eeuwóe 3£erkbocle Rondom een Psalmberijming C'Yïledltatie ELKANDER AANVAARDEN KLEINE VOSSEN 17e JAARGANG No. 30 26 JANUARI 1962 OFFICIEEL WEEKBLAD TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redacteur: Ds. W. C. van Hattem, Herengracht 15, Terneuzen, Telefoon (0 1150)22 48 Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. D. J. Couvée, Bennekom Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. A. Koning, Oud-VossemeerDr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg Mej. F. A. Groot Nibbelink, Grijpskerke Mevrouw C. van Zwedenvan Alkemade, Middelburg. Abonnementsprijs 3,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 12 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 12 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 2438 Giro no. 42280 Nogmaals Na de artikelen, die wij naar aanlei ding van het Psalter-Hasper in ons blad schreven, willen wij er thans nog een maal op terug komen en wel naar aan leiding van de synodezittingen van 10 en 11 januari, waar uitvoerig in open bare discussie deze zaak aan de orde gesteld werd. Hierbij zijn verschillende zaken aan het licht gekomen, die wij naar recht en billijkheid onze lezers niet mogen onthouden. De kwestie Hasper kwam thans op nieuw aan de orde door een voorstel van de particuliere synode van Noord- Brabant en Limburg om een nadere sa- menspreking te arrangeren met de „Stichting Geestelijke Liederen", om zö tot overeenstemming te komen in zake de door deze synode genoemde punten. Daartoe wilde men een com missie ad hoe benoemd zien, die zo mo gelijk tot een minnelijke schikking zou komen omtrent een financiële tegemoet koming van de Gereformeerde Kerken aan deze Stichting. De commissie, die dit voorstel behan deld had stelde aan de synode voor uit te spreken dat er geen aanleiding be stond om aan het verzoek van Noord- Brabant en Limburg te voldoen op grond van de volgende overwegingen a. dat de punten, waarop het verzoek gegrond is in onlosmakelijk verband staan mét en met name de eerste overweging zich in feite keert tégen de tussen de synode en de stichting gevoerder arbitrage, de synode niet terug kan komen op de uitspraak der arbiters b. dat de pogingen om de stichting fi- nanciëel tegemoet te komen zijn af gestuit op de onwil van deze stich ting, omdat zij financiële hulp an ders dan op grond van het recht niet wenst te accepteren. Na een tegenvoorstel van de predi kant-afgevaardigden van Noord-Bra bant en Limburg, inhoudende een com missie te benoemen om met afgevaar digden van de stichting te spreken om zo mogelijk tot een minnelijke schikking omtrent een financiële tegemoetkoming van de Kerken aan de Stichting, volgde een uitgebreide discussie, waarin ver schillende zaken in een geheel ander licht kwamen te staan dan in de bro chures van ds. Hasper het geval was. Het zijn vooral de mededelingen van ds. H. W. H. van Andel, destijds ad junct-scriba van de Haagse Synode en - lid van de door deze synode benoemde commissie-Okma, die de zaak in een geheel ander licht stelden. Ds. van Andel wees er op hoe deze zaak steeds in comité behandeld is, niet om iets te verheimelijken, maar om be paalde personen te sparen. De zaak is met geduld en liefde behandeld en te verantwoorden voor de Koning der Kerk. Ook is de synode niet geroepen om het vonnis van de arbiters te ver dedigen, hij wilde toch echter wel iets van deze arbitrage zeggen. Spreker schetste toen hoe ds. Hasper, hoewel steeds uitgenodigd, constant weigerde aan elke bespreking deel te nemen en hoe de moeilijkheid niet vast zat op de aanbeveling van dit psalter door de sy node, maar op de financiën hoe ds. Hasper een miljoen gulden verlangde, hetgeen door prof. Okma qngehoord werd genoemdhoe de kerken meer wilden doen dan alleen maar aanbe velen en zelfs 25.000 gulden voteerden en een collecte wilden houden omdat men er van overtuigd was, dat het van belang was, dat de berijming-Hasper er in zou gaan. Echter ondanks het feit, dat de deputaten tot driemaal toe de kerken aanschreven op de synode van Rotterdam 1952 was nog maar ruim 8000 gulden bijeen. Klap op Daarom, aanvaardt elkander, zoals ook Christus ons aanvaard heeft tot heerlijkheid Gods. Rom. 15 7. Misschien bent u ook wel eens of zelfs meermalen tegenwoordig ge weest bij de tewaterlating van een boot. Van tevoren wordt de helling met vele kilo's vet ingesmeerd om de kiel gemakkelijk te laten glijden. Bij het tewaterlaten worden de stut-houten (de stoppingen) stuk voor stuk weggeslagen. Natuurlijk moet