eeuwóe ^Cerkbode, a ra PROEFVLIEGEN? Zaligmakend ongeloof kleine vossen 17e JAARGANG No. 19 10 NOVEMBER 1961 OFFICIEEL WEEKBLAD TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redacteur: Ds. W. C. van Hattem, Herengracht 15, Terneuzen, Telefoon (0 1150) 22 48 Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. D. J. Couvée, Bennekom Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. A. Koning, Oud-VossemeerDr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg; Mej. F. A. Groot Nibbelink, Grijpskerke Mevrouw C. van Zwedenvan Alkemade, Middelburg. f Abonnementsprijs 3,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 12 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 12 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 2438 Giro no. 42280 v Nadat we ons de laatste maanden met de gebeurtenissen en de vraagstuk ken op het binnenlands kerkelijk erf hebben bezig gehouden, willen wij deze maal de blik eens buitenslands richten. Daar immers wat er in de wereldkerk geschiedt in zekere mate ook ons aan gaat, zeker nu onze synode besloot om waarnemers te zenden naar de assem blee van de Wereldraad van Kerken. We wenden daarom ditmaal de blik naar Engeland, waar de nieuwe aarts bisschop van Canterbury langzamer hand voldoende schijnt ingewerkt te zijn om met zijn meningen voor het voetlicht te treden. Deze primaat van Engeland, dr. Ramsey, was bij zijn ambtsaanvaarding zeker niet de door alle anglikanen ge wenste persoon vanwege zijn anglo- katholieke instelling, d.w.z. hij behoor de tot die groep binnen de Engelse Kerk, die geporteerd is voor het roma niseren van de eredienst, de aanbidding van Maria en de Heiligen en de weder invoering van het misoffer. Sommigen van deze groep gaan zelfs zo ver, dat zij de paus van Rome als het hoofd der kerk willen erkennen. De voorganger van dr. Ramsey, dr. Fisher heeft tot grote vreugde van deze groep hun stre ven nooit belemmerd doch heeft inte gendeel het door hen gewenste contact met het Vaticaan gelegd. Geheel in aansluiting met het laatste optreden van dr. Fisher was dan ook de benoeming van dr. Ramsey als primaat van Enge land. En kort na zijn intronisatie kon men een prachtig staaltje van zijn voor liefde voor de verroomsing van de ere dienst beluisteren toen hij bij het hu welijk van een lid van het koninklijk gezin een ,,mis" opdroeg, die over de radio werd uitgezonden. We kunnen ons dan ook begrijpen, dat zij die bin nen de Engelse Kerk trouw willen blij ven aan de principes van de Reforma tie en aan de Westminster geloofsbe lijdenis, de ontwikkeling met grote zorg volgen. Temeer, daar volgens het or gaan van deze laatste groep English Churchman and St. James Chronicle" het afdrijven naar Rome in sommige kringen de vorm van een aardverschui ving aangenomen heeft. Dit is het echter niet alleen, dat hen met zorg vervult, maar ook de theolo gische opvattingen van de nieuwe pri maat, die straks ook de plaats van dr. Fisher in de Wereldraad van Kerken zal innemen, zijn niet in overeenstem ming met de leer der kerk te brengen, al acht dr. Ramsey het zelf wel moge lijk, dat iemand mee de apostolische ge loofsbelijdenis opzegt, terwijl hij beden kingen heeft tegen bijvoorbeeld de maagdelijke geboorte. Hij is van me ning, dat men dit mag doen indien men het in geest en hoofdzaak met de be lijdenis eens is. Uitdrukkelijk heeft hij in een interview met een verslaggever van de Daily Mail verklaard, dat het niet noodzakelijk is om in de maagde lijke geboorte van de Heiland te gelo ven, indien men maar gelooft, dat Hij goddelijk is. Let wel niet God, maar goddelijk In dat zelfde interview, ver klaarde dr. Ramsey nog meer krasse dingen. Zo vertelde hij overtuigd te zijn, dat de hel geen zintuigelijk waar neembare plaats is en dat ook de hemel geen plaats is waarheen wij mensen gaan in onze huidige lichamelijke toe stand en evenmin is de hemel een plaats voor Christenen alleen. Iemand, die op aarde een goed leven heeft geleid, maar die maar niet tot het geloof in God kon komen zal zeker naar dr. Ramsey's mening niet uit de hemel geweerd wor den. ,,Ik verwacht - zo zei hij letter lijk daar verschillende tegenwoor dige atheïsten te ontmoeten." Dr. Ramsey verwacht atheïsten in de hemel, die mensen, die maar niet kon den geloven, voor wie het ten enenmale een onmogelijkheid was om tot geloof te komen, niet omdat zij nooit het Evangelie gehoord hadden, maar om dat zij het niet