NIEUWS
tWoeslijke karakters
DOOR WATER EN VUUR
KLEINE
VOSSEN
primair bestemd voor allen, die bij het
Zendingsseminarie van onze Kerken
betrokken zijn of geweest zijn. Bijv.
Zendingsarbeiders en anderen, die hier
hun opleiding ontvingen. Toch stelt het
Zendingsseminarie dit tijdschrift graag
ter beschikking aan hen, die voor de
inhoud geïnteresseerd zijn. We geloven,
dat dit een zeer goede gedachte is, en
dat vele Zendingscommissies hiervan
een dankbaar gebruik zullen maken.
Wij willen dan ook niet nalaten om
deze commissies en anderen, die in het
werk van de Zending onzer kerken ge
ïnteresseerd zijn, op te wekken een
abonnement op ,,De Reflector" te ne
men. De kosten behoeven allerminst
een bezwaar te zijn, namelijk 1,50 per
jaar. U krijgt de drie exemplaren, die
jaarlijks verschijnen bij U thuis, door
overschrijving van dit bedrag op giro
215.600 t.n.v. het Zendingscentrum te
Baarn, met vermelding ,,De Reflector".
Dit waren dan de restanten, die van
vorig jaar waren overgebleven, U ziet,
er is voor een ieder iets bij. Doet Uw
voordeel. v. H.
De lucht zit vol wensen, verlangens,
verzuchtingen. Het is echter de vraag,
van welke aard deze wensen zijn wat
we verlangen Als je de veelsoortige
begeerten op haar gehalte kon wegen,
dan zouden er vele te licht bevonden
worden.
Ons hart staat wagenwijd open voor
veel begeerlijks gezondheid, welvaart,
voorspoed, opgang of als we wat
ouder worden verlangen we naar rust,
een goede oude dag. En dit alles mag
ook worden begeerd, want 't zijn al
zegeningen van God. Evenwel moet 't
onze hoogste wens zijn om ons leven,
onze gezondheid, onze voorspoed, onze
goede oude dag te gebruiken in de
dienst des Heren. En dat zegt nog al
wat!
Onze harten moeten allereerst open
staan voor het Woord, dat van uur tot
uur ons leven dient te beheersen. Wil
len we onze verlangens zien vervuld,
dan moeten we allereerst luisteren naar
wat God van ons wenst en die wensen
van God komen allermeest tot ons door
wat onze naaste van ons verlangt.
Wie de poort naar de hemel geopend
wenst te zien, kan onmogelijk de poort
voor de naaste gesloten houden. Dit
zegt de Here uitdrukkelijk in Zijn
Woord ,,Wie zijn oor toestopt voor
de roep der armen, zal zelf ook roe
pen, maar niet verhoord worden".
Wie zijn hart toesluit voor de nood
van zijn broeder of zuster, vindt geen
verhoor bij Hem, Die ons die broeder
of zuster op onze weg plaatst.
Het is gemakkelijk te „zeggen", dat
we God liefhebben, maar dat moet aan
de dag treden door de liefde tot de
naaste.
En er zijn wat noodkreten, roepstem-
men-om-hulp, die dagelijks tot ons
doorklinken De roep van een alleen
wonende weduwe, ach, 't is maar een
moeilijk schepsel, een lastig portret,
maar het is een medemens, die behoef
te heeft aan begrip, behoefte heeft aan
veel geduldige toegenegenheid. Daar
is de roep van een gevallene, een ake
lige vent misschien, een moordkerel,
maar toch, het is een mens met een
hart, dat schreeuwt om vertrouwelijk
heid en een-willen-verstaan van de oor
zaken van zijn misgreep.
Nee, je behoeft niet naar Kongo,
naar West- of Oost-Berlijn, naar de
vluchtelingenkampen om noodkreten te
beluisteren er zijn zoveel mensen-in-
nood vlak bij ons. En in die verlangens
en wensen komt de Here tot ons,
spreekt God tot ons, en wee onzer, als
we ons hart er voor toesluitendan
sluit de Here ook Zijn oor voor onze
smekingen.
