eeuwóe 5Cerkbocle NEW DELHI Werkwijze De weg naar de overwinning INDIA 17c JAARGANG No. 20 17 NOVEMBER 1961 OFFICIEEL WEEKBLAD TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redacteur: Ds. W. C. van Hattem, Herengracht 15, Terneuzen, Telefoon (0 1150) 22 48 Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. D. J. Couvée, Bennekom Drs. A. Elshout, KoudekerkeDs. A. Koning, Oud-Vossemeer Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg Mej. F. A. Groot Nibbelink, Grijpskerke Mevrouw C. van Zwedenvan Alkemade, Middelburg. t Abonnementsprijs 3,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 12 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 12 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 2438 Giro no. 42280 v.y A c"Yïleditatie Hij weende en smeekte Hem om genade. Hosea 12 vs. 5b. Het leven van Jacob is vol strijd, maar de genade overwint en breekt heerlijk door als Jacob zich overgeeft aan de Here en Hem smeekt om genade. Het was lang ,,goed" gegaan in Jacobs leven. Hij had 't er niet slecht afgebracht en was tot een dubbel leger geworden, maar innerlijk was hij nog even arm. Vol bange vrees voor Ezau. Die vrees zoekt hij langs diplomatieke weg te overwinnen. Maar vergeefs. God neemt hem alles uit handen. Slaat alle grond onder zijn voeten weg. Breekt alle eigen kracht bij Jacob, opdat de weg vrij worde voor de vrije gunst, die eeuwig Hem bewoog. De onbeleden zonden hadden de weg opgebroken. Er was geen ontmoeting met de Here geweest. Maar in die vreselijke omarming ontmoet hij de Here, die zich aan hem wil geven, hem wil zegenen. Jacob streed een verloren strijd, zolang hij dat deed in eigen kracht. Maar hij overwint, als hij de Here weent en smeekt om genade. Dat is ook voor ons de enige weg naar de overwinning. Wel een moeilijke en pijnlijke weg. Een weg van verbrijzeling en van schuld belijdenis. De sterke wordt zwak, maar de zwakke sterk door U, door U alleen, om 't eeuwig welbehagen. Hij slaat, maar zijn handen helen. Het geknakte riet zal Hij niet verbreken. In de weg van beproeving is de opzoekende liefde van Uw Heer. Hij wil ook u zegenen en voeren naar de overwinning. Gij, gij zult vreselijke dingen ons in gerechtigheid doen horen en ons blij doen zingen van 't heil voor ons bereid. Driewegen J. v. d. VEEN. Dit nummer van de Kerkbode ver schijnt aan de vooravond van de derde assemblee van de Wereldraad van Ker ken. Morgen, 18 november, zal zij met een dienst in de Vigyan Bhavan Hall te New Delhi in India geopend wor den. Daar onze synode besloot om naar deze assemblee twee .waarnemers" af te vaardigen is het niet meer dan na tuurlijk, dat wij in ons blad alle aan dacht aan deze bijeenkomst schenken. De komende assemblee zal door een twintigtal deelnemers uit Nederland worden bezocht, gedeeltelijk officiële afgevaardigden van leden-kerken, ge deeltelijk waarnemers en mensen van pers, radio en televisie. De Nederland se Hervormde Kerk zendt vijf afge vaardigden, de Remonstrantse Broeder schap twee, de Doopsgezinde Kerk ook twee, terwijl de Oud-katholieke kerk in Nederland samen met die van Zwitser land door een Zwitser zullen worden vertegenwoordigd. Onze kerken zenden als waarnemers prof. dr. G. C. Ber- kouwer en ds. E. G. van Teylingen. De afvaardiging van de Ned. Herv. Kerk is in vrijzinnige kring niet bepaald met volle instemming ontvangen, daar het vrijzinnige element niet vertegen woordigd was. Het hoofdbestuur van de Ver. van Vrijzinnig Hervormden heeft dan ook indertijd hiertegen be zwaar aangetekend. De Hervormde Kerk was echter in de keuze van haar afgevaardigden al enigzins gebonden door de wensen van de Wereldraad, daar deze er op aandrong de specialis ten prof. de Vries (gebieden in snelle sociale ontwikkeling) en Graaf van Randwijck (zending) in ieder geval in de afvaardiging op te nemen, vervol gens moest prof. dr. H. Berkhof als lid van het Centrale Comité van de We reldraad in ieder geval naar New Delhi worden afgevaardigd, zodat slechts twee afgevaardigden werkelijk gekozen konden worden, niet meer dan natuur lijk was, dat hiervoor in aanmerking kwamen de secr.