eeuwóe
3£erkbocle
Groepsvorming
DE ACHTTIEN (2)
Kinderuitzending 1962
tv
Abonnementsprijs
3,per halfjaar
bij vooruitbetaling
<~)lïeditatie
„ALS TEKENEN ZULLEN DEZE DINGEN DE GELOVIGEN
VOLGENT
25 MEI 1962
17e JAARGANG No. 47
OFFICIEEL WEEKBLAD TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND
Redacteur: Ds. W. C. van Hattem, Herengracht 15, Terneuzen, Telefoon (0 1150) 22 48
Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. D. J. Couvée, Bennekom
Drs. A. Elshout, KoudekerkeDs. A. Koning, Oud-VossemeerDr. P. C. Kraan, Vlissingen
Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg Mej. F. A. Groot Nibbelink, Grijpskerke
cn ontkol" Mevrouw C. van Zwedenvan Alkemade, Middelburg.
Advertenties
12 cent per mm.
Bij abonnement lager
Losse nummers 12 cent
Drukkers-Uitgevers
Littooij Olthoff
Spanjaardstraat 47
Middelburg, tel. 2438
Giro no. 42280
vj
Marcus 16, 17:
De fout die vele gelovigen en met name ook vele sekten maken, is
dat zij de beleving van de gemeenschap met Christus tot doel in zichzelf
verheffen.
Men wil genieten van de gaven van Christus' overwinning, als blijd
schap, vrede, kracht, vrijheid, zekerheid, waar de bijbel inderdaad vol
van is. Dit verlangen naar deze dingen is dan ook een echt bijbels ver
langen. Het gevaar dreigt echter dat men in dit verlangen geheel op
zichzelf gericht raakt en Christus zelf en de medemens uit het oog ver
liest. Ons religieus leven wordt egoïstisch en steriel. Het houdt weinig
aantrekkelijks meer over.
Het merkwaardige van de laatste woorden van de Here Jezus, voor
Zijn afscheid van de discipelen is, dat deze tekenen van Zijn aanwezig
heid, deze krachten, dit genieten van de persoonlijke band met Christus,
steeds volgen op wat anders.
In Mattheus 28 volgt het ,,Ik ben met u" op het zendingsbevel, en
in het slot van Marcus gaan de krachten van het christelijk leven, als
het verdrijven van boze geesten, het spreken in nieuwe tongen, het geen
schade lijden en het genezen van zieken, kortom, al die tastbare bewijzen
van de kracht van het nieuwe leven, niet voorop, als doel in zichzelf,
maar zij volgen op het: „Gaat dan heen
De kerk mag niet de bekoring van haar gemeenschap met de Heiland
zich ten doel stellen als daar niet aan vooraf gaat het zich dienstbaar
stellen aan de verkondiging van het evangelie van haar Heer.
En zou zo voor hen die lijden aan gebrek aan blijdschap, aan gebrek
aan zekerheid, aan gebrek aan vrijheid en gebrek aan vrede, niet de
vraag urgent worden: Ben ik dan wel gehoorzaam Volg ik dan wel
de bevelen van mijn Heer en Heiland op Stel ik me wel Hem ten
dienst
Want eerst als we de opdracht aanvaarden, zullen de persoonlijke
vruchten van het geloof de gelovige als tekenen volgen. Mee daarom
wordt zending en evangelisatie zo van levensbelang voor de kerk en
voor ieder kerklid.
C. M. BOERMA.
Nadat liet „getuigenis" der 64 aan
de kerkeraden werd toegezonden is
herhaalde malen in de kerkelijke pers
het woord groepsvorming gevallen.
Daar ondergetekende mee tot de onder
tekenaars van dit getuigenis behoort,
treft hem dus mee dit odium, dat hij
aan groepsvorming binnen onze kerken
zou medewerken. Graag daarom en
kele woorden naar aanleiding van het
getuigenis en de bedoeling daarvan.
