DOOR WATER EN VUUR KINDEREN EN OUDERS zijn moeilijk te imponeren medeburgers kon zijn, is Co-tje nooit geweest. Daar voor was hij zelf te ondeugend, hield hij er te veel van je d'r tussen te ne men. Hij kon scherp zijn. Dan flikker den die kleine blauwe kijkers. Wee, wie hem te na kwam Maar ik zelf heb alleen maar plezier van zijn hulp vaardigheid gehad, van af het ogenblik, dat hij in die eerste naoorlogse tijd be hangpapier voor onze kale pastorie uit België wist te loodsen, tot de vele, maandelijkse malen, dat hij mij mijn traktement voortelde. Dan kwam hij op zijn praatstoel en informeerde mij over allerlei. Want ook de kerk heeft hij in zijn herhaald diakenschap en zijn vrijwel permanent boekhouderschap met ijver en trouw belangeloos gediend. Voor zichtig, slim wist hij de beknibbelaars schaakmat te zetten en lachte daarna, onhoorbaar, in zijn vuistje, tussen 'n paar hoestbuien in. Er was er maar één in de zondags dienst, van wie ik het hoesten onder de preek goed kon verdragen. Dat was de Ruyter. Hoe moeilijk hij het soms ook had in een volle kerk, je zag, je hoorde hem hijgend zich inspannen om zijn hoest te bedwingen. Een man van over leg en van zelfbedwang. Een man met een groot verstand en een sierlijke schrijfhand. Nog zie ik hem zitten, aan tafel thuis, zonder boord vanwege zijn be nauwdheid, achter zijn boeken, die bij te houden hem wel een van zijn liefste werkje moet zijn geweest. Daarnaast, daarboven uit zijn gezin, zijn vrouw, vijf zoons en twee dochters, stuk voor stuk heldere koppen, als zo vele pijlen in zijn hand. Vier van hen waren op één of andere wijze betrok ken bij het verzet. Eén hunner heeft het duur genoeg moeten betalen. Waar dige dragers van een oud-vaderlandse naam. Hij heeft ze alle zeven op goede bestemming mogen zien. Gemakkelijk is de Ruyters leven niet geweest. Reeds niet door zijn zwakke borst en dat juist in een bedrijf zó stof fig als vlas en zó riskant in de handel. Maar door goed en kwaad gerucht heen heeft deze kenner van vlas en lijnzaad èn van mensen, zich weten te handhaven, altijd present, wanneer er iets te verdienen viel in Rotterdam of Riga, Hulst of Gent of Terneuzen, hoe zwaar vooral later de fietstochten bij tegenwind hem ook moeten zijn geval len. Hij trapte er, moeizaam, hijgend doorheen en was op zijn post, ook in de kerk, gesteund door zijn geloof, waarover hij niet veel sprak, maar dat hij bij tegenslag toonde. Als ik weer eens in Axel kom, zal ik hem missen. Bij de scheuring heeft hij een briefje thuis gekregen, dat hij geen lid meer was van ,,de" kerk. Goddank, dat men hem niet heeft kunnen schrappen als lid van de éne, heilige, algemene Christelijke kerk, waaraan hij met ons geloofde. Bennekom. D. J. COUVÉE. Officiële berichten OPGAVE van de bijdragen ingevolge Artikel 17 K.O. over het 4e kwartaal 1961. Gemeenten Percen - Gewone Reserve- tage dienst fonds Arnemuiden 5.3 353,16 105,84 Domburg 1.5 98,10 29,40 Gapinge 2 130,80 39,20 Grijpskerke 4 261,60 78,40 Koudekerke 5.3 346,62 103,88 Meliskerke 4.6 300,84 90,16 Middelburg 28.6 1870,44 560,56 Souburg 10.8 706,32 211,68 Oostkapelle 3.9 255,06 76,44 Serooskerke 7.1 464,34 139,16 St. Laurens 3.8 248,52 74,48 Veere 3 196,20 58,80 Vlissingen 16.5 1079,10 323,40 Vrouwenpolder 2.2 143,88 43,12 Westkapelle 1.3 85,02 25,48 6540,— 1960,98 De deputaat, A. POUWER. Giro 27735. Middelburg, Seisstraat 29. VERGADERING VAN DE EVANGELISATIE-COMMISSIES IN DE CLASSIS MIDDELBURG In opdracht van de Classicale Deputa- ten voor de Evangelisatie-arbeid roept ondergetekende de Evangelisatie-Commis sies in de Classis op tot een vergadering op D.V. 4 november a.s. in het Prot. Mil. Tehuis, Zuidsingel 126, Middelburg. Agendum verslagen zomerwerk plan nen voor volgend jaar. Bespreking van de vraag welke problemen van de Evange lisatie in ons ressort houden ons het meest bezig Aanvang van de vergaderingn.m. 3 uur. G. J. PONTIER, Evangelisatie-predikant, Badhuisstraat 57, Vlissingen, tel. 3705. Voor de „Kinderen in Suriname" werd op postrekening No. 49 43 78 t.n. van de Surinamezending corr. Zeeland, Noord- Brabant en Limburg te Yerseke bijge schreven door N.N. te M. f 10,T. te M. ƒ20,— mej. J. V. te M. ƒ5,— K. v. B. te VI. ƒ5,— F. D. G. P. te VI. ƒ5,— Ds. J. E. B. te Y. ƒ1,— R. J. B. te Ax. 2,50; A. de F. te O. 2,50; mej. J. P.'K. te 's-Gr. ƒ5,— A. 