NIEUWS tWoeslijke karakters DOOR WATER EN VUUR KLEINE VOSSEN primair bestemd voor allen, die bij het Zendingsseminarie van onze Kerken betrokken zijn of geweest zijn. Bijv. Zendingsarbeiders en anderen, die hier hun opleiding ontvingen. Toch stelt het Zendingsseminarie dit tijdschrift graag ter beschikking aan hen, die voor de inhoud geïnteresseerd zijn. We geloven, dat dit een zeer goede gedachte is, en dat vele Zendingscommissies hiervan een dankbaar gebruik zullen maken. Wij willen dan ook niet nalaten om deze commissies en anderen, die in het werk van de Zending onzer kerken ge ïnteresseerd zijn, op te wekken een abonnement op ,,De Reflector" te ne men. De kosten behoeven allerminst een bezwaar te zijn, namelijk 1,50 per jaar. U krijgt de drie exemplaren, die jaarlijks verschijnen bij U thuis, door overschrijving van dit bedrag op giro 215.600 t.n.v. het Zendingscentrum te Baarn, met vermelding ,,De Reflector". Dit waren dan de restanten, die van vorig jaar waren overgebleven, U ziet, er is voor een ieder iets bij. Doet Uw voordeel. v. H. De lucht zit vol wensen, verlangens, verzuchtingen. Het is echter de vraag, van welke aard deze wensen zijn wat we verlangen Als je de veelsoortige begeerten op haar gehalte kon wegen, dan zouden er vele te licht bevonden worden. Ons hart staat wagenwijd open voor veel begeerlijks gezondheid, welvaart, voorspoed, opgang of als we wat ouder worden verlangen we naar rust, een goede oude dag. En dit alles mag ook worden begeerd, want 't zijn al zegeningen van God. Evenwel moet 't onze hoogste wens zijn om ons leven, onze gezondheid, onze voorspoed, onze goede oude dag te gebruiken in de dienst des Heren. En dat zegt nog al wat! Onze harten moeten allereerst open staan voor het Woord, dat van uur tot uur ons leven dient te beheersen. Wil len we onze verlangens zien vervuld, dan moeten we allereerst luisteren naar wat God van ons wenst en die wensen van God komen allermeest tot ons door wat onze naaste van ons verlangt. Wie de poort naar de hemel geopend wenst te zien, kan onmogelijk de poort voor de naaste gesloten houden. Dit zegt de Here uitdrukkelijk in Zijn Woord ,,Wie zijn oor toestopt voor de roep der armen, zal zelf ook roe pen, maar niet verhoord worden". Wie zijn hart toesluit voor de nood van zijn broeder of zuster, vindt geen verhoor bij Hem, Die ons die broeder of zuster op onze weg plaatst. Het is gemakkelijk te „zeggen", dat we God liefhebben, maar dat moet aan de dag treden door de liefde tot de naaste. En er zijn wat noodkreten, roepstem- men-om-hulp, die dagelijks tot ons doorklinken De roep van een alleen wonende weduwe, ach, 't is maar een moeilijk schepsel, een lastig portret, maar het is een medemens, die behoef te heeft aan begrip, behoefte heeft aan veel geduldige toegenegenheid. Daar is de roep van een gevallene, een ake lige vent misschien, een moordkerel, maar toch, het is een mens met een hart, dat schreeuwt om vertrouwelijk heid en een-willen-verstaan van de oor zaken van zijn misgreep. Nee, je behoeft niet naar Kongo, naar West- of Oost-Berlijn, naar de vluchtelingenkampen om noodkreten te beluisteren er zijn zoveel mensen-in- nood vlak bij ons. En in die verlangens en wensen komt de Here tot ons, spreekt God tot ons, en wee onzer, als we ons hart er voor toesluitendan sluit de Here ook Zijn oor voor onze smekingen. Bid en ge zult ontvangen, ja, maar dan ook al wat ge wilt, dat U de men sen zouden doen, doet gij hun ook alzo! Onze hoogste wens voor 't nieuwe jaar moet steeds meer worden, dat we ons hart open zetten voor wat God van ons wenst en die wensen worden geuit door onze naaste-in-nood, in moeite, in zorg, in afdwaling. Daarom luidt hetzoek eerst 't Ko ninkrijk Gods en zijn gerechtigheid en al 't andere komt terechtStaat ons oor open voor de naaste, dan staat 't oor God open voor ons Uit het oude-Vossenland. P.S. ,,'t Zeeuwse zonnetje" ging in de trieste decembermaand niet onder. Zie maar M. te K. 25,—; N.N. te G. 10,—; Mevr. L. T. te St. L. 2,50Diaconie