Bid en ge zult ontvangen, ja, maar
dan ook al wat ge wilt, dat U de men
sen zouden doen, doet gij hun ook alzo!
Onze hoogste wens voor 't nieuwe
jaar moet steeds meer worden, dat we
ons hart open zetten voor wat God van
ons wenst en die wensen worden geuit
door onze naaste-in-nood, in moeite, in
zorg, in afdwaling.
Daarom luidt hetzoek eerst 't Ko
ninkrijk Gods en zijn gerechtigheid en
al 't andere komt terechtStaat ons
oor open voor de naaste, dan staat 't
oor God open voor ons
Uit het oude-Vossenland.
P.S. ,,'t Zeeuwse zonnetje" ging in de
trieste decembermaand niet onder. Zie
maar M. te K. 25,—; N.N. te G. 10,—;
Mevr. L. T. te St. L. 2,50Diaconie
Veere 25,D. te H. 5,v. W.
te Z. ƒ10,H. te S. ƒ5,uit coll.
M'burg 2,50 K. te M. 2,50 N.N. te
St. L. 5,— v. W. te B. 2,50 Kerst
avond te Westkapelle 15,50 M. te G.
10,S. te S. 10,Gez. Zb. te
Kamperland 10,Reeds zes diaconieën
kwamen over de DonauNieuwdorp,
Grijpskerke, Arnemuiden, Sint Laurens,
Meliskerke en Veere. Alle milde lichtge-
vers vriendelijk dank 't Lichtnummer is
nog steeds 220659 van Ds. A. Koning,
Oud-Vossemeer.
UIT DE
KERNEN
Beroepen te Rhoon: J. Vlaardingerbroek
te Grijpskerke (Zld.) te Heerjansdam
P. van Oosterhoudt te Krabbendam te
Katwijk aan Zee (vac. E. I. F. Nawijn):
E. H. Nagel te Brussel te Mechelen
(België): P. Gilhuis, kand. te Amsterdam
te Winterswijk (vac. J. E. Hendriks):
J. A. van Netten te Grootegast te
Schildwolde en te Vries (Dr.): G. den
Heeten, kand. te Rotterdam te Oos
terend op Texel: P. van Oosterhoudt te
Krabbendam.
Aangenomen naar HoofddorpA. C.
Versluijs te Schoonhoven-Willige-Lange-
rak naar Gorinchem (vac. H. Th. van
Munster): J. H. van Halsema te Pernis
naar Ameide (in combinatie met Lex-
mond): G. J. van der Burgh te Lexmond
naar Mechelen (België): P. Gilhuis,
kand. te Amsterdam, die bedankte vöor
Edam, Hijum-Finkum, Mildam (Fr.),
Nieuwolda (Old.) en voor Schildwolde
naar Klundert-MoerdijkC. van Noort,
kand. te Rotterdam, die bedankte voor
(vervolg op pag. 3)
GEESTELIJKE VOLKSGEZONDHEID
We willen allemaal het nieuwe jaar goed beginnen. Het is een typisch men
selijk, zij het ook weinig christelijk verlangen. We willen zo graag eens een
schone lei hebben. Ook de psychologische betekenis van de absolutie na de
biecht in de R.K. kerk moet in dit verlangen gezocht worden. De christen
heeft eigenlijk dit nieuwe begin op een bepaald moment niet nodig, want hij
weet, dat hij voor God door Christus is gerechtvaardigd. Eveneens weet hij
echter, dat hij zijn eigen zondig zijn, „zijn vlees" meeneemt, door alle hoogte
punten van het leven, door alle jaarwisselingen die hij nog mag meemaken en
ook door geestelijke hoogtepunten van doop, belijdenis, avondmaal etc.
