INTERMEZZO,
Een nieuw lied voor de Heer
NIEUWS
KNIPSELS
Predikbeurten zondes# 17 december 1961
met kanttekeningen
Een modern Christenjongere We moeten de onkerkelijke en randkerkelijke
jeugd er weer zien bij te krijgen. We moeten hen bereiken, hoe dan ook. Hen
benaderen in hun leef- en denkwereld. Wij zijn die lui vaak veel te strak en...
'k kan het me begrijpen. Dit mag niet en dat doet men niet bij ons. Zo schrik
je deze jeugd af. Laten we daarom de zaak moderner aanpakken. Met het zin
gen van 't modern religieuze lied, zoals dat op 't ogenblik door heel wat jonge
lui in 't Evangelisatiewerk gedaan wordt, zijn we op de goede weg. Naar jazz
luistert bijna iedere jongen, elk meisje. Daarom, op moderne wijzen getuigen
van onze Heer
Achter deze opmerkingen voel je het verlangen om die ander te bereiken. Je
weet wel, die jonge vent schuin over, met z'n onverschillige houding en 'n ge
zicht van: 'k lap heel de boel aan m'n laars. Of die kantoorjuffrouw met 'r lege
ogen. En hoeveel mensen lopen er niet rond met lege harten
Ik wil zingen van mijn Heiland, van Zijn liefde zonder peil Zingende
zusjes en andere jongeren brengen met groot enthousiasme het Evangeliewoord
en... ze bereiken duizenden andere jongeren. Het geestelijk lied wordt gespeeld
en gezongen in de stijl van de huidige teenager-songs. En dit lied dóét het
Tenminste... een déél van de jeugd is er weg van. Maar, laatst las ik een ver
slag over een machtig opgezette gereformeerde jeugd-kerkdienst. Een zang
groep zong en musiceerde als levensblije overtuigd belijdende zangers. En toch,
de moderne vorm, de trompetsolo's met een zeker dansrytme, werkten eerder
afstotend dan dat men hier blij mee was. Hoe zit dat nu Passen Evangelie
lied en jazzmelodie toch niet bij elkaar Heeft de inhoud van een lied iets met
de vorm waarin het gebracht wordt, te maken? Is eerbied een ouderwets begrip?
Over de inhoud van 't moderne lied gesproken. Is die eigenlijk wel zo mo
dern Nee, begrijp me goed. Ik wil het werk van onze zingend getuigende jon
geren niet afbreken. Dat wij allen zulke enthousiaste zangers en belijders wa
ren Maar wat zullen we zingen en belijden Veel van die zgn. modern reli
gieuze verzen zijn opwekkingsliederen, die vooral spreken over 't eigen zieleheil,
vaak heel vroom en innig piëtistisch zou je 't kunnen noemen. En dat pië
tisme is bepaald geen modern verschijnsel Waar blijft het nieuwe loflied
voor de Heer. Die zo machtig is dat Hij heel deze waanzinnige wereld in Zijn
hand houdt. Die om Christus' wil jouw en mijn Vader wil zijn. En van die
ander.
Heeft de kérk dan geen nieuw lied Je denktIn de kerk -daar blijft im
mers alles bij het oude. Nee, daar gaat geen stimulans van uit. Immers, wil men
daar alleen al een nieuwe psalmberijming invoeren, dan gaat er eerst landelijk
en later plaatselijk, grote onenigheid aan vooraf. (In hoeveel van onze Zeeuwse
kerken zou men al de proeve van een nieuwe Psalmberijming" proberen -
Weet je wat echter vreemd is Dat ook heel wat van onze jongelui van een
nieuw lied voor de Heer -in de kerk niets moeten hebben. Toch is er op
dit gebied wel iets aan de gang Frits Mehrtens klopt in z'n boekje ,,Kerk en
muziek" op de veelal verstarde muzikale kerkdeuren. Wel eens gehoord van
de bundel ,.Wij moeten Gode zingen," uitgegeven door de v. Leeuwenstich
ting Wie ..Jong Gereformeerd" leest kan hierin elke maand een nieuw lied
aantreffen. En in ,,Goed gestemd", een uitgave van de Herv. Jeugdraad, staan
heel wat goede verantwoorde liederen. Het nieuwe lied is er dus wel. Als wij
ons maar de moeite getroosten het op te zoeken èn te gaan zingen. Dit zingen
maakt je zelf en de ander rijker. Zou het mogelijk zijn dat via de jeugd het
nieuwe lied in onze kerken gaat klinken. En dat die jeugd ook met dit lied gaat
getuigen van haar Heer
Zingt den Here een nieuw lied. zingt den Here, gij, gij ganse aarde.
Zingt den Here, prijst Zijn naam, boodschapt Zijn heil van dag tot dag
Eventuele correspondentie te richten aan
Redactie Intermezzo, De Ruyterstraat 61, Middelburg.
gemakkelijke stoelen, hoe durven we
nog te preken en woorden van Paulus
tot tekst kiezen, de Apostel, wiens brie
ven meest in een gevangenis geschre
ven zijn, de dienaar van Jezus Chris
tus, die steeds in gevaar van leven ver
keerde en voortdurend in behoeftige
omstandigheden zijn werk moest doen.
