eeuwóe S^erkbode KNIPSELS met kanttekeningen Hel Evangelie in Vlaanderen cYïleditatie 17e JAARGANG No. 7 18 AUGUSTUS 1961 OFFICIEEL WEEKBLAD TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redacteur: Ds. W. C. van Hattem, Herengracht 15, Terneuzen, Telefoon (0 1150) 22 48 Medewerkers J. A. van Bennekora, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. D. J. Couvée, Bennekom Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. A. Koning, Oud-VossemeerDr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg Mej. F. A. Groot Nibbelink, Grijpskerke en ontkom Mevrouw C. van Zwedenvan Alkemade, Goes J. Wattel, Gapinge. f Abonnementsprijs 3,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 12 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 12 ct. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, Tel. 2438 Giro no. 42280 vy A ,,Wie antwoovd geeft, voordat hij hoort, dien is het tot dwaasheid en smaad." Spreuken 18 13. Als spreken zilver is en zwijgen goud, dan is luisteren niet te betalen. Voor redenaar kunnen we in de wieg gelegd zijn, maar om werkelijk te kunnen luisteren moeten we opnieuw geboren worden. Want luisteren vraagt dat we de problemen, de noden, de vreugden, de vaak onbe duidende zaken van de ander minstens even hoog aanslaan als onze eigen problemen, vreugden en vaak even onbeduidende zaken. Luisteren vraagt aandacht, vraagt werkelijke belangstelling met die ander, doet ons onszelf uitschakelen en de ander voor de volle 100 °/o inschakelen, ook als wat hij zegt niet om aan te horen is. In ons brein ligt vaak een goed gesorteerde verzameling antwoorden klaar. Wij hebben zo maar onze antwoorden gereed bij sterfgevallen, ziekten, bruiloften en partijen, voordat we ook maar iets geproefd hebben van het werkelijke verdriet om een dode, de strijd van een zieke, de vreugde en de spanning van een bruiloft. We antwoorden voor we echt gehoord hebben en ons antwoord wordt een slag in de lucht, kwetsend voor de ander en tot dwaasheid en smaad voor ons zelf, hoe hoog we misschien ook als spreker aangeschreven staan. Hier ligt een dodelijk gevaar voor elke ambtsdrager, in het bijzondere en in het meest bijzondere ambt, dat der gelovigen. En niet alleen onderling. Ook tegenover God hebben we vaak zo gauw, zo glad ons antwoord klaar. Als God b.v. ons onze zonde aanwijst, laten we Hem vaak niet eens uitspreken en antwoorden we ik ben een zon daar, zonder dat we er een kleur van schaamte bij krijgen, omdat we niet gewacht hebben tot God klaar was concreet Zijn heilige vinger inderdaad op onze meest eigen rotte plek te leggen. We hebben vaak te kleine oren, omdat we een te grote mond hebben. En Hij die werkelijk recht van spreken heeft, omdat Hij zo buiten gewoon goed kan luisteren, in Zijn Zoon Jezus Christus, die Zijn oor vlak aan onze mond heeft gebracht, Hij laat Zich soms maar over schreeuwen door onze onnozele opmerkingen en zwijgt verschrikkelijk. Hij wacht tot we gaan inzien dat wij pas recht van spreken hebben als wij van ons grote voorrecht om te luisteren ten volle gebruik hebben gemaakt. Want eerst als we echt gehoord hebben wat Hij tot ons zeggen wil, kan ons antwoord geformuleerd worden. Schuchter en aarzelend vaak, maar vol van de verbazing om Zijn Woord, dat waarlijk vlees is gewor den, en schatten in zich bergt die we eerst ten volle na dezen zullen verstaan. Haamstede C. M. BOERMA. Wie wat zuidelijker komt beseft plots hoe weinig we m Nederland eigenlijk van Rome afweten, natuurlijk we weten wel iets, maar toch zo langzamerhand krijgt de gedachte steeds meer voet, dat Rome en de Reformatie toch eigen lijk veel dichter bij elkaar staan dan we eigenlijk altijd gedacht en geleerd hebben. Wanneer we zover zijn, dan is een bezoek zuidelijker wel aan te raden. We' brengen thans onze vacantie door aan de Vlaamse Zuidwestkust en waren getuige van een zeewijding, waarbij een processie met allegorische groepen en garnalenvissers te paard door de straten en langs de zeedijk trok met medevoering van het aller heiligste" onder een baldakijn. Aange komen op het centrum van de zeedijk werd een mis gelezen en vervolgens de zee gewijd. We bezochten een kerk, waarin een grote affiche hing Waarin men opgewekt werd deel te nemen aan een boet-processie, met als vooruitzich ten een volle aflaat over zeven jaren. Het was in diezelfde kerk waar we onze ballpoint leenden aan een paar kinde ren, die een briefje wilden invullen voor een bepaalde voorbede. We hebben over hun schouders meegelezen, wat zij opschreven en vervolgens