eeuwóe 3£erkbode 1561 - 19 61 Uit de wereld van School en Gezin 17e JAARGANG No. 17 27 OKTOBER 1961 OFFICIEEL WEEKBLAD TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redacteur: Ds. W. C. van Hattem, Herengracht 15, Terneuzen, Telefoon (0 1150) 22 48 Medewerkers: J. A. van Bennekom, Middelburg; Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. D. J. Couvée, Bennekom Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. A. Koning, Oud-VossemeerDr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg Mej. F. A. Groot Nibbelink, Grijpskerke Mevrouw C. van Zwedenvan Alkemade, Middelburg. r Abonnementsprijs 3,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 12 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 12 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 2438 Giro no. 42280 VJ Op de morgen van de tweede no vember 1561 vond een soldaat van de wacht van het kasteel te Doornik in de Zuidelijke Nederlanden een pakje, dat in de loop van de nacht over de muur van het kasteel geworpen was. Het pakje bleek na overhandiging aan de bevelhebber Floris de Montigny een brief te bevatten namens de burgerij gericht aan de twee commissarissen van de landvoogdes, die juist op het kasteel verblijf hielden om een onderzoek naar de .nieuwe religie" in te stellen. Daar naast zat er nog een boekje in dat tot titel droeg „Belijdenis des geloofs ge maakt met een gemeen accoord door de gelovigen, die in de Nederlanden gevonden worden, de Nederlandse Ge loofsbelijdenis met een inleidend drin gend appèl op de koning, Philips II, om toch kennis te nemen van deze be lijdenis, om zodoende te bemerken, dat de gelovigen slechts het volle zuivere Evangelie van Jezus Christus willen belijden en noch oproerkraaiers, noch scheurmakers zijn. November 1561de Nederlandse Ge loofsbelijdenis wordt publiek en het is vanuit de Zuidelijke Nederlanden dat deze belijdenis,haar tocht door de ker ken aanvangt om tenslotte in 1571 door de Synode van Embden als belijdenis geschrift der kerken te worden aan vaard, en „om de eendrachtigheid in de leer tussen de Nederlandse kerken te bewijzen", ter ondertekening aan alle ambtsdragers werd voorgelegd. Een rijke erfenis viel de kerk ten deel vanuit het land beneden de grote rivie ren. Deze landstreek zelf echter deelde helaas maar kort in deze rijkdom ten gevolge van de contra-reformatie, de Generaliteitslanden inclusief het huidige Noord-Brabant en Limburg zonken terug in de duisternis van vóór de reformatie, en nog spreken we van het „roomse zuiden". Maar weer wordt het Evangelie er gehoord en wat meer is er is een groeiende belangstelling voor bij de Rooms Katholieke gelovi gen. Men verlangt om meer kennis van en begrip te krijgen voor het reforma torisch belijden. Zo hebben zich bij voorbeeld in Limburg spontaan hier en daar gesprekskringen gevormd van rooms katholieke en gereformeerde ge zinnen om in een gesprek tot een beter inzicht te komen in het geloof van „de andere" kerk. Ook in Noord-Brabant (Eindhoven) geschiedt hetzelfde. We doen nog een greep uit de ge beurtenissen in het Gereformeerd ker kelijk leven in het zuiden gedurende de periode 1960—1961 In Helmond verrees, nadat men 'vele tientallen jaren gekerkt had in een ouderwets, niet meer te handhaven, kerkgebouwtje, „de Ark", een splinter nieuw en aan alle eisen beantwoordend kerkelijk centrum. In Valkenswaard staat kerkbouw voor de deur. De gemeente van Sprang omvat voortaan Waalwijk niet meer, daar thans in Waalwijk ee$ nieuwe ge meente is geïnstitueerd. Eindhoven zag in december 1960 