eeuwóe 3Cerkbocle Officiële Berichten EEN VERHEUGEND FEIT DE WEG of EEN WEG? 17e JAARGANG No. 21 24 NOVEMBER 1961 OFFICIEEL WEEKBLAD TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redacteur: Ds. W. C. van Hattem, Herengracht 15, Terneuzen, Telefoon (0 1150) 2248 MedewerkersJ. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. D. J. Couvée, Bennekom Drs. A. Elshout, KoudekerkeDs. A. Koning, Oud-VossemeerDr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg Mej. F. A. Groot Nibbelink, Grijpskerke Mevrouw C. van Zwedenvan Alkemade, Middelburg. f Abonnementsprijs 3,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 12 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 12 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, te!. 2438 Giro no. 42280 cJ Wij verheugen ons de lezers van ons blad te kunnen meedelen, dat wij en kele Zeeuwse predikanten bereid ge vonden hebben om in de toekomst hun medewerking aan de Kerkbode te ge ven. Ds. de Craene te Baarland opent deze week de door hem toegezegde artikelenreeks over actuele vraagstuk ken met betrekking tot de kerk van Rome met een bespreking van wat Rome beoogt met het zenden van waarnemers naar de Assemblee van de Wereldraad van Kerken. We zijn dankbaar dat we in Ds. de Craene met zijn grote kennis van de rooms katho lieke kerk een medewerker aan ons blad gevonden hebben. Ds. Vlaardin- gerbroek te Grijpskerke mag ook als een specialist gelden, maar dan op een geheel ander terrein, namelijk de we reld van het Oude Testament. Hij'wil graag onze gids zijn op wandelingen door deze wereld en daarom zal in gaande januari 1962 eens per maand van zijn hand een artikel verschijnen in de serie Wandelingen in de We reld van het Oude Testament". Een andere „specialist" in onze pro vincie is Ds. de Vries te Aardenburg, die lid is van de Gereformeerde Werk groep voor Liturgie, die juist dezer dagen haar eerste lustrum vierde. Ds. de Vries heeft ons voorlopig een drie tal artikelen over dit onderwerp toe gezegd, eventueel te vermeerderen met een vierde naar aanleiding van vragen en opmerkingen, die met betrekking tot deze artikelen mochten rijzen. Dus heeft u vragen over de door Ds. de Vries behandelde materie, schroom dan niet om deze hem kenbaar te maken, hij zal er graag verder op in gaan. Naast deze drie „specialisten" zal verder als medewerker van ons blad optreden Ds. Wentsel te Brouwers haven. Geregeld verschijnen penne- vruchten van hem over actuele pro- Bladerend in verschillende papieren en tijdschriften op de oecumene be trekking hebbend, kwamen we een knipsel tegen uit het maandblad van de Nationale Raad van Kerken in de Verenigde Staten, dat waard is om hier nog eens gememoreerd te worden. Het knipsel had betrekking op een gods dienstoefening, die belegd was ter ge legenheid ,Van het tienjarig bestaan der Verenigde Naties in 1955. Deze dienst, belegd in het gigantische Cow Palace, stond onder leiding van Dr. O. Frederick Nolde uit Philadelphia, de voorzitter van de Commissie van de Kerken voor Internationale Zaken (Commission of the Churches on Inter national Affairs, CCIA), die zowel van de Wereldraad als van de Internatio nale Zendingsraad uitgaat. Natuurlijk was deze dienst niet tot één kerkelijke denominatie beperkt, wat echter min der natuurlijk was, is dat het evenmin tot één religie beperkt bleef. Het werd aangekondigd als een geloofsfestival en naast Christenen, werkten Joden, Mohammedanen, Buddhisten e.a. mede. Het artikel in National Council Outlook draagt dan ook tot titel: Op de tiende verjaardag van de V.N. baden mensen van vele geloven voor de vrede op aarde. De plaatselijke