j^eeuwóe3£erkbocle
I
De WERELDHULPACTIE
r
Onder de misdadigers
J
17e JAARGANG No. 41
13 APRIL 1962
OFFICIEEL WEEKBLAD TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND
Redacteur: Ds. W. C. van Hattem, Herengracht 15v Terneuzen, Telefoon (0 1150) 22 48
Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. D. J. Cöuvée, Bennekom
Drs. A. Elshout, KoudekerkeDs. A. Koning, Oud-VossemeerDr. P. C. Kraan, Vlissingen
Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg Me). F. A. Groot Nibbelink, Grijpskerke
Mevrouw C. van Zwedenvan Alkemade, Middelburg.
„Ik worstel
en ontkom"
t
Abonnementsprijs
3,per halfjaar
bij vooruitbetaling
Advertenties
12 cent per mm.
Bij abonnement lager
Losse nummers 12 cent
Drukkers-Uitgevers
Littooij Olthoff
Spanjaardstraat 47
Middelburg, tel. 2438
Giro no. 42280
A
CYYleditatie
waar zij Hem kruisigden en met Hem twee
anderen, aan weerszijden één en Jezus in het midden.
Joh. 19:18.
Er hebben drie kruisen op Golgotha gestaan.
De kunstenaars hebben dat meestal wel geweten, wanneer zij dit
gebeuren uitbeelden.
Maar in onze overdenking van het lijdensverhaal zijn wij dikwijls zo
bezig met het ene kruis, dat wij de beide andere uit het oog verliezen.
Toch stonden er drie kruisen en dat is niet toevallig.
Noch vanuit het standpunt van Pilatus, noch vanuit dat der Schrift.
Pilatus heeft de Joden èn Jezus willen honen door Hem op één lijn te
plaatsen met een paar beruchte booswichten.
De Koning der Joden krijgt een geleide mee van twee bandieten,
mensen van het uitvaagsel van de maatschappij.
Jezus, die het land doorging, goed doende, gelijkgesteld met mannen,
die het land onveilig maakten.
Dat was een bittere hoon voor Jezus.
Veracht door de Joden.
Bespot door de heidenen.
Aan het middelste kruis als de ergste misdadiger.
Maar dat is niet toevallig, ook niet vanuit het gezichtspunt der Schrift.
De lijnen lopen door elkaar. Niet wat Pilatus doet, maar wat God doet
door hem is het voornaamste. God laat de profetie van Jesaja in vervul
ling gaan. Hij werd onder de misdadigers gerekend.
Door wie Door de mensen, ja. En door Satan, ja. En door God, Zijn
Vader, ja dat ook èn vooral.
Dit is nog wat anders dan de willekeur van Pilatus. Dit is Gods be
schikking.
Twee rovers, misdadigers worden aan Jezus meegegeven. Het minste
van het minste, wat door allen veracht wordt, dat moet met Jezus mee.
Zo hingen zij op Golgotha. En Jezus in het midden.
Waarom Omdat de Vader Hem nu verlaten gaat. Het gaat naar de
nederdaling ter helle toe. Hij wil immers het Lam Gods zijn, dat de zonde
der wereld draagt Het Lam, dat de schuld van de zondaren op zich
genomen heeft Welnu, twee van die zondaren, twee van de allerergste
zullen zijn gezelschap zijn, als Hij sterven gaat.
Wie de vloek van God draagt, hoort niet langer thuis temidden van
geëerde mensen. Die moet afdalen tot onder het peil van de grootste
zondaars, tol: in de hel.
Hem die geen zonde gekend heeft, heeft God voor ons tot zonde ge
maakt, zo volkomen, dat Hij geplaatst wordt onder de bandieten. Ja zelfs
nog onder de bandieten, oneindig ver onder hen.
Om hen te redden. De mensen als wij. Want in die twee kruiselingen
zien wij ons evenbeeld.
