De Zending vraagt met grote klem om Uw bijdrage aan de geestelijke welvaart van de miljoenen, die Christus nog niet kennen! t erf. De Miljoenen-nota van de Zending DOOR WATER EN VUUR langs cén weg minder weerstanden op. De voorbeelden zijn voor het grijpen Chr. Nat. Vakverbond. Chr. Boeren en Tuindersbond. de beide N.C.R.V.s, de Chr. Middenstandsbond, de Prot. Chr. Onderwijzersvereniging, om van de Ned. Chr. Vrouwenbond nog maar te zwijgen. Er is echter één sector in het maatschappelijk leven, waar de ge scheidenheid nog welig tiert. En dat is het is pijnlijk maar waar het ter rein van het onderwijs. De moeilijkheden liggen meer bij de besturen dan bij de docenten. Zoals ge zegd. reeds sinds 1854 hebben de on derwijzers. hoe zeer ze kerkelijk en po litiek ook gescheiden mogen leven, één Vereniging. Maar op het vlak van de besturen-organisaties is er nog een bon te schakering. Zelfs insiders raken de draad wel eens kwijt als ze het verschil moeten aangeven tussen Schoolraad. C.V.O.. G.S.V. en C.N.S. En dat is in deze wereld van afkortingen waarlijk geen wonder. Een korte aanduiding van de beteke nis dezer initialen is dus niet overbo dig. De Schoolraad geeft sinds 1890 aan de aangesloten scholen adviezen op juridisch en administratief terrein de wetskennis van Mr. Hangelbroek, sinds 1929 directeur van het Bureau, is tot over onze grenzen bekend. De Vereni ging voor Chr. Volksonderwijs, even eens van 1890, verricht dezelfde dien sten voor in hoofdzaak Hervormde scholen de Doleantie van 1886 is aan deze separatie niet vreemd geweest. Het Gereformeerd^ Schoolverband, daterend van 1906, vormt een bindmiddel tussen de scholen van de Gereformeerde ge zindte in de ruimste zin Prof. Dijk is na jarenlange dienst dezer dagen afge treden als voorzitter. En de hoogbejaar de Ver. Voor Chr. Nat. Schoolonder wijs. opgericht in 1860. heeft geen bin ding aan een bepaalde kerkelijke deno minatie. maar tracht via haar inspectie, haar orgaan cn andere publicaties be sturen en personelcn van advies te die nen bij benoemingen, als ook bij de pe dagogiek, methodiek en didactiek in engere zin. Deze vier organen houden hun eigen jaarvergaderingen, hebben hun eigen communicatiemiddelen, bestrijken voor een deel hetzelfde terrein, maar werken in de bontgeschakeerde hof van het Chr. onderwijs naast elkaar, terwijl het contact zich bepaalt tot vriendelijke ont moetingen op hoogtijdagen. In een tijd waarin allerwege naar efficiency wordt gestreefd is dit bepaald geen verheu gend verschijnsel, ondanks alle respect dat we willen opbrengen voor historisch gegroeide situaties. Maarhet daghet. al is het dan niet in het oosten Het bovenbedoelde respect voor de historie verbiedt ons met met één pennestreek alle onder scheidingen weg te vagen en alle Chr. scholen in één smeltpot te fuseren. We zijn niet revolutionair maar plegen on der een vlag te varen die tegen de re volutie protesteert. Men kan zich ech ter afvragen of het verantwoord is in een tijd waarin het sein al meer op rood en dus op onveilig komt te staan in streng gescheiden organisaties te blij ven denken, leven en werken. We weten allen hoe kwetsbaar juist het terrein van het Chr. onderwijs is. Beginselen mogen we nooit overboord gooien we houden evenwel ook wel eens voor beginselen wat in wezen slechts traditionele gehechtheden zijn. Maar als God wil cn ik geloof stel lig dat God het wil zal eerlang toch iets zichtbaar worden van het streven ..elkanders