eeuwóe 3£erkbocle Alleen voor Instemmers Krokodillentranen r v J DE ACHTTIEN 18 MEI 1962 17e JAARGANG No. 46 OFFICIEEL WEEKBLAD TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redacteur: Ds. W. C. van Hattem, Herengracht 15, Terneuzen, Telefoon (0 1150) 22 48 MedewerkersJ. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. D. J. Couvée, Bennekom Drs. A. Elshout, KoudekerkeDs. A. Koning, Oud-VossemeerDr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg Mej. F. A. Groot Nibbelink, Grijpskerke en ontkom" Mevrouw C. van Zwedenvan Alkemade, Middelburg. r Abonnementsprijs 3,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 12 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 12 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 2438 Giro no. 42280 J <:~)7leclitatie maar ik jaag er naarof ik het grijpen mocht, omdat ik ook door Christus Jezus gegrepen ben. Philippenzen 3 12b. Het woord jagen", dat Paulus hier gebruikt, klinkt ons eigenlijk maar onsympathiek in de oren. Met dit woerd zijn we*helaas maar al te ver trouwd geraakt. Wie heeft niet te maken met de gejaagdheid, die zo'n belangrijke plaats in ons leven heeft gekregen De klok heeft het voor het vertellen. Hij dreigt ons allemaal te tiranni seren. De één moet beslist zo laat op een bepaalde plaats zijn de ander moet persé op die tijd één of andere taak af hebben. Er is geen ontkomen aan. En we bedienen ons van allerlei hulpmiddelen om de race met de klok bij te houden. We jakkeren in onze auto's langs de wegen, steeds sneller. We maken gebruik van vliegtuigen, die ons steeds vlugger van de ene plaats naar de andere brengen. We gebruiken machines, die ons helpen in een nog hoger tempo onze produkten te vervaardigen. We móéten wel. Er is geen ontkomen aan. Is het een wonder, dat zovclen overspannen raken Zij kunnen deze vaart niet bijhouden. Ze willen meer bereiken, dan ze kunnen. Ze willen te hoog grijpen. Nu spreekt Paulus in de brief aan de Philippenzen ook van een ge jaagdheid. Paulus was een actief en dynamisch man. Maar als jonge man gebruikte hij die activiteit op een totaal verkeerde manier. Al zijn ijver zet hij in om de gemeente te achtervolgen. Hij jaagt dat doel na met heel zijn persoonlijkheid. Hij is bezeten van de taak, die hij meent te heb ben. Totdat Christus hem grijpt. U weet, hoe dat gebeurd is. Paulus blijft daarna even dynamisch en actief als vroeger. Maar zijn leven krijgt een heel andere koers. Hij heeft een ander doel gekregen om na te jagen. Vroeger zocht hij het in eigen kracht en eigen gerechtigheid. Hij dacht er door eigen inspanning te kunnen komen. Maar hij gaat in zien. dat dat niet mogelijk is. Het was allemaal schade en vuilnis, zegt hij. Het gaat hem nü vooral om de kennis van Christus. Zo komt er een nieuwe spanning in zijn leven. Hij wordt weer gedreven door een nieuwe gejaagdheid. Maar dit is geen gejaagdheid, die overspanning tengevolge kan hebben. Integendeel, het is een gejaagdheid, die z'n oorsprong vindt in de rust, die hij in Christus heeft gevonden, en die z'n doel vindt in die zelfde Christus. Hij wil Hem meer en meer leren kennen. Hij wil leven in een innige gemeenschap met Christus. Dat is iets, wat hem steeds bezig houdt. Dat is het doel van zijn jagen. Jagen wij met Paulus mee Zijn wij er ook van bezeten Christus steeds beter te leren kennen Of neemt de gejaagdheid van het moderne leven ons zo in beslag, dat er voor déze gejaagdheid geen plaats meer is Wordt het dan geen tijd, dat we ons