raad der kerken van San Francisco was de initiatief nemer en de commentator van de Na tionale Raad van Kerken beschrijft dit festival als symbool voor alle mensen van de eenheid van hun aspiraties en de wetenschap van hun afhankelijkheid aan een opperwezen. Hij vertelt dat de deelnemers God met verschillende na men aanriepen, tot Hem spraken in verschillende talen, maar dat de vre- desdroom in hun hart dezelfde was. En Dr. Nolde zei in zijn toespraak vooraf, dat deze samenkomst geen verraad aan het eigen geloof was. Het hoogtepunt blemen op ons eigen kerkelijk erf in de Kerkbode van de Classes Dordrecht en Barendrecht. Daar het werkterrein van Ds. Wentsel thans echter zij het onder de bescheiden benaming van „hulpdiensten" naar Zeeland ver legd is, achten wij het een verblijdend feit, dat hij ook geen „hulpdiensten" voor onze Kerkbode heeft willen wei geren. We hopen, dat de door hem toegezegde artikelen de belangstelling zullen ontvangen, die zij zeker waard zijn, en dat de Kerkbode van de Classes Dordrecht en Barendrecht ons niet met een scheef oog zal aanzien vanwege het feit, dat wij beslag op een van zijn medewerkers gelegd hebben. In ieder geval hebben wij Ds. Wentsel niet „weggekocht", zodat dus zijn stem ook in die Kerkbode wel zal blijven klinken. De komende periode hopen we U zo een rijk gevarieerde Kerkbode te kunnen aanbieden. Wellicht dat er sommigen zijn, die de variatie nog ver der doorgevoerd wensten te zien, daar zij naast de artikelen ook graag het kerknieuws van de verschillende ker ken zagen opgenomen. Ook dit is voor ons een punt van overweging geweest, wat echter gezien de oplage van de Kerkbode nog steeds niet uitvoer baar is. Wanneer alle Gereformeerde gezinnen in onze provincie zich op de Kerkbode abonneerden, dan zou bij een grotere oplage ook uitbreiding van het blad met het nieuws der Zeeuwse ker ken mogelijk zijn. Nu echter kan dit nog niet verwezenlijkt worden. In be sprekingen met de uitgever hebben wij thans een tussenweg gevonden, die hierop neerkomt, dat die kerken, die overgaan tot een collectief abonnement voor alle gezinnen in hun gemeente, hun kerknieuws in de Zeeuwse Kerk bode kunnen plaatsen. We hopen dat vele kerken van deze gelegenheid ge bruik zullen maken. v. H. van de samenkomst was wel volgens dit verslag het moment toen men ge zamenlijk een gedeelte las, dat was samengesteld uit teksten uit de heilige boeken van de zes religies, die aan dit festival deelnamen. We horen ook nog hoe dit festival werd voorbereid in commissievergaderingen, waarin de af gevaardigden van de verschillende re ligies samenkwamen en die begonnen met een korte godsdienstoefening: „Elk van deze samenkomsten begon met een korte godsdienstoefening door een af gevaardigde van één van de religies en eindigde met een gebedscirkel, waarbij men elkaar de hand gaf en in stilte bad." Blijkens heel de opzet van dit ge loofsfestival én blijkens de enthousiaste 'beschrijving daarvan in het blad van de Amerikaanse Raad van Kerken die een niet geringe plaats inneemt in de Wereldraad stonden de deel nemende christenen, ook Dr. O. F. Nolde, ook de Raad van Kerken in San Francisco, ook de Nationale Raad van Kerken in Amerika, op het stand punt dat het in al die religies, het christendom incluis, ging om de ver schillende wegen naar de ene God. Het ging om die ene God, die men met ver schillende namen noemde. Veel wegen maar één doel, veel namen maar één God. Op dit standpunt kon men een der gelijk geloofsfestival organiseren, op dit standpunt kon men een liturgie samenstellen met teksten uit de Bijbel en daarnaast de Koran, de Spreuken van