Het is zeer zeker niet de bedoeling
van de ondertekenaars om een groep
binnen de kerk te vormen. Dit blijkt al
uit het feit, dat het getuigenis aan de
kerkeraden werd toegezonden, terwijl
de publiciteit rondom dit getuigenis niet
van de opstellers, maar van anderen
gekomen is. Men heeft zich niet ge
presenteerd op de wijze van hier zijn
wij en nu zullen wij zeggen hoe het
gaan moet. Men heeft slechts gezegd:
wij zijn verontrust over de gang van
zaken betreffende de toenadering tot
de N.H. Kerk en de Wereldraad van
Kerken, graag zagen wij, dat de kerke
raden aan deze zaken ernstig aandacht
schonken en deze ook op de classicale
vergaderingen ter sprake brachten.
Mag men nu zeggen: „als 64 mensen
met elkaar onder één getuigenis staan,
dan vormen ze samen een groep" Eer
der zouden wij willen spreken van een
aantal Kerkleden, die zich daar ze de
zelfde bezwaren hebben tot de kerke
raden gewend hebben. Waarbij het
verschil tussen een groep en een aan
tal willekeurige personen, die hetzelfde
denken of althans in grote lijnen
over bepaalde zaken gelijk denken -
hierin bestaat, dat een groep een vast
programma heeft opgesteld, actie gaat
voeren, meetings gaat beleggen, pers
conferenties houdt, adhaesiebetuigin-
gen inwacht enz., enz.
Dit willen de 64 ondertekenaars van
dit stuk echter in het geheel niet. Dat
er een drietal correspondentie-adres
sen zijn vermeld aan het slot van het
getuigenis wil niet zeggen, stuur uw
adhaesiebetuigingen maar in naar één
van deze adressen. Dat is laatste is
zelfs uitdrukkelijk aan de pers meege
deeld. Neen deze adressen stonden er
onder om kerkeraden, die meerdere ex
emplaren wensten ter bespreking -
vergeten we niet het was een aan de
kerkeraden gericht schrijven adres
sen te verschaffen, waar zij terecht kon
den, ook ter nadere informatie.
Naar wij dan ook menen moet men
dit getuigenis niet als het program van
actie van een tweede groep binnen on
ze kerken verstaan een partij heeft
zich inmiddels reeds gevormd die der
„18" doch als een uiting van veront
rusting van 64 kerkleden, die verder
helemaal niet van plan zijn om groepen
te gaan vormen. Integendeel zij signa
leren het optreden van een bepaalde
groep, zij zijn daarover verontrust en
leggen dit op de kerkeraadstafels neer.
Naar wij menen zou groepsvorming
hebben ingehouden, dat zij, dit niet op
de kerkeraadstafels hadden neergelegd,
maar opgeroepen hadden tot het vor
men van een tegengroep tegen de „18".
Zij hebben niet een „64-tal" in het veld
gebracht om het bestaande „18-tal" met
ongeveer 5-1 te verslaan. Zij hebben
slechts hun verontrusting geuit, meer
niet. Daarom betreuren wij het wan
neer er nu van groepsvorming wordt
gesproken, zo worden de 64 onderteke
naars van dit getuigenis in een hoek
gedrukt, waar zij persé niet willen
staan en zou het tegen hun eigen wil
tot groepsvorming komen, doordat zij
samen in die ene hoek gedrukt worden.
Gelukkig zijn er scribenten, die in
zien, dat hier van groepsvorming geen
sprake is, zo schreef ds. van Herksen
in het Veluws Kerkblad.
„De 64 bedoelen zeker geen groeps
vorming. Ze vragen geen adhaesiebe
tuigingen. Enkel melden zij hun adres
ter eventueel gewenste informatie. Zij
gaan de kerkelijke weg, en zullen die
niet haastig verlaten (onderstreping
van ons, red.) Ze beogen niet een mas
sa demonstratie. Ze leggen hun ge
voelens en overtuiging a priori voor
aan de kerkelijke vergaderingen. Ik
weiger dit doen onder de noemer van
groepsvorming onder te brengen, zoals
collega Reeskamp tot mijn spijt in de
Groninger Kerkbode deed. Ik zou het
betreuren als hun stem, onder de ge
luidsdemper dezer betiteling, goed
deels onverstaanbaar werd gemaakt.
