eeuwóe 3£erkbocle Indien.,, niet.., dan,., maar,., Wandelingen door de wereld van liet Oude Testament I de gemeente KLEINE VOSSEN 17c JAARGANG Nos. 42—43 20 cn 27 APRIL 1962 OFFICIEEL WEEKBLAD TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redacteur: Ds. W. C. van Hattem, Herengracht 15, Terneuzen, Telefoon (0 1150)22 48 MedewerkersJ. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. D. J. Couvée, Bennekom Drs. A. Elshout, KoudekerkeDs. A. Koning, Oud-VossemeerDr. P. C. Kraan, Vlissingen ..ik worstel ^s" J' v' Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg; Mej. F. A. Groot Nibbelink, Grijpskerke en ontkom" Mevrouw C. van Zwedenvan Alkemade, Middelburg. Abonnementsprijs 3,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 12 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 12 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 2438 Giro no. 42280 VJ Pasen Christus is opgestaan Wij vieren het feest van Hem, die de dood vernietigd heeft, die zoals onze Catechismus zegt de dood heeft over wonnen door zijn opstanding, opdat Hij ons de gerechtigheid, die Hij door zijn dood ons verworven had, kon deelach tig maken. Die ons door zijn kracht op wekt tot een nieuw leven en wiens op standing een zeker pand is van onze zalige opstanding. Inderdaad een gebeuren om feeste lijk te vieren. Pasen de nekslag voor de dood Pasen onze gerechtigheid Pasen want nu de Heer is opge staan. nu vangt het nieuwe leven aan Pasen sterf ik, Jezus wekt mij we der. als ik op 't bazuingeschal zalig eens ontwaken zal En daarom staat en valt alles onze gerechtigheid, ons nieuwe leven, onze zalige opstanding met de waarheid van Pasen. Daarom schrijft de apostel Paulus aan de Korinthiërs in wat Schlatter noemt ..das grosze Kapitel von der To- lenauferstehung(het grote hoofdstuk over de opstanding der doden) dat als Christus niet opgewekt is èn de predi king zonder inhoud is. èn ons geloof, dan is uw geloof zonder vrucht, dan zijt ge nog in uw zonden. Indien nietindien het niet waar is. dat Hij ten derde dage verrees, dandan zijn we verloren, dan kun nen we er mee ophouden, dan kunnen we de kerkdeuren sluiten, dan is het allemaal zonder enige inhoud. Dan is misschien de vorm fraai, dan kunnen er wellicht mooie, romantische, tere of diepe dingen gezegd worden, ten diep ste zijn we de ellendigste van alle men sen. Indien nietzegt Schlatter in zijn eerder aangehaald boekje, indien niet... dan geen verlossing. dan de doden verloren, dan de stervenden hulpeloos. dan op aarde ellendig. Dan is heel de blijdschap in tegen deel verkeerd, dan schijnt er geen licht over de graven. Er staat heel wat op het spel met de waarheid der opstanding onze za ligheid We doen er goed aan dit juist in deze tijd te beseffen. De tijd waarin we leven is er een van de eenheid, de wereld wordt kleiner, afstanden krim pen in, de wereld wordt in grote blok ken opgedeeld. We zien een verenigd Europa ontstaan, daar waar aan het be gin van deze eeuw enkele tientallen rijken en rijkjes hun zelfstandig bestaan voerden. De eenheidsdrang zien we ook in de kerk, niet alleen om zoals het door sommigen wel eens wordt voorgesteld om een christelijk bolwerk te vormen te gen de toenemende wereldse machten, ook uit oprechte verontrusting over de gescheurdheid van het lichaam van Christus. Vanuit deze verontrusting kunnen wij de drang naar eenheid verstaan, de ijver voor een christelijk of soms door sommigen voorgestaan religieus bol werk tegen het ongeloof, is meer een werelds dan een theologisch motief. Maar in deze strijd om de eenheid staat veel op het spel, staat de waar heid van Pasen en alles wat daarmee verbonden is op het spel. Vorig jaar stond in een rooms katho liek blad een hoofdartikel over Pasen, waarin de stelling gelanceerd werd. dat de opstanding van Christus betekende, dat hij voortleefde in de gedachten der zijnen. Een rooms katholiek zij na le zing er van ,,wat houden we dan nog