eeuwóe ^Cerkbode J 4 FEBRUARI Wereldhulpactie KERK EN EREDIENST m r vJ 17e JAARGANG No. 31 2 FEBRUARI 1962 OFFICIEEL WEEKBLAD TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redacteur: Ds. W. C. van Hattem, Herengracht 15, Terneuzen, Telefoon (0 1150)22 48 Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. D. J. Couvée, Bennekom Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. A. Koning, Oud-VossemeerDr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg Mej. F. A. Groot Nibbelink, Grijpskerke Mevrouw C. van Zwedenvan Alkemade, Middelburg. Abonnementsprijs 3,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 12 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 12 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 2438 Giro no. 42280 *9Tleditatie HET GEHEIM VAN DE TERUGKEER ,,Ik zal opstaan en naar mijn vader gaan Lucas 15 18a. Niet zo n gemakkelijk besluit om terug te keren We lezen het in de gelijkenis alsof de verloren zoon er wel vanzelf toe moest komen gedwongen door honger en ellende. Maar het was niet zo vanzelf sprekend. Wie weet hoe lang hij dit heeft uitgesteld. Het valt immers niet mee om te moeten toegeven dat je helemaal verkeerd bent geweest En dat zou hij toch wel eerst moeten doen; als hij straks zijn vader weer onder ogen komt, kan hij niet beginnen met een vraag om onderdak, en eten, en kleding, en werk. Vooraf moet hij zijn grote schuld erkennen en dan maar afwachten hoe het verder met hem zal gaan. Maar dat is allemaal niet eenvoudig. Een mens heeft z'n trots, en die zit hem vaak lelijk dwars, als het om deze soort van dingen gaat. Als je al zóver gegaan bentzó'n groot woord hebt gehadzó overtuigd bent geweest van je eigen goed recht en eigen goede in zichten dan terug te moeten keren We weten er alles van. Al hebben we dan niet de ervaringen van de verloren zoon opgedaan, we kunnen er toch wel inkomen. Hoe lang duurt het soms niet voor wij, al betreft het maar een kleinigheid, willen toegeven dat we fout waren Het kan wel eens jaren duren Wat proberen we tot het laatste toe onszelf te handhaven. En daarbij is er de valse schaamte. (,,Ik zie mezelf al gaan Wat zullen ze daar thuis wel van hem denken (en achter de hand fluisteren). Hij ziet z'n oudste broer al verstolen glimlachen: ,,Zo, zohij komt dus toch maar weer naar huis." Ja, hij komt toch maar weer naar huis. Het is wel een wonder als een mens zover komt. Het ,,ik zal opstaan" heeft vaak een lange voor geschiedenis. Maar dan is het een geschiedenis waarin God werkt. Schuldbelijdenis is geen mensenwerk. Als wij ertoe komen, kunnen we allereerst God danken voor zijn genade en voor zijn Geest, waardoor waardoor ook alléén ,,ons onze gebreken van harte leed worden", zoals het Avondmaalsformulier zegt. Hij komt naar huis. Misschien ten langen lestemaar hij komt We kunnen ons nog afvragen waar hij eigenlijk de moed vandaan haalde om zijn vader nog weer onder de ogen te komen. Maar bij het denken aan huis kwamen hem wel eerst de dagloners voor de geest, die tenminste hun dagelijks brood haddenmaar bij die buitenkant bleef hij toch niet staan. Op het laatst zag hij zijn vader. En de moed om terug te keren kan hem toch niet uitsluitend door de wanhoop zijn ingegeven: Hij ontleent die aan het geloof, dat ondanks alles wat er gebeurd is, zijn vader hem toch nog liefheeft. Toch nogongeacht zijn eigen liefde loosheid van toen en zijn treurige zwerversstaat van nu De enige grond voor onze vrijmoedigheid om terug te keren naar huis. We hebben al even aan het Avondmaalsformulier gedachtwe herinneren ons de woorden uit het formuliergebed: Verleen ons Uw genadedat wij niet twijfelen, of Gij zult eeuwig onze genadige Vader zijn, Die ons onze zonden nimmer toerekentIs dat niet het geheim van de terugkeer Lewedorp. S. OEGEMA. Negen jaar geleden trof ,,de ramp" ons land en vooral Zeeland en de Zuidhollandse eilanden. In gedachten worden we teruggeplaatst naar die af schuwelijke nacht, toen het water met geweld zich een weg baande door de doorbroken dijken. We denken terug aan het vele leed, de vele verliezen, aan hen die van ons heengingen, aan al die zware slagen, die werden toe gebracht. Maar we kunnen er niet aan denken zonder ook terug te zien op de vele hulp, die spontaan vanuit de gehele wereld geboden werd, aan de balsem op de wonde, die tot ons kwam in de weg ook van kerkelijke hulpver lening vanuit de