dit gelijktijdig zowel aan stuurboord als aan bakboord gebeuren, omdat anders de boot zou gaan wrikken. Ik was er eens bij tegenwoordig, dat men aan één zijde teveel hout ineens wegsloeg en onmiddellijk kwam de schreeuw ,yan de ploegbaas ..Hou den jullie ook rekening met de andere kant Wanneer het schip van de kerk te water gaat, is het al niet anders. Een goed kerkelijk samenleven is alleen mogelijk, als men ook met de ander rekening houdt. In de kerk treffen we nu eenmaal vele verschil lende karakters aan, ook heel moeilijke soms. mensen uit onderscheiden levenskringen, ieder met een eigen voorgeschiedenis. En van ons.allen wordt gevraagd, dat we „in liefde en enigheid met de naaste" zullen leven. Dat is geen gemakkelijke zaak. Dat was al zo in de eerste christelijke kerk. Daar waren al direct de moeilijkheden tussen joden-christenen en heiden-christenen, die zich toespitsten bij de vraag, of je vlees, dat wel licht aan de afgoden was geofferd, wel mocht eten. Er waren doordrijvers naar de ene en naar de andere kant. Paulus geeft geen van beide „par tijen" gelijk, maar vermaant naar twee kanten aanvaardt elkander, zoals ook Christus ons aanvaard heeft. Want eigenlijk ging het niet om dat eten van vlees, maar om een innerlijke houding van elkander vreemd blijven, elkaar niet als volwaar dige christenen willen accepteren. Betekent dit „aanvaardt elkander" nu, dat we alles maar goed moeten vinden Volstrekt niet. Er staat uitdrukkelijk bij „zoals ook Christus ons aanvaard heeft" en ook Christus keurt onze zonde niet goed. Maar toch ..ontvangt Hij de zondaars en eet met hen". En in dat levend contact met Christus zal men ook leren de zonde te haten en te vlieden. U hebt moeite om een ander te aanvaarden Hebt u er wel eens aan gedacht, wat het Christus gekost heeft om u te aanvaarden Wat moest Hij u veel vergeven Is het dan zó moeilijk om ook uw mede-zondaar te aanvaarden en hem of haar te helpen van het verkeerde gedrag af te komen Natuurlijk kunt u zeggen hij of zij is „lucht" voor me. Maar daar komt u geen van tweeën een stap mee verder. U behoeft heus niet elke dag bij elkaar op visite te zijn en op een gegeven ogenblik zullen we er niet voor moeten terugschrikken het advies te geven gaan jullie nu gewoon vrien delijk, christelijk met elkaar om, maar blijf een beetje uit de buurt van elkaar, want jullie liggen elkander niet, vermijd zoveel mogelijk de wrij vingspunten. De grote fout is meestal, dat men de ander gaat meten naar eigen sympathieën of antipathieën. Zijn we op een bepaald punt met iemand in conflict gekomen, dan deugt er eenvoudig niets meer van hem. Hoe be langrijker iemand zichzelf acht, des te moeilijker zal hij de waarde van een ander kunnen erkennen, tot schade van de kerk van Christus, waar we nog altijd belijden te geloven in de „gemeenschap der heiligen". Het gaat toch niet om ons, maar om de eer van onze Zaligmaker, Die zich een volk wil bereiden, waar liefde woont en de Heer zijn zegen ge biedt. „Aanvaarden van elkander" is tot heerlijkheid Gods, om te laten zien hoe rijk Gods barmhartigheid is, hoe groot Zijn liefde, die ons tot liefde dringt. Hoe is het mogelijk, dat Christus ons aanvaard heeft Dat is wel iets om over na te denken. Daarvoor is dit stukje dan ook een „meditatie". k.. Koudekerke A. ELSHOUT. de vuurpijl was echter dat de Stichting toen nog maar 5000 gulden had opge maakt. Op dezelfde synode lagen ter tafel verzoeken van niet minder dan 5 part. synoden, tal van classes en kerke raden, om naar een interkerkelijke be rijming te streven. Nog hield Rotterdam vast aan Hasper en wilde deze inbren gen in de interkerkelijke berijming. In derdaad was de houding van de synode Rotterdam ietwat tweeslachtig, men sprak van aanbevelen, maar onder voor behoud van de autonomie der plaatse lijke kerk. Door dit besluit is echter ge bleken, dat de kerken toch niet voor de berijming voelden, na 1949 zijn het slechts 45 kerken geweest, die het psal- ter-Hasper ter beproeving hebben in gevoerd. Wat de inbreng in de interkerkelijke berijming betreft, het was bij ds. Has per alles of niets. Ook na de synode van Leeuwarden zijn weer pogingen aangewend om met ds. Hasper tot een vergelijk te komen, maar een bespreking van het modera- men met hem had geen enkel resultaat. Een aanbieding aan ds. Hasper werd door hem afgewezen en hij dreef arbi trale uitspraak door. Dat één arbiter het niet eens zou zijn met de uitspraak was van te voren al te verwachten, daar im mers prof. Bergema al voorzitter ge