r Kerkeraad-Jeugdverenigingen Predikbeurten zondag 14- januari 1962 RECRUTENDAG op te wekken, even in een persoonlijk ge sprek, b.v. op de catechisatie, om toch vooral deze rekrutendag te bezoeken. Namens deputaten geestelijke verzorging militairen, P. A. BOHLMEIJER. Je zult misschien, afgaande op artikelen over hetzelfde onderwerp, opmerken dat in de kop van dit stukje een gegeven ontbreekt, en wel de uitslag van de voetbalwedstrijd. Het is namelijk een steeds meer in zwang komende gewoonte dat ouderlingen en j.v.-ers elkaar eens per seizoen bekampen op de grasmat („dominee moet maar in het doel staan, dominee is toch gewend van alles op te vangen"). Hoewel de ontmoeting kerkeraad-jeugdverenigingen op zaterdag 9 december geen voetbalwedstrijd betrof, was het, naar mijn mening, toch een zeer „doel"- treffende ontmoeting. De deelnemers waren onze predikanten, een aantal ouderlingen en leden van j.v. en m.v. Het prettigste van alles was, dat kerke- raad en jeugd in plaats van over elkaar, nu eens met elkaar spraken. Lang zamerhand is het voldoende bekend, dat bijna iedere j.v.-er in de kerkeraad een sigarenrokend, wenkbrauwenfronsend en ernstig kijkend college van op zichters ziet, terwijl menig ouderling de gemiddelde j.v.-er verdenkt van be smette principes. Daarom was het een verheugend tafereel ouderen en jongeren spanden zich gezamenlijk in om meer diepte te gaan zien in enkele Schriftgedeelten. Natuurlijk rezen er vele meningsverschillen, maar ik kreeg de indruk, dat het er niet om ging het gelijk aan zijn zijde te krijgen, maar om een bepaalde ge dachte voor iedere deelnemer duidelijk te maken. Uit de afrondende opmerkingen die de gespreksleider („laten we nou niet praeses of voorzitter zeggen") maakte, werd duidelijk hoe onnoemelijk veel lijnen een willekeurig Bijbelgedeelte vertoont. Omdat cle avond, bij het jeugdig gedeelte van de bezoekers althans, zeer in de smaak viel. zullen we in een van de komende maanden nog een dergelijke ontmoeting hebben. Met een woord van dank aan de smalle kerkeraad voor zijn brede gebaar eindigt dit verslag van een van de aanwezige j.v.-ers over deze ontmoeting. Ook een van de aanwezige ouderlingen heeft een verslag gemaakt, waaruit ik enkele opmerkingen hieronder laat volgen „De behandelde stof was naar mijn mening te veel omvattend. Dat verhin derde niet, dat op levendige wijze de aan de orde gestelde onderwerpen be sproken werden. Wat mij deze avond opviel was de directheid, waarmede de jeugd de onder werpen benadert. Met name denk ik hierbij aan het spreken over „de gezind heid, die in Jezus Christus bij ons is". Een goede indruk heb ik gekregen van de wijze waarop in het algemeen de vragen werden geformuleerd en de gedachten werden weergegeven. Belangstelling mocht ik constateren voor de actuele onderwerpen, met name voorzover het de organisatie van de kerk betreft. Mild was het oordeel over de tekortkomingen in het leven der gemeente, hoewel op verschillende verkeerde zaken gewezen werd. Door het jeugdig élan, dat ik aantrof, kan ik zeggen dat deze avond een goede indruk op mij maakte". Zo, dat was eens een ander geluid dan we gewend zijn te horen. Klachten over de jeugd van de ene kant, schouderophalen over de kerkeraad van de andere kant, zijn dagelijkse kost. Eindelijk dan een optimistische kreet. Het doet er niet toe welke Zeeuwse gemeente met dit verheugende initiatief de kloof tussen kerkeraad en jeugd, althans gedeeltelijk, heeft weten te overbruggen het is in elk geval een voorbeeld ter navolging. Welke kerkeraad volgt Of moet in Uw gemeente de jeugd het initiatief nemen Deze belangrijke dag wordt gehouden op donderdag 1 februari 1962, in Middel burg, zo ongeveer van 10 tot 4 uur. Na dere gegevens volgen nog. Nu echter het dringende verzoek aan alle kerkeraden, om zich bij de sekretarie op de hoogte te stellen van de namen van die jongemannen, die de kans lopen om in de loop van 1962 èn in de eerste helft van 1963 in werkelijke dienst te worden opgeroepen. En om dan deze jongemannen GAPINGE. Het scribaat van de Geref. Kerk te Ga- pinge wordt vanaf heden gevoerd door P. Francke, Dorpsstraat 54 te Gapinge. BESTAAT ER ENIGE AARZELING INZAKE HET ANTWOORD OP DE VRAAG NAAR INTERCOMMUNIE EN DE UTRECHTSE KAPELDIENSTEN De voortgezette synode van Apel doorn staat voor de beantwoording van enkele belangrijke vraagstukken onder welke de bovengenoemde vraag naar de toelaatbaarheid van intercommunie en de Utrechtse