van de Heilige Geest, net zo min als het
werk van de arts de almacht Gods over leven en dood zou verminderen.
De uitwerking van deze stelling zou te veel plaats vragen. Slechts enkele
opmerkingen, die in het raam van dit onderwerp passen worden genoemd:
indien in de prille jeugd het geloof sv er haal als een sprookje wordt ver
teld, verliest het evenals de andere sprookjes na het zesde jaar zijn wer
kelijkheidswaarde.
Geen levensphase is belangrijker voor de Christelijke opvoeding en dus
ook voor de Christelijke school, dan de lagere-schoolperiode. Een farizeïs-
tische. wettische, overdreven strenge of overdreven liberale of welke an
dere vorm van 'geloofsgetuigenis, die niet bij het latere karakter van het
kind past, wordt aanvankelijk ogenschijnlijk aanvaard, maar in de puber
teit als onwaarachtig verworpen en dan vaak zo radicaal, dat een buiten
kerkelijk mens ontstaat. Geef Uw kind daarom getuigenis van de centrale
geloofswaarheden en overlaadt hem niet met de in Uw eigen ogen zo
belangrijke afgeleide beginselen. Een verstoring in de relatie met de
ouders, die in de puberteit vaak onstaat, kan ook meebrengen dat het kind
zijn geloofsinhouden, die hij van zijn ouders heeft meegekregen, verder
weigert te aanvaarden. Wijs dus al vroeg op een eigen relatie met God
en zijn gemeente en ga daar zelf niet tussen staan.
Indien de uitgroei harmonisch is geweest, is het kind tussen het elfde
en dertiende jaar optimaal toegerust naar lichaam en geest, om de moei
lijke en gevaarlijke periode van de puberteit in te gaan, hetgeen nood
zakelijk is om tot volwassenheid te kunnen uitgroeien.
Vlissingen A. J. BOOM.
Er blijken op kerkelijk erf allerlei
soorten „vossen" te zijn. Je hebt Hol
landse vossen, Zeeuwse vossen en
een bijzonder soort Thoolse vossen.
Hoewel ik negen jaar deze rovers
heb gadegeslagen, is 't me toch nog
moeilijk precies de gedaante en aard
van deze sluwe slager te schetsen. Het
zou ook niet hoffelijk zijn aan 't einde
van mijn verkeer in het OudeVossen-
land, alle ondeugden en streken van
deze Thoolse schelm uit te bazuinen,
alsof het zo wat onmogelijk is in deze
streek te wonen zonder vrees voor de
aanslagen van deze kerkbedreiger.
En toch, ja, er moet me toch iets van
't hart, wil ik der waarheid getuigenis
geven. Allereerst besef ik nu duidelij
ker, dat ik de rechte vossen-jager niet
ben geweest. Ik geloof, dat ik voor dit
vak te goedig, te veel ontziend ben, te
veel er op uit om te bewaren en te spa
ren, waar schieten en schavotteren roe
ping was.
Als je de Thoolse vos „lijdelijkheid"
ontmoet en die kruist onze weg
voortdurend dan is het zaak deze
schrikkelijke kerkbederver te vuur en te
zwaard te vervolgen.
Immers deze vos „lijdelijkheid" heeft
een aantrekkelijk zachte en schoonge-
verfde vacht, ze tooit zich met mooie,
vrome woorden, neemt de houding aan
van deemoed en afhankelijkheid. Maar
waar deze vos zijn passie preekt, boer
pas op je kippen, christen wees op uw
hoede Hij rooft en plundert uw gees
telijk hof, versmoort het tere, jonge ge
loofsleven door de mond vol te hebben
van „onmacht", „onvermogen", „onbe
kwaamheid", maar wil absoluut niet ho
ren van „ongeloof", „ontrouw" en „on
gehoorzaamheid".
Deze „vos" werkt onder veel stich
telijkheid met bijbelteksten, als „het
geloof is een gave Gods", „niemand
kan tot Jezus komen, tenzij, dat de Va
der hen trekke" enzovoort. Dit lijkt wel
zeer schriftuurlijk en men overtuigt ze
niet door zich te beroepen op andere
teksten, die wijzen op de roeping Jezus
Christus aan te nemen, zijn zaligheid te
bewerken en dat, wie niet gelooft, het
leven niet kan beërven.
