INTERMEZZO, Een nieuw lied voor de Heer NIEUWS KNIPSELS Predikbeurten zondes# 17 december 1961 met kanttekeningen Een modern Christenjongere We moeten de onkerkelijke en randkerkelijke jeugd er weer zien bij te krijgen. We moeten hen bereiken, hoe dan ook. Hen benaderen in hun leef- en denkwereld. Wij zijn die lui vaak veel te strak en... 'k kan het me begrijpen. Dit mag niet en dat doet men niet bij ons. Zo schrik je deze jeugd af. Laten we daarom de zaak moderner aanpakken. Met het zin gen van 't modern religieuze lied, zoals dat op 't ogenblik door heel wat jonge lui in 't Evangelisatiewerk gedaan wordt, zijn we op de goede weg. Naar jazz luistert bijna iedere jongen, elk meisje. Daarom, op moderne wijzen getuigen van onze Heer Achter deze opmerkingen voel je het verlangen om die ander te bereiken. Je weet wel, die jonge vent schuin over, met z'n onverschillige houding en 'n ge zicht van: 'k lap heel de boel aan m'n laars. Of die kantoorjuffrouw met 'r lege ogen. En hoeveel mensen lopen er niet rond met lege harten Ik wil zingen van mijn Heiland, van Zijn liefde zonder peil Zingende zusjes en andere jongeren brengen met groot enthousiasme het Evangeliewoord en... ze bereiken duizenden andere jongeren. Het geestelijk lied wordt gespeeld en gezongen in de stijl van de huidige teenager-songs. En dit lied dóét het Tenminste... een déél van de jeugd is er weg van. Maar, laatst las ik een ver slag over een machtig opgezette gereformeerde jeugd-kerkdienst. Een zang groep zong en musiceerde als levensblije overtuigd belijdende zangers. En toch, de moderne vorm, de trompetsolo's met een zeker dansrytme, werkten eerder afstotend dan dat men hier blij mee was. Hoe zit dat nu Passen Evangelie lied en jazzmelodie toch niet bij elkaar Heeft de inhoud van een lied iets met de vorm waarin het gebracht wordt, te maken? Is eerbied een ouderwets begrip? Over de inhoud van 't moderne lied gesproken. Is die eigenlijk wel zo mo dern Nee, begrijp me goed. Ik wil het werk van onze zingend getuigende jon geren niet afbreken. Dat wij allen zulke enthousiaste zangers en belijders wa ren Maar wat zullen we zingen en belijden Veel van die zgn. modern reli gieuze verzen zijn opwekkingsliederen, die vooral spreken over 't eigen zieleheil, vaak heel vroom en innig piëtistisch zou je 't kunnen noemen. En dat pië tisme is bepaald geen modern verschijnsel Waar blijft het nieuwe loflied voor de Heer. Die zo machtig is dat Hij heel deze waanzinnige wereld in Zijn hand houdt. Die om Christus' wil jouw en mijn Vader wil zijn. En van die ander. Heeft de kérk dan geen nieuw lied Je denktIn de kerk -daar blijft im mers alles bij het oude. Nee, daar gaat geen stimulans van uit. Immers, wil men daar alleen al een nieuwe psalmberijming invoeren, dan gaat er eerst landelijk en later plaatselijk, grote onenigheid aan vooraf. (In hoeveel van onze Zeeuwse kerken zou men al de proeve van een nieuwe Psalmberijming" proberen - Weet je wat echter vreemd is Dat ook heel wat van onze jongelui van een nieuw lied voor de Heer -in de kerk niets moeten hebben. Toch is er op dit gebied wel iets aan de gang Frits Mehrtens klopt in z'n boekje ,,Kerk en muziek" op de veelal verstarde muzikale kerkdeuren. Wel eens gehoord van de bundel ,.Wij moeten Gode zingen," uitgegeven door de v. Leeuwenstich ting Wie ..Jong Gereformeerd" leest kan hierin elke maand een nieuw lied aantreffen. En in ,,Goed gestemd", een uitgave van de Herv. Jeugdraad, staan heel wat goede verantwoorde liederen. Het nieuwe lied is er dus wel. Als wij ons maar de moeite getroosten het op te zoeken èn te gaan zingen. Dit zingen maakt je zelf en de ander rijker. Zou het mogelijk zijn dat via de jeugd het nieuwe lied in onze kerken gaat klinken. En dat die jeugd ook met dit lied gaat getuigen van haar Heer Zingt den Here een nieuw lied. zingt den Here, gij, gij ganse aarde. Zingt den Here, prijst Zijn naam, boodschapt Zijn heil van dag tot dag Eventuele correspondentie te richten aan Redactie Intermezzo, De Ruyterstraat 61, Middelburg. gemakkelijke stoelen, hoe durven we nog te preken en woorden van Paulus tot tekst kiezen, de Apostel, wiens brie ven meest in een gevangenis geschre ven zijn, de dienaar van Jezus Chris tus, die steeds in gevaar van leven ver keerde en voortdurend