over Laten we goed begrijpen, dat we dan werkelijk niets overhouden en dat wc daarom nooit cén zullen mogen worden, met hen. die deze waarheid als werkelijk feit ontkennen. Want in^ dien Christus niet is opgestaan dan is alles zonder inhoud, leeg Maar nu. Christus is opgestaan Dit is de blijde werkelijkheid, waarin wc ,.van zorg ontslagen. Hem roemen, die ons blijdschap geeft'' en waarin we de eenheid beleven met allen, die de waar heid van Pasen belijden De Here is waarlijk opgestaan v. H. czAló de 0oóteróe <~V>aaó\eeM viert Wanneer in dit artikel voortdurend gesproken wordt over de Oosterse Kerk, dan wordt daar mee bedoeld dat gedeelte van de christenheid, dat zich in 1054 afscheidde van de Westerse Kerk. Wij spreken tegenwoordig van de Oosters-Orthodoxe Kerk. In haar Eeredienst volgt zij de Liturgie van Byzantium. Als de Oosterse Kerk Paasfeest viert, dan doet zij dat met een blijdschap, zo overstelpend, dat wij nuchtere Wester lingen daar even aan moeten wennen. Het Kerstfeest vermag ons in de regel meer te boeien dan het Paasfeest. Maar zo is het in den beginne niet geweest Want terwijl het Kerstfeest zijn plaats pas verovert in de 4e Eeuw. wordt het Paasfeest al in de tijd der apostelen gevierd als het Hoogfeest van de Kerk. Wij mogen Kerstfeest cn Paasfeest niet tegen elkaar uitspelen, want Jezus is geboren in Bethlehems stal om door Zijn Kruis en Opstanding ons leven te ontrukken aan de greep van zonde cn dood. In de Oosterse Kerk (m.n. in Rus land) wordt het Paasfeest ook vandaag nog gevierd met grote vreugde. Je moet het eigenlijk meegemaakt hebben om er over te kunnen vertellen. Christus is verrezen, en door Zijn verrijzenis heeft Hij de deuren van het eeuwige Leven wijd open geworpen. En voor de Orthodoxe christenen is het. alsof zij op de Paasmorgen door het eeuwige Leven aan alle kanten omarmd wordpn. alsof zij uitgetild worden boven de pijn van de tijd en deel krijgen aan de glo rie van de toekomende eeuw. Het is alsof nu de grote morgen al is aange licht, de morgen van de avondlozc dag. waarop alle doden zullen opstaan uit de graven. De blijdschap om de Op standing wordt pas goed beleefd in de Dienst van de Paasnacht. Kort voor middernacht op de stille zaterdag loop ik met u een Oosters- Orthodoxe Kerk binnen, die langzaam volstroomt. Alle mensen staan, en wachten met een kaars in de hand. Het valt op, dat het Heiligdom d.i. de liturgische ruimte, waar de geestelijken de H. Dienst verrichten van de kerk ruimte is gescheiden door een prachtige wand. waaraan vele ikonen bevestigd zijn de ikonostase, de beeldenwand. Het Heiligdom móét wel gescheiden zijn van de kerk, want het Heiligdom wordt immers gezien als een stuk van de hemel, van waar uit Gods ons Zijn heil schenkt. En nu zijn die ikonen a.h.w. vensters, waardoor de hemel de wereld van God onze wereld binnenkijkt. U ziet dan ook duidelijk, hoe op deze ikonen Christus, de apos telen en de kerkvaders zijn afgebeeld in een heerlijke gedaante. De hemel is vlakbij, en de geestelijken, die straks de kerk zullen binnentreden, vertegen woordigen Christus, de apostelen en de engelen. Tegen middernacht rekken zich de halzen der kerkgangersnu gaat de Dienst de Metten beginnen. Langzaam schuiven de grote deuren in de beeldenwand open. en in de opening verschijnt de Celebrant de Liturg) in feestgewaad, met drie brandende kaarsen in de hand. gevolgd door de andere geestelijken. Met luide stem roept hij ,,Komt. neemt licht van het Licht, dat nooit ondergaat". De voor sten geven het licht aan de kaarsen, en weldra is de kerk één zee van golvend licht beeld van het eeuwig Licht, dat nooit ondergaat. Door de hoofddeur gaan nu geeste lijkheid cn gelovigen naar buiten, in op tocht. en met het licht jagen zij het donker van de nacht a.h.w. op de vlucht. En driemaal trekken zij rondom de Kerk. Wanneer de ommegang vol tooid is. dan blijven allen even voor de ingang staan de kerk lijkt nu op het