Daarom stonden er drie kruisen. Aan het middelste zien wij onze Hei
land. Aan de kruisen ter weerszijden zien wij onszelf. Zo zien de mensen
er uit voor wie Christus in de dood gegaan is. Daarom moeten wij niet
slechts naar de Ene, maar ook naar de twee andere kruiselingen zien, de
belanghebbenden, de vertegenwoordigers van het zondige mensengeslacht.
Wanneer wij dat verstaan, dan begrijpen wij ook dat de genade souve-
rein is. En vrij. En totaal. Zij maakt een nieuwe schepping.
Nu moeten wij de Heiland danken, dat Hij met zulke mensen en voor
zulke mensen, als wij, aan Zijn Kruis heeft willen hangen.
Onder de misdadigers.
En voor misdadigers.
Er stonden drie kruisen. En Jezus in het midden.
O. diepte van rijkdom, van wijsheid en van kennis Gods.
Hoe ondoorgrondelijk zijn Zijn beschikkingen.
Hoe onnaspeurlijk Zijn wegen
Hoek A. J. VERBEEK.
Het nummer van vrijdag 27 april
verschijnt niet (Paasweek).
Het Paasnummer (20 april) ver
schijnt in groter formaat. In dit
nummer worden dus ook de
predikbeurten van zondag 29
april opgenomen.
De Uitgevers.
UIT HET DAGBOEK
VAN EEN PREDIKANT
Van het Algemeen Diakonaal Bureau
ontvingen wij bericht, dat de collecte
opbrengst voor de Wereldhulpactie
thans bekend is van 539 kerken. Een
bedrag van 576.072,53 en dat bete
kent voor deze kerken bijna tachtig
duizend gulden meer dan vorig jaar
toen deze 539 een bedrag van
495.626,07 bijeenbrachten.
Helaas kan de totaalopbrengst nog
niet bekend gemaakt worden, daar er
nog kerken zijn, die de collecte nog niet
hebben afgedragen, dit is wel jammer,
daar het nu iiog moeilijk is om veel
gelden te bestemmen voor de leniging
van acute noden, dit in verband met
verschillende langlopende verplichtin
gen. We willen er dus met klem op
aandringen, dat die diaconiën, die tot
dusver nog niets afdroegen, dit zo spoe
dig mogelijk gaan doen. Ook hier geldt:
wie snel help, helpt dubbel.
Met het binnengekomen geld is in
middels al gewerkt, zo werd 11.500,—
overgemaakt voor de aankoop van ma
gere melkpoeder voor vrouwen en kin
deren in Kenya, voor voedselverstrek-
kingen in andere landen werd een be
drag van 25.000,— besteed.
Naar Pakistan ging een bedrag van
15.000,— (20.000 rupees) voor zeer
arme kinderen. Het schoolgeld voor de
laagste klassen bedraagt hier voor één
kind per maand 72 Rs. en voor de
hoogste klassen 150 rupees. Zo wor
den ook deze arme Pakistaanse kinde
ren in staat gesteld om de scholen te
bezoeken.
Voor bovengenoemde doeleinden
blijven giften op de girorekening van
het A.D.B. (nr. 2211) hartelijk welkom.
Behalve de hulpverlening aan de zo
juist genoemde gebieden, zijn daar nog
de projecten Hong-Kong, Iran en Al
gerije. Ten aanzien van het laatstge
noemde project zond het A.D.B. ons
het volgende schrijven
,,Belkitane is een stadje in Oost-Algerije.
Evenals op andere plaatsen in de we
reld werkt daar een team uitgaande van
de Cimade (een hulpverleningsorganisa
tie uitgaande van de Protestantse ker
ken in Frankrijk).
De nood is groot, te groot en omvang
rijk om te lenigen
In de theorie is deze constatering juist.
Doch er zijn gevallen waar de theorie
het moet afleggen tegen de praktijk. Zo
ook hier.
Er moet geholpen worden dus dan
niet langer praten maar doen.
