Uit de Gemeenten NIEUWS Predikbeurten zondag 8 juli 1962 KLEINE VOSSEN de energie en belangrijke spanningen vinden zelden hun ontstaan in deze tijd. Terwijl voor het zesde jaar het kind alles gelooft", geen scheiding kent tussen realiteit en fantasie, een animistisch wereldbeeld heeft, ontwikkelt zich na het zesde jaar een groot gevoel voor objectiviteit en werkelijkheid. In de puberteit gaat later het subjectieve weer de grootste rol spelen. Het realisme en objectivisme van het grotere kind, maakt hem bij uitstek ge schikt voor het leerproces, waarbij hij zich de feitenkennis van de wereld rond zich heen en de regels van de samenleving eigen maakt. Hoe is nu de ontwikkeling van het kinderlijk geloofsleven in deze periode Men zou wellicht even denken, dat gelijk met het geloof aan Sinterklaas het gevaar bestaat, dat ook het geloof aan God overboord zou worden gezet. Dit blijkt echter niet het geval te zijn. Een normaal kind, opgegroeid in een waarachtig Christelijk milieu, verliest in deze periode nooit zijn geloofsleven. Integendeel, het geloof van deze kinderen is klaar en helder, zonder twijfel en zonder farizeïsme of sentimentaliteit. Beter dan op enige andere leeftijd kent de kleine mens het verschil tussen stoffelijke wereld, sprookjeswereld en het geloof. Dit is het werk van de Heilige Geest en de vervulling van de verbondsbelofte. Het is de taak van de psycholoog en de theoloog om te trachten iets te begrijpen van de ontwikkeling van het geloofsleven, zodat geholpen kan worden bij eventuele stoornissen in de uitgroei tot gelouterd geloof. Dit doet niets af van de autonomie van de Heilige Geest, net zo min als het werk van de arts de almacht Gods over leven en dood zou verminderen. De uitwerking van deze stelling zou te veel plaats vragen. Slechts enkele opmerkingen, die in het raam van dit onderwerp passen worden genoemd: indien in de prille jeugd het geloof sv er haal als een sprookje wordt ver teld, verliest het evenals de andere sprookjes na het zesde jaar zijn wer kelijkheidswaarde. Geen levensphase is belangrijker voor de Christelijke opvoeding en dus ook voor de Christelijke school, dan de lagere-schoolperiode. Een farizeïs- tische. wettische, overdreven strenge of overdreven liberale of welke an dere vorm van 'geloofsgetuigenis, die niet bij het latere karakter van het kind past, wordt aanvankelijk ogenschijnlijk aanvaard, maar in de puber teit als onwaarachtig verworpen en dan vaak zo radicaal, dat een buiten kerkelijk mens ontstaat. Geef Uw kind daarom getuigenis van de centrale geloofswaarheden en overlaadt hem niet met de in Uw eigen ogen zo belangrijke afgeleide beginselen. Een verstoring in de relatie met de ouders, die in de puberteit vaak onstaat, kan ook meebrengen dat het kind zijn geloofsinhouden, die hij van zijn ouders heeft meegekregen, verder weigert te aanvaarden. Wijs dus al vroeg op een eigen relatie met God en zijn gemeente en ga daar zelf niet tussen staan. Indien de uitgroei harmonisch is geweest, is het kind tussen het elfde en dertiende jaar optimaal toegerust naar lichaam en geest, om de moei lijke en gevaarlijke periode van de puberteit in te gaan, hetgeen nood zakelijk is om tot volwassenheid te kunnen uitgroeien. Vlissingen A. J. BOOM. Er blijken op kerkelijk erf allerlei soorten „vossen" te zijn. Je hebt Hol landse vossen, Zeeuwse vossen en een bijzonder soort Thoolse vossen. Hoewel ik negen jaar deze rovers heb gadegeslagen, is 't me toch nog moeilijk precies de gedaante en aard van deze sluwe slager te schetsen. Het zou ook niet hoffelijk zijn aan 't einde van mijn verkeer in het OudeVossen- land, alle ondeugden en streken van deze Thoolse schelm uit te bazuinen, alsof het zo wat onmogelijk is in deze streek te wonen zonder vrees voor de aanslagen van deze kerkbedreiger. En