kapeldiensten, die tot gemeenschappelij ke avondmaalsviering van kerkleden uit onderscheiden ker ken hebben geleid. De synode zal hier over hebben te oordelen zonder be paalde adviezen en voorstellen van de dep. ad hoe. Prof. Nauta heeft in een brief geda teerd nov. 1960 van de studentenge meenschap geduld gevraagd, „met het risico ook nog dat er van de Geref. Kerken een afwijzend antwoord komt". Zijn Hooggeleerde wijst daarbij op het gevaar dat men bij doordrijven van deze zaak het tegendeel bereikt van wat men zegt te willen bereiken de op heffing van de verdeeldheid. De ervaring heeft geleerd, dat door een dergelijk handelen, dat niemand genoegzaam geduld weet te oefenen, heel gemakkelijk een nieuwe „denomi natie" ontstaat. Naast dit van wijsheid getuigend schrijven staat nu het art. van 5 jan. 1962 van prof. H. Ridderbos in hetwelk de zinsneden voorkomen betreffende de synode Zij zal zich noch door traditionalisme noch door zucht naar nieuwe dingen mogen laten leiden, maar van een principiële opvat ting uit van wat naar de uitspraak der Schrift kerkelijke handelingen cn ker kelijke verantwoordelijkheid mogen he ten, moeten beslissen. Uiteraard zou ik zeggen, zo ligt het wel. Misschien dat de studenten denken, dat ze geduld genoeg hebben gehad Je valt als jongere soms wat ongeduldig uit. Nu zou ik er op willen wijzen, dat de aanhangige zaken betreffende die intercommunie toch niet zo nieuw zijn als men wel wil doen voorkomen. Reeds in vroeger tijden rees meerma len de vraag omtrent gemeenschappe lijke avondmaalsviering met belijdende leden van verschillende kerken, hetzij dit avondmaal dan uitgeschreven werd door één kerk of door meerdere ker ken. Er was zelfs in vroeger jaren een practijk die zulk een gemeenschappe lijke avondmaalsviering beoefende. Wat deze laatste betreft, herinner ik me nog heel wel enkele felle artikelen uit het Geref. Jongelingsblad over een te Parijs gehouden avondmaal der jon gelingen, die daar in internationaal ver band waren bijéén gekomen. Tegenover zekere heer van Bommel, propagandist van het Ned. Jong. Ver bond, smeedde ds Vonkenberg hieruit een wapen ter verdediging van het goed recht van de jongelingsverenigin gen op Geref. grondslag. Trouwens Vonkenberg en avond maal te Parijs voor de christelijke jon gelingen neen, dat was niets voor hem en ik moet zeggen, dat het ook voor ons onaanvaardbaar was. Moet ik bij het bovenstaande helaas afgaan op mijn herinnering, zodat ik de juiste toedracht niet kan aantonen door verwijzing naar genoemde artike len, anders staat het als ik bladzijde 186 v.v. van de kerkelijke adviezen op sla van Dr. F. L. Rutgers, deel 2. 't Is een nogal uitvoerig advies, dat zich over ruim vijf bladzijden uitstrekt en 't gaat daarbij over de vraag mag in de kring ener conferentie het avond maal bediend worden Aanleiding tot deze vraag is geweest het feit, dat men tot besluit van een op Java te Jogja gehouden zendingscon ferentie een gemeenschappelijk avond maal zou houden. „Nu zijn er", aldus prof. Rutgers, „die menen, dat de vie ring van het heilig avondmaal eigenlijk in het geheel geen kerkelijk karakter draagt, en dat de bediening kan ge schieden in elke kring, die op algemeen christelijke grondslag samenkomt terwijl voorts de deelname aan eens ieders consciëntie wordt overgelaten". Dan vervolgt de Hoogleraar „Natuur lijk kunnen mensen van Geref. geloofs overtuiging daaraan niet meedoen. In Nederland niet en nog veel minder op Java." Er staan nog vele goede opmerkin gen meer in dit kerkrechtelijk advies van oude datum, die de overweging op heden ten volle waard zijn. Mijn be doeling is ook volstrekt niet hier uit spraak te doen alleen al omdat hier een veelheid van vragen aan de orde ko men, die zeker in een kerkbode-artikel niet voor behandeling vatbaar zijn. Wel wilde ik wijzen op twee zaken ten eerste dat de opgemelde vragen niet nieuw zijn en ten tweede dat er zekere aarzeling aanwezig is, zowel bij bovenbedoelde dep. als bij de kerkelijke pers, die er zich dan ook zo goed als niet over heeft uitgesproken. De zaken liggen blijkbaar niet zo heel eenvoudig als men soms denktof ze worden on nodig ingewikkeld gemaakt, terwijl ze toch wel weer eenvoudig zouden kun nen blijken te zijn. Laat ik het maar even zo stellen dat men verschillende avondmaalsviering kent. Men heeft het gewone avondmaal, zoals elke kerk dat kent met toelating van belijdende lid maten en eventuele gasten. Bij dit laatste ook wel een vast gast recht van een gast-lid uit een andere kerk. Dan noemt men het oecumenisch avondmaal door onderscheiden kerken in samenwerking uitgeschreven. Hier toe zijn dan de leden dier kerken ge rechtigd, ofschoon niet bepaald geroe pen. Voorts het z.g. open avondmaal waar ieder die het zint aan deel mag nemen. En tenslotte het studenten- avondmaal. Ik kan me voorstellen, dat CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Ytsma, Voorber. H. Av. 2.30 uur Ds. Van Til, Zondag 19. 