eeuwóe 3£erkbode Zalig die treuren 84,000.-- MEER dan geraamd BEDREIGDE EENHEID Barendrecht sprak zich uit r 17e JAARGANG No. 34 23 FEBRUARI 1962 OFFICIEEL WEEKBLAD TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redacteur: Ds. W. C. van Hattem, Herengracht 15, Terneuzen, Telefoon (0 1150) 22 48 Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. D. J. Couvée, Bennekom Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. A. Koning, Oud-VossemeerDr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg Mej. F. A. Groot Nibbelink, Grijpskerke "en ontkom Mevrouw C. van Zwedenvan Alkemade, Middelburg. Abonnementsprijs 3,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 12 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 12 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 2438 Giro no. 42280 v cïfleditatie Zalig die treuren, want zij zullen vertroost worden. (Matth. 5 4.) Talloos zijn de mensen, die treuren. De psalmist spreekt over zulken, die tranenbrood eten en wie God overvloedig tranen doet drinken. Deze aarde heet een tranendal. Een waas van droefheid hangt er over deze wereld. Ik ween om bloemen in de knop gebroken, om rozen, die niet zijn ontloken, treurzingt Helèna Swarth. Er wordt getreurd om niet vervulde wensen, om stuk geslagen idealen, om niet beantwoorde liefde, om levensmislukking, om leed dat mensen ons berokkenen, om wrede scheidingen, om bittere verliezen en om zoveel meer. Hoe zwaar deze droefheid ook drukt, als ze niet dieper reikt, is ze niet met de zaligheid gemengd. Er is echter ook een ander treuren; een treu ren van de kinderen Gods over de ongestoorde werking van de anti- goddelijke macht. Het geeft ons felle smart te moeten ondervinden, dat ze niet te stuiten valt. En daarbij komt het leed, dat wij dragen over het diepe bederf binnen in ons. Wij komen zo weinig uit als kinderen Gods, om het kwaad te keren. Het is'niet zo, dat er is een wereldschuld, waar ik buiten sta. Ik heb er deel aan. Maar soms doet het ons innig verdriet. Omdat Gods Naam en eer er mee gemoeid is en Zijn zaak er schade door berokkend wordt. Wie hieromtrent treurt, blijft niet eeuwig in 't verdriet. Jezus zegt, dat die treuren vertroost zullen worden. Tegenover het kwade, dat hen deert, zal gesteld worden een heerlijk goed, dat hen verblijdt. Niet alleen pas in de toekomst. Ook nu reeds. Want Jezus gaat over deze aarde en Hij heelt veel leed. Hij is Zelf Trooster. En Zijn Geest is Trooster. Maar de volle troost voor Gods bezochte kinderen toch in de toe komst, met de triomf van Gods zaak. Dan zal eeuwige vreugde op hun hoofd zijn, blijdschap en vreugde zullen zij verkrijgen, maar kommer en zuchten zullen wegvlieden. (Uit Bijbels Dagboek: Blijf bij mij Heer".) Wanneer de komende zondag in on ze kerken gedankt zal worden voor het welslagen van de 1 actie van de Stichting Steun Kerkbouw, dan mogen we in dankbaarheid gedenken, hoe deze actie voor het welslagen waarvan we vorig jaar samen gebeden hebben, meer dan voltekend is. Zeven miljoen werd gevraagd, rond 84.000,— werd meer toegezegd. Op 10 na is alles binnen, terwijl de actie in sommige kerken dit jaar nog gevoerd zal worden. Bij het vaststellen van het streefbe drag van 7 miljoen werd uitgegaan van een zielental van 762.000, dit is 4000 minder dan het jaarboek onzer kerken aangeeft, maar deze 4000 behoren tot de kerken in. het buitenland, die voor deze actie buiten beschouwing gelaten moesten worden. Het hoogste gemiddelde per ziel werd genoteerd in de provincie Noord- Holland, gevolgd door de provincies Zuid-Holland en Noord-Brabant/Lim burg. De laagste cijfers vinden we in het noorden, waar men minder gecon fronteerd wordt met de nood die er op dit terrein heerst. Juist in het westen waar regelmatig offers gevraagd en ge bracht worden, vooral in de" grote ste den, bleek de offervaardigheid het grootst. De grootste gemiddelde op brengst in het noorden, kwam van de Classis Bolsward met ruim 10.