Uit de Gemeenten Officiële Berichten KNIPSELS ZENDING DOOR WATER EN VUUR DE PAASCOLLECTE schoonheid van de nieuwe schilderijen en haar diepe zin te verklaren voor al len. die alleen rust zoeken bij het kruis des Verlossers. Uit het oude-Vossenland. P.S. Och, och. het ..Zeeuwse zonnetje' lijdt ook al onder 't donkere triestige voor jaarsweer, waarbij de zon al weken lang verstek laat gaan. Maar er zijn andere acties, als ..Tientjes maken Tonnendie heerlijk slagen en die veel zon en licht brengen in zoveel don kere gebieden. Nu we eenmaal begonnen zijn, kunnen we moeilijk 't Zeeuwse zon netje" laten ondergaan, daar heb ik geen vrijmoedigheid toe. want 't zou voor mijn gevoel ontrouw zijn aan onze zwaar be zochte Hongaarse broeders en zusters. Dus we moeten wel ons nummer 220659 open houden. Misschien vindt U bij de grote schoonmaak kledingstukken, die U. als U wat ouderwets ben, jaar op jaar moet verleggen of verhangen, dan kunt U het opzenden Comité „Hulp Hongarije", denburglaan 14, Rijswijk (Z.H.). Met broedergroet, A. Koning, Oud-Vossemeer. VOOR DE EVANGELISATIE II Wat doen ze met de collecte 1 U wilt met alle andere gereformeerde broeders en zusters in de bekende paas- collecte best één en een kwart ton op brengen, en i.v.m. de stijging van uitgaven is dit ook wel hard nodig, maar dan wilt u ook weten, wat er met uw geld gebeurt. Het moet verantwoord zijn, en het moet niet zijn het werk van een paar hobby magnaten. die met een juffrouw en een schrijfmachine beginnen, maar heenwerken naar gebouwen, kantoren, centrales, een bureaucratie tot en met. Nu, hier is geen sprake van in Baarn. Jammer, dat u niet allemaal de heer An- theunisse gekend hebt, die inderdaad in Bussum met een tafeltje en een oud beestje van een schrijfmachine begon en de zaak zag en deed uitgroeien tot ons centrum in Baarn. Maar deze oud-zendingsman zou niet één potlood of opbergmapje aanschaf fen, als niet eerst het werk er was waar voor ze nodig waren. Bovendien was onze penningmeester er ook één van de goede oude stempel, bij wie wel de cost de baet vooruit mag gaan, mits er dan ook baet is. En laten wij nu weer iemand uit de zending krijgen voor onze administratie Mejuffrouw A. van Woudenberg (lectüur- dienst Indonesië) met eenzelfde missionai re inslag en niet minder capaciteiten voor een goed beleid. En wat gaat er al niet om op het cen trum In stuks geteld loopt het in de tien duizenden per jaar. Daar is de adviesdienst met o.m. zijn instructie-materiaal, zoals gestencilde cursussen voor huisbezoekers (deel 1 5000 ex.. deel 2 3500, deel 3 2500), brochures, evangelisatie-dictaten (referaten van Woudschoten)„toerusting tot dienstbetoon" (10.000 ex.). Daar is de enquette 1961 de folder „Dit kan het centrum voor u doen" (1961/62 3750 ex. „juist voldoende"). Er is de administratie voor de opleiding van evangelisten (aan het speciale opzicht van deputaten opge dragen), die voor studiebeurzen, de col lecten. de huishouding (zo'n 8000 maal tijden) en lest best die voor het evangeli- satie-vormings-centrum. Met een bezetting van een tiental vaste krachten, van univer sitaire opgeleide tot het keukenmeisje en de tuinman toe, begrijpt u dat aan salaris sen met sociale lasten alleen al een aan zienlijk deel van de collecte (goed) be steed wordt dan zijn er de onderhouds kosten, kantoor-, reiskosten, lectuur, huis houdelijke dienst etc. etc. Er komt trouwens niemand ons centrum binnen die ons niets kost, al is het maar een (goede) kop koffie. Niet dat confe renties en cursussen onbetaald blijven, maar zij worden voor de (zelf krap zit tende) kerken en commissies zuinig bere kend. En er komen er velen. Voor confe renties, cursussen al of niet in direct ver band met het vormingswerk in één jaar meer dan 1100. Het nieuwe en zo bijzon der voorspoedig in zijn start geslaagde vormingswerk is