eeuwóe 3£erkbocle JAMMER! „Een onverwachte wending DE OPEN POORT MISLUKTE POGING -\ cYïlecLitatie 17c JAARGANG No. 35 2 MAART 1962 TOS ^3 OFFICIEEL WEEKBLAD TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redacteur: Ds. W. C. van Hattem, Herengracht 15, Terneuzen, Telefoon (0 1150) 22 48 Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. D. J. Couvée, Bennekom Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. A. Koning, Oud-VossemeerDr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg Mej. F. A. Groot Nibbelink, Grijpskerke "en M°kol Mevrouw C. van Zwedenvan Alkemade, Middelburg. Abonnementsprijs 3,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 12 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 12 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 2438 Giro no. 42280 Lukas 21 vs. 34. Jezus' woorden nemen vaak een onverwachte wending. Net wanneer je denkt dat Jezus' woorden langs je heengaan, spreken er enkele, waar door je getroffen wordt en je je niet kunt onttrekken aan de boodschap. Wat wij meenden, dat een schampschot was, wordt een voltreffer, die ons diep in het hart raakt. Jezus' woorden zijn persoonlijk gericht. Hij heeft ieder mens, u en mij, op het oog. Dan kan het wel eens lijken alsof Jezus maar tot be paalde groepen mensen spreekt. Tot groepen, waarvan wij zelf oordelen, dat we daar niet bijhoren. Wanneer we goed lezen, blijkt Jezus ons wel degelijk op het oog te hebben. Door een verrassende wending in het gesprek trekt Jezus ons erbij. Zo'n onverwachte wending treffen we aan in deze tekst. Jezus ver telt over de laatste dingen. Hij kondigt de dag van Zijn wederkomst aan. Van deze dag zegt Hij dingen, die ons doen huiveren: oorlogen, vervolgingen en epedemieën zullen op aarde heersen. Tot .de gelovigen zegt Jezus echter: .Wanneer deze dingen beginnen te gescheiden, richt u op en heft uw hoofden omhoog, want uw verlossing genaakt". Jezus maakt hier een tegenstelling tussen die Hem belijden en die Hem niet kennen. Voor de eersten is het een dag van vreugde en voor de tweede groep een tijd van radeloze angst. Jezus richt Zich daarna tot Zijn volgelingen met de woorden: ,,Ziet toe op uzelf, dat uw hart nimmer bezwaard worde door roes en dronken schap en die dag niet plotseling over u kome als een strik". Het lijkt alsof die woorden voor ons niet bedoeld zijn. Wanneer je alleen op een verjaardag een glaasje wijn drinkt, kun je toch niet spreken van roes en dronkenschap. Onwillekeurig denken we dat Jezus andere mensen op het oog heeft. Mensen, die misbruik maken van sterke drank en die dan overvloedig gebruik ervan, in een roes zijn geraakt, zo dronken, dat ze geen flauw benul meer hebben van wat er rondom hen heen gebeurt. Als Jezus komt tijdens hun roes, zal het aan hen. voorbijgaan. Misschien waren het wel gelovige mensen, maar het duurde hen te lang voor Jezus weer- kwam en daarom genoten ze nog maar intens van wat dit leven biedt. We stemmen van harte toe, dat de dag van Jezus' wederkomst hen kan overvallen zoals een strik een vogel verrast, die argeloos wat zaadjes oppikt. Natuurlijk heeft Jezus gelijk Wacht u echter even, we hebben Jezus niet helemaal laten uitspreken: er staat nog iets bij Jezus richt Zich tot dronkaards, voor een keertje afgeregeld, maar ook tot ja, leest u het maar goed na zoek de