eeuwóe
^Cerkbode,
a
ra
PROEFVLIEGEN?
Zaligmakend
ongeloof
kleine vossen
17e JAARGANG No. 19
10 NOVEMBER 1961
OFFICIEEL WEEKBLAD TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND
Redacteur: Ds. W. C. van Hattem, Herengracht 15, Terneuzen, Telefoon (0 1150) 22 48
Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. D. J. Couvée, Bennekom
Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. A. Koning, Oud-VossemeerDr. P. C. Kraan, Vlissingen
Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg; Mej. F. A. Groot Nibbelink, Grijpskerke
Mevrouw C. van Zwedenvan Alkemade, Middelburg.
f
Abonnementsprijs
3,per halfjaar
bij vooruitbetaling
Advertenties
12 cent per mm.
Bij abonnement lager
Losse nummers 12 cent
Drukkers-Uitgevers
Littooij Olthoff
Spanjaardstraat 47
Middelburg, tel. 2438
Giro no. 42280
v
Nadat we ons de laatste maanden
met de gebeurtenissen en de vraagstuk
ken op het binnenlands kerkelijk erf
hebben bezig gehouden, willen wij deze
maal de blik eens buitenslands richten.
Daar immers wat er in de wereldkerk
geschiedt in zekere mate ook ons aan
gaat, zeker nu onze synode besloot om
waarnemers te zenden naar de assem
blee van de Wereldraad van Kerken.
We wenden daarom ditmaal de blik
naar Engeland, waar de nieuwe aarts
bisschop van Canterbury langzamer
hand voldoende schijnt ingewerkt te
zijn om met zijn meningen voor het
voetlicht te treden.
Deze primaat van Engeland, dr.
Ramsey, was bij zijn ambtsaanvaarding
zeker niet de door alle anglikanen ge
wenste persoon vanwege zijn anglo-
katholieke instelling, d.w.z. hij behoor
de tot die groep binnen de Engelse
Kerk, die geporteerd is voor het roma
niseren van de eredienst, de aanbidding
van Maria en de Heiligen en de weder
invoering van het misoffer. Sommigen
van deze groep gaan zelfs zo ver, dat
zij de paus van Rome als het hoofd der
kerk willen erkennen. De voorganger
van dr. Ramsey, dr. Fisher heeft tot
grote vreugde van deze groep hun stre
ven nooit belemmerd doch heeft inte
gendeel het door hen gewenste contact
met het Vaticaan gelegd. Geheel in
aansluiting met het laatste optreden van
dr. Fisher was dan ook de benoeming
van dr. Ramsey als primaat van Enge
land. En kort na zijn intronisatie kon
men een prachtig staaltje van zijn voor
liefde voor de verroomsing van de ere
dienst beluisteren toen hij bij het hu
welijk van een lid van het koninklijk
gezin een ,,mis" opdroeg, die over de
radio werd uitgezonden. We kunnen
ons dan ook begrijpen, dat zij die bin
nen de Engelse Kerk trouw willen blij
ven aan de principes van de Reforma
tie en aan de Westminster geloofsbe
lijdenis, de ontwikkeling met grote zorg
volgen. Temeer, daar volgens het or
gaan van deze laatste groep English
Churchman and St. James Chronicle"
het afdrijven naar Rome in sommige
kringen de vorm van een aardverschui
ving aangenomen heeft.
Dit is het echter niet alleen, dat hen
met zorg vervult, maar ook de theolo
gische opvattingen van de nieuwe pri
maat, die straks ook de plaats van dr.