Men kan hen maar niet overtuigen,
dat wat de Here van ons vraagt, Hij
ook geeft. Sterk is deze geloofsbedwel-
mer in de leer van de „uitverkiezing"
en sommigen kennen alleen de tekst
„velen zijn geroepen, maar weinigen
uitverkoren", of „Hij ontfermt, wie Hij
wil en verhardt, wie Hij wil". Inder
daad geven dergelijke teksten vaak veel
moeilijkheden voor ons rechtlijnig den
ken, maar aan de andere kant zijn ze
zeer troostvol, want het is zo heerlijk te
geloven, dat de Here zelf dit wonder
in onze harten bewerkt door de Heilige
Geest, Die gegeven wordt aan een
ieder, die de Here er om vraagt
Deze Thoolse vos „lijdelijkheid", „je
kunt er toch niets aan doen", is een
schrikkelijk monster, omdat hij in de
grond der zaak God de schuld geeft
van onze afkeer en onbekeerlijkheid en
die de zaligheid niet uitsluitend zoekt
in Christus, maar in eigen zielservaring.
Daarom wist Paulus niet anders te
prediken dan Jezus Christus en Die
gekruisigd. Als ik werkelijk dit tot m'n
levenswerk heb gekozen en daarnaar
heb gehandeld, dan zou op den duur
deze „vos" verdreven zijn. Maar negen
jaar is daartoe te kort, want hiervoor
zijn tientallen jaren nodig.
Intussen, met erkenning van veel
zwakheid, heb ik gepoogd de mensen
tot Jezus te leiden en mijn bede is, dat
we in ieder geval „enige" afbreuk heb
ben gedaan aan de ondermijnende ar
beid van deze Thoolse vos, die ons
eiland reeds eeuwen teistert.
We hopen straks te verhuizen naar
Woerden om uit te rusten van onze
vermoeiende jacht, maar de Hoofdre
dacteur verzocht me vanuit de verte dit
bedrijf voort te zetten, want er zullen
daar wel andere, misschien even scha
delijke vossen te verschalken zijn.
De emeritus Vossenjager
uit 't Oude-Vossenland.
P.S. Het „Zeeuwse zonnetje" mag niet
onder gaan. We blijven D.V. in Zuid-
Holland dit werk-der-liefde voortzetten.
Ja, 't kan goed worden, want we komen
te wonen in de „Goudenregen"straat 7 te
Woerden, 't Gaat daar dus regenen van
goud De zonnestraaltjes vielen uit A.J.P.
van Zr. W. ƒ2,—; fam. B. te R. B. ƒ2,50;
H. te M. ƒ10,— N.N. te Sch. ƒ25,—
N.N. ƒ10,— D. te O.V. 7,50 'De W.
te H. ƒ5,— L. te D. ƒ5,— Zr. H. te
O.V. 25,uit coll. M'burg 10,
Alle lichtdragers veel dank Tot 1 sept.
blijven we nog te Oud-Vossemeer. 't Giro
nummer 220659 blijft hetzelfde. Denk aan
de zeep Zend s.v.p. aan Com. „Hulp
Hongarije", Idenburglaan 14, Rijswijk
(Z.H.).
Met Hongaarse dank voor Zeeuwse
liefde,
Uw A. KONING.
„DE WARTBURG"
Op 21 juni werd te Velp (Gelderland)
„De Wartburg" geopend. Wellicht is die
naam „De Wartburg" bij de meesten van
ons niet onbekend. We weten allemaal uit
ons geschiedenisboekje, dat Luther daar
door zijn vrienden op 2 mei 1521 werd
ondergebracht, omdat het elders voor hem
niet meer veilig was.