Hoewel we dus allemaal verdorven zijn, zijn er toch bepaalde mensen, die
wij slechter vinden. We zullen het nu niet hebben over de overtreders van de
algemene normen de dieven, de leugenaars, de echtbrekers, de wreedaards etc.
Van de mensen, waarover we ons zullen bezinnen, kunnen we niet zeggen, dat
ze een bepaalde wet hebben overtreden. We kunnen ze nergens voor aankla
gen, we kunnen ze niet bestraffen, maar toch hebben we een hekel aan ze
ze zijn moeilijk om mee om te gaan en daarom gaan we er niet mee om. Juist
dit verergert het storende gedrag van de met een moeilijk karakter behepte mens.
Hoewel een „moeilijk karakter" geen ziekte is, probeert de psychiater toch
een diagnose te stellen. De juiste diagnose kan een begin zijn van een goede
aanpak, waardoor we kunnen proberen de moeilijke mens weg te leiden uit
zijn irriterende gedragspatroon. Zo onderscheiden we o.a.
a. De querulant. De mens met een overmatig sterk gevoel voor rechtvaar
digheid, een tekort aan soepel aanpassingsvermogen en te sterk egocentrisch
ingesteld. Zo'n mens is in staat om voor een klein onrecht zijn hele leven te
vergallen en iedereen tegen zich in te nemen. Hoe meer hij vervreemdt van zijn
omgeving, hoe meer hij overtuigd raakt van het hem aangedane onrecht.
b. Het hysterische karakter. Dit zijn mensen, vaak vrouwen, die het diepere,
warmere gevoelscontact met hun medemensen missen, zelfs met hun naaste
familie. Toch is het verlangen naar contact sterk aanwezig. Deze verlangens
drijven naar bevrediging en als dat niet in de normale maatschappelijke en
tussenmenselijke contacten lukt, dan ontstaat een surrogaatde mens krijgt een
pijn, een angst, een loopstoornis of een andere afwijking, waarvoor geen oor
zaak kan worden gevonden. Zo ontstaat een extra belangstelling van familie,
buren en doktoren, die het tekort aan gevoelscontact wat compenseert.
c. De perfectionist. Dit zijn hypernauwkeurige, uiterst preciese mensen, die
erg veel van zich zelf vragen, maar nog meer van hun medemensen. Een krui
meltje irriteert ze al en wordt aanleiding tot ruzie hun kinderen moeten zich
als oude dametjes en heertjes gedragen hun ondergeschikten moeten als ro
botten werken. Een perfectionist kent geen soepelheid en kan niet rekening
houden met de omstandigheden. Het moet altijd helemaal volgens de regels
en omdat dat nooit kan is hij nooit tevreden en gelukkig.
d. De absolutist. De man van zwart en wit, van ik en jij, de grootindustriëel
en de dictator. Als hij verder nobele karaktertrekken heeft, dan kan het heel
goed gaan, maar hoedt U voor hem als motieven en doelstellingen niet zuiver
zijn. Een echt gesprek is met deze mensen niet mogelijk, hoogstens een pole
miek. In het kerkelijk leven kan dit type, vooral ajs er nog perfectionistische
trekken bij komen, gemakkelijk in de richting van een kerkscheuring drijven.
e. Tenslotte is er nog een type mensen, waar de wetenschap ook geen
fraaie naam voor heeft. Ik denk aan de mens, waarbij een aantal ondeugden
zoals egoïsme, jaloersheid, nieuwsgierigheid en eigenwijsheid een ongewone
kracht hebben. Het zijn felle, agressieve mensen, meestal vrouwen, waarbij zich
haatgevoelens ontwikkelen tegen één of meerdere medemensen. Door roddelen,
verdachtmakingen, plagerijen, met een onvoorstelbaar geduld volgehouden, kan
het leven van hun slachtoffers zo moeilijk worden, dat er niet veel anders op
zit dan te verhuizen. Het ergste is, dat deze mensen er in slagen om een groot
deel van hun omgeving mee te slepen in hun slechte gewoonten, waardoor het
slachtoffer van alle zijden wordt belaagd. Bijna steeds vindt men bij dergelijke
dorps- of groepsconflicten één schuldige, die al het kwaad heeft opgerakeld.