Fisher in de Wereldraad van Kerken
zal innemen, zijn niet in overeenstem
ming met de leer der kerk te brengen,
al acht dr. Ramsey het zelf wel moge
lijk, dat iemand mee de apostolische ge
loofsbelijdenis opzegt, terwijl hij beden
kingen heeft tegen bijvoorbeeld de
maagdelijke geboorte. Hij is van me
ning, dat men dit mag doen indien men
het in geest en hoofdzaak met de be
lijdenis eens is. Uitdrukkelijk heeft hij
in een interview met een verslaggever
van de Daily Mail verklaard, dat het
niet noodzakelijk is om in de maagde
lijke geboorte van de Heiland te gelo
ven, indien men maar gelooft, dat Hij
goddelijk is. Let wel niet God, maar
goddelijk In dat zelfde interview, ver
klaarde dr. Ramsey nog meer krasse
dingen. Zo vertelde hij overtuigd te
zijn, dat de hel geen zintuigelijk waar
neembare plaats is en dat ook de hemel
geen plaats is waarheen wij mensen
gaan in onze huidige lichamelijke toe
stand en evenmin is de hemel een plaats
voor Christenen alleen. Iemand, die op
aarde een goed leven heeft geleid, maar
die maar niet tot het geloof in God
kon komen zal zeker naar dr. Ramsey's
mening niet uit de hemel geweerd wor
den. ,,Ik verwacht - zo zei hij letter
lijk daar verschillende tegenwoor
dige atheïsten te ontmoeten."
Dr. Ramsey verwacht atheïsten in de
hemel, die mensen, die maar niet kon
den geloven, voor wie het ten enenmale
een onmogelijkheid was om tot geloof
te komen, niet omdat zij nooit het
Evangelie gehoord hadden, maar om
dat zij het niet aanvaarden konden, die
mensen verwacht dr. Ramsey in de he
mel. Hun ongeloof is dus een zaligma
kend ongeloof, ze hebben zich eerlijk
van Jezus afgewend, ze hebben God
vaarwel gezegd, ze hebben getracht om
zonder God hun leven en de wereld in
te richten, en dr. Ramsey verwacht ze
in de hemel.
Waarom Op grond waarvan Op
grond van het menselijk respect, dat
dr. Ramsey voor een eerlijk atheïst
heeft Natuurlijk, wij kunnen respect
voor een eerlijk en overtuigd atheïst en
humanist, hebben, maar tegelijkertijd
zullen we toch met een grote ontfer
ming over hen bewogen zijn daar zij,
naar het woord van de apostel, zonder
hoop en zonder God in de wereld staan.
Beklagenswaardige mensen, omdat ze
het Evangelie verwerpen. Maar dit res
pect noch onze ontferming brengt hen
in de hemel, dat doet alleen het geloof
in Jezus Christus. En nu zegt dr. Ram
sey de hemelpoort is zo wijd, dat ook
zij er wel door komen, als ze maar goed
geleefd hebben, ondanks het feit, dat
ze het Evangelie verworpen hebben.
't Kan zijn, dat ik 't niet goed be
grijp, maar 't verwondert me zeer, dat
onze kerkelijke bladen bijna in alle ta
len zwijgen over de noodtoestand van
heel de wereld, terwijl onze politieke
bladen als „Trouw" en vooral „Neder
landse Gedachten" er zo veel aandacht
aan schenken.
In die politieke bladen komt evenwel
geen wanhoopsstemming tot uiting,
maar wordt het uitzicht open gehouden
op Gods almachtig wereldbeleid, waar
aan alles en allen onderworpen is. Ook
wordt zelfs de vraag gesteld, of we
niet allereerst hopen op vrede onder
de volken, maar of we zelfs, persoon
lijk, vrede hebben met God
Kijk, nu kan ik me niet begrijpen,
nu het blote bestaan van heel de we-
Maar dan vragen wij Als dan athe-
isten naar de Hemel gaan, waar blijft
dan de waarheid van het Woord Gods,
waar blijft dan de waarheid van Jezus'
woorden Niemand komt tot de Vader
-dan door Mij, wat blijft er dan over
van het apostolisch getuigenis, dat er
onder de hemel geen andere naam ge
geven is waardoor wij moeten behou
den worden, dan de Jezusnaam
Engeland heeft een nieuwe primaat
gekregen in dr. Ramsey en één van de
eerste dingen, die deze aartsbisschop
na zijn ambtsaanvaarding doet is a.h.w.
zeggen het geeft niet meer of je ge
looft of niet gelooft, als je maar een
goed leven leidt. De autoriteit van
Gods Woord wordt zo door deze kerk
vorst niet slechts ondermijnd, maar ver
worpen. Dit is de koers, die in de
Engelse Kerk momenteel gewezen
wordt, een koers, die tenslotte elke
evangelieverkondiging, elke vorm van
evangelisatie en alle zending onder
mijnt. Een koers, die van het Evangelie
van Christus vandaan voert.