'de W. te B.o.Z. 2,50 C. W. H. te Br. 2,50 P. M. K. te R. 5,—. Namens de „kinderen in Suriname" zeer hartelijk dank. Yerseke, Schotte 23. W. Boogaards. BUSJESACTIE V.U. „In verband met moeilijkheden bij de administratie in Amsterdam zullen de lijs ten in de gehele provincie enkele weken later verstuurd worden dan gewoonlijk het geval is," zo is ons medegedeeld door onze secretaresse van Vrouwen V.U.- hulp. Voor de lijsthoofden is het misschien gemakkelijk dit te weten in verband met de najaarsschoonmaak C. F. Janse de JongeDekker. Zaterdag 21 oktober, 2 uur, in het Jeugd- gebouw Geref. Kerk, Vlissingen, Zeeuwse Ouderlingenconferentie. Spreker Prof. Dr. K. Dijk over„De ouderling, de preek en de predikant". GEESTELIJKE VOLKSGEZONDHEID Zolang het kind nog leeft vanuit zijn milieu, dat is dus tot 12 a 14 jaar, zijn zijn ouders nog geen probleem voor hem. Daarna ontstaat echter een snelle ontwikkeling van een eigen beeld van goed en kwaad en het kind gaat zijn milieu en de oude waarden kritisch bezien. Alle geboden en verboden zullen zelfstandig moeten worden aanvaard en inhoud moeten krijgen. Als we de eerste tafel van de Wet aan de theoloog mogen overlaten, dan zien we reeds een eindeloos aantal vragen rond de rest van de 10 ge boden. „Gij zult niet doodslaan." Maar wat doen we met de atoombom, de dienstplicht „Gij zult niet echtbreken", maar wat is het antwoord op onze sexuele problemen dan Niet stelen en niet liegen, maar soms schijnt dat wel te mogen, bijv. tijdens de Duitse bezetting. Niet begeren Maar wat dan met ons politiek beleid dat streeft naar sociale rechtvaardigheid Als de rijken niet vrijwillig meewerken om tot een juiste verdeling van de welvaart te komen, dan maar door belasting en subsidie het doel bereiken Een antwoord op deze vragen heeft Jezus wel gegeven toen hij onderstreepte, dat wij onze naaste behoren lief te hebben als öns zelf. Ja en maak dat nu eens waar. Degene, die het voor het 70e jaar werkelijkheid heeft weten te maken, verdient een kerkelijke ridderorde. Onze eigen wispelturigheid en innerlijke onzekerheid, ondanks krampachtig tot principe uitroepen van allerlei tijdelijke antwoorden, maakt het wel vanzelfsprekend, dat de jeugd niet altijd zal willen meevaren met ons wrakke, zelfgebouwde schuitje. Na deze inleiding wil ik even met U stilstaan bij het probleem dat de jonge- mens heeft met het 5e gebod. Hoever kunnen wij gaan met het eren van onze ouders De belangrijkste redenen waarom jongeren tussen 12 en 18 jaar bij een psy chiater komen zijn 1. Onvoldoende idealen en zelfdiscipline, waardoor studie en arbeidsresul- taten gevaar lopen. 2. Conflicten met de ouders, hetgeen zich soms uitbreidt tot verzet tegen alle gezagsdragers, alle ouderen, ja tegen de hele samenleving. 3. Verminderde activiteit door angst, onzekerheid en piekeren. Voorzover deze gedragsstoornissen niet berusten op een aangeboren tekort van de intelligentie (zwakbegaafdheid) of van de wil (psychopathie) zijn de kansen voor een geslaagde behandeling groot, mits men niet al te lang wacht met hulp te vragen. Moeilijkheden op deze leeftijd kunnen weliswaar zeer hevig en gevaarlijk zijn, maar het is tevens een teken, dat er geestelijke groei is, die nog geen eigen wegen heeft gevonden. De jongemens, die gedwee de door vader en moeder gebaande wegen volgt, mag dan oppervlakkig gezien het 5e gebod goed ver staan, maar vaak blijkt aan het eind van zijn geestelijke groei, dat hij feitelijk niet volwassen is geworden. De behandeling van deze mensen, die meestal pas na hun 21e jaar moeilijkheden krijgen, is veel moeilijker en langduriger. Hoe moeten wij het eren van onze ouders uitleggen Het betekent in ieder geval niet een volledige gehoorzaamheid en