— per ziel, van alle Classes spant wat de ge middelde opbrengst betreft, de Classis Delfland met 14.54 per ziel de kroon. Bijzondere vermelding verdienen de ge meenten Wassenaar Zuid met een op brengst van 42.23 per ziel en Nieuwer- Amstel-Noord met 24.18 per ziel, daarnaast zijn er nog verschillende ge meenten aanwijsbaar met een gemid delde van meer dan 20.per ziel. Het geheel getuigt van een grote offervaardigheid in onze kerken, voor al wanneer we zien, dat in hetzelfde jaar de Rooms Katholieke actie voor Kerkenbouw een ongeveer gelijk be drag als S.S.K. bijeenbracht, waar tegenover staat dat de R.K. Kerk geen 800.000 maar vier en een half miljoen zielen teltDat betekent bij Rome nog geen twee gulden per ziel. Nemen we de totaalcijfers over de afgelopen drie jaar dan moeten we concluderen dat in drie jaar tijds in de R.K. Kerk voor Kerkbouw bijna vijf gulden per ziel werd opgebracht in de Gereformeerde Kerken niet minder dan ruim tien gul den per ziel Inderdaad, wij mogen dankbaar zijn, voor het welslagen van deze actie. Met de titel van de brochure „genoopt tot dankbaarheid", die a.s. zondag zal wor den uitgereikt is dan ook niets teveel gezegd. v. H. „VAN ONDER OP" Geen onderwerp wordt in deze tijd zo druk besproken als dat van de kerke lijke eenheid. Er is een roep om een heid, achttien predikanten, Hervormde en Gereformeerde doen een oproep om niet langer in de verdeeldheid van de twee grootste reformatorische kerken te berusten, zij noemen de gescheiden heid onduldbaar. Hun oproep wordt ge volgd door een schrijven van een aantal achter de achttien staande sympathi santen aan de kerkeraden, om toch vooral aan de oproep gehoor te geven. Vervolgens verschijnt er een boekje ,;Van Kerken tot Kerk", waarin de eis tot hereniging wordt gesteld. En na Woudschoten 1961 ligt Utrecht 1962 in het verschiet een ..Hervormd Gereformeerd Congres", waarop over de hereniging zal worden gesproken. Behalve de actie van de achttien, zijn daar de diverse oecumenische mani festaties, waaraan van Gereformeerde zijde deelgenomen wordt, of waar zelfs gereformeerden het initiatief nemen, zoals dit bij het oecumenisch avond maal in Amsterdam met jongeren uit een oecumenisch werkkamp het geval was. Andere manifestaties van dien aard zijn de in Rotterdam gehouden „Vijfkerkentocht", de vergadering van de Ned. Oec. Jeugdraad in Eindhoven enz. In het hervormde blad „Woord en Dienst" is een discussie aan de gang tussen Ds. Volten, geref., en een Her vormde collega ook met betrekking tot de begeerde eenheid. In vele gerefor meerd kerkelijke bladen wordt gepleit voor aansluiting bij de Wereldraad van Kerken. Wat er allemaal echter geschiedt is werk „van onder op" zóals men dit pleegt te noemen, d.w.z. het gaat niet van bepaalde kerkelijke instanties en commissies uit. Het komt uit de ge meente zelf op. Terecht echter wijst Prof. Ridderbos er in het Geref. Week blad op, dat men hier ook „van buiten af" zou kunnen spreken, omdat een aantal ambtsdragers, die het met elkaar eens zijn over de „onduldbaarheid van de gescheidenheid" in deze actie „van onder op" niet alleen voor anderen een initiatief nemen, maar ook duidelijke richtlijnen aangeven voor de lijnen waarlangs het gesprek zal moeten ver lopen. „Men wordt" zo zegt Ridder bos „van onder op in beweging ge bracht tegen een onduldbare zaak, d.w.z. helemaal onder in het schip ont waren wij de militante gestalten van niet minder dan 18 manspersonen, die goed weten wat zij willen". Daarom gebruikt Ridderbos hier het woord „leiding", leiding van buiten af en van een bepaalde kant. Zo helemaal van onderop is het dus ook weer niet. Anderzijds verheffen zich eveneens „van onder op" stemmen, die het met de leiding, die hier gegeven wordt niet eens zijn, die verontrust zijn over de drang naar eenheid, die, naar zij menen, wel eens ten koste van de waarheid zou blijken te gaan. Hoewel echter deze stemmen zeker niet minder „van onder op" klinken, schijnt men, vooral bij de publiciteitsmedia, maar weinig hiervan te vernemen. We zullen dus moeten aannemen, dat zij die naar de eenwor ding streven de beschikking hebben over sterkere zenders dan de anderen. Waarschijnlijk omdat de stemmen van deze laatsten (nogniet gebundeld zijn, natuurlijk bestaat ook de mogelijk heid wij achten die zelfs in het ge heel niet uitgesloten gezien bijv. de juichkreten van de N.C.R.V. verslag gever Herman Felderhof in „Uitzicht" over New Delhi dat men bij deze. publiciteitsmedia voornamelijk op een en dezelfde golflengte afstemt. „OMHOOG" Hoe het echter zij, de actie „van onder op" is bezig „omhoog" te komen en heeft in sommige streken van ons land zelfs de tweede verdieping be reikt, er zijn enkele Classes geweest, die aan hetgeen er gaande is aandacht geschonken hebben. Voorzover ons be kend, zijn dit tot nu toe de Classes Axel en Barendrecht. Op de Classis Axel kwamen verschillende bezwaren tegen de gaande acties ter tafel, ter wijl eveneens bezwaren gehoord wer den tegen het „geruststellend" schrijven over hetgeen er momenteel gaande is. Een jeugdouderling maakte gewag van de moeilijkheden, waarvoor men zich geplaatst ziet met betrekking tot de voorlichting aan de jeugd, nu deze