echter goud waard. Hèbt u soms nog een gouden tientje U kunt het echt nergens beter voor besteden Wat is dat vormingswerk Begonnen door Ds. Wiersinga, herschapen en als nieuw opgezet door Ds. Grosheide en de heer J. van der Waals (sociaal-paedagoog) met Ds. Wiersinga samen. Ja. wat is het huidige vormingswerk Het is door be sprekingen en persoonlijke contacten in een groep nog iets meer dan confereren of onderwijzen. Het wil de deelnemers vormen om met de kennis ook de goede instelling („houding" zeggen we tegen woordig) voor hun werk te verkrijgen. Om èn zichzelf én elkaar te „hervormen" (Rom. 12:2), opdat de mens Gods vol komen zij, tot alle goed werk volkomen toegerust (1 Tim. 3:16 v.). De deelnemers zijn zeer gevarieerd en vullen voor de leiders reeds al te veel da gen en weekends. Het zijn jonge predikan ten, stadspredikanten en jeugdzorgpredi kanten lectuurverspreiders en huisbezoe kers vaste en vrijwillige krachten in het weekclub- en in het jeugdzorgwerk evan gelisatie-ouderlingen, evangelisten jonge ren werkers in bijzonder volksontwikke- lings- en gezinswerk en in zomer-activitei- ten, trainingsgroepen E. H. en O. zon dagsschoolleiders provinciale- en classi- cale deputaten. De staf van dit vormingswerk houdt niet op aan deputaten te zeggen, dat zij nog maar tastende en speurende de eerste stappen op deze nieuwe weg zet, dat de bezinning en uitgroei niet of nauwelijks bij te houden is. Dit vormingswerk wil toe rusten tot dienstbetoon aan de vele men sen om ons heen. die door de dood be dreigd worden, en dit nog wel in onze verbijsterend snel en radicaal zich omke rende (verterende wereld. Deputaten haasten deze harde werkers niet, maar de werkers dringen van alle kanten op hen aan. Als u méér zou kun nen geven, als de collecte evenredig werd aan de welvaart, als kwartjes de dubbeltjes gingen vervangen en tientjes de rijksdaal ders. en briefjes van honderd die van vijf en twintig, dan zouden we de vormings staf versterken en het E.V.C. kunnen uit bouwen tot een krachtstation van Woord De originele pepermuntplant De originele KING pepermunt! (Ingez. mededeling) en Geest zoals onze kerken dit vandaag nodig hebben. Deze staf deelde ons mee: „dat alle wer kers in ons centrum vóór het begin van de interstafvergaderingen regelmatig een ge zamenlijke „Andacht" houden, die om beurte door één van de oudere dames of heren wordt geleid LI zult met deputaten hier blij mee zijn. Ook om deze reden dat wat ze met de collecte doen, gedaan wordt onder biddend opzien naar Hem van wie het (en ook uw en mijn) geld is. Dan wordt het goed besteed en zal het rente opbrengen. Dit „aardse slijk" voor het Koninkrijk der Hemelen Wat doen „ze" met de Paascollecte Wat doen wij J. C. A. VAN LOON met kanttekeningen DE ZAAK SMITS I. Naar we uit de dagbladpers hebben kunnen vernemen is het beroep van prof. dr. P. Smits tegen het modera- mcnbesluit van de Ned. Herv. Synode verworpen. Men zou nu kunnen den ken, dat hiermede deze zaak afgehan deld is. Naar onze mening gaat deze nu echter pas goed beginnen en zal men door dit besluit tot een positie-kiezen ten aanzien van de vrijzinnigheid moe ten komen. De wijze waarop prof. Smits zijn emeritusbevoegdheden zijn ontno men, mag bij velen wellicht de verwach ting wekken, dat nu aan hem het zwij gen is opgelegd men verder kan gaan alsof er niets gebeurd is, men heeft im mers geen tucht over het belijden van prof. Smits geoefend Daartegenover staat dat dan de vereniging van Vrij zinnig Hervormden volkomen gelijk heeft door aan te voeren, dat men toch niet menen kan. dat prof. Smits on waardig is geworden het Evangelie te verkondigen en de sacramenten te be dienen doordat hij geweigerd heeft een gesprek te voeren met de raad voor za ken van kerk en theologie. Het laatste nummer van het orgaan van bovengenoemde vereniging bevat een