zijn eerste kerkgebouw geopend worden, waarin zowel de Ned. Herv. Gemeen te, als de Gereformeerde Kerk bijeen komen kan en inmiddels is in juli j.l. de eerste steen gelegd voor een tweede gebouw, waarvan beide kerken gebruik gaan maken. Sittard is druk bezig met het uitwer ken van het Baandert projecteen prachtig voorbeeld van levend christen dom in de gemeente aldaar. Een tweede kerkcentrum gaat dit worden in deze Limburgse plaats. De gemeente van Heerlen werd dit jaar met 27 personen uitgebreid, die van „buitenaf" tot de Gereformeerde Kerk overkwamen. Ook in tal van an dere kerken deden rondom Pasen men sen belijdenis, die niet in onze kerken gedoopt waren, of er in opgegroeid. Verder ontplooit het werk zich rondom de gebouwtjes in Waubach en Terwin- selen, waarin niet alleen kerkdiensten gehouden worden, maar ook jeugdwerk etc. gedaan wordt. Voorts is er allerwege een groeiende belangstelling voor de bijbel zich aan het ontplooien, in beide provincies wordt dan ook hard gewerkt aan de voorbereiding van bijbel-colportage ar beid. Dan zijn er nog de activiteiten van „Bureau het Zuiden", waartoe onder meer de lectuurverspreiding valt. De- putaten voor dit bureau konden binnen het tijdsbestek van één jaar een dui zendtal abonnementen op „Onderweg" verstrekken aan Evangelisatiecommis sies in het zuiden. Het bureau heeft het plan om de liturgie van de a.s. radio dienst op de Hervormingsdag eveneens voor verspreiding aan de Ev. commis sies aan te bieden. En niet tot de zui delijke provincies alleen blijft de arbeid van dit bureau beperkt, zelfs tot in Bra zilië toe vonden brochures vanuit Eind hoven hun weg. Zo ontplooien de kerken der Refor matie in het zuiden een grote activiteit, zo zijn er tal van activiteiten, maar helaas moest aan enkele kerken dit jaar worden meegedeeld, dat de steuntoe- lage voor het evangelisatie- en kerke- werk verminderd moest worden, bij ge brek aan middelen. Terwijl er gewacht wordt op de boodschap der vrije genade, moet de kerk haar activiteiten beperken wegens gebrek aan middelen. 1961 in de „Welvaartsstaat" tekort aan middelen 1561 in de „Politiestaat" de Inquisi tie geboorte der Nederlandse Geloofs belijdenis „welke belijdenis wij bereid zijn met ons bloed te verzegelen", zoals in het appèl op de koning werd vermeld. Dankbaarheid vervult ons hart voor die rijke belijdenis, die 400 jaar geleden in die Zuidelijke Nederlanden geboren werd, zullen we dan nu ons hart toe sluiten voor hen die in deze streken wachten op het licht en de rijkdom der verlossing Laten wij onze dankbaar heid voor deze belijdenis tonen in de aanstaande collecte voor de Evangeli- Dondevdagavond. Vandaag even naar het ziekenhuis geweest, hoewel ik het meest in het begin van de week doe. Maar een paar dagen na de ope ratie wil ik graag altijd even een kort bezoek brengen, 't Viel mee, ze maakte het uitstekend enze was blij. Na tuurlijk ook, omdat het nu weer voorbij was, waar ze zo tegenop had gezien, maar vooral hierom,, dat ze de laatste preek, die ze gehoord had, had mee genomen. Ja, ze moest naar het ziekenhuis. Dat was echter een familiegeheim. Ik wist het niet en stellig wist het ook niemand buiten de familie. Ik hoorde het pas, toen ze al in het ziekenhuis was opge nomen en al geopereerd was. Maar tot de dag van haar opname was ze dan ook lopend patiënte en zo was ze de laatste zondag ook heel gewoon te kerk geweest. Zo weet je maar nooit, hoe het pre cies gesteld is met al die mensen, die daar vóór je zitten. Waar zijn ze mee bezig Welke zorgen hebben ze Wel ke onrust