H. Graf. dat straks gevuld zal worden met het licht van de Opstanding. Wan neer allen weer in het kerkgebouw zijn binnengegaan, dan roept de Liturg met luide stem ..Glorie aan de Heilige, de Eenwezenlijke, Levenschenkende en Onscheidbare Drievuldigheid, nu en al tijd en in de eeuwen der eeuwen Door de kerk klinkt nu de oude Paashymne ..Christus is opgestaan uit de doden" de klokken beginnen te luiden de Paasvreugde breekt door De Liturg roept..Dat God opsta en Zijn vijanden verstrooid worden En het antwoord van het Koor luidt ..Christos woskresse" Christus is opgestaan en deze telkens herhaalde vreugderoep wordt ogenblikkelijk over genomen door duizenden monden ..Ja. Hij is waarlijk opgestaan Het is alsof het hele kerkgebouw met zijn hoge koe pel, met zijn altaar en beeldenwand, met zijn gouden priesters en blijde ge lovigen, meegesleurd wordt in de tijd loze vreugde, de vreugde over het eeuwige, onverwoestl-are Leven, dat de Kerk ontvangt uit de handen van haar verrezen Heer. U hoort het Koor nu ook zingen over de glorie der Opstan ding. over de avondloze dag, die is aan gelichtHet licht van de eeuwig heid. dat op Pasen voorgoed door breekt, is niet meer te doven. Daarom wordt verlicht, worut verlicht, nieuw Jeruzalem, want de heerlijkheid des He ren is over u opgegaajpAllen zin gen de heerlijke Paa&liederen mee, cn van pure blijdschap omarmen geeste lijken en gelovigen e)kaar, cn ze roe pen het elkaar weer toe Christus is opgestaan ja. Hij is waarlijk opge staan En ook het Koor kan maar niet zwijgen. Maar nu komt de Liturg weer uit het Heiligdom te voorschijn, nu om de prachtige Paaspreek van Johannes Chrysostomus (beroemd kerkvader en groot redenaar uit de 4e eeuw) voor te lezen. In deze Paaspreek worden de gelovigen uitgenodigd om straks deel te nemen aan de viering van de H. Maaltijd ..Armen cn rijken, jubelt nu met elkander. Gij, die gevast hebt. en niet gevast hebt, verblijdt u heden, want de Tafel is zwaar van de spijzen komt allen genieten De deuren van de ikonostase staan nu helemaal open nu door de Op standing van Christus heeft immers de aarde deel gekregen aan de hemelse heerlijkheid. Nu mogen de gelovigen de heerlijkheid Gods aanschouwen. En terwijl de klokken hijden. wordt uit het Evangelieboek voorgelezen ..En het Woord is vleesgeworden, en heeft on der ons gewoond, en wij hebben Zijn heerlijkheid aanschouwdHet Woord is vlees gewordenom Zijn vlees te geven voor het leven der we reld Neemt, eet, dit is Mijn Li chaamEn velen komen om in de tekenen van Brood en Wijn het ge schenk van het eeuwige Leven te ont vangen. Het is goed om op Paasmorgen de H. Maaltijd te vieren. Want waar zal de Kerk nu beter de gemeenschap smaken met Hem, die het eeuwige Le ven Zelf is, dan aan de Paasmaaltijd van het Nieuwe Verbond Als de Dienst ten einde is, verlaten allen de kerk. om de Paasvreugde mee te dragen naar huis. En door de straten klinkt het nog Christus is opgestaan ja, Hij is waarlijk opgestaan Aardenburg J. D. DE VRIES. In de week van Pasen denken wij in onze gebeden aan de opdracht om getui gen te zijn. De voorbede is bestemd voor heel ons Evangelisatiewerk, landelijk en plaatselijk, maar getuigen zijn is allereerst een per soonlijke aangelegenheid. Laat mij Uw getuige zijn. o Heer. ..Deze Jezus heeft God opgewekt, waarvan wij allen getuigen zijn." Handelingen 2 32. Wat moest er in 't hart van de dis cipelen en discipelinnen van de Here Jezus al worden rechtgezet, vernieuwd cn veranderd Wat een verkeerde, soms dwaze denkbeelden cn voorstellingen huisden er in 't zicleleven van Jezus' naaste volgelingen. Wanneer we het binnenhuis van hun hart konden schilderen, dan waren de kamers geheel antiek, waren de wanden bedekt met tekeningen, die ont werpen waren naar voorvaderlijke ge dachten en schetsen aangaande de lang verwachte Messias. Denk maar aan Petrus, die ons een ruime blik gunt in zijn binnenste, de deur van zijn levensverblijf wijd open 4. De