aanvaarden konden, die mensen verwacht dr. Ramsey in de he mel. Hun ongeloof is dus een zaligma kend ongeloof, ze hebben zich eerlijk van Jezus afgewend, ze hebben God vaarwel gezegd, ze hebben getracht om zonder God hun leven en de wereld in te richten, en dr. Ramsey verwacht ze in de hemel. Waarom Op grond waarvan Op grond van het menselijk respect, dat dr. Ramsey voor een eerlijk atheïst heeft Natuurlijk, wij kunnen respect voor een eerlijk en overtuigd atheïst en humanist, hebben, maar tegelijkertijd zullen we toch met een grote ontfer ming over hen bewogen zijn daar zij, naar het woord van de apostel, zonder hoop en zonder God in de wereld staan. Beklagenswaardige mensen, omdat ze het Evangelie verwerpen. Maar dit res pect noch onze ontferming brengt hen in de hemel, dat doet alleen het geloof in Jezus Christus. En nu zegt dr. Ram sey de hemelpoort is zo wijd, dat ook zij er wel door komen, als ze maar goed geleefd hebben, ondanks het feit, dat ze het Evangelie verworpen hebben. 't Kan zijn, dat ik 't niet goed be grijp, maar 't verwondert me zeer, dat onze kerkelijke bladen bijna in alle ta len zwijgen over de noodtoestand van heel de wereld, terwijl onze politieke bladen als „Trouw" en vooral „Neder landse Gedachten" er zo veel aandacht aan schenken. In die politieke bladen komt evenwel geen wanhoopsstemming tot uiting, maar wordt het uitzicht open gehouden op Gods almachtig wereldbeleid, waar aan alles en allen onderworpen is. Ook wordt zelfs de vraag gesteld, of we niet allereerst hopen op vrede onder de volken, maar of we zelfs, persoon lijk, vrede hebben met God Kijk, nu kan ik me niet begrijpen, nu het blote bestaan van heel de we- Maar dan vragen wij Als dan athe- isten naar de Hemel gaan, waar blijft dan de waarheid van het Woord Gods, waar blijft dan de waarheid van Jezus' woorden Niemand komt tot de Vader -dan door Mij, wat blijft er dan over van het apostolisch getuigenis, dat er onder de hemel geen andere naam ge geven is waardoor wij moeten behou den worden, dan de Jezusnaam Engeland heeft een nieuwe primaat gekregen in dr. Ramsey en één van de eerste dingen, die deze aartsbisschop na zijn ambtsaanvaarding doet is a.h.w. zeggen het geeft niet meer of je ge looft of niet gelooft, als je maar een goed leven leidt. De autoriteit van Gods Woord wordt zo door deze kerk vorst niet slechts ondermijnd, maar ver worpen. Dit is de koers, die in de Engelse Kerk momenteel gewezen wordt, een koers, die tenslotte elke evangelieverkondiging, elke vorm van evangelisatie en alle zending onder mijnt. Een koers, die van het Evangelie van Christus vandaan voert. Ja, wij begrijpen de verontrusting bij onze broeders en zusters binnen de En gelse Staatskerk. v. H. reldbevolking op 't spel staat en de dreiging er is, dat 't Communisme de wereldheerschappij zal krijgen, dat er nu niet in alle talen wordt opgeroepen om als volk van God in alle kerken bijeen te komen om de nood van kerk en wereld voor Gods troon neer te leg gen Er zijn toch altijd bij de Here uit komsten, die wij niet bevroeden Zijn we nu nog niet toe aan 't luisteren naar 't vermaan van de Here Jezus in Zijn redevoeringen over de komende be nauwdheid en angst der volken, waarin der mensen hart zal bezwijken van vrees vanwege de verschrikkingen, die 't aardrijk zullen overkomen, wij die er niet door zwartkijkende dominé's, maar door de grootste geleerden van De maand november is één van de moei lijkste maanden voor onze zeelieden. Wij denken aan de mannen van de grote vaart, van de lijndiensten en de kustvaart. Maar wij vergeten ook de schippers niet en het hospitaal-kerkschip „De Hoop", dat juist in deze weken weer de Noordzee is opgevaren. Onze God moge hen in alle gevaren Zijn bescherming verlenen. „Toen riepen zij tot de Here, enHij maakte de storm tot een zacht suizen." Psalm 107 28 en 29. deze tijd van doordrongen worden, dat de verschrikkingen uit Openb. 