toch, ja, er moet me toch iets van 't hart, wil ik der waarheid getuigenis geven. Allereerst besef ik nu duidelij ker, dat ik de rechte vossen-jager niet ben geweest. Ik geloof, dat ik voor dit vak te goedig, te veel ontziend ben, te veel er op uit om te bewaren en te spa ren, waar schieten en schavotteren roe ping was. Als je de Thoolse vos „lijdelijkheid" ontmoet en die kruist onze weg voortdurend dan is het zaak deze schrikkelijke kerkbederver te vuur en te zwaard te vervolgen. Immers deze vos „lijdelijkheid" heeft een aantrekkelijk zachte en schoonge- verfde vacht, ze tooit zich met mooie, vrome woorden, neemt de houding aan van deemoed en afhankelijkheid. Maar waar deze vos zijn passie preekt, boer pas op je kippen, christen wees op uw hoede Hij rooft en plundert uw gees telijk hof, versmoort het tere, jonge ge loofsleven door de mond vol te hebben van „onmacht", „onvermogen", „onbe kwaamheid", maar wil absoluut niet ho ren van „ongeloof", „ontrouw" en „on gehoorzaamheid". Deze „vos" werkt onder veel stich telijkheid met bijbelteksten, als „het geloof is een gave Gods", „niemand kan tot Jezus komen, tenzij, dat de Va der hen trekke" enzovoort. Dit lijkt wel zeer schriftuurlijk en men overtuigt ze niet door zich te beroepen op andere teksten, die wijzen op de roeping Jezus Christus aan te nemen, zijn zaligheid te bewerken en dat, wie niet gelooft, het leven niet kan beërven. Men kan hen maar niet overtuigen, dat wat de Here van ons vraagt, Hij ook geeft. Sterk is deze geloofsbedwel- mer in de leer van de „uitverkiezing" en sommigen kennen alleen de tekst „velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren", of „Hij ontfermt, wie Hij wil en verhardt, wie Hij wil". Inder daad geven dergelijke teksten vaak veel moeilijkheden voor ons rechtlijnig den ken, maar aan de andere kant zijn ze zeer troostvol, want het is zo heerlijk te geloven, dat de Here zelf dit wonder in onze harten bewerkt door de Heilige Geest, Die gegeven wordt aan een ieder, die de Here er om vraagt Deze Thoolse vos „lijdelijkheid", „je kunt er toch niets aan doen", is een schrikkelijk monster, omdat hij in de grond der zaak God de schuld geeft van onze afkeer en onbekeerlijkheid en die de zaligheid niet uitsluitend zoekt in Christus, maar in eigen zielservaring. Daarom wist Paulus niet anders te prediken dan Jezus Christus en Die gekruisigd. Als ik werkelijk dit tot m'n levenswerk heb gekozen en daarnaar heb gehandeld, dan zou op den duur deze „vos" verdreven zijn. Maar negen jaar is daartoe te kort, want hiervoor zijn tientallen jaren nodig. Intussen, met erkenning van veel zwakheid, heb ik gepoogd de mensen tot Jezus te leiden en mijn bede is, dat we in ieder geval „enige" afbreuk heb ben gedaan aan de ondermijnende ar beid van deze Thoolse vos, die ons eiland reeds eeuwen teistert. We hopen straks te verhuizen naar Woerden om uit te rusten van onze vermoeiende jacht, maar de Hoofdre dacteur verzocht me vanuit de verte dit bedrijf voort te zetten, want er zullen daar wel andere, misschien even scha delijke vossen te verschalken zijn. De emeritus Vossenjager uit 't Oude-Vossenland. P.S. Het „Zeeuwse zonnetje" mag niet onder gaan. We blijven D.V. in Zuid- Holland dit werk-der-liefde voortzetten. Ja, 't kan goed worden, want we komen te wonen in de „Goudenregen"straat 7 te Woerden, 't Gaat daar dus regenen van goud De zonnestraaltjes vielen uit A.J.P. van Zr. W. ƒ2,—; fam. B. te R. B. ƒ2,50; H. te M. ƒ10,— N.N. te Sch. ƒ25,— N.N. ƒ10,— D. te O.V. 7,50 'De W. te H. ƒ5,— L. te D. ƒ5,— Zr. H. te O.V. 25,uit coll. M'burg 10, Alle lichtdragers veel dank Tot 1 sept. blijven we nog te Oud-Vossemeer. 