^eeuttfde 3£erkhocle
Hoe hebben we het nu
Houdt de MUUR open!!
r~
A
Afdwalingen
wie bemerkt ze
KERKELIJK VARIA
MAASTRICHT
PSALMBERIJMING
I
1 JUNI 1962
17e JAARGANG No. 48
#£A OFFICIEEL WEEKBLAD TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND
Redacteur: Ds. W. C. van Hattem, Herengracht 15, Terneuzen, Telefoon (0 1150)22 48
Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. D. J. Couvée, Bennekom
Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. A. Koning, Oud-VossemeerDr. P. C. Kraan, Vlissingen
Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg Mej. F. A. Groot Nibbelink, Grijpskerke
en ontkom" Mevrouw C. van Zwedenvan Alkemade, Middelburg.
f
Abonnementsprijs
3,per halfjaar
bij vooruitbetaling
Advertenties
12 cent per mm.
Bij abonnement lager
Losse nummers 12 cent
Drukkers-Uitgevers
Littooij Olthoff
Spanjaardstraat 47
Middelburg, tel. 2438
Giro no. 42280
VJ
Deze week lazen wij in de krant hoe
de Britse autoriteiten in Hongkong
zich genoodzaakt hebben gezien om
langs de grens tussen deze Britse kroon
kolonie en China een manshoge muur
van prikkeldraad op te richten om daar
door de vluchtelingenstroom in te dam
men, die een ongekende grootte bereikt
heeft. Zo zijn gedurende de eerste drie
weken van deze maand niet minder dan
50.000 Chinezen legaal of illegaal
Hongkong binnen gekomen. Ruim 2J^
maal zoveel als er in de eerste drie we
ken van 1961 kort voor de oprich
ting van de Berlijnse muur uit Oost-
naar West-Duitsland vluchtten.
Is in Hongkong de stroom van vluch
telingen groter, de uitwijkmogelijkheid
voor de vele immigranten is aanmerke
lijk kleiner dan in Berlijn, had men in
Berlijn 'het gehele achterland van de
Bondsrepubliek om de vluchtelingen on
der te brengen, in Hongkong wordt elk
achterland gemist. Reden waarom ook
de Britten zoveel mogelijk illegale immi
granten weer terug sturen uit vrees
voor ontwrichting van de toch reeds
labiele gemeenschap van Hongkong.
Van verschillende zijden is tegen
deze Britse houding op humanitaire
gronden protest aangetekend en ook in
Hongkong zelf stuit het sluiten van de
grens op verzet. Toch is er voor de
Britse regering geen andere weg, dan
deze omdat er te weinig doorstroming
is en de kroonkolonie tenslotte één
groot vluchtelingenkamp dreigt te wor
den.
Terecht spreekt men hier van een
conflict tussen een humanitair toegangs
beleid en de handhaving van een mini
mum aan maatschappelijke orde. Het
één gaat momenteel ten koste van het
ander, tenzijtenzij er een weg ge
vonden wordt, waarop het mogelijk is
om de vluchtelingen inderdaad te hel
pen, zodat de samenleving in Hong
kong niet verder ontwricht wordt dan
deze nu reeds is.
Zoals we uit de dagbladen kunnen
vernemen zoekt men naarstig naar deze
wegen, president Kennedy kondigde af,
dat voor immigranten uit Hongkong
uitzonderingsbepalingen zullen worden
toegepast, ook Taiwan heeft zich be
reid verklaard zijn grenzen volledig
open te stellen voor de vluchtelingen.
Maar alles wat er geschiedt is tot nu
toe te weinig. Behalve de staten zoeken
ook de kerken voor de toestanden in
Hongkong een oplossing, een oplossing,
die tot nu toe in niet veel meer bestaat,
dan het leningen van de grote nood,
die er thans heerst, en reeds zijn hier
grote bedragen mee gemoeid. Via de
interkerkelijke hulpverlening doet men
echter al het mogelijke. Dit mogelijke
nu vindt zijn grenzen in de offerbereid
heid van de kerkleden. Reeds eerder
hebben wij een beroep op onze lezers
gedaan om het werk in Hongkong daad
werkelijk te steunen. We zouden het
niet zo gauw weer gedaan hebben, in
dien dat nuchtere krantenbericht van
deze week ons niet op het geweten was
gesprongen. Terwijl hier de groente al
weer begint door te draaien, wordt daar
honger en ellende geleden. Terwijl hier
de broodkorstjes naar de vogeltjes
gaan, worden daar de vuilnisbakken
doorzocht op etensresten. Terwijl wij
in de welvaartsstaat leven komt Chris
tus U vandaag in dit stukje tegen in
de gedaante van de armste der armen,
ook in Honkong heeft Hij zijn Kerk.
