eeuwóe 3£erkbocle I De Oecumenische Synode rA WELLEVENSKUNST uit HET ES AG BOEK 17e JAARGANG No. 10 8 SEPTEMBER 1961 „Ik worstel" en ontkom OFFICIEEL WEEKBLAD TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redacteur: Ds. W. C. van Hattem, Herengracht 15, Terneuzen, Telefoon (0 1150) 22 48 MedewerkersJ. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. D. J. Couvée, Bennekom Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. A. Koning, Oud-Vossemeer Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg Mej. F. A. Groot Nibbelink, Grijpskerke Mevrouw C. van Zwedenvan Alkemade, Middelburg. r Abonnementsprijs 3,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 12 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 12 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 2438 Giro no. 42280 CJ ^ïYl&ditatie Zoekt het goede en niet het kwadeopdat gij leeft en aldus de Hete, de God dev heerscharen met u zij gelijk gij zegt. Amos 5 14. 't Ging best in Israël onder Jerobeam II. Z'n naam zei het al het volk wordt talrijk. Ja. Israël was tot grote bloei gekomen. Onder het veilig bewind van de koning groeiden handel, nijverheid en landbouw. En de godsdienst had niet te klagen. Prachtige godshuizen verrezen, een corps van priesters aangesteld en profeten waren er in overvloed. De offers waren van prima kwaliteit en royaal waren ook de overige giften. Op de wegen klonk de vrolijke groet De Here zij met U. Een welvarend land. 't Was geen vraag, of ze wat van het leven wis ten te maken. Je zag het in hun huizen en op hun welvoorziene tafels. Maar't was niet al goud, wat er blonk. Wantoestanden heersten er. Door de welvaart was er veel geld. Dat je daar wat mee bereiken kon, hadden de Israëlieten gauw door. Profeten en priesters werden omge kocht. Afpersingen waren aan de orde van de dag. En hoe opgewekt men elkaar ook begroette met de zegenbede de Here zij met U, het was daarom nog geen werkelijkheid. God met onsWij groeten elkaar zo niet en we houden het maar op goeie dag. Maar staat er op onze gulden niet datzelfde God zij met ons En klinkt het ons niet vertrouwd in de oren God, Nederland en Oranje Ja, klopt het niet? De aktie S.S.K. lukte boven verwachting. Ons verenigingsleven mag er zijn. Onze bladen zijn prima verzorgd. En we weten, wat offeren is. Maar kunnen we daarom zeggen, dat het goed gaat? O, ja, we proberen allemaal, in de kerk en daarbuiten, om goed te leven. Maar wat is het recept Is het soms een kwestie van dit doen en dat nalaten Een op- en aftreksom van geboden en ver boden, waardoor je de wellevenskunst meester bent Er zijn momenteel talloze bladen, die ons een wellevenskunst aan prijzen, maar vaak is het niet meer dan een aantal voorschriften En daarop zegt de Bijbel hardgrondig Nee. Er is maar één goed recept. En Israël was er dichtbij met die groet. God met onsJa, maar dan moet het ook vlees en bloed worden. Gelukkig dat God ons daarin voorging. Hij liet het vlees en bloed worden die zegenbede en hij noemde het Immanuël God met ons. Dat is het geheim van een goed leven. De Immanuël is het oplossing voor alle problemen van Goed en Kwaad. En in wie die Immanuël is, - is het leven. In Hem heet dit een zondaar het goede en wie moreel hoog meent te staan, het kwade. Wellevenskunst. Hoe moet ik leven Zeg toch met hart en mond Immanuël, dan heeft u het leven voor eeuwig. Dan beheerst U de kunst om wel te leven. Zonnemaire Q. HUYSER. VAN EEN PREDIKANT Op de synode is vorige week rapport uitgebracht over de in 1958 gehouden Gereformeerde Oecumenische Synode te Potchefstroom in Zuid-Afrika. Naar de verslagen ons meldden is dit niet zonder kritiek geschied. Er was kritiek op de wijze waarop men zich aldaar van de vraagstukken had afgemaakt en kritiek op de werkwijze van de oecu menische synode, een slechte organisa tie en een gebrekkige werkmethode. Qua inhoud en vorm dus onbevredi gend. Prof. Wurth sprak zelfs van hyper-onbevredigend en achtte de ar beid van de oecumenische synodes zon der zin indien men niet zou overgaan tot het instellen van een permanent secretariaat. We mogen dus wel uit alles wat er gezegd is concluderen, dat het zo als het nu gaat het in geen geval verder gaan mag wil de oecumenische synode niet een'grote farce worden. Daarom