-generaal van de sy node, dr. Emmen, en de secretaresse van de Oec. Raad. Toch mogen de vrij zinnigen niet te hard klagen, want be halve dat in de Remonstrantse en Doopsgezinde afvaardiging het vrijzin nige element al vertegenwoordigd is, zal de vrijzinnige dr. J. M. de Jong, de rector van het seminarie van de N. H. Kerk als deskundige naar New Delhi gaan en zal de eveneens vrijzinnige dr. H. Faber namens het I.V.V.C. de as semblee bezoeken. Van het twintigtal Nederlandse deelnemers zijn er dus in elk geval al zes vrijzinnig. Behalve de twee waarnemers" van onze kerken zal er verder nog een Ne derlandse waarnemer meegaan, die be hoort tot de Roomse Kerk, het is prof. Groot van het groot-seminarie te War mond, die tot een groep van vijf r.k. waarnemers behoort, die door het .secretariaat ter bevordering van de eenheid der christenen", dus niet door de kerk zelf zijn aangewezen. On danks deze methode, voor het benoe men van de r.k. waarnemers gevolgd, blijkt toch wel dat ook in rooms katho lieke kring de belangstelling voor de Wereldraad van Kerken toeneemt, en al zijn dan de waarnemers door het bovengenoemde secretariaat aangewe zen, zeker is in ieder geval wel, dat dit niet geschied is zonder een fiat van bovenaf. De keuze van New Delhi voor het houden van deze assemblee betekent dat de Wereldraad thans voor het eerst in een niet-christelijke omgeving ver gadert, een feit, dat naar men verwacht zijn terugslag op deze vergadering zal geven, daar men ten overstaan van de niet-christelijke wereld van India reken schap zal moeten afleggen van het tot dusver gevoerde beleid en de koers voor de komende jaren te bepalen heeft. Het oorspronkelijke thema, waaronder deze assemblee gehouden zou worden is met het oog op de omgeving waarin men vergadert dan ook gewijzigd. Luid de dit aanvankelijk ,,The Lordship of Jesus Christ", uit vrees dat dit thema te sterk aan een zeker westers imperia lisme zou doen denken werd dit gewij zigd in ,,Jesus Christ, the Light of the World", waarbij men voor ogen had, dat ook in de Indische godsdiensten het licht een veel voorkomend gegeven is. Er is dus sprake van een zekere tege moetkoming ten opzichte van de omge ving waarin vergaderd wordt. Maar wanneer van de zijde der assemblee de nadruk er op gelegd wordt, dat Jezus het Licht, de Weg, de Waarheid en het Leven is, en niet, zoals in de syn- cretistische godsdiensten van het Oos ten zo vaak wordt voorgesteld, één der wegen, dan zullen de vragen en reac ties zeker toch niet uitblijven, en deze zal men niet uit de weg mogen gaan. Spijtig is het dat in verband met het vergaderen in India er al stemmen op gaan om principiële punten te vermij den, opdat het voor het forum van de niet-christelijke niet tot een uiteenzet ting komt over bepaalde o.i. wel heel belangrijke punten. Zo heeft men al door laten schemeren, dat de voorge stelde wijizing van de basisformule maar moet blijven rusten indien er vele bezwaren tegen deze voorgestelde wij ziging worden ingebracht. Wij kunnen dit eerlijk gezegd niet goed volgen, enerzijds hoopt men -mee door de keuze van het verga derthema tot een gesprek te komen met de niet-christelijke wereldgods diensten, anderzijds zal men dit ge sprek gaan willen voeren zonder dat men tot klaarheid gekomen is over de eigen belijdenis. Nu kan men natuur lijk zeggen, dat het niet om een belij denis maar om een basis gaat, maar deze basis is een belijdenis als er ge zegd wordt dat de Wereldraad van Kerken een gemeenschap van kerken is, die belijdenHoe zal men ooit tot het gesprek met de niet-christelijke godsdiensten kunnen komen als men wel één lijn wel trekken tegenover deze religies, maar wanneer die ene lijn er niet is Dan zal juist het ontbreken van deze lijn de zwakke plek zijn in het discussiefront. Zal de vergadering van de Wereld raad de grootste kerkvergadering zijn die in het Verre Oosten gehouden wordt, de eerste is het echter niet, reeds in 1949 vergaderde de I.C.C.C. in Bangkok om te komen tot de oprichting van een Raad van Christelijke Kerken voor het Verre Oosten, deze vergade ring werd in 1951 gevolgd door een vergadering te Manilla, waar 110 afge vaardigden waren, in 1953 vergaderde deze raad in Japan, in 1956 in Singa pore en in 1959 in Taiwan. Terwijl eveneens door deze Raad nog verschil lende conferenties in het Nabije Oos ten werden belegd. De werkwijze van de assemblee zou den we kunnen vergelijken met die van onze laatstgehouden generale synode. Er is allereerst een opening, heel spec taculair met alle afgevaardigden in hun veelal uiteenlopende gewaden, daarna wordt gedurende enkele dagen in sec ties en commissies vergaderd. De sec ties zullen het thema van de conferen tie bezien onder de drie aspecten ge