Kom, maak deze maand nog eens iets
over op de rekening van het A.D.B.
^ïfleditatie
Psalm 19 13a.
Midden tussen zijn lofprijzingen op Gods Wet en zijn gebeden om
vergeving en bewaring, uit de dichter deze belijdenis, als een verzuch
ting afdwalingen - wie bemerkt ze
Ja, dat kan zo ongemerkt gebeuren, dat afdwalen van God, dat weg
raken van Hem. Eerst trekken wij zo langzamerhand van de Here van
daan, door onze zondigheid, en dan komt-er nog bij dat de Here zich
van ons terugtrekt.
Dan komt er een dorre tijd in ons geestelijk leven.
En de Satan wil ons dan helemaal van God weghalen, en er winst
uit slaan voor hém.
Maar de Here wil er iets anders mee in zijn heilige bedoelingen. Hij
wil ons ontdekken aan onze armoede in ons zelf, aan onze zwakke krach
ten. Om ons daarin te laten, in die geestelijke verlating
Neen om ons weer naar Hem zelf uit te drijven, dat we toch
voortaan meer zullen waken, en onze rijkdom bij Hem zullen zoeken, en
onze kracht, ja alles. Nog sterker, het is opdat we zullen verlangen naar
God zélf om niet meer bij Hem vandaan te willen
Afdwalingen wie bemerkt ze Ach, we staan er allen aan bloot.
Zelfs een man als de dichter van Psalm 119 moet het zeggen gelijk een
schaap heb ik gedwaald in 't rond, dat onbedacht zijn herder heeft ver
loren
Weet ge wat het gevaarlijke is bij di$ afdwalingen 't Gaat zo onge
merkt Wie bemerkt ze Er is al verschraling, verachtering, in het gees
telijke eer je er erg in hebt.
Een lege kerk, gebrek aan belangstelling voor de dingen van God,
jacht naar verstrooiïng, daarover kómt niet eenmaal een oordeel, maar
't is al een oordeel, leegheid, armoede, dodelijke krankheid.
Laat ons dat beginnen te zien, dat het door onze zonde is, door onze
boosheid.
En dan beginnen met deze belijdenis: o God, wees mij zondaar genadig.
Dat is de aanvang van de wederkeer, van de terugbrenging naar God
heen en naar Jezus heen, die we uit het oog verloren hadden
Nieuwerkerk
Dr. J. H. BECKER.
(2211) te Utrecht met vermelding:
voor Hongkong. En zeg niet te gauw
alweer een bedelstukje, dat wil dit ar
tikeltje niet zijn, het wil slechts de
noodkreet vanuit het Verre Oosten in
uw huiskamer doen horen. v. H.
NIET ALLEENMAAR OOK
Hoewel wij nog niets over het in
Utrecht gehouden Hervormd-Gerefor
meerd Congres" kunnen schrijven, om
de eenvoudige reden, dat de kopij voor
dit nummer ingezonden moest zijn op
de 26ste mei, willen we met dankbaar
heid melding maken van een kleine rec
tificatie, die deze week in de dagbladen
voorkwam. Het feit namelijk dat van
wege de voorbereidingscommissie van
het congres werd medegedeeld, dat ook
niet-instemmers op dit congres welkom
waren. Niet alleen instemmers, maar
ook tegenstanders, of althans ,,niet-in-
stemmers" werden verwacht. Deze ver
klaring heeft daarmee aan het gehou
den congres het karakter van een be
sloten partijcongres ontnomen, een re
den om ons over te verheugen.
Een ander bericht uit de kolommen
..kerknieuws wist ons te melden hoe in
Maastricht één ouderling en een twee
tal lidmaten van de Gereformeerde
Kerk aldaar toegelaten zijn als belijdend
lid van de Nederlandse Hervormde Ge
meente ter plaatse, terwijl zij tegelijker
tijd lid bleven van de Gereformeerde
Kerk. Volgens een verklaring van de
kerkeraad van de Gereformeerde Kerk
van Maastricht geschiedde deze stap
tegen het advies van de kerkeraad en
wordt deze stap door hem ten zeerste
betreurd en zal de kerkeraad zich tot
de classis om advies wenden.