tekst maar op in uw bijbel tot hen: ,,die zorgen voor levensonderhoud". Wat een tegenstelling! Welk een onverwachte wending Wat zijn dit voor mensen We zorgen immers allemaal voor ons levensonderhoud We zijn er zelfs van overtuigd dat het een goddelijke roeping is om dit te doen. Ja. dat is het ook Maarer is verschil. Je kunt zo zorgen voor je levensonderhoud, dat de volle voorraadkelder, het werk, het boekje van de Boerenleenbank, de uitbreiding van ons bezit, de nieuwe inrichting van ons huis, de verbouwing van onze woning, of het sparen ervoor, je aandacht afleidt van Jezus' wederkomst. U kent die houding wel uit uw leven. Met de mond zeggen we dan: ,,Kom, Here Jezus en met ons hart denken we: ,,maar eerst het examen, het huwelijk, de nieuwe verf, dat lapje grond, de auto Kom, vult u zelf maar eer lijk in wat u zo afleidt Jezus zegt: ,,Laat dat u niet zo afleiden, dat Mijn komst u overvalt als die arme vogel, die nu in de strik gevangen zit". Een verrassend woord van Jezus. Het ene moment zit je goedkeurend te knikken, dat Hij die dronkaard vermaant en het volgende ogenblik brengt Hij je het schaamrood op de kaken en ontdek je: .Jezus bedoelt mij Ik leef verkeerd Ik leef in de roes, van wat mij op aarde om ringt. Ik kijk teveel naar beneden en richt mijn hoofd te weinig omhoog. Ik loop dubbeltjes te zoeken en ga daar zo in op, dat ik hemelse schatten dreig te verliezen. Waak toch en bid, want uw verlossing genaakt Amen. B. MINTJES. In het Centraal Weekblad van 16 en 23 februari komen van de hand van Dr. K. J. Kraan te Rotterdam enkele artikelen voor ter verdediging van de in januari in deze stad gehouden ..Vijfkerkentocht", waarvan Dr. Kraan één der initiatiefnemers was. Dat Dr. Kraan over deze aange legenheid wil schrijven, is zijn goed recht, minder juist achten wij echter de volgende passage, die we aantroffen in het artikel van 23 februari: ,,Van bepaalde gereformeerde zijde werd tegen deze manifestatie geprotesteerd als ,,in flagrante strijd met wat de belijdenis daar omtrent leert", en de mening ge uit ,,dat een gebedsactie als deze niet leiden kan tot de eenheid waarvoor Christus gebeden heeft. Hij toch heeft uitdrukkelijk ge beden om de eenheid van hen, die door hun woord apostelen) in Hem zouden geloven. Waar echter samen gebeden wordt om eenheid met kerken, die dit ge tuigenis verduisteren of ontken nen, daar is slechts sprake van ongehoorzaamheid aan Schrift en belijdenis"." Wij achten deze passage minder juist omdat hier door Dr. Kraan ge citeerd wordt uit een schrijven van .be paalde gereformeerde zijde", dat ge richt was aan de kerkeraad van Rotterdam en dat nog steeds op deze kerkeraad dient. Nu echter Dr. Kraan dit schrijven via zijn artikelen publiek heeft gemaakt, achten de onderteke naars van dit schrijven het juist om te verklaren wie er verstaan moeten worden onder ,,die bepaalde gerefor meerde zijde". Zij doen dit met een zekere tegenzin, daar het hun bedoe ling was om zich in de kerkelijke weg tot de kerkeraad van Rotterdam te wenden, waarom zij ook in januari met het verzenden van hun schrijven niet tot openbaarmaking daarvan zijn over gegaan. Nu echter dit schrijven, voor dat de kerkeraad van Rotterdam hier op geantwoord heeft, reeds geciteerd en van een antwoord aan de onder tekenaars voorzien wordt door Dr. Kraan, achten