Confucius, de Bhagavad-Gita en uit de Buddhistische literatuur. De ver kondiging van Jezus Christus als de Weg moet zo plaats maken voor de leer van de vele wegen en de Bijbel zinkt terug in de rij van heilige ge schriften der grote religies, op één plaats met de Koran etc. Wat men gelooft is niet meer belangrijk, als er maar geloofd wordt. Maar een christen, die zich op dit standpunt stelt, verliest tegelijkertijd alle grond voor verkon diging van het Evangelie, en wat erger is, hij tast dit Evangelie aan, dat zo uit drukkelijk zegt dat er maar één Naam onder de Hemel gegeven is waardoor wij behouden moeten worden, dat de zaligheid in geen ander is. Dat is ge beurd op het geloofsfestival in San Francisco, dat is gebeurd door de Raad van Kerken aldaar en door de Natio nale Raad van Kerken in Amerika, dat is gebeurd door Dr. O. F. Nolde en deelnemende priesters en predikanten. Het is goed om dit in herinnering te houden. Het spreekwoord zegt, dat on bekend onbemind maakt, het schijnt wat de liefde voor het oecumenisme betreft niet altijd op te gaan, waarom een meerdere bekendheid met zaken als bovenstaande toch wel gewenst is. vH. KLEINE VOSSEN Soms word je plotseling indachtig aan een uitdrukking van een denker of spreker, maar vooral aan een bijbel woord. Dit overkwam me verleden week en drong zich aan mij op een woord uit Prediker 10 20: Vervloek zelfs in uw gedachten de Koning niet, en vervloek in uw slaapkamer de rijke niet, want de vogelen des hemels zouden het ge luid overbrengen en het gevogelte zou te kennen geven, wat ge gezegd hebt. Hier wordt aangedrongen op grote voorzichtigheid in het uitspreken van een niet-vleiend oordeel over wie-dan- ook, al was 't in die dagen zeer ge vaarlijk een verwensing te uiten ten aanzien van een koning of aanzienlijke. Trouwens, dat is in sommige delen van de wereld nog zeer riskant. Men weet nooit hoe zulk een oordeelvelling wereldkundig wordt, zoals hier sterk wordt uitgedrukt, dat de vogels het wel eens konden overbrengen. Welnu, ik stapte te Rilland-Bath 's avonds in de trein, 't Zat nogal vol en ik werd opgehouden op 't balkon, waarop enige militairen die van verlof terugkeerden naar hun basis. Juist wil de ik naar binnen gaan, toen een van die militairen zei: „Daar heb je de do minee uit Ossendrecht." Ik keek die sympathieke soldaat aan en vroeg ver wonderd: „Ben je dan nog al in dienst. KORTE NOTULEN van de vergadering van de classis Middelburg, gehouden donderdag 9 nov. 1961 in de Hofplein- kerk te Middelburg. 1. Ds. Bohlmeijer opent de vergadering; gezongen wordt Gz 40 1, 2 gelezen Joh. 17 2023 gebed. Praeses verwelkomt aanwezigen wenst Arnemuiden en Vrou wenpolder sterkte en zegen bij het beroe- pingswerk en St. Laurens en Gapinge sterkte in de tijd, dat zij hun D. d. W. af staan als legerpred. feliciteert Vlissingen met 't feit, dat Ds. Verschoor voor 't be- roep-Lemmer bedankte merkt op, dat koster Drost deze classisvergadering voor de laatste maal als koster van de Hofplein- kerk fungeert, 2. Vlissingen en Oostkapelle zien de credentiebrieven naalle kerken wettig vertegenwoordigd 6 kerken hebben een instructiee. 3. Constituering der vergadering Ds. Bohlmeijer, praeses Ds. Ytsma, assessor Ds. Streefkerk, scriba IDs. v. Wouwe, later Ds. Vlaardingerbroek, scriba II. 4. 't Voorlopig agendum wordt aange vuld en vastgesteld. 5. Lezing en vaststelling van de notu len van de vorige vergadering. 