aantal artikelen, waaruit de beroe ring spreekt, die er binnen de vrijzin nigheid ontstaan is naar aanleiding van dit besluit, artikelen, die er op wijzen, dat men vanuit de Vereniging voor Vrijzinnige Hervormden zal trachten de synode tot een principiële uitspraak ten aanzien van het belijden van prof. Smits en anderen te bewegen. Na de nu gevallen uitspraak komt de zaak in het principiële vlak te liggen, daarom menen wij er goed aan te doen om ter nadere oriëntatie van onze lezers ten aanzien van wat er in de Ned. Her vormde gebeurt in dit en de volgende nummers van de Kerkbode enkele arti kelen over te nemen uit ..Kerk en We reld", het orgaan van de Ver. voor Vrijz. Hervormden. Deze week beginnen we met de. ver klaring van het hoofdbestuur dezer ver eniging over het op 20 maart j.l. ge vallen besluit „Het hoofdbestuur van de Ver. van Vrijzinnige Hervormden maakt, met een gevoel van diepe verontrusting over de in de Ned. herv. kerk geschapen situatie het volgende bekend. Het Ned. Herv. Persbureau heeft op 21 juni 1961 algemeen bekend gemaakt, dat het breed moderamen van de generale synode der Ned. herv. kerk besloten had prof. dr. P. Smits zijn bevoegdheden als van een emerituspredikant te ontnemen. Dit besluit is onherroepelijk geworden door de uitspraak in beroep van 20 maart 1962 van de generale commissie voor de behandeling van bezwaren en geschillen. De weigering van prof. Smits om een door de synode gewenst gesprek te voe ren met de raad voor de zaken van kerk en theologie, werd als redengevend voor het besluit van 20 juni 1961 aangevoerd. Dat gesprek moest gaan over het belij den van de kerk en moest dienen tot voortzetting van vroegere gesprekken. Het thans onherroepelijk geworden be sluit staat in geen verhouding tot het geen prof. Smits ten laste gelegd werd. Men kan toch niet menen, dat prof. Smits onwaardig is geworden het Evan gelie te verkondigen en de sacramenten te bedienen doordat hij geweigerd heeft een gesprek te voeren met de raad voor de zaken van kerk en theologie. Het hoofdbestuur blijft dan ook de indruk behouden, dat het niet tot een zo in grijpende beslissing zou zijn gekomen, als niet de leer van prof. Smits in het centrum van de belangstelling had ge staan. Voor leertucht een hoogst in grijpend gebeuren in de kerk is een afzonderlijke procedure voorgeschreven. Deze is met veel waarborgen omkleed. Diepgaand beraad is vereist. Voorko men moet worden, dat over het ontne men van kerkelijke bevoegdheden be slist wordt onder de invloed van ge prikkeldheden over en weer. Zouden al deze waarborgen nu vervallen, wanneer het gaat om predikanten die niet meer in het ambt staan Deze predikanten krijgen vrijwel alle de bevoegdheden als van een emeritus-predikant. De mcesten hunner doen dienst als voorganger van een minderheidsafdeling (prof. Smits was vroeger voorganger van de afdeling van vrijzinnige hervormden te 's-Gra- venhage en Scheveningen, vóórdat hij werd benoemd tot buitengewoon hoog leraar in de kerkelijk sociologie te Lei den dienstdoend predikant in een her vormde gemeente was hij laatstelijk in Enschedé). Het breed moderamen verleent deze be voegdheden. Het kan ze weer ontnemen, indien „het voortduren niet strookt met de waardigheid of de belangen dei- kerk Zou deze onopvallend uit oude reglementen overgenomen bepaling mogen worden gebruikt tegen hen die de bevoegdheden als van een emeritus heb ben. als stok achter de deur bij gesprek ken over het belijden De beroepscommissie heeft zich op een louter formeel standpunt gesteld. Zij zegt dat de gronden, die het moderamen aanvoerde „niet noodzakelijkerwijze" zijn gelegen op het terrein van het op zicht (van de tuchtoefening dus). Niet noodzakelijkerwijze in wezen echter wel. Publikaties in kerkelijke en niet- kerkelijke pers over het besluit van 1961 wezen uit, dat zeer velen de opvattin gen' van prof. Smits veroordeeld achten. Het ingrijpen van het moderamen raakt overigens niet slechts de verhoudingen binnen de hervormde kerk alleen. Her haaldelijk is immers, in gesprekken tus sen hervormden en gereformeerden het optreden tegen prof. Smits een toetsteen van het karakter van de Ned. hervorm de kerk genoemd. Het thans onherroepelijk geworden be sluit acht het hoofdbestuur gevaarlijk voor de toekomst van de Ned. herv. Nieuwerkerk. 