Maar zegt u, en u hebt nog gelijk ook,
„De Wartburg" staat niet in Velp, maar
in Eisenach. Toch bestaat er ook in Velp
nu een huis dat „De Wartburg" heet. De
I. R. S. heeft nl. in Velp een huis aange
kocht om er gewezen r.k. priesters te ont
vangen, die op een of andere manier er de
Bijbel willen bestuderen. De bedoeling is
dus er uitgetreden rooms-katholieke pries
ters, die de reformatie zijn toegedaan, te
helpen en onderdak te geven, in afwach
ting dat ze zich later, naar de kerk van
hun keuze wenden, om dan verder door
deze kerken te worden geholpen. Het is
dus, als ik het zo zeggen mag, de „eerste
uitgestoken hand". Dat gewezen r.k. pries
ters dit nodig hebben, valt zeker niet te
betwisten. Hun overgang immers gaat
doorgaans met zeer veel moeite gepaard.
Deze moeilijkheden zijn van morele, maar
ook van economische aard. Vandaar dat
deze mensen niet alleen opgevangen, maar
ook gesteund moeten worden.
Ds. Gravendeel, de voorzitter van de
stichting opende dan ook op 21 juni het
huis. Na de opening werd in de Geref.
Kerk te Velp een samenkomst gehouden,
waar o.a. Ds. Hegger het woord voerde.
Ook buitenlandse gewezen priesters spra
ken er.
Uit verschillende landen van Europa
waren er sympatiebetuigingen. Ook uit de
V.S., waar „Christ Mission" in New-
York een dergelijk huis bezit, liet zich
niet onbetuigd.
Het gironummer van de stichting is
284 t.n.v. Stichting „In de Rechte Straat"
te Hilversum.
Nieu werker k.
1. De kerkeraad vergaderde donderdag 28 juni,
waaruit ik dit releveer
a. als 2e praeses is gekozen br. K. B.
Bij de Vaate, tot scriba is benoemd, de
wnd scriba br. C. N. Syriër, Meidoorn
straat 19
b. aan br. Joh. Rotte werd de dank ge
bracht voor zijn vijfjarige arbeid als
ouderling, en later nog als 2e praeses.
2. Door de ouderling-vacatures is aan een
twintigtal gezinnen nog geen huisbezoek
gebracht. Geen enkele wordt echter ver
geten. Getracht zal worden om in dit sei
zoen nog te doen wat mogelijk is, en op
aller medewerking wordt dan ook een be
roep gedaan.
3. Volgende kerkeraadsvergadering D.V. don
derdag 12 juli.
4. Vacantie-zondagen, dan zullen D.V. voor
gaan
29 juliCand. H. van Dijk, Hilversum
5 aug.: Ds. J. D. v. Ginhoven, Westervoort;
12 aug.Ds. J. H. Baas, den Haag.
Tenslotte een hartelijke groet aan de zieken
en de ouden,
Uw Ds. J. H. B.
UIT DE
KERKEN
Tweetal te Middelburg (vac. J. Ytsma):
R. J. Beukema te Ermelo en E. H. Nagel
te Brussel te Bussum (4de pred. pl.
H. C. Endedijk te Arnhem en B. G. Mees
ten Oever te Wageningen.
Beroepen te Vrouwenpolder: A. H. Leij,
kand. te Alkmaar te Oldehove J. D.
Kruithof te Noordbergum te Ooster-
wolde (Fr.): N. J. Goris te Barchem
te Apeldoorn (gedeeltelijk ook als evan
gelisatiepredikant): N. J. van Duinen te
Zwijndrecht te Opperdoes en te Val-
kenswaard J. F. ter Hart, kand. te Woer
den te SchoonrewoerdL. Herlaar,
kand. te Amsterdam te 's-Gravenhage-
West (wijkgem. V): E. H. Nagel te Brus
sel te Rockanje A. H. Leij, kand. te
Alkmaar te Katwijk aan Zee (vac. E.
I. F. Nawijn): R. de Vries te 's-Graven-
hage-Moerwijk.
Aangenomen naar Klazienaveen (vac.
M. N. de Wolf): N. H. Heiner te Hein-
kenszand.
Bedankt voor Groningen-Noord (vac.
A. Broek): G. Meijster te Ede.
Examens. De classis Amsterdam heeft
CLASSIS MIDDELBURG.
Middelburg (Hofpleinkerk) 10 uur Ds. Van Til,
Zondag 38, Openbare Belijdenis.
2.30 uur Ds. Jager te Haarlem.
5 uur Ds. Jager.
(Noorderkerk) 9.30 uur Ds. Boonstra, Bed. H. Av.