tuigen, dienst, eenheid terwijl de com missies allerlei problemen bespreken zo als het vluchtelingen vraagstuk, sociale kwesties, snelle maatschappelijke ont- V rij dag avond. Vandaag eigenlijk een beetje een vreemde dag geweest. Als 't even kan, laat ik graag de vrijdag intact voor studie, maar vandaag heb ik me laten schaken. Enfin, 't was ge zellig en goed en de tijd is niet onnut voorbij gegaan. Laten we nu maar ho pen, dat het a.s. zondag niet al te ma gertjes wordt. Ja, de vrijdag blijf ik liever onge moeid. Heel de week is meestal gevuld met allerlei ditjes en datjes, dat je aan rustige studie niet toekomt, maar de vrijdag ben ik niet te benaderen. Dan wordt m'n tijd te duur. Al begin ik dan met m'n 5e duizendtal preken al aardig op te schieten, ik kan ze nog nooit uit m'n mouw schudden. Maar deze uitnodiging kon ik toch wikkeling enz. Na deze vergaderingen in secties en commissies worden in de volgende plenaire zittingen de rappor ten van de secties en de commissies besproken, eventueel gewijzigd en aan gevuld en vastgesteld. Natuurlijk is deze derde fase van de assemblee wel de meest belangrijke en wordt met spanning gewacht op de besluiten die genomen zullen worden. Hoewel er wat deze besluiten betreft absoluut geen voorspellingen gedaan kunnen worden, kunnen we toch met zekerheid zeggen dat één besluit wel al van te voren vast staatde integre- ring van de Internationale Zendings raad in de Wereldraad. Een ander be sluit dat al zo goed als zeker vast staat is de toelating van de Russisch Ortho doxe Kerk als lid. Over al het andere zal men slechts kunnen gissen. Hoezeer men kort geleden nog overtuigd was van een wijziging van de basis, we zien het nog niet tot een besluit in deze zin komen. Alleen al het feit dat een lid van het Centraal Comité, prof. dr. Berkhof, zich heeft laten ontvallen dat er wel eens in New Delhi niets van zou kunnen komen, doet het er op lij ken, dat de door velen in dezen gekoes terde hoop een ijdele hoop is geweest. Dan ligt er nog een brief van de Al gemene Christelijke Vredes Conferen tie, waarin een niet malse kritiek op de Wereldraad geleverd wordt en waarin men vraagt om activering van de voor stellen van de CCIA en de Commissie voor Kerk en Samenleving opdat de christenen uit alle volken meer nog, dan voorheen actief voor de vrede arbeiden in de strijd tegen atoombewapening en vóór algehele ontwapening. Ook hier staat men in New Delhi voor een moei lijk dilemma, want Praag" passeren betekent dat de kerken die achter Praag" staan, wel eens hun eigen we gen zouden kunnen gaan de eisen van Praag" inwilligen zal echter betekenen dat de Wereldraad een koers gaat vol gen, die weer andere kerken afstoot. Eerder hebben wij er reeds op gezin speeld, dat Praag wel eens de klip kon zijn, waarop het schip de oecumene schipbreuk zal lijden. Er zal in ieder geval veel wijsheid nodig zijn om de klippen die er en niet alleen op het politieke terrein liggen te omzeilen. Of dit altijd de juiste wijsheid zal zijn, naar onze mening wordt er wel eens teveel met het schip der oecumene ge- manoevreerd, om toch maar zoveel mo gelijk leden te kunnen binden. Maar zegt niet ergens een frans spreekwoord dat wie teveel omarmt, niemand om armt. Daarom hopen wij, dat deze as semblee de moed zal hebben om ,,ja" óf ,,neen" te zeggen in plaats van ,,ja en neen", waarmee noch de kerk, noch de wereld gebaat is. v. H. In het volgend nummer hopen wij onze lezers mededeling te doen van het resultaat onzer pogingen de inhoud van onze kerkbode nog meer aan haar doel te laten beantwoorden en door een ge varieerde inhoud aantrekkelijk te doen zijn. v. H. niet naast me neerleggen. Het was ook wel overrompelend. Toen de post kwam, dacht ik ,,wie zijn er nu weer ondertrouwd?" Maar het bleek een uit nodiging te zijn van de N.C.R(adio)V, gericht tot alle predikanten van Zee land om op een uitgezocht plekje in Goes eens te komen praten over radio en televisie. De N.C.R.V. beloofde als gastvrouwe op te treden en laat ik er maar in één adem aan toevoegen, dat zij zich uitnemend van die taak gekwe ten heeft. De Korenbeurs weet het haar bezoekers plezierig te maken. Een kleine teleurstelling de voor zitter, Mr Roosjen, was door ziekte verhinderd, maar de heer Peereboom, lid van het Dagelijks Bestuur, heeft hem op uitnemende wijze vervangen. iUT het DAGBOEK VAN EEN PREDIKANT

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1961 | | pagina 1