eeuwóe 3£erkbocle Groepsvorming DE ACHTTIEN (2) Kinderuitzending 1962 tv Abonnementsprijs 3,per halfjaar bij vooruitbetaling <~)lïeditatie „ALS TEKENEN ZULLEN DEZE DINGEN DE GELOVIGEN VOLGENT 25 MEI 1962 17e JAARGANG No. 47 OFFICIEEL WEEKBLAD TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redacteur: Ds. W. C. van Hattem, Herengracht 15, Terneuzen, Telefoon (0 1150) 22 48 Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. D. J. Couvée, Bennekom Drs. A. Elshout, KoudekerkeDs. A. Koning, Oud-VossemeerDr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg Mej. F. A. Groot Nibbelink, Grijpskerke cn ontkol" Mevrouw C. van Zwedenvan Alkemade, Middelburg. Advertenties 12 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 12 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 2438 Giro no. 42280 vj Marcus 16, 17: De fout die vele gelovigen en met name ook vele sekten maken, is dat zij de beleving van de gemeenschap met Christus tot doel in zichzelf verheffen. Men wil genieten van de gaven van Christus' overwinning, als blijd schap, vrede, kracht, vrijheid, zekerheid, waar de bijbel inderdaad vol van is. Dit verlangen naar deze dingen is dan ook een echt bijbels ver langen. Het gevaar dreigt echter dat men in dit verlangen geheel op zichzelf gericht raakt en Christus zelf en de medemens uit het oog ver liest. Ons religieus leven wordt egoïstisch en steriel. Het houdt weinig aantrekkelijks meer over. Het merkwaardige van de laatste woorden van de Here Jezus, voor Zijn afscheid van de discipelen is, dat deze tekenen van Zijn aanwezig heid, deze krachten, dit genieten van de persoonlijke band met Christus, steeds volgen op wat anders. In Mattheus 28 volgt het ,,Ik ben met u" op het zendingsbevel, en in het slot van Marcus gaan de krachten van het christelijk leven, als het verdrijven van boze geesten, het spreken in nieuwe tongen, het geen schade lijden en het genezen van zieken, kortom, al die tastbare bewijzen van de kracht van het nieuwe leven, niet voorop, als doel in zichzelf, maar zij volgen op het: „Gaat dan heen De kerk mag niet de bekoring van haar gemeenschap met de Heiland zich ten doel stellen als daar niet aan vooraf gaat het zich dienstbaar stellen aan de verkondiging van het evangelie van haar Heer. En zou zo voor hen die lijden aan gebrek aan blijdschap, aan gebrek aan zekerheid, aan gebrek aan vrijheid en gebrek aan vrede, niet de vraag urgent worden: Ben ik dan wel gehoorzaam Volg ik dan wel de bevelen van mijn Heer en Heiland op Stel ik me wel Hem ten dienst Want eerst als we de opdracht aanvaarden, zullen de persoonlijke vruchten van het geloof de gelovige als tekenen volgen. Mee daarom wordt zending en evangelisatie zo van levensbelang voor de kerk en voor ieder kerklid. C. M. BOERMA. Nadat liet „getuigenis" der 64 aan de kerkeraden werd toegezonden is herhaalde malen in de kerkelijke pers het woord groepsvorming gevallen. Daar ondergetekende mee tot de onder tekenaars van dit getuigenis behoort, treft hem dus mee dit odium, dat hij aan groepsvorming binnen onze kerken zou medewerken. Graag daarom en kele woorden naar aanleiding van het getuigenis en de bedoeling daarvan. Het is zeer zeker niet de bedoeling van de ondertekenaars om een groep binnen de kerk te vormen. Dit blijkt al uit het feit, dat het getuigenis aan de kerkeraden werd toegezonden, terwijl de publiciteit rondom dit getuigenis niet van de opstellers, maar van anderen gekomen is. Men heeft zich niet ge presenteerd op de wijze van hier zijn wij en nu zullen wij zeggen hoe het gaan moet. Men heeft slechts gezegd: wij zijn verontrust over de gang van zaken betreffende de toenadering tot de N.H. Kerk en de Wereldraad van Kerken, graag zagen wij, dat de kerke raden aan deze zaken ernstig aandacht schonken en deze ook op de classicale vergaderingen ter sprake brachten. Mag men nu zeggen: „als 64 mensen met elkaar onder één getuigenis staan, dan vormen ze samen een groep" Eer der zouden wij willen spreken van een aantal Kerkleden, die zich daar ze de zelfde bezwaren hebben tot de kerke raden gewend hebben. Waarbij het verschil tussen een groep en een aan tal willekeurige personen, die hetzelfde denken of althans in grote lijnen over bepaalde zaken gelijk denken - hierin bestaat, dat een groep een vast programma heeft opgesteld, actie gaat voeren, meetings gaat beleggen, pers conferenties houdt, adhaesiebetuigin- gen inwacht enz., enz. Dit willen de 64 ondertekenaars van dit stuk echter in het geheel niet. Dat er een drietal correspondentie-adres