aangezicht te zien", dat laatste dan niet in de vijandige zin waarin de Bijbel het soms gebruikt. De mogelijkheid bestaat, dat reeds volgend jaar C.V.O., G.S.V. en C.N.S. een gemeenschappelijke vergadering be leggen om ook naar buiten duidelijk te tonen, dat zij elkaar niet als bijna- vreemden voorbijlopen. Misschien zal ook op het terrein van de eigen inspec tie enige co-ordinatie mogelijk zijn wanneer op een dorp soms drie ver- Donderdagavond. Een belangrijk ge sprek gehad met die jonge broeder. Het ging natuurlijk over de dingen, die ons vandaag aan de dag bezig houden. In principiële belijndheid was hij niet sterk, maar zijn warme hart deed mij goed. Wij hebben elkaar wel verstaan, geloof ik. Ik heb tenminste van hem begrepen, wat hij bedoelde en waar hij heen wil de. ik hoop. hij van mij ook. En elkaar verstaan is een heel ding. Ja, hoe gaat dat als je tegenwoordig eens echt met iemand aan het praten komt. Dan gaat het natuurlijk over de dingen van de dag. Over het koude weer cn dat wij tot eind mei de kachel nog stoken, daar raak je ook 'n keer over uitgepraat en Alexander de Grote en Florus V staan ook niet meer zö in het centrum van de belangstelling. Het ging dus over de kerkelijke be wogenheid van onze dagen. Wat op zichzelf een prettig iets is. afgedacht van alle bezinning hierover. Ik mag dat wel. dat er iets is, waarover te praten valt en dat ons bezig houdt. Die ge moedelijke en gezapige rust brengt ons ook niet verder. Wij horen dan wel eens van ontevredenheid en onrust en op het eerste horen mogen die woorden een onaangename klank hebben, tevre denheid en rust heeft ook z'n bedenke lijke kant. Wij kunnen ook zö rustig worden, dat wij in slaap vallen, maar dan is het niet te best. Nu. daar hebben wij dan op 't ogenblik geen tijd voor. Mijn jonge broeder had een bepaalde kijk op de situatie. Hij stond noch aan de ene. noch aan de andere kant en wilde dus van het z.g. gevaar van groepsvorming niet weten. Wat ik al aanstonds als een winstpunt incasseer de. Maar de zaak van de eenheid stond hij wel voor. Om praktische redenen was hij lid van de gereformeerde kerk. Je moet toch ergens lid van zijn. want anders hoor je nergens bij en als je ge reformeerd bent opgevoed, breek je niet zo gauw met het verleden. Een mens verliest z'n nestharen niet zo licht. Trouwens, waarom zou je ook naar een schillende inspecteurs de scholen bezoe ken rijst de vraag of hier geen verspil ling van mankracht aanwezig is. En zouden we ook op het terrein van de publicaties niet tot samenwerking kun nen komen Wat elk van de drie ge- nemdc instanties thans aan materiaal doorgeeft naar de scholen is in verre weg de meeste gevallen ook voor de twee andere organen bruikbaar. Wie weet, wat uit een dergelijk bescheiden begin verder kan groeien Wie gelo ven haasten niet. Samcnlijmen is ge makkelijk maar niet duurzaam naar elkaar toe groeien vordert tijd en ge duld. God geve. dat ons die tijd nog gelaten wordt en beware ons voor een periode van tirannie en onderdrukking, waarin wc naar elkaar zouden worden geslagen. Middelburg J. A. van Bennekom. andere kerk toegaan. Een andere is ze ker niet beter en je moet toch ergens onder dak blijven. Maar hij had goede hoop voor de toekomst. Er komt leven in de brouwe rij. Daar komt nog wel eens een tijd, dat wij wat vlotter worden en dat wij elkaar wel vinden. Voor hem lag het hoofdmoment in de liefde. God liefheb ben en de naaste is het grote gebod en dan moeten