in behoeftige omstandigheden zijn werk moest doen. En dan te schrijven „we hebben al tijd goede moed" en ,,moet er geroemd worden, dan zal ik van mijn zwakheid roemen". Wat zal die Paulus gepredikt hebben met volle overgave aan Zijn Here en Meester, alles dragend, alles duldend om Christus' en om der gemeente wil. Och, wat zijn mijn preken dan maar een heel schraal en zwak aftreksel van deze getuigenissen van deze man Gods, wiens naam we ieder ogenblik op de lippen hebben, laat staan het Woord der Waarheid van onze Here Jezus Christus zelf. Ik zou die Hongaarse predikanten nu wel eens willen horen preken, zij, die alle gerief, alle weelde, alle luxe, alle bescherming, laat staan een goed tractement met emeritaatsvoorzienin- gen, moeten missen. Wat zullen die preken gemaakt zijn onder hoge druk, maar dan ook van 't meest zuivere gehalte zijn, vol van overgave aan hun Zender, vol van ge loof en vreugde, dat ze in gemeenschap met Christus het kruis der verdrukking mogen dragen. Hoe kan ik me soms schamen, als ik al terugdeins voor wat critiek, voor wat onhebbelijkheid, wat in de verste verte nog niet riekt naar 't kruis. Hoe kan ik me schamen om te preken over de woorden van Jezus over het volgen van Hem, waarbij de vossen en de vogels er nog beter aan toe zijn, dan Hij en Zijn volgers. Straks hebben we weer te preken over de komst van Jezus in deze wereld in 't kleed van uiterste armoede, gebo ren in een stal. We kunnen daar heel dierbaar over preken, maar kon Paulus er niet oneindig beter over preken in de gevangenis, dan wij in onze welge- stoffeerde pastorieën Kan onze vernederde Heiland, wij zend naar mijn woning, wel zeggen daar woont een volgeling van Mij Dat zou Hij, geloof ik, beter kunnen zeggen van onze Hongaarse collega's, die wij wel niet benijden om hun druk en lijden, maar wel om de kroon, die hun wacht. Uit het oude-Vossenland. P.S. Wat is 't heerlijk „iets" te „mo gen" doen tot enige leniging van 't Hon gaarse leed der christenen aldaar. Wat was Paulus blij, wanneer men aan hem gedacht in zijn nood. Phil. 4:10. Een paar lichtstraaltjes en een lichtbun del uit m'n oude trouwe gemeente De W. te M. 5,De F. te Sch. 5,fa miliefeestje te St. L. 6,Diaconie St. Laurens 25,uit coll. M'burg 2,50 uit coll. Oud-Vossemeer 2,50. 't Giro nummer van ,,'t Zeeuwse zonnetje" is nog steeds 220659 Ds. A. Koning, Oud-Vosse- UIT DE KERNEN Tweetal te Schildwolde P. Gilhuis, kand. te Amsterdam en G. den Heeten, idem te Rotterdam te ErmeloN. H. Heiner te Heinkenszand en J. Vlaardinger- broek te Grijpskerke. Beroepen te Rotterdam (Kralingen) (vac. E. Pijlman): J. Ytsma te Middelburg te Palmerston North (Nieuw Zeeland): C. Zwaan te Lobith te Schildwolde P. Gilhuis, kand. te Amsterdam te Hoofddorp Z. C. Versluijs te Schoon- hoven-Willige-Langerak te Oosternij- kerk C. van Noort, kand. te Rotterdam te Hijum-Finkum en te Nieuwolda (Old.): P. Gilhuis, kand. te Amsterdam te Gorinchem (vac. H. Th. van Munster): J. H. van Halsema te Pernis te Bruinis- se G. den Heeten, kand. te Rotterdam. Aangenomen naar Kampen (vac. W. H. Melles): G. Heijerman te Nijverdal naar Rotterdam-Hillegersberg (vac. E. A. van Es): J. van Reeven te Utrecht-Zuid naar LemmerJ. de Lange te Haar lemmermeer Oostzijde Bedankt voor Dokkum (vac. H. Hogen- huis): P. A. Bohlmeijer te Oost- en West- Souburg voor Drachten (vac. B. van Ocveren): G. Heijerman te Nijverdal voor Zuid-Beijerland A. J. de Bakker te Beetgum voor Amsterdam (vac. G. R. Visser): Joh. Lever te Vlaardingen voor Rotterdam-Lombardijen Joh. Heule te Rotterdam-Zuid 11 voor Klaziena- veen (vac. M. N. de Wolf): J. Wolven te Urk voor Vinkeveen G. J. van der Burgh te Lexmond voor Vianen H. Boswijk, kand. te 't Harde. CURSUS IN ERFZONDE „Kerknieuws" vermeldde onlangs hoe in Ridderkerk een kleuterschool van de Geref. Gemeenten geopend werd, bij welke opening de predikant ds. Bosschaart, uiting gaf aan zijn blijd schap, dat er nu een kleuterschool is, waar niet geleerd zal worden, dat de kinderen lammetjes van de Goede Her der zijn, doch dat ze in zonden ontvan gen zijn en moeten wedergeboren wor den. De kanttekening bij dit bericht ont lenen wij aan „Jong Gereformeerd", waarin ds. Lammens het volgende er van zei „In Ridderkerk krijgen hummeltjes van 5 en 6 jaar dus een cursus in erfzonde en wedergeboorte, terwijl de Here Je zus de kinderen de handen oplegde, ze zegende en tot hen sprakVan jullie is het Rijk van mijn Vader Nu, mijn peuters nooit en te nimmer naar zo'n schooltje, al wordt wat men daar do ceert in sommige streken van ons land dan ook gezien als het summum van gereformeerd. En naar kerken met of zonder 3 Formulieren die dit met blijdschap verkondigen, steken wij oecumenisch geen pink uit. Wél wil len we voor zulke arme kinderen bid den tot de Goede HerderNeem hen CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Van Heesen 2.30 uur Ds. Ytsma, Zondag 18. 