sen zijn vermeld aan het slot van het getuigenis wil niet zeggen, stuur uw adhaesiebetuigingen maar in naar één van deze adressen. Dat is laatste is zelfs uitdrukkelijk aan de pers meege deeld. Neen deze adressen stonden er onder om kerkeraden, die meerdere ex emplaren wensten ter bespreking - vergeten we niet het was een aan de kerkeraden gericht schrijven adres sen te verschaffen, waar zij terecht kon den, ook ter nadere informatie. Naar wij dan ook menen moet men dit getuigenis niet als het program van actie van een tweede groep binnen on ze kerken verstaan een partij heeft zich inmiddels reeds gevormd die der „18" doch als een uiting van veront rusting van 64 kerkleden, die verder helemaal niet van plan zijn om groepen te gaan vormen. Integendeel zij signa leren het optreden van een bepaalde groep, zij zijn daarover verontrust en leggen dit op de kerkeraadstafels neer. Naar wij menen zou groepsvorming hebben ingehouden, dat zij, dit niet op de kerkeraadstafels hadden neergelegd, maar opgeroepen hadden tot het vor men van een tegengroep tegen de „18". Zij hebben niet een „64-tal" in het veld gebracht om het bestaande „18-tal" met ongeveer 5-1 te verslaan. Zij hebben slechts hun verontrusting geuit, meer niet. Daarom betreuren wij het wan neer er nu van groepsvorming wordt gesproken, zo worden de 64 onderteke naars van dit getuigenis in een hoek gedrukt, waar zij persé niet willen staan en zou het tegen hun eigen wil tot groepsvorming komen, doordat zij samen in die ene hoek gedrukt worden. Gelukkig zijn er scribenten, die in zien, dat hier van groepsvorming geen sprake is, zo schreef ds. van Herksen in het Veluws Kerkblad. „De 64 bedoelen zeker geen groeps vorming. Ze vragen geen adhaesiebe tuigingen. Enkel melden zij hun adres ter eventueel gewenste informatie. Zij gaan de kerkelijke weg, en zullen die niet haastig verlaten (onderstreping van ons, red.) Ze beogen niet een mas sa demonstratie. Ze leggen hun ge voelens en overtuiging a priori voor aan de kerkelijke vergaderingen. Ik weiger dit doen onder de noemer van groepsvorming onder te brengen, zoals collega Reeskamp tot mijn spijt in de Groninger Kerkbode deed. Ik zou het betreuren als hun stem, onder de ge luidsdemper dezer betiteling, goed deels onverstaanbaar werd gemaakt. Ook deze stem is waardevol, en moet ernstig overwogen." We zijn dankbaar voor deze woor den van iemand, die eveneens afgevaar digde ter laatstgehouden synode was, en wij zouden zijn advies graag willen doorgeven. Dat men met elkaar gaat spreken over wat de ondertekenaars verontrust, dat hetzij ons wordt duide lijk gemaakt, dat deze verontrusting ongegrond is, hetzij dat de oorzaak er van wordt weggenomen. Want hier komt geen groep zich melden om zich te laten gelden, maar hier vragen kerk leden aan de kerken help ons van onze verontrusting af. We hopen dat deze uiteenzetting verhelderend gewerkt moge hebben en dat de woorden „groep" en „groeps vorming" verder achterwege blijven. Wij zouden namelijk graag van dit on derwerp afstappen en andere belang rijke zaken in ons blad aan de orde stellen. Laten de kerkeraden zich be zinnen op de vragen en de verontrus ting die uit het getuigenis spreken en laten wij met elkaar waken tegen groeps- of partijvorming binnen de ker ken. En waar zich reeds een partij met aanhangers gevormd heeft, laat deze zich ontbinden in plaats van een jeugd groep van „18 jr." te accepteren, die juist dezer dagen het aanzijn kreeg. Dit is sléchts verder gaande partijvorming. v. H. Helaas is de kerkbode niet van elas tiek, zodat we heus niet alle toegezon den materiaal in verband met het ko mende congres van de „18" kunnen opnemen. Zo bereikte ons gisteren weer een viertal volgeschreven kwar to-vellen, waarin weer verschillende personen vertellen, waarom zij bij de „18" behoren. En dit terwijl wij van het drietal kwarto-vellen van de vorige week er slechts een half hadden over genomen. Hoezeer het ons dus spijt, wij zullen niet alle ter opname toege zonden stukken kunnen opnemen, ten slotte kun je geen hele kerkbode gaan vullen met uitspraken van „de acht tien". Toch is dit bepaald jammer, want uit niets kun je beter weten, wat een ander wil, dan uit zijn eigen uit spraken, tenzij dan, dat iemand niet weet wat hij zegt, we nemen echter aan dat dit bij de leden der-achttien geens zins het geval is. Daarom willen wij hier de suggestie doen, en we hopen, dat deze door de achttien overgenomen wordt, om de zes tot nu toe verschenen uitspraken aan te vullen met getuige nissen van de resterende