Ja, wij begrijpen de verontrusting bij
onze broeders en zusters binnen de En
gelse Staatskerk. v. H.
reldbevolking op 't spel staat en de
dreiging er is, dat 't Communisme de
wereldheerschappij zal krijgen, dat er
nu niet in alle talen wordt opgeroepen
om als volk van God in alle kerken
bijeen te komen om de nood van kerk
en wereld voor Gods troon neer te leg
gen
Er zijn toch altijd bij de Here uit
komsten, die wij niet bevroeden Zijn
we nu nog niet toe aan 't luisteren naar
't vermaan van de Here Jezus in Zijn
redevoeringen over de komende be
nauwdheid en angst der volken, waarin
der mensen hart zal bezwijken van
vrees vanwege de verschrikkingen, die
't aardrijk zullen overkomen, wij die er
niet door zwartkijkende dominé's,
maar door de grootste geleerden van
De maand november is één van de moei
lijkste maanden voor onze zeelieden. Wij
denken aan de mannen van de grote vaart,
van de lijndiensten en de kustvaart.
Maar wij vergeten ook de schippers niet
en het hospitaal-kerkschip „De Hoop",
dat juist in deze weken weer de Noordzee
is opgevaren.
Onze God moge hen in alle gevaren
Zijn bescherming verlenen.
„Toen riepen zij tot de Here,
enHij maakte de storm
tot een zacht suizen."
Psalm 107 28 en 29.
deze tijd van doordrongen worden,
dat de verschrikkingen uit Openb. 8 en
9 in vervulling kunnen gaan, dat een
groot gedeelte van bomen, dieren en
mensen zullen sterven vanwege de pla
gen, die de wereld zullen treffen
We hebben dat in vorige eeuwen
wellicht te veel symbolisch opgevat,
maar nu verzekert ons de wetenschap,
dat de mogelijkheid bestaat het „letter
lijk" op te vatten.
Mogen we deze openbaring van God
verbergen, er langs en er overheen le
ven, terwijl toch de tekenen der tijden
zo door en door ernstig zijn Wee de
wachter, die de bazuin niet doet weer
klinken, als de vijand nadert.
Moge de Here de wereld genadig
zijn en ons uitstel van gericht geven
om 't Evangelie nog aan vele volkeren
te brengen én Gods kinderen in gevan
genis en verdrukking bij te staan, op
dat de komende Christus tot ons niet
zal zeggen Ik was in de gevangenis
en gij hebt mij niet bezochtEn
we weten, dat er zovele duizenden on
der de uiterste druk leven, we weten,
dat ze uitzien naar verlossing en
naar ons gebed en hulp.
Uit het oudeVossenland.
P.S. Het was een verkwikking voor me
een bezoek te brengen aan 't dorp der
Leeuwen want in plaats, dat men mij
briesende tegemoet kwam, geleek het meer
op een woning van welpen der herten
(oude vertaling in het* Hooglied
We werden bijzonder vertroost in mijn
roep om hulp voor de verdrukten in Hon
garije door Bep F., die een gulden uit haar
spaarpot offerde voor de „arme kinder
tjes".
Deze week ontving ik een schrijven uit
den Haag, waarin de materiele en geeste
lijke nood van onze broeders en zusters
aldaar wel heel duidelijk aan 't licht trad.