in de bus de poneerden „opdat het niet zal rege nen". Hier leren we Rome anders ken nen dan in ons eigen land, maar hier leren wij ook de kracht van het Evan gelie kennen. Wie beschrijft onze ver rassing toen we bij aankomst en in onze brievenbus en op de tafel in het bureau van tourisme een exemplaar van het „Vlaams Kerkblad" zagen, dat juist deze dagen hier langs de kust in de Zuidwesthoek huis aan huis verspreid was. En dan te horen hoe door simpele mededelingen hierin sommigen hun weg gevonden hebben naar een predikant. Hoe een jongeman lezend dat er in de Panne een bijbeltentoonstelling gehou den werd, dezelfde dag al op de ten toonstelling was en zijn hart uitstortte. Dan besef je hoe vaak wij vergeten hoe rijk we zijn, hoe dikwijls we het alle maal zo gewoon vinden, hoe weinig soms onze kerkgang een feest is, als je daartegenover dat oude baasje stelt dat met tranen in de ogen zondagmorgen in de kerk zat te jubelen van de glorie van zijn Heiland. Dan besef je ook hoe wij maar al te makkelijk alle ver schillen met 'Rome verdoezelen omdat oecumene iets anders vraagt. Maar wat werkelijke oecumene is, samen roemen in het kruis van Christus en de verlos sing door zijn bloed, dat ga je hier verstaan. Dan kom je in kleine kerkjes berekend op een zestig kerkgangers, maar wat een blijdschap, wat een ont roering over het heil in Christus. En dan ga het bij ons eens proberen om midden in het seizoen op een door- de-weekse avond een spreekbeurt te houden. Maar de heer Sluys uit Boe- chout probeerde het in de Panne en de kerk was vol. Hij sprak over „geloof en commerce". Een zakenman die ge tuigenis van zijn geloof aflegt en die anderen uitnodigt om te komen luiste ren naar wat de Here Jezus voor hem betekent. Ik weet het niet, maar toch kan ik me niet aan de gedachte ontwor stelen, dat er heel wat zakenlieden zou den zijn, die zeggen zouden ja maar ik moet aan mijn zaak en mijn gezin denken en die voor zoiets verstek zou den laten gaan. De heer Sluys niet al zo, hij sprak over geloof en handel, die elkaar uitsluiten wanneer de kerk van het geloof een handeltje gaat maken, die elkaar insluiten wanneer onze han del onder Gods opzicht gesteld wordt. In een rooms land getuigt een protes tants zakenman van zijn geloof in woord en. geschrift en steeds weer zijn er mensen die getroffen worden door het Evangelie. Wanneer wij naar onze maatstaven (vervolg 4e kolom bovenaan) DE PINKSTERGROEPEN Op de, ook dit voorjaar gehouden, jaarlijkse predikantenvergadering van de Christelijke Gereformeerde Kerken hield ds. L. Floor jr., een referaat over het werk van de Heilige Geest en de Pinkstergroepen. Een uitgebreid ver slag van dit referaat troffen we aan in „De Wekker" en we geven er gaarne iets van door. Ds. Floor begon met te zeggen, dat het ons op moet vallen, dat bij alle critiek, die er valt uit te brengen deze beweging de aandacht vraagt voor enkele puur bijbelse dingen. Daarom moeten wij ons ook nu afvragen wat wij moeten doen met de Schriftgege- vens over de vervulling met de Heilige Geest en de gaven des 'Geestes, waar de Pinksterbeweging ons voor plaatst. Hij vraagtKan de Pinksterbeweging geen pneumatologisch appèl op de Kerk zijn „En dwingt de nood van de wereld en niet minder die van de kerk ons niet om ons weer op het Pinkstergebeuren in 'zijn bijbelse volheid te gaan bezin nen Bij het lezen van het Nieuwe Testament merken we dat er sprake is van een met bijzondere charismata gepaarde Gees- tesdoop. Hoe moeten wij dit vandaag verstaan Wanneer wij gaan luisteren naar wat de Schrift over Pinksteren zegt, dan valt ons allereerst op, dat Pinksteren niet op zich zelf staat, maar in heel nauw verband met de andere heilsfeiten moet gezien worden. Pinksteren is de vrucht en de voltooiing van de andere heilsfeiten Nu staat het heilsfeit van Pink steren in heel nauw verband met Hemel vaart. Hemelvaart betekent onder meer, dat Jezus de heerschappij heeft aan vaard, dat het koninkrijk er nu is. En dit rijk is er nu op de wijze van de Geest. Eén van de voornaamste bezwa ren tegen de Pinksterbeweging is, dat het verband tussen Hemelvaart en Pink steren niet in het oog wordt gehouden. Wie dit verband verwaarloost moet op de een of andere manier scheef gaan. Als heilsfeit is het Pinkstergebeuren on herhaalbaar, maar wel moet het mach tige gebeuren op de Pinksterdag in ons leven en in onze kerken doorwerken Is er bij de Pinksterbeweging het grote gevaar, dat men de Schriftgegevens over de Geestesdoop veel te veel gaat over schatten en tot het een en