r HET HUIS VAN DE PASTOR Predikbeurten zondag 21 Januari 1962 ■I dit antwoord werd ons onthouden. Zoals met classicale verslagen meer het geval is. In ieder geval hebben wij nu officieel ge hoord, over welke punten het gaan zal. Is dit een begin van synodale rapportage aan onze kerkelijke pers Laat ons maar afwachten. Erg optimistisch ben ik niet". Verband van evangelisatiecommissies. In de Piffksterweek zal op ,,Woudschoten" te Zeist de jaarvergadering en conferentie van het Verband van Geref. Evangelisa tiecommissies worden gehouden. In de morgenvergadering komt aan de orde een voorstel om het Verband, gezien de ge wijzigde omstandigheden, op te heffen. Ds. W. Gispen van Schagen zal refereren over: „Toneel in dienst van het Evange lie" als onderdeel van het vraagstuk van een moderne en aan de eigen tijd aange paste verkondigingsvorm. Op de conferen tie zullen refereren de heren Prof. Dr. G. B. Wurth van Kampen over: „Het ge bruik maken van de natuurlijke contact mogelijkheden" en Kees van Hoboken, die op de jeugddag die ditmaal tot onderwerp heeft„Het groepswerk met de „oudere jeugd" ook enkele dingen spelen zal. Het onderwerp „Evangelisatie en toekomst verwachting" zal eerst in discussiegroepen aan de orde komen en dan in een podium- gesprek. Geref. Jeugdcentrum „De witte hei". Tot directeur van het Geref. jeugdcentrum „De witte hei" is benoemd als opvolger van de heer Ad Kuiper, die 1 sept, met pensioen gaat, Ir. J. Bulens te Hilversum, die zijn benoeming heeft aangenomen. De heer Bulens bezocht de Chr. H.B.S. te 's-Gravenhage, de Hogere Technische school te Rotterdam en studeerde aan de Technische Hogeschool te Delft, terwijl hij aan de V.U. college liep in de paeda- gogiek, psychologie en politiek. Hij was o.m. twee jaar leraar aan de Chr. H.B.S. en de Chr. Kweekschool, beide te Gorin- chem, en is thans aan het Chr. lyceum te Hilversum werkzaam als leraar wiskunde en mechanica, terwijl hij ook schooldecaan is. Hij was in Hilversum eerst voorzitter, later adviseur van het Geref. jeugdver band, richtte in Gorinchem het jeugdpar- lement op, en is thans nog voorzitter van de centrale van A.R. kiesverenigingen in Hilversum. Het is merkwaardig zoals in de laat ste tijd van allerlei kanten aandacht wordt gewijd aan de> grootheid, die wij „het huis" noemen. Niet alleen archi tecten en aannemers hebben belang stelling ervoor, maar ook psychologen en zelfs theologen zijn er mee bezig. Dat komt doordat men hoe langer hoe meer oog krijgt voor het verband tus sen wat men gewoonlijk noemt „de mens en zijn wereld". Er is een tijd geweest, dat men ten aanzien van de mens alleen geïnteres seerd was voor zijn binnenzijde, zijn innerlijk bestaan. De psychologie groef in de diepte van het mens-zijn zo zocht naar onbewuste achtergronden van zijn bewuste leven. Daarom liet de entou rage van zijn bestaan de psychologen koud. En met de theologen was het over het algemeen niet zoveel anders. Ook die vonden de buitenkant „maar" de buitenkanthet hart, de diepere ge zindheid van de mens, daarop kwam het maar aan. Het objectieve verslagDe kerke- raad voor algemene zaken te Scheveningen heeft besloten de predikanten te verzoe ken in het kerkeraadsverslag dat zij samen stellen een objectieve weergave te geven van de in de vergadering gevallen beslui ten en daar niet eigen subjectieve opvat tingen uit te dragen. Giften en legaten. De kerk van 's-Gravenhage-West ontving een legaat groot 46.000,te verdelen tussen kerk en diaconie, plus een legaat van 28.445, In 's-Gravenhage-Oost kwamen twee giften in van 1000,voor het evange lisatiewerk. In Watergraafsmeer werd De originele pepermuntplant! De originele KING pepermunt! (Ingez. mededeling) een legaat ontvangen van 1000,ter wijl