zij het gewenst het stil zwijgen te verbreken en tot publikatie van hun schrijven en hun namen over te gaan, daar zij bepaald niet tot een .bepaalde gereformeerde zijde" ge rekend wensen te worden, doch voluit gereformeerd wensen te zijn. Reden waarom zij ook dit schrijven aan de kerkeraad van Rotterdam verzonden. Daarom óók blijven zij het jammer vinden, dat de gang van zaken hun noodzaakt nu dit schrijven te publi ceren. dat als volgt luidt: WELEERWAARDE EN EERWAARDE HEREN EN BROEDERS Ondergetekenden, predikanten van de Ge reformeerde Kerken in Zeeland, richten zich met diepe bezorgdheid tot de raad van uw kerk naar aanleiding van de zogenaamde vijfkerkentocht", die op 25 januari a.s. ge houden staat te worden. Zij achten deelneming van Gereformeerde predikanten aan deze oecumenische mani festatie en het beschikbaar stellen van een kerkgebouw der Gereformeerde Kerk van Rotterdam hiervoor een dusdanige ernstige aan gelegenheid, dat zij het niet verantwoord achten hun stem hier niet tegen te verheffen. Zij zijn van mening, dat door Gereformeerde deelneming de belijdenis, waaraan onze ker ken gebonden zijn, getrotseerd of tenminste gerelativeerd wordt. Zij achten een dergelijke manifestatie, waar bij door Gereformeerden en juist de vertegen woordigers van de in de oproep tot deze tocht genoemde kerkgenootschappen gebeden wordt voor de eenheid der Kerk, in flagrante strijd met wat de belijdenis daaromtrent leert en zijn dan ook van mening, dat een gebedsactie als deze niet leiden kan tot de eenheid, waar voor onze Heiland gebeden heeft. Hij toch heeft uitdrukkelijk gebeden voor de eenheid van hen, die door hun woord apostolisch getuigenis) in Hem zouden geloven. Waar echter samen gebeden wordt om eenheid met kerken, die dit getuigenis verduisteren of ont kennen, daar is slechts sprake van ongehoor zaamheid aan Schrift en Belijdenis. Zij vrezen dan ook dat de ware eenheid van Christus' Kerk op de wijze als thans staat te geschieden, meer geschaad wordt dan gebaat en dit mee door toedoen van hen. die met de belijdenis onzer kerken instemmen. Bovendien vervullen deze en soortgelijke manifestaties, waarbij in strijd met de belijde nis onzer kerken gehandeld wordt, hen met diepe bezorgdheid over de toekomst onzer kerken. Daarom zoeken zij uw raad om maatregelen te treffen, opdat geen Gereformeerde predi kanten aan deze manifestatie deelnemen, noch gebouwen van de Gereformeerde Kerk van Rotterdam hiervoor worden afgestaan. Zij menen, dat, indien u hun zienswijze niet kunt delen, zij recht hebben op uw tegenargu- mentatie, die zij gaarne inwachten. Mocht dit onverhoopt niet tot resultaat leiden, dan lijkt hun de zaak van een derge lijke importantie om hierover het oordeel der meerdere vergaderingen in te winnen. Temeer, omdat dergelijke verontrustende verschijnselen het kerkelijk leven de laatste tijd herhaaldelijk beroeren. Hoewel deze zaak dus naar haar aard een breder belang heeft dan een enkele kerk, achten zij het toch juister zich eerst tot u te richten met hun bezwaren, in de hoop, dat u zich de moeite wilt getroosten hierop te antwoorden. Zij hopen en bidden, dat wij elkander in dezen mogen leren verstaan, opdat mede hier door de verontrusting die bij vele kerkleden groeiende is, worde weggenomen. Met heilbede en broedergroet, Namens mede-ondertekenaars van dit schrijven: w.g. A. J. VERBEEK. De ondertekenaars zijn: M. DEN BOER, Zaamslag M. V. J. CRAENE, Baarland W. C. VAN HATTEM, Terneuzen A. VAN LEEUWEN, Axel J. B. VAN MECHELEN. Oostburg G. J. PONTTER, Vlissingen A. G. v. d. STOEL, Bergen op Zoom A. J. VERBEEK. Hoek A. VERSCHOOR. Vlissingen J. VLAARDINGERBROEK, Grijpskerke B. WENTSEL, Brouwershaven S. VAN WOUWE, Serooskerke. Correspondentieadres: Ds. A. J. Verbeek, Dr. Lcenhoutsstraat 46, Hoek (Z.