eeuwóe 3£erkbocle Het verlossende Woord? Instemming van verre r .J De helft is U niet aangezegd. 29 JUNI 1962 17e JAARGANG No. 52 OFFICIEEL WEEKBLAD TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redacteur: Ds. W. C. van Hattem, Herengracht 15, Terneuzen, Telefoon (0 1150) 22 48 MedewerkersJ. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. D. J. Couvée, Bennekom Drs. A. Elshout, KoudekerkeDs. A. Koning, Oud-VossemeerDr. P. C. Kraan, Vlissingen ik Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, MiddelburgMej. F. A. Groot Nibbelink, Grijpskerke cn ontkom" Mevrouw C. van Zwedenvan Alkemade, Middelburg. t Abonnementsprijs 3,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 12 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 12 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 2438 Giro no. 42280 V c:Yïleditatie ,,Het woord des Heren kwam tot fona." fona 1:1. Dat trof allerongelukkigst. Hoeveel mensen zijn er niet in de wereld, die er naar snakken, dat het Woord des Heren tot hen komt Ze snak ken naar vastheid, zekerheid, waarheid. Hoevelen bidden om een duide lijk Woord des Heren voor onze tijd Hoevelen het er ook mogen zijn, Jona hoort er niet bij. Jona kent de Here wel zo'n beetje, en hij past er wel voor op met de Here beter kennis te maken. Zoveel weet hij wel, dat je het dan alleen maar moeilijker krijgt. En daar kijkt hij wel voor uit. En nu wil het ongeluk, dat het woord des Heren juist kwam tot Jona. Wat trof dat nu ongelukkig. En bovendien dan nog een woord, dat je niet zo maar aan kunt horen en dan naast je neer leggen. Hij moet nog iets gaan doen ook Jona krijgt een duidelijke opdracht. En niet eens een kleintje. Een kolossale opdracht. Voor Jona Juist voor Jona Ongelukkiger kan het al niet treffen. Hoe kan de Here het zo uitzoeken! ,,Het woord des Heren kwam tot Jona." Was Jona geen mens van gelijke beweging als wij, leek Jona niet zo sprekend op ons, je zou met de Here kunnen glimlachen om dat korte kleine zinnetje Het Woord des Heren kwam tot Jona. Uitgerekend tot dat kleine mannetje. En wat is dat geweldig, dat de Here juist Jona er uitgekozen heeft. Wat is dit een triomfantelijke geschiedenis. Hier zie je duidelijk ,,Het woord Gods is niet geboeid". Het woord des Heren is niet gebonden aan onze wetten, is niet gebonden aan grote mannen, aan leiders het is niet gebonden aan helden en sprekers. Het moet in de wereld gepredikt door een Jona. eentje, die er niets voor voelt. Hier zie je ook ,,Wij vermogen niets tegen de waarheid, maar wel voor de waarheid En hoe Het ging om de bekering van de Nine- vieten en omdat Jona zich er tegen verzet, wordt er ook nog de beman ning van een zeeschip tot de Here gebracht. Gods wegen zijn wonderlijk. Als je ogen daarvoor open gaan, ver wonder je je voortdurend. Wat is God groot Gods opdracht kwam tot Jona. Maar Jona maakte zich op om te vluch ten. Jona is bang. Hij voelt er niets voor. Hij kan niet geloven dat de Here dit tegen hèm zegt. Op de vlucht voor Gods opdracht. Is dat mogelijk Kun je daar onderuit komen Zou Jona Ps. 139 niet kennen „Here, waarheen zou ik gaan voor Uw Geest, waarheen vlieden voor uw aangezicht Dat is het waanzinnige van de zonde handelen tegen beter weten in. De Here kwam tot ons in Zijn Woord en Geest. En nog steeds zijn er mensen op de vlucht. Dat is waanzin. Er is geen ontkomen aan, zelfs niet in de zelfmoord. Verhardt u niet, maar laat u leiden En de grote duif, de Heilige Geest, zal op de kleine duif, Jona, neer dalen. Zijn en zijn