8 en 9 in vervulling kunnen gaan, dat een groot gedeelte van bomen, dieren en mensen zullen sterven vanwege de pla gen, die de wereld zullen treffen We hebben dat in vorige eeuwen wellicht te veel symbolisch opgevat, maar nu verzekert ons de wetenschap, dat de mogelijkheid bestaat het „letter lijk" op te vatten. Mogen we deze openbaring van God verbergen, er langs en er overheen le ven, terwijl toch de tekenen der tijden zo door en door ernstig zijn Wee de wachter, die de bazuin niet doet weer klinken, als de vijand nadert. Moge de Here de wereld genadig zijn en ons uitstel van gericht geven om 't Evangelie nog aan vele volkeren te brengen én Gods kinderen in gevan genis en verdrukking bij te staan, op dat de komende Christus tot ons niet zal zeggen Ik was in de gevangenis en gij hebt mij niet bezochtEn we weten, dat er zovele duizenden on der de uiterste druk leven, we weten, dat ze uitzien naar verlossing en naar ons gebed en hulp. Uit het oudeVossenland. P.S. Het was een verkwikking voor me een bezoek te brengen aan 't dorp der Leeuwen want in plaats, dat men mij briesende tegemoet kwam, geleek het meer op een woning van welpen der herten (oude vertaling in het* Hooglied We werden bijzonder vertroost in mijn roep om hulp voor de verdrukten in Hon garije door Bep F., die een gulden uit haar spaarpot offerde voor de „arme kinder tjes". Deze week ontving ik een schrijven uit den Haag, waarin de materiele en geeste lijke nood van onze broeders en zusters aldaar wel heel duidelijk aan 't licht trad. ,,'t Zeeuwse zonnetje" flikkerde weer op fam. F te L. 5,fam. v. d. G. te L. f 2,50 S. te L. 10,— A. P. Z. 10,— W. te S. ƒ5,— L. te W. ƒ5,—. Giro 220659 van Ds. A. Koning te Oud-Vossemeer. ZENDINGSCENTRUM Grote belangstelling van de jeugd voor de Zending. Dat de belangstelling voor de zending bij de jeugd in De Gereformeerde Kerken steeds groter wordt, blijkt o.a. uit het feit, dat de jeugd-zendingsconferenties van het Zendingscentrum practisch altijd vol geboekt zijn. Tijdens het weekend van 29 oktober waren op 3 door het Zendings centrum te Baarn georganiseerde jeugd- zendingsconferenties in Baarn, Cadzand en Oenkerk niet minder dan 175 jongeren aanwezig, die luisterden naar lezingen van verschillende zendingsarbeiders. Tijdens het weekend van 5 november werden er nog 2 jeugd-zendingsconferenties in ons land gehouden, n.l. in Oosterhesselen en in Overschie, waar weer 50 jongeren aan wezig waren. De verwachting is gewet tigd, dat bij een goede regionale organi satie nóg meer conferenties dan tot nu toe mogelijk zijn. Aankomst zendingsarbeiders. Enkele dagen geleden is in ons land aan gekomen Mej. Drs. A. H. Mulder, die docente was aan de Christelijke leraars- academie in Salatiga. <~Yïleditatie Doet de wapenvusting Gods aan Epheziëvs 6 II. Vandaag, zweefvliegen. Enkele universitairen, liefhebbers van zweef vliegen hebben zich op het vliegveld verzameld. Met zestien man trekken ze, volgens het primitief catapult-beginsel, de „kist" de hoogte in. Na enkele tijd verheft de „vogel" zich van de grond, en zweeft gracieus door de lucht. Daar daalt het gevaarte echter al en raakt spoedig de begane grond. Te kort was de vlucht en ze koste te veel inspanning om onmiddellijk aan 'n tweede vlucht te beginnen. Al slenterend zijn de studenten bij een D. C. 8 toestel aangekomen. Straks zal de D. C. 8 Schiphol verlaten, bestemming New-York. Mochten ze nu maar mee, dan zouden ze pas „echt vliegen". Als ze daarbij nog zeker waren, veilig aan de overkant van de grote plas aan te komen, stapten ze zonder meer in. „Zweefvliegen" „echt vliegen". Wanneer de mens echt kan vliegen, met de verzekering dat hem niets kan overkomen, zien we, hoe raar het ook klinkt dat de moderne mens, ook de moderne christen, hiervoor be dankt. Neen, gelukkig niet allen, maar toch de meesten. Wat ik bedoel, beste lezer, wel dit. Wanneer God het bevel geeft de wapenrusting Gods aan te trekken om te strijden tegen de wereldbeheersers dezer duisternis, dan bedanken we er voor. Ozekerniet radicaalwe willen nog wel na een of andere zondagspreek, die het doet, nog wel eens zweefvliegenmaar „echt vliegen" Zijn we niet allen zondige men sen, geneigd tot alle kwaad En toch, toch vraagt God van ons dat we echt vliegen. Weest u maar gerust „de aankomst is verzekerd". Misschien zult u onderweg wel last hebben van radio-actieve neerslag op de vleugels van uw toestel, maar wees maar niet bang door de genade, die de Here Jezus voor en voor mij op Golgotha verdiende, staat het vast „Wij komen behouden aan". „Trek dan de wapenrusting Gods aan, om te kunnen stand houden tegen de verleiding des duivels want wij hebben niet te worstelen tegen bloed en vlees, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereld beheersers dezer duisternis, tegen de boze geesten in de hemelse gewes ten", m.a.w. vlieg echt. Baarland M. V. J. DE CRAENE.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1961 | | pagina 1