Veere 25,D. te H. 5,v. W. te Z. ƒ10,H. te S. ƒ5,uit coll. M'burg 2,50 K. te M. 2,50 N.N. te St. L. 5,— v. W. te B. 2,50 Kerst avond te Westkapelle 15,50 M. te G. 10,S. te S. 10,Gez. Zb. te Kamperland 10,Reeds zes diaconieën kwamen over de DonauNieuwdorp, Grijpskerke, Arnemuiden, Sint Laurens, Meliskerke en Veere. Alle milde lichtge- vers vriendelijk dank 't Lichtnummer is nog steeds 220659 van Ds. A. Koning, Oud-Vossemeer. UIT DE KERNEN Beroepen te Rhoon: J. Vlaardingerbroek te Grijpskerke (Zld.) te Heerjansdam P. van Oosterhoudt te Krabbendam te Katwijk aan Zee (vac. E. I. F. Nawijn): E. H. Nagel te Brussel te Mechelen (België): P. Gilhuis, kand. te Amsterdam te Winterswijk (vac. J. E. Hendriks): J. A. van Netten te Grootegast te Schildwolde en te Vries (Dr.): G. den Heeten, kand. te Rotterdam te Oos terend op Texel: P. van Oosterhoudt te Krabbendam. Aangenomen naar HoofddorpA. C. Versluijs te Schoonhoven-Willige-Lange- rak naar Gorinchem (vac. H. Th. van Munster): J. H. van Halsema te Pernis naar Ameide (in combinatie met Lex- mond): G. J. van der Burgh te Lexmond naar Mechelen (België): P. Gilhuis, kand. te Amsterdam, die bedankte vöor Edam, Hijum-Finkum, Mildam (Fr.), Nieuwolda (Old.) en voor Schildwolde naar Klundert-MoerdijkC. van Noort, kand. te Rotterdam, die bedankte voor (vervolg op pag. 3) GEESTELIJKE VOLKSGEZONDHEID We willen allemaal het nieuwe jaar goed beginnen. Het is een typisch men selijk, zij het ook weinig christelijk verlangen. We willen zo graag eens een schone lei hebben. Ook de psychologische betekenis van de absolutie na de biecht in de R.K. kerk moet in dit verlangen gezocht worden. De christen heeft eigenlijk dit nieuwe begin op een bepaald moment niet nodig, want hij weet, dat hij voor God door Christus is gerechtvaardigd. Eveneens weet hij echter, dat hij zijn eigen zondig zijn, „zijn vlees" meeneemt, door alle hoogte punten van het leven, door alle jaarwisselingen die hij nog mag meemaken en ook door geestelijke hoogtepunten van doop, belijdenis, avondmaal etc. Hoewel we dus allemaal verdorven zijn, zijn er toch bepaalde mensen, die wij slechter vinden. We zullen het nu niet hebben over de overtreders van de algemene normen de dieven, de leugenaars, de echtbrekers, de wreedaards etc. Van de mensen, waarover we ons zullen bezinnen, kunnen we niet zeggen, dat ze een bepaalde wet hebben overtreden. We kunnen ze nergens voor aankla gen, we kunnen ze niet bestraffen, maar toch hebben we een hekel aan ze ze zijn moeilijk om mee om te gaan en daarom gaan we er niet mee om. Juist dit verergert het storende gedrag van de met een moeilijk karakter behepte mens. Hoewel een „moeilijk karakter" geen ziekte is, probeert de psychiater toch een diagnose te stellen. De juiste diagnose kan een begin zijn van een goede aanpak, waardoor we kunnen proberen de moeilijke mens weg te leiden uit zijn irriterende gedragspatroon. Zo onderscheiden we o.a. a. De querulant. De mens met een overmatig sterk gevoel voor rechtvaar digheid, een tekort aan soepel aanpassingsvermogen en te sterk egocentrisch ingesteld. Zo'n mens is in staat om voor een klein onrecht zijn hele leven te vergallen en iedereen tegen zich in te nemen. Hoe meer hij vervreemdt van zijn omgeving, hoe meer hij overtuigd raakt van het hem aangedane onrecht. b. Het hysterische karakter. Dit zijn mensen, vaak vrouwen, die het diepere, warmere gevoelscontact met hun medemensen missen, zelfs met hun naaste familie. Toch is het verlangen naar contact sterk aanwezig. Deze verlangens drijven naar bevrediging en als dat niet in de normale maatschappelijke en tussenmenselijke contacten lukt, dan ontstaat een surrogaatde mens krijgt een pijn, een angst, een loopstoornis of een andere afwijking, waarvoor geen oor zaak kan worden gevonden. Zo ontstaat een extra belangstelling van familie, buren en doktoren, die het tekort aan gevoelscontact wat compenseert. c. De perfectionist. Dit zijn hypernauwkeurige, uiterst preciese mensen, die erg veel van zich zelf vragen, maar nog