Ook deze stem is waardevol, en moet
ernstig overwogen."
We zijn dankbaar voor deze woor
den van iemand, die eveneens afgevaar
digde ter laatstgehouden synode was,
en wij zouden zijn advies graag willen
doorgeven. Dat men met elkaar gaat
spreken over wat de ondertekenaars
verontrust, dat hetzij ons wordt duide
lijk gemaakt, dat deze verontrusting
ongegrond is, hetzij dat de oorzaak er
van wordt weggenomen. Want hier
komt geen groep zich melden om zich
te laten gelden, maar hier vragen kerk
leden aan de kerken help ons van onze
verontrusting af.
We hopen dat deze uiteenzetting
verhelderend gewerkt moge hebben en
dat de woorden „groep" en „groeps
vorming" verder achterwege blijven.
Wij zouden namelijk graag van dit on
derwerp afstappen en andere belang
rijke zaken in ons blad aan de orde
stellen. Laten de kerkeraden zich be
zinnen op de vragen en de verontrus
ting die uit het getuigenis spreken en
laten wij met elkaar waken tegen
groeps- of partijvorming binnen de ker
ken. En waar zich reeds een partij met
aanhangers gevormd heeft, laat deze
zich ontbinden in plaats van een jeugd
groep van „18 jr." te accepteren, die
juist dezer dagen het aanzijn kreeg. Dit
is sléchts verder gaande partijvorming.
v. H.
Helaas is de kerkbode niet van elas
tiek, zodat we heus niet alle toegezon
den materiaal in verband met het ko
mende congres van de „18" kunnen
opnemen. Zo bereikte ons gisteren
weer een viertal volgeschreven kwar
to-vellen, waarin weer verschillende
personen vertellen, waarom zij bij de
„18" behoren. En dit terwijl wij van
het drietal kwarto-vellen van de vorige
week er slechts een half hadden over
genomen. Hoezeer het ons dus spijt,
wij zullen niet alle ter opname toege
zonden stukken kunnen opnemen, ten
slotte kun je geen hele kerkbode gaan
vullen met uitspraken van „de acht
tien". Toch is dit bepaald jammer,
want uit niets kun je beter weten, wat
een ander wil, dan uit zijn eigen uit
spraken, tenzij dan, dat iemand niet
weet wat hij zegt, we nemen echter aan
dat dit bij de leden der-achttien geens
zins het geval is. Daarom willen wij
hier de suggestie doen, en we hopen,
dat deze door de achttien overgenomen
wordt, om de zes tot nu toe verschenen
uitspraken aan te vullen met getuige
nissen van de resterende twaalf van de
achttien en dan in brochurevorm te
verspreiden, daar dit de kennis van het
do'el en streven der achttien zeer zeker
zal bevorderen.
Zolang echter deze brochure nog
niet verschenen is, zullen velen van de
aan de kerkboderedacties toegezonden
uitspraken verstoken blijven, want
reeds bleek ons deze week, dat van de
kerkbodes, die wij onder het oog kre
gen, slechts de Zeeuwse Kerkbode een
stukje de uitspraak van dr. J. M.
van Minnen had overgenomen. An
dere kerkbodes hebben voorzover ons
bekend in het geheel nog niets hiervan
gepubliceerd, ons blad heeft in dezen
dus wel een primeur
Ook deze week willen wij weer één
van de toegezonden uitspraken opne
men en wel van ds. J. H. Baas, gere
formeerd predikant te Den Haag.
Ds. Baas schrijft:
Waarom ik een van de achttien ben.
