j^eeuwóe3£erkbocle I De WERELDHULPACTIE r Onder de misdadigers J 17e JAARGANG No. 41 13 APRIL 1962 OFFICIEEL WEEKBLAD TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redacteur: Ds. W. C. van Hattem, Herengracht 15v Terneuzen, Telefoon (0 1150) 22 48 Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. D. J. Cöuvée, Bennekom Drs. A. Elshout, KoudekerkeDs. A. Koning, Oud-VossemeerDr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg Me). F. A. Groot Nibbelink, Grijpskerke Mevrouw C. van Zwedenvan Alkemade, Middelburg. „Ik worstel en ontkom" t Abonnementsprijs 3,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 12 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 12 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 2438 Giro no. 42280 A CYYleditatie waar zij Hem kruisigden en met Hem twee anderen, aan weerszijden één en Jezus in het midden. Joh. 19:18. Er hebben drie kruisen op Golgotha gestaan. De kunstenaars hebben dat meestal wel geweten, wanneer zij dit gebeuren uitbeelden. Maar in onze overdenking van het lijdensverhaal zijn wij dikwijls zo bezig met het ene kruis, dat wij de beide andere uit het oog verliezen. Toch stonden er drie kruisen en dat is niet toevallig. Noch vanuit het standpunt van Pilatus, noch vanuit dat der Schrift. Pilatus heeft de Joden èn Jezus willen honen door Hem op één lijn te plaatsen met een paar beruchte booswichten. De Koning der Joden krijgt een geleide mee van twee bandieten, mensen van het uitvaagsel van de maatschappij. Jezus, die het land doorging, goed doende, gelijkgesteld met mannen, die het land onveilig maakten. Dat was een bittere hoon voor Jezus. Veracht door de Joden. Bespot door de heidenen. Aan het middelste kruis als de ergste misdadiger. Maar dat is niet toevallig, ook niet vanuit het gezichtspunt der Schrift. De lijnen lopen door elkaar. Niet wat Pilatus doet, maar wat God doet door hem is het voornaamste. God laat de profetie van Jesaja in vervul ling gaan. Hij werd onder de misdadigers gerekend. Door wie Door de mensen, ja. En door Satan, ja. En door God, Zijn Vader, ja dat ook èn vooral. Dit is nog wat anders dan de willekeur van Pilatus. Dit is Gods be schikking. Twee rovers, misdadigers worden aan Jezus meegegeven. Het minste van het minste, wat door allen veracht wordt, dat moet met Jezus mee. Zo hingen zij op Golgotha. En Jezus in het midden. Waarom Omdat de Vader Hem nu verlaten gaat. Het gaat naar de nederdaling ter helle toe. Hij wil immers het Lam Gods zijn, dat de zonde der wereld draagt Het Lam, dat de schuld van de zondaren op zich genomen heeft Welnu, twee van die zondaren, twee van de allerergste zullen zijn gezelschap zijn, als Hij sterven gaat. Wie de vloek van God draagt, hoort niet langer thuis temidden van geëerde mensen. Die moet afdalen tot onder het peil van de grootste zondaars, tol: in de hel. Hem die geen zonde gekend heeft, heeft God voor ons tot zonde ge maakt, zo volkomen, dat Hij geplaatst wordt onder de bandieten. Ja zelfs nog onder de bandieten, oneindig ver onder hen. Om hen te redden. De mensen als wij. Want in die twee kruiselingen zien wij ons evenbeeld. Daarom stonden er drie kruisen. Aan het middelste zien wij onze Hei land. Aan de kruisen ter weerszijden zien wij onszelf. Zo zien de mensen er uit voor wie Christus in de dood gegaan is. Daarom moeten wij niet slechts naar de Ene, maar ook naar de twee andere kruiselingen zien, de belanghebbenden, de vertegenwoordigers van het zondige mensengeslacht. Wanneer wij dat verstaan, dan begrijpen wij ook dat de genade souve- rein is. En vrij. En totaal. Zij maakt een nieuwe schepping. Nu moeten wij de Heiland danken, dat Hij met zulke mensen en voor zulke mensen, als wij, aan Zijn Kruis heeft willen hangen. Onder de misdadigers. En voor misdadigers. Er stonden drie kruisen. En Jezus in het midden. O. diepte van rijkdom, van wijsheid en van kennis Gods. Hoe ondoorgrondelijk zijn Zijn beschikkingen. Hoe onnaspeurlijk Zijn wegen Hoek A. J. VERBEEK. Het nummer van vrijdag 27 april verschijnt niet (Paasweek). Het Paasnummer (20 april) ver schijnt in groter formaat. In dit nummer worden dus ook de predikbeurten van zondag 29 april opgenomen. De Uitgevers. UIT HET DAGBOEK VAN EEN PREDIKANT Van het Algemeen Diakonaal