5 uur Ds. Vlaardingerbroek. (Noorderkerk) 9.30 uur Ds. Van Til, Zondag 19. 5 uur Ds. Ytsma. (Nederlandse Hervormde Kerk, 't Zand) 8.45 uur Ds. Koning te Oud-Vossemeer, Voorber. H. Av. Collecte Theol. Fac. V.U. Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 uur geen dienst. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Bohlmeijer. Domburg 9.30 uur Ds. Van Heesen, 2.30 uur Ds. Boonstra. Gapinge 9.30 en 2 uur Ds. Boot, Bed. H. Av. en Dankz. Grijpskerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Vlaardingerbroek. Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout. Meliskerke 11 en 4 uur Ds. Van Heesen, Bed. H. Av. en Dankz. Oostkapelle 9.30 en 2.30 uur Ds. Gommer, Bed. H. Av. en Dankz. Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe. St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. Koning. Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Brederveld, Bed. H. Av. en Dankz. Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk. In beide diensten Bed. H. Av., namiddag Dankz. H. Av. Vlissingen 9.30 en 5uur Ds. Homburg. Voormiddag Voorber. H. Av. Vrouwenpolder 10 uur Ds. Verschoor, 7 uur Cand. Van Eijk te Emmen. Westkapelle 10 uur Ds. Boonstra, 2.30 u. Ds. Homburg CLASSIS AXEL. Aardenburg 10 en 3 uur Ds. De Vries. Axel 10 en 3 uur Ds. Van Leeuwen. Breskens 10 en 3 uur Ds. Grafe, Bed. H. Av. en Dankz. Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek. Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Van Bottenburg. Bed. H. Av. en Dankz. Terneuzen 9.30 en 3 uur Ds. Van Hattem, Bed. H. Av. en Dankz. Oostburg 10 en 2.30 uur Ds. Van Mechelen. Sas van Gent (zaaltje Nederlands Hervormde Kerk) 7 uur Ds. Van Hattem. Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Den Boer. Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Den Boeft te Groningen. CLASSIS GOES. Baarland 10 en 2.30 uur Borssele 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen, Voorb. H. Av. Colijnsplaat 10 en 2.30 uur Cand. Slomp te Baarn, Voorber. H. Av. Driewegen 9.30 en 2 uur Ds. Kats. Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds. Van Aller. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Koers te den Haag. 5 uur Ds. Jansen, Zondag 13a. (Oosterkerk) 9.15 uur Ds. Jansen. 5 uur Ds. Koers, Zondag 13b. Collecte voor de Theol. Fac. V.U. 's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. De Craene. Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Heiner. Kamperland 9.30 en 2.30 uur Ds. Radder. Kapelle 10 en 2.30 uur Ds. Van der Leek. Bed. H. Av. en Dankz. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Koolstra. Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Oegema. Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Goedendorp. Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. Pontier te Honseler- dijk, Bed. H. Av. en Dankz. Wissenkerke Ds. v. d. Heiden. Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. Mintjes. Yerseke 9.30 en 2.30 uur Ds. Booy. Bed. H. Av. en Dankz. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Haverkamp. Bergen op Zoom 9.30 en 5 uur Ds. Van der Stoel. Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 4 uur Ds. Pontier te Vlissingen. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Fidder. Oud-Vossemeer 10 en 2.30 uur Ds. Snel, Nieuwveen. Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. Van Egmond Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Cand. Van Eijk te Emmen Tholen 10 en 5 uur Ds. Van Egmond. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel. Bed. H. Av. en Dankz. Bruinisse 9 en 3 uur Haamstede 10 en 3 uur Ds. Boerraa, Voorber. H. Av. Nieuwerkcrk 10 uur Leesdienst, 5 uur Ds. Becker. Oosterland 10 en 2.30 uur Ds. Becker. Scharendijke 10 en 2.30 u. Cand. Diermanse, den Haag Zicrikzee 10 en 5 uur Ds. Tiemersma. Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds. Huyser. Namiddag Voorber. H. Av.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1962 | | pagina 3