eeuwóe
3£erkbocle
JAMMER!
„Een onverwachte wending
DE OPEN POORT
MISLUKTE POGING
-\
cYïlecLitatie
17c JAARGANG No. 35
2 MAART 1962
TOS
^3
OFFICIEEL WEEKBLAD TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND
Redacteur: Ds. W. C. van Hattem, Herengracht 15, Terneuzen, Telefoon (0 1150) 22 48
Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. D. J. Couvée, Bennekom
Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. A. Koning, Oud-VossemeerDr. P. C. Kraan, Vlissingen
Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg Mej. F. A. Groot Nibbelink, Grijpskerke
"en M°kol Mevrouw C. van Zwedenvan Alkemade, Middelburg.
Abonnementsprijs
3,per halfjaar
bij vooruitbetaling
Advertenties
12 cent per mm.
Bij abonnement lager
Losse nummers 12 cent
Drukkers-Uitgevers
Littooij Olthoff
Spanjaardstraat 47
Middelburg, tel. 2438
Giro no. 42280
Lukas 21 vs. 34.
Jezus' woorden nemen vaak een onverwachte wending. Net wanneer
je denkt dat Jezus' woorden langs je heengaan, spreken er enkele, waar
door je getroffen wordt en je je niet kunt onttrekken aan de boodschap.
Wat wij meenden, dat een schampschot was, wordt een voltreffer, die
ons diep in het hart raakt.
Jezus' woorden zijn persoonlijk gericht. Hij heeft ieder mens, u en
mij, op het oog. Dan kan het wel eens lijken alsof Jezus maar tot be
paalde groepen mensen spreekt. Tot groepen, waarvan wij zelf oordelen,
dat we daar niet bijhoren. Wanneer we goed lezen, blijkt Jezus ons wel
degelijk op het oog te hebben. Door een verrassende wending in het
gesprek trekt Jezus ons erbij.
Zo'n onverwachte wending treffen we aan in deze tekst. Jezus ver
telt over de laatste dingen. Hij kondigt de dag van Zijn wederkomst
aan. Van deze dag zegt Hij dingen, die ons doen huiveren: oorlogen,
vervolgingen en epedemieën zullen op aarde heersen. Tot .de gelovigen
zegt Jezus echter: .Wanneer deze dingen beginnen te gescheiden, richt
u op en heft uw hoofden omhoog, want uw verlossing genaakt". Jezus
maakt hier een tegenstelling tussen die Hem belijden en die Hem niet
kennen. Voor de eersten is het een dag van vreugde en voor de tweede
groep een tijd van radeloze angst.
Jezus richt Zich daarna tot Zijn volgelingen met de woorden: ,,Ziet
toe op uzelf, dat uw hart nimmer bezwaard worde door roes en dronken
schap en die dag niet plotseling over u kome als een strik". Het lijkt
alsof die woorden voor ons niet bedoeld zijn. Wanneer je alleen op een
verjaardag een glaasje wijn drinkt, kun je toch niet spreken van roes en
dronkenschap.
Onwillekeurig denken we dat Jezus andere mensen op het oog heeft.
Mensen, die misbruik maken van sterke drank en die dan overvloedig
gebruik ervan, in een roes zijn geraakt, zo dronken, dat ze geen flauw
benul meer hebben van wat er rondom hen heen gebeurt. Als Jezus
komt tijdens hun roes, zal het aan hen. voorbijgaan. Misschien waren
het wel gelovige mensen, maar het duurde hen te lang voor Jezus weer-
kwam en daarom genoten ze nog maar intens van wat dit leven biedt.
We stemmen van harte toe, dat de dag van Jezus' wederkomst hen kan
overvallen zoals een strik een vogel verrast, die argeloos wat zaadjes
oppikt.
Natuurlijk heeft Jezus gelijk Wacht u echter even, we
hebben Jezus niet helemaal laten uitspreken: er staat nog iets bij Jezus
richt Zich tot dronkaards, voor een keertje afgeregeld, maar ook tot
ja, leest u het maar goed na zoek de tekst maar op in uw bijbel
tot hen: ,,die zorgen voor levensonderhoud".
