^eeuttfde 3£erkhocle Hoe hebben we het nu Houdt de MUUR open!! r~ A Afdwalingen wie bemerkt ze KERKELIJK VARIA MAASTRICHT PSALMBERIJMING I 1 JUNI 1962 17e JAARGANG No. 48 #£A OFFICIEEL WEEKBLAD TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redacteur: Ds. W. C. van Hattem, Herengracht 15, Terneuzen, Telefoon (0 1150)22 48 Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. D. J. Couvée, Bennekom Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. A. Koning, Oud-VossemeerDr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg Mej. F. A. Groot Nibbelink, Grijpskerke en ontkom" Mevrouw C. van Zwedenvan Alkemade, Middelburg. f Abonnementsprijs 3,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 12 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 12 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 2438 Giro no. 42280 VJ Deze week lazen wij in de krant hoe de Britse autoriteiten in Hongkong zich genoodzaakt hebben gezien om langs de grens tussen deze Britse kroon kolonie en China een manshoge muur van prikkeldraad op te richten om daar door de vluchtelingenstroom in te dam men, die een ongekende grootte bereikt heeft. Zo zijn gedurende de eerste drie weken van deze maand niet minder dan 50.000 Chinezen legaal of illegaal Hongkong binnen gekomen. Ruim 2J^ maal zoveel als er in de eerste drie we ken van 1961 kort voor de oprich ting van de Berlijnse muur uit Oost- naar West-Duitsland vluchtten. Is in Hongkong de stroom van vluch telingen groter, de uitwijkmogelijkheid voor de vele immigranten is aanmerke lijk kleiner dan in Berlijn, had men in Berlijn 'het gehele achterland van de Bondsrepubliek om de vluchtelingen on der te brengen, in Hongkong wordt elk achterland gemist. Reden waarom ook de Britten zoveel mogelijk illegale immi granten weer terug sturen uit vrees voor ontwrichting van de toch reeds labiele gemeenschap van Hongkong. Van verschillende zijden is tegen deze Britse houding op humanitaire gronden protest aangetekend en ook in Hongkong zelf stuit het sluiten van de grens op verzet. Toch is er voor de Britse regering geen andere weg, dan deze omdat er te weinig doorstroming is en de kroonkolonie tenslotte één groot vluchtelingenkamp dreigt te wor den. Terecht spreekt men hier van een conflict tussen een humanitair toegangs beleid en de handhaving van een mini mum aan maatschappelijke orde. Het één gaat momenteel ten koste van het ander, tenzijtenzij er een weg ge vonden wordt, waarop het mogelijk is om de vluchtelingen inderdaad te hel pen, zodat de samenleving in Hong kong niet verder ontwricht wordt dan deze nu reeds is. Zoals we uit de dagbladen kunnen vernemen zoekt men naarstig naar deze wegen, president Kennedy kondigde af, dat voor immigranten uit Hongkong uitzonderingsbepalingen zullen worden toegepast, ook Taiwan heeft zich be reid verklaard zijn grenzen volledig open te stellen voor de vluchtelingen. Maar alles wat er geschiedt is tot nu toe te weinig. Behalve de staten zoeken ook de kerken voor de toestanden in Hongkong een oplossing, een oplossing, die tot nu toe in niet veel meer bestaat, dan het leningen van de grote nood, die er thans heerst, en reeds zijn hier grote bedragen mee gemoeid. Via de interkerkelijke hulpverlening doet men echter al het mogelijke. Dit mogelijke nu vindt zijn grenzen in de offerbereid heid van de kerkleden. Reeds eerder hebben wij een beroep op onze lezers gedaan om het werk in Hongkong daad werkelijk te steunen. We zouden het niet zo gauw weer gedaan hebben, in dien dat nuchtere krantenbericht van deze week ons niet op het geweten was gesprongen. Terwijl hier de groente al weer begint door te draaien, wordt daar honger en ellende geleden. Terwijl hier de broodkorstjes naar de vogeltjes gaan, worden daar de vuilnisbakken doorzocht op etensresten. Terwijl