Gods kinderen zeker elkaar liefhebben. En dan moet dat ook tot gevolg hebben, dat wij elkaar vinden. Hij zag zelfs in niet al te verre toekomst ook eenheid met de rooms katholieken. Waarom niet Zij hebben ook God lief en dan moeten wij ook hen liefhebben. Vraag 80 van de Catechismus kunnen wij wel missen. Wij zeggen wel. dat zij op verscheiden punten dwalen, maar dat zeggen zij van ons. Maar dat hin dert niet. Als je elkaar liefhebt. moet je wat van elkaar kunnen verdragen cn dan moet je niet aldoor op eikaars fou ten zitten te hakken. Dan zou er immers niet één gelukkig huwelijk kunnen zijn. Het behoeft wel geen breed betoog, dat ik het niet in alle dingen met hem eens kon zijn. Liefde is een schoon ding maar er zal toch ook accoord moeten zijn, overeenstemming. Want anders bega je zelfs met de liefde nog onge lukken. In het huwelijk meen ik inderdaad, dat liefde onmisbaar is, maar er zullen toch ook enkele dingen moeten zijn. waarover je het samen eens bent. Het moet ook ..passen" en als er op tenmin ste enige belangrijke punten geen over eenstemming te bereiken valt. dan is het maar beter, dat de geliefden elkaar maar vriendelijk groeten en daarna uit eengaan. Daar is al een hoop narigheid van gekomen, dat men op basis van ..wij hebben elkaar toch lief" het ver bond maar alvast sloot. Zij zouden dan verder wel zien. Ik meen. dat het in de vragen, die ons op 't ogenblik bezig houden, onge veer net eender staat. Hier is ook liefde een schoon ding, maar met liefde alleen komen wij er niet. Het gaat niet aan te zeggen ..wij hebben elkaar toch lief" en dan alvast op deze grondslag het verbond maar sluiten. Zelfs niet met de ..vrome" toevoeging ..liefde is toch een gave Gods", want met deze vroomheid in de mond heb ik in het leven ook wel eens ongelukken zien gebeuren. Daarom moeten wij met de kreet ,.God wil het, God wil het" ook wat voorzichtig zijn. De tijd van de kruis tochten ligt al zo ver achter ons. laten wij er maar niet meer mee beginnen. Wat het huwelijk aangaat heeft, meen ik. de oude Bavinck ons er met klem op gewezen, dat het moet .passen" cn dat het anders maar beter is. er niet mee te beginnen. Het zal goed zijn. dat wij ons in onze tijd aan deze wijze en voorzichtige raad houden. Maar aan de andere kant heb ik toch ook mijn jonge broeder kunnen ver staan en deed vooral zijn warme hart mij goed. Want dat het het grote ge bod is, God en de naaste lief te hebben, daar kon ik mij in vinden cn dat dit zeker voor Gods kinderen insluit, dat zij voor het minst elkaar liefhebben, spreekt ook voor zichzelf. Zonder liefde bereiken wij zeker niets. Dat gebeurt op het terrein van vrijen en trouwen ook wel. Menige moeder, die haar dochters graag ,,aan de man" ziet is op dat punt wel eens ,,Waar blijft het geld zucht de huismoeder, die zo nu en dan wat koopt cn dan weer ontdekt, dat ze bijna niets meer uit te geven heeft. Wij maken ons daarover niet zo druk meer als vroeger, want we vertrouwen, dat er wel weer geld door onze handen zal glijden. We ontvangen de miljoenen en wc geven die met elkaar ook gemak kelijk uit. Niet ieder houdt het kasboek precies bij. Dat doet de zending wel. Wc zijn allemaal bang, dat er een gulden van de zending in verkeerde handen komt dan kon die gulden beter in onze eigen handen gebleven zijn We hebben een aantal vertrouwde finan ciers voor de zending, aan wie we de gelden overdragen en die er goed voor zullen zorgen. Zij dragen een grote