't Giro nummer 220659 blijft hetzelfde. Denk aan de zeep Zend s.v.p. aan Com. „Hulp Hongarije", Idenburglaan 14, Rijswijk (Z.H.). Met Hongaarse dank voor Zeeuwse liefde, Uw A. KONING. „DE WARTBURG" Op 21 juni werd te Velp (Gelderland) „De Wartburg" geopend. Wellicht is die naam „De Wartburg" bij de meesten van ons niet onbekend. We weten allemaal uit ons geschiedenisboekje, dat Luther daar door zijn vrienden op 2 mei 1521 werd ondergebracht, omdat het elders voor hem niet meer veilig was. Maar zegt u, en u hebt nog gelijk ook, „De Wartburg" staat niet in Velp, maar in Eisenach. Toch bestaat er ook in Velp nu een huis dat „De Wartburg" heet. De I. R. S. heeft nl. in Velp een huis aange kocht om er gewezen r.k. priesters te ont vangen, die op een of andere manier er de Bijbel willen bestuderen. De bedoeling is dus er uitgetreden rooms-katholieke pries ters, die de reformatie zijn toegedaan, te helpen en onderdak te geven, in afwach ting dat ze zich later, naar de kerk van hun keuze wenden, om dan verder door deze kerken te worden geholpen. Het is dus, als ik het zo zeggen mag, de „eerste uitgestoken hand". Dat gewezen r.k. pries ters dit nodig hebben, valt zeker niet te betwisten. Hun overgang immers gaat doorgaans met zeer veel moeite gepaard. Deze moeilijkheden zijn van morele, maar ook van economische aard. Vandaar dat deze mensen niet alleen opgevangen, maar ook gesteund moeten worden. Ds. Gravendeel, de voorzitter van de stichting opende dan ook op 21 juni het huis. Na de opening werd in de Geref. Kerk te Velp een samenkomst gehouden, waar o.a. Ds. Hegger het woord voerde. Ook buitenlandse gewezen priesters spra ken er. Uit verschillende landen van Europa waren er sympatiebetuigingen. Ook uit de V.S., waar „Christ Mission" in New- York een dergelijk huis bezit, liet zich niet onbetuigd. Het gironummer van de stichting is 284 t.n.v. Stichting „In de Rechte Straat" te Hilversum. Nieu werker k. 1. De kerkeraad vergaderde donderdag 28 juni, waaruit ik dit releveer a. als 2e praeses is gekozen br. K. B. Bij de Vaate, tot scriba is benoemd, de wnd scriba br. C. N. Syriër, Meidoorn straat 19 b. aan br. Joh. Rotte werd de dank ge bracht voor zijn vijfjarige arbeid als ouderling, en later nog als 2e praeses. 2. Door de ouderling-vacatures is aan een twintigtal gezinnen nog geen huisbezoek gebracht. Geen enkele wordt echter ver geten. Getracht zal worden om in dit sei zoen nog te doen wat mogelijk is, en op aller medewerking wordt dan ook een be roep gedaan. 3. Volgende kerkeraadsvergadering D.V. don derdag 12 juli. 4. Vacantie-zondagen, dan zullen D.V. voor gaan 29 juliCand. H. van Dijk, Hilversum 5 aug.: Ds. J. D. v. Ginhoven, Westervoort; 12 aug.Ds. J. H. Baas, den Haag. Tenslotte een hartelijke groet aan de zieken en de ouden, Uw Ds. J. H. B. UIT DE KERKEN Tweetal te Middelburg (vac. J. Ytsma): R. J. Beukema te Ermelo en E. H. Nagel te Brussel te Bussum (4de pred. pl. H. C. Endedijk te Arnhem en B. G. Mees ten Oever te Wageningen. Beroepen te Vrouwenpolder: A. H. Leij, kand. te Alkmaar te Oldehove J. D. Kruithof te Noordbergum te Ooster- wolde (Fr.): N. J. Goris te Barchem te Apeldoorn (gedeeltelijk ook als evan gelisatiepredikant): N. J. van Duinen te Zwijndrecht te Opperdoes en te Val- kenswaard J. F. ter Hart, kand. te Woer den te SchoonrewoerdL. Herlaar, kand. te Amsterdam te 's-Gravenhage- West (wijkgem. V): E. H. Nagel te Brus sel te Rockanje A. H. Leij, kand. te Alkmaar te Katwijk aan Zee (vac. E. I. F. Nawijn): R. de Vries te 's-Graven- hage-Moerwijk. Aangenomen naar Klazienaveen (vac. M. N. de Wolf): N. H. Heiner te Hein- kenszand. Bedankt voor Groningen-Noord (vac. A. Broek): G. Meijster te Ede. Examens. De classis Amsterdam heeft CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 10 uur Ds. Van Til, Zondag 38, Openbare Belijdenis. 2.30 uur Ds. Jager te Haarlem. 