het al van de Bijbelse verkondiging maakt, bij ons is er het niet minder grote gevaar, dat wij voor deze Schriftgegevens nauwe lijks enige belangstelling hebben. De opgave is om op een Bijbels verant woorde wijze over de vervulling met de Heilige Geest en de gaven des Geestes te spreken. We zullen dan aan alle Schriftgegevens recht moeten doen. We zullen oog moeten krijgen voor de twee hoofdmanieren in het werk van de Heilige Geestde momentane, dié zich vooral voordoet op knooppunten in de kerkgeschiedenis en de geleide lijke, waar de apostel Paulus in de brief aan de gemeente te Efeze de aandacht voor vraagt. De Schrift kent in het werk van de Heilige Geest „normale" wegen en „a- normale" wegen, die wij niet alleen voor zeer bepaalde critische situaties mogen reserveren. De ervaring van de Pinksterdag mogen we niet tot norm voor iedere christen verheffen. Er is ook een geleidelijk vol worden en vol stromen met de Heilige gaan meten, dan zouden we geneigd zijn te zeggen, dat de zaak van het Evangelisch Christendom er maar slecht voorstaat in zulke streken als de Vlaamse Zuidwesthoek en daar niet alleen maar op vele plaatsen in België, kleine kerkjes, kleine groepen, veel te genwerking en wat al niet meer, maar wie goed ziet, ziet dat de Kerk leeft, dat God doorgaat met zijn werk on danks alle menselijke tegenwerking. We hoorden er nog iets van toen de heer Sluys ons vertelde, hoe juist deze week de vergunning was afgekomen voor de bouw van een nieuwe Gerefor meerde Kerk in Boechout. Tot driemaal toe heeft het r.k. gemeentebestuur ge weigerd, maar nu hebben de gedepu teerde staten, eveneens allen r.k., hun goedkeuring aan het project gehecht, zodat binnen afzienbare tijd in het cen trum van Boechout een grote protes tantse Kerk zal verrijzen aan het Onze Lieve Vrouweplein. Het wonder van Boechout, zo noem de de heer Sluys zijn boek waarin hij verteld heeft hoe het Evangelie daar om zich heen gegrepen heeft. Het won der gaat door, ook in het afkomen van de vergunning voor de kerkbouw zien we God is getrouw, zijn plannen fa len niet, Hij kiest de zijnen uit, Hij roept die allen. En het wonder van Boechout zal niet tot Boechout beperkt blijven, ook in de Zuidwesthoek zijn de velden wit om te oogsten, want ook hier leeft de vraag naar een genadig God. Er zijn mensen geweest, die het boek van de heer Sluys kilometers ver heb ben weggeworpen, omdat het aan de verhouding tot Rome's kerk schade zou doen, omdat het onwaarschijnlijk zou zijn. Wellicht dat het voor noordelijke oren onwaarschijnlijk klinkt, maar daar om is het dat nog niet, het is de on waarschijnlijkheid van het Evangelie dat de Waarheid is. Het Evangelie, dat ook in Vlaanderen een kracht Gods tot zaligheid is en aan de verbreiding waarvan ook u kunt meehelpen door bij te dragen in de bouw van Boechouts Kerk. Mocht u het gironummer niet we ten, het is het nummer 382955 van de Nederlandse Postgiro ten name van de School met den Bijbel in Boechout en zet u dan op het strookje voor Kerk bouw. Midden in een overwegend roomse streek zal straks een grote gereformeer de kerk staan, laten we meebouwen. v. H. Geest. Het is zeer wel mogelijk, dat de Geest ook in onze voorwaar geen gemakke lijke tijd door middel van bepaalde „doorbraken" en „uitstortingen van ga ven" de kerk tot nieuw leven wil bren gen. We moeten er eerder vurig om bidden dan er afwerend tegenover staan." Dat men ook binnen de Chr. Geref. Kerken zich op het probleem van de Pinkstergroepen bezint blijkt wel uit het bovenstaande. Een winstpunt is daarbij dat ds. Floor wijst op het ver band van Hemelvaart en Pinksteren en er bij aantekent, dat wie dit verband uit het oog verliest scheef moet gaan. Helaas komt er verder geen andere critiek meer voor dan dat men de Schriftgegevens over de Geestesdoop veel te veel gaat overschatten. Gaarne hadden we echter gezien dat verder doorgegaan was op het punt, o.i. de punten, waar men begint scheef te gaan. Hieruit zou misschien wel eens kunnen blijken, dat we voorzichtig moe ten zijn met woorden als pneumatolo gisch appèl aan de Kerk. Men versta mij goed, het gaat er niet om dat wij abrupt „neen" zeggen tegen de Pink- terbroeders, maar dat wij niet te snel „ja" zeggen, althans niet voordat we teruggegrepen hebben op de kern van hun leer en die aan de Schrift getoetst hebben. Daarom zijn we het van harte met ds.- Floor eens als hij zegtDe opgave is om op een Bijbels verant woorde wijze over de vervulling etc. te

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1961 | | pagina 1