1. In de Afd. Nieuwerkerk c.a. van het Afeci. Bijbel Genootschap is o.m. als bestuurslid gekozen Jac. de Bil Jzn, in de vacature van jac. Rentier Czn, die door de dood ons ont viel, en wiens arbeid in de jaarvergadering van 2 april ook is herdacht. We zijn ver blijd door nieuwe leden en contribuanten, die zich nog opgaven. En zo wordt ook dit werk uitgebreid de bijbel in zoveel talen'. 2. Tot onze roeping behoort ook de oprichting van christelijk middelbaar onderwijs. Woens dag 4 april is de aangekondigde vergade ring 's avonds gehouden, op Flakkee. Zo met acht man ongeveer trokken we met een vissersboot van Schouwen-Duiveland naar de hoek van Sint Japik en vandaar per auto's, en terug. Een fijne bezielende ver gadering. 't Is alles nog voorbereidende arbeid. Maar ook tegenover deze school jeugd is onze verantwoordelijkheid groot. Verscheidenen steunen ook dit werk. Ook op ons eiland. U ook 3. Herinnert u zich nog de zangavond met Kees Deenik, uitgaande van de Bijbel Kiosk Vereniging Pracht-avond Stampvol Ve len verlangden met mij dat er weer eens zulk een avond zal zijn. En nu moet dit plan nog geheel uitgewerkt, maar wilt u als datum noteren zaterdag 13 öf 20 okt. Ja, dat is nog ver, maar ik ben alvast blij met deze afspraak, voor het najaar 4. Mag ik tenslotte alvast herinneren aan de extra collecte bij de uitgang op Pasen, ter versteviging van de kerkelijke kas, en deze bij u aanbevelen U hebt als gemeente het vorig jaar verblijdend gegeven, en daardoor alle vrees bij die of gene beschaamd. 5. De Jeugdvereniging heeft weer een paar De Zuiderzending ontving van de Chr. Lagere School te Zierikzee (hoofd dhr. Feurure) een bedrag van 250,1 Heel hartelijk dank PARTICULIERE SYNODE 1962 van de Gereformeerde Kerken in Zeeland. Ter voldoening aan het gestelde in ar tikel 10 van de Handelingen van de Par ticuliere Synode der Gereformeerde Ker ken in Zeeland 1961, roept de Raad van de daarin genoemde samenroepende kerk de kerk van Goes de Gerefor meerde Kerken in Zeeland op, ter verga dering in Particuliere Synode, te houden op D.V. woensdag 6 juni a.s., aanvang 9.30 uur, in de Gereformeerde Wester- kerk, Westwal 6 te Goes. De kerken worden verzocht de desbe treffende stukken, alsook de te controleren boeken en bescheiden, vóór 12 mei a.s., te willen toezenden aan de scriba van voornoemde roepende kerk. Deze kerk zorgt voor de vermenigvuldiging der rap porten tijdige toezending aan de leden der Part. Synode, zodat voorkomen kan wor den, dat zij eerst op de zitting der P.S. van deze rapporten kennis nemen. Wilt U, zo mogelijk, niet tot die uiterste datum wachten met het inzenden der stukken kerk en kwalijk voor de kerkelijke ver houdingen. Wat er in de onderhavige zaak is gebeurd, veroorzaakt een ern stige breuk in het vertrouwen, dat de Ned. herv. kerk ruimte wil laten voor verscheidenheid van geloofsbeleving. Welke gevolgen deze vertrouwensbreuk zal hebben, is nog niet te overzien." Wij kunnen niet anders zeggen, dan het „principieel gelijk" in deze gang van zaken volkomen aan de zijde van de Ver. voor Vrijzinnig Hervormden en prof. Smits ligt. En wij moeten hun volkomen gelijk geven, wanneer zij nu eens willen weten waar ze aan toe zijn. Dan weten wij als gereformeerden dit ook. v. H. leden moeten missen, wegens huwelijk. De ene Janny na de andere is overgestapt naar de ec/ifvereniging Tot driemaal