5 uur Ds. Jager. (Noorderkerk) 9.30 uur Ds. Boonstra, Bed. H. Av. 5 uur Ds. Boonstra, Dankz. H. Av. (Nederlandse Hervormde Kerk, 't Zand) 8.45 uur Ds. Van Til, Zondag 38. Collecte Theol. Fac. V.U. Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 uur Ds. Van Heesen te Meliskerke. Ax-nemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Boeyenga te Rijswijk. Domburg 10 en 2.30 uur Ds. Rinzema te Aalten. Gapinge 9.30 en 2 uur Ds. Boot. Grijpskerke 10.45 uur Ds. v. d. Bom, 2.30 uur Ds. Van Til, Voorber. H. Av. Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout, Bed. H. Av. en Dankz. Meliskerke 11 en 4 uur Ds. Van Heesen. Voormiddag Voorber. H. Av. Oostkapelle 10 en 7 uur Ds. Gommer. Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe. St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. Visscher te Zwijndrecht Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Brederveld. Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk, Bed. H. Av. en Dankz. Vlissingen 9.30 en 5 uur Vrouwenpolder 9, 10.45 en 2.30 uur Ds. Melse te Voorthuizen. Westkapelle 9 en 2.30 uur Ds. v. d. Bom, Bed. H. Av. en Dankz. CLASSIS AXEL. Aardenburg 10 en 3 uur Ds. Noordhof, Den Bommel. Axel 10 en 3 uur Ds. Boes te Nieuw Loosdrecht. Breskens 10 en 7 uur Ds. Grafe. Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Coumou te Haarlem. Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Van Bottenburg. Terneuzen 9.30 en 4.30 uur Ds. Van Hattem. Oostburg 10 en 3 uur Ds. Van Mechelen. Sas van Gent (zaaltje Nederlands Hervormde Kerk) 7 uur Ds. Van Hattem. Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Den Boer, Bed. H. Av. en Dankz. Zoutespui 10 en 3 uur Ds. v. d. Meulen te Ede. CLASSIS GOES. Baarland 9.30 en 2 uur Ds. De Craene. 'Borssele 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen, Bed. H. Av. en Dankz. Colijnsplaat 10 en 5 uur Driewegen 9.30 uur Leesdienst, 2 uur Ds. Kats. Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds. Van Aller. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Kats. 5 uur Ds. Jansen, Zondag 31. (Oosterkerk) 9 uur Ds. Jansen. 5 uur Ds. Kats, Zondag 32. Collecte voor eigen Evangelisatie. 's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Den Boer te Heerenveen. Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Heiner. Kamperland 9.30 en 2.30 uur Ds. Radder. Kapelle 10 en 5 uur Ds. v. d. Leek. Voormiddag Voorber. H. Av. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Koolstra, Bed. H. Av. en Dankz. Lewedorp 9.15 en 2.30 u. Ds. Pontier te Honselersdijk Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Goedendorp. Namiddag Voorber. H. Av. Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. Hoogkamer. Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Heiden. Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. Mintjes. Yerseke 9.30 en 2.30 uur Ds. Booy, Bed. H. Av. en Dankz. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Haverkamp. Bergen op Zoom 9.30 en 5 uur Ds. Van der Stoel. Bed. H. Av. en Dankz. Hoogerkeide (Schapendreef 21) 9.45 en 4 uur Ds. Pontier te Vlissingen (voormiddag Voorber. H. Av.) Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Fidder. Oud-Vossemeer geen opgave ontvangen. Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. van Egmond Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. Tissink, Legerpred. Tholen 10 en 5 uur Ds. Van Egmond. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel. Bed. H. Av. en Dankz. Bruinisse 10 en 5 uur Ds. Haverkamp. Haamstede 9, 10.30 en 5 uur Ds. Boerma. Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Becker, Voorb. H. Av. Oosterland 10 en 3 uur Ds. Van Kapel te Rhoon. Scharendijke 10 en 2.30 uur Zierikzee 10 en 5 uur Ds. Tiemersma. Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds. Huyser. Voormiddag Voorber. H. Av.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1962 | | pagina 3