eens gaan bezinnen Wordt het dan geen tijd, dat we ons onttrekken aan de tirannie van de klok Het is natuurlijk belangrijk, dat we de kansen in het gewone leven niet voorbij laten gaan. Maar nog veel belangrijker is het, dat we de kansen grijpen, die Christus in zijn oneindige goedheid geeft. In deze jacht raakt niemand overspannen. Er is niemand, die te hoog grijpt. Christus wil helpen het gestelde doel te bereiken. Bruinisse G. DEN HEETEN. Mocht u het niet met ,,de achttien" eens zijn. dan behoeft u het volgende niet te lezen, daar het alleen bestemd is voor hen, die wel met hen van me ning zijn, dat de gescheidenheid van de Hervormde en Gereformeerde Kerk niet langer geduld kan worden. Wij ontvingen namelijk van de voor bereidingscommissie van het reeds ver schillende malen en op verschillende wijzen aangekondigd Hervormd Gere formeerd congres een schrijven, waarin ons werd meegedeeld ter informatie van de lezers van ons blad, dat dit congres belegd wordt voor allen die in beginsel met hun mening instemmen. Het congres wordt gehouden te Utrecht in de Jaarbeurshallenen de toegangsprijs bedraagt 60 cent per per soon. De congressisten zullen worden toegesproken door prof. dr. H. Berkhof en prof. mr. W. F. de Gaay Fortman, ook zal een aantal personen uit ver schillend maatschappelijk milieu wor den gevraagd hun mening over de hui dige verdeeldheid der kerken te geven. Er zal verder veel gezongen worden, terwijl een brass band" voor muzikale opluistering zal zorgen. Verder bijzonderheden De Neder landse Spoorwegen verlenen aan hen die per trein en over een grotere af stand dan 40 km. naar het congres rei zen reductie op hun spoorkaartje, ter wijl de Utrechtse politie bereid is her kenbare congresgangers behulpzaam te zijn bij het vinden van parkeergelegen heid. Er is verder voldoende koffie en thee, terwijl lunchpakketten a raison van 2,50 te bekomen zijn. Bestellingen voor plaatsbewijzen op giro 1818 ten name van de penning meester Commissie 18, L. G. Pontier, Utrecht of per postwissel aan de Voor bereidingscommissie van het Congres van Kerken tot Kerk, Muntstraat 5, Utrecht. Nogmaals -wellicht ten overvloe de het congres is alleen voor hen, die in beginsel met de mening der acht tien instemmen belegd. Mocht u het dus niet met hun eens zijn, en hebt u noch tans dit stukje ten einde gelezen, dan zal het u wellicht spijten, dat ge nu niet kunt genieten van de .brass band", van de massa-zang en van de sprekers. Uit drukkelijk en onderstreept echter wijst de voorbereidingscommissie op het noodzakelijk zijn van de instemming. Hoe men dit van buiten aan u zal kun nen zien is ons niet bekend, maar we lezen in de mededeling wel dat de Utrechtse politie herkenbare congres gangers" behulpzaam zal zijn. Naar wij vermoeden zullen de instemmers dus op een bepaalde tot nu toe zorgvuldig geheim gehouden manier van de niet instemmers te onderscheiden zijn zo dat we allen die in beginsel niet instem men met de mening der achttien met klem zouden willen aanraden geen moeite te doen om toch naar Utrecht te reizen om dit congres bij te wonen. Mocht u toch als ,,niet-instemmer" de tocht naar het congres maken, dan zult u waarschijnlijk direct naar het gebouw van Kunsten en Wetenschappen wor den overgebracht waar op diezelfde dag de Nederlandse supportersvereniging verontschuldiging voor de uitdruk king, maar anders is het zo'n mond,- vol van de Internationale Raad van Christelijke Kerken (I.C.C.C.) haar jaarlijkse bijeenkomst