toe. Dat betekent 6 trouwe leden, die veel hebben gedaan Maar we zullen er samen de schouders onder zetten. Tot ziens op de eerstkomende vergadering. J. H. B. Lewedorp. Ds. Oegema te Lewedorp hoopt zondag 13 mei a.s. afscheid te nemen van zijn ge meente in verband met een verzoek om dienst te nemen als vlootpredikant. Hij zal 16 mei d.a.v. in dienst treden. G r ij p s k e r k e. Ds. Vlaardingerbroek nam zondagavond na een vérblijf van vijf jaar in deze ge meente afscheid. Hij bediende het woord uit Lukas 23:813. Na de prediking sprak hij een woord van afscheid tot ge meente, kerkeraad, classis, afgevaardigden van de Herv. Gemeenten en plaatselijke overheid. Namens kerkeraad en gemeente sprak ouderling A. Geschiere J.Pz.. Ds. Boonstra deed dit namens de classis en Ds. Wapenaar namens de Herv. kerk. Waarnemend burgemeester A. W. Cevaal sprak namens de burgerlijke overheid. Als redactie kunnen we hieraan toe voegen, dat we node Ds. Vlaardingerbroek naar de Veluwe zien vertrekken. Tot onze blijdschap kunnen we onze lezers mededelen, dat Ds. Vlaardinger broek bereid werd gevonden dit jaar met ons zijn wandelingen door het Oude Tes tament voort te zetten. Ter voorkoming van zeer veel navraag en schrijven, worden de scribae van de laatstgehouden, c.q. binnenkort te houden Classisvergaderingen in het ressort der Synode, verzocht de juiste namen en adres sen van zowel de primi- als de secundi- afgevaardigden naar de Part. Synode te willen opgeven aan de scriba der roepen de kerk. Namens de roepende kerk voorn.. Ds. W. KATS, praeses h.t. D. J. ROUW, scriba. Goes, 14 april 1962. Wilhelminastraat 16d, tel. |0 1100) 66 76. AXEL. Het adres van de scriba is veranderd. Oud adresPr. Mauritsstraat 7. Axel. Nieuw adres: Evertsenstraat 21. De scriba. A. DE REG'l'. KORT VERSLAG van de classicale ver gadering, gehouden te Goes 11 april 1962. Om 9.15 uur opent namens de roepende kerk van Wolphaartsdijk ds. Mintjes. On derzoek der credentiebrieven geschiedt door de kerk van Yerseke. Nadat deze accoord zijn bevonden neemt het modera men zittingds. Booy, praeses ds. de Craene, assessor ds. v. d. Leek. Ie scriba; ds. Goedendorp, 2e scriba. De praeses (vervolg op pag. 3) Feuilleton door J. BRANDENBURG Een verhaal uit de bezettingstijd LXXIX De oude man had met dit lange gesprek teveel van zich gevergd. Hij kuchte en hoestte en liep snel naar het kleine keukentje. Het oude vrouwtje zat te mummelen en te knikken on der het verhaal van haar man. Terwijl hij in het keukentje was mompelde deze We salie 't nooit vergete. meheer Hebben jullie nooit meer iets gehoord van de moe der vroeg De Wilde. Nee, zegt de man. die weer in zijn stoel was gaan zitten. We hebbe briefe geschrefe, maar we hebbe nooit wat teruch fernome. De Wilde staarde zwijgend voor zich uit. We lefe in een wereldje, meheer, zei het Joodje... we wete d'r self ook van mee te prate. Kijk maar is hierkijk is Hij wees naar een portret, dat achter hem aan de wand hing, een jonge man, een zuiver Jodentype. kroezig haar en gebogen neus. intelligente ogen. Het portret hing in een ovale lijst. De strot van het oude mannetje maakte heftige slik bewegingen. Hij wilde wat zeggen, maar kon een ogen blik niet. De roodgerande ogen vulden zich met tranen. Toen hij zijn stem weer in zijn macht had, zei hij Dat is onse liefe David, meheeronze eeniche sooneen liefe jonge was t meheerse hebbe 'm as een beest uit het huis gesleept, ferleje jaar februari was dat, je weet wel, toen met die herrie hier in Amsterdam. En David had er niks mee te make meheer. so waar as dat Sara hier naast me sit, niewaar Sara De jonge kon geen lam kwaad doen, hij kon geen muggie doodslaan. meheeren se hebbe 'm so geslageen hij was so onschuldig, meheerChot weet hoe onschuldig ie wasdie liefe jongese hebbe 'm een pclitiewage ingetrapt, letterlijk getrapt, meheer, me