Wat een tegenstelling! Welk een onverwachte wending Wat zijn dit
voor mensen We zorgen immers allemaal voor ons levensonderhoud
We zijn er zelfs van overtuigd dat het een goddelijke roeping is om dit
te doen. Ja. dat is het ook Maarer is verschil. Je kunt zo zorgen
voor je levensonderhoud, dat de volle voorraadkelder, het werk, het
boekje van de Boerenleenbank, de uitbreiding van ons bezit, de nieuwe
inrichting van ons huis, de verbouwing van onze woning, of het sparen
ervoor, je aandacht afleidt van Jezus' wederkomst. U kent die houding
wel uit uw leven. Met de mond zeggen we dan: ,,Kom, Here Jezus
en met ons hart denken we: ,,maar eerst het examen, het huwelijk, de
nieuwe verf, dat lapje grond, de auto Kom, vult u zelf maar eer
lijk in wat u zo afleidt
Jezus zegt: ,,Laat dat u niet zo afleiden, dat Mijn komst u overvalt
als die arme vogel, die nu in de strik gevangen zit".
Een verrassend woord van Jezus. Het ene moment zit je goedkeurend
te knikken, dat Hij die dronkaard vermaant en het volgende ogenblik
brengt Hij je het schaamrood op de kaken en ontdek je: .Jezus bedoelt
mij Ik leef verkeerd Ik leef in de roes, van wat mij op aarde om
ringt. Ik kijk teveel naar beneden en richt mijn hoofd te weinig omhoog.
Ik loop dubbeltjes te zoeken en ga daar zo in op, dat ik hemelse schatten
dreig te verliezen.
Waak toch en bid, want uw verlossing genaakt
Amen.
B. MINTJES.
In het Centraal Weekblad van 16
en 23 februari komen van de hand van
Dr. K. J. Kraan te Rotterdam enkele
artikelen voor ter verdediging van de
in januari in deze stad gehouden
..Vijfkerkentocht", waarvan Dr. Kraan
één der initiatiefnemers was.
Dat Dr. Kraan over deze aange
legenheid wil schrijven, is zijn goed
recht, minder juist achten wij echter de
volgende passage, die we aantroffen
in het artikel van 23 februari:
,,Van bepaalde gereformeerde
zijde werd tegen deze manifestatie
geprotesteerd als ,,in flagrante
strijd met wat de belijdenis daar
omtrent leert", en de mening ge
uit ,,dat een gebedsactie als deze
niet leiden kan tot de eenheid
waarvoor Christus gebeden heeft.
Hij toch heeft uitdrukkelijk ge
beden om de eenheid van hen, die
door hun woord apostelen)
in Hem zouden geloven. Waar
echter samen gebeden wordt om
eenheid met kerken, die dit ge
tuigenis verduisteren of ontken
nen, daar is slechts sprake van
ongehoorzaamheid aan Schrift en
belijdenis"."
Wij achten deze passage minder
juist omdat hier door Dr. Kraan ge
citeerd wordt uit een schrijven van .be
paalde gereformeerde zijde", dat ge
richt was aan de kerkeraad van
Rotterdam en dat nog steeds op deze
kerkeraad dient. Nu echter Dr. Kraan
dit schrijven via zijn artikelen publiek
heeft gemaakt, achten de onderteke
naars van dit schrijven het juist om te
verklaren wie er verstaan moeten
worden onder ,,die bepaalde gerefor
meerde zijde". Zij doen dit met een
zekere tegenzin, daar het hun bedoe
ling was om zich in de kerkelijke weg
tot de kerkeraad van Rotterdam te
wenden, waarom zij ook in januari met
het verzenden van hun schrijven niet
tot openbaarmaking daarvan zijn over
gegaan. Nu echter dit schrijven, voor
dat de kerkeraad van Rotterdam hier
op geantwoord heeft, reeds geciteerd
en van een antwoord aan de onder
tekenaars voorzien wordt door Dr.