trouw. Bedenk dat de Bijbel ook meerdere malen spreekt van het verlaten van vader en moeder om Jezus te dienen, de huwelijkspartner te volgen. De betekenis van het 5e gebod ligt niet daarin, dat de ouderen een tekst kunnen aanvoeren om te bewijzen dat ze de baas moeten blijven. Evenmin is het een volmacht tot conservatisme en voortzetting van verouderde gewoon ten. Wezenlijk inhoud krijgt het eren van onze ouder pas, als we het zien in het verbondswerk van God. Zowel het scheppings- en verlossingswerk van God, als Zijn bestraffing van de zonde, heeft Hij in een voor ons moeilijk te doorgronden relatie gelegd met de opeenvolging van de generaties, met het gezin. Als wij dus worden opgeroepen om onze ouders te eren, dan ligt daar achter de uitnodiging dankbaar het verbond te aanvaarden en ondanks de tekortkomingen van onze ouders hen te zien als de weg, waarlangs God tot ons is gekomen. De fout, die veel ouders maken, is dat zij hun taak als profeet, priester en koning t.o.v. hun kinderen en het gezag, dat ze daaraan mogen ontlenen te absoluut gaan zien. Ze staan daardoor de zelfstandigwording van hun kind in de weg. Een gezond kind zal dat bij het begin van de puberteit niet meer aan vaarden en dan ontstaan de conflicten, die tot de eerder beschreven crisis situaties kunnen leiden. Een van de moeilijkste problemen bij het begin van het volwassen worden is, dat het kind bemerkt, dat zijn ouders niet volmaakt zijn. Daardoor gaat hij aan hun gezag twijfelen en dit slaat soms zo ver door, dat hij hen ten onrechte ieder gezag ontzegt. De ouders moeten dus zodra het kind daartoe rijp is, openlijk erkennen, dat zij de waarheid ook slechts gebrekkig kennen. Het erkennen van een fout siert de mens en zeker de ouders. Geef het kind zelf eens de kans ver antwoordelijkheid te dragen voor zijn daden. Toon belangstelling voor de wijze, waarop hij dit doet, adviseer hem hoogstens hoe U het zelf zou aanpak ken en probeer begrip op te brengen als hij het anders doet. Maak het gemak kelijk voor het kind om eventueel later te erkennen, dat het toch niet juist was. Kortom, voedt het kind op tot zelfstandigheid en tot het dragen van eigen verantwoordelijkheid en hanteer slechts in het uiterste geval de macht, die LI ontleent aan Uw gezag. Hoe zeker kunt U zijn, dat U gelijk hebt Dit alles betekent niet, dat ook in de puberteit geen plaats meer is voor disci pline en zelfs straf. Waarde krijgt dit echter pas als de jonge mensen dit zelf gaan aanvaarden als juist en rechtvaardig. Zo niet, dan ontstaat een strijd, die de ouder op den duur zal verliezen. Vlissingen A. J. BOOM. Feuilleton door J. BRANDENBURG Een verhaal uit de bezettingstijd LIII Ze hadden zich aan de riemen gezet, die omwonden waren met oude lappen, zodat ze geluidloos konden trek ken. Twee uur lang werd er onafgebroken geroeid. Toen vond de man aan het roer het welletjes. We zullen het kompas is bekijken, mannen, zei hij, en dan slaan we de motor aan. Het kan zo wel. Een van de mannen opende zijn jas en hield deze over het kompas. Toen flitste onder de jas de zaklantaarn aan. De stuurman keek en berekende. Tenslotte zei hijWe hebben de richting aardig gehouden. Een tikje meer naar het Noorden en nou de motor aan Hij wilde aanstalten maken de motor aan te slaan, toen de Engelse piloot door zijn tanden siste Be carefull, there is a flas over there 1) Ze zagen het allemaal. Door de mist boorde een licht glans en tegelijk hoorden ze het zachte zoemen van diesel motoren. Een Duitse snelboot op patrouille. Ze konden niets anders doen dan afwachten in de hoop, dat de boot ver genoeg uit de buurt zou blijven en hen niet zou opmerken. Het licht werd sterker en de zoemende stoten van de diesel werden duidelijker. De stuurman peddelde de boot zoveel mogelijk uit de richting, maar wat betekent een peddelende roeispan tegenover de sterke motoren van een snelboot Kijk uitIk zie een lichtstraal ginds Maar ze hadden geluk. De boot schoot voorbij. Het zoeklicht schoot over het water en door de mist en draaide verschillende