getuigenis zal de bekering van een wereldstad bewer ken. In plaats van naar Ninevé, worden wij geroepen tot getuigen in Jeruzalem en tot het uiterste der aarde. Er is geen ontkomen aan, aan het Woord van God. Met de vlucht win je niets. Met gehoorzaamheid alles. Door het Woord en de Geest van God. Domburg/Westkapelle F. L. VAN DER BOM. Overpeinzingen van een kerkbode-redacteur bij een artikel in het Zeeuws Dagblad. Eindelijk is het dan zover, dat de ..grote" pers zich bemoeit met het grote aantal kleine week- en maandbladen, die onder de namen Kerkbodes, kerk- blaadjes of gemeentenieuws enz., keer op keer bij de leden der diverse kerken in de bus glijden.. We zijn werkelijk blij, dat nu door de grote pers een ieder ineens is opgeschrikt om zich te realiseren, hoe ontstellend groot dit aantal wel is. Wellicht dat dit zou kunnen voeren tot een zekere rationalisering van het geheel. Immers zoals het nu gaat, wordt het werkelijk te bar. Bij de uitgeverij Kok te Kampen is dezer dagen een boekwerk verschenen, dat we graag in ieders handen zouden zien, het betreft het werk van ds. H. Volten te Rhenen getiteld ..Rondom het Belijden der Kerk". Een boek waar in het gaat om de kerkelijke hereniging voornamelijk met de Ned. Herv. Kerk. Ds. Volten. dat spreekt uit dit werk duidelijk, is een van de velen, die ge kweld worden door de verschrikkelijke verdeeldheid der kerk van Christus. Het is daarom ook dat hij zich door de actie der .Achttien" aangesproken voel de en streven wil naar kerkelijke één wording. Moet deze éénwording echter gepaard gaan met een reductie van de belijdenis Ds. Volten meent, dat het niet anders zal kunnen, niet omdat hij het niet met de gereformeerde belijdenis eens zou zijn, maar wel omdat er in de drie formulieren ook bijkomstige zaken aan de orde komen, die een ander nu eenmaal anders kan zien, zonder dat hij ophoudt een christgelovige te zijn. Wij gaan dan opereren met het begrip der pluriformiteit", zo ontzeggen wij nie mand de christennaam en zo hoeven we tegelijkertijd niets op te geven. Terecht echter voert Volten aan, dat de Schrift de pluriformiteit niet kent, doch slechts de ene Kerk des Heren. De Schrift kent immers geen kerk van Paulus, Cefas en Appollos en daarnaast ook nog Chris tus Is Christus gedeeld vraagt de apostel. Uitgaande van deze ene Kerk des Heren kunnen we niet anders, dan met ds. Volten ijveren voor de eenheid. Maaren dan komen onze bezwa ren opzetten, kan dat wel en waar ko men we dan terecht, komen we tenslot te niet bij een algemene kerk terecht, die nog wel Christelijk heet. maar de Christus niet meer belijdt Wordt zo doende de eenheid niet de allesbeheer sende factor waaraan alles, de waar heid incluis, opgeofferd wordt Die kant lijkt het inderdaad uit te gaan in het streven dat wij vandaag de dag als het oecumenische eenheidsstreven beti telen, die kant lijkt het ook uit te gaan in de actie van de achttien, waarvan ds. van Houten schrijft, dat men de vrijzin nigheid bewust wil accepteren en waar van ds. de Wilde in Kerk en Wereld schrijft dat we hier te doen hebben met ..oecumenisch gereformeerden", -die de geur van groene weiden geroken heb ben, voor wie perspectieven zijn open gegaan de ruimte, theologisch en gees telijk van de hervormde kerk, de ruimte van de oecumene en van wie de benau wing van het fundamentalisme begint af te vallen. Wanneer wij deze geluiden horen, dan roepen wij ,,ho", dan wil len we al niet meer van hereniging ho ren, wanneer de fundamenten van het geloof moeten wijken