Bureau ontvingen wij bericht, dat de collecte opbrengst voor de Wereldhulpactie thans bekend is van 539 kerken. Een bedrag van 576.072,53 en dat bete kent voor deze kerken bijna tachtig duizend gulden meer dan vorig jaar toen deze 539 een bedrag van 495.626,07 bijeenbrachten. Helaas kan de totaalopbrengst nog niet bekend gemaakt worden, daar er nog kerken zijn, die de collecte nog niet hebben afgedragen, dit is wel jammer, daar het nu iiog moeilijk is om veel gelden te bestemmen voor de leniging van acute noden, dit in verband met verschillende langlopende verplichtin gen. We willen er dus met klem op aandringen, dat die diaconiën, die tot dusver nog niets afdroegen, dit zo spoe dig mogelijk gaan doen. Ook hier geldt: wie snel help, helpt dubbel. Met het binnengekomen geld is in middels al gewerkt, zo werd 11.500,— overgemaakt voor de aankoop van ma gere melkpoeder voor vrouwen en kin deren in Kenya, voor voedselverstrek- kingen in andere landen werd een be drag van 25.000,— besteed. Naar Pakistan ging een bedrag van 15.000,— (20.000 rupees) voor zeer arme kinderen. Het schoolgeld voor de laagste klassen bedraagt hier voor één kind per maand 72 Rs. en voor de hoogste klassen 150 rupees. Zo wor den ook deze arme Pakistaanse kinde ren in staat gesteld om de scholen te bezoeken. Voor bovengenoemde doeleinden blijven giften op de girorekening van het A.D.B. (nr. 2211) hartelijk welkom. Behalve de hulpverlening aan de zo juist genoemde gebieden, zijn daar nog de projecten Hong-Kong, Iran en Al gerije. Ten aanzien van het laatstge noemde project zond het A.D.B. ons het volgende schrijven ,,Belkitane is een stadje in Oost-Algerije. Evenals op andere plaatsen in de we reld werkt daar een team uitgaande van de Cimade (een hulpverleningsorganisa tie uitgaande van de Protestantse ker ken in Frankrijk). De nood is groot, te groot en omvang rijk om te lenigen In de theorie is deze constatering juist. Doch er zijn gevallen waar de theorie het moet afleggen tegen de praktijk. Zo ook hier. Er moet geholpen worden dus dan niet langer praten maar doen. Dit is de mening van het team, dat mo menteel werkzaam is in genoemde plaats. Ze is dan ook begonnen met een dage lijkse uitdeling van melk. De kinderen worden ontvangen op de binnenplaats van het huis waar ze in de zoveel mogelijk nagebootste huiselijke kring hun dagelijkse beker melk ontvan gen. Wanneer het te koud is blijven ze thuis, want voldoende kleren en goede schoe nen om de felle koude te kunnen trot seren, ontbreken. De vrouwelijke teamleden trekken er dan met pannen hete melk op uit om de armsten onder de bewoners toch nog te voorzien van, helaas veel te weinig, warme melk. Onlangs ontvingen we een brief van Cimade in verband met een door ons gezonden gift bestemd voor de aankoop van 4 ton melk. Het verheugde ons zeer, te horen dat ze door een voordelige inplaats van 4 ton 7 ton melkpoeder hadden kunnen, inslaan. Echter nog verre van toereikend om die hulp te verschaffen dei nodig is. Eén der teamleden schrijftNaast de melkvoorziening wordt aandacht be steed aan de immateriële hulpverlening. Bezoeken worden afgelegd, eenvoudige medische hulp verleend, adviezen gege ven, zo mogelijk kleren en schoeisel ver strekt. De hulp zou echter veel omvangrijker moeten zijn om iets van de totale nood te kunnen lenigen". Zoals ook uit dit schrijven blijkt, is en blijft onze daadwerkelijke steun in het werelddiaconaat dringend geboden. We zijn blij, dat we ten aanzien van Vrijdagavond. Een fijne dag. Lekker aan m'n preek gewerkt. Even ben ik er nog uit- geweest. Bij die ene zieke mag ik geen dag overslaan. Hij ligt op mij te wachten. Wat een lijden En wat heeft hij het er moeilijk mee. Hij wil het wel, maar hij kan het zo moei lijk verstaan. Kon ik hem maar helpen. Gods wegen zijn ook zo wonderlijk. Toch blij, dat ik nog even met hem praten kon. Nee, het is niet eenvoudig, om Gods doen te verstaan. Hoeveel vromen dringt niet het waarom" naar de lip pen Wij kunnen er ons natuurlijk betrek kelijk gemakkelijk afmaken en zeggen ,.dat mogen wij niet vragen, want Gods weg is in het heiligdom. Hoe zouden wij als nietige stervelingen enig inzicht kunnen hebben in de gangen Gods met wereld en mensheid en in de gang van ons eigen leven Daar