twaalf van de achttien en dan in brochurevorm te verspreiden, daar dit de kennis van het do'el en streven der achttien zeer zeker zal bevorderen. Zolang echter deze brochure nog niet verschenen is, zullen velen van de aan de kerkboderedacties toegezonden uitspraken verstoken blijven, want reeds bleek ons deze week, dat van de kerkbodes, die wij onder het oog kre gen, slechts de Zeeuwse Kerkbode een stukje de uitspraak van dr. J. M. van Minnen had overgenomen. An dere kerkbodes hebben voorzover ons bekend in het geheel nog niets hiervan gepubliceerd, ons blad heeft in dezen dus wel een primeur Ook deze week willen wij weer één van de toegezonden uitspraken opne men en wel van ds. J. H. Baas, gere formeerd predikant te Den Haag. Ds. Baas schrijft: Waarom ik een van de achttien ben. Het is voor mij een vrij eenvoudige zaak. Ik ben lid van de achttien, om dat ik lid van een Kerk ben. Dat be tekent voor mij, dat ik gevoed door een bepaalde theologische traditie Jezus van Nazareth heb leren belijden als de Messias der wereld. Van andere men sen, die wellicht uit andere theologische tradities putten heb ik hetzelfde ge hoord. Wij behoren dus kennelijk sa men bij dezelfde Messias. Dit bijeen horen is één van Zijn geschenken aan ons. Intussen ervaren we kerkelijk- empirisch allerlei historisch te verkla ren gescheidenheden, waardoor Zijn geschenk buiten ons bereik komt en wij ook Hem onzichtbaar maken voor hen die veraf staan. Misschien is de gestalte van de Mes sias nergens ter wereld zo onduidelijk als in Nederland vanwege de elkaar óf negerende óf tegensprekende Ker ken. Onder hen nemen de Nederlandse Hervormde Kerk en de Gereformeerde Kerken in Nederland voorname plaat sen in. Uit dankbaarheid en gehoorzaamheid aan de Messias zullen de Ned. Herv. en Geref. Kerken moeten beginnen elkaar te zoeken en te vinden, zoals naar hun gemeenschappelijk belijden Hij hen ge zocht en gevonden heeft. Opdat zij allen óók met de andere Kerken één zijn en de wereld gelove, dat God Jezus gezonden heeft als haar Messias. Evenals bij het stukje van dr. van Min nen zij het ons vergund een enkele vraag te stellen: a) is het terecht wanneer we slechts spreken van „allerlei historisch te ver klaren gescheidenheden" en is er geen andere grond aan te wijzen voor het bestaan van verschillende kerkgenoot schappen b) is het slechts een „bepaalde theolo gische traditie" waardoor wij gevoed zijn en die ons tot het belijden van Jezus als de Messias bracht Past ds. Baas geen drastische reductie van de belijdenis toe, die toch naar de Schrif ten is, indien hij deze als een „bepaal de theologische traditie" kenschetst of hebben wij onder deze „bepaalde enz., iets anders te verstaan Tenslotte dit: In Zeeuws Vlaanderen hebben wij water in de vorm van regen leren kennen, naar wij uit verschillende boe ken hebben vernomen, is dit ook het geval met mensen die in Australië wonen, conclusie: in Zeeuws Vlaande ren en Australië valt dezelfde regenbui. De redenering is logisch maar klopt toch niet v. H. KALENDER van komende vergaderingen en congressen. 26 mei zaterdag Utrecht 10.30 uur Gebouw Kunsten en Wetenschappen jaarlijkse bijeenkomst Internationale Raad van Christelijke Kerken. 26 mei zaterdag Utrecht Jaarbeurshallen 10.30 uur Hervormd-Gereformeerd Con gres. 6 juni woensdag Goes Particuliere Synode van Zee land. 4 en 5 juli woensdag en don derdag Dordrecht V.U.-dagen Ja, hier zijn we weer. Als U het op schrift leest weten velen in onze gemeente al waar het om gaat. Ook dit jaar zijn er 600 a 700 kinderen van de Rotterdamse zondagsscholen, uitgaande van onze ker ken aldaar, die in aanmerking willen ko men voor een vakantie van 2 weken er gens in ons land. Deze vakanties zijn zo geweldig belang rijk voor de voortzetting van het evange lisatiewerk op de zondagsscholen aldaar. Als dit vakantiewerk om een of andere reden niet meer zou kunnen doorgaan, zou dit een verlies betekenen van een groot aantal van de kinderen en hun ouders, met wie nu regelmatig via de zondagsschool of op andere wijze contacten worden on derhouden. Dit" zou ook betekenen dat er geen kans meer was deze kinderen in aan raking te brengen met de Grote Kinder vriend. En dat is juist de opzet van al dit werk, ook in deze vakantieweken. Daartoe wil God ons gebruiken en mo gen wij Zijn getuigen zijn. Dat willen we toch nietwaar We hebben juist weer pasen gevierd. Het feest van Christus' opstanding. Dan waren we blij en we hebben er van ge-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1962 | | pagina 1