Dat de kerkeraad van Maastricht
deze stap niet geadviseerd heeft, dat
hij ook de genomen stap betreurd, kun
nen we volledig begrijpen. Wat we ech
ter helemaal niet begrijpen is het feit,
dat de kerkeraad zich thans tot de clas
sis gaat wenden om te vragen wat hij
doen moet ten aanzien van enkele lid
maten van een andere kerkgemeen
schap. Door deze stap te doen hebben
immers de betreffende leden het lid
maatschap van de kerk waartoe zij eerst
behoorden verloren. De kerkeraad be
hoeft zich dus helemaal niet tot de
classis te wenden, maar heeft deze le
den af te voeren als overgegaan tot een
andere kerkgemeenschap.
Nog een berichtje uit de kerknieuws-
rubriek dat onze aandacht trok de ker
keraad van Tilburg heeft de nieuwe
psalmberijming der hervormde dichters
serieus getoetst en te licht bevonden.
Wanneer je zoiets leest, ga je je dade
lijk afvragen hoe hebben ze dat gedaan
en waarom is die berijming dan niet
goed Gelukkig vermeldt ds. P. Visser
het hoe en het waarom en wij willen
deze methode graag doorgeven opdat
óok andere kerkeraden op deze wijze
te werk kunnen gaan en het zo inder
daad komt tot een gegronde aanvaar
ding of afwijzing van deze nu voor
kerkelijk gebruik vrijgegeven bundel.
Men verdeelde de 150 psalmen onder
de 15 ambtsdragers, zo had ieder on
geveer 10 psalmen te beoordelen, on-
11 Het nummer van vrijdag 15 juni
,i verschijnt niet (Pinksterweek).
i1 Het Pinksternummer (8 juni) ver-
J schijnt in groter formaat. In dit
i' nummer worden dus ook de pre-
J, dikbeurten van zondag 17 juni
i1 opgenomen.
i De Uitgevers.
f
l1,
geveer omdat het aantal nog wel eens
varieerde, psalm 119 werd met 117 en
118 gecombineerd als één taak en 120-
134 werden ook aan één broeder toe
vertrouwd. De broeders kregen ruim
drie maanden om de hun toegewezen
psalmen te beoordelen en daarna op de
kerkeraad hun bevindingen meedelen.
De vraag was niet of zij de nieuwe be
rijming mooier achtten, maar of deze in
overeenstemming met de H. Schrift. Zij
hadden de berijming te vergelijken met
de nieuwe vertaling om vast te stellen
of deze berijming in overeenstemming
met de vertaling was of dat wezelijke
onderdelen er uit waren weggelaten.
Het oordeel van de broeders luidde
„er staan mooie psalmen in deze bundel,
er staan ook heel wat minder mooie in,
maar het grote bezwaar is, dat weze
lijke onderdelen van de Schriftinhoud
niet in de berijming zijn overgenomen.
Met name werd genoemd zonde, schuld,
gerechtigheid en oordeel".
De kerkeraad sprak uit
„dat bedoelde berijming in exegetisch
opzicht ernstige tekortkomingen ver
toont en daarom in deze vorm onge
schikt is voor de eredienst in de geref.
kerken".
Een uitspraak die is doorgezonden
naar de classis.
De in Tilburg gevolgde methocte van
onderzoek én beproeving van de nieuwe
psalmberijming achten wij alleszins aan
te bevelen. We zouden dan ook de ker
keraden op willen wekken om tot een
gedegen bespreking van deze berijming
over te gaan. Temeer daar de uitspraak
van Tilburg van dien aard is, dat we
zeker met de invoering van deze berij
ming niet over één nacht ijs mogen
gaan. v. H.
,.We belijden de totale zondigheid van
de mens."
,,In dc rechte straat"
..We vertrouwen op de innerlijke goed
heid van de mens."
..Omroepgids N.C.R.V."
Bovengenoemde organen liggen toch
wel in eikaars buurt, dunkt me. 't
Lijkt me zo dat in de zelfde huiska
mers zowel de eerste uitgave als de
tweede te vinden is. ,.In de rechte
straat" is een blad dat geredigeerd
wordt door ex-priesters d.w.z. door
wat wij noemen semi-pelagianen van
voorheen. Deze semi-pelagianen had
den nog wel wat met de mens op. Met
behulp van de goddelijke genade, zo
zeggen deze, brengt de nog niet geheel
verdorven mens het een heel eind. Dat
leerden deze mensen die nu in de rech
te straat wonen anders, zodat ze het nu
ook anders schrijven namelijk als bo
ven; ze belijden ,,de totale zondigheid
van de mens."
Als Protestants christen knikt u in
stemmend; ge zijt dankbaar en verblijd