Wat doen we nu met deze „moeilijke karakters" in onze omgeving Zoals
reeds gezegd, indien ze uit de gemeenschap worden gestoten, verdubbelen zij
hun inspanning om onrust te zaaien. Moeten we ze dan zo maar blijven aan
vaarden Nee, ze zijn zeker net zo te veroordelen als een dief, een fraudeur,
een oplichter.
We moeten trachten het kwaad te isoleren, maar de mens er achter vast te
houden. Het ergste is, als een „moeilijk karakter" volgelingen krijgt de queru-
rant krijgt zijn ideeën in de krant de hysterica wordt op allerlei manieren be
handeld en ondersteund de perfectionist heeft de vrijheid van haar omgeving
aan banden gelegd de absolutist wordt dictator of kerkscheurder en de rodde
laarster breekt de carrière van een goed mens.
Blijf dus kritisch t.o.v. de woorden en daden van deze mensen, ook al passen
ze wel in Uw schuitje, ook al zijn ze doorspekt met bijbelteksten. Goede en
christelijke ideeën zullen nooit de belangen van een ander schaden, nooit een
ander op het hart trappen. Zeg rustig en zachtmoedig wat U veroordeelt in dit
„moeilijke mens", maar maak hem of haar eveneens duidelijk, dat hij er bij blijft
horen, ook al moet hij iedere dag op de vingers getikt worden.
Vlissingen
A. J. BOOM.
Vragen omtrent deze rubriek te zenden aan Ds. A. Elshout, Beatrixlaan 17,
Koudekerke.
I»
l»
t
l
Feuilleton
door
J. BRANDENBURG
Een verhaal uit de bezettingstijd
LXIV
Hij liet haar voorgaan de vestibule in en liep met haas
tige stappen de trap op naar zijn kamer, Dina in grote
verwarring achterlatend.
Ze bleef even in de gang staan, met de hand op haar
heftig kloppend hart. Ze was bang zich in de kamer te
vertonen.
De volgende morgen kwam hij in de kamer groeten.
Hij reikte allen de hand, maar Wim weigerde met een
excuus en knikte stijf. Theo volgde zijn voorbeeld.
Het vuur sloeg Rudolf Weber naar de wangen. Maar
Dina gaf hem met saamgeperste lippen de hand. Hij be
dankte de familie voor de vriendelijkheid, welke hij on
dervonden had en wenste haar een gezegend Kerstfeest
toe. Met een klein koffertje in de hand verliet hij „My
Home".
Wim staarde hem uit het venster na.
Het pleit voor hem, dat hij tenminste niet als de
rest grote koffers vol meesleept uit ons landje. Maar wie
weet, wat zijn oppasser al naar het station heeft moeten
brengen, voegde hij er bitter aan toe.
Je had hem tenminste de hand kunnen geven, jon
gens, zei De Wilde.
Nóóit vader, zolang we in oorlog zijn, antwoordde
Wim hardnekkig.
Hij is een christen, dat maakt verschil, zei De Wilde.
Wanneer straks Duitsland de vredesvoorwaarden
zijn opgelegd en we weer vrij zijn, zal ik zonder rancune
hem als broeder de hand drukken, eer niet. Ik geloof, dat
hij anders is dan de andere moffen, maar hij draagt het
Duitse uniform.
De Wilde zweeg.
Alles stuitte op die jongen af als op graniet. En was
er veel tegen zijn standpunt in te brengen
Maar De Wilde voelde weer die grote beklemming op
zijn borst. Zijn jongen was te fel, hij was gejaagd en zag
er slecht uit. Welke geheimen verborg hij
Verder werd er in de familiekring niet meer over Ru-
dolf Weber gerept en moeder was blij, dat althans ge
durende de feestdagen het struikelblok uit de weg geruimd
was.