zich voor allerlei vervaging der kerkgrenzen meent en niet ten onrechte te kun nen beroepen op vooraanstaande men sen in onze kerken. Tot een uitspraak kwam het op deze vergadering nog niet, daar enkele afgevaardigden van mening waren, dat hierover eerst de kerkeraden gehoord moesten worden. Het moderamen ontving daarom op dracht een schrijven aan de kerkeraden te formuleren, met het verzoek zich op deze zaken te bezinnen opdat op de vol gende vergadering hierover verder ge handeld kan worden. Niet alleen zijn velen het niet eens met de relativering van de belijdenis, zoals die in verschil lende activiteiten aan het licht komt, maar ook acht men dat hierdoor de kerkelijke eenheid in gevaar wordt qe- bracht. Kwam het in de Classis Axel nog niet tot een uitspraak in de Classis Barendrecht kwam men verder, en na een langdurige discussie kwam het tot een uitspraak, waarin gewag werd ge maakt van een „blijvende verontrus ting". Reeds eerder had namelijk deze Classis uitgesproken verontrust te zijn over hetgeen er zoal geschiedt in ons kerkelijk leven. In de discussie werd de vraag ge steld of het inderdaad „onduldbaar" zou zijn, dat Hervormd en Gerefor meerd nog gescheiden voortbestaan, waarbij eveneens de vraag gesteld werd of de Herv. Kerk niet geworden is tot wat ze nu reeds is, mede doordat de Geref. Kerken de moed hadden om een zieke kerk te wijzen op de verschijn selen van haar ziekte. Het vraagstuk wordt dan of men een zieke dient als men de ziektever schijnselen over het hoofd ziet, of anders gezegd dient men de Herv. Kerk als men ook van Geref. zijde pogingen doet om de band aan de belijdenis te verzwakken In dit verband werd herinnerd aan hetgeen Ds. Volten in „Woord en Dienst" geschreven had ten aanzien van de belijdenis, namelijk: „Wie de drie formulieren als grond slag voor de kerk aanneemt en blijft aanvaarden, kan niet anders dan de kerkelijke verdeeldheid sanctioneren tot Christus' wederkomst en handelt daarmee in strijd met het Schriftuur lijk patroon van de kerk". Naar aan leiding van deze uitlatingen vroeg men zich af of hier niet een te weinig ver trouwen op de Geest is, die in alle waarheid leidt, en of Ds. Volten hier niet in strijd komt met het onderteke ningsformulier voor onze predikanten. Ten aanzien van de vele missives om eenheid die de kerkeraden de laatste tijd herhaaldelijk bereiken, waarin ad- haesie gevraagd wordt met het streven van de 18, waartegen Prof. Waterink als eerste gewaarschuwd heeft, vraagt men zich af of het niet verontrustend is, dat men ondanks deze waarschuwing toch doorgaat en dit in dezelfde geest. Ook klemt de vraag of adhaesie niet een moeilijke zaak wordt als bijv. over de tucht gezegd wordt, dat deze van daag ook in de Geref. Kerken niet meer zo gehandhaafd kan worden als weleer. Het verslag van de hand van Ds. Meijer vervolgt n.a.v. de discussie rond het boekje van de achttien: „Als over een plaats in ons vader land gesproken wordt, waar een Geref. kerkeraad speciaal vergaderde, omdat in een herdenking van de bevrijding ook een vrijzinnige predikant zou op treden Mag men dat die kerkeraad kwalijk nemen En wat bedoelt men nu precies met de uitdrukking, dat de kerk belijdt „in gemeenschap met de belijdenis der vaderen" Verwacht men nu werkelijk, dat de Geref. Kerken op deze wijze de een heid zullen zoeken Maar waar wil men dan heen Wordt juist hierdoor de eenheid in belijdenis niet bedreigd Ook hier dus ziet men door het stre ven naar de eenheid „de eenheid der belijdenis" en daarmee de „eenheid der kerken" in gevaar komen. De Classis wendde zich na deze dis cussie met het volgende besluit tot de Particuliere Synode en tot de negen ge reformeerde predikanten, die deel van de achttien uitmaken: De classis Barendrecht van de Gere formeerde Kerken, in vergadering bijeen op woensdag 7 febr. 1962, spreekt na breedvoerige discussie uit, blijvend verontrust te zijn over de wijze, waarop in onze kerken, met name in de groep van „de 18", de eenheid wordt gezocht met de Ned. Herv. Kerk. waarbij op de eenheid meer nadruk gelegd wordt dan op de handhaving van de belijdenis, en stelt zich de vraag of op deze wijze de eenheid der kerken niet in gevaar wordt gebracht; De Classis verzoekt de particuliere synode zich hierop ernstig te beraden. Met dit besluit is de Classis Baren drecht de eerste Classis der Gerefor meerde Kerken, die zich over de acht tien, hun actie en alles wat daarmee verband houdt, uitgesproken heeft. Of deze uitspraak de achttien welgevallig

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1962 | | pagina 1