En dan te schrijven „we hebben al
tijd goede moed" en ,,moet er geroemd
worden, dan zal ik van mijn zwakheid
roemen".
Wat zal die Paulus gepredikt hebben
met volle overgave aan Zijn Here en
Meester, alles dragend, alles duldend
om Christus' en om der gemeente wil.
Och, wat zijn mijn preken dan maar
een heel schraal en zwak aftreksel van
deze getuigenissen van deze man Gods,
wiens naam we ieder ogenblik op de
lippen hebben, laat staan het Woord
der Waarheid van onze Here Jezus
Christus zelf.
Ik zou die Hongaarse predikanten
nu wel eens willen horen preken, zij,
die alle gerief, alle weelde, alle luxe,
alle bescherming, laat staan een goed
tractement met emeritaatsvoorzienin-
gen, moeten missen.
Wat zullen die preken gemaakt zijn
onder hoge druk, maar dan ook van
't meest zuivere gehalte zijn, vol van
overgave aan hun Zender, vol van ge
loof en vreugde, dat ze in gemeenschap
met Christus het kruis der verdrukking
mogen dragen.
Hoe kan ik me soms schamen, als ik
al terugdeins voor wat critiek, voor wat
onhebbelijkheid, wat in de verste verte
nog niet riekt naar 't kruis. Hoe kan
ik me schamen om te preken over de
woorden van Jezus over het volgen van
Hem, waarbij de vossen en de vogels
er nog beter aan toe zijn, dan Hij en
Zijn volgers.
Straks hebben we weer te preken
over de komst van Jezus in deze wereld
in 't kleed van uiterste armoede, gebo
ren in een stal. We kunnen daar heel
dierbaar over preken, maar kon Paulus
er niet oneindig beter over preken in
de gevangenis, dan wij in onze welge-
stoffeerde pastorieën
Kan onze vernederde Heiland, wij
zend naar mijn woning, wel zeggen
daar woont een volgeling van Mij
Dat zou Hij, geloof ik, beter kunnen
zeggen van onze Hongaarse collega's,
die wij wel niet benijden om hun druk
en lijden, maar wel om de kroon, die
hun wacht.
Uit het oude-Vossenland.
P.S. Wat is 't heerlijk „iets" te „mo
gen" doen tot enige leniging van 't Hon
gaarse leed der christenen aldaar. Wat
was Paulus blij, wanneer men aan hem
gedacht in zijn nood. Phil. 4:10.
Een paar lichtstraaltjes en een lichtbun
del uit m'n oude trouwe gemeente De W.
te M. 5,De F. te Sch. 5,fa
miliefeestje te St. L. 6,Diaconie St.
Laurens 25,uit coll. M'burg 2,50
uit coll. Oud-Vossemeer 2,50. 't Giro
nummer van ,,'t Zeeuwse zonnetje" is nog
steeds 220659 Ds. A. Koning, Oud-Vosse-
UIT DE
KERNEN
Tweetal te Schildwolde P. Gilhuis,
kand. te Amsterdam en G. den Heeten,
idem te Rotterdam te ErmeloN. H.
Heiner te Heinkenszand en J. Vlaardinger-
broek te Grijpskerke.
Beroepen te Rotterdam (Kralingen)
(vac. E. Pijlman): J. Ytsma te Middelburg
te Palmerston North (Nieuw Zeeland):
C. Zwaan te Lobith te Schildwolde
P. Gilhuis, kand. te Amsterdam te
Hoofddorp Z. C. Versluijs te Schoon-
hoven-Willige-Langerak te Oosternij-
kerk C. van Noort, kand. te Rotterdam
te Hijum-Finkum en te Nieuwolda
(Old.): P. Gilhuis, kand. te Amsterdam
te Gorinchem (vac. H. Th. van Munster):
J. H. van Halsema te Pernis te Bruinis-
se G. den Heeten, kand. te Rotterdam.
Aangenomen naar Kampen (vac. W. H.
Melles): G. Heijerman te Nijverdal
naar Rotterdam-Hillegersberg (vac. E. A.
van Es): J. van Reeven te Utrecht-Zuid
naar LemmerJ. de Lange te Haar
lemmermeer Oostzijde
Bedankt voor Dokkum (vac. H. Hogen-
huis): P. A. Bohlmeijer te Oost- en West-
Souburg voor Drachten (vac. B. van
Ocveren): G. Heijerman te Nijverdal
voor Zuid-Beijerland A. J. de Bakker te
Beetgum voor Amsterdam (vac. G. R.
Visser): Joh. Lever te Vlaardingen
voor Rotterdam-Lombardijen Joh. Heule
te Rotterdam-Zuid 11 voor Klaziena-
veen (vac. M. N. de Wolf): J. Wolven
te Urk voor Vinkeveen G. J. van der
Burgh te Lexmond voor Vianen H.
Boswijk, kand. te 't Harde.