giften van 1000,inkwamen bij de kerken van Dordrecht, Nijkerk, Rotter dam-Kralingen en Vreeswijk. Giften van 500,werden ontvangen te Amers foort, Arnhem, Dordrecht, 's-Gravenhage- O., Haarlem-N., Ouderkerk a. d. Amstel, Rotterdam, Sprang, Velp en Vlaardingen. De Theol. Hogeschool te Kampen ont ving een legaat van 5600,uit Maas sluis. Dat begint tegenwoordig anders te worden. Een mens is niet alleen ziel, maar ook lichaam. En vooral via dat lichaam „bevindt hij zich" of „woont hij" ergens. Er is tegenwoordig een psychologie van „het wonen" en van „de woning". Een mens, zo heet het „bewoont zijn wereld". Dat wil o.m. zeggen zijn bijzondere mens-zijn zet op de ruimte, waarin hij zich bevindt, waarin hij leeft, zijn stempel. Hij en zijn huis, zijn woning, zijn op de een of andere manier verbonden. Men zou zelfs kunnen beweren zeg me hoe uw huis, uw woning er uit ziet en ik zal u zeggen, wie ge zijt. En dat geldt nog meer, als men dat begrip „huis" nog wat ruimer neemt dan alleen de woonruimte met wat zich aan meubilair enz. daarin bevindt, als men daarbij ook denkt, zoals b.v. de bijbel dat doet, aan het huisgezin, aan die kring van mensen die daar wonen. Vooral in die zin verstaan is iemands „huis" een stuk van zijn leven, met zijn persoonlijkheid in diep en innig ver band staande, van hem zelf eigenlijk niet los te denken. Dat kan men van elk mens zeggen maar hier zouden we dit speciaal eens in het licht willen stellen met betrek king tot de pastor. Het is niet toeval lig, dat wij het begrip „pastorie" heb ben, „pastorie", dat is het zelfde als wat hier en daar vroeger wel heette het „dominees-huis". Een dominee, een pastor moet natuurlijk ook ergens wo nen, hij moet voor zich en zijn gezin een verblijf hebben. Maar hoe komt het dat vele gemeenten vooral vroeger trouwens nu ook nog wel aan een eigen pastorie toch wel grote waar de hechtten. Dat was omdat een pastor een pastorie moest hebben om echt pas tor te kunnen zijn. Er moest een huis wezen, waar niet alleen de pastor en zijn vrouw en kinderen onderdak kon den vinden en als gezin konden wonen, maar waar pastor en gemeente, ge meente en pastor elkaar konden ont moeten. Het was het huis van de pas tor maar het was ook huis van de ge meente. Het was alsof men als gemeen te het gevoel had hier ook zekere rech ten te hebben, niet maar alleen inzover het het eigendom van de gemeente was, maar ook inzover men er vrij kon in en uitgaan met zijn vragen, zijn zorgen, zijn moeilijkheden, om daar raad te vra gen en geholpen te worden en er zoiets van een geestelijk tehuis te vinden. Niet elke pastorie beantwoordde aan dat ideaal. En tegenwoordig zijn er predikanten, die het eigenlijk prettig vinden, als ze maar geen eigenlijke „pastorie" hebben maar gewoon privé een huis kunnen huren Want dan heeft men ook niet de „last" van een min of meer vanzelfsprekende aanloop. Daar is iets in dat zich wel verstaan laat. Een dominee en zijn huisgezin hebben ook behoefte aan hun eigen le ven, aan wat men met een vreemd woord wel noemt „privacy". Als je heel de dag als pastor voor andere mensen beschikbaar moet zijn, verlang je er ook wel eens naar, als je thuis bent, met je vrouw en kinderen alleen gelaten te worden. En in dat verlangen is ook iets rechtsmatigs. Een dominee heeft net als ieder ander mens een huis, een woning nodig als een sfeer, waar hij eens even helemaal ge woon zichzelf kan zijn. Maar intussen zat er in die idee van „de pastorie" in de min of meer ouder wetse zin van dat woord toch ook iets heel moois. En als wij dat helemaal kwijt raakten zou. dat toch voor pastor en gemeente beiden een verlies beteke nen. Een pastor zonder pastorie, met al wat aan gevoelswaarden in dat be grip besloten ligt, is toch eigenlijk