verantwoordelijkheid en leggen daarom ook verantwoording af aan de kerke lijke vergaderingen. U moest eens zien hoeveel papier er voor een begroting van de Sumak-commissie of van de Paruba-commissie nodig is. Voordat die begrotingen klaar zijn. is cr heel wat gekorrespondeerd. gead viseerd. vergaderd cn besproken plan nen opgesteld en gewijzigd. Maar dan kan er ook iets gebeuren. Daar komt iets uit. als de zendingsmensen verga derd hebben. Vooral als ze vergaderd hebben in landelijk verband. Naar dat gemeenschappelijke, dat landelijke is het door allerlei omstandig heden na de oorlog steeds meer heen- gegroeid. Naast het werk, dat onder leiding van de Generale Deputaten staat (vooral de opleiding in Indonesië en hier), is er zoveel gemeenschappelijk werk gekomen, dat daarvoor de Raad teleurgesteld. Dat zij eerst dacht ,,dic twee zouden nu zo wondergoed bij el kaar passen, waarom kunnen zij het nu samen niet eens worden". Maar zij mo gen elkaar blijkbaar niet en daarmee houdt alles op. Daar hebben wij in het kerkelijk le ven nu zo langzamerhand ook wel het een en ander van beleefd. Dat er. zou men zo zeggen, toch heus wel overeen stemming was te bereiken, dat er. wat de belijdenis aangaat, de inhoud er van en het functioneren cn het beleven er van toch echt geen onoverkomenlijke hinderpalen zijn. maar dat het toch maar niet vlotten wil. omdat blijkbaar de liefde ontbreekt. En als de liefde oprecht is, dan kun nen cr soms wonderen gebeuren. Dan sta jc er soms van te kijken en je zegt hoe is 't mogelijk Nog eens dat warme hart bij mijn jonge broeder deed mij goed en zijn liefde wil ik niet doven. Zeker, er moet overeenstemming zijn in allerlei belangrijke zaken en wijsheid en voorzichtigheid blijft geboden, maar verder wie weet. wat de liefde werkt. Wij vieren straks het Pinksterfeest en wij bidden, of de Geest maar krach tig onder ons wil wonen. Die Geest moet ons leiden en Hij moet ons ware liefde leren. Dan blijven wij ook voor ongelukken bewaard, want oprechte liefde laat niet gauw los. Dan kunnen wij ook nog wel wat van elkaar hebben. De liefde houdt elkaar vast cn zoekt elkaar. En de liefde hoopt alle dingen. K.-B. v. d. L. van Samenwerking met verschillende belangrijke commissies van voorberei ding en advies de handen vol werk heeft cn de handen vol geld moet heb ben. Een kleine rekensom. Voor het ge mak rond ik de getallen maar af. De Zuider-Zending heeft ongeveer ll/\ van de zendingskosten van alle Gere formeerde Kerken in Nederland samen. Als u nu weet dat voor 1962 door de Zuiderzending zal worden besteed een bedrag van 194.000, dan is het duidelijk, dat het totaal naar de drie miljoen loopt. De begroting van de uitgaven van de Zuiderzending ligt 37.600,— hoger dan die van 1961. Dat is gelukkig. Dat is het bewijs, dat er heel wat gebeurt cn dat God het werk zegent met voor uitgang. Het hogere bedrag is een ver horing van het gebed der kerk. Wij zouden dus 20 met de bijdra gen uit de kerken omhoog moeten. Dat is inderdaad de bedoeling, maar het leek de deputaten verstandiger, om deze verhoging voor Noord-Brabant te be perken tot ongeveer 15 en dan vol gend jaar weer 15 of meer Dan zal de begroting weer hoger komen. Waar blijft het geld dan De eerste 1,75 die u geeft is voor het Zendingsblad, dat u van de grote en kleine gebeurtenissen in onze zen ding op de hoogte wil houden. Daarna komt pas de bijdrage zelf. Laat me het dan zo mogen zeggen Van elk tientje dat u geeft gaat 2.60 