eeuwige kringloop (2) De hoofdschotel van het Nieuwjaars feest in Babel wordt gevormd door een optocht, een processie, waarbij Marduk, door andere goden omstuwt (in de vorm van gedrageij of gereden goden beelden) door destad trekt, dan de poorten uitgaat cn zich, deels per wa gen, deels per schip over de rivier, naar het „huis van 't Akitoe-feest" begeeft, waar hij zijn overwinning op de vijan den bevecht. Maar voordat het zover is. moet de arme god heel wat vernede ringen ondergaan. En niet alleen hij, ook de (aardse) koninghet mense lijke koningschap staat met dat van de goden in nauw verband. Op de eerste dag (2 Nisan) moet de hogepriester 's morgens vroeg voor het beeld van Marduk een gebed uitspre ken, waarin zowel de vriendelijkheid als de geweldigheid van Marduk geprezen worden en waarin M. gesmeekt wordt stad en volk van Babel genadig te wil len zijn. Soortgelijk op de 3de en 4de Nisan. Op de avond van deze 4de Ni- san hoorden wij ook reeds het schep pingslied voordragen. Merkwaardig is wat er op de 5de gebeurt. Dan moet de tempel gereinigd worden, o.a. door be- sprenging met Euphraat- en Tigriswa- ter. De ceremonie draagt dezelfde naam als de Grote Verzoendag in Israël, waarbij ook het heiligdom gereinigt. ge heiligd, werd (Lev. 16). Ook een zond offer en een zondebok komen er in Ba bel aan te pas (in Israël 2 bokken). Hier wordt de onreinheid van het voor bije jaar van het heiligdom weggedaan. Dit houdt in verootmoediging, schuld belijdenis. Maar dat is nog niet genoeg. De koning, drager van de macht en handhaver van het recht op aarde, moet binnenkomen. Hij moet gaan staan voor het beeld van Marduk. De hogepriester komt binnen cn neemt hem de teke nen van zijn koninklijke waardigheid (schepter, ring en zwaard) af; daarna slaat hij de koning in het gezicht, trekt hem aan de oren en laat hem knielend een gebed uitspreken, waarin hij zijn onschuld verzekert. Als de koning bij de slag in z'n gezicht tranen stort, is dat een goed teken Marduk is gunstig gezind komen er geen tranen, dan is Marduk boos vijanden zullen tegen de koning opstaan en hem ten val bren gen. Maar nog is het dieptepunt van het feest niet bereikt. Na de vernede ring van de koning komt die van de god zelf. Door allerlei ceremoniën wordt voorgesteld hoe Marduk gevan gen genomen wordt en veroordeeld hoe hij, tegelijk met een misdadiger, wordt gedood en begraven en hoe, tenslotte, wachters bij zijn graf worden aangesteld. Door het sterven van de god en de vernedering van de koning is een eigen aardige toestand ontstaan. Een toe stand. die niets minder inhoudt, dan dat de chaosmachtcn nu vrij spel heb ben, nu hemelse en aardse regeringen zijn omver geworpen. Het is. met an dere woorden, weer het uur nul van vlak voor de schepping. Er heerst een complete chaos, voorgesteld doordat heren en slaven van positie verwisselen en iemand die ter dood verocrdeeld is als spotkoning aan 't hoofd staat. Drie dagen duurt deze toestand. Dan staat, nadat de koning reeds de tekenen van zijn waardigheid terug heeft ontvangen, de god weer op uit de dood. En nu is dan 't hoogtepunt van 't feest in zicht gekomen de processie naar het feest huis builen de stad, waar de overwin ning op de machten van de chaos be taald wordt. Een kleurige optocht, waaraan alle goden (beelden) uit de omliggende steden deel namen. En een stad vol vreugde en uitgelaten blijd schap. Gepaard met het overwinnen der duistere machten gaat het vaststellen van het lot voor het land. Duidelijk blijkt dat de macht weer in de goede handen van Marduk ligt het leven kan weer geordend verder. De strijd zelf, in het feesthuis", werd waar schijnlijk gespeeld, waarbij de koning de rol van Marduk speelde of de „vij anden'' door beelden of door personen werden voorgesteld, is niet bekend. Na de overwinning worden de vijanden verbrand vuurpijlen en raketten afge schoten teken van overwinning van het licht op de duistere machten, die