weest was van een comité van actie. Wat de andere arbiters betreft mr. Grosheide adviseerde de synode iemand aan te wijzen, die volkomen objectief was en'niets met de zaak te maken had gehad. Hij belde in tegenwoordigheid van het moderamen dr. J. Schouten op, die opmerkte, er niets van af te weten, „dan moeten we u juist hebben" was het antwoord van mr. Grosheide. De beide arbiters Bergema en Schouten wezen vervolgens dr. A. A. L. Rutgers aan, zo is de arbitragecommissie ge vormd. Dat echter één der arbiters wei gerde te tekenen had niet publiek be horen te komen. De Stichting had het recht om voor de arbitrage uitspraak alles in te bren gen. Ds. Hasper heeft toen echter niet de getuigen opgeroepen, terwijl hij nu in zijn brochure „Doe Recht" een ver wijt maakt over het niet oproepen. De zaak is aldus ds. van Andel in een volkomen vals licht gesteld. Hij is zelf altijd voor een tegemoetkoming van ds. Hasper geweest, maar dan niet als een soort gewetensgeid of recht, dan verzet hij zich om der wille van de waarheid. Als er een vorm gevonden kan worden om tot overleg te komen, dan juicht hij dit toe, maar dan wil hij eerst de nadrukkelijke Verklaring, dat ds. Hasper zijn schandalige strijd tegen de Gereformeerde Kerken staakt. Deze verklaring die onder doodse stil te werd aangehoord, heeft onzes inziens nu eindelijk volledige opening van za ken gegeven. We betreuren het dat deze zo laat komt. Vele jaren van on smakelijke geharrewar zijn hier aan voorafgegaan, we kunnen echter begrij pen, dat het niet eerder kon én gezien de arbitrage uitspraak, die lopende was, èn daarna gezien het feit, dat men ver schillende personen heeft willen sparen. Een openbare behandeling was echter nu gezien de inhoud van de brochures van ds. Hasper onafwendbaar. In het bij hun voorstel gevoegde memorandum, spraken de predikanten Visser en de Graaf er van dat „niei kan worden ge tuigd voor God en wereld, dat hier waarlijk naar recht gehandeld en ge sproken is". Dat men tot deze conclu sies kwam alleen maar kennisnemende van wat ds. Hasper ten aanzien van de zaak schreef, lag voor de hand, na de opening van zaken dcor ds. van Andel hebben ook zij echter deze zinsnede uit hun memorandum teruggenomen. Laten wij hopen dat deze onverkwik kelijke zaak nu heeft afgedaan, te lang al heeft dit geduurd. v. H. We hadden 't over 't gebruik van sterke uitdrukkingen als vreselijk, ver schrikkelijk, allerellendigst, duivels, hels, daemonisch e.d. We werden door de spoorwegramp- 1962 er aan herinnerd, dat we maar heel zuinig moeten zijn met deze kwali ficaties en dat we de meest „hoge woorden" maar moeten bewaren voor heilig terrein. En ook hier moeten we niet al te kwistig gebruik maken van de meest aangrijpende, onheilspellende, ontroerende zegswijzen en uitroepen. Spoedig is de grens van ons vermogen deze te verwerken bereikt. Er staan ze ker heel aangrijpende, verbijsterend- ernstige uitdrukkingen in de Bijbel, maar de Here Jezus en de Apostelen hebben ze spaarzamelijk gebezigd. Het is een bekend feit, dat het gehoor heel spoedig gewend raakt aan de felste en hardste woordgebruiken, en dat, hoe feller de aanklachten tegen de zonda ren knetteren, hoe groter de slaapzucht wordt. Men staat er soms versteld van, hoe in bepaalde kringen net over de „hel" gesproken wordt, alsof men er gens op visite gaat. Met een onvertrok- ken gezicht verklaart men, tussen twee slokjes koffie in, dat men, als hij zo blijft, „achter mekaar" verloren gaat (historisch Hier is 't gebruik van ernstige ver maningen tot misbruik geworden en heeft men een zeker welbehagen in de barste uitdrukkingen. Wil men ten dezen de volle ernst van Gods oordelen laten gelden, dan moet men ze niet klakkeloos bezigen, anders gaat de „rek" er uit. Dan worden het versleten termen, die niet de minste in druk meer maken en is 't gevaar groot, dat kinderen uit zo'n kring voor kennis geving aannemen, dat men voor de ver doemenis geboren is. Dit wil evenwel niet zeggen, dat we in de prediking en in de gesprekken steeds moet zoeken naar de zachtste, fluwelige bewoordingen, want 't gaat inderdaad om een eeuwig wel of een eeuwig wee. De Here Jezus, Die toch zich zelf ten voorbeeld stelde als de Zachtmoe dige, heeft felle woorden gebruikt van „in 't helse vuur geworpen worden, waar de worm niet sterft en 't vuur niet wordt uitgeblust", Hij sprak van adde- rengebroedsel, hoe zult ge de eeuwige verdoemenis ontvluchten en tegen de

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1962 | | pagina 1