zijn ook wel teksten voor uit de bijbel. Denk maar aan die potten bakker, die met het leem doet naar zijn welgevallen en aan de zaag, die geen groot woord moet hebben tegen die, die hem trekt. En wie er over tobt, waarom een be paald lijden hem overkomt, kan zich beroepen op de bekende geschiedenis van de blindgeborene, waarin Jezus zelf immers de vraagstukken afwijstwie heeft er gezondigd, deze of zijn ouders, dat deze man blind geboren is Maar zijn wij dan klaar Zijn er dan nooit moeilijkheden meer Als wij maar diep van eigen onmacht en nietigheid overtuigd zijn èn van de almacht Gods 'en dat Hij alle dingen regeert naar zijn welbehagen, hoeven wij dan nooit meer een uur wakker te liggen Vinden wij 't dan alles wel goed Dan zijn veel oprechte kinderen Gods in hun lijden wel heel erg goddeloos. Want aan die oprechtheid durf ik niet twijfelen en toch weet ik, dat zij ont zettend veel te doorworstelen hebben. Het is helemaal niet waar, dat zij zon der slag of stoot zich er maar rustig bij neerleggen en aanstonds kinderlijk be rustend kunnen zeggen ,,wat God doet, dat is welgedaan". Het is maar al te waar, dat het soms een bange wor steling kan zijn, eer de gebalde vuisten (vervolg op pagina 2) de februari-collecte hogere cijfers kon den publiceren, dan het voorgaande jaar. En wanneer we zien naar het be drag, dat binnenkwam tot nu toe dan is dat inderdaad een groot bedrag. Grote bedragen kunnen echter ook wel eens misleidend zijn. Zo lazen wij bij voorbeeld vorige week, hoe de Duitse kerken een exorbitant hoog bedrag bij een brachten in de jaren 1959/60 in de actie ,,Brot für die Welt", het enorme bedrag over die twee was echter gelijk aan de helft van het bedrag dat rond de oudejaarsviering aan vuurwerkarti kelen was uitgegeven. We lazen ook, dat het Duitse kerklid per hoofd per jaar 350.— Mark uitgeeft aan alcoho lica en tabak, we hebben niet de be schikking over de uitgaven in dezen van het Nederlandse kerklid per hoofd en per jaar, dat zijn echter cijfers, die ieder zich kan berekenen, om daarna de vraag te stellen of de opbrengst van de Wereldhulpactie-collecte en ons aandeel in het werelddiaconaat inder daad voldoende is. Aanvulling. Juist nadat wij bovenstaand artikel geschreven en verzonden hadden, ont vingen wij nog enkele gegevens van het Algemeen Diakonaal Bureau be treffende de collecte voor de Wereld hulpactie. Nog 98 kerken droegen de collecte-opbrengst niet af, waaronder enkele kerken, die wachten omdat er nog steeds plaatselijk giften binnenko men. De totaalopbrengst tot nu toe be draagt ƒ685.000,— uit de collecte en 98.270,— aan giften, totaal 78.270,—Op 5 april van vorig jaar was een totaal bedrag van 658.000,— ontvangen, waarvan 604.000,— uit de collecten en 54.000,— aan giften. Ten behoeve van het werk onder de vluchtelingen in Algerije werd 100.000,— beschikbaar gesteld, waar van de ene helft gaat naar het Leger des Heils en de andere helft naar Ci made. Voorts benoemden deputaten A.D.B. drs. de Boer te 's-Gravenhage tot lei der van een warme maaltijdenproject in Hong Kong, drs. de Boer, die in 1934 in Rotterdam geboren werd en sociolo gie studeerde aan de Vrije Universiteit hoopt na zijn huwelijk met mej. E. Si- zoo begin mei naar Hong Kong te ver trekken. Het warme maaltijdenproject voor ziet thans in voeding, voor 10.000 kin deren per dag, getracht zal worden om dit aantal op te voeren. Ook uit deze laatste gegevens van het A.D.B. blijkt hoe nodig hulp is, wie kennis genomen heeft van de brochures over de wereldhulpactie weet hoe al deze cijfers hoe hoog ze ook zijn slechts druppels zijn op een gloeiende plaat. v. H. GEMEENTENN1EUWS Zoals u in het vorig nummer van ons blad hebt kunnen zien, is daarin weer opgenomen een rubriek ,,Uit de Ge meenten". Wij verheugen ons, dat we deze rubriek hebben kunnen openen doordat de gemeente van Nieuwerkerk tot abonnering op de Kerkbode op gro te schaal is overgegaan. Wellicht zijn er kerken, die na het schrijven, dat wij hierover vorig jaar deden uitgaan, met de gedachte aan een collectief abonne ment gespeeld hebben, doch eerst maar eens hebben afgewacht of ook anderen het zouden doen. Welnu Nieuwer- heeft het gedaan. Wie volgt v. H.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1962 | | pagina 1