Kraan, achten zij het gewenst het stil
zwijgen te verbreken en tot publikatie
van hun schrijven en hun namen over
te gaan, daar zij bepaald niet tot een
.bepaalde gereformeerde zijde" ge
rekend wensen te worden, doch voluit
gereformeerd wensen te zijn. Reden
waarom zij ook dit schrijven aan de
kerkeraad van Rotterdam verzonden.
Daarom óók blijven zij het jammer
vinden, dat de gang van zaken hun
noodzaakt nu dit schrijven te publi
ceren. dat als volgt luidt:
WELEERWAARDE EN EERWAARDE
HEREN EN BROEDERS
Ondergetekenden, predikanten van de Ge
reformeerde Kerken in Zeeland, richten zich
met diepe bezorgdheid tot de raad van uw
kerk naar aanleiding van de zogenaamde
vijfkerkentocht", die op 25 januari a.s. ge
houden staat te worden.
Zij achten deelneming van Gereformeerde
predikanten aan deze oecumenische mani
festatie en het beschikbaar stellen van een
kerkgebouw der Gereformeerde Kerk van
Rotterdam hiervoor een dusdanige ernstige aan
gelegenheid, dat zij het niet verantwoord
achten hun stem hier niet tegen te verheffen.
Zij zijn van mening, dat door Gereformeerde
deelneming de belijdenis, waaraan onze ker
ken gebonden zijn, getrotseerd of tenminste
gerelativeerd wordt.
Zij achten een dergelijke manifestatie, waar
bij door Gereformeerden en juist de vertegen
woordigers van de in de oproep tot deze tocht
genoemde kerkgenootschappen gebeden wordt
voor de eenheid der Kerk, in flagrante strijd
met wat de belijdenis daaromtrent leert en
zijn dan ook van mening, dat een gebedsactie
als deze niet leiden kan tot de eenheid, waar
voor onze Heiland gebeden heeft. Hij toch
heeft uitdrukkelijk gebeden voor de eenheid
van hen, die door hun woord apostolisch
getuigenis) in Hem zouden geloven. Waar
echter samen gebeden wordt om eenheid met
kerken, die dit getuigenis verduisteren of ont
kennen, daar is slechts sprake van ongehoor
zaamheid aan Schrift en Belijdenis.
Zij vrezen dan ook dat de ware eenheid van
Christus' Kerk op de wijze als thans staat te
geschieden, meer geschaad wordt dan gebaat
en dit mee door toedoen van hen. die met de
belijdenis onzer kerken instemmen.
Bovendien vervullen deze en soortgelijke
manifestaties, waarbij in strijd met de belijde
nis onzer kerken gehandeld wordt, hen met
diepe bezorgdheid over de toekomst onzer
kerken.
Daarom zoeken zij uw raad om maatregelen
te treffen, opdat geen Gereformeerde predi
kanten aan deze manifestatie deelnemen, noch
gebouwen van de Gereformeerde Kerk van
Rotterdam hiervoor worden afgestaan.
Zij menen, dat, indien u hun zienswijze niet
kunt delen, zij recht hebben op uw tegenargu-
mentatie, die zij gaarne inwachten.
Mocht dit onverhoopt niet tot resultaat
leiden, dan lijkt hun de zaak van een derge
lijke importantie om hierover het oordeel der
meerdere vergaderingen in te winnen. Temeer,
omdat dergelijke verontrustende verschijnselen
het kerkelijk leven de laatste tijd herhaaldelijk
beroeren.
Hoewel deze zaak dus naar haar aard een
breder belang heeft dan een enkele kerk, achten
zij het toch juister zich eerst tot u te richten
met hun bezwaren, in de hoop, dat u zich de
moeite wilt getroosten hierop te antwoorden.
Zij hopen en bidden, dat wij elkander in
dezen mogen leren verstaan, opdat mede hier
door de verontrusting die bij vele kerkleden
groeiende is, worde weggenomen.
Met heilbede en broedergroet,
Namens mede-ondertekenaars van dit
schrijven:
w.g. A. J. VERBEEK.