wij in de welvaartsstaat leven komt Chris tus U vandaag in dit stukje tegen in de gedaante van de armste der armen, ook in Honkong heeft Hij zijn Kerk. Kom, maak deze maand nog eens iets over op de rekening van het A.D.B. ^ïfleditatie Psalm 19 13a. Midden tussen zijn lofprijzingen op Gods Wet en zijn gebeden om vergeving en bewaring, uit de dichter deze belijdenis, als een verzuch ting afdwalingen - wie bemerkt ze Ja, dat kan zo ongemerkt gebeuren, dat afdwalen van God, dat weg raken van Hem. Eerst trekken wij zo langzamerhand van de Here van daan, door onze zondigheid, en dan komt-er nog bij dat de Here zich van ons terugtrekt. Dan komt er een dorre tijd in ons geestelijk leven. En de Satan wil ons dan helemaal van God weghalen, en er winst uit slaan voor hém. Maar de Here wil er iets anders mee in zijn heilige bedoelingen. Hij wil ons ontdekken aan onze armoede in ons zelf, aan onze zwakke krach ten. Om ons daarin te laten, in die geestelijke verlating Neen om ons weer naar Hem zelf uit te drijven, dat we toch voortaan meer zullen waken, en onze rijkdom bij Hem zullen zoeken, en onze kracht, ja alles. Nog sterker, het is opdat we zullen verlangen naar God zélf om niet meer bij Hem vandaan te willen Afdwalingen wie bemerkt ze Ach, we staan er allen aan bloot. Zelfs een man als de dichter van Psalm 119 moet het zeggen gelijk een schaap heb ik gedwaald in 't rond, dat onbedacht zijn herder heeft ver loren Weet ge wat het gevaarlijke is bij di$ afdwalingen 't Gaat zo onge merkt Wie bemerkt ze Er is al verschraling, verachtering, in het gees telijke eer je er erg in hebt. Een lege kerk, gebrek aan belangstelling voor de dingen van God, jacht naar verstrooiïng, daarover kómt niet eenmaal een oordeel, maar 't is al een oordeel, leegheid, armoede, dodelijke krankheid. Laat ons dat beginnen te zien, dat het door onze zonde is, door onze boosheid. En dan beginnen met deze belijdenis: o God, wees mij zondaar genadig. Dat is de aanvang van de wederkeer, van de terugbrenging naar God heen en naar Jezus heen, die we uit het oog verloren hadden Nieuwerkerk Dr. J. H. BECKER. (2211) te Utrecht met vermelding: voor Hongkong. En zeg niet te gauw alweer een bedelstukje, dat wil dit ar tikeltje niet zijn, het wil slechts de noodkreet vanuit het Verre Oosten in uw huiskamer doen horen. v. H. NIET ALLEENMAAR OOK Hoewel wij nog niets over het in Utrecht gehouden Hervormd-Gerefor meerd Congres" kunnen schrijven, om de eenvoudige reden, dat de kopij voor dit nummer ingezonden moest zijn op de 26ste mei, willen we met dankbaar heid melding maken van een kleine rec tificatie, die deze week in de dagbladen voorkwam. Het feit namelijk dat van wege de voorbereidingscommissie van het congres werd medegedeeld, dat ook niet-instemmers op dit congres welkom waren. Niet alleen instemmers, maar ook tegenstanders, of althans ,,niet-in- stemmers" werden verwacht. Deze ver klaring heeft daarmee aan het gehou den congres het karakter van een be sloten partijcongres ontnomen, een re den om ons over te verheugen. Een ander bericht uit de kolommen ..kerknieuws wist ons te melden hoe in Maastricht één ouderling en een twee tal lidmaten van de Gereformeerde Kerk aldaar toegelaten zijn als belijdend lid van de Nederlandse Hervormde Ge meente ter plaatse, terwijl zij tegelijker tijd lid bleven van de Gereformeerde Kerk. Volgens een verklaring van de kerkeraad van de Gereformeerde Kerk van Maastricht geschiedde deze stap tegen het advies van de kerkeraad en wordt deze stap door hem ten zeerste betreurd en zal de kerkeraad zich tot de classis om advies wenden. Dat de kerkeraad van Maastricht deze stap niet geadviseerd heeft, dat hij ook de genomen stap betreurd, kun nen we volledig begrijpen. Wat we ech ter helemaal niet begrijpen is het feit, dat de kerkeraad zich