naar het terrein Blora. Het komt er en ze doen er veel mee. 2.40 komt in de Generale Zen- dingskas. Opleiding docenten, biblio theek, cursussen, theol. scholen in Ma kassar. Djokja en Karoeni. Zendings centrum enz. Twee gulden van elk tientje is voor de Raad van Samenwerking, die zorgt voor de lectuurproductie en -versprei ding in alle gebieden waar we komen, die ook zorgt voor heel de medische, de sociaal-economische en de onderwijs dienst. daarbij de Chinezen-zending. Als U wist. wat er in Zuid-Sumatra in beweging gekomen is. dan zou U daarvoor alleen al een tientje over heb ben. Nu vraagt de zending nog maar ongeveer 70 cent van elk tientje. Vol gend jaar kon dat wel eens meer zijn. En Makassar moet er nog wat van mee hebben ..Sumak-commissie" Je zou het werk in de Paruba-gebie- den pionierswerk kunnen noemen, hoe wel er al lang en veelsoortig zendings werk bestond. Toch moet het in veel opzichten nog van de grond komen. Onze ..waarnemers" zwermen uit en werken hard. doen veel nieuwe ervarin gen op. Dit gaat wat worden en zal telkens de begroting aanmerkelijk doen stijgen. Nu gaat er 1.60 heen. later meer. Nu heb ik nog 70 cent over van de tien gulden en ik heb nog te zorgen voor het aandeel van de pensioenen en voor de kosten van het thuisfront. Dat zal zowat net gaan. U zorgt mee. Wij gaan zondag bijzonder denken aan de zending en er voor bidden. God schakelt ons bij Zijn verhoring in wij zullen de verhoring mogelijk maken door van Gods gaven te geven. Dat kan niet moeilijk zijn. Ds. D. C. TIEMENS. Voor Zeeland is deze verhoging onge veer 7%. Feuilleton door J. BRANDENBURG Een verhaal uit de bezettingstijd LXXXV Ik ben alleen maar bedroefd om jullie, niet voor me zelf. Maar laat de rouw niet juiiie harten overmeesteren. Met mij is alles immers goed. Ik moest deze laatste uren zo vaak denken aan het vers van Van Eden, dat Theo eens voor me opzei, vooral die laatste woorden ..Of toch de goede herder kwam en 't arme lam nu mede nam in Zijn vertrou'lijke armen". Ik weet dat zo mijn dood zijn zalJezus de goede Herder komt mij halen in Zijn ar men. Waarom zal ik dan nog bang zijn Vader, ik dank u. dat gij mij steeds de goede weg gewezen hebt. In de gevangenis heb ik daarvan eerst de grote waarde leren inzien. Gij hebt me laten dopen, bij de Bijbel opgevoed, gezorgd voor Christelijk onderwijs cn bij de Kerk mijn jonge leven laten opgroeien. Ik heb honderden en hon derden gebeden van u gehoord, vader, cn in mijn cel heb ik er zo heel vaak aan gedacht. Moeder, ook u met vele, vele kussen mijn dank voor alles wat ge mij gegeven hebt. Ik heb u met al mijn kwajongensstreken vaak verdriet gedaan, dat weet ik. Wat was ik opvliegend en koppig vaak. Weet u nog. dat ik die goeie oude dominé Volkers in geen maanden de hand heb willen geven, omdat hij mij op de catechi satie eens ten onrechte van iets beschuldigde Wat heeft u daar een verdriet van gehad, moederkc. Maar dat is allemaal voorbij, U hebt het thuis voor ons altijd zo heerlijk gemaakt. Mocderke. treur nu niet te veel, u hebt de anderen nog. Dina cn Gerda. ook jullie een laatst vaarwel en bedankt voor al je liefde. Vergeef wat ik jullie ooit misdeed in mijn koppigheid en opvliegend heid. Theo dank voor al jc trouwe kameraadschap. Groet mevrouw Vcrscndaal en zeg haar. dat ik heel veel aan dominé te danken heb gehad. Groet de beken den op het dorp, mijn leraren en schoolmakkers. Geef een deel van mijn boeken aan Theo Vader krijgt mijn