eige oge hebbe 't gezienik riepAch Chot, niet doenniet doen maar toen kreeg ik een klap op me arm met een geweerkolf, meheer, kijk maar is hier sie je 't. M'n arm was gebroke, ik hep er fan in 't siekenhuis gelege Se hebbe 'm naar Duitsland gebrocht meheer, met hon- derde andere Joden, allemaal onschuldige mense, die hard gesjouwd hebbe for d'r broodje. Mocht dat niet, meheer Mach een mens niet meer fesoendelijk wese Mach-ie niet meer sjouwe for s'n broodje Twee maande later, meheer, ik was noch maar net uit 't siekenhuis. krijche we bericht as-dat-ie dood is Dood, meheerDood Se hebbe onse liefe jonge doodgemarteld. Chot alleen weet hoe se hem gemarteld hebbe... die beestmense Het was teveel voor de oude man. Zijn hoofd zakte op zijn arm op tafel. Zijn magere schoudertjes schokten. Hij snikte als een kind. De oude vrouw schudde het hoofd en veegde met haar zakdoek langs haar ogen. Hij ken d'r niet oferheenkomme, meneer, u mot 't maar niet kwalijk neme. 't Was ook so'n liefe jonge, meneer Ze keek naar het portret. Het was stil in het vertrekje. De kinderen stonden schuw bij elkander. Hoevele malen hadden ze dit trieste verhaal al moeten aanhoren Ze droegen allen, behalve de kleinste, de gele Jodenster op de borst, het teken van de vogelvrij-verklaarden, van de paria's. Hoe leven jullie Hebben jullie nog middelen van bestaan vroeg De Wilde. De oude man richtte zich op. Met zijn blauwe zakdoek veegde hij zijn gezicht af. Hammelburger hep ons wat toegestopt, meneer. Hij had noch al wat bij sich. Hij hep niet s'n centen afgegefe. meneer, u sal 'm dat niet kwalijk neme. En nou scharrele we so'n beetje rond. Feel hebben we niet nodich. Onse liefe David brocht vroeger noch al wat in, maar dat is nou afgelope. 't Is maar so jammer, dat we for die kinders niet feel krijcheGeen melk, geen vet, bijna geen groente, net allemaal dinge, die kinders so nodich hebbe. Ik zal er nu voor zorgen, dat jullie geregeld wat krij gen, zei De Wilde. Ik heb hier in de stad een goede zakenvriend, daarheen zal ik mijn pakjes sturen en die zal wel zorgen, dat het hier komt. Maar schrijf me dan zo nu en dan eens hoe het hier gaat. Ik heb Hammelbur ger beloofd, dat ik wat toezicht zou houden. We salie for de schapies doen, wat we kunnen, me neer. maar Chot gefe, dat 't nie lang meer duurt Wat denk u. meneer, sou Hitier de oorloch noch kenne winne? Geen sprake van, hij gaat er aan, maar we moeten wat geduld hebben, antwoordde De Wilde beslist. Geduld, meneer geduld, seg u, zuchtte de oude manWaarfor salie wij noch geduld hebbe Wij for ons hebbe nou niks meer te ferliese, nou we onse liefe David kwijt zijn. Ons sal het graf rust gefe. meneer, as 't niet was for die arme schapies van kindere, dan wouwe Sara en ik maar 't liefste dood wese. Maar se segge asdat dan die schapies naar een Duits opvoedingsgesticht motte. Sou dat nou waar sijn, meneer Ik weet het niet en ik vrees ook, dat er zoveel zijn, dat er geen opvoedingsgestichten voor te bouwen zijn. Het was stil in het vertrekje. Toen vervolgde De Wilde: In elk geval kunnen ze niet meer doen, wat God wil. En sou dat nou nog niet genog wese. meneer. Mot er dan noch meer worde toegelate. U praat van Chot. meneerwaar is Chot De oude man sloeg beide handen boven zijn hoofd, een wanhoopsgebaar, alsof hij naar God gegrepen had. maar Hem nooit had kunnen tasten. God is in de hemel, zei De Wilde. Ach ja, de hemelwat hebbe we an een Chot in de hemel, meneer Kan Die onse liefe David helpe Ken Die hem weer teruch brenge in ons huis Praat me niet van Chot, meneer. Hitler is Chot,die doet, wtt-ie wil. Die is duivel of Chot, of allebei tegelijk De oude man gebaarde druk. Er kwamen rode plekjes op zijn ingevallen kaken en de vleugels van zijn haviks neus trilden nerveus. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1962 | | pagina 2