thans tot de clas sis gaat wenden om te vragen wat hij doen moet ten aanzien van enkele lid maten van een andere kerkgemeen schap. Door deze stap te doen hebben immers de betreffende leden het lid maatschap van de kerk waartoe zij eerst behoorden verloren. De kerkeraad be hoeft zich dus helemaal niet tot de classis te wenden, maar heeft deze le den af te voeren als overgegaan tot een andere kerkgemeenschap. Nog een berichtje uit de kerknieuws- rubriek dat onze aandacht trok de ker keraad van Tilburg heeft de nieuwe psalmberijming der hervormde dichters serieus getoetst en te licht bevonden. Wanneer je zoiets leest, ga je je dade lijk afvragen hoe hebben ze dat gedaan en waarom is die berijming dan niet goed Gelukkig vermeldt ds. P. Visser het hoe en het waarom en wij willen deze methode graag doorgeven opdat óok andere kerkeraden op deze wijze te werk kunnen gaan en het zo inder daad komt tot een gegronde aanvaar ding of afwijzing van deze nu voor kerkelijk gebruik vrijgegeven bundel. Men verdeelde de 150 psalmen onder de 15 ambtsdragers, zo had ieder on geveer 10 psalmen te beoordelen, on- 11 Het nummer van vrijdag 15 juni ,i verschijnt niet (Pinksterweek). i1 Het Pinksternummer (8 juni) ver- J schijnt in groter formaat. In dit i' nummer worden dus ook de pre- J, dikbeurten van zondag 17 juni i1 opgenomen. i De Uitgevers. f l1, geveer omdat het aantal nog wel eens varieerde, psalm 119 werd met 117 en 118 gecombineerd als één taak en 120- 134 werden ook aan één broeder toe vertrouwd. De broeders kregen ruim drie maanden om de hun toegewezen psalmen te beoordelen en daarna op de kerkeraad hun bevindingen meedelen. De vraag was niet of zij de nieuwe be rijming mooier achtten, maar of deze in overeenstemming met de H. Schrift. Zij hadden de berijming te vergelijken met de nieuwe vertaling om vast te stellen of deze berijming in overeenstemming met de vertaling was of dat wezelijke onderdelen er uit waren weggelaten. Het oordeel van de broeders luidde „er staan mooie psalmen in deze bundel, er staan ook heel wat minder mooie in, maar het grote bezwaar is, dat weze lijke onderdelen van de Schriftinhoud niet in de berijming zijn overgenomen. Met name werd genoemd zonde, schuld, gerechtigheid en oordeel". De kerkeraad sprak uit „dat bedoelde berijming in exegetisch opzicht ernstige tekortkomingen ver toont en daarom in deze vorm onge schikt is voor de eredienst in de geref. kerken". Een uitspraak die is doorgezonden naar de classis. De in Tilburg gevolgde methocte van onderzoek én beproeving van de nieuwe psalmberijming achten wij alleszins aan te bevelen. We zouden dan ook de ker keraden op willen wekken om tot een gedegen bespreking van deze berijming over te gaan. Temeer daar de uitspraak van Tilburg van dien aard is, dat we zeker met de invoering van deze berij ming niet over één nacht ijs mogen gaan. v. H. ,.We belijden de totale zondigheid van de mens." ,,In dc rechte straat" ..We vertrouwen op de innerlijke goed heid van de mens." ..Omroepgids N.C.R.V." Bovengenoemde organen liggen toch wel in eikaars buurt, dunkt me. 't Lijkt me zo dat in de zelfde huiska mers zowel de eerste uitgave als de tweede te vinden is. ,.In de rechte straat" is een blad dat geredigeerd wordt door ex-priesters d.w.z. door wat wij noemen semi-pelagianen van voorheen. Deze semi-pelagianen had den nog wel wat met de mens op. Met behulp van de goddelijke genade, zo zeggen deze, brengt de nog niet geheel verdorven mens het een heel eind. Dat leerden deze mensen die nu in de rech te straat wonen anders, zodat ze het nu ook anders schrijven namelijk als bo ven; ze belijden ,,de totale zondigheid van de mens." Als Protestants christen knikt u in stemmend; ge zijt dankbaar en verblijd

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1962 | | pagina 1