meer van hun medemensen. Een krui meltje irriteert ze al en wordt aanleiding tot ruzie hun kinderen moeten zich als oude dametjes en heertjes gedragen hun ondergeschikten moeten als ro botten werken. Een perfectionist kent geen soepelheid en kan niet rekening houden met de omstandigheden. Het moet altijd helemaal volgens de regels en omdat dat nooit kan is hij nooit tevreden en gelukkig. d. De absolutist. De man van zwart en wit, van ik en jij, de grootindustriëel en de dictator. Als hij verder nobele karaktertrekken heeft, dan kan het heel goed gaan, maar hoedt U voor hem als motieven en doelstellingen niet zuiver zijn. Een echt gesprek is met deze mensen niet mogelijk, hoogstens een pole miek. In het kerkelijk leven kan dit type, vooral ajs er nog perfectionistische trekken bij komen, gemakkelijk in de richting van een kerkscheuring drijven. e. Tenslotte is er nog een type mensen, waar de wetenschap ook geen fraaie naam voor heeft. Ik denk aan de mens, waarbij een aantal ondeugden zoals egoïsme, jaloersheid, nieuwsgierigheid en eigenwijsheid een ongewone kracht hebben. Het zijn felle, agressieve mensen, meestal vrouwen, waarbij zich haatgevoelens ontwikkelen tegen één of meerdere medemensen. Door roddelen, verdachtmakingen, plagerijen, met een onvoorstelbaar geduld volgehouden, kan het leven van hun slachtoffers zo moeilijk worden, dat er niet veel anders op zit dan te verhuizen. Het ergste is, dat deze mensen er in slagen om een groot deel van hun omgeving mee te slepen in hun slechte gewoonten, waardoor het slachtoffer van alle zijden wordt belaagd. Bijna steeds vindt men bij dergelijke dorps- of groepsconflicten één schuldige, die al het kwaad heeft opgerakeld. Wat doen we nu met deze „moeilijke karakters" in onze omgeving Zoals reeds gezegd, indien ze uit de gemeenschap worden gestoten, verdubbelen zij hun inspanning om onrust te zaaien. Moeten we ze dan zo maar blijven aan vaarden Nee, ze zijn zeker net zo te veroordelen als een dief, een fraudeur, een oplichter. We moeten trachten het kwaad te isoleren, maar de mens er achter vast te houden. Het ergste is, als een „moeilijk karakter" volgelingen krijgt de queru- rant krijgt zijn ideeën in de krant de hysterica wordt op allerlei manieren be handeld en ondersteund de perfectionist heeft de vrijheid van haar omgeving aan banden gelegd de absolutist wordt dictator of kerkscheurder en de rodde laarster breekt de carrière van een goed mens. Blijf dus kritisch t.o.v. de woorden en daden van deze mensen, ook al passen ze wel in Uw schuitje, ook al zijn ze doorspekt met bijbelteksten. Goede en christelijke ideeën zullen nooit de belangen van een ander schaden, nooit een ander op het hart trappen. Zeg rustig en zachtmoedig wat U veroordeelt in dit „moeilijke mens", maar maak hem of haar eveneens duidelijk, dat hij er bij blijft horen, ook al moet hij iedere dag op de vingers getikt worden. Vlissingen A. J. BOOM. Vragen omtrent deze rubriek te zenden aan Ds. A. Elshout, Beatrixlaan 17, Koudekerke. I» l» t l Feuilleton door J. BRANDENBURG Een verhaal uit de bezettingstijd LXIV Hij liet haar voorgaan de vestibule in en liep met haas tige stappen de trap op naar zijn kamer, Dina in grote verwarring achterlatend. Ze bleef even in de gang staan, met de hand op haar heftig kloppend hart. Ze was bang zich in de kamer te vertonen. De volgende morgen kwam hij in de kamer groeten. Hij reikte allen de hand, maar Wim weigerde met een excuus en knikte stijf. Theo volgde zijn voorbeeld. Het vuur sloeg Rudolf Weber naar de wangen. Maar Dina gaf hem met saamgeperste lippen de hand. Hij be dankte de familie voor de vriendelijkheid, welke hij on dervonden had en wenste haar een gezegend Kerstfeest toe. Met een klein koffertje in de hand verliet hij „My Home". Wim staarde hem uit het venster na. Het pleit voor hem, dat hij tenminste niet als de rest grote koffers vol meesleept uit ons landje. Maar wie weet, wat zijn oppasser al naar het station heeft moeten brengen, voegde hij er bitter aan toe. Je