geen echte, althans geen volledige pastor. Zijn huis, juist zijn huis, biedt hem als pastor voor zijn pastorale werk bijzon dere mogelijkheden. Men spreekt te genwoordig weieens van een „exempla risch voorleven van het heil". Iets daar van hoe weinig misschien dan ook moest het toch zijn wat de zin van de pastorie uitmaakt. Natuurlijk, daar wonen in die pasto rie heel gewone mensen. Die dominee is een mens, wien niets menselijks vreemd is. En van zijn vrouw en kin deren geldt dat natuurlijk ook. Pasto riebewoners zijn geen halve heiligen. En de gemeente moet ook niet van de pastoriebewoners verlangen of ver wachten, dat ze dat zijn. En toch zou het van heel groot belang zijn, als juist in een pastorie bij al de gebreken, die de mensen ook daar hebben, toch eens iets van het mooie van het echte chris tenleven zou worden gezien, als dat huis van de pastor toch eens iets, hoe gebrekkig dan ook, had zoal niet van een heiligdom dan toch wel van een „Heim", een geestelijk thuis, een om geving, waar niet alleen de gewone be woners, maar ook de mensen die daar komen en gaan iets beleven van die echte rust en geborgenheid, waar een mens van deze tijd soms zo sterk naar hunkeren kan, omdat hij ze zelf vaak zo weinig bezit, een rust en geborgen heid, waarvan de gemeenschap met Christus en de stille dienst van Hem het geheim is. Ik schrijf dit artikel naar aanleiding van een opstel, dat ds. E. de Jong van Winterswijk, die zoveel mooie contac ten met Duitsland onderhoudt, mij stuurde van de hand van een geestver want theoloog, met wie hij daar in aan raking is gekomen, dr. R. Bohren, over: Die Hauskirche J. Ch. Blumhardt (De huisgemeente van J. Ch. Blumhardt). Het tekent ons dat merkwaardige huis, dat tegelijk een huisgemeente was, van de bekende pastor bij de gratie Gods, Blumhardt Sr. eerst in Möttlingen en later in Bad Boll. Heel Blumhardts pas torale arbeid was om zijn huis gecon centreerd. Zijn huis ook in de zin van zijn gezin, zijn vrouw en zijn kin deren was het middelpunt, het brandpunt er van. De mensen kwamen naar Möttlingen en later naar Bad Boll niet om daar eens even een pastor een ogenblik te spreken, maar om daar een tijdlang een geestelijk thuis te vinden. En de grote zegen van Möttlingen en van Bad Boll was, dat ze inderdaad dat daar vonden. Nu weet ik het heel goed, niet ieder pastor is een Blumhardt, en van niet elke domineesvrouw mag men eisen, dat zij zal zijn wat de vrouw van Blum hardt was, en van de kinderen in een domineesgezin kan je in doorsnee niet verwachten, dat ze allen zich zo in de pastorale taak van hun vader betrok ken zullen weten, als dat met Blum hardts kinderen het geval was. En toch heeft dat artikel van dr. Bohren me sterk aangesproken. En het zou voor heel wat pastoriebewoners wel van waarde zijn, als ze het eens konden lezen (het komt voor in Evangelische Theologie Heft 7 1961). Want nu, ge lukkig, van allerlei kanten ook bij onze predikanten weer gezocht wordt naar eerherstel van het pastoraat, wordt hier toch wel herinnerd aan een kant er van die misschien weieens extra aandacht van ons mocht hebben. Er zijn, gelukkig, nog wel pastorieën, die werkelijk die naam verdienen. Een aantal jaren geleden logeerde ik eens in zo'n pastorie op een van de eilanden benoorden Groningen. En 'k heb nog altijd een dankbare herinnering aan dat heel bijzondere milieu en aan wat ik CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Boonstra, Bed. H. Av. 2.30 uur Ds. Ytsma, Bed. H. Av. 5 uur Ds. Boonstra, Dankz. H. Av. (Noorderkerk) 9.30 uur Ds. Ytsma, Voorb. H. Av. 5 uur Ds. Van Til. (Nederlandse Hervormde Kerk, 't Zand) 8.45 uur Ds. Van Til. Collecte Evangelisatie in eigen stad. (Rusthuis, Branderijmolengang) 10.15 u. Ds. v. Til Bed. H. Av. Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 uur Ds. Van Heesen Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Brederveld te Helmond Domburg 10 uur Ds. Elshout, 2.30 uur Ds. Homburg. Gapinge 9.30 en 2 uur Ds. Van Heesen. Grijpskerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Vlaardingerbroek. Bed. H. Av. en Dankz. Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Brederveld. Meliskerke 11 en 4 uur Ds. Verschoor. Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds. Gommer. Woensdagav. 7.30 uur Ds. Lammens voor de jeugd Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe. St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. Vos te Wassenaar. Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Bohlmeijer. Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk. Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds. Homburg. Bed. H. Av. en Dankz. Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Kand. Pilon. Westkapelle 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. Elshout. CLASSIS AXEL. Aardenburg 10 en 3 uur Ds. De Vries, Voorb. H. Av. Axel 10 en 3 uur Ds. Van Leeuwen. Breskens 10 en 3 uur Ds. Pontier te Vlissingen. Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek. Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Van Bottenburg. Terneuzen 10 en 3 uur Ds. Van Hattem. Oostburg 10 en 2.30 uur Ds. Van Mechelen. Sas van Gent (zaaltje Nederlands Hervormde Kerk) 7 uur Ds. Van Leeuwen. Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Den Boer. Zoutespui 10 en 3 uur Ds. v. d. Hoorn te Lunteren. CLASSIS GOES. Baarland 10 en 2.30 uur Ds. De Craene. Borssele 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen, Bed. H. Av. en Dankz. Colijnsplaat 10 en 2.30 uur Ds. Hindriks te Rotterdam, Bed. H. Av. en Dankz. Driewegen 9.30 en 2 uur Leesdienst. Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds. Van Aller. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Jansen. 5 uur Ds. Kats, Zondag 13b. (Oosterkerk) 9.15 uur Ds. Kats. 5 uur Ds. Jansen, Zondag 14. Collecte hulpbeh. kerken in classis en provincie. 's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Radder. Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Heiner. Kamperland 9.30 en 2.30 uur Ds. Ringnalda, Overveen Kapelle 10 en 2.30 uur Ds. Van der Leek. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Koolstra. Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Oegema. Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Goedendorp. Namiddag Voorber. H. Av. Wcmeldinge 10 en 2.30 uur Wissenkerke Ds. v. d. Heiden. Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. Mintjes. Yerseke 9.30 en 2.30 uur Ds. Booy. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Haverkamp. Bergen op Zoom 9.30 en 5 uur Ds. Flinterman te 's-Gravenhage. Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 4 uur Ds. Van der Stoel. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Fidder. Oud-Vossemeer 10 en 2.30 uur Ds. Koning. Voorber. H. Av. Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. Van Egmond Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Cand. den Heeten te Rotterdam. Tholen 10 en 5 uur Ds. Van Egmond. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel. Bruinisse 9 en 3 uur Ds. Moens te Heerlen. Haamstede 10 en 3 uur Ds. Boerma. Bed. H. Av. en Dankz. Nieuwerkerk 10 en 3 uur Ds. Becker, Voorb. H. Av. Oosterland 10 en 2.30 uur Ds. Visscher, em. pred. te Zwijndrecht. Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Offers te Sittard. Zierikzee 10 en 5 uur Ds. Tiemersma, Voorb. H. Av. Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds. Huyser. Bed. H. Av. en Dankz.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1962 | | pagina 3