kanten uit, maar het gleed wel hoog over hun boot heen, doch te hoog om de sloep in de stralenbundel te krijgen. Trouwens de afstand bleef te groot ook. Weldra was alles weer stil. De mannen, die voorover in de sloep gebukt gezeten hadden, kwamen overeind. De stuurman zette na een minuut of tien de motor aan, die snel pakte en aan de vaart, welke de sloep daarop plots nam, merkten de mannen, dat de boot vooruitschoot. Ze kwam nu ook wat vaster op de golven te liggen. Maar de snijdende wind en de mist werden er des te kouder door. De piloot werd de spanning te groot. Hij had een si garet gerold en onder zijn jas maakte hij vuur. Het werk te aanstekelijk en de anderen volgden zijn voorbeeld. Waren ze uit de gevaarlijke zóne Het was voor Henk een wonderlijke gewaarwording, dit gevoel van bevrijding. Niet meer onder de macht van de Duitsers. Geen controle, geen bevelen, geen oproepin gen, geen dwang, geen terreur, maarVRIJHEID De boot sneed door het water en de motor zoemde zo regelmatig of zij in haar beste humeur was. Het ging recht op de Engelse kust aan. Toen grauwde langzaam het licht van de nieuwe dag. Dat betekende nieuwe gevaren. Want ze waren nog niet zo ver uit de kust, dat ze buiten het bereik van de Duitse boten waren. Maar dit moest worden geriskeerd. Gelukkig bleef de mist hangen en het uitzicht dus be perkt. Het ging alles goed. De boot bevatte voldoende pro viand. Er bleek voor alles te zijn gezorgd, zelfs al zou, door onvoorziene omstandigheden, de tocht een paar da gen langer duren dan verwacht werd. De zee was tamelijk rustig. De lange golfslag maakte het niet tot een pleziertochtje, maar het was te doen. Enkele malen moest het water worden uitgeschept, dat over boord kwam en op de duur werden ze allen tot op de huid nat. Maar de motor bleef tevreden zoemen en ze kwamen vooruit. Het werd opnieuw avond. De mist was nu opgetrok ken en het uitzicht vrij. Maar van de Engelse kust was nog niets te zien. Natuurlijk was alles verduisterd aan wak Maar ze begrepen, dat ze niet heel ver meer uit de kust konden zijn. Plots schuurde de sloep en lag met een schok stil. De motor sloeg af. Een zandbank, mannen, zei de stuurman. Ze zaten muurvast, en het water was aan het ebben. Er werd gepeild. Geen water meer om te varen. Wat te doen? Stil blijven liggen tot de vloed kwam? Dat kon uren duren. We springen over boord, dat licht de boot en we zullen proberen haar weer terug te krijgen in het water, zei de stuurman. Ik zal aan boord blijven om het stuur in de gaten te houden. Er zat niets anders op en ze waren toch al nat tot op de huid. Ze sprongen naast de boot en met wat rukken en duwen kregen ze haar terug. De motor sloeg weer aan en ze sprongen er weer in. De vraag was nu Noord of Zuid De stuurman besloot tot het laatste. Hij vermoed de, dat ze dichter bij Dover dan Folkestone zaten. Een enkele maal schuurde de boot, maar ze bleef lopen. Henk staarde over het donkere water. De schroef schuimde een spoor achter de boot en het lichtte groenachtig op. Hij rilde van de kou. Zijn schoenen had hij uitgetrokken en zijn kousen uitgewrongen. De mannen waren stil. De stemming was gezakt. De tocht duurde toch nog langer dan gehoopt was en de koude in die natte kleding was niet geschikt hen in een vrolijke bui te houden. Alleen de Engelse piloot bleef onverstoorbaar dezelfde. Hij floot het éne Engelse deuntje na het andere en pro beerde grappen te maken. Z'n sigaretten waren bij het avontuur op de zandplaat nat geworden en hij bedelde de stuurman diens laatste sigaretten af. Hij brak ze in tweeën en deelde er telkens een met een kameraad di ein dezelfde positie was als hij. Boven hun hoofden dreunden plots zware motoren van overkomende vliegtuigen die hun bommenlast boven Duitsland gingen uitstrooien. Achter hen zagen ze tegen de donkere lucht de flauwe lichtflitsen van het Duitse afweergeschut. Ze begrepen er uit, dat ze toch al een heel eind uit de gevaarlijke kust waren. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1961 | | pagina 2