wereldkerk. Vele buitenlandse kerken hielden spontane inzameling voor het getroffen Neder land. En nu negen jaar na die verschrik kelijke nacht mogen we ons weer in een rijke welvaart bevinden, leven wij in een welvaartsstaat. We hebben deze welvaart echter niet alleen voor ons zelf, maar om de Here er mee te die nen, om, zoals in 1953 velen de weg gingen tot ons om materiële hulp te bieden, er mee te gaan tot de ander in zijn gebrek. Tot die ander, waarin Jezus ons tegenkomt. De ander dichtbij en de ander ver weg, en wat is „ver weg" in deze tijd De nood in India ligt vanavond op uw tafel in 't avond blad, de hongersnood in Oost-Azië ligt 's morgens naast ons ontbijt en ..Peru" komt tijdens de middagmaaltijd door de radio. De nood van de wereld ligt naast onze deur. Zojuist verscheen bij het Algemeen Diaconaal Bureau een boekje over Hong-Kong, een paradijs vol ellende en verdriet. We bladeren er even in: grote flatgebouwen, pakhuizen van 2500 a 3000 Chinezen, zij huisvesten de gelukkigste van de ongelukkigen, daarnaast: „krotjes" is het onderschrift van de foto, het is nog te zacht uitge drukt en 500.000 mensen leven, nu ja, leven, in onbeschrijfelijke ellende. We lezen van anderhalf miljoen vluchtelin gen, slachtoffers van uitputting, he roïne, etc., etc. Een wereld vol ellende gaat open. De helft was ons niet aan gezegd. Toe, bestelt u het werkje eens, 70 cent op giro 2211 ten name van het A.D.B. en u weet, wat uw welvaart betekent, U weet tegelijkertijd wie de naaste is, die God op uw weg geplaatst heeft, die tienduizenden ellendigen daar in het Verre Oosten. Een vorige maal vertelden wij iets over de reis van Dr. van Klinken, over zijn bezoek ook aan Pakistan en Iran, over de nood, die in Algerije heerst. Schreeuwende nood, die wij met onze welvaart mogen dienen, dienen in het „Werelddiaconaat", in de dienst van de kerken aan de wereld. Daar gaan we deze zondag weer voor col lecteren. Vorig jaar hebben onze ker ken begrepen wat van hun gevraagd werd. een groot bedrag werd bijeenge bracht, maar de nood is nog groter en de nood wordt steeds groter. Hoe klei ner de wereld wordt, hoe meer ellende er op onze weg en voor onze deur komt te liggen. En wie is de naaste van de man geweest, die onder de rovers gevallen was Die barmhartig heid aan hem gedaan heeft God roept ons op om naaste te zijn, elke dag opnieuw en zondag in de collecte voor het werelddiaconaat. v. H. Ze vinden elkaar opnieuw Misschien hebt u ook gehoord, dat onze Synode zojuist Deputaten be noemde met de opdracht de Orde van Dienst, die we nu volgen, „in obser vatie te nemen" en straks een her vormde concept-orde op de synode tafel neer te leggen. Zij zullen vanzelf op hun weg vinden die andere Depu taten, die moeten nagaan, hoe de vie ring van het Avondmaal het beste tot zijn recht kan komen. Wanneer zo gemeenschappelijk gezocht wordt naar het juiste gelaat van de Gerefor meerde Eredienst, dan krijgen we weer uitzicht op die ene Eredienst van de christelijke Kerk, die gevierd wordt rondom de brandpunten: het gepre dikte Woord en het gebroken Brood. Om deze brandpunten weeft zich het patroon van de chr. Eredienst. Han delingen 2 42 geeft ons een beeld van de liturgie der oergemeente in minia tuur: en zij bléven volharden bij het onderwijs van de apostelen, de gemeen schap, het breken van het brood en de gebeden. Ja, ze horen van oudsther bij elkaar: „het onderwijs der aposte len" en „het breken van het brood" Beiden verkondigen hetzelfde Woord, Het Woord, dat vleesgeworden is: Jezus Christus. Dit Woord roept om een antwoord van de gemeente. En dat wordt gegeven in gebed en offerande. En daar hebt u ineens het grondpa troon van de Eredienst: Lezing en uit leg van de H. Schrift gebeden en offeranden de Dankzegging (het dankgebed, dat Christus uitsprak, voor dat Hij het brood nam) en de com munie. Langzamerhand wordt dit grondpatroon uitgebouwd en verrijkt. Voorbeelden: in de 6e Eeuw dringt het Credo (Geloofsbelijdenis) de li turgie binnen als antwoord op het ge predikte Woord Het prachtige Dankgebed vóór het Avondmaal (zie meente: „de harten omhoog - wij heffen ze tot den Heer". Met de In stellingswoorden en met het Gebed om de Heilige Geest vindt u dit alles terug in ons Avondmaalsformulier, maar veel COLLECTE WERELDHULPACTIE ZONDAG 4 FEBRUARI 1962 In de meeste Protestantse Ker ken wordt 9 jaar na de nationale ramp in Zeeland weer een col lecte gehouden. Gemachtigd door de Generale Synode van onze Kerken doen de Deputaten voor de Algemene Diakonale Arbeid weer een be roep op onze gemeenteleden. De ons geschonken welvaart heeft een doel, n.l. om hiermee te DIENEN. Niet iedereen kan uit gezonden worden. Wel wordt van ieder kerklid de persoonlijke inzet gevraagd: meeleven, gebed en offer. 