het leven bedreigden. Daarna, op de 11de Nisan, keert de feeststoet naar Babel terug hier wordt Marduk fees telijk als koning ingehaald en ingehul digd precies als eens bij de schepping, toen de andere goden hem als hun Op perheer erkenden, weerklinkt de roep Marduk is Koning Dit feest is er voor alles een geweest (niet name in het tweede gedeelte, dat met de opstanding van Marduk begon) van grote blijdschap. En dat is geen wonder. Ieder jaar opnieuw ziet de Babyloniër (en zien alle mensen) hoe de natuur sterftde winter is de (tijde lijke) dood van alle dingen. Dat geeft reden tot bezorgdheid zo zal het toch niet blijven Men ziet daarin een strijd: dood en leven worstelen met elkaar „op leven en dood". Na de nederlaag over wint toch weer het leven. Het is de eeuwige kringloop van de natuur. Maar het gaat niet vanzelf. Goden en men sen zijn er bij betrokken. Het is altijd weer kritiek. Als het leven eens niet overwonMaar het overwint zoals eens bij de schepping. Ja, eigen lijk is het moment van de schepping weer aangebroken En Marduk is Koning Wie bij dit feest ogen en oren de kost heeft gegeven, heeft ongetwijfeld verschillende malen aan woorden en gebeurtenissen uit de Bijbel moeten denken, ondanks de afstand (ruimtelijk en geestelijk) tussen Babel en Bijbel. Maar misschien had u toch niet ver wacht, dat de meeste geleerden menen te moeten aannemen, dat een soortge lijk Nieuwjaarsfeest ook in Israël ge vierd werd (zij het dat het in onder delen van dat van Babel verschilt). Een feest van het Koningschap van Jahweh cn van Zijn overwinning op de machten der verwarring een feest dus ook van de vastheid van de schepping en de goedheid van het leven, opnieuw voor een jaar gewaarborgd. En waarschijn lijk had u helemaal niet gedacht, dat men dan bedoelt het grote en vrolijke feest in het najaar het Loofhutten feest. J. V. zet. zodat we gemakkelijk een overzicht hebben over zijn geliefkoosde beeltenis sen en beminde ontwerpen van Jezus' persoon en werk. Zó gehecht is hij aan zijn innig-ge- koesterde voorstellingen over de Hei land, dat Petrus met hartstocht er voor strijdt, dat in de woning van zijn hart nooit of te nimmer plaats kan worden gemaakt voor een Koning-in-boeien. voor 'n Heiland-onder-geselslagen, voor een Messias-aan-het-kruis. Hij verzet zich onder de zwaarste woorden, dat deze beeltenissen aan de wanden van zijn hart moeten worden opgehangen, dat ware hem ontering en bederf van van zijn, zo schoon en heerlijk geachte, zijn. zo schoon en heerlijk geachte, zo lang door hem zelf en zijn medestan ders vereerde gestalte van de Verlosser! Maar op Goede Vrijdag komt de „grote schoonmaak" in de kamers van zijn zielehuis. Die oude en verouderde voorstellingen en schilderstukken moe ten wijken voor 't nieuwe, dat Jezus wordt gehoond, gesmaad, bespuwd, verworpen, gekruisigdIn plaats van een verheven troon een kruis, inplaats van Hosanna, kruist Hem: in plaats van een aureool van licht, zwarte duister nis in plaats van zegen, vloek. Petrus kan zich in zo n radicale zui vering van de kamer van zijn hart on mogelijk vinden, en weent bittere tra nen. omdat hij zijn Heiland zó niet meer herkent, hoewel de liefde Hem niet kan loslaten. En nu komt de Paasmorgen Opeens gaan de vensters van het binnenhuis wijd open en kijken Petrus en de an dere Apostelen en de vrouwen door verblindende, stralende hemelglansen en zien met aanbiddende verwondering naar de verhevenheid en stralende luis ter van de lijdende, stervende, voor onze-zonden-vcrvloektc Verlosser, en worden deze beeltenissen hun overdier- baar en zien ze de noodzaak, het on ontwijkbare van het lijden en sterven van hun Zaligmaker en aanschouwen ze Zijn heerlijkheid vol van genade en waarheid. Nu zijn ze nog sprakeloos, maar straks zal de Heilige Geest hen woor den geven om de „grote daden" Gods te verkondigen en stuk voor stuk de

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1962 | | pagina 1