,,'t Zeeuwse zonnetje" flikkerde weer op
fam. F te L. 5,fam. v. d. G. te L.
f 2,50 S. te L. 10,— A. P. Z. 10,—
W. te S. ƒ5,— L. te W. ƒ5,—.
Giro 220659 van Ds. A. Koning
te Oud-Vossemeer.
ZENDINGSCENTRUM
Grote belangstelling van de jeugd voor de
Zending.
Dat de belangstelling voor de zending
bij de jeugd in De Gereformeerde Kerken
steeds groter wordt, blijkt o.a. uit het
feit, dat de jeugd-zendingsconferenties van
het Zendingscentrum practisch altijd vol
geboekt zijn. Tijdens het weekend van 29
oktober waren op 3 door het Zendings
centrum te Baarn georganiseerde jeugd-
zendingsconferenties in Baarn, Cadzand
en Oenkerk niet minder dan 175 jongeren
aanwezig, die luisterden naar lezingen van
verschillende zendingsarbeiders. Tijdens
het weekend van 5 november werden er
nog 2 jeugd-zendingsconferenties in ons
land gehouden, n.l. in Oosterhesselen en
in Overschie, waar weer 50 jongeren aan
wezig waren. De verwachting is gewet
tigd, dat bij een goede regionale organi
satie nóg meer conferenties dan tot nu toe
mogelijk zijn.
Aankomst zendingsarbeiders.
Enkele dagen geleden is in ons land aan
gekomen Mej. Drs. A. H. Mulder, die
docente was aan de Christelijke leraars-
academie in Salatiga.
<~Yïleditatie
Doet de wapenvusting Gods aan
Epheziëvs 6 II.
Vandaag, zweefvliegen. Enkele universitairen, liefhebbers van zweef
vliegen hebben zich op het vliegveld verzameld. Met zestien man trekken
ze, volgens het primitief catapult-beginsel, de „kist" de hoogte in. Na
enkele tijd verheft de „vogel" zich van de grond, en zweeft gracieus
door de lucht. Daar daalt het gevaarte echter al en raakt spoedig de
begane grond. Te kort was de vlucht en ze koste te veel inspanning om
onmiddellijk aan 'n tweede vlucht te beginnen.
Al slenterend zijn de studenten bij een D. C. 8 toestel aangekomen.
Straks zal de D. C. 8 Schiphol verlaten, bestemming New-York. Mochten
ze nu maar mee, dan zouden ze pas „echt vliegen". Als ze daarbij nog
zeker waren, veilig aan de overkant van de grote plas aan te komen,
stapten ze zonder meer in.
„Zweefvliegen" „echt vliegen". Wanneer de mens echt kan vliegen,
met de verzekering dat hem niets kan overkomen, zien we, hoe raar het
ook klinkt dat de moderne mens, ook de moderne christen, hiervoor be
dankt. Neen, gelukkig niet allen, maar toch de meesten. Wat ik bedoel,
beste lezer, wel dit. Wanneer God het bevel geeft de wapenrusting Gods
aan te trekken om te strijden tegen de wereldbeheersers dezer duisternis,
dan bedanken we er voor. Ozekerniet radicaalwe willen
nog wel na een of andere zondagspreek, die het doet, nog wel eens
zweefvliegenmaar „echt vliegen" Zijn we niet allen zondige men
sen, geneigd tot alle kwaad
En toch, toch vraagt God van ons dat we echt vliegen. Weest u maar
gerust „de aankomst is verzekerd". Misschien zult u onderweg wel last
hebben van radio-actieve neerslag op de vleugels van uw toestel, maar
wees maar niet bang door de genade, die de Here Jezus voor en voor mij
op Golgotha verdiende, staat het vast „Wij komen behouden aan".
„Trek dan de wapenrusting Gods aan, om te kunnen stand houden tegen
de verleiding des duivels want wij hebben niet te worstelen tegen bloed
en vlees, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereld
beheersers dezer duisternis, tegen de boze geesten in de hemelse gewes
ten", m.a.w. vlieg echt.
Baarland M. V. J. DE CRAENE.