houdt. v. H. In verband met het op handen zijnd Hervormd-Gereformeerd Congres (al leen voor instemmers ontvingen wij van de voorbereidingscommissie hier van een paar artikeltjes van de hand van enkele leden der 18. In deze en de volgende kerkbode willen wij hiervoor gaarne een plaatsje inruimen, ook al kunnen wij het in dezen niet met de schrijvers eens zijn, wij zijn toch van mening, dat het goed is om van hun motieven kennis te nemen. Dr. J. M. van Minnen te Utrecht schreef het volgende „De Actie Achttien in Tweehonderd woorden. 1. De eenheid der kerken is opdracht, daar kan niemand onderuit. Of de tijd ook rijp is voor eenheid is daarbij niet van wezenlijk belang. Of die eenheid ons gewenst of geschikt voorkomt nog minder. 2. Wezenstrek van het protestante ge meentelid is zijn mondigheid. Het ge meentelid zal daarom de opdracht tot eenheid moeten aanvaarden en ter hand moeten nemen. 3. Over de vormen, waarin die eenheid gestalte gaat krijgen en over de gren zen er van moeten de gemeenteleden hard nadenken. Kan de eenheid alleen vorm krijgen in een apparatuur van kerkelijke vergade ringen, zoals wij die nu kennen In hoeverre zal de grens van de eenheid mede door leerformules moeten worden bepaald 4. Tussen de hervormde- en gereformeer de kerken bestaan grote verschillen van allerlei aard. Wettigen deze verschillen de gebrokenheid van de kerk 5. In het boekje van .Kerken tot kerk" staan vragen aan hervormden èn aan gereformeerden, het is belangrijk, dat ieder de aan hem zelf gerichte vragen gaat beantwoorden en voorlopig nog niet de vragen voor de ander beant woordt. Zo zullen gereformeerden on verwijld en duidelijk moeten gaan zeg gen wat zij precies onder leertucht ver staan. 6. Tenslotte wat is de eerste stap Of zijn er, plaatselijk bepaald, honderd verschillende eerste stappen Wat is dan Uw eerste stap Een enkele kritische opmerking bij deze „tweehonderd woorden" kunnen wij niet achterwege laten, waarbij wij ons beperken tot de volgende vragen naar aanleiding van het onder 1ge noemde Is het juist om over de „eenheid der kerken" zonder meer te spreken, voor dat mpn bepaald heeft wat de kerk is Legt het geen gewicht in de schaal, wat de Schrift zelf zegt ten aanzien van de eenheid met hen, die niet de Christus naar de Schriften belijden Niet of de tijd voor eenheid rijp is, noch of die eenheid ons gewenst of geschikt voor komt is van belang, maar wel is van belang wat de Schrift in dezen duidelijk leert. Door wel het eerste te stellen doch het laatste niet, wordt onzes in ziens het accent ten onrechte verlegd. v. H. Er wordt geweend in onze Gerefor meerde kerken. Omdat er mensen zijn opgestaan, die dreigen tot groepsvor ming over te gaan. Verschrikkelijk Levensgevaarlijk voor de kerk Groeps- en partijvorming in de kerk is als een dodelijk gezwel in een lichaam. In het lichaam van Christus nog wel. Daarom ben ik het met hen die we nen over partijvorming hartelijk eens. U ook, ongetwijfeld. En u denktdat gaat natuurlijk over de 18. Want die hebben een verklaring uitgegeven (u weet wel, „onduldbaar") en om adhae- siebetuigingen gevraagd hoe meer stemmen, hoe liever (u begrijpt: ook „onduldbaar"). Die beleggen bijeen komsten en straks een congres. Op 26 mei, in Utrecht. Dat wordt wat je noemt een Partij-congres. Want u mag er alleen maar komen als u in beginsel met de mening van de 18 instemt. Dat staat met dikgedrukte letters in de cir culaire, waarin het congres wordt aan gekondigd. Instemming, van tevoren, en