6. Ingekomen stukken a. van de classis Leeuwarden, betr. ontzetting van een D. d. W. uit het ambt wordt met droefheid kennis van genomen b. van de Gen. Syn., richtlijnen voor de pred. tractementen wordt aangehou- want het is al twee jaar geleden dat ik van Ossendrechts kazerne afscheid nam." „Welnee," zegt hij, „ik ben pas acht maanden in dienst." „Zo," vraag ik verder, „kom je dan uit Walcheren of heb je soms een meisje in Tholen of zo „Ook dat niet, want ik ben een principieel vrouwenhater." „Och," zeg ik, „zulke lui zijn doorgaans 't vlugst getrouwd; maar vertel me nu eens hoe je mij kent „Och, 't is nogal eenvoudig. Ik kan goed gezichten onthouden en U zat een paar maanden geleden ook in de trein en li vertelde in een gesprek aan een medereiziger, dat U catechiseerde in Ossendrecht." „Zo, ik heb toch geen kwaad verteld over de beroepsmili tairen of zo „Welnee, helemaal niet." We waren in Bergen op Zoom en ik stapte uit, een herinnering en waar schuwing rijker en ik dacht aan de Prediker. Wat moet je toch voorzichtig zijn met je tong, hoewel ik er ditmaal on geschonden af kwam. 't Had ook an ders kunnen zijn, als ik b.v. namen had genoemd en me onvoorzichtig een oor deel had laten ontvallen over bepaalde personen. Dat is altijd gevaarlijk. Zo hoorde ik eens, vele jaren ge leden, een scherp vlijmend oordeel uit spreken over de preken van een be paalde dominee, 't Was lang niet vleiend. De naam van die dominee werd hardop uitgesproken. Even daar na stopte de trein en ik zag die des betreffende dominee uitstappen. Hij móét het wel gehoord hebben. De waarschuwing van Prediker en van Jacobus over de onbedachtzaam heid der tong is dus wel zeer terecht. Dit was voor mij een treinpreek. Uit het oude-Vossenland. P.S. Uit de tijd dat m'n geweer de fect was, ontging me de verantwoor ding van enkele giften uit oktober. Ik heb ze zelf niet opgestreken, hoor, want ze staan duidelijk in m'n kasboek; hier zijn ze: N.N. te G. 10,—; V. te R.B. 5,-; I. te M. 5,-; mej. M. F. te G. 5,-; N.N. te M. 2,50; en N. te M. 2,50. Ziezo, dat is nu in 't reine, geen wolkje voor ,,'t Zeeuwse zonnetje". Daarna ontving ik sinds 11 november: B. te St. L. 1,50; v. d. W. te H. 50,—; fam. R. te K. ƒ2,50; Joh. en N. B. te H. 5,-; Ds. X 5,-; Ds. Y 2,50. We zijn hiermee de 1200,— gepasseerd. Ook kledingaanbieding. Deze verwees is naar 't adres, ver leden week. Het gironummer van ,,'t Zeeuwse Zonnetje" is 220659. Ds. A. Koning, Oud-Vossemeer. den tot bespreking rapport pred. tract, (zie artt. 1013); c. van het A.K.B. de collectelijst 1962 kennisgeving d. van het G.J.C., uitnodiging tot bij wonen van de conferentie vrijdag 3 nov. '61 door de tijd achterhaald. 7. Instructies a. van Middelburg, betr. afvoering van een dooplid overeenk. richtlijnen der Gen. Syn. aldus goedgevonden b. van Koudekerke, betr. verlenging van de bijdrage der classis voor de gees telijke verzorging in de verpleeghuizen toegestaan c. verdere instructies betrf. vacature beurten worden toegewezen Arnemui den krijgt vacaturebeurten-voorziening voor 2de en 3e kw. 1962. 8. Rapporten a. Ds. Streefkerk kort over de Zen ding met ons eigen terrein was weinig contact de Paruba-taken worden vast gehouden en uitgebouwd in Argentinië worden de eerste exemplaren van de Spaanse kinderbijbel verspreid b. Ds. Brederveld namens class, depp. Evang. hij stelt voor Ds. v. d. Bom in de plaats van Ds. v. d. Wal als dep. te benoemen, hetgeen gebeurt. Ds. Pontier zal D.V. 10 dec. a.s. 50 jaar actief in dienst zijn in de kerkdienst van 10 dec. 5 uur zal Ds. Verschoor hem namens clas sis en deputaten feliciteren overigens zal de classis ook op de gebruikelijke wijze vertegenwoordigd zijn. 9. Benoemingen Ds. Bohlmeijer wordt benoemd tot pri mus dep. Geest. verz. Militairen

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1961 | | pagina 1