horloge cn Henk mijn vulpen Dina mijn viool cn Gerda mijn boekenkast. Lieve moeder, de rest is voor u. Maar doe mijn laatste wil cn houd het niet te veel in uw bezit. Deel het weg, wat ge niet speciaal voor uzelf behouden wilt. Hecht er niet te veel aan Laat het verleden u niet teveel vast houden; het aardse gaat voorbij, maar het eeuwige blijft. U hebt me dat zelf geleerd in mijn prille jeugd. Ik dank er u voor, moederkc. In mijn gevangenis heb ik er de grote waarde van ondervonden. Hoe had ik dat alles moeten dragen zonder het geloof, waarin gij mij hebt opgevoed En nu, voor het laatst, vaarwelik heb geen berouw over wat gebeurd is, alleen vraag ik u vergeving voor het verdriet, dat ik er mee veroorzaakt heb. Maar ik kon niet anders, vader, ik werd innerlijk gedrongen. Eens zult u dat ten volle begrijpen kunnen. En nu. het is zo vreemd zo gezond afscheid te moeten nemen en te bedenken, dat ik dit uur, waarop ik nu schrijf, morgen niet meer opnieuw beleven zal. Toch doet het mij niet zoveel pijn meer. Ik zal morgen om deze tijd in de hemel zijn God zal mij bij Zich nemen. O. dat doodt alle smart. En straks zullen wc elkaar daar allen weerzien. Denk daar maar veel aan. Allen gedag, tot weerzien hier boven, waarheen ik jullie voor ga. Ik heb op dit ogenblik al maar dat laatste vers van Psalm 17 in mijn gedachten. Dat is wonderlijk, dat geeft me zon rust. Dag allemaal van jullie liefhebbende WIM. De Wilde las de brief bij stukken en beetjes. Hij kon telkens niet verder. En toen hij gelezen had, begon hij van voor af aan. tot de regels cn de zinnen in zijn hersens gegrift stonden. Toen nam zijn vrouw de Bijbel en las het laatste vers van Psalm 17 Maar ik zal Uw aangezicht in ge rechtigheid aanschouwen, ik zal verzadigd worden met Uw beeld, als ik zal opwaken Maar het gaf De Wilde geen troost. Zijn opstandig hart vertelde hem. dat dit alles ook had gekund na een voldragen leven. Waarom moest zijn jon gen nü worden weggerukt, vermóórd En bij de opstandigheid kwam de haat tegen de moor denaars. Terwijl de drie vrouwen achter bleven in de scheme rige kamer, liep hij naar buiten, de bongerd in. Een kille huiver doorvoer zijn leden. En terwijl het al maar donkerder werd en de laatste fletse weerschijn van de stervende dag in het Westen wegzonk, leunde hij tegen de post van de schuurdeur Toen hij na een uur thuis kwam, had zijn vrouw het pak kleren opengemaakt cn zag hij hoe haar blanke hand het goed streelde. December bracht zijn gewone, koude, donkere dagen. Mistige morgens en regenachtige avonden druilden over het bladerloos Beveland. Mevrouw Versendaal was met haar kinderen bij de bewoners van ..My Home ingetrokken. De Duitsers, blijkbaar nog niet verzadigd van haar leed, waren beslag komen leggen op de pastorie. Het huis werd betrokken door soldaten, die het al spoedig uitwoonden, alsof het een kazerne was. Op 24 december, juist de dag vóór Kerstmis, kwam het officiële bericht, dat dominé Versendaal op 11 december in Duitsland in het concentratiekamp aan een „ingewands ziekte" was overleden. Al dertien dagen geleden. Hij, die nooit ziek was geweest. Het dorp rouwde op die droeve Kerstmis. Het bericht had een ban op het gehele dorp gelegd. De Engelenzang werd op die Kerstdag meer uitgesnikt dan uitgejubeld. Catechisanten van twintig jaar weenden als kleine kin deren. (Wordt vervolgd. UIT HET DAGBOEK VAN EEN PREDIKANT

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1962 | | pagina 2