knaagt er aan het hart Deze zuster had er gezeten met de gedachte nog tweemaal 24 uur en dan is het al gebeurd. Dan bén ik volstrekt hulpbehoevend. En het mag dan geen operatie zijn als laatste redmiddel, zo iets van „d'r op of er onder", maar dat je dan met andere gedachten in de kerk zit en naar de preek luistert als wan neer alles gewoon is, laat zich verstaan. Gelukkig was alles goed gegaan en ze was al weer aardig present. Ze had zich ook met grote gemakkelijkheid aan satie-arbeid in Brabant en Limburg op dat het worde 1961 Geen tekorten voor het werk in het Zuiden. v. H. V.T.H.V.D.K.E.D.G.B. Het is echt niet eenvoudig om zon der je te vergissen de bovenstaande let ters in de goede volgorde snel achter elkaar te zeggen. Toch is aan de goede volgorde heel wat gelegen, want achter deze letters gaat schuil de Vereniging tot Herstel van de Kerkelijke Eenheid der Gereformeerde Belijders. Inderdaad een helemond vol, maar een mond die vol is van de goede volgorde. Immers wie kerkelijke eenheid wil beginne „thuis", en „thuis" wil voor ons Gere formeerde volksdeel immers nog altijd zeggen bij de Gereformeerde Gezindte, bij allen, met wie wij samen op dezelf de belijdenis staan. Voor deze eenheid ijvert bovengenoemde vereniging reeds een aantal jaren. Wie kennis wil ne men van het streven en de vorderingen dezer vereniging, wekken wij daarom op om komende zaterdag (28 oktober) naar de Westerkerk in Utrecht te gaan, waar door ds. Chr. W. J. Teeuwen en ds. B. J. F. Schoep (vrijgem.) gespro ken zal worden over „Situatie en Pers pectief". De middagvergadering, waar op deze predikanten zullen spreken be gint om twee uur en de morgenverga dering om half elf. v. H. EEN GETUIGE SPREEKT Elders in dit nummer vindt U een advertentie van de Ring van Mannen- verenigingen op Walcheren, waarvoor op 7 nov. de heer Spaans uit Rijswijk hoopt te spreken over het onderwerp „Van beklaagde tot getuige". Daar de heer Spaans afkomstig is uit de r.k. kerk en tot de kerken der Reformatie overgekomen, willen wij niet nalaten te wijzen op het belangrijke woord, dat deze getuige te zeggen heeft. Mogen vooral zij, die nog menen, dat we steeds dichter bij Rome komen te staan en dat de verschillen, die er zijn, te ver waarlozen zijn, deze avond bezoeken. v. H. de behandeling kunnen overgeven, om dat ze zich in Gods weg wist. En, ver trouwde ze mij toe, daartoe was de laatste preek, die ze gehoord had, het middel in Gods hand geweest. Die preek had ze meegenomen naar het ziekenhuis en naar de operatiekamer. Ze had de preek helemaal opgegeten en er veel vertroosting in gehad. Ze keek me aan en vroeg heel directdo minee, preekt U altijd zo Zie, dat is nu een vraag, die je een beetje verlegen maakt. Wat moet je daar nu op antwoorden Naar mijn eigen mening was die laatste preek ze ker geen uitschieter, het zal wel heel gewoon geweest zijn. Ik behoor tot de vaste sterren en ik heb geen enkele aanleiding op een bepaalde zondag „hoorders" te verwachten. Na enige aarzeling, want een tikje verlegenheid had ik toch heus te over winnen, heb ik daarom maar gezegd, dat zij dat zelf het best zou kunnen be oordelen. Want ze was een trouwe kerkganger. Maar ze bleef er bij, deze preek was een uitzondering, ver boven de middenmaat. Deze preek had ik voor haar gemaakt. Er was geen franje bij, het was alles eten en daarom had ze hem dan ook opgegeten, helemaal. Zie, dat zijn nu van die dingen, die je klein maken en dankbaar. Geloof me, echt klein, want dat ik die morgen zo'n bizonder stuk werk had geleverd, is natuurlijk