Dit is de mening van het team, dat mo
menteel werkzaam is in genoemde plaats.
Ze is dan ook begonnen met een dage
lijkse uitdeling van melk.
De kinderen worden ontvangen op de
binnenplaats van het huis waar ze in de
zoveel mogelijk nagebootste huiselijke
kring hun dagelijkse beker melk ontvan
gen.
Wanneer het te koud is blijven ze thuis,
want voldoende kleren en goede schoe
nen om de felle koude te kunnen trot
seren, ontbreken.
De vrouwelijke teamleden trekken er
dan met pannen hete melk op uit om de
armsten onder de bewoners toch nog te
voorzien van, helaas veel te weinig,
warme melk.
Onlangs ontvingen we een brief van
Cimade in verband met een door ons
gezonden gift bestemd voor de aankoop
van 4 ton melk.
Het verheugde ons zeer, te horen dat
ze door een voordelige inplaats van 4
ton 7 ton melkpoeder hadden kunnen,
inslaan.
Echter nog verre van toereikend om die
hulp te verschaffen dei nodig is.
Eén der teamleden schrijftNaast de
melkvoorziening wordt aandacht be
steed aan de immateriële hulpverlening.
Bezoeken worden afgelegd, eenvoudige
medische hulp verleend, adviezen gege
ven, zo mogelijk kleren en schoeisel ver
strekt.
De hulp zou echter veel omvangrijker
moeten zijn om iets van de totale nood
te kunnen lenigen".
Zoals ook uit dit schrijven blijkt, is
en blijft onze daadwerkelijke steun in
het werelddiaconaat dringend geboden.
We zijn blij, dat we ten aanzien van
Vrijdagavond. Een fijne dag. Lekker
aan m'n preek gewerkt. Even ben ik
er nog uit- geweest. Bij die ene zieke
mag ik geen dag overslaan. Hij ligt op
mij te wachten. Wat een lijden En
wat heeft hij het er moeilijk mee. Hij
wil het wel, maar hij kan het zo moei
lijk verstaan. Kon ik hem maar helpen.
Gods wegen zijn ook zo wonderlijk.
Toch blij, dat ik nog even met hem
praten kon.
Nee, het is niet eenvoudig, om Gods
doen te verstaan. Hoeveel vromen
dringt niet het waarom" naar de lip
pen
Wij kunnen er ons natuurlijk betrek
kelijk gemakkelijk afmaken en zeggen
,.dat mogen wij niet vragen, want Gods
weg is in het heiligdom. Hoe zouden
wij als nietige stervelingen enig inzicht
kunnen hebben in de gangen Gods met
wereld en mensheid en in de gang van
ons eigen leven
Daar zijn ook wel teksten voor uit
de bijbel. Denk maar aan die potten
bakker, die met het leem doet naar zijn
welgevallen en aan de zaag, die geen
groot woord moet hebben tegen die,
die hem trekt.
En wie er over tobt, waarom een be
paald lijden hem overkomt, kan zich
beroepen op de bekende geschiedenis
van de blindgeborene, waarin Jezus zelf
immers de vraagstukken afwijstwie
heeft er gezondigd, deze of zijn ouders,
dat deze man blind geboren is
Maar zijn wij dan klaar Zijn er dan
nooit moeilijkheden meer Als wij maar
diep van eigen onmacht en nietigheid
overtuigd zijn èn van de almacht Gods
'en dat Hij alle dingen regeert naar zijn
welbehagen, hoeven wij dan nooit meer
een uur wakker te liggen Vinden wij
't dan alles wel goed
Dan zijn veel oprechte kinderen Gods
in hun lijden wel heel erg goddeloos.
Want aan die oprechtheid durf ik niet
twijfelen en toch weet ik, dat zij ont
zettend veel te doorworstelen hebben.