zijn we heel dankbaar voor wat prof. Wurth suggereerde het instellen van een permanent secretariaat. Dit is een uiterst waardevolle suggestie die naar we hopen overgenomen zal worden niet alleen door onze kerken in Nederland, maar ook door de Gereformeerde Ker ken buiten ons land. De instelling van een dergelijk secretariaat, wat de voor bereiding van de synodes ten goede zou komen en wat tussen de synodes in een periode van vijf jaar is wel erg lang als woordvoerder zou kunnen optreden van het Gereformeerd Pro testantisme zou naar wij menen de ker ken ten goede komen en ook in de wereld het gereformeerd geluid beter doen uitkomen. We zouden persoonlijk nog wel een stap verder willen gaan dan een permanent secretariaat alleen. Nog meer voelden we er voor wanneer op elke synode een moderamen geko zen werd, dat een zittingsduur had van vijf jaren, dus tot de volgende oecume nische synode. Laten we maar eerlijk zeggen wat we bedoelen, een Gerefor meerde Oecumenische Beweging, deze kant zal de oecumenische synode onzes inziens uitmoeten of het blijft bij een ontmoeting eens in de vijf jaar waar men in enkele dagen van gedachten wisselt over de vraagstukken van de afgelopen vijf en voor de komende vijf jaren. Dat is ipderdaad hoogst onbe vredigend, dan kunnen we er beter mee uitscheiden in plaats daaraan kapitalen te besteden. Misschien zegt iemand: maar kunnen we ons dan niet beter als Gereformeer de Kerken aansluiten bij de Gerefor meerde" Wereldbond de World Presbyterian Alliance Inderdaad, deze suggestie wordt ook gedaan en niemand minder dan prof. Nauta heeft nog onlangs in het Centraal Weekblad daarvoor gepleit en ook op de synode van 1959 heeft prof. Nauta gevraagd de suggestie te overwegen of het niet noodzakelijk is zich bij de Geref. We reldbond aan te sluiten. De desbetref fende commissie heeft indertijd echter aan de synode voorgesteld om niet tot aansluiting bij deze bond over te gaan, men was echter ook van mening dat het niet verantwoord zou zijn als onze ker ken zich geheel afzijdig zouden houden zodat men voorstelde regelmatig waar nemers naar de vergaderingen van de W.P.A. te zenden. Dit voorstel werd overgenomen en aansluiting bij de W.P.A. bleef achterwege. Onzes in ziens terecht, want mogen er factoren zijn die voor aansluiting pleiten, en wel de volgende (zie Bijlage XXXVII, acta Synode Utrecht 1959): 1de W.P.A. is een ontmoetingsplaats voor de kerken van de calvinisti sche reformatie 2) de deelnemende kerken kunnen in dit verbond elkaar critiseren, op wekken en bemoedigen (vervolg 4e kolom bovenaan) Woensdagavond. Wel een dag van teleurstelling en verrassing. Soms dacht ik ,,wat gaat het mooi" en dan weer kreeg ik heel sterk de indruk, dat ik net zo goed thuis had kunnen blijven. Maar de verrassing was er ook en dat maakte alles weer goed. We weten het wel, maar zo nu en dan worden we er weer sterk aan her innerd, dat we maar dienstknechten zijn. Misschien hebben we die herinne ring ook wel nodig. We mochten eens gaan menen, dat we het zelf wel kun nen. Het spreekt vanzelf, dat het het pret tigst is, als we vlot met de mensen kun nen praten. We vinden ons bezoek meest geslaagd, als het tot een goed persoonlijk contact kwam, ongeacht, of dan het vermanend of het vertroostend karakter meer op de voorgrond stond. Maar dat gebeurt lang niet altijd. Het komt zelfs wel voor, dat er van enig contact helemaal geen sprake is en dat je inderdaad weer heengaat met de gedachte ik had net zo goed thuis kunnen blijven, die tijd had ik op an dere manier beter kunnen besteden. Ik denk aan onze ouden, wier geest vermogens afslijten, die zo traag van begrip worden, dat het de grootste moeite kost, hen nog ergens voor te interesseren. Vertel hun maar iets van je preek, ze kunnen de belangstelling niet meer opbrengen. Zelfs de gewone dingen van het dagelijks leven gaan aan hen voorbij en je gaat dan weer, zoals je gekomen bent, met de gedach te dat was verspilde tijd. Toch moeten we voorzichtig zijn. Dat heb ik deze woensdagmorgen weer geleerd. Wat lag ze daar stil en teruggetrok ken op het ziekenhuisbed. Niet de min ste reactie. Ze herkende mij niet eens en ik had de indruk, dat geen enkel woord en geen enkele opmerking ver mocht tot haar door te dringen. Daarom