Ze had reeds lang verschillende voorbereidingen ge
maakt om, voor zover de omstandigheden het toelieten,
iets moois van deze dagen te maken. Ze vond, dat ze er
ook reden toe hadden. Tot heden hadden ze betrekkelijk
weinig van de oorlog te lijden gehad. Wanneer ze op
andere families lette, die op zo velerlei wijze getroffen
waren, konden ze niet anders zeggen, dan dat ze wonder
lijk voor al die ellende gespaard waren. Wel was er de
zorg en de angst geweest, vooral om Henk. Maar ook
die was tot heden gespaard gebleven, niettegenstaande al
diens wonderlijke avonturen.
De Kerstdagen werden tot een intiem feest gemaakt,
dank zij moeders zorgen en de voortreffelijke wijze waar
op ze sfeer te scheppen wist.
Maar toen de Kerstdagen voorbij waren, stond, vroeg
in de middag, plotseling Rudolf weer op de stoep van het
huis. Hij was nauwelijks vijf dagen weg geweest.
Wim, die hem langs het raam zag komen, zei tot Theo:
Die heeft dan wel wondergauw heimwee naar „My
Home", het bevalt hem hier zeker beter dan in Duitsland.
Maar toen de officier, vermagerd en bleek met een
doodmoede trek om de ogen binnenkwam, begreep men,
dat er iets bizonders gebeurd moest zijn.
De woonwijk, waar zijn moeder haar huis had, was
weg gebombareerd door de Engelse bommenwerpers, juist
twee dagen vóór hij aankwam. Zijn moeder was er bij
omgekomen. Hij had haar lijk nog gezien, zwaar ver
minkt. Straat aan straat was verwoest. Men had zijn
moeder in een massagraf bij vele andere slachtoffers ter
aarde besteld
Er werd na dit triest verhaal niet veel gesproken. Zwij
gend werd hem de hand ter condoleantie gedrukt, waarop
hij zich naar zijn kamer begaf.
Theo zat met strak gelaat voor zich heen te turen. Het
verhaal had hem aangegrepen. Hij staroogde naar een
bepaald punt in de kamer en mompelde
Precies als in Rotterdamprecies als in Rotter
dam
Jó, trek je het maar niet te veel aan, zei Wim, die
uit ervaring wist hoe ziekelijk Theo reageren kon.
Hij nam hem mee naar buiten en samen maakten ze een
wandeling.
Maar Theo was geheel van streek.
De laatste dagen had hij dan ook weer meer dan ge
noeg te verwerken gekregen. Van het schadebureau te
Rotterdam had hij bericht ontvangen, dat hij een lijst
moest maken van de door het bombardement vernietigde
meubelen. Hieraan was hij met Wim bezig geweest. Maar
hij had het potlood neergesmeten en gezegd Hoe kan
ik daar lijsten van maken Het lijkt wel een sjacherzaak-
je Moet ik de kleren van mijn vader verkopen Moet
ik moeders linnenkast, waar ze zo trots op was verkopen?
Moet ik dat allemaal opschrijven, alsof het te koop is
Ik kan het niet, het maakt me gek, ik ben al gek
laten ze dat rotgeld maar houdenlaten ze er een
ander gelukkig mee makenik kan het niet
ik wil de eigendommen van mijn ouders niet vergoed heb
ben, ze kunnen het nóóit vergoeden, die schoften
Toen ze die avond op hun kamer waren en zich te bed
begeven hadden, fluisterde Theo
Droom jij veel, Wim
Soms
Ik droom veel in de laatste tijd, ik heb van die nare
dromen, zeg
Zo Moet je niet aan denken jó, dan gaan ze van
zelf over.
Weet je, wat ik altijd droom
Neen.
(Wordt vervolgd)