Het is helemaal niet waar, dat zij zon
der slag of stoot zich er maar rustig bij
neerleggen en aanstonds kinderlijk be
rustend kunnen zeggen ,,wat God
doet, dat is welgedaan". Het is maar
al te waar, dat het soms een bange wor
steling kan zijn, eer de gebalde vuisten
(vervolg op pagina 2)
de februari-collecte hogere cijfers kon
den publiceren, dan het voorgaande
jaar. En wanneer we zien naar het be
drag, dat binnenkwam tot nu toe
dan is dat inderdaad een groot bedrag.
Grote bedragen kunnen echter ook wel
eens misleidend zijn. Zo lazen wij bij
voorbeeld vorige week, hoe de Duitse
kerken een exorbitant hoog bedrag bij
een brachten in de jaren 1959/60 in de
actie ,,Brot für die Welt", het enorme
bedrag over die twee was echter gelijk
aan de helft van het bedrag dat rond
de oudejaarsviering aan vuurwerkarti
kelen was uitgegeven. We lazen ook,
dat het Duitse kerklid per hoofd per
jaar 350.— Mark uitgeeft aan alcoho
lica en tabak, we hebben niet de be
schikking over de uitgaven in dezen
van het Nederlandse kerklid per hoofd
en per jaar, dat zijn echter cijfers, die
ieder zich kan berekenen, om daarna
de vraag te stellen of de opbrengst van
de Wereldhulpactie-collecte en ons
aandeel in het werelddiaconaat inder
daad voldoende is.
Aanvulling.
Juist nadat wij bovenstaand artikel
geschreven en verzonden hadden, ont
vingen wij nog enkele gegevens van
het Algemeen Diakonaal Bureau be
treffende de collecte voor de Wereld
hulpactie. Nog 98 kerken droegen de
collecte-opbrengst niet af, waaronder
enkele kerken, die wachten omdat er
nog steeds plaatselijk giften binnenko
men. De totaalopbrengst tot nu toe be
draagt ƒ685.000,— uit de collecte
en 98.270,— aan giften, totaal
78.270,—Op 5 april van vorig jaar
was een totaal bedrag van 658.000,—
ontvangen, waarvan 604.000,— uit
de collecten en 54.000,— aan giften.
Ten behoeve van het werk onder
de vluchtelingen in Algerije werd
100.000,— beschikbaar gesteld, waar
van de ene helft gaat naar het Leger
des Heils en de andere helft naar Ci
made.
Voorts benoemden deputaten A.D.B.
drs. de Boer te 's-Gravenhage tot lei
der van een warme maaltijdenproject in
Hong Kong, drs. de Boer, die in 1934
in Rotterdam geboren werd en sociolo
gie studeerde aan de Vrije Universiteit
hoopt na zijn huwelijk met mej. E. Si-
zoo begin mei naar Hong Kong te ver
trekken.
Het warme maaltijdenproject voor
ziet thans in voeding, voor 10.000 kin
deren per dag, getracht zal worden om
dit aantal op te voeren.
Ook uit deze laatste gegevens van
het A.D.B. blijkt hoe nodig hulp is, wie
kennis genomen heeft van de brochures
over de wereldhulpactie weet hoe al
deze cijfers hoe hoog ze ook zijn
slechts druppels zijn op een gloeiende
plaat. v. H.
GEMEENTENN1EUWS
Zoals u in het vorig nummer van ons
blad hebt kunnen zien, is daarin weer
opgenomen een rubriek ,,Uit de Ge
meenten". Wij verheugen ons, dat we
deze rubriek hebben kunnen openen
doordat de gemeente van Nieuwerkerk
tot abonnering op de Kerkbode op gro
te schaal is overgegaan. Wellicht zijn
er kerken, die na het schrijven, dat wij
hierover vorig jaar deden uitgaan, met
de gedachte aan een collectief abonne
ment gespeeld hebben, doch eerst maar
eens hebben afgewacht of ook anderen
het zouden doen. Welnu Nieuwer-
heeft het gedaan. Wie volgt
v. H.