anders niet welkom. U mag er ook niets zeggen. U wordt er toegesproken, zo staat het in de circulaire. Iets terug zeggen is verboden. Wel mag u mee zingen in de massale koorzang van de congressisten. „Waarheid en Eenheid" heeft gevraagd mogen wij ook komen en onze mening zeggen 't Mocht nietHet gaat er dus niet om, sa men de juiste weg te vinden die is al gevonden, u mag alleen nog volgen. Het is er dus niet om te doen in het gesprek elkaar te verstaan, te vinden, vast te houden. Het is alleen maar een partijcongres. En daar worden alleen mensen verwacht die enkel maar ap- plaudiseren Inderdaad, wie zou niet wenen, als zo onze mondige, zelf-denkende kerk leden tot willoze partijgangers worden gedegradeerd en onze Geref. kerken afgebroken Ik ben bereid mee te we nen met ieder, die het hierover te kwaad heeft. Maarde weners, wier tranen wij verleden week onder ogen kwamen, be doelen heel wat anders. Niet de 18, maar de mensen van het Getuigenis, dat enkele weken geleden aan alle ker keraden gezonden werd. Waarin ge vraagd werd in de kerkelijke weg deze dingen aan de orde te stellen. Waarin met geen woord om betuigingen van in stemming werd gevraagd. Waarin geen enkele actie werd aangekondigd. Waar in gewaarschuwd werd tegen de kerk- scheurende actie van de 18. Daarin ge wezen werd op gehoorzaamheid aan de Waarheid als de enige band, die wer kelijk in echte eenheid samenbindt. Waarin gewaarschuwd werd tegen groeps- en partijvorming. Waarin be treurd werd, dat de synode niet duide lijk tegen de 18 had stelling genomen. Mag dat nu ineens niet Ds. Plomp van Utrecht-Noord vindt het maar ge vaarlijk blijkens een artikel in de Utrechtse Kerkbode. En de kerkeraad van Heemstede heeft het nodig gevon den er een waarschuwende verklaring over uit te geven. Ik neem, om te beginnen, met het oordeel der liefde aan, dat beide wenen den ook hun stem in luid geklaag ver heven hebben, toen de 18 met hun actie begonnen. Ik verwacht, dat beiden luid keels zullen waarschuwen tegen het Utrechtse partijcongres (wie in het Ge tuigenis „groepsvorming" bespeurt, moet dat woord „partijcongres" nog veel te zacht vinden voor wat er in Utrecht gebeuren gaat!). En dat de Heemsteedse kerkeraad daar meer over zal zeggen dan een enkel zinnetje in een verklaring, die in hoofdzaak tegen het Getuigenis gericht is. Gebeurt dat niet, dan zal het zeker niet mogelijk zijn de indruk weg te nemen, dat hun ge ween niets dankrokodillentranen heeft doen vloeien. Maar dan nog staat de zaak scheef. Wantwil men dan niet zien, dat het Getuigenis juist het tegenovergestelde is van groepsvorming Wil men ons echt doen geloven, dat men serieus vreest dat hier partijschap uit voort komt zoals uit de activiteiten van de 18? Het is bijna niet te geloven; en weer komt de vraag krokodillentra nenHeeft ds Plomp niet in Trouw gelezen, dat de correspondentie-adres sen niet dienen om adhaesiebetuigingen te ontvangen, maar enkel voor bijbe stellen van exemplaren van het Getui genis en eventueel vragen van nadere inlichtingen Waarom doet ds Plomp de suggestie, dat de ondertekenaars voor ons de plaats van kerjeeraad en classis zouden willen innemen, een sug gestie die te dwaas is om serieus geno men te worden Waarom maakt hij de ondertekenaars verdacht door te zeg gen, dat ze een „verdenking" op de sy node hebben geladen Waarom had den wij moeten wachten op een toelich ting van de synode op haar besluit

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1962 | | pagina 1