dan kunnen wij niet meer voor hereniging zijn. Maar wat zijn deze fundamenten Zijn dat de Drie formulieren Dan verliezen we de wereldkerk uit het gezicht. Of zijn dit de apostolische grondprincipes, zo als samengevat in het apostolicum, is dit niet het evangelie der vrije genade zon der verdienste onzerzijds doch het bloed van Golgotha De rechtvaardiging van de goddeloze om niet Waar het vast houden hieraan fundamentalisme" heet, en dat heet én is het voor dr. A. de Wilde en anderen in de groene wei den van de Ned. Herv. Kerk. daar kun nen wij niet meegaan, daar kunnen we alleen maar ons verzetten, zoals we ons blijven verzetten tegen elke vorm van vereniging met- en elke oecumene van hen die de Christus der Schriften niet willen belijden. Daarom hebben wij ook onze handtekening onder het getuigenis van de „Vierenzestig" geplaatst. Niet omdat we tegen hereniging zouden zijn, en niet omdat we van mening zijn, dat hereniging alleen maar mogelijk is, wanneer alle anderen zouden buigen voor een letterlijke binding aan de drie formulieren, maar wél omdat we van mening zijn, dat in de Kerk geen ander evangelie gebracht mag worden, dan van de voor onze zonden gekruisigde (vervolg 4e kolom bovenaan) Nog meer verspilling. Behalve immers het feit, dat er naast de diverse provinciale en classicale or ganen de plaatselijke blaadjes als pad destoelen uit de grond oprijzen, zijn vele van deze bladen allen met hetzelf de nieuws gevuld. Werd er in het be treffende artikel nogal laatdunkend over het „knippen" gesproken dat ver schillende redacteuren doen, de bladen die wij lezen, en het zijn er niet weinige, weten meestal toch nog iets objectiever uit andere bladen te knippen, dan som mige kerknieuwsredacteuren van dag bladen. Deze zijn er' soms meesters in om met voorbijgaan van de „point" van een artikel juist datgene er uit te knip pen wat met de totale strekking van dit artikel net niets te maken heeft. Tegen het knippen richten onze bezwaren zich dus niet zozeer. Integendeel wij zouden het toejuichen wanneer alle grote kerk bodes een knipselrubriek aan hun ko lommen toevoegden om zodoende een spiegel te bieden van hetgeen in andere kerkelijke bladen en dan niet alleen van eigen kerk geboden wordt. Waar we echter wel bezwaar tegen hebben is dat vele persberichten en tegenwoordig beginnen zelfs al enkele uitgevers met het publiceren hiervan om hun boeken aan te kondigen klakke loos in de meeste bladen en blaadjes worden opgenomen. Men schijnt voor toezending van dergelijke berichten in aanmerking te komen zo gauw men er gens in een lijst van kerkelijke bladen is opgenomen. En wie de wekelijkse stapel persberichten, ingezonden be richten etc. die aan de verschillende redactie-adressen worden toegezonden ziet, ontdekt, dat er wekelijks wel een halve kerkbode te vullen is met al deze toegezonden stukjes. Waar velen hun ner een dankbaar gebruik maken om hun bladen vol te krijgen, is het resul taat, dat zeer vele kerkelijke bladen soms voor de helft of meer op elkaar lijken. Daarbij komt, dat verschillende bladen in één en hetzelfde gezin terecht komen, waar men dus „vergast" wordt op gelijkluidend „nieuws". Met opzet plaatsen we het woord „nieuws" tussen aanhalingstekens, want tegen de tijd dat het in de gezinnen terecht komt heeft het vaak ook al indien het wer kelijk niéuws betreft in de dagbladen gestaan. We zouden daarom willen (vervolg op pagina 2) en opgestane Christus. Wél omdat de apostel zegt dat al bracht een engel uit de hemel een ander evangelie, hij