maakte ik maar een praatje met de beide andere patiënten, waar het gesprek beter vlotte. Na het gebed volgde het afscheid en ik kwam natuur lijk ook weer even bij haar. En toen was ze opeens helder. Ze sloeg de ogen op en stak haar hand uit ,,dag dominee". Het was weinig en toch was het veel. Die herkenning gaf mij te den ken. Wat was dat nu Zo iets als associatie, het één met het ander ver binden Want ze had mij horen bid den en bidden, nu ja, dat is het werk van een dominee, dus die man zal wel een dominee zijn geweest. Misschien wel. Hoe de contacten en verbindingen in het zieleleven van een mens liggen is vaak niet zo gemakkelijk te onderscheiden, tenministe niet als dat zieleleven gestoord is. Maar één van de andere patiënten, bij wie ik de kennis van psychologie en psychiatrie toch wel heel gering moest achten, gaf een andere uitleg. Zij vond het een bewijs van de kracht en de invloed van het gebed. Die herkenning bij mijn zo ingezonken zus- 3) ze ontvangen gelegenheid hun er varingen, inzichten, vruchten van theol. studie en bezinning uit te wis selen 4) zij kunnen deelnemen aan de andere instellingen van de Alliantie 5) onze kerken zullen stellig een niet onbelangrijke invloed ten goede kunnen uitoefenen en met hun door God nog veelszins gezegend kerke lijk leven medehelpen de Calvinis tische erfenis in het leven te behou den 6) de synode van Rotterdam sprak uit, dat, de stem van onze Geref. Ker ken in dit presbyteriaal Verbond van kerken gehoord moet worden de factoren, die tegen aansluiting spre ken wegen echter nog zwaarder 1de W.P.A. staat zoals in het bijzonder te Princeton bleek zeer sterk onder de invloed van de We reldraad, waardoor onze kerken zolang zij zelf hun bezwaren te gen de Wereldraad handhaven in de W.P.A. de algemene opinie tegen zich zouden hebben 2) de W.P.A. verhindert niet, dat door afgevaardigden, dingen gezegd kun nen worden die niet in overeenstem ming zijn met de positieve inhoud van haar Constitutie 3) betwijfeld moet worden of een ver andering van de Constitutie in '55 tot stand gekomen, een verbetering is....«.Op grond van de ter beschik king staande gegevens moet worden betwijfeld of de gemeenschappelijk aanvaarde grondslag wel reëel en ernstig functioneert. Dr. Pradervand, de secretaris van de W.P.A., antwoordde dan ook op de vraag of de W.P.A. zich ook inlaat met de wijze waarop de aangesloten kerken de Constitutie interpreteren dat de ver antwoordelijkheid van de beslissing be rust bij die kerk en niet bij de Alliantie. Aansluiting bij de W.P.A. schijnt ons dan ook in de gegeven omstandig heden mee door de uitgebreide con tacten die deze bond onderhoudt met de Wereldraad en Praag ten zeerste ongewenst. Prof. Nauta wijst er in zijn artikel zelf op, dat de maatstaf die deze Al liantie aanlegt voor toetreding niet de belijdenis is, maar de presbyteriale kerkinrichting. Het Gereformeerd", in de naam Gereformeerde Werelbond, zegt dan ook niets van het gerefor meerd zijn" van de aangesloten kerken, maar alleen iets van hun kerkinrichting. Het geluid van de W.P.A. behoeft dan ook niet persé een gereformeerd geluid te zijn. Daarom kunnen we de oecume nische synode niet missen, daar deze het enige internationale orgaan is, dat het gereformeerd getuigenis laat klin ken. Nog rest ons bijna twee jaar alvo rens de volgende oecumenische synode ditmaal in Grand Rapids bijeen komt. De kerken hebben dus alle tijd om zich voor te bereiden op een totale verandering van deze vergadering in een internationaal Gereformeerd or gaan, dat de gereformeerde kerken ook op het internationale vlak kan verte genwoordigen. Wij zouden dankbaar zijn wanneer onze synode het initiatief nam de zus terkerken op te wekken om met elkaar de oecumenische synode daartoe om te smeden. v. H. ter en deze opmerking van haar buurtje maakten mij rijk. Als bidden dan werkelijk is spreken tot God en spreken met God, als we in het gebed de gemeenschap des He ren zoeken en Hem vragen om de wer king van zijn Geest, mogen we dan niet aannemen, dat die gemeenschap ook werkelijk tot stand komt en dat de heilige Geest een geestelijk gestoorde tot helderheid kan brengen Dit is zeker als ons de toegangs-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1961 | | pagina 1