had hem tenminste de hand kunnen geven, jon gens, zei De Wilde. Nóóit vader, zolang we in oorlog zijn, antwoordde Wim hardnekkig. Hij is een christen, dat maakt verschil, zei De Wilde. Wanneer straks Duitsland de vredesvoorwaarden zijn opgelegd en we weer vrij zijn, zal ik zonder rancune hem als broeder de hand drukken, eer niet. Ik geloof, dat hij anders is dan de andere moffen, maar hij draagt het Duitse uniform. De Wilde zweeg. Alles stuitte op die jongen af als op graniet. En was er veel tegen zijn standpunt in te brengen Maar De Wilde voelde weer die grote beklemming op zijn borst. Zijn jongen was te fel, hij was gejaagd en zag er slecht uit. Welke geheimen verborg hij Verder werd er in de familiekring niet meer over Ru- dolf Weber gerept en moeder was blij, dat althans ge durende de feestdagen het struikelblok uit de weg geruimd was. Ze had reeds lang verschillende voorbereidingen ge maakt om, voor zover de omstandigheden het toelieten, iets moois van deze dagen te maken. Ze vond, dat ze er ook reden toe hadden. Tot heden hadden ze betrekkelijk weinig van de oorlog te lijden gehad. Wanneer ze op andere families lette, die op zo velerlei wijze getroffen waren, konden ze niet anders zeggen, dan dat ze wonder lijk voor al die ellende gespaard waren. Wel was er de zorg en de angst geweest, vooral om Henk. Maar ook die was tot heden gespaard gebleven, niettegenstaande al diens wonderlijke avonturen. De Kerstdagen werden tot een intiem feest gemaakt, dank zij moeders zorgen en de voortreffelijke wijze waar op ze sfeer te scheppen wist. Maar toen de Kerstdagen voorbij waren, stond, vroeg in de middag, plotseling Rudolf weer op de stoep van het huis. Hij was nauwelijks vijf dagen weg geweest. Wim, die hem langs het raam zag komen, zei tot Theo: Die heeft dan wel wondergauw heimwee naar „My Home", het bevalt hem hier zeker beter dan in Duitsland. Maar toen de officier, vermagerd en bleek met een doodmoede trek om de ogen binnenkwam, begreep men, dat er iets bizonders gebeurd moest zijn. De woonwijk, waar zijn moeder haar huis had, was weg gebombareerd door de Engelse bommenwerpers, juist twee dagen vóór hij aankwam. Zijn moeder was er bij omgekomen. Hij had haar lijk nog gezien, zwaar ver minkt. Straat aan straat was verwoest. Men had zijn moeder in een massagraf bij vele andere slachtoffers ter aarde besteld Er werd na dit triest verhaal niet veel gesproken. Zwij gend werd hem de hand ter condoleantie gedrukt, waarop hij zich naar zijn kamer begaf. Theo zat met strak gelaat voor zich heen te turen. Het verhaal had hem aangegrepen. Hij staroogde naar een bepaald punt in de kamer en mompelde Precies als in Rotterdamprecies als in Rotter dam Jó, trek je het maar niet te veel aan, zei Wim, die uit ervaring wist hoe ziekelijk Theo reageren kon. Hij nam hem mee naar buiten en samen maakten ze een wandeling. Maar Theo was geheel van streek. De laatste dagen had hij dan ook weer meer dan ge noeg te verwerken gekregen. Van het schadebureau te Rotterdam had hij bericht ontvangen, dat hij een lijst moest maken van de door het bombardement vernietigde meubelen. Hieraan was hij met Wim bezig geweest. Maar hij had het potlood neergesmeten en gezegd Hoe kan ik daar lijsten van maken Het lijkt wel een sjacherzaak- je Moet ik de kleren van mijn vader verkopen Moet ik moeders linnenkast, waar ze zo trots op was verkopen? Moet ik dat allemaal opschrijven, alsof het te koop is Ik kan het niet, het maakt me gek, ik ben al gek laten ze dat rotgeld maar houdenlaten ze er een ander gelukkig mee makenik kan het niet ik wil de eigendommen van mijn ouders niet vergoed heb ben, ze kunnen het nóóit vergoeden, die schoften Toen ze die avond op hun kamer waren en zich te bed begeven hadden, fluisterde Theo Droom jij veel, Wim Soms Ik droom veel in de laatste tijd, ik heb van die nare dromen, zeg Zo Moet je niet aan denken jó, dan gaan ze van zelf over. Weet je, wat ik altijd droom Neen. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1962 | | pagina 2