De ondertekenaars zijn:
M. DEN BOER, Zaamslag
M. V. J. CRAENE, Baarland
W. C. VAN HATTEM, Terneuzen
A. VAN LEEUWEN, Axel
J. B. VAN MECHELEN. Oostburg
G. J. PONTTER, Vlissingen
A. G. v. d. STOEL, Bergen op Zoom
A. J. VERBEEK. Hoek
A. VERSCHOOR. Vlissingen
J. VLAARDINGERBROEK, Grijpskerke
B. WENTSEL, Brouwershaven
S. VAN WOUWE, Serooskerke.
Correspondentieadres: Ds. A. J. Verbeek,
Dr. Lcenhoutsstraat 46, Hoek (Z.-Vl.).
IN ZEELAND
Wie zich abonneert op ,,De Open
Poort" werkt daardoor daadwerkelijk
mede aan de evangelisatie-arbeid van
onze kerken in België. Elk abonne
ment op de Nederlandse editie van dit
orgaan is namelijk een steun-abonne-
ment. Voor elk abonnement dat hier
een betaald abonnement is, komt dus
een gratis abonnement voor de Bel
gische editie vrij. Vandaar ook dat
de Open Poort steeds tracht onx nieuwe
abonnementen in Nederland te win
nen. Een actie, die mee door het
actieve optreden van de propagan
diste, mej. Lukkien, h >r in Zeeland
tot verblijdende resultaten geleid heeft.
Daar Mej. Lukkien het tweede half
jaar van 1960 en gedurende het jaar
1961 in onze provincie gearbeid heeft
en thans het resterende deel van Zee
land afwerkt, willen we graag de re
sultaten over 1960 en 1961 bekend
maken. In deze periode kwamen er
1099 nieuwe abonnees bij en ontving
zij voor het werk een bedrag van
f 1181,40 aan giften.
Hieronder laten wij de specificatie
per plaats volgen:
nieuwe
gemeente abonnees giften
1960
Zonnemaire en Dreischor 28 17,75
Eiland Tholen 109 95,50
Nieuwerkerk 32 25,—
Goes 84 88,60
Krabbendijke en Waarde 22 60,—
Scharendijkc 19 33,50
Haamstede 27 23,75
Renesse 9 2,50
1961
Arnemuiden 60 80,—
Veere 41 50,—
Vrouwenpolder 21 29.50
Rilland-Bath 24 25,—
Serooskerke 20 25,50
Sint Laurens 23 40,—
G-apinge 16 16,50
Grijpskerke 27 17,25
Domburg 21 20,75
Westkapelle 22 25,50
Meliskerke 27 27,
Biggekerke 30 49,—
Lewedorp 22 31,
Nieuwdorp 51 82,
Baarland 40 30,—
Vlissingen 92 42,—
Kamperland 19 19,50
Oostburg 37 53,—
Schoondijke 38 35,—
Axel 27 22,30
Aardenburg en Sluis 21 39,
Hoek 24 26,50
Oostkapelle 33 26,50
Wolphaartsdijk 33 32,
Totaal 1099 1181.40
We verheugen ons, dat de Open
Poort zo'n goede ingang in onze pro
vincie gekregen heeft en dat er weer
zoveel nieuwe steunabonnementen bij-
geboekt konden worden. En zij, die
nog geen abonnee zijn, zouden we
toch eens willen aanraden om dan bij
een abonnee het blad eens in te zien,
wellicht dat zij dan ook de grote
noodzaak van evangelisatie onder
Rooms Katholieken gaan zien. Waar
in deze tijd door gezamelijke zoge
naamde oecumenische acties, zelfs ge
bedsacties met Rome, dynamiet gelegd
wordt onder het werk van onze kerken
ten aanzien van deze arbeid, daar ra
den wij kennisneming van wat de Open
Poort biedt dringend aan.
v. H.
tot
gemeenschappelijke
avondmaalsviering en kanselruil
omstreeks honderd jaar geleden
Tijdens het lange debat ter Gere
formeerde Synode over: gemeenschap
pelijke diensten met Hervormden, een
debat met veel sprekers onder welke
een naar mijn smaak verkwikkend
groot aantal ouderlingen, werd door
één dezer (de heer G. Scholtens te
Emmen) de opmerking geplaatst, dat
de vraag naar gemeenschappelijke
diensten oud is, maar het antwoord
nieuw. Waarom en op welke grond