ver vloekt zij, wel omdat Johannes zegt: zo iemand deze leer niet brengt ont vangt hem niet in uw huis. En nu ligt het boek van ds. Volten voor ons en hij blijkt er net zo over te denken, hij schrijft (p. 150) dat het het charisma van de gerformeerde kerk is, dat zij hier van geen transigeren weet. Waar men ook een gereformeerd bedehuis binnenstapt daar zal men dit Evangelie horen, hoe gebrek kig de liturgie en hoe schor de stem van de prediker soms is. Dit is het fun damentele, dat ook Volten niet wil los laten, niet KAN loslaten. Hij schrijft dan ook dat op de wijze der achttien het verzet der „64" begrijpelijk wordt en men de zaak der hereniging juist te gen werkt. Letterlijk „Het zou een tragische afloop zijn wan neer „de 18" die de eenheid willen, onze kerk in tweeën zouden breken, omdat zij het evangelie niet duidelijk stellen. Onze gereformeerde broeders en zusters leven naar Gods Woord, wanneer zij dan niet meegaan. En vele, vele her vormde broeders en zusters zouden zo'n hereniging diep met ons betreuren". Daarom vraagt ds. Volten aan de 18 wat is uw grondslag en dringt hij aan op een duidelijke uitspraak. Hij vraagt ook aan de 64 wat is uw grond slag voor hereniging Als dat de drie formulieren zouden zijn, dan blijft de kerk gescheurd. Wat de 64 betreft, zij kunnen elk voor zich slechts antwoor den, zij hebben zich gezamelijk tot de kerkeraden gewend met de bezwaren die zij hadden, zij bestaan niet als groep of actie. Wat echter schrijver dezes be treft, hij antwoordt dat er naar zijn me ning slechts één grondslag is, het ene fundament dat gelegd is en geen ander. Het fundament, dat ook ds. Volten niet wil en niet kan loslaten. De éne vaste grond, Christus, die door sterven aan Zijn kerk het leven gaf. En naar ons bekend is zijn er meerdere onderteke naars van het Getuigenis der 64, die evenzo denken. Tussen het eenheidsstreven, dat deze fundamenten voorbijgaat en hen, die daarom „nee" zeggen, vgl. de uitspraak van onze particuliere synode, doch niet minder de eenheid der Kerk des Heren begeren, ligt nu het boek van Volten. Een boek, dat zich in één ruk lezen laat, wellicht ook in één ruk geschreven is. Men kan daarom kritiek hebben op sommige punten er uit, we willen daar niet aan beginnen, het gaat om de grondgedachte. En deze gedachte ach ten wij ter juister tijd in onze kerken neergelegd. Hiermede kan constructief werk verricht worden, kerkopbouwend werk. Men leze dit werk, bestudere het en make het tot onderwerp van ge- sprekskringen. We hebben langzamer hand „kreten" genoeg gehoord, nu wordt het tijd om bezonnen bezig te zijn. Daartoe kon in dit werk het ver lossende woord wel eens gesproken zijn. v. H. Zoals de lezers van ons blad zich zullen herinneren, richtten in een twaalftal Zeeuwse predikanten zich met een protestschrijven tot de kerkeraad van Rotterdam in verband met de al daar in januari gehouden „Vijfkerken- tocht". Naar wij uit het mededelingen blad van de Geref. Kerk van Hoek, Z. VI., vernemen, kon één der Rotterdam se predikanten zich volkomen met dit schrijven verenigen. Het betreft de vroegere predikant van Hoek, ds. F. L. Schalkwijk, thans verbonden aan de kerk van Rotterdam voor de missionaire dienst en werkzaam in Brazilië. .Ds. Schalkwijk schreef „Uw artikeltje, of liever Uw brief le zend in het Centraal Weekblad ten aan zien van de vijf-kerken-tocht, wilde ik LI slechts doen weten, dat ik van harte instem met Uw bezwaren". v. H.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1962 | | pagina 1