ongerijmd. Bovendien wist ik van haar persoonlijke toestand niets af. Daar was dus geen kruimeltje roe- mensstof. Maar wel dankensstof. We zijn niet meer dan dienstknecht. Het is God de Here zelf, die door zijn Woord en Geest tot de zielen komt en het brengt, waar het wezen moet. Deze .zuster had dit Woord nodig en het was haar teer kost, ze mocht het opsluiten en mee nemen. Ze voelde zich ook wankel, want al was het alles dan niet zo ernstig, er wordt toch aan het boompje geschud, als het koffertje voor het ziekenhuis moet worden klaar gemaakt. Daarom stond haar oor zo open en nog meer, stond het hart zo open. Daarom had ze zich aan het Woord kunnen vastgrij pen. Want als het goed is, moeten we luisteren met het hart. Ogen en oren zijn maar hulpmiddelen, die we wel niet kunnen missen, maar het komt op het hart aan. Als het hart niet spreekt, boeien de dingen niet, ook de dingen van het ge wone leven niet. Als ik een paar boeken besteld heb en ze komen straks thuis, dan zal ik die boeken heel anders bezien dan iemand, die er geen belangstelling voor heeft. Ik kijk er ook heel anders naar, echt een beetje verliefd. Dat komt, om dat ik met mijn hart kijk. Zo moeten we ook met het hart luis teren, dan luisteren we veel scherper, al is het misschien, dat we een gehoor- apparaatje nodig hebben. We moeten ook met het hart zien, dan worden brood en wijn bij het avondmaal ons veel mooier enliever. Goede ogen en oren is een kostelijke gave Gods, maar een levend hart is meer. Als het hart door de Geest van God is aangeraakt, als we onze armoe de hebben leren kennen, als er honger en dorst is, dan zullen we eten en drin ken van het brood en water des levens. En dan maakt het niet zo heel veel ver schil, welke preek de dominee houdt, al mag hem natuurlijk de eis gesteld wor den, dat hij altijd geeft, wat hij heeft. Dan maakt het ook geen verschil, of het vrije stof is of een catechismus- preek, want het is de Here zelf, die in zijn Woord tot ons komt en het doet indalen in dat dorstige hart. Dan kan het best zijn, dat God ons wel eens in bizondere wegen leidt. Het is waarlijk zo ongermijd niet, dat mijn zuster, vóór zij naar het ziekenhuis moest, helemaal openstond voor wat God haar door zijn Woord te zeggen had. Maar, met alle bescheidenheid, als zulke bizondere vertroosting tot de uit zonderingen behoort, hebben we dan niet veel gemist Want ik preek toch heus iedere zondag hetzelfde, 't Is al tijd hetzelfde Woord, het is hetzelfde brood, dezelfde boodschap van genade en verzoening. Laar er daarom veel gebed zijn, dat we die boodschap horen, niet alleen met het oor, maar ook met het hart. K.-B. v. d. L. MIJLPALEN VOOR HET CHRONDERWIJS Mijlpalen die zijn er dit najaar in ons gewest nog al wat geweest of op til. Ik noem voor de vuist weg de opening van een nieuwe lagere school in Nieuwdorp en een Chr. Uloschool in Zierikzee, het gouden jubileum van de Chr. school in Westkapelle, het eeuwfeest van de Chr. school in Wis- senkerke, een zelfde jubileum van de Vereniging tot bevordering van het Chr. onderwijs in Vlissingen. En als landelijk gebeuren het tiende Nat. Chr. Schoolcongres in Amsterdam met als hoofdthema de verhouding tussen de moderne cultuur en de Chr. school. Nu moeten we met die mijlpalen voorzichtig zijn. De strijd van onze va deren heeft op zichzelf voor ons geen normatieve waarde. We kunnen dank baar bij „die vaderen" verwijlen, maar we kunnen niet met hen blijven leven. UIT HET DAGBOEK VAN EEN PREDIKANT

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1961 | | pagina 1