CURSUS IN ERFZONDE
„Kerknieuws" vermeldde onlangs
hoe in Ridderkerk een kleuterschool
van de Geref. Gemeenten geopend
werd, bij welke opening de predikant
ds. Bosschaart, uiting gaf aan zijn blijd
schap, dat er nu een kleuterschool is,
waar niet geleerd zal worden, dat de
kinderen lammetjes van de Goede Her
der zijn, doch dat ze in zonden ontvan
gen zijn en moeten wedergeboren wor
den.
De kanttekening bij dit bericht ont
lenen wij aan „Jong Gereformeerd",
waarin ds. Lammens het volgende er
van zei
„In Ridderkerk krijgen hummeltjes van
5 en 6 jaar dus een cursus in erfzonde
en wedergeboorte, terwijl de Here Je
zus de kinderen de handen oplegde, ze
zegende en tot hen sprakVan jullie
is het Rijk van mijn Vader Nu, mijn
peuters nooit en te nimmer naar zo'n
schooltje, al wordt wat men daar do
ceert in sommige streken van ons
land dan ook gezien als het summum
van gereformeerd. En naar kerken met
of zonder 3 Formulieren die dit
met blijdschap verkondigen, steken
wij oecumenisch geen pink uit. Wél wil
len we voor zulke arme kinderen bid
den tot de Goede HerderNeem hen
CLASSIS MIDDELBURG.
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Van Heesen
2.30 uur Ds. Ytsma, Zondag 18.
5 uur Ds. Van Til.
(Noorderkerk) 9.30 uur Ds. Ytsma, Zondag 18.
5 uur Ds. Vlaardingerbroek.
(Nederlandse Hervormde Kerk, 't Zand) 8.45 uur
Ds. Van Til.
Collecte Geref. Gezinsverzorging te Middelburg.
Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden)
geen dienst.
Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Van der Horst te
Heteren, Bed. H. Av. en Dankz.
Domburg 10 uur Ds. v. d. Bom, 2.30 u. Ds. Bohlmeijer
Gapinge 9.30 en 2 uur geen opgave ontvangen.
Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds. Vlaardingerbroek.
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Boonstra.
Meliskerke 11 en 4 uur Ds. Van Heesen.
Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds. Gommer.
Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe.
St. Laurens 10 en 2.30 u. Ds. Bouwmeester, Rotterdam
Souburg 9.30 en 2.30 uur geen opgave ontvangen.
Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk.
Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds. Verschoor.
Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Homburg,
Bed. H. Av. en Dankz.
Westkapelle 10 uur Ds. Bohlmeijer, 2.30 uur Ds.
v. d. Bom.
CLASSIS AXEL.
Aardenburg 10 en 3 uur Ds. De Vries.
Axel 10 en 3 uur Ds. Van Leeuwen.
Breskens 10 en 3 uur Ds. Grafe.
Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek.
Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Van Bottenburg.
Terneuzen 10 en 3 uur Ds. Van Hattem.
Oostburg 10 en 2.30 uur Ds. Visscher te Zwijndrecht.
Sas van Gent (zaaltje Nederlands Hervormde Kerk)
7 uur Ds. Van Leeuwen.
Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Den Boer.
Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Van Otterlo te Amsterdam,
Voorber. H. Av.
CLASSIS GOES.
Baarland 10 en 2.30 uur Ds. De Craene.
Borssele 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. Kats.
Colijnsplaat 10 en 2.30 uur geen opgave ontvangen.
Driewegen 9.30 en 2 uur Leesdienst.
Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds. Van Aller.
Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Kats.
5 uur Ds. Couvée te Bennekom.
(Oosterkerk) 9.15 uur Ds. Couvée.
5 uur Ds. Kats, Zondag 12b.
Collecte voor het tekort van „Ons Kerkblad".
's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Koolstra,
Bed. H. Av. en Dankz.
Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Heiner.
Kamperland 9.30 en 2.30 uur Ds. Radder.
Kapelle 10 en 2.30 uur Ds. Van der Leek.
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen.
Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Oegema.
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Goedendorp.
Wemeldinge 10 en 2.30 uur Cand. Boswijk te 't Harde
Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. Zelle te Leeuwarden.
Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. Mintjes.
Yerseke 9.30 en 2.30 uur Ds. Booy.
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Haverkamp.
Bergen op Zoom 9.30 en 5 uur Ds. Van der Stoel.
Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 4 uur Ds.
Van Egmond.
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Fidder.
Oud-Vossemeer 10 en 2.30 uur Ds. Koning.
Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur
Rilland-Bath 10 en 2.30 u. Ds. Feenstra, Schevcningen
Tholen 10 en 5 uur
CLASSIS ZIERIKZEE.
Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel.
Bruinisse 9 en 3 uur Ds. v. d. Kerk te Gorkum.
Haamstede 10 en 3 uur Ds. Boerma.
Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Becker.
Oosterland 10 en 2.30 uur Ds. Meijer, Oud-Beijerland
Scharendijke 10 en 2.30 uur
Zierikzee 10 en 5 uur Ds. Tiemersma.
Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds. Huyser.
E