Het is voor mij een vrij eenvoudige
zaak. Ik ben lid van de achttien, om
dat ik lid van een Kerk ben. Dat be
tekent voor mij, dat ik gevoed door een
bepaalde theologische traditie Jezus van
Nazareth heb leren belijden als de
Messias der wereld. Van andere men
sen, die wellicht uit andere theologische
tradities putten heb ik hetzelfde ge
hoord. Wij behoren dus kennelijk sa
men bij dezelfde Messias. Dit bijeen
horen is één van Zijn geschenken aan
ons. Intussen ervaren we kerkelijk-
empirisch allerlei historisch te verkla
ren gescheidenheden, waardoor Zijn
geschenk buiten ons bereik komt en wij
ook Hem onzichtbaar maken voor hen
die veraf staan.
Misschien is de gestalte van de Mes
sias nergens ter wereld zo onduidelijk
als in Nederland vanwege de elkaar
óf negerende óf tegensprekende Ker
ken. Onder hen nemen de Nederlandse
Hervormde Kerk en de Gereformeerde
Kerken in Nederland voorname plaat
sen in.
Uit dankbaarheid en gehoorzaamheid
aan de Messias zullen de Ned. Herv. en
Geref. Kerken moeten beginnen elkaar
te zoeken en te vinden, zoals naar hun
gemeenschappelijk belijden Hij hen ge
zocht en gevonden heeft.
Opdat zij allen óók met de andere
Kerken één zijn en de wereld gelove,
dat God Jezus gezonden heeft als haar
Messias.
Evenals bij het stukje van dr. van Min
nen zij het ons vergund een enkele
vraag te stellen:
a) is het terecht wanneer we slechts
spreken van „allerlei historisch te ver
klaren gescheidenheden" en is er geen
andere grond aan te wijzen voor het
bestaan van verschillende kerkgenoot
schappen
b) is het slechts een „bepaalde theolo
gische traditie" waardoor wij gevoed
zijn en die ons tot het belijden van
Jezus als de Messias bracht Past ds.
Baas geen drastische reductie van de
belijdenis toe, die toch naar de Schrif
ten is, indien hij deze als een „bepaal
de theologische traditie" kenschetst of
hebben wij onder deze „bepaalde enz.,
iets anders te verstaan
Tenslotte dit:
In Zeeuws Vlaanderen hebben wij
water in de vorm van regen leren
kennen, naar wij uit verschillende boe
ken hebben vernomen, is dit ook het
geval met mensen die in Australië
wonen, conclusie: in Zeeuws Vlaande
ren en Australië valt dezelfde regenbui.
De redenering is logisch maar klopt
toch niet
v. H.
KALENDER
van komende vergaderingen en
congressen.
26 mei zaterdag Utrecht
10.30 uur Gebouw Kunsten en
Wetenschappen jaarlijkse
bijeenkomst Internationale Raad
van Christelijke Kerken.
26 mei zaterdag Utrecht
Jaarbeurshallen 10.30 uur
Hervormd-Gereformeerd Con
gres.
6 juni woensdag Goes
Particuliere Synode van Zee
land.
4 en 5 juli woensdag en don
derdag Dordrecht V.U.-dagen
Ja, hier zijn we weer. Als U het op
schrift leest weten velen in onze gemeente
al waar het om gaat. Ook dit jaar zijn er
600 a 700 kinderen van de Rotterdamse
zondagsscholen, uitgaande van onze ker
ken aldaar, die in aanmerking willen ko
men voor een vakantie van 2 weken er
gens in ons land.
Deze vakanties zijn zo geweldig belang
rijk voor de voortzetting van het evange
lisatiewerk op de zondagsscholen aldaar.
Als dit vakantiewerk om een of andere
reden niet meer zou kunnen doorgaan, zou
dit een verlies betekenen van een groot
aantal van de kinderen en hun ouders, met
wie nu regelmatig via de zondagsschool
of op andere wijze contacten worden on
derhouden. Dit" zou ook betekenen dat er
geen kans meer was deze kinderen in aan
raking te brengen met de Grote Kinder
vriend.
En dat is juist de opzet van al dit werk,
ook in deze vakantieweken.
Daartoe wil God ons gebruiken en mo
gen wij Zijn getuigen zijn.
Dat willen we toch nietwaar
We hebben juist weer pasen gevierd.
Het feest van Christus' opstanding. Dan
waren we blij en we hebben er van ge-