5 uur Ds. Boonstra, Dankz. H. Av.
(Nederlandse Hervormde Kerk, 't Zand) 8.45 uur
Ds. Van Til, Zondag 38.
Collecte Theol. Fac. V.U.
Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 uur
Ds. Van Heesen te Meliskerke.
Ax-nemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Boeyenga te Rijswijk.
Domburg 10 en 2.30 uur Ds. Rinzema te Aalten.
Gapinge 9.30 en 2 uur Ds. Boot.
Grijpskerke 10.45 uur Ds. v. d. Bom, 2.30 uur Ds.
Van Til, Voorber. H. Av.
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout, Bed. H. Av.
en Dankz.
Meliskerke 11 en 4 uur Ds. Van Heesen.
Voormiddag Voorber. H. Av.
Oostkapelle 10 en 7 uur Ds. Gommer.
Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe.
St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. Visscher te Zwijndrecht
Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Brederveld.
Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk, Bed. H. Av. en
Dankz.
Vlissingen 9.30 en 5 uur
Vrouwenpolder 9, 10.45 en 2.30 uur Ds. Melse te
Voorthuizen.
Westkapelle 9 en 2.30 uur Ds. v. d. Bom, Bed. H. Av.
en Dankz.
CLASSIS AXEL.
Aardenburg 10 en 3 uur Ds. Noordhof, Den Bommel.
Axel 10 en 3 uur Ds. Boes te Nieuw Loosdrecht.
Breskens 10 en 7 uur Ds. Grafe.
Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Coumou te Haarlem.
Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Van Bottenburg.
Terneuzen 9.30 en 4.30 uur Ds. Van Hattem.
Oostburg 10 en 3 uur Ds. Van Mechelen.
Sas van Gent (zaaltje Nederlands Hervormde Kerk)
7 uur Ds. Van Hattem.
Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Den Boer, Bed. H. Av. en
Dankz.
Zoutespui 10 en 3 uur Ds. v. d. Meulen te Ede.
CLASSIS GOES.
Baarland 9.30 en 2 uur Ds. De Craene.
'Borssele 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen, Bed. H. Av.
en Dankz.
Colijnsplaat 10 en 5 uur
Driewegen 9.30 uur Leesdienst, 2 uur Ds. Kats.
Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds. Van Aller.
Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Kats.
5 uur Ds. Jansen, Zondag 31.
(Oosterkerk) 9 uur Ds. Jansen.
5 uur Ds. Kats, Zondag 32.
Collecte voor eigen Evangelisatie.
's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Den Boer te
Heerenveen.
Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Heiner.
Kamperland 9.30 en 2.30 uur Ds. Radder.
Kapelle 10 en 5 uur Ds. v. d. Leek.
Voormiddag Voorber. H. Av.
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Koolstra, Bed. H. Av.
en Dankz.
Lewedorp 9.15 en 2.30 u. Ds. Pontier te Honselersdijk
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Goedendorp.
Namiddag Voorber. H. Av.
Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. Hoogkamer.
Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Heiden.
Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. Mintjes.
Yerseke 9.30 en 2.30 uur Ds. Booy, Bed. H. Av. en
Dankz.
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Haverkamp.
Bergen op Zoom 9.30 en 5 uur Ds. Van der Stoel.
Bed. H. Av. en Dankz.
Hoogerkeide (Schapendreef 21) 9.45 en 4 uur Ds.
Pontier te Vlissingen (voormiddag Voorber. H. Av.)
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Fidder.
Oud-Vossemeer geen opgave ontvangen.
Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. van Egmond
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. Tissink, Legerpred.
Tholen 10 en 5 uur Ds. Van Egmond.
CLASSIS ZIERIKZEE.
Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel.
Bed. H. Av. en Dankz.
Bruinisse 10 en 5 uur Ds. Haverkamp.
Haamstede 9, 10.30 en 5 uur Ds. Boerma.
Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Becker, Voorb. H. Av.
Oosterland 10 en 3 uur Ds. Van Kapel te Rhoon.
Scharendijke 10 en 2.30 uur
Zierikzee 10 en 5 uur Ds. Tiemersma.
Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds. Huyser.
Voormiddag Voorber. H. Av.