5 uur Ds. Van Til. (Noorderkerk) 9.30 uur Ds. Ytsma, Zondag 18. 5 uur Ds. Vlaardingerbroek. (Nederlandse Hervormde Kerk, 't Zand) 8.45 uur Ds. Van Til. Collecte Geref. Gezinsverzorging te Middelburg. Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) geen dienst. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Van der Horst te Heteren, Bed. H. Av. en Dankz. Domburg 10 uur Ds. v. d. Bom, 2.30 u. Ds. Bohlmeijer Gapinge 9.30 en 2 uur geen opgave ontvangen. Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds. Vlaardingerbroek. Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Boonstra. Meliskerke 11 en 4 uur Ds. Van Heesen. Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds. Gommer. Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe. St. Laurens 10 en 2.30 u. Ds. Bouwmeester, Rotterdam Souburg 9.30 en 2.30 uur geen opgave ontvangen. Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk. Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds. Verschoor. Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Homburg, Bed. H. Av. en Dankz. Westkapelle 10 uur Ds. Bohlmeijer, 2.30 uur Ds. v. d. Bom. CLASSIS AXEL. Aardenburg 10 en 3 uur Ds. De Vries. Axel 10 en 3 uur Ds. Van Leeuwen. Breskens 10 en 3 uur Ds. Grafe. Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek. Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Van Bottenburg. Terneuzen 10 en 3 uur Ds. Van Hattem. Oostburg 10 en 2.30 uur Ds. Visscher te Zwijndrecht. Sas van Gent (zaaltje Nederlands Hervormde Kerk) 7 uur Ds. Van Leeuwen. Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Den Boer. Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Van Otterlo te Amsterdam, Voorber. H. Av. CLASSIS GOES. Baarland 10 en 2.30 uur Ds. De Craene. Borssele 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. Kats. Colijnsplaat 10 en 2.30 uur geen opgave ontvangen. Driewegen 9.30 en 2 uur Leesdienst. Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds. Van Aller. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Kats. 5 uur Ds. Couvée te Bennekom. (Oosterkerk) 9.15 uur Ds. Couvée. 5 uur Ds. Kats, Zondag 12b. Collecte voor het tekort van „Ons Kerkblad". 's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Koolstra, Bed. H. Av. en Dankz. Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Heiner. Kamperland 9.30 en 2.30 uur Ds. Radder. Kapelle 10 en 2.30 uur Ds. Van der Leek. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen. Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Oegema. Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Goedendorp. Wemeldinge 10 en 2.30 uur Cand. Boswijk te 't Harde Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. Zelle te Leeuwarden. Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. Mintjes. Yerseke 9.30 en 2.30 uur Ds. Booy. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Haverkamp. Bergen op Zoom 9.30 en 5 uur Ds. Van der Stoel. Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 4 uur Ds. Van Egmond. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Fidder. Oud-Vossemeer 10 en 2.30 uur Ds. Koning. Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Rilland-Bath 10 en 2.30 u. Ds. Feenstra, Schevcningen Tholen 10 en 5 uur CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel. Bruinisse 9 en 3 uur Ds. v. d. Kerk te Gorkum. Haamstede 10 en 3 uur Ds. Boerma. Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Becker. Oosterland 10 en 2.30 uur Ds. Meijer, Oud-Beijerland Scharendijke 10 en 2.30 uur Zierikzee 10 en 5 uur Ds. Tiemersma. Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds. Huyser. E

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1961 | | pagina 4