210.000 folders werden gratis aan veel diakonieën ter beschik king gesteld. Hierin staat duide lijk ons dienstbetoon omschreven. De N.C.R.V. hoopt op zondag avond 4 februari in de rubriek „Nieuws uit de Kerken" (des avonds om 7 uur) enkele indruk ken weer te geven over de ge houden collecte. is er van zo'n oorspronkelijke plaats geraakt (zie slotartikel). Zoals overal groeide ook in de liturgie der kerk het onkruid met de tarwe mee. Hier en daar overwoekerde het onkruid de tarwe. In het gewaad van een aantal gebeden drong de offergedachte bin- boven) wordt al spoedig ingeleid door de beurtspraak tussen Dienaar en ge nen, waardoor de viering van het Avondmaal misvormd werd tot de vie ring van het Misoffer. Met de Kerk vergroeit ook haar liturgie. Betekent dit nu, dat onze Deputaten (in samenwerking met de Werkgroep) de opdracht hebben om een nieuwe liturgie te „maken" Dat zij verre. Dat zouden ze ook niet kunnen. Liturgie is niet een artikel, dat u op eigen houtje kunt „maken": zo enkele punten onder elkaar, een soort programma. Want de liturgie is het bezit van de Kerk van alle eeuwen en alle plaatsen. En alleen in gemeenschap met alle heiligen krijgt u uitzicht op de ene liturgie van de christelijke Kerk, die er al blijkt te zijn. Calvijn heeft in zijn dagen ook nooit gepoogd een nieuwe liturgie te maken. Kerkhervorming betekende voor hem liturgische her-vorming: d.w.z. de liturgie, die er al was, uit zuiveren van woekerend onkruid. Cal vijn heeft beter dan Datheen gezien, wat Her-vormde en dus Christelijke Eredienst is. Hij wijst de juiste weg naar herstel. Dat herstel zal van „binnen uit" moeten plaats vinden, vanuit het cen trum Dat betekent, dat we als ge meente opnieuw oog zullen moeten krijgen voor de oorspronkelijke twee- etenheid van de prediking van het Woord en de bediening van het Heil. Avondmaal. Wij hebben van dit woord twee-eenheid de laatste helft geschrapt en hebben er dus twee van gemaakt: twee gescheiden Diensten, zoals Ds. Fr. de Jong zeer terecht opmerkte in het Lustrum-Novembernummer van „Bezinning". En dan dreigt onherroe pelijk het gevaar, dat de 4 a 6 Avond maalsdiensten van het jaar worden be schouwd als „uitzonderlijke" Diensten. Terwijl een Dienst, waarin het Avond maal niet bediend wordt, dan „nor maal" zou zijn. Maar deze opvatting past niet in de liturgie van de Kerk der eeuwen, te beginnen met de aposto lische tijd. En wanneer de nieuwbe noemde Deputaten dan nu de Orde van Eredienst op de helling brengen, dan kan het dus nooit alleen maar gaan om een poging tot herordening van de huidige zondagmorgendiensten, maar dan zal tegelijkertijd in deze her- vormingsarbeid ook de liturgie van de H. Tafel betrokken dienen te worden, opdat de gemeente de twee-eenheid van de prediking van het Woord en de bediening van het H. Avondmaal weer gaat ontdekken. Ik hoop, dat de viering van het Avondmaal weer in de Orde van Dienst zal worden opge nomen. Want daardoor zullen we langzamerhand weer gaan zien, dat een Dienst zonder Avondmaal eigenlijk niet af is. Dat betekent natuurlijk niet, dat het Avondmaal nu plotseling 52 keer per jaar gevierd zal worden. Maar dat be tekent wel, dat wij vaker dan 4 keer per jaar zullen mogen proeven, dat de Here goed is De volgende keer wordt deze serie afgesloten met een kort ar tikel en de beantwoording van een vraag. Aardenburg. J. D. DE VRIES. DE GENADELEER BIJ ROME Na een spreekbeurt die ik verleden week te Vroomshoop gehouden had. zei een rooms-katholiek tegen mij: „Dominee, wij rooms-katholieken be lijden ook dat wij uit genade zalig worden, en niet uit de werken, ik weet niet of u dat weet Ik heb deze man toen aangetoond in hoever hij met z'n gezegde gelijk had, maar hem tevens laten zien waar de rooms-katholieke leer en de Bijbel uit elkaar gaan, om tot een tegenover gestelde conclusie te komen. Wellicht, beste lezer, zal dit gezegde van deze rooms-katholiek U interes seren en ook het antwoord dat wij als

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1962 | | pagina 1