-Vl.). IN ZEELAND Wie zich abonneert op ,,De Open Poort" werkt daardoor daadwerkelijk mede aan de evangelisatie-arbeid van onze kerken in België. Elk abonne ment op de Nederlandse editie van dit orgaan is namelijk een steun-abonne- ment. Voor elk abonnement dat hier een betaald abonnement is, komt dus een gratis abonnement voor de Bel gische editie vrij. Vandaar ook dat de Open Poort steeds tracht onx nieuwe abonnementen in Nederland te win nen. Een actie, die mee door het actieve optreden van de propagan diste, mej. Lukkien, h >r in Zeeland tot verblijdende resultaten geleid heeft. Daar Mej. Lukkien het tweede half jaar van 1960 en gedurende het jaar 1961 in onze provincie gearbeid heeft en thans het resterende deel van Zee land afwerkt, willen we graag de re sultaten over 1960 en 1961 bekend maken. In deze periode kwamen er 1099 nieuwe abonnees bij en ontving zij voor het werk een bedrag van f 1181,40 aan giften. Hieronder laten wij de specificatie per plaats volgen: nieuwe gemeente abonnees giften 1960 Zonnemaire en Dreischor 28 17,75 Eiland Tholen 109 95,50 Nieuwerkerk 32 25,— Goes 84 88,60 Krabbendijke en Waarde 22 60,— Scharendijkc 19 33,50 Haamstede 27 23,75 Renesse 9 2,50 1961 Arnemuiden 60 80,— Veere 41 50,— Vrouwenpolder 21 29.50 Rilland-Bath 24 25,— Serooskerke 20 25,50 Sint Laurens 23 40,— G-apinge 16 16,50 Grijpskerke 27 17,25 Domburg 21 20,75 Westkapelle 22 25,50 Meliskerke 27 27, Biggekerke 30 49,— Lewedorp 22 31, Nieuwdorp 51 82, Baarland 40 30,— Vlissingen 92 42,— Kamperland 19 19,50 Oostburg 37 53,— Schoondijke 38 35,— Axel 27 22,30 Aardenburg en Sluis 21 39, Hoek 24 26,50 Oostkapelle 33 26,50 Wolphaartsdijk 33 32, Totaal 1099 1181.40 We verheugen ons, dat de Open Poort zo'n goede ingang in onze pro vincie gekregen heeft en dat er weer zoveel nieuwe steunabonnementen bij- geboekt konden worden. En zij, die nog geen abonnee zijn, zouden we toch eens willen aanraden om dan bij een abonnee het blad eens in te zien, wellicht dat zij dan ook de grote noodzaak van evangelisatie onder Rooms Katholieken gaan zien. Waar in deze tijd door gezamelijke zoge naamde oecumenische acties, zelfs ge bedsacties met Rome, dynamiet gelegd wordt onder het werk van onze kerken ten aanzien van deze arbeid, daar ra den wij kennisneming van wat de Open Poort biedt dringend aan. v. H. tot gemeenschappelijke avondmaalsviering en kanselruil omstreeks honderd jaar geleden Tijdens het lange debat ter Gere formeerde Synode over: gemeenschap pelijke diensten met Hervormden, een debat met veel sprekers onder welke een naar mijn smaak verkwikkend groot aantal ouderlingen, werd door één dezer (de heer G. Scholtens